درخشش دو فرش شیراز در حراج نهم

نهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در ۲۹ام خردادماه ۱۴۰۲ با عرضه ۸۲ تخته فرش برگزار شد.

حراج فرش دستباف کارکرده در نهمین جلسه حراج خود در سال  ۱۴۰۲ با ۵۹ نوبت و عرضه ۸۲ تخته فرش با مساحت ۳۰۲ متر مربع در ۲۹ امین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ توانست در ۳۶ نوبت و ۴۸ تخته فرش به مساحت تقریبی ۱۷۵ متر مربع را روانه بازار و خانه علاقمندان به این هنر اصیل ایرانی کند و تعداد ۳۴ تخته فرش و متراژی بالغ بر۱۲۷ متر مربع که در ۲۳ نوبت عرضه شد شانسی برای فروش پیدا نکردند و کم رونق ترین روزهای حراج را رقم زدند.

فرش های فروخته نشده را درصفحه اختصاصی حراج می توانید مشاهده کنید و در صورت تمایل به خرید آن ها با پیشنهاد بالاتر با شماره تماس ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید یا به دایرکت صفحه حراج مراجعه کنید.

به اطلاع علاقه مندان میرسانیم که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ حراج اینترنتی را در لایو اینستاگرامی صفحه حراج برگزار میشود.

در نهمین جلسه حراج و در نوبت پنجاه و دوم  تعداد۲ تخته فرش شیراز با قیمت پایه ۴۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان عرضه شدند و با رشد قیمت   ۱۵۰٪ درصدی  از قیمت پایه با قیمت نهایی ۱۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان فروخته شدند که رکوردار بیشترین رشد قیمت در نهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده شدند.

در حراج نهم تعداد ۶ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند همچنین به طور میانگین تمامی فرش ها با رشد ۳۱٪ درصدی از قیمت پایه شانس فروش را پیدا کردند. در این جلسه حراج ۶ فرش در نوبت های جداگانه به بالاترین قیمت پایه که ۱۲ میلیون تومان بود عرضه شدند که در بین این شش تخته فرش، فرش اراک با قیمت نهایی ۱۶۵۰۰۰۰۰ میلیون تومان رکوردار بالاترین قیمت فروخته شده در حراج نهم شد.


فرش هریس

ذهنی‌بافان هریس، لچک‌ترنج شهری را در خیال خود نقش زده و بر دار قالی آن را بازآفرینی کرده‌اند. این خیال‌بافی، زیبایی فرش‌ هریس را دو چندان کرده است. زیبایی مسحورکننده‌ی فرش هریس، نام آن را بر بلندای فرش‌های روستایی‌باف جهان قرار داده است.

تاریخچه فرش هریس

یکی از مراکز مهم و معروف فرشبافی ایران، منطقه‌ای واقع در استان آذربایجان‌شرقی به نام هریس است. فرش‌های هریس اغلب به صورت ذهنی‌باف به دست بافندگان محلی بافته می‌شود. فرش‌های ذهنی‌باف پیرو و تابع ذوق و سلیقه و حسِ زیبایی‌شناسی قومی بافندگان آن است. مسائل بسیار زیادی در شکل‌گیری طرح‌های ذهنی‌باف دخیل هستند. سن، جنسیت بافنده، محیط جغرافیایی و شرایط اجتماعی، مسائل مربوط به آداب و رسوم، مسائل مهم دینی و اعتقادی از جمله عوامل تاثیرگذار در روند تولید فرش‌های ذهنی‌باف به حساب می‌آیند.

فرش‌های هریس بهترین نوع فرش‌های منطقه آذربایجان محسوب می‌گردند؛ فرش‌های سنگین و بادوام، مشهور و پرطاقت، و سرشار از ویژگی‌های متمایز و در عین حال ارزان به این ناحیه تعلق دارد.

 

بدون شک از آغاز قرن نوزدهم  و قبل از این تاریخ، حرفه قالیبافی در این ناحیه متداول بوده است. سیسیل ادواردز میگوید: تصور می‌کنم می‌توان اتفاق‌هایی را که در این زمینه روی داده است با اطمینان نسبی بازگو کرد. تجار تبریزی می‌دانستند که کشورهای مغرب‌زمین به جای تخته فرش‌های باریک و دراز(کناره) با طرح‌های تکراری که تا آن زمان در روستاها تهیه می‌گردید خواستار قالی‌هایی هستند که با طرح ترنج بافته شده باشند. بنابراین ضروری به نظر می‌رسید که یکی از تجار، طرحی از طرح‌های معمولی گردان، یعنی طرح لچک‌ترنجی را به گراوان با بخشایش و یا هریس بفرستد و مشاهده کند که قالیبافان روستایی چگونه از آن استفاده می‌کنند، بدیهی است آنچه انتظار می‌رفت به وقوع پیوست.

همچنین در گذشته بافندگان هریس فرش‌های بسیار ظریف ابریشمی تولید می‌کردند. بافت استادانه و بی نقص و نقش‌های جالب آنها چنان بود که گاه با فرش‌های بافت تبریز اشتباه می‌شدند.

 

دستمال نقشه­ ها یا  نقشه­ های کوچک پارچه‌ا­­ی هریس

بافندگان هریس به سه شیوه “نقشه” ، “اورنک” و “چِشنی” وبه عنوان الگو در بافت فرش بهره می‌گیرند. نقشه که بر روی کاغذ شطرنجی استفاده می‌شود و اورنک بافته کوچکی است که در آن نمونه‌هایی از طرح‌ها و نقش‌مایه‌های مختلف بافته شده است که در کنار دار قالی نصب می‌شود و بافنده هنگام بافت، به آن رجوع می‌کند و طرح و نقش مورد نظرش را از آن اقتباس می‌کند. اما از آن مهمتر دستمال نقشه‌ها هستند که در زبان محلی به آن‌ها چِشنی می‌گویند؛ و بیشتر مورد استفاده قالیبافان هریس بوده است. چشنی‌ها الگوهای بافندگی پارچه­ای در اندازه­ی کوچکتر از ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر بودند که یک تکه پارچه چلوار ساده سفیدرنگ است که طرح و نقشه مورد نظر بر روی آن به وسیله رنگ جوهری و قلم‌مو کشیده می‌شود. نکته مهم این است که خطوط تشکیل دهنده این دستمال نقشه‌ها همیشه به صورت منحنی است ولی پس از بافت بر روی فرش، این خطوط به صورت نیمه‌هندسی و نیمه‌گردان نمود پیدا می‌کند.

 

تصویر ۱ : طرح تاجری؛ ترنج به شکل مربعی از سه زمینه تشکیل شده است و لچک به صورت یک طرح گوشه به شکل مربع و حاشیه با طرح سماوری است.

ویژگی‌های فرش هریس

این قالی­ها اغلب دو پوده با پرز بلند و درشت‌باف یعنی با رجشمار ۲۰و۳۰ بافته می‌شوند که درمواقعی و قالی‌های ابریشمی با رجشمار ۵۰ و۶۰ تولید می‌گردد. نوع گره فرش‌های هریس متقارن (ترکی) و اندازه قالی معاصر هریس عموماً ۲در۳ و ۵/۲در۵/۳ متر است. فرش‌های هریس با وجود آنکه در یک سبک بافته می‌شوند ولی کمتر مشابه یکدیگر هستند و همچنین به طور معمول در سبک شاخه شکسته بافته می‌شوند.

طرح رایج در قالی‌های هریس طرح لچک‌ترنج با حاشیه سماوری است که بر اساس شکل ترنج، اسامی گوناگونی به خود می‌گیرند.

سابقه فرش‌بافی دراین ناحیه و تلفیق طرح‌های شکسته ذهنی با طرح‌های گردان وارداتی منشأ خلق طرح‌های جدید گردید. طرح‌های رایج قالیبافی در این ناحیه را می‌توان به سه دسته طبقه‌بندی کرد ۱-طرح‌های شکسته و هندسی ذهنی‌باف(پشم با رجشمار ۲۰)   ۲-طرح‌های لچک‌ترنج افشان شاخه‌شکسته۱ (پشم با رجشمار۲۰و۳۰)   ۳-طرح‌های گردان شهری (ابریشم با رجشمار ۵۰و۶۰).

مراکزی که از نظر سبک قالی، تابع هریس هستند شامل : مهربان، شربیان، روستاهای گراوان، بخشایش و قراجه است.

تصویر ۲ : طرح صمد خانی؛ ترنج از دو بخش تشکیل شده است سرترنج به شکل قاب اسلیمی بزرگ است.و لچک بدون گوشه، دارای یک قاب اسلیمی به شکل واژگون با حاشیه طرح سماوری است.

طرح و رنگ فرش هریس

طرح معروف این ناحیه طرح لچک‌ترنج شکسته است که با نام محلی گوشه‌گوبک شناخته می‌شود. ترنج­ها اغلب در اندازه بزرگ بافته می­شوند که گاهی تا نزدیکی حاشیه­ها می­رسند. ترنج میانی بر زمینه‌ی فرش تسلط کاملی دارد به گونه‌ای که قسمت بزرگی از متن فرش را می‌پوشاند. لچک‌ها نیز غالباً تشابه فراوانی با ترنج دارند نقشه­ی قالی هریس گونه­هایی با نام­های قاچ خاتون یا داش‌خاتون (ترنج در زمینه ساده)، حاج عظیمی(ترنج لوزی)، یِدّی گل( هفت حوض)، صبوری، اسماعیل بیگ، باشا باش(سراسری)، تاجری (لچک پلکانی) تصویر۱ و صمدخانی (ترنج دایره) تصویر ۲، می­شناسند.

در قالی هریس از نقوش برگ بلوط و گلهای شاه عباسی برای تزِیین حاشیه استفاده می­شود. دو حاشیه معروف «سماوری یا لاک پشتی» و «بالوق شاماما۲» در اغلب این قالی­ها موجودند. « بالوق شاماما » : بالوق به معنی « برگ ماهی » و شاماما ، « گل گرد بزرگ» است(تصویر۳).

تصویر۳: حاشیه بالوق شاماما

هریس از لحاظ طرح و رنگ و رنگرزی با رنگ­های طبیعی، دارای شهرت جهانی است. بافنده‌های هریس رنگ‌های دلخواه خود را در بین فام‌های قرمز مایل به قهوه‌ای صورتی روشن و سیر، آبی روشن و تیره و عاجی انتخاب می‌کنند. رنگ غالب متن قالی­های این منطقه لاکی و با حاشیه­ی سرمه­ای است اغلب رنگ­ها، قرمز خرمایی، قرمز روشن، سرمه­ای، لاکی، آبی، مشکی، زرد و سبز است.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی هریس می­‌توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

-محمدی، شبنم، وندشعاری، علی(۱۳۹۳). ساختارشناسی طرح در قالی‌های معاصر هریس، دوفصلنامه علمی‌پژوهشی گلجام.

-ادوارز، سیسیل(۱۳۶۷).قالی ایران،ترجمه مهین دخت صبا،انجمن دوستداران کتاب.

-بصام، سیدجلال الدین و همکاران(۱۳۸۳).رویای بهشت (هنر قالی­بافی ایران)،تهران:اتکا.

-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.

-عزیزی،حسن،نوائی، مهناز(۱۳۸۷)بررسی بن مایه های انتزاعی در قالی هریس،فصلنامه علمی پژوهشی گلجام.

فرش سمنان در حراج هشتم خوش درخشید


هشتمین جلسه از حراج فرش دستباف کارکرده در ۶۲ نوبت عصر روز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد و فرش‌های عرضه شده در ۳۳ نوبت از این جلسه (۴۷ تخته – ۱۶۷ مترمربع) به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند.

میانگین رشد قیمت فرش‌های فروخته شده از مبلغ پایه در حراج هشتم ۳۲ درصد بود. همچنین در این جلسه فرش‌های عرضه شده در ۵ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.

بیشترین رشد از قیمت پایه حراج هشتم در نوبت سی و هشتم رقم خورد. جایی که یک تخته قالیچه سمنان به مساحت ۳٫۴۳ مترمربع با قیمت پایه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به سالن حراج امد و نهایتا با رشد بیش از سه برابری به پیشنهاد ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شد.

عنوان بیشترین قیمت فروخته شده حراج هشتم هم به یک تخته قالی حدودا ۱۶ مترمربعی کاشان رسید. این قالی در نوبت ۱۴ حراج هشتم با قیمت پایه ۳۲ میلیون تومان به سالن حراج امد و با یک چوب بالاتر به قیمت ۳۳ میلیون تومان فروخته شد.


جشن روز ملی فرش برگزار شد

شنبه بیستم خردادماه ۱۴۰۲ جشن بزرگداشت روز ملی فرش با حضور پر شور علاقمندان فرش ایرانی در موزه فرش ایران برگزار شد. در این جشن ملی که به میزبانی موزه فرش ایران برگزار شد علاقمندان فرش حوالی ساعت ۱۵ در تالار پازیریک کنار هم جمع شدند تا طبق برنامه مشخص شده این روز را جشن بگیرند و از فرش ایرانی سخن بگویند.

مهمترین بخش این رویداد رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران بود. این کتاب شامل ۵۰ اثر از گره‌بافته‌های موزه فرش ایران است که با همت و تلاش حدود ۱۰ ساله عوامل موزه فرش، انتشارات یساولی و با هدایت و سرپرستی تورج ژوله انجام شده و نهایتا بیستم خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور و تحسین علاقمندان فرش ایران این اثر ارزنده و فاخر رونمایی شد.

تورج ژوله پژوهشگر فرش که یکی از سخنران‌های اصلی این رویداد بود درباره مراحل تنظیم و انتشار کتاب گنجینه ملی فرش ایران سخنرانی کرد. وی ضمن معرفی اجمالی سیر انتشار کاتالوگ‌های موزه فرش به مشکلات و سختی‌های فرایند عکاسی از فرش‌ها اشاره کرد و گفت: دقت و حساسیت زیادی برای عکاسی از فرش‌ها داشتیم و فقط انجام کار عکاسی چند ماه به طول انجامید. مولف کتاب گنجینه ملی فرش ایران ضمن تشکر از همکارانش در جریان تالیف این کتاب و حمایت‌های انتشارات یساولی در مدت ۱۰ سال گذشته به فرایند پژوهش در مورد هر یک از دستبافته‌ها اشاره داشت و از همراهی عالمانه و پژوهشی دکتر سیروس پرهام گفت که نقشی موثر در غنای محتوای منتشر شده داشته است.

در ادامه این رویداد سید رضی حاجی اقا میری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شناخته شده فرش ایران به ارزشمندی کتاب پیش رو اشاره کرد و از تلاش‌ها و زحمات بی دریغ و عاشقانه تورج ژوله در به ثمر نشستن کتاب گنجینه ملی فرش ایران قدردانی کرد. وی همچنین در قسمتی از سخنانش از مسئولان حاضر در جلسه درخواست کرد که برای حال و روز ناخوش موزه فرش ایران فکری کنند.

در خاتمه جلسه و همزمان با رونمایی نمادین از کتاب گنجینه ملی فرش ایران لوح سپاس و هدیه ویژه مدیرعامل موسسه اعتباری ملل به پاس یک عمر تلاش دلسوزانه برای فرش ایران تقدیم استاد تورج ژوله شد. متن این لوح به شرح زیر در سالن پازیریک قرائت شد

“لوح سپاس”

جناب استاد تورج ژوله

تلاش صادقانه و کم نظیر شما در عرصه خدمت به فرش دستباف کشور موجب سربلندی و افتخار فرش دستباف ایران و خانواده بزرگ آن است. به خود می‌بالیم که زحمات شما همواره در این عرصه مایه مباهات و افتخار ایرانیان بوده است. اکنون به پاس قدردانی از تالیف کتاب ارزنده و فاخر “گنجینه ملی فرش ایران” که سالیان متمادی رنج آن را کشیده‌اید این لوح به جنابعالی تقدیم می‌شود.

امید است در پرتوی حق تعالی همواره سلامت و پیروز باشید.

 

سید امین جوادی
مدیر عامل موسسه اعتباری ملل


گفتنی است همزمان با این رویداد دومین نمایشگاه «از افسانه تا اصالت» در طبقه دوم موزه فرش ایران گشایش یافت که این نمایشگاه تا ۲۷ خرداد پذیرای بازدیدکنندگان است. همچنین با پخش تیزری کوتاه رسانه تصویری خانواده فرش معرفی و از پادکست تاریخ شفاهی فرش دستباف رونمایی شد.


از تامین مواد اولیه تا عملیات تکمیل فرش دستباف

گلبارانی از فرش‌های ترکمن


حراج فرش دستباف کارکرده در هفتمین جلسه سال  ۱۴۰۲ در ۶۵ نوبت با عرضه ۹۹ تخته فرش (۳۲۶ متر مربع) در هشتمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۵۰ نوبت (۷۸ تخته -۲۵۷ متر مربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و تعداد ۲۱ تخته فرش (۶۹ مترمربع) که در ۱۵ نوبت عرضه شد شانسی برای فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

فرش های فروخته نشده را در صفحه اختصاصی حراج می‌توانید مشاهده کنید و در صورت تمایل به خرید با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.

در هفتمین  جلسه حراج و در نوبت پنجاه یکم تعداد ۹ تخته پشتی ترکمن  با قیمت پایه ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان عرضه شدند و با رشد قیمت   ۴۳۸ درصدی از قیمت پایه نهایتا به مبلغ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان فروخته شدند و رکوردار بیشترین رشد قیمت این جلسه حراج نام گرفتند.

در ۹ نوبت از حراج هفتم فرش‌های عرضه شده با رشد بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند همچنین به طور میانگین تمامی فرش‌های  فروخته شده رشد ۳۸ درصدی از قیمت پایه داشتند.

در این جلسه از حراج سه فرش در نوبت‌های جداگانه با قیمت پایه ۲۴ میلیون تومان عرضه شدند که از این بین یک تخته قالی شیراز با قیمت نهایی ۲۹ میلیون تومان فروخته شد تا رکوردار بالاترین قیمت فروخته شده حراج هفتم نام بگیرد.

به اطلاع علاقمندان می‌رسانیم روزهای پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۱۸ حراج اینترنتی به صورت لایو در صفحه اختصاصی حراج برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است روز دوشنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۲ به دلیل تعطیلات رسمی حراج هفتگی برگزار نمی‌شود.


فرش ویست

اگر چه فرش ویست در میان عامه خریداران فرش ناشناخته بوده است، اما اخیراً به علت تمایل به فرش‌های دکوراتیو، اکنون یکی از شناخته‌ترین فرش‌های روستایی ایران به حساب می‌آید، به طوری که می‌تواند رقیب جدی برای فرش هریس در بازارهای جهانی باشد.

تاریخچه روستای ویست

روستای ویست در دو کیلومتری شهر خوانسار در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز، دردل پشت‌کوه‌های زاگرس واقع شده است و از آب و هوایی معتدل برخوردار است.

پیشینه روستای ویست به دوران مادها باز می‌گردد. تحقیقات باستان‌شناسی اخیر در تپه مرکزی ویست نشان می‌دهد قدیمی‌ترین آثار باستان‌شناسی منطقه گلپایگان و خوانسار متعلق به ویست است که مربوط به دوران اشکانی است.

نام ویست از نام‌های باستانی و به معنای قبیله بزرگ است. از نظر دهخدا ویس، در زبان اوستایی به معنای ده و قریه (ده، طایفه و قبیله) است. طوایف ساکن ویست از همدان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. طبق برخی تحقیقات صورت گرفته پیشینه کوچ اقوام ساکن در همدان به پیش از ۴۰۰سال ق.م و عهد کوروش کبیر باز می‌گردد که بیان‌گر مهاجرت تاریخی دسته‌هایی از اقوام یهودی ساکن همدان به خوانسار و گلپایگان بوده است. گویش مردم ویست به زبان فارسی اصیل است. البته سه روستای کوچک اطراف ویست به نام‌های روستای ارجنگ، کهرت، خوشه رود(خشکرود) به زبان ترکی صحبت می‌کنند. همچنین روستای حاجی‌آباد و حسن‌آباد،لر زبان هستند.

فرش‌های بافت ویست با فرش‌های روستاهای اطراف اگرچه از نظر کلیات طرح و نقشه یکسان هستند، اما تفاوت‌های کمی آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. به همین دلیل است که فرش‌های بافت روستاهای اطراف ویست در اصطلاح فرش‌های خوانساری نامیده می‌شوند.

مشخصات فنی فرش ویست

فرش ویست، با متوسط رجشمار ۲۰ (بین ۱۷ تا۲۱) گره در ۷ سانتی‌متر، با چله‌های پنبه‌ای افشان ۱۲لا، پرز دولا پشمی و پود پنبه‌ای افشان ۷ لا تولید می‌شود. همچنین با گره متقارن(ترکی) به صورت راست‌گردان۱، بدون قلاب، دوپوده و نیم‌لول۲ بر روی دارها بر اساس چله‌کشی گردان (ترکی) که در آن کوجی بسته می‌شود بافته می‌شود. پرداخت به صورت فارسی در هررج و درطی بافت و در ابعاد میان پارچه تا بزرگ پارچه بافته می‌شوند. اصولا بافت قالی کمتر از ۱ متر مربع و بیشتر از ۹ متر مربع در ویست متداول نیست.

ساختار کلی طرح و نقش فرش ویست

قالی ویست در قالب هندسی و به صورت ذهنی‌باف تولید می‌شود و از نظر سبک‌شناسی در حوزه قالی‌های روستایی بافت قرار دارد. همچنین دارای دو قالب مشخص و یکنواخت هستند. این دو قالب به نقشمایه «بته‌ای»  و «ویستی(یاوری)» معروف است. قالب طرح ویستی که سال‌های زیادی است با همان ترکیب اولیه بافته می‌شود، بیشتر رایج است و دارای ویژگی خاص خود می‌باشد. این قالب دارای نقشه یک چهارم است که قسمت‌های اصلی و دایمی در این طرح و نقشه عبارتند از: حوض(ترنج مرکزی)، بال خروسی(بال طلایی) ، تِکی (تکه). تِکی وسطی. قندون(قندان).قفلک. دست تکی. نوک. دست. گل کاغذی(تصویر۱). همچنین نقشمایه‌های فرش ویست را می‌توان به سه گروه اصلی گیاهان، جانوران و شکل‌های هندسی غیر گیاهی و غیرجانوری که هر کدام به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند طبقه‌بندی کرد.

تصویر ۱ :  طرح ویست

نقشمایه بته‌ای اصولا نقشی شناخته شده و تجاری برای قالی‌های ویست محسوب نمی‌شود. این نقشمایه (بته‌ای) اغلب توسط بافندگان جوانی که تازه مشغول به کار شده‌اند به عنوان یک تمرین برای پیشرفت در بافت تولید می‌شود. در کتب مختلف نیز از این طرح سخن به میان نیامده است. در برخی از این نوع قالی‌ها گاه ابتکاراتی بسیار ساده نیز به صورت هندسی مشاهده می‌شود. در طرح سراسر بته‌ای، بته‌ها دارای شکل ساده بوده و در هر ردیف عرضی در متن فرش، انحنا چرخش بته‌ها برعکس می‌شود (شکل قهر و آشتی) نقشمایه بته‌ای در ابعاد کوچک و رجشمار کمتر بافته می‌شوند(ضخیم تر هستند)

تصویر ۱ : قالب طرح سراسری با نقش بته‌ای

رنگ‌بندی در فرش ویست

رنگ‌های اصلی در قالی ویست شامل شش‌رنگ، لاکی (در اصطلاح محلی گلی)، سرمه‌ای(در اصطلاح محلی آبی)، صورتی(در اصطلاح محلی دوئی)، زرد با ته مایه سبز(در اصطلاح محلی بُخوُ)، سفید و قهوه‌ای می‌باشند.

بررسی نمونه قالی‌های مطالعه شده نشان می‌دهد در بیش از هشتاد درصد از قالی‌ها، رنگ‌ها به صورت یک در میان از حاشیه باریک لاکی(گلی) آغاز و به سرمه‌ای(آبی) ختم می‌شود. به این ترتیب حاشیه پهن سرمه‌ای(آبی) بوده و زمینه متن لاکی(گلی)رنگ خواهد بود به همین دلیل رنگ قالب در حاشیه‌ها آب و در متن فرش گلی است.

نکته جالب درمورد رنگ‌بندی قالی‌های ویست عدم کاربرد رنگ بخو(ته مایه سبز) در متن یا زمینه اصلی قالی به عنوان رنگ غالب است و از رنگ قهوه‌ای فقط برای تزئین نقوش متن استفاده می‌شود.

تعداد رنگ‌های به کار رفته در قالی ویست محدود می‌باشد که در حاشیه بین ۴ تا ۶ رنگ و در زمینه یا متن اصلی بین ۵ تا ۷ رنگ است. و رنگ‌های به کار رفته در حاشیه و متن قالی اغلب یکسان است.

ریحانه کثیری

کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی ویست می­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

-ملکی،عطیه،زکریایی کرمانی، ایمان(۱۳۹۵). مطالعه نمادشناختی نقوش ذهنی بافت فرش ویست خوانسار.

– مجابی، سیدعلی و همکاران(۱۳۹۲). بررسی نسبت های عددی در سامان بندی قالی ذهنی بافت ویست.گلجام.

-مجابی، سیدعلی و همکاران(۱۳۹۰). طبقه‌بندی طرح‌ها و نقشمایه‌های قالی ذهنی‌بافت ویست.فصلنامه علمی پژوهشی نگره.

-ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.

درخشش‌ سیرجان و شیراز در حراج ششم


ششمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در اولین روز از خردادماه ۱۴۰۲ با ۹۰ تخته فرش برگزار شد. در این رویداد هفتگی ۶۸ تخته فرش در ۶۲ نوبت ‍‍‍‍‍‍پیشنهاد قیمت بالاتر را ثبت کردند و مجموع ۲۲ تخته فرش در این ۶۲ نوبت شانس فروش را پیدا نکردند

حراج فرش دستباف کارکرده در ششمین جلسه خود در سال ۱۴۰۲ با ۶۲ نوبت و عرضه ۹۰ تخته فرش با مساحت ۲۷۲ متر مربع در اولین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ در حالی برگزار شد که در ۵۰ نوبت و تعداد ۶۸ تخته فرش به متراژ کلی ۲۱۳ متر مربع فروخته شد و در ۱۲ نوبت و تعداد ۲۲ تخته فرش به مساحت ۵۹ متر مربع شانسی برای فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

فرش‌های فروخته نشده را درصفحه اختصاصی حراج دراینستاگرام می توانید مشاهده کنید و در صورت تمایل به برای خرید آن با پیشنهاد بالاتر با شماره تماس ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید یا به دایرکت این صفحه مراجعه کنید.

در سی امین نوبت حراج ششم دو فرش سیرجان و شیراز با قیمت پایه ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۳۰۰٪ و با قیمت نهایی ۵٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان ستاره های حراج ششم سال ۱۴۰۲ شدند تا رکوردار بیشترین رشد قیمت در ششمین جلسه حراج نام بگیرند.

فرش‌های ۶ نوبت از حراج ششم با رشد قیمت دو برابر از قیمت پایه شانس فروش پیدا کردند و همچنین به طور میانگین تمامی فرش‌های فروخته شده رشد ۲۴٪ درصدی از قیمت پایه داشتند.

به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسانیم که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ حراج اینترنتی را در لایو اینستاگرامی صفحه irancarpetauction دنبال کنید.


قالیچه همدان رکورد دار حراج پنجم شد


آخرین حراج اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در ۷۱ نوبت و با عرضه ۱۰۴ تخته – ۳۷۱ متر مربع از انواع دستبافته‌های سنتی عصر روز دوشنبه بین ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شد. در حراج پنجم ۷۹ تخته – ۲۴۱ مترمربع فرش به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند و فرش‌های ۱۹ نوبت شامل ۲۵ تخته – ۱۳۰ مترمربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

عنوان بیشترین رشد از قیمت پایه‌ی حراج پنجم به یک تخته قالیچه حدودا ۲ متری همدان رسید. این قالیچه همدان در نوبت ۳۳ با قیمت پایه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و با رشد قابل توجهی نهایتا با پیشنهاد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در ۱۲ نوبت از حراج پنجم فرش‌های عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند و به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده ۵۱ درصد رشد از قیمت پایه داشتند.

عنوان بیشترین قیمت فروخته شده حراج پنجم هم به یک تخته فرش قواره پرده‌ای اصفهان رسید. در نوبت ۱۸ این جلسه یک فرش اصفهان به مساحت ۳٫۷ مترمربع با قیمت پایه ۴۵ میلیون تومان به سالن حراج آمد و با رشد قیمتی مناسبی نهایتا به مبلغ ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.


رویدادی نوین از آثار تاریخی فرش ایران

رویداد خیال‌انگیز به مناسبت روز جهانی موزه و میراث‌فرهنگی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مکان موزه فرش ایران افتتاح شد. این نمایشگاه که مجموعه شخصی ابوالفضل غیبی است، شامل ۳۲ تخته فرش و ۳ قطعه پرده قلم کار از صفویه تا پهلوی می‌باشد. این مجموعه  در خارج از ایران گردآوری شده  و برای نخستین بار به نمایش گذاشته می‌شود.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه‌ی فرش دستباف و بازدیدکنندگان موزه فرش ایران صبح روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. آثار این مجموعه، فرش‌هایی از سراسر نقاط ایران هستند که برخی از آنان شامل موضوعات مفهومی و تصویری است؛ در میان آثار ذکر شده قالی پلونزی مربوط به دوران صفویه چشمگیری درخشانی دارد. این مجموعه  بسیار زیبا و نفیس در بخش گالری موزه فرش ایران از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۷ قابل بازدید برای عموم می‌باشد.

 در ادامه با تصاویری از این بازدید نمایشگاهی همراه ما باشید