گلبارانی از فرشهای ترکمن
/0 دیدگاه /در حراج /توسط carpadmin
حراج فرش دستباف کارکرده در هفتمین جلسه سال ۱۴۰۲ در ۶۵ نوبت با عرضه ۹۹ تخته فرش (۳۲۶ متر مربع) در هشتمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. فرشهای عرضه شده در ۵۰ نوبت (۷۸ تخته -۲۵۷ متر مربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و تعداد ۲۱ تخته فرش (۶۹ مترمربع) که در ۱۵ نوبت عرضه شد شانسی برای فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.
فرش های فروخته نشده را در صفحه اختصاصی حراج میتوانید مشاهده کنید و در صورت تمایل به خرید با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.
در هفتمین جلسه حراج و در نوبت پنجاه یکم تعداد ۹ تخته پشتی ترکمن با قیمت پایه ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان عرضه شدند و با رشد قیمت ۴۳۸ درصدی از قیمت پایه نهایتا به مبلغ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان فروخته شدند و رکوردار بیشترین رشد قیمت این جلسه حراج نام گرفتند.
در ۹ نوبت از حراج هفتم فرشهای عرضه شده با رشد بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند همچنین به طور میانگین تمامی فرشهای فروخته شده رشد ۳۸ درصدی از قیمت پایه داشتند.
در این جلسه از حراج سه فرش در نوبتهای جداگانه با قیمت پایه ۲۴ میلیون تومان عرضه شدند که از این بین یک تخته قالی شیراز با قیمت نهایی ۲۹ میلیون تومان فروخته شد تا رکوردار بالاترین قیمت فروخته شده حراج هفتم نام بگیرد.
به اطلاع علاقمندان میرسانیم روزهای پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۱۸ حراج اینترنتی به صورت لایو در صفحه اختصاصی حراج برگزار میشود.
لازم به ذکر است روز دوشنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۲ به دلیل تعطیلات رسمی حراج هفتگی برگزار نمیشود.
فرش ویست
/1 دیدگاه/در فرش مناطق /توسط carpadminاگر چه فرش ویست در میان عامه خریداران فرش ناشناخته بوده است، اما اخیراً به علت تمایل به فرشهای دکوراتیو، اکنون یکی از شناختهترین فرشهای روستایی ایران به حساب میآید، به طوری که میتواند رقیب جدی برای فرش هریس در بازارهای جهانی باشد.

تاریخچه روستای ویست
روستای ویست در دو کیلومتری شهر خوانسار در منطقهای کوهستانی و سرسبز، دردل پشتکوههای زاگرس واقع شده است و از آب و هوایی معتدل برخوردار است.
پیشینه روستای ویست به دوران مادها باز میگردد. تحقیقات باستانشناسی اخیر در تپه مرکزی ویست نشان میدهد قدیمیترین آثار باستانشناسی منطقه گلپایگان و خوانسار متعلق به ویست است که مربوط به دوران اشکانی است.
نام ویست از نامهای باستانی و به معنای قبیله بزرگ است. از نظر دهخدا ویس، در زبان اوستایی به معنای ده و قریه (ده، طایفه و قبیله) است. طوایف ساکن ویست از همدان به این منطقه مهاجرت کردهاند. طبق برخی تحقیقات صورت گرفته پیشینه کوچ اقوام ساکن در همدان به پیش از ۴۰۰سال ق.م و عهد کوروش کبیر باز میگردد که بیانگر مهاجرت تاریخی دستههایی از اقوام یهودی ساکن همدان به خوانسار و گلپایگان بوده است. گویش مردم ویست به زبان فارسی اصیل است. البته سه روستای کوچک اطراف ویست به نامهای روستای ارجنگ، کهرت، خوشه رود(خشکرود) به زبان ترکی صحبت میکنند. همچنین روستای حاجیآباد و حسنآباد،لر زبان هستند.
فرشهای بافت ویست با فرشهای روستاهای اطراف اگرچه از نظر کلیات طرح و نقشه یکسان هستند، اما تفاوتهای کمی آنها را از یکدیگر متمایز میسازد. به همین دلیل است که فرشهای بافت روستاهای اطراف ویست در اصطلاح فرشهای خوانساری نامیده میشوند.

مشخصات فنی فرش ویست
فرش ویست، با متوسط رجشمار ۲۰ (بین ۱۷ تا۲۱) گره در ۷ سانتیمتر، با چلههای پنبهای افشان ۱۲لا، پرز دولا پشمی و پود پنبهای افشان ۷ لا تولید میشود. همچنین با گره متقارن(ترکی) به صورت راستگردان۱، بدون قلاب، دوپوده و نیملول۲ بر روی دارها بر اساس چلهکشی گردان (ترکی) که در آن کوجی بسته میشود بافته میشود. پرداخت به صورت فارسی در هررج و درطی بافت و در ابعاد میان پارچه تا بزرگ پارچه بافته میشوند. اصولا بافت قالی کمتر از ۱ متر مربع و بیشتر از ۹ متر مربع در ویست متداول نیست.

ساختار کلی طرح و نقش فرش ویست
قالی ویست در قالب هندسی و به صورت ذهنیباف تولید میشود و از نظر سبکشناسی در حوزه قالیهای روستایی بافت قرار دارد. همچنین دارای دو قالب مشخص و یکنواخت هستند. این دو قالب به نقشمایه «بتهای» و «ویستی(یاوری)» معروف است. قالب طرح ویستی که سالهای زیادی است با همان ترکیب اولیه بافته میشود، بیشتر رایج است و دارای ویژگی خاص خود میباشد. این قالب دارای نقشه یک چهارم است که قسمتهای اصلی و دایمی در این طرح و نقشه عبارتند از: حوض(ترنج مرکزی)، بال خروسی(بال طلایی) ، تِکی (تکه). تِکی وسطی. قندون(قندان).قفلک. دست تکی. نوک. دست. گل کاغذی(تصویر۱). همچنین نقشمایههای فرش ویست را میتوان به سه گروه اصلی گیاهان، جانوران و شکلهای هندسی غیر گیاهی و غیرجانوری که هر کدام به بخشهای متفاوتی تقسیم میشوند طبقهبندی کرد.

تصویر ۱ : طرح ویست
نقشمایه بتهای اصولا نقشی شناخته شده و تجاری برای قالیهای ویست محسوب نمیشود. این نقشمایه (بتهای) اغلب توسط بافندگان جوانی که تازه مشغول به کار شدهاند به عنوان یک تمرین برای پیشرفت در بافت تولید میشود. در کتب مختلف نیز از این طرح سخن به میان نیامده است. در برخی از این نوع قالیها گاه ابتکاراتی بسیار ساده نیز به صورت هندسی مشاهده میشود. در طرح سراسر بتهای، بتهها دارای شکل ساده بوده و در هر ردیف عرضی در متن فرش، انحنا چرخش بتهها برعکس میشود (شکل قهر و آشتی) نقشمایه بتهای در ابعاد کوچک و رجشمار کمتر بافته میشوند(ضخیم تر هستند)

تصویر ۱ : قالب طرح سراسری با نقش بتهای
رنگبندی در فرش ویست
رنگهای اصلی در قالی ویست شامل ششرنگ، لاکی (در اصطلاح محلی گلی)، سرمهای(در اصطلاح محلی آبی)، صورتی(در اصطلاح محلی دوئی)، زرد با ته مایه سبز(در اصطلاح محلی بُخوُ)، سفید و قهوهای میباشند.
بررسی نمونه قالیهای مطالعه شده نشان میدهد در بیش از هشتاد درصد از قالیها، رنگها به صورت یک در میان از حاشیه باریک لاکی(گلی) آغاز و به سرمهای(آبی) ختم میشود. به این ترتیب حاشیه پهن سرمهای(آبی) بوده و زمینه متن لاکی(گلی)رنگ خواهد بود به همین دلیل رنگ قالب در حاشیهها آب و در متن فرش گلی است.

نکته جالب درمورد رنگبندی قالیهای ویست عدم کاربرد رنگ بخو(ته مایه سبز) در متن یا زمینه اصلی قالی به عنوان رنگ غالب است و از رنگ قهوهای فقط برای تزئین نقوش متن استفاده میشود.
تعداد رنگهای به کار رفته در قالی ویست محدود میباشد که در حاشیه بین ۴ تا ۶ رنگ و در زمینه یا متن اصلی بین ۵ تا ۷ رنگ است. و رنگهای به کار رفته در حاشیه و متن قالی اغلب یکسان است.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف
برای اطلاعات بیشتر درباره قالی ویست میتوانید منابع زیر را مطالعه کنید:
-ملکی،عطیه،زکریایی کرمانی، ایمان(۱۳۹۵). مطالعه نمادشناختی نقوش ذهنی بافت فرش ویست خوانسار.
– مجابی، سیدعلی و همکاران(۱۳۹۲). بررسی نسبت های عددی در سامان بندی قالی ذهنی بافت ویست.گلجام.
-مجابی، سیدعلی و همکاران(۱۳۹۰). طبقهبندی طرحها و نقشمایههای قالی ذهنیبافت ویست.فصلنامه علمی پژوهشی نگره.
-ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.
-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.
درخشش سیرجان و شیراز در حراج ششم
/0 دیدگاه /در حراج /توسط carpadmin
ششمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در اولین روز از خردادماه ۱۴۰۲ با ۹۰ تخته فرش برگزار شد. در این رویداد هفتگی ۶۸ تخته فرش در ۶۲ نوبت پیشنهاد قیمت بالاتر را ثبت کردند و مجموع ۲۲ تخته فرش در این ۶۲ نوبت شانس فروش را پیدا نکردند
حراج فرش دستباف کارکرده در ششمین جلسه خود در سال ۱۴۰۲ با ۶۲ نوبت و عرضه ۹۰ تخته فرش با مساحت ۲۷۲ متر مربع در اولین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ در حالی برگزار شد که در ۵۰ نوبت و تعداد ۶۸ تخته فرش به متراژ کلی ۲۱۳ متر مربع فروخته شد و در ۱۲ نوبت و تعداد ۲۲ تخته فرش به مساحت ۵۹ متر مربع شانسی برای فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.
فرشهای فروخته نشده را درصفحه اختصاصی حراج دراینستاگرام می توانید مشاهده کنید و در صورت تمایل به برای خرید آن با پیشنهاد بالاتر با شماره تماس ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید یا به دایرکت این صفحه مراجعه کنید.
در سی امین نوبت حراج ششم دو فرش سیرجان و شیراز با قیمت پایه ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۳۰۰٪ و با قیمت نهایی ۵٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان ستاره های حراج ششم سال ۱۴۰۲ شدند تا رکوردار بیشترین رشد قیمت در ششمین جلسه حراج نام بگیرند.
فرشهای ۶ نوبت از حراج ششم با رشد قیمت دو برابر از قیمت پایه شانس فروش پیدا کردند و همچنین به طور میانگین تمامی فرشهای فروخته شده رشد ۲۴٪ درصدی از قیمت پایه داشتند.
به اطلاع علاقهمندان میرسانیم که روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ حراج اینترنتی را در لایو اینستاگرامی صفحه irancarpetauction دنبال کنید.
قالیچه همدان رکورد دار حراج پنجم شد
/0 دیدگاه /در حراج /توسط carpadmin
آخرین حراج اردیبهشتماه ۱۴۰۲ در ۷۱ نوبت و با عرضه ۱۰۴ تخته – ۳۷۱ متر مربع از انواع دستبافتههای سنتی عصر روز دوشنبه بین ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شد. در حراج پنجم ۷۹ تخته – ۲۴۱ مترمربع فرش به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند و فرشهای ۱۹ نوبت شامل ۲۵ تخته – ۱۳۰ مترمربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.
عنوان بیشترین رشد از قیمت پایهی حراج پنجم به یک تخته قالیچه حدودا ۲ متری همدان رسید. این قالیچه همدان در نوبت ۳۳ با قیمت پایه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و با رشد قابل توجهی نهایتا با پیشنهاد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.
در ۱۲ نوبت از حراج پنجم فرشهای عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند و به صورت میانگین فرشهای فروخته شده ۵۱ درصد رشد از قیمت پایه داشتند.
عنوان بیشترین قیمت فروخته شده حراج پنجم هم به یک تخته فرش قواره پردهای اصفهان رسید. در نوبت ۱۸ این جلسه یک فرش اصفهان به مساحت ۳٫۷ مترمربع با قیمت پایه ۴۵ میلیون تومان به سالن حراج آمد و با رشد قیمتی مناسبی نهایتا به مبلغ ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.
رویدادی نوین از آثار تاریخی فرش ایران
/0 دیدگاه /در تصاویر, رویدادها /توسط carpadminرویداد خیالانگیز به مناسبت روز جهانی موزه و میراثفرهنگی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مکان موزه فرش ایران افتتاح شد. این نمایشگاه که مجموعه شخصی ابوالفضل غیبی است، شامل ۳۲ تخته فرش و ۳ قطعه پرده قلم کار از صفویه تا پهلوی میباشد. این مجموعه در خارج از ایران گردآوری شده و برای نخستین بار به نمایش گذاشته میشود.
افتتاحیهی نمایشگاه با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصهی فرش دستباف و بازدیدکنندگان موزه فرش ایران صبح روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ برگزار شد. آثار این مجموعه، فرشهایی از سراسر نقاط ایران هستند که برخی از آنان شامل موضوعات مفهومی و تصویری است؛ در میان آثار ذکر شده قالی پلونزی مربوط به دوران صفویه چشمگیری درخشانی دارد. این مجموعه بسیار زیبا و نفیس در بخش گالری موزه فرش ایران از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۷ قابل بازدید برای عموم میباشد.
در ادامه با تصاویری از این بازدید نمایشگاهی همراه ما باشید
خودنمایی گبه در حراج چهارم
/0 دیدگاه /در حراج /توسط carpadmin
حراج فرش دستباف کارکرده در ۶۴ نوبت با عرضه ۹۵ تخته انواع دستبافتههای سنتی به مساحت ۲۸۷ مترمربع روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد که فرشهای عرضه شده در ۴۱ نوبت (۶۰ تخته – ۱۷۳ مترمربع) فروخته شدند و فرشهای ۲۳ نوبت (۳۵ تخته – ۱۱۴ مترمربع) مشتریای پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند. فرشهای فروخته نشده هر جلسه را میتوانید در صفحه اختصاصی حراج فرش مشاهده کنید و در صورت تمایل برای خرید آن با پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه اقدام کنید.
در حراج چهارم که به نسبت دو جلسه قبل رونق کمتری داشت گبهها خوش درخشیدند. در نوبت ۳۱ حراج چهارم یک تخته گبه که کمتر از نیم مترمربع مساحت داشت با قیمت پایه ۴۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و نهایتا با قیمت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد تا رکورد دار بیشترین رشد قیمت در حراج چهارم نام بگیرد.
در حراج چهارم فرشهای عرضه شده در ۸ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین به صورت میانگین فرشهای فروخته شده، ۴۴ درصد رشد از قیمت پایه داشتند که این رقم نسبت به دو جلسه گذشته کاهش حدودا ۳۰ درصدی داشت.
فرش اصفهان
/0 دیدگاه /در فرش مناطق /توسط carpadminبیدلیل نیست که به اصفهان شهر همیشه استاد میگویند، در دل محلههای قدیمی هر جا که قدم بزنی نشانی از استادی و هنرمندی خواهی دید، آنقدر که نمیدانی در دل شهر اصفهان قدم میزنی یا یک تابلوی نقاشی. فرش اصفهان، به دست استادان بزرگ هنر در دوران صفویه به اوج خود رسید و این اوج، آن را سرآمد فرشهای شهری کرد.

تاریخچه فرش اصفهان
شکوه و عظمت شهر اصفهان در دوره صفوی و زمان شاه عباس اول بوده است. شاه عباس علاوه بر اینکه بر کارگاههای قالی بافی همت گماشت موجب به وجود آمدن صادرات فرش به اروپا شد.
دکتر تقی بهرامی قالیبافی اصفهان را در دو زمان، عصر زرین قالیبافی یعنی صفوی و در دوره قاجاریه زمان ظلالسلطان فرزند ناصرالدینشاه گزارش کرده است.
و همچنین تاکید داشته که قالیبافی اصفهان در زمان صفویه اهمیت فوق العادهای داشته است، مخصوصا بازار قالیهای ابریشمی رواج داشته و اهالی به بافتن آنها همت گذاشته و قالیهای نفیسی از خود به یادگار گذاشتهاند امروزه اکثر قالیهای گرانبهای ایران که در موزههای لندن و پاریس و سایر نقاط اروپا و امریکا دیده میشود قالیهای بافت اصفهان است.
پس از انقراض صفویه به تدریج این صنعت و سایر صنایع از اهمیت افتاد و در صد سال اخیر به کلی رو به نیستی گذاشت و قالیبافی تقریبا فراموش شد چنان که در اواخر زمان ناصرالدین شاه قاجار به هیچ وجه کارخانه قالیبافی در اصفهان وجود نداشت تا آنکه ظلالسلطان(حکمران اصفهان) زنی از کردستان گرفته و به اصفهان آورد و چون قالی میدانست برای آن چند دستگاه قالی تهیه کرد، و این شروعی بود برای رونق دوباره قالیبافی.
ویژگی فرشهای اصفهان
ابعاد و اندازه فرش اصفهان اغلب ذرع و نیم، دو ذرع و حداکثر ۶ و ۹ متر مربع است. کاربرد گره نامتقارن (فارسی)، ارتفاع کوتاه پرز فرش و استفاده از پشم و ابریشم برای پرز از خصوصیات بارز فرشهای امروز اصفهان است. در اصفهان عمل گرهزنی را با دست و بدون استفاده از قلاب بر روی چلههایی که تا حدودی شل بوده و مانند چلههای ترکی تحت فشار کششی شدید نیستند انجام میدهند.
همچنین دو پوده (پود ضخیم و پود نازک) و از جنس پنبه است و متمایل به لولباف بافته میشود. چلهکشی و گلیمبافی نامتقارن(فارسی) است و از دارهای عمودی (ثابت) استفاده میشود.
رجشمار ۵۰ تا ۹۰ (در هر ۶٫۵ سانتی متر)، زمینه را برای خلق طرحهای بدیع و ظریف فراهم کرده است. در اصفهان به جای رجشمار از کلمه «صدتایی» استفاده میشود. برای مثال، گفته میشود که این ذرع و نیم چند تا صدتایی است، در واقع یعنی رجشمار آن چقدر است، اگر این ذرع ونیم، ۱۰تا صدتایی باشد، رجشمار آن ۶۵ است. ملاک خرید و فروش و دستمزد بر حسب تعداد ۱۰۰ تاییهای منظور شده در مرحلهی چله کشی است و معمولا با یک خط رنگی، چلهها تفکیک میشوند. همچنین شیرازه متصل، و پرداخت فرش، در حین بافت انجام میشود.
فرشهای ظریفباف و گلابریشم اصفهان با طرحهای فوقالعاده زیبای آن همواره شهرت بسیار زیادی در بازارهای جهانی برخوردار بوده است. اصفهان از معدود مراکز فرش بافی ایران است که بافت فرشهای دایرهای شکل نیز در آن انجام میشود.
حوزههای فرش بافی در استان اصفهان شامل نطنز، زواره، مزلقان، اردستان، تودشک، نایین، کاشان، میمه، جوشقان، شهررضا (قمشه)، نجف آباد و اصفهان میشود که البته هر کدام سبک منحصر به خود را دارند و در یادداشتهای جداگانهای به آنها میپردازیم.

تصویر ۱ : لچک ترنج، طراح استاد احمد ارچنگ
طرح و رنگ در فرش اصفهان
در گذشته و حتی امروز طراحان اصفهانی به میزان زیادی تحت تاثیر نقوش کاشیکاریهای بناهای تاریخی این شهر مانند عمارت چهلستون، مدرسهی چهارباغ مسجد شیخلطفالله و… بوده و طرحهای خود را با نگارههای زیبای منقش به این ابنیه تزئین کردهاند. طرحهایی که در فرشهای اصفهان بیشتر به چشم میخورند عبارتند از: شاهعباسی لچک و ترنج درختی، حیواندار، اسلیمی، لچک و ترنج شاه عباسی افشان و طرحهای صورت و منظره.
ساختار اصلی اغلب طرحها، لچک ترنج است. نقوش زیبای اسلیمی و ختایی و قابهای اسلیمی و همچنین گلهای زیبای شاهعباسی در متن فرش بصورت بسیار ظریفی آمدهاند. تمامی نقوش اصفهان گردان هستند و تقریبا نقوش شکسته در آن جایی ندارند.(تصویر ۱) طرحهای لچکترنج، درختی، محرابی، نقش گلدانی، شکارگاه، و حتی گلفرنگ و همچنین قابقابی از جمله نقشهای مورد استفاده در فرش اصفهان است.

تصویر ۲ : گلدانی، طراج استاد احمد ارچنگ
طراحان و تولیدکنندگان فرشهای نفیس اصفهان
از میان طراحان مشهور و بنام فرش اصفهان میتوان احمد ارچنگ، عیسی بهادری، سید جعفررشتیان، رضا شاکری، عباس کرباسیون، احمد شکرانی، اصغر بیات و اکبر مهدی ئی را نام برد و از تولیدکنندگان معروف و معاصر فرشهای اصفهان میتوان به خانواده صیرفیان و همچنین خانواده صفدرزاده حقیقی اشاره نمود. یدالله صفدرزاده حقیقی و همچنین صادق صیرفیان و حسن دردشتی به همراه اکبر مهدی ئی از شناخته شدهترین تولیدکنندگان فرشهای نفیس اصفهان در دهههای گذشته هستند.

تصویر ۳: قالیچه ای با تارو پود ابریشمی در اندازه های ۹۹*۱۵۹ سانتی متر با طرح محرابی تحت نظارت شرکت سهامی فرش ایران در اصفهان بافته شده است.
ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف
برای اطلاعات بیشتر درباره فرش اصفهان میتوانید منابع زیر را هم مطالعه کنید
-بصام، سیدجلال الدین و همکاران(۱۳۸۳).رویای بهشت (هنر قالیبافی ایران)،تهران:اتکا.
-ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.
-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.
-ادوارز، سیسیل(۱۳۶۷).قالی ایران،ترجمه مهین دخت صبا،انجمن دوستداران کتاب.
کناره شیراز همه را کنار زد!
/0 دیدگاه /در حراج /توسط carpadmin
حراج سوم، عصر روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن حراج شرکت فرش ایران با حضور جمعی از اهالی بازار فرش و علاقمندان دستبافتههای سنتی برگزار شد. نهایتا این جلسه در ۶۰ نوبت با عرضه ۸۰ تخته انواع دستبافتههای سنتی به مساحت ۳۱۷ مترمربع به کار خود پایان داد. در ۴۹ نوبت از حراج سوم فرشهای عرضه شده (۶۱ تخته – ۲۷۴ مترمربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و فرشهای ۱۱ نوبت شامل ۱۹ تخته – ۴۳ مترمربع مشتریای پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.
در سومین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده به صورت میانگین فرشهای فروخته شده ۷۱ درصد رشد از قیمت پایه داشتند. همچنین فرشهای عرضه شده در ۱۸ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.
طبق روال دو هفته گذشته در این جلسه هم قالیهای شیراز خوش درخشیدند و یک کناره شیراز رکورددار بیشترین رشد از قیمت پایه بود. در نوبت ۲۹ حراج سوم یک تخته کناره شیراز با مساحت ۳٫۸۱ مترمربع که تقریبا مستهلک شده و کمی پارگی داشت با قیمت پایه ۹۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و با پیشنهادهای متوالی حضار نهایتا به قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته شد.
عنوان بیشترین قیمت پایه و قیمت فروخته شده حراج سوم هم به یک جفت قالی ۹ متری کاشان رسید. در نوبت بیست و هشتم این جلسه یک جفت قالی کاشان که مساحت ۸٫۹۳ و ۸٫۷۵ مترمربع داشتند با قیمت پایه ۲۵ میلیون تومان به سالن حراج آمدند و با رشد نزدیک به دو برابری در نهایت با قیمت ۴۹ میلیون تومان فروخته شدند. البته لازم به توضیح است که این جفت قالی کاشان قدری پارگی و بیدخوردگی هم داشتند.
فرش ترکمن
/0 دیدگاه /در فرش مناطق /توسط carpadminترکمن صحرا، سرزمینی با دشتهای سبز مخملی با مردمی اصیل و فرهنگی غنی، خاستگاه هنرنمایی زنان هنرمندی است که مهارت قالیبافی، یکی از با ارزشترین دستاوردهای آنهاست. نقش گلین بارماق۱ حکایت زنانی است که هنرمند بودن خود را بر روی تک تک گرههای فرش ترکمن جاودانه میکنند.

پیشینه تاریخی ترکمنها
ترکمنها در اصل از ترکان مغول هستند که از هزاران سال قبل در شرق دریای خزر در ترکمنستان شوروی و شمال شرقی ایران به گونه چادرنشینی زندگی میکنند. ابوالقاضی بهادرخان در کتاب «شجره ترکمنها» سابقه تاریخی آنها را به شش هزار سال قبل میرساند. مارکوپولو سیاح معروف ایتالیایی در شرح سفر افسانهآمیز خود به آسیای شرقی و افسانههای تارتارها۱ ضمن تعریف از اسبها و قاطرهای ترکمنی به فرشهای ظریف و زیبای این قوم نیز اشاره میکند. قالیبافی در میان آنها مانند کلیه عشایر ایرانی از خصایص و عادات همیشگی و تغییرناپذیر است. آنها قالی را نه بر اساس تفنن و تجمل بلکه بر اساس ضرورت میبافند. ولی شماری از این دستبافتهها به گونهای ظریف از کار در میآیند و از دار جدا میشوند که اطلاق وسیلهی تجمل برآنها چندان هم بیمورد به نظر نمیرسد.

ساختار ایلی ترکمنها
ترکمنها به پنج طایفه مهم سالور، ساریک، اِرساری، یُموت و تِکه تقسیم میشوند که بیشتر در ترکمنستان زندگی میکنند و از این طوایف تنها تیرههایی از یموتها که شامل دو قبیلهی آتابای و جعفربای هستند و تیرههایی از ایل تکه در ایران زندگی میکنند.
بهترین بافتههای ترکمن، توسط ایل تکه بافته میشوند. قالیبافان تکه از بافندگان دو قبیله دیگر ماهرترند و بافتههای آنان معروفتر است. پس از قالیبافان تکه بافندگان آتابای بهترین بافندگان این ناحیه محسوب میشوند و مقدار فرآوردههای آنان بیشتر است. قالیچههای جعفربای به طورکلی از بافتههای آتابای کیفیت پایینتر و میزان آن کمتر است. همچنین پشم از گوسفندانشان و ریسندگی و رنگرزی نیز با خودشان است.

تصویر ۱: نقش ماری گول
طرح و نقش قالی ترکمن
فرشهای ترکمن به عنوان نمادی از تجلی فرهنگ یک قوم دارای نقوش نمادین، بیانگر جنبههای آئینی، اعتقادی، مذهبی و اسطورهای باورهای بافندگانشان هستند. طبق افسانهها جد ترکمنان دستور العملهایی را در نقوش فرش برای پسرانش رمزگذاری کرده است و تا به امروز کسی نتوانسته پی به راز آنها ببرد.
نقوش فرش اصیل ترکمنی، ذهنیباف است و بافندگان ترکمن عمدتاً زنان هستند که فرزندان دختر از کودکی در کنار مادران خود بافندگی را یاد میگیرند و برای جهیزیه خود بافتن یک الی چند تخته قالی را الزامی میدانند.
طرح فرشهای ترکمن از نقوش پرتکراری تشکیل شده است که با توجه به طایفه بافنده آن، دارای نقوش و طرحهای مختلفی است و برگرفته از ذهن خلاق و هنر اصیل اقوام ترکمن است. از جمله طرحهای معروف این ایلات یکی طرح ترکمن قاشقی است که در متن این طرح شکلهایی مانند دستههای منبتکاری شدهی قاشقهای دوغخوری ایلیاتی دیده میشود و دیگری طرح ترکمنآخال۳ (بخارا) و یا طرح چشمغزال ترکمن (به چشم آهو شباهت دارد) و همچنین طرح چهارفصل که مخصوص بافندههای ایل تکه است و از مشخصههای آن این است که زمینه فرش با خاج کوچکی که در وسط آن طراحی شده به چهار قسمت تقسیم میشود.
رنگ زمینه این قالیها از رنگهای تیره و سرخ و سبز و نوعی قهوهای تشکیل میشوند. رنگهای دلخواه ترکمنها قرمز لاکی، آبی سرمهای، سبز پررنگ، و بژ هستند.

دستهبندی نقوش قالی ترکمن
متداول است که قالی ترکمن را نه بر اساس طرح که بر اساس نقوش آن میشناسند. این نقوش اغلب نقوش هندسی هشتضلعی هستند که تقلیدی ابتدایی از طبیعت با اشکال ساده شده جانوران و درختان است.
یکی از نقشمایهها در قالی ترکمن که بیش از بیست شکل مختلف دارد، در میان همه ترکزبانان به «گول» معروف است و در میان عشایر و روستاییان فارسی، حوض نامیده میشود. گل ترکمنی، همان ترنج ایرانی است و در نقشههای قالیهای ترکمن تکرار میشود که گونههای مختلفی دارد. “ماری گول”یکی از معروفترین نقوش قالی ترکمن است که از جای پای شتر الگو گرفته شده است و نشان از جایگاه مهم شترها در ترکمنها دارد.

تصویر ۲: نقش گلین بارماق
یکی دیگر از نقوش زیبای ترکمنی “گلین بارماق” نام دارد، و بیشتر بر روی فرش دختران نوعروس، در حاشیه قالی بافته میشود نقشی از کاروان شتران است که خنچههای عروس را در مسیر زندگی آینده حمل میکنند برخی معتقدند که گلین بارماق نمادی از انگشتان تازه عروس است که در هنگام بافتن قالی زخمی شده است و لکههای خون از خود برجا گذاشته است. از انواع دیگر نقوش گل شامل قابسهگل، طغرگل، درناقگل، آینهگل، گلآیدی(ایت لیق) و…را نام برد.
دیگر نقشمایههای ترکمنی چخماق، خمتاز و تعویذ۲ است که هر کدام از این نامها و نشانها برگرفته از اشیا پیرامون زندگی و حیات ترکمنان است که با اقتباس از آن در قالی و گلیمهای خود نقش میکردند.

تصویر ۳: شانه، که در بالا و پایین قالی بافته میشود.
ویژگیهای فنی فرش ترکمن
دار قالیبافی ترکمنها به صورت افقی و زمینی است و بانوان بافندهی قالیها هستند. قالیچهها یک پود و تار و پود هر دو از پشم است. مواد رنگی محلی آنها روناس و قرمز است. قرمز حشرهای است شبیه به قرمزدانه که از آن رنگ به دست میآید. هر دو این مواد رنگی در ناحیه شرقی دریای خزر یافت میشود.
نوع گره در هر ایل متفاوت است. گره قالیبافی در بین ایل تکه، متقارن (ترکی) و در بین ایل یموت، نامتقارن (فارسی) است. همچنین شیرازهبافی و گلیمبافی ترکمنها، سبک فارسی است. و اما یکی از ویژگیهای قابل توجه فرش ترکمن، بافتِ چند سانتیمتر حاشیه اضافه در قسمت گلیمباف، با طرحهای خاص خود که به آنها «شانه» میگویند. و این کاری است که در دیگر مراکز فرشبافی ایران تقریبا متداول نیست(تصویر ۳). همچنین به قسمت گلیمباف قالی ترکمنها اَلَم میگویند. اندازه فرشهای ترکمنی از یک متر تا ۱۲ متر متغیر است.

فرش ترکمن، تجلیِ بودنِ یک قوم
ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف
پی نوشت
۱٫نمادی از انگشتهای تازه عروس به شمار میرود که در هنگام بافتن قالی زخمی شده است.
۲٫ تعویذ یکی از نقشمایههای قالی ترکمن است. تعویذ، دعا و نمادهایی برای دفع چشم زخم محسوب میشود. گوشوارهها، عقرب زرد و یا خیزابی (سگ زنجیری) از جمله معروفترین تعویذها محسوب میشوند.
۳٫ استان اخال یکی از استانهای ترکمنستان است.
برای اطلاعات بیشتر درباره قالی ترکمن میتوانید منابع زیر را مطالعه کنید:
– تزاروا، النا. فرشهای ترکمن. ترجمه حسین کمندلو، انتشارات دانشگاه سمنان، ۱۳۹۶٫
– حصوری، علی. نقشهای قالی ترکمن و اقوام همسایه. انتشارات فرهنگان،۱۳۷۱٫
-بوگولیوف، سرگئی. فرشهای ترکمنی. ترجمه نازدیبا خزینهعلم، موزه فرش ایران، تهران ۱۳۵۶٫
-نصیری، محمدجواد. فرش ایران، انتشارات پررنگ، تهران ۱۳۸۵٫
-یعقوب زاده، آزاده. نقشمایه طلسم محافظ بر فرش ترکمن، کتاب ماه هنر شماره ۱۳۹۲٫۱۸۴

شرکت فرش ایران نماد هویت، اصالت، کیفیت و نوآوری در هنر-صنعت فرش دستباف ایران
آخرین خبرها
نمادهای اعتماد
اطلاعات تماس
نشانی: تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 357 (پارکینگ اختصاصی)
کد پستی: 1145615611
تلفن تماس: 02154637
پیامک: 100054637
ایمیل: info{@}IranCarpet.ir
ساعات بازدید: هفت روز هفته 10تا20:30
























































































































































