فرش اراک، نگین حراج چهاردهم

چهاردهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع دونیمه در ۶۰ نوبت برگزار و ۸۵ تخته فرش به متراژ ۳۴۳ مترمربع عرضه شد. در ۴۱ نوبت ۶۲ تخته فرش با مساحت ۲۲۹ متر مربع فروخته شد و تعداد ۲۳ تخته فرش در ۱۹ نوبت و مساحت ۱۱۴ مترمربع پیشنهاد بالاتری از قیمت پایه را دریافت نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

حراج فرش دستباف کارکرده هر هفته در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شود و حضور برای عموم علاقمندان آزاد است.

در چهاردهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۹ تخته فرش با رشد قیمت دو برابر از قیت پایه فروخته شدند. در این جلسه عنوان بالاترین قیمت پایه عرضه شده به دو تخته فرش ۱۲ متری تبریز  رسید که با قیمت پایه ۳۲ میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۴۲ میلیون تومان فروخته شدند و عنوان بالاترین قیمت فروخته شده  این جلسه حراج را هم به خود اختصاص دادند.

و اما نگین حراج چهاردهم  هم یک تخته فرش اراک رنگ زمینه فیروزه ای با طرح شیخ صفی بود که با قیمت پایه ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نوبت سی و چهارم عرضه شد و با رشد قیمت ۵۰۰ درصدی درنهایت ۹ میلیون تومان فروخته شد و صدر نشینی این جلسه حراج را به خود اختصاص داد. در مجموع تمامی فرش های فروخته شده این جلسه حراج به صورت میانگین با ۴۸ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند.


فرش ملایر، فرش همیشه در اوج


سیزدهمین جلسه حراج فرش دستباف در مجموع دو نیمه با ۶۶ نوبت برگزاری و ۹۶ تخته فرش به مساحت ۴۰۰ متر مربع در حالی به کار خود پایان داد که در ۴۶ نوبت ۶۵ تخته فرش به مساحت ۲۵۸ متر مربع به فروش رسید و در ۲۰ نوبت و تعداد ۳۱ تخته فرش به مساحت ۱۴۱ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

در این جلسه حراج فرش دستباف ۳ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری به فروش رسیدند و نسبت رشد تمامی فرش های فروخته شده به نسبت قیمت پایه به صورت میانگین ۲۹ درصد بود.بالاترین قیمت پایه ای که در این جلسه حراج عرضه شد متعلق یه یک فرش تبریز ماهی (سراب مشایخی )چهارده متری بود که با قیمت ۴۰ میلیون تومان عرضه شد وبا قیمت نهایی ۵۰ میلیون تومان فروخته شد که رکوردار بالاترین قیمت فروخته شده را هم به خود اختصاص داد.

و اما رکوردار حراج سیزدهم هم قالی ملایر بود که با قیمت پایه ۱ میلیون دویست هزار تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۴ میلیون تومان به فروش رسید و در صدر جدول حراج سیزدهم قرار گرفت .

برای فروش فرش های دست دوم و کارکرده خود می توانید با شماره ۰۲۱۵۴۶۳۷ و یا ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید و یا می‌توانید همه روزه به غیر از روزهای دوشنبه از ساعت ۹٫۳۰ تا ۱۸ فرش‌های خود را به انبار حراج شرکت فرش جهت ارزیابی و مزایده منتقل کنید.


زنانی که قالی چالشتر را با نام “بی بی باف” بلند آوازه کردند

امروزه چالشتر يكي از مناطق شهر شهركرد محسوب مي‌شود که به واسطه قالي های بي بي باف و قفل های دست ساز معروف است. قالی چالشتر شیوه بافت خاص آن یعنی تب‌كو آن را متمایز از سایر قالی‌ها کرده است و قفلی بر اصالت قالی بی‌بی‌باف زده است. مهم‌ترين خصوصياتي كه باعث شهرت و آوازه جهاني قالي‌هاي منطقه چالشتر شده ۱- انتخاب مواد اوليه مرغوب ۲- چله كشي دقيق ۳- استفاده از رنگرزي گياهي و رنگ های ثابت ۴- شیوه بافت ۵- دفتين زدن هاي زیاد ۶- استفاده از نقشه‌هاي اصيل است.

وجه تسمیه‌هایی که درباره این منطقه وجود دارد عبارت‌اند از: ۱٫ چالشتر مرکب از دو کلمه«چالش» به معنای جنگ و نبرد و «تر» به معنی میدان و محل و چالشتر به معنای میدان جنگ است. ۲٫چالشتر مرکب از دو کلمه«چال» یعنی محل استقرار شتر و «اشتر» و بدین ترتیب چالشتر به معنای جایگاه شتر که این وجه تسمیه بعید به نظر می رسد.

مردم چالشتر بیشتر از شیوه های کشاورزی، دامپروری و قالی‌بافی امرار معاش می کردند. از دیگر منابع درآمدی می توان به قفل سازی اشاره کرد که از مشهورترین قفل های چالشتر قفل حاج عبدالله است  که دارای شهرت جهانی است. پیشینه‌ قفل سازی سنتی در این منطقه به دوره‌ی صفوی می رسد. نقل است که یکی از بزرگان چالشتر به ­نام خواجه عبدالله نصر در دوران کودکی به اصفهان رفته و نزد استاد محمد­علی طلایی از استادان معروف اسلحه ­سازی  این هنر را آموخته است. وی پس از بازگشت به چالشتر قفلی را ابداع کرد که خاص این منطقه شده است. در منطقه‌ چهارمحال­ و بختیاری قفل ­ها بیشتر جنبه‌ حفاظتی داشتند و برای بستن خورجین و نمکدان به­ کار می­رفت. برخی دیگر از قفل­ ها جدای از جنبه‌ کاربردی آن، مربوط به اعتقادات مردم می ­شد. آنها عقیده داشتند که بستن دخیل و توسل به معصومین گره ­گشا است و گاهی این کار را برای ادای نذر نیز انجام می ­دادند.

در برخی منابع آمده است نقشه قالی‌های چالشتری از حدود ۲۰۰ سال پیش و توسط خوانین بختیاری به قهفرخ(فرخشهر فعلی) آورده شد و سپس بافت این گونه قالی‌ها در چالشتر توسعه یافت. قالی بافی همواره شغل اصلی زنان این منطقه بوده و هست. بافندگان گاهی با ذوق آفرینی خود نقش ها را با هم ترکیب می کنند و نقشه های جدیدی را می بافند. قالي هاي چالشتر را می توان به دو دسته قالی های بی بی باف و قالی هایی که بافندگان با سرمایه شخصی می بافتند دسته بندی کرد؛

قالی های بی بی باف. قالي هاي بي بي باف با سرمایه خوانین و تحت نظارت و کنترل بي بي ها با كيفيت بسيار بالا(نقشه خوب، پشم دستريس مرغوب، رنگرزي گياهي با ثبات بالا، با شيوه بافت تب كو) توسط بهترين بافنده ها ها برای مصارف شخصی، هدیه و سوغات تولید می شدند و نامی از بافنده برده نمی شد. دوران بافت قالي هاي بي بي باف محدود به دوران حکومت خوانین بود( از زمان ناصر الدين شاه شروع و تا زمان رضا شاه با از بين رفتن خوانين خاتمه يافت). خوانين بختياري در زمان حكومت قاجار با دول غرب در ارتباط بودند و اين مسئله باعث رواج حس تجمل گرايي و زندگي اشرافي بين خوانين شد، به طوري كه تاثيرات فرهنگ اروپايي در قالي هاي بي بي باف از نقوش تا رنگ بندي مشهود است. خوانين بختياري علاقه زيادي به هنر  و صنايع مستظرفه داشتند. از جمله انواع تزئينات داخلي براي منازل قالي هاي موسوم به بي بي باف بودكه اين قالي ها در انحصار خوانين و نزديكان آنها بود. برخی از خوانین و بی بی ها به قالی توجه ویژه ای داشتند که می توان از یوسف خان بختیاری ملقب به امیر مجاهد و بی بی خدیجه همسر خدارحم خان نام برد.

قالی های دسته دوم از لحاظ تکنیک بافت، مواد و سایر موارد تقریبا هم تراز قالی های بی بی باف بودند اما فاقد لفظ بی بی باف و رنگ هایی که بافندگان بکار می بردند تحت تاثیر شرایط سخت زندگی متمایل به رنگ های تیره بود ولی رنگ قالی های بی بی باف بیشتر متمایل به رنگ های روشن مانند آبی روشن، سفید، کرم، نارنجی و … بودند.

ويژگي هاي بافت قالی چالشتر

امروزه از دار عمودی با جنس فلز و در گذشته از دار افقی (زمینی) نیز استفاده می‌کردند. چله کشی فارسی با استفاده از چوب کوجی، رجشمار قالي ها بین ۳۵ تا۴۵ ، تركيب لول بافت و تخت  با شيوه تب كوب، گره ترکی(متقارن) بدون قلاب، شیرازه متصل، گلیم بافی کرباس، جنس تار و پود پنبه ای و گاهي پشمی.

ابعاد متداول عموماً یک ذرع و نیم ، ۶ ، ۹ و ۱۲ مترمربعی هستند و در موارد معدودی ابعاد بزرگتر نیز دیده می شود. اندازه های کوچک نیز به طور پراکنده مشاهده می شود اما چندان رایج نیست.

روش بافت قالی تب کو(تب کوب)

در اين روش از دو پود با ضخامت هاي متفاوت(نازک و ضخیم) استفاده مي شود و علاوه بر آن از يك پود تب كو(تقریبا ۴ الی ۵ لای نخ چله) نيز كمك گرفته مي شود. روش بافت بدین گونه است که ابتدا رج(تب) که بافته شد پود نازک را زده و سپس پود تب کو را لابه لای چله ها برده و با دفتین خیلی محکم روی آن پود را كوبيده بعد از آن پود تب کو را به سمت بالا برده (از لابه لای تارها خارج نمی شود بسمت کوجی حرکت داده می شود) و رج بعد را بافته سپس برای پود دهی رج بعدی اول پود تب کو را گذاشته و دفتین زده سپس پود تب کو را بالا برده و پود ضخیم (پشمی) زده مي شود. یک رج پود ضخیم و یک رج پود نازک زده می شود. در هر رج جهت گره ها تغيير مي كند يك بار به سمت راست و بار ديگر به سمت چپ متمايل مي شوند و از پشت قالي  يك گره ديده مي شود. این شیوه پود دهی باعث می شود قالی ها نرم و قابل تا کردن باشند و در منطقه بخاطر نرمی به آنها قالی گوش گربه ای نیز گفته می شود.

رنگرزي و رنگ آميزي قالي چالشتر

قالی چالشتر بواسطه شیوه رنگرزی و استفاده از رنگدانه های طبیعی دارای رنگ های گیاهی با کیفیت است. رنگزاهايي كه در اين منطقه استفاده مي شود عبارتند از: روناس، پوست گردو، برگ مو، پوست انار، جاشیر، گندل، نیل. رنگ های مورد استفاده در قالی های چالشتر عبارتند از: رنگ شتری (قهوه ای روشن)، بادامی، زرد کاهی، آبی تُخساری (روشن و تیره)، نیلی سیر (آبی پررنگ)، قرمز (لاکی)،صورتی سیر و نیم سیر، بدنی (صورتی باز)، شمشادی(نارنجی)، سبز مینایی(سبز تیره)، سبز روشن، رنگ قارایی، طوسی، خاکی.

رنگرزی رنگ های روناسی این منطقه با سایر مناطق متفاوت است. در این منطقه خامه را با دندانه جوشانده سپس به مدت ۳ الی۱۰ روز خامه را با روناس در خمره رنگرزی در محیطی گرم قرار داده(حرارت خورشید) و بعد از این مدت از خمره خارج کرده و پس از خشک شدن آنها را به آب جوی بسته تا طیف رنگی دلخواه بدست آید. برای صورتی دوغی پس از خارج کردن خامه از خمره آن را در دوغ گذاشته و سپس بیرون آورده و پس از خشک شدن آن را نیز به آب بسته تا صورتی زیبایی بدست آید. رنگرزی خامه قرمز و صورتی اهمیت ویژه ای در این منطقه داشته است گویی این دو رنگ در قالی بافی مقدس بودند و طبق باورهای قدیمی هنگام رنگرزی این دو رنگ، افراد ناپاک نباید وارد آن خانه می شدند یا نگاه می کردند چون این دو رنگ خراب می شدند.

زمانی که رنگرزی تمام می شود و خامه ها  خشک، نوبت به شستن و به آب بستن آنها می رسد؛ یک روز خوش یمن را درتقویم انتخاب کرده و در آن روز خامه ها را به آب می بندند(آب  هر منطقه با توجه به املاح موجود در آن بر روی رنگ ها تاثیری متفاوت دارد). از صبح تا عصر یا یک شب خامه های قرمز و صورتی دوغی که با روناس رنگ شده را در رودخانه به آب بسته تا به اصطلاح رنگها برسند(بدست آوردن شید رنگی مورد نظر و تثبیت رنگ). خامه قرمز در ابتدا نارنجی و صورتی دوغی بسیار کم رنگ است اما وقتی  تا عصر در آب جاری می مانند نارنجی ها تبدیل به قرمز آتشی و صورتی ها تبدیل به صورتی گلی(صورتی دوغی) می شوند. بعد از بیرون آوردن خامه ها از آب زنان با چوب روی آنها ضربه می زنند(کُتَک چوب) تا جلا و شفافیت بیابند و تمیز شوند بعد از آن خامه ها را با دقت زیاد درآب رودخانه شسته و به روی طناب آویزان می کنند تا خشک شوند.

در گذشته سه جوی آب از مجاور چالشتر عبور می کردند؛ جوی اول از چشمه ای در شهر نافچ جاری می شد وآب سردی داشت که معروف به نام «بینگاه» بود و جوی دوم که مخصوص بستن خامه به آن بود و سرچشمه آن هم در چالشتر بود معروف به «آب شطی» و جوی سوم که از کنار کوه قراول خانه می گذشت و سرچشمه آن از باغهای حسن آباد بود و از ابتدای جاده سامان عبور می کرد(خوانین آب آن را که به شهرکرد می رفت به شهرداری شهرکرد فروخته بودند) معروف به« دمره ی خیریه» بود که خامه ها را در آنها می بستند تا رنگ دلخواه حاصل شود. متاسفانه امروزه آنها خشک شده اند.

طرح و نقش قالی های چالشتر

نقشه قالی در گذشته بر روي کاغذ طراحی شطرنجی بدون رنگ آمیز كشيده مي شد و بافنده ها چیدمان رنگی را باتوجه به سلیقه خود انتخاب می کردند. بسیاری از نقوش قالی مانند گل زنبق، درخت انگور، درخت سرو، گل فرنگ ها را می توان در سنگ تراشی های قلعه چالشتر نیز مشاهده کرد. اغلب به دلیل اینکه قالی های بی بی باف متمایز از یکدیگر باشند هر طرحی که بافته می شد نقشه آن از بین برده می شد تا شبیه آن بافته نشود و اینک از طرح و قالی های بی بی باف اثرچندانی نیست. آنچه در دسترس است طرح های خشتی، سرو و کاج، گل مینا است. نقشه های رايج منطقه عبارت اند از: ۱٫لچک ترنج(گل مینا) ۲٫ خشتی ۳٫قابی ۴٫ بته ای ۵٫گلدانی(گلدانی، گلدانی ستون دار و گلدانی طاقدیس دار)۷٫شكارگاه ۸٫ واگیره ای گل(لندنی) و پرنده

طرح لچك ترنج در منطقه چالشتر به كِليل ترنج معروف است، با توجه به وجود لچك یا ترنج شامل انواع: ۱٫ لچک ترنج ساده ۲٫ ترنج دار(بدون لچك) ۳٫ لچك دار (بدون ترنج) ۴٫ لچك ترنج كف ساده ۵٫ ترنج هندسي می باشد.

ترنج ها در قالي هاي چالشتر اشكال و اسامي بومي متفاوتي دارند كه برخي از آنها عبارتند از: ترنج مَجمَعِه، ترنج لانه اي، ترنج اناري، ترنج قرآني، ترنج خورشيدي، ترنج دهن اژدري، ترنج اسليمي و سه ترنجه. کلیل ها (لچک ها) نیز سه دسته هستند: پیوسته(چهار لچک بهم متصل)، نیمه پیوسته(لچک ها دوبه دو متصل) و منفصل(لچک ها نقطه اتصال مشترک ندارند).

خشتي. در قالي هاي خشتي شكل هاي مربع هم اندازه كنارهم چیده مي شوند و درون اين مربع ها نقش هاي مختلفي بافته مي شود كه زمينه و نقش هر كدام با ديگري متفاوت است. در منطقه چالشتر، خشت ها ده خانه يا هشت خانه هستند و نقوش بكار برده شده در آنها طبيعي و مفهومي است. نقوش جداکننده فضای بین خشت ها را قلمدان یا بند خشت گویند.

قابي. طرح قابي فرم هايي خارج از شكل مربع و مستطيل مانند لوزي هستند. نقشه قاب سماوري، قاب حسيني، حُقه اي (سرو و كاج).

طرح واگیره ای بته ای

گلدانی

نقوش متداول خشت های قالی عبارتند از:

  1. نقوش طبیعی(جانوری، گیاهی) مانند: طاووس، حیوانی، مار، گل برگ مویی، گل لندنی، درخت سرو، کاج، بیدمجنون، انگور و…
  2. نقوش مفهومی(برگرفته از محیط ) مانند: قیچی، طاقدیس، داس، دست دلبر و…

خشت های متداول که در قالی های خشتی بکار می رود: خشت ستون دار، گل پيازي(زنبق)، گل شاه عباسی، گل بادبزنی(برگ مو)، درخت سرو(سَبل)، کاج، طاووس، چمن يه ور، درخت انگور، درخت بادام، درخت بيد مجنون، جانوري، حيوان دار، پرنده دار، بته قهر و آشتي، خشت فرشته، طاقدیس، دهن اژدری،  بته بادامي، شش بته، بته سركج و …. . برخي از خشت ها مخصوص يك طايفه خاص هستند و بصورت خانوادگي از آن ها استفاده مي كنند مثلا طايفه شاكري ها بيشتر از نقوش حيواني در خشت ها استفاده مي كنند.

در قالی های خشتی فضایی که خشت ها را از هم متمایز می کند بند خشت یا قلمدان گویند. اطراف هر خشت چهار قلمدان وجود دارد. اغلب نقش قلمدان های محور عمودی و محور افقی متفاوت از همدیگر هستند. نام برخی از قلمدان های متداول عبارت است از: پنجه گربه ای، ستاره ای، شبدری، گل پنبه ای، سه تایی، گلی، هفت هشتی،گل ریز، بازوبندی

از شاخصه هاي قالي هاي چالشتر اين است كه حاشيه بزرگ اغلب داراي رنگ زمينه قرمز است. حاشيه هاي رايج منطقه، حاشيه گل فرنگ(لندنی)، تنبان قري، شاخ گوزني و … هستند.

طراحان

مهم ترين طراحان معروف و تاثير گذار بر نقشه هاي اصيل چالشتري عبارت اند از:

مرحوم ميرزا احمد نصر چالشتري. وی در طراحي نقشه ها به غير از سفارش بافندگان، از بناهاي تاريخي، نقوش قلعه ها و كاشي كاري مساجد الهام مي گرفته است. مرحوم ابوالقاسم خان آزاده، طرحي را ابداع نكرده بلكه طرح هاي ميرزا احمد را با اندكي تغييرات از نو طراحي كرده است. مرحوم كريم بيات داماد ابوالقاسم خان آزاده، با اندكي دخالت در رنگ، طرح هاي ميرزا احمد نصر را تغيير داده است. وي بيشتر نقشه هاي اصيل را بازسازي كرده و مانع نابودي آنها شده است. مرحوم محترم اسحاقيان چالشتري نيز با علاقه و ذوق خود طرح هاي جديدي را در قالب خشت طراحي مي كرده و مي بافته است.

شهین نعمتی دهکردی
کارشناس ارشد فرش دستباف


*تب: رج در گویش محلی چالشتر تب گفته می شود.

*کتک چوب:  به خامه ها مقداری پودر شست و شو زده، روی تخته سنگی گذاشته و با چوب کوچکی روی آنها می زنند که به این عمل (کتک چوب) گویند، یعنی خامه ها را با چوب می زنند.

* به آب بستن: خامه را در آب های جاری چشمه ها یا قنات ها به مدت دلخواه به صورت شناور می بندند و رنگ خامه با جذب املاح و کانی های موجود در آب تغییر می کند و بسته به نیاز بافنده و شید دلخواه او، از آب خارج می گردد.

*مَجمَعِه: سینی مسی بزرگی که ظروف غذا در آن گذاشته و روی کرسی می نهند.

*یکی از کاربردهای قالی در مراسم ترحیم است که بر روی مزار پهن و  روی آن گل، حلوا، قاب عکس متوفی قرار داده می شود و پس از مراسم جمع می کنند.

* بی بی: مادران و همسران خوانین و کسانی که لقب بی بی داشتند.

*قلمدان، برخی نقوش قلمدان قالی را اقتباسی از نقوش قلمدان های خوشنویسی می دانند و بافندگان قدیمی نام این نقوش را بازوبندی می گویند و آن را ملهم از نقوش بازوبندهای پهلوانان می دانند.


برای مطالعه بیشتر درباره قالی چالشتر می‌توانید به منبع زیر رجوع کنید:

قانی، افسانه(۱۳۹۸)، تحلیل فرهنگی قالی چالشتر، انتشارات سازمان سمت.

فرش اراک ، صدرنشین حراج دوازدهم


این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع دو نیمه برگزار شد و تعداد ۹۳ تخته فرش دستباف به متراژ ۳۹۶ مترمربع عرضه شد از مجموع این ۹۳ تخته فرش دستباف ۵۹ تخته فرش در ۳۹ نوبت و مساحت ۲۳۱ مترمربع فروخته شد. وتعداد ۲۳ تخته فرش در ۳۴ نوبت به مساحت ۱۶۴ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج بازگردانده شدند.

برای خرید فرش های فروخته نشده حراج یازدهم می توانید با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.

در دوازدهمین  جلسه حراج فرش دستباف در نوبت پنجاه و سوم یک تخته فرش اراک با قیمت پایه‌ی۱ میلیون و پانصدهزار تومان عرضه شدند که با رشد قیمت ۳۱۳ درصدی و با قیمت نهایی ۶ میلیون و دویست هزار تومان رکوردار حراج دوازدهم شد در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۸ تخته فرش دستباف با رشد قیمت دو برابری ازقیمت پایه فروخته شدند.

در مجموع تمامی فرش های فروخته شده در این جلسه حراج به صورت میانگین با ۳۶ درصد رشد از قیمت پایه به فروش رفتند و بالاترین قیمت پایه ای که در این جلسه حراج عرضه شد متعلق به دو تخته فرش کاشمر شش متری بود که با قیمت پایه ۲۴ میلیون تومان عرضه شد وبا قیمت نهایی ۳۱ میلیون تومان فروخته شد.

برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ و یا شماره ۰۲۱۵۴۶۳۷ تماس بگیرید.


دست بافته‌های بلوچ

تاریخچه فرش بلوچ

دو حوزه اصلیِ شناسایی شده در ایران به عنوان سکونتگاه اقوام بلوچ، خراسان و سیستان است که بر خلاف آنچه گمان می‌رود قالیچه‌های بلوچ کار بلوچستان نیست بلکه کار چادرنشینانی است که در شمال خراسان در اطراف تربت‌حیدریه، تربت جام،کاشمر و سرخس مسکن دارند. مقدار کمی از این قالیچه‌ها هم در سیستان بافته می‌شود.

گروهي از طوایف بلوچ، همزمان با حکومت نادرشاه افشار از منطقه بلوچستان به خراسان كوچانده شدند تا در مقابل اقوام مهاجم تركمان و ازبک از مناطق مرزی شمال شرقي ایران دفاع نمایند. بعدها این قوم با دامداری و فرشبافي در این مناطق تثبيت شدند و حتي هنر بافندگي را به سبک بلوچ خراسان به ساكنين بومي منطقه انتقال دادند. گفته می‌شود قالی­های بلوچی از ترکمن­ها تأثیرگرفته و بر ترکمن­ها نیز تأثیر گذاشته است. بافته­های بلوچ خراسان بیشتر تحت تأثیر بافته­های سیستان و بافته­های خراسان و ترکمن است تا بلوچ.

امروزه مراكز بافت فرش بلوچ در بيشتر شهرها و روستاهای خراسان پراكنده است. اما مهمترین منطقه بافندگی قالی­های بلوچ در ناحیه خراسان رضوی (تربت حیدریه) است. بهلولی، بایزیدی، کلاه درازی، جان میرزایی، رحیم خانی، براهویی، سالارخانی، حسن زایی و جان بیگ (بلوچ‌های جدید) از قبایل عشایر بلوچ هستند.

متاسفانه در حال حاضر بافت قالي بلوچ نيز بسيار كاهش یافته و به بافندگاني ساكن در برخي روستاهای خراسان مركزی و جنوبي محدود شده است.

ویژگی­‌های قالیچه­‌های بلوچی

قالیچه بلوچی سبک وزن با ابعاد کوچک بافته می‌شود. کوچکترین آن‌ها به عرض ۸۰ تا ۹۰ و طول ۱۲۰ تا۱۴۰ سانتیمتر و قالیچه‌های بزرگتر به اندازه‌های تقریبی۱۰۰در۱۵۰ سانتی‌متر و دو ذرعی‌های آنها به ابعاد تقریبی ۱۱۰در۲۰۰ سانتی‌متر است.

قالیچه­ های بلوچ با دارهای بافندگی افقی یا زمینی تهیه می­شوند. اما اخیراً از دارهای عمودی نیز استفاده می‌شود. در گذشته تار و پود آن را از پشم سیاه رنگ استفاده می­کردند، اما امروزه از نخ برای این منظور استفاده می‌شود. هرچند که قدیمي‌ترین قاليچه‌های بلوچ، دو پود و با گره فارسي و تمام پشم بوده است. اما امروزه یک پودِ (پودنازک) است که می‌توان آن را از مهمترین ویژگی‌های قالیچه‌های بلوچی برشمرد. گره استفاده شده در این ناحیه به صورت نامتقارن(فارسی) زده می­شود. گلیم‌باف قالیچه­های بلوچی نسبتاً بلند است. شیرازه‌­ها عمدتاً با موی بز پیچیده می­شوند و بیشتر سیاه یا قهوه‌­ای تیره رنگ هستند(هرچند که در بافته‌های جدید و نوبافت آنها به تدریج و کاربرد پشم به جای موی بز روز به روز افزایش یافته است). از خرمهره، منگوله و صدف در تزیين شيرازه، گلیم‌باف و ریشه‌های قالی استفاده مي‌شود. همچنین رجشمار مورد استفاده در فرش بلوچ ۲۵تا ۴۰رج است.

 

  طرح فرش بلوچ

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد طرح فرش بلوچ، تکرار یک نقش مفرد در سراسر قالی است. در واقع در بيشتر نقشه‌ها، نقشمایه‌هایي مشخص به صورت واگيره‌ای منظم در سراسر قالي تکرار می‌شوند و نقشمایه‌های متن و حاشيه با یکدیگر ارتباط دارند. نقش‌های بلوچ هندسي بوده و از خطوط گردان استفاده نمي‌كنند، اما ممکن است خطوط منحني را با استفاده از خطوط مستقيم كوتاه در طرح‌ها بوجود آورند، سه اصل شبکه‌ای بودن، گل‌گونه بودن و تکراری بودن از ویژگي‌های طرح‌ها و نقوش قالی‌های بلوچ می‌باشد(تصویر۱). عرض حاشيه نقشه‌ها در بلوچ نسبتاً پهن است و تعداد حاشیه‌ها به طور معمول بيش از سه حاشيه مي‌باشد.

تصویر۱: طرح بوته جقه‌ای، در هر ردیف جهت بوته‌ها عکس جهت ردیف قبلی است، ابتدا و انتهای قالیچه گلیم‌باف با نقوش بلوچیِ بازوبندی و شانه تزئین شده‌اند و شیرازه با موی بز بافته شده است.

و اما یکی از طرح‌های قابل توجه در قالیچه‌های بلوچی که در سراسر جهان شناخته شده‌اند قالیچه‌های سجاده‌ای، که انعکاسی از محراب است. معمول‌ترین نقشمایه بنیادین آن درختي با شاخه‌های منشعب افقي است كه عموماً در طرفين محور اصلي است.

در مسير هر شاخه یا در پایان آن نقشمایه هندسي كه به برگ شباهت دارد نقش بسته است. این نقشمایه برگ بيدی یا برگ تاكي نام دارد و همانطور كه از عنوان آن آشکار است از برگ درخت بيد گرفته شده است.

لچکي‌های منتظم فوقاني در طرفين محراب نيز فضاهای دیگری هستند كه بواسطه نقشمایه‌های موجود در آن‌ها با محراب متناسب بوده كه عبارتند از:

-نقش دست انسان

-نقوش گیاهی

-تلفیق نقوش گیاهی و دست انسان

-نقوش نوشتاری

 

نقشمایه دست در فضای لچکی‌های بالای محراب خصوصاً به واسطه جهت صحیح انگشتان در آن‌ها جایگاه گذاشتن دو دست نمازگزار در ادای عمل سجده را موکد نموده است. این نقش که پنجه اکبر نامیده می‌شود، در بیشتر قالیچه‌های سجاده‌ای نمایان است.(تصویر۲)

تصویر۲: قالیچه محرابی بلوچ با طرح برگ تاکی و دست

عمده‌ترین و در عین حال شناخته‌ترین طرح‌های قالیچه‌های بلوچ که به صورت ذهنی بافته می‌شوند و به همین نام‌ها نیز شهرت یافته‌اند عبارتند از: کلاه دراز یا کلاه بلند، سه خشتی، گاو و برج، سنگ چولی، گل شفتالو، فتح الله خانی،یعقوب خانی، مددخانی، علی اکبرخانی،گوزنی، چشمه گل و دختر قاضی.

 

رنگ فرش بلوچ

بهترین رنگ­هایی که توسط عشایر بلوچ استفاده می‌شود عبارتند از: نیل پرطاووسی برای انواع آبی، روناس برای رنگ سرخ و قرمز، پوست گردو برای مایه­های شتری، برگ درخت بید برای زرد، سبز، درخت بید و نیل پرطاووسی- نارنجی، حنا. رنگرزهای بلوچی معمولاً برای تثبیت رنگ­ها از زاج سفید استفاده می­کنند و برای رنگ سیاه از پشم سیاه استفاده می­کنند اما معمولاً آن را با نوعی مردار سنگ که دارای آهن است و در محل آن را مک می­نامند رنگ می­کنند. امروزه در بلوچ قرمز آنیلی رواج یافته است.

رنگ تیره قالیچه­های بلوچ که قرمز سیر، آبی سیر و متوسط و سیاه هست از مشخصه آن است. برای خطوط اصلی طرح از رنگ سیاه،  برای نقوش کوچک­تر از رنگ سبز یا شتری و از رنگ سفید در حاشیه­های باریک­تر زیاد استفاده می­کنند. استفاده از رنگ‌های شیمیایی که باعث درخشندگی کاذب می‌گردد نیز، از دیگر مشخصه‌های قالیچه‌های بلوچ است.

ریحانه کثیری

کارشناش ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی بلوچ می­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

-ادوارز، سیسیل(۱۳۶۷).قالی ایران،ترجمه مهین دخت صبا،انجمن دوستداران کتاب.

-بصام، سیدجلال الدین و همکاران(۱۳۸۳).رویای بهشت (هنر قالی­بافی ایران)،تهران:اتکا.

-ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.

-احمدی پیام،رضوان.(۱۳۹۴). طرح و نقش قالیچه‌های سجاده‌ای بلوچ خراسان. همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی. دانشگاه بیرجند.

-فروغی‌نیا،مریم.شاهسوار،مرتضی(۱۳۹۴). بررسی تطبیقی ویژگی‌های ساختاری و طرح فرش بلوچ خراسان و فرش سیستان. همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی. دانشگاه بیرجند.

 

 

 

درخشش فرش نایین در حراج یازدهم

یازدهمین جلسه حراج فرش دستباف کار کرده در تاریخ دوازدهم تیر ماه ۱۴۰۲ در ۶۴ نوبت با عرضه ۱۰۵ تخته فرش به کار خود پایان داد.

این جلسه حراج در مجموع دو نیمه برگزار و تعداد ۱۰۵ تخته فرش دستباف به متراژ ۳۳۴ مترمربع عرضه شد. از مجموع این ۱۰۵ تخته فرش دستباف، ۸۷ تخته فرش در ۵۰ نوبت با مساحت ۲۲۹ مترمربع فروخته شدند. اما تعداد ۱۸ تخته فرش در ۱۴ نوبت به مساحت ۱۰۵ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج بازگردانده شدند.

برای خرید فرش های فروخته نشده حراج یازدهم می توانید با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.

به اطلاع علاقمندان می‌رسانیم که در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ حراج اینترنتی در لایو همین صفحه برگزار می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ یا ۰۲۱۵۴۶۳۷ تماس بگیرید.

در نوبت بیست و دوم یازدهمین جلسه حراج فرش دستباف، سه تخته فرش (یک تخته نایین و دو تخته پشتی) با قیمت پایه یک میلیون و چهارصد هزار تومان عرضه شدند که با رشد بیش از سه و نیم برابری قیمت پایه با قیمت نهایی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رکوردار حراج یازدهم شدند. فرش‌های عرضه شده در ۱۳ نوبت از حراج یازدهم با رشد بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.

به صورت میانگین فرش های فروخته شده در این جلسه حراج با ۵۱ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند. بالاترین قیمت پایه این جلسه حراج متعلق به یک تخته فرش یزد شش متری از تولیدات شرکت فرش ایران  بود که با قیمت پایه ۲۵ میلیون تومان عرضه شد اما پیشنهاد قیمت بالاتری را ثبت نکرد.


فرش بیرجند

اولین و بزرگترین شرکت فرش در کشور “شرکت شرق بیرجند”  بوده است این شرکت را که می‌توان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خصوصی ایرانی در تهیه قالی‌دستباف معرفی نمود تاسیس آن به سال ۱۳۰۸ باز می‌گردد. کلیه قالی‌های این شرکت مارک‌دار بودند و نام آن، در میان تصویری از یک خورشید قرار داشته است. (تصویر۱و۲)

تصویر ۱: قطعه‌ای منقش به آرم شرکت شرق بیرجند که به دفاتر نمایندگی آن در شهرهای مختلف ارسال می‌گشت.

تاریخچه فرش بیرجند

شهرستان بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی، واقع در شرق کشور است. این شهر را از قدیم به دو نام خوانده اند: قُهستان و بیرجند. تاریخ قالیبافی در منطقه بیرجند به سال‌های بسیار دور برمیگردد مطابق تحقیقات گردآوری شده می‌توان برای قالی بیرجند سابقه‌ای در حدود دویست سال قائل شد. نواحی بافت بیرجند شامل بخش مرکزی و شهرستان‌های در میان، سربیشه، نهبندان، خوسف و قاین است. برخی از اهالی و دست‌اندرکاران سابقه قالیبافی در روستاهای اطراف بیرجند را به مراتب بیشتر از شهر بیرجند می‌دانند. روستای دُرُخش و مود قدیمی­ترین و مشهورترین مناطق قالی‌بافی حومه بیرجند و از قدیمی‌ترین مناطق قالی‌بافی شرق ایران و جنوب خراسان هستند. بویژه روستای دُرُخش که نامی آشنا برای دوستداران قالی است. در اواخر دوره قاجار فرش بیرجند تدریجاً سهم مهمی در اقتصاد منطقه یافت. با شروع جنگ به واسطه فروپاشی بازارهای اروپا، فرش بیرجند با کاهش صادرات مواجه شد اما از سال ۱۳۳۰ با حضور افرادی همچون حاج حسین امینی، از تجار و تولید کننده با سابقه بیرجند که به ایجاد شهرت جهانی برای فرش بیرجند همت گماشت، اوضاع دگرگون شد.

تصویر ۲: آرم مخصوص شرکت شرق بیرجند

  طرح و رنگ فرش بیرجند

اصیل‌ترین طرح منطقه بیرحند را می‌توان طرح ترنج مدوّر (ترنج خورشیدی) دانست که بسیاری نام “ربع سعدی” بر آن نهاده‌اند طرح اصیل آن علاوه بر یک ترنج دایره درمیان فرش، دارای متن سرخ با گل‌های شاه‌عباسی است. ترنج‌های این طرح در سه نوع ۱۶ کله یا ۱۶ گل ، ۳۲ کله  یا ۶۴ کله بافته می‌شوند که عده‌ای نیز نام‌های ربعی ۳۲ کله یا ربعی ۳۲ گل بر آن نهاده‌اند. اما این طرح بیشترین شهرت و نام خود را از زمانی یافت که ترنج میانی آن به واسطه زیبایی وافر بر روی متن قالی‌های با نقشه ماهی‌درهم انتقال یافت. برخی معتقدند اولین بار سعدی، که از طراحان بنام و مشهور منطقه بیرجند در سال‌های اولیه سده ۱۴ ه.ش بود نسبت به انتقال این ترنج به روی قالی‌های نقش ماهی اقدام نمود و با احیا و تجدید حیات این طرح، شهرت و آوازه جهانی برای فرش بیرجند به ارمغان آورد(تصویر ۳). ترنجِ ربعی سعدی در قالی­های مشهد، بیرجند و مود و درخش متداول است.

تصویر ۳:قالیچه گل ابریشم در اندازه ۲۰در۱۲۶ با طرح لچک‌ترنج طره‌ای که اصطلاحاً خرده ماهی نیز نامیده می‌شود.

طرح‌های مورد استفاده در فرش بیرجند، مشتمل بر دو دسته نقوش مختص خود منطقه؛ شامل طرح سعدی و ریزه‌ماهی و همچنین نقوش اقتباسی از سایر مناطق مانند طرح‌های شیخ‌صفی، لچک‌ترنج شاه‌عباسی، خشتی، محرمات، بته‌جقه در چندین نوع، درختی و جنگلی، محرابی و سجاده‌ای، کله‌اسبی و تعداد زیادی طرح‌های واگیره‌ای است. از این میان، فرش‌های ریزه‌ماهی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد و پس از آن طرح خشتی، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد تولید منطقه را به‌خود اختصاص می‌دهند.

فرآورده اصلی بیرجند غیر از قالی، زرشک است که هنگام رنگرزی با قرمزدانه از آن به جای جوهر لیمو استفاده می­شود. رنگرزان این ناحیه رغبت زیادی به کاربرد رنگ‌های سفید عاجی، قرمز سوخته، آبی روشن، سرمه‌ای، خردلی و قهوه‌ای دارند. تعداد رنگ های مورد استفاده درفرش بیرجند بین دوازده تا پانزده رنگ است.

معرفی اساتیدِ تولیدکننده و طراحان فرش بیرجند

شهر بیرجند در تاریخ قالی‌بافی خود مجموعه‌ای از بزرگترین تولیدکنندگان قالی در جنوب خراسان را به همراه دارد. میرزاعلی درخشی، مرغوبی، عبدالعلی احمدی، عبدالمجید جمشیدی، حاج قاسم خامنه‌ای، غلام‌حسین کامیابی، اسدی، ابوالقاسم ملک، پرآوازه‌تر از همه حاج غلام‌رضا بازرگان، فرساد حسین امینی از معروفترین استادان و تولیدکنندگان فرش بیرجند از گذشته تا به امروز هستند. همچنین در میان طراحان قدیمی قالی در منطقه بیرجند، حسین سعدی، استاد عزیز محمد زهرایی و جمشید مود از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار هستند. محمد کریم کرمانی و محمد محسن لطفی از دیگر طراحان قدیم بیرجند هستند. در حال حاضر محمد علی صمیمی، فعالترین طراح امروز بیرجند است.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی بیرجند می‌­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

-ژوله، تورج(۱۳۷۵). برگی از قالی خراسان. ناشر: شرکت سهامی فرش ایران.

-صفاران، الیاس و همکاران(۱۳۹۳). بررسی تغییرات فرش‌های ریزه‌ماهی در شهرستان بیرجند طی دهه‌های اخیر.نشریه گلجام.

-ادوارز، سیسیل(۱۳۶۷). قالی ایران، ترجمه مهین دخت صبا، انجمن دوستداران کتاب.

-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالی‌بافی ایران”، مؤلف، تهران.

دو قالی اطراف بر قله حراج دهم

 

در دهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع دو نیمه تعداد ۱۰۴ تخته فرش دستباف به متراژ ۳۵۲ مترمربع عرضه شد از مجموع این ۱۰۴ تخته فرش دستباف ۸۴ تخته فرش در ۴۸ نوبت به مساحت ۲۴۷ مترمربع فروخته شدند. اما ۲۰ تخته فرش در ۱۵ نوبت به مساحت ۱۰۵ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج باز گردانده شدند.

برای خرید فرش های فروخته نشده حراج دهم می توانید با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰  تماس بگیرید.

به اطلاع علاقمندان می رسانیم که در تاریخ هشتم تیر ماه ۱۴۰۲ حراج اینترنتی به علت تعطیلی رسمی برگزار نخواهد شد.

در دهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۹ تخته فرش دستباف با رشد قیمت دو برابر ازقیمت پایه فروخته شدند؛ این در حالی است که حراج فرش دستباف کارکرده در دو هفته گذشته جلسات کم رونقی داشت.

در دهمین جلسه حراج فرش دستباف در نوبت شصت و یکم دو تخته فرش اطراف با قیمت پایه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه شدند که با رشد قیمت ۲۲۶ درصدی  و با قیمت نهایی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رکوردار حراج دهم شدند.

در مجموع، تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه به صورت میانگین با ۴۴ درصد رشد از قیمت پایه داشتند. عنوان بالاترین قیمت پایه  حراج دهم متعلق به یک تخته فرش تبریز ۱۲متری بود که با قیمت پایه ۱۸ میلیون تومان عرضه شد اما پیشنهاد قیمت بالاتری را ثبت نکرد.


شهید محمد رواقی

از دانشگاه اُکلاهما تا شرکت فرش ایران

اگر گذرتان به دفتر مرکزی شرکت فرش ایران افتاده باشد، ورودی شرکت تابلوفرشی را منقش به چهره‌ای جوان و مصمم دیده‌اید. چهره شهید محمد رواقی؛ مردی که در میان کارگران به مرد عمل معروف بود و امروز هفتم تیرماه سالروز شهادت اوست.

شهید محمد رواقی به سال ۱۳۲۸، در مشهد متولد شد. پس از طی دوره‌ی کودکی مراحل تحصیل را تا اخذ مدرک دیپلم در زادگاهش گذراند. پدر او از فرش فروش‌های معروف و متدین مشهد بود و به همین دلیل محمد از سنین پایین با فعالیت‌های مربوط به داد و ستد بازار آشنا شد. هوش و ذکاوت بسیار او در مباحث مرتبط با خرید و فروش فرش باعث شده بود که در سن ۱۴ سالگی به‌عنوان یک تاجر متبحر فرش در بازار معروف شود. البته او از همان زمان به دنبال مال‌اندوزی نبود و بسیاری از درآمد خود را صرف فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌کرد.

محمد سپس برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ی مدیریت بازرگانی، عازم تهران شد. وی پس از فارغ التحصیلی، عازم آمریکا شد و در دانشگاه مرکزی اُکلاهما دوره‌ی فوق لیسانس را در مدت کمتر از دو سال طی کرد و چندین واحد از مقطع دکترا را نیز گذراند. اما تحصیل را نیمه تمام گذاشت و در سال ۱۳۵۳ عازم وطن شد.

شهید رواقی پس از بازگشت به ایران با همکاری دوستانش مؤسسه فرهنگی «رسا» را تشکیل داد و حدود ۲۰۰ جلد کتاب را به چاپ رساند. محمد رواقی پس از پیروزی انقلاب مدتی در کمیته رفاه بود، سپس در استانداری تبریز مشغول به‌کار شد. در سال ۱۳۵۸  وارد وزارت بازرگانی شد و مدتی به‌عنوان عضو هیات مدیره شرکت فرش ایران انجام وظیفه کرد و بعد به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت فرش ایران منصوب شد. او با ارائه برنامه‌هایی خواستار افزایش حقوق کارگران شد و توانست ۸۰ درصد، حقوق آن‌ها را افزایش دهد.

شهید رواقی ۴ روز قبل از انفجار دفتر حزب جمهوری از منطقه زلزله‌زده گلباف کرمان برگشته بود و سرانجام در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در روز هفتم تیر ۱۳۶۰ به دیدار معبود شتافت و پیکر پاکش در آرامگاه ۷۲ تن بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد

فرش کاشمر

هر ایرانی داستان درخت سروی که زرتشت از بهشت آورد و در کاشمر کاشت را می­داند. شهر کاشمر که سابقاً تُرشیز نامیده می‌شده است اکنون در بین مراکز قالی‌بافی خراسان حائز اهمیت است و در بازارهای داخلی، مقامی شایسته، در جایگاه فرش ایران کسب کرده است.

تاریخچه فرش کاشمر

شهر کاشمر (تُرشیز) یکی از شهرستان­های خراسان رضوی است که در حوزه­ ی فرشبافی فعالیت دارند و تا مشهد ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد. پس از مشهد، بیرجند و درخش، کاشمر مقام چهارم مراکز قالی‌بافی خراسان را دارد. شروع دوران بافت و بافندگی جدید در کاشمر را باید در سال‌های بین  ۱۲۶۰ تا ۱۲۸۰ جستجو نمود. محمد کرمانی اولین استاد کار قالیباف در منطقه کاشمر بود که با توجه به نام وی به نظر می‌رسد وی از اهالی کرمان باشد که به کاشمر مهاجرت نموده است.

سال ۱۳۴۰ را می‌توان سال تحول، جنبش و نوآوری برای قالی کاشمر محسوب نمود. در این سال با ورود استاد علیپور دگرگونی عظیمی در قالی‌بافی خراسان به ویژه کاشمر روی داد. نوآوری و تحول در طرح‌ها در کنار بالا بردن رجشمار فرش‌ها تا حد ۳۵ و ۴۰ از خصوصیات بارز این دوران بود. عرضه طرح زیر خاکی که در خراسان بویژه کاشمر به طرح کاسه و کوزه معروف است با استفاده از برخی موتیف‌ها و گل‌های رایج در طرح‌های تبریزی بدعتی بود که باعث رونق قالی‌بافی کاشمر گردید. این طرح که در سرتا سر آن علاوه بر استفاده از تصاویر کوزه، گلدان و کاسه دارای تصاویر و حتی مناظر متعدد است، عموماً در زمینه‌های لاکی و سرمه‌ای عرضه می‌گشت. عدم رنگ‌آمیزی نقشه‌ها در حین طراحی و مشخص نمودن هر بخش از طرح با یکی از اعداد از دیگر نوآوری‌های استاد علیپور بود که از تبریز به ارمغان آورد.

از سال ۱۳۵۰به جهت رونق قالی‌های کاشان با طرح‌های خاص خود دوره‌ای در قالی‌بافی کاشمر آغاز گردید که به دلیل کیفیت پایین قالی کاشمر نسبتاً به نسخه اصیل کاشان، چندان موفقیتی در عرضه و فروش قالی‌ها حاصل نشد. در سال ۱۳۶۰ توجه به طرح‌های اصیل خراسان به ویژه انواع نقشه‌های افشان و لچک و ترنج شاه‌عباسی با گل‌های درشت خاص فرش‌های مشهد و بازگشت به فرش‌های اصیل منطقه از جمله زیر خاکی، دوران جدید در قالی‌بافی کاشمر آغاز گردید. البته تولید و عرضه قالی‌های سبک کاشان در این مدت نیز به طور پراکنده ادامه داشت. از سال ۱۳۶۶ به جهت بازار عالی و استثنایی فرش نایین در داخل و خارج از کشور، که نفوذ آن در خراسان سریعتر از دیگر استان‌ها بود باعث گردید افراد زیادی از بافندگان کاشمر به عرضه قالی‌هایی با این شیوه مبادرت ورزند. با توجه به طرح‌ها و نقوش قالی کاشمر می‌توان آن‌ها را به چهار گروه :
۱-طرح‌های نایین ۲-طرح‌های کاشان ۳-طرح‌های تصویری ۴-طرح‌های گل فرنگ جدید طبقه‌بندی نمود.

ویژگی‌های فرش کاشمر

از لحاظ نوع گره مورد استفاده گره نامتقارن (فارسی) عمده‌ترین نوع گره به کار رفته در قالی‌های کاشمر و روستاهای حومه آن می‌باشد که البته در کنار آن به طور پراکنده و محدود گره متقارن(ترکی) نیز استفاده می‌گردد.

شیرازه کلیه قالی‌های کاشمری پس از اتمام بافت انجام می‌گیرد. همچنین پرداخت و قیچی نمودن گره‌ها پس از اتمام و همواره توسط کارگاه‌های پرداخت و با استفاده از قیچی‌های برقی انجام می‌شود.

چله‌کشی کلیه قالی‌های کاشمر به صورت ترکی و بر روی دار انجام می‌گردد. پشم به عنوان ماده اولیه قالی‌های کاشمر در کنار کاربرد محدود ابریشم در قالی‌های سبک نایین مواد اولیه مورد استفاده قالی کاشمر را تشکیل می‌دهد. رجشمار فرش‌های کاشمر حدود ۳۵ و۴۰ است، مکانیزم بافته‌ها لول‌باف است و بافنده‌های کاشمر بیشتر در اندازه‌های ۲در۳  و ۵/۲ در ۵/۳ و ۳در۴ می‌بافند و به بافت قالیچه کمتر رغبت نشان می‌دهند. استفاده از مواد رنگ‌دار مصنوعی در بین رنگرزهای کاشمری به دلیل سهولت مصرف و ارزانی قیمت رواج فراوان دارد.

طرح و رنگ فرش کاشمر

طرح فرش‌های کاشمر، بیشتر از نقشه­های مناطق تبریز، مشهد، نایین و کاشان استفاده شده است که طرح زیرخاکی تبریز یکی از آن‌ها است که گاه فاقد حاشیه بوده و تمامی سطح فرش از نقش‌های سر ستون‌های بناهای تاریخی گلدان و ظرف‌های قدیمی پوشیده شده است. نقش سرو در بین نقوش گیاهی قالی‌های کاشمر از اهمیت بسیاری برخوردار است و بخش زیادی از متن و زمینه را به خود اختصاص داده است که با وجود روایات تاریخی سرو زرتشت اهمیت آن آشکار می‌شود؛ در نقوش حیوانی، نقش سیمرغ یکی از بی نظیرترین نقوش قالی کاشمر است که تقریباً در هیچ یک از نقشه فرش منطقه دیگری پیدا نمی‌شود و می‌توان آن را مشخصه قالی کاشمر دانست(تصویر ۱). همچنین
طرح­ های افشان و لچک ترنج از نمونه طرح و نقشه­ های کاشمر است.

تصویر۱: نقش سیمرغ در فرش کاشمر

دو طرح بنام و شناخته شده سال‌های قبل از ۱۳۴۰، طرح‌های حسن‌قاضی و زرین‌کلک است که در طی سال‌های متمادی بطور پراکنده توسط بافندگان کاشمری مورد استفاده قرار گرفته است.

نوع رنگ لاکی مورد استفاده در قالی‌های کاشمر را می‌توان یکی از وجوه تمایز و شاید هم تشخیص بافته‌های این ناحیه قلمداد نمود. این نوع رنگ لاکی که در دیگر مناطق به لاکی گل خاری شهرت دارد، سالیان درازی است که کاربرد وسیعی در بافته‌های کاشمر دارد.

معرفی اساتید تولیدکننده و طراحان فرش کاشمر

عزیزالله خانی به همراه احمد ترک از اولین تولیدکنندگان فرش کاشمر بوده‌اندکه کار بافندگی را از سال‌های قبل از ۱۳۰۰ آغاز نمودند همچنین حاج عباس گلستانی، محمدحسین وزان، غلامرضا عابدینی، اکبر عابدینی و علی ابراهیمی از دیگر تولیدکنندگان قدیمی قالی کاشمر بوده‌اند. در سال‌های اخیر نیز آقایان: مشتاقی، علی اصغر مسافر، اکبر جعفری، احمد شجاعی و برخی دیگر از تولیدکنندگان قالی کاشمر با عرضه فرش‌های نسبتاً نفیس و زیبا ، فعالیت‌های مجددی را برای احیای فرش کاشمر آغاز نموده‌اند. از اساتید طراح همانطور که گفته شد می‌توان به استاد علیپور که منشا تحولات بسیاری بود اشاره کرد همچنین می‌توان از استاد غلامحسین اسکندری ترقبانی، علی اکبر جعفری جواد جوادی و … نام برد.

شرکت فرش ایران نیز با بیش از نیم قرن فعالیت مستمر خود در شهر کاشمر، از دیگر حاضران در این میدان است، که اکنون حدود  ۳۰۰ دستگاه قالی‌بافی به همراه ۵۰۰ بافنده و ۲۰۰۰متر مربع تولید فرش به صورت سالیانه دارد.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی کاشمر می­‌توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

-ژوله، تورج(۱۳۷۵). برگی از قالی خراسان. ناشر: شرکت سهامی فرش ایران.

-ادوارز، سیسیل(۱۳۶۷). قالی ایران، ترجمه مهین دخت صبا، انجمن دوستداران کتاب.

-ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالی‌بافی ایران”، مؤلف، تهران.

-قاسم زاده،زهره، زنده دل،عاطفه.بررسی طرح و نقشمایه های قالی کاشمر.همایش ملی توسعه پایدار.