گزارش تصویری از نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۵
عکس: میثم مرادی
برند زارا اخیراً در کویت یک کافه با تم قالی ایرانی افتتاح کرده است. در دکوراسیون این کافه، فرشهای ایرانی با طرح لچک و ترنج کاشان به کار رفته که نه تنها زیبایی بصری فضا را افزایش دادهاند، بلکه حس اصالت و تاریخ را نیز به محیط افزودهاند. علاوه بر فرشهای ایرانی، کافه زارا از مبلمان و تزئینات دیگری نیز بهره برده است که هماهنگی کاملی با دکوراسیون کلی فضا دارند. استفاده از میزهای چوبی با طراحی ساده، نورپردازی ملایم و رنگهای طبیعی، همگی به ایجاد فضایی گرم و دلپذیر کمک کردهاند. این ترکیب هنرمندانه از عناصر سنتی و مدرن، کافه زارا را به مکانی منحصر به فرد برای علاقهمندان به فرهنگ و هنر ایرانی تبدیل کرده است. مهمانان میتوانند در این فضا، ضمن لذت بردن از نوشیدنیها و خوراکیهای متنوع، از زیباییهای هنر ایرانی نیز بهرهمند شوند. این اقدام زارا نشاندهندهی علاقهی این برند به فرهنگ و هنر ایرانی است. این ترکیب جالب از هنر سنتی و طراحی معاصر باعث شده است تا کافه زارا به سرعت به یکی از نقاط محبوب عکاسی، فیلمبرداری و تولید محتوای شبکههای اجتماعی تبدیل شود.
این کافه در مرکز خرید اَوِنیو (The Avenues Mall) در منطقه الراعی کویت قرار دارد.
مریم قنبری عدیوی
کارشناس ارشد فرش دستباف و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری
موزه فرش ایران این روزها با نمایشگاهی به نام مجموعه دستبافتههای عشایری و روستایی ایران، میزبان آثار یاسر امین محبوب است. یاسر امین محبوب متولد اسفند ۱۳۶۲ در خراسان، با سابقهای علمی در طراحی و مدیریت فرش دستباف، فعالیت حرفهای خود را از سالهای ابتدایی تحصیل آغاز کرده است. وی با تمرکز بر دستبافتههای عشایری و نقوش انتزاعی، دو برند مستقل در این حوزه بنیان نهاده است.
بیانیه هنرمند:
از همان سالهای نه چندان دور که چشم و دستم با شگفتی طرح و رنگ در دست بافتههای عشایر و روستاییان ایران آشنا شد، بر آن شدم تا در حد توان به جمعآوری چنین بافتههایی بپردازم.
بزودی دریافتم، این گروه از بافتهها برآمده از سنتی کهناند و با گذشت زمان اضمحلال تدریجی آن را با تمام وجود احساس کردم. دستبافتههایی که جز با شناخت زوایای مختلف سنت، فرهنگ و تاریخ، نمیتوان آن را درک کرد. متأسفانه این هنر-سنت، در طول اعصار به دلایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی، جایگاه ارزشمند خود را در میان اقوام و تودههای مردم ایران از دست داده است.
چنین بود که عاشقانه به آن شدم تا با بافتههای کمیافت و حتی نایافت اقوام ایران پهناور را گردآوری و شایسته به نمایش گذارم؛ شاید برگهایی از اندیشهی پررمز و راز زنان چادرنشین و روستانشین برای آیندگان ثبت گردد.
فرشهای دستباف ایرانی همواره بهعنوان نمادی از هنر، فرهنگ و اصالت شناخته میشوند. در یکی از تازهترین جلوههای این جایگاه جهانی، فرش لاکی کاشان در اتاق دیدارهای رسمی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان، خودنمایی میکند. فرشهای دستباف کاشان با تنوع طرح، اصالت نقوش و رنگهای گرم، جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به هنر فرش دارند. رنگ لاکی، از جمله رنگهای سنتی در قالیبافی ایرانی است که نماد شور، انرژی و حیات به شمار میرود.
حضور فرش ایرانی در اتاق جلسات پاپ، تنها انتخابی زیباییشناسانه نیست. این فرش نمایندهای از تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی در یکی از مهمترین مراکز مذهبی جهان است. این حضور، نهتنها ارزش هنری فرش دستباف ایرانی را به نمایش میگذارد، بلکه بهنوعی به دیپلماسی فرهنگی و گفتوگوی بین تمدنها نیز کمک میکند.
مریم قنبری عدیوی
کارشناس ارشد فرش دستباف
در دل کاشان، جایی که خاک، آجر میشود و آجر، روایتگر یک فرهنگ، خانهای قد علم کرده که بیش از آن که یک بنای تاریخی باشد، یک روایت بصری از هارمونی و تعادل است. خانه بروجردیهای کاشان، این شاهکار معماری دوره قاجار، با هندسهای چشمنواز، ظرافتی شاعرانه و ساختاری هوشمندانه، الهامبخش بسیاری از هنرهای ایرانی بوده است. اما وقتی این الهام به زبان فرش ترجمه شود، چه اتفاقی میافتد؟
پلان؛ فراتر از نقشه
در معماری سنتی ایران، پلان چیزی بیش از خطوطی روی کاغذ است. این طرح، نقشهای برای تجربه فضا است: هدایتکنندهی دید، حرکت، نور و سکون. در طراحی این فرش، از همان منطق بهره گرفته شده است: الگوی مرکزی (مدالیون) با ساختاری متوازن، دید مخاطب را هدایت میکند و حرکتی درونی در فضای قالی پدید میآورد؛ درست مانند حرکت از حیاط به ایوان و تالارهای خانه بروجردیها.
هشتی؛ نقطه ورود، نقطه تأمل
در خانههای ایرانی، هشتی اولین مواجههی مخاطب با معماری است؛ فضایی واسط بین بیرون و درون، جایی برای مکث و درک تغییر فضا. در این فرش، این مفهوم با طراحی یک مدالیون منحصربهفرد در مرکز قالی بازآفرینی شده است. تلاقی رنگ و نقش در این بخش، همان حس ایستادن در آستانهی ورود به یک دنیای دیگر را تداعی میکند.
جریان در فضا، جریان در طرح
مسیرهای حرکتی در خانه بروجردیهای کاشان تصادفی نیستند؛ هر راهرو، هر دریچه، هر نورگیر، با هدفی مشخص طراحی شدهاند. در فرش هم، نگاه بیننده بیهدف سرگردان نمیماند. از مرکز تا حاشیه، از گوشه تا گوشه، فرمها و رنگها مسیر حرکت چشم را طراحی کردهاند.
بادگیرها و الگوهای دیداری
بادگیرهای بلند خانه بروجردیها، فقط زیبایی نیستند؛ وظیفه دارند هوای تازه را به اعماق سردابها هدایت کنند. در طراحی فرش نیز، از الگوهای تکرارشونده و فرمهای درهمتنیده استفاده شده تا همان حس جریان و حرکت را برای چشم و ذهن مخاطب ایجاد کنند.
بازخوانی متریال در پالت رنگی
پالت رنگی این قالی، از دل مصالح خانه بروجردیهای کاشان بیرون آمده است: قرمزهای خاکی برگرفته از آجرهای سنتی؛ نخودیهای نرم از گچبریها و لاجوردیهای درخشان از معرقکاریهای دیوار و سقف. اینها رنگهایی تصادفی نیستند؛ بلکه زبان مواد و مصالحیاند که اکنون در تار و پود فرش معنا یافتهاند.
یک قطعه معماری در دل خانه شما
این فرش، نسخهای بافتهشده از تفکر و جهانبینی معماران سنتی ایران است. نه کپیبرداری از نقشها، بلکه بازآفرینی منطق معماری ایرانی در قالب بافتی هنرمندانه. اگر خانه بروجردیها را تحسین میکنید، لمس این فرش، ادامهی همان تجربه است؛ تجربهای ملموس از معماری، روایت، فضا و زیبایی.
مریم قنبری عدیوی
کارشناس ارشد فرش دستباف و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری
![]() |
![]() |
فرش دستباف کاشان ۴۰ رج قواره ۶متری کد: ۴-۲۳۲۴۹ | فرش دستباف کاشان ۴۰ رج قواره ۶متری کد: ۴-۲۳۷۸۳ |
با نهایت تأثر و تأسف، دکتر سیاوش آزادی، از سرشناسترین پژوهشگران و کلکسیونرهای فرش در جهان، در تاریخ ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ در هامبورگ آلمان، پس از یک دوره طولانی بیماری و کهولت سن، دار فانی را وداع گفت.
سیاوش آزادی (Siawosch Ulrich Azadi) از پیشگامان مطالعات علمی فرش بود که بیش از پنج دهه از عمر خود را صرف تحقیق، تجارت و گردآوری دانش تجربی در این حوزه کرد. وی که در تهران متولد شده بود، پس از پایان تحصیلات متوسطه به آلمان مهاجرت کرد و در هامبورگ به تحصیل پرداخت. در سال ۱۹۶۶ گالری آزادی را تأسیس کرد و با سفرهای متعدد به مشرق زمین، به تصحیح اشتباهات رایج در شناخت و مستندسازی قالیهای شرقی پرداخت.
علاقه و توجه او به فرش، که از پدر کلکسیونر خود به ارث برده بود، منجر به تحقیقات گستردهای در زمینه نقوش، رنگها و مواد اولیه فرشهای شرقی شد. آزادی همواره بر این باور بود که شناخت فرش باید از تحلیل ساختاری طرح، رنگ و مواد اولیه آغاز شود. او با بیش از ۱۰۰ مقاله علمی، چندین کتاب تخصصی و نمایشگاههای متعدد، سهم بسزایی در گسترش دانش فرششناسی داشت. از مهمترین آثار او میتوان به کاتالوگ افتتاحیه موزه فرش تهران (۱۳۵۶) و کاتالوگ «مثل گلهای بیابان» برای موزه قومشناسی هامبورگ (۱۹۹۳) اشاره کرد.
نشست پژوهشگران فرش ايران در حاشيه برگزاری بيست و سومين نمايشگاه فرش دستباف؛ ۱۳۹۳
در سالهای اخیر، آزادی به دلیل بیماری آلزایمر از فعالیتهای علمی کنارهگیری کرده و دوران پایانی عمر خود را در خانه سپری کرد.
شرکت فرش ایران درگذشت این پژوهشگر ارزشمند را به جامعه هنری و فرششناسی جهان تسلیت میگوید.
روحشان شاد و یادشان گرامی باد.
بسمه تعالی
هموطنان گرامی، همکاران ارجمند و همراهان وفادار فرش ایران
فرا رسیدن بهار طبیعت و آغاز سال ۱۴۰۴ را که امسال با شمیم روحنواز ماه مبارک رمضان مقارن شده است، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
سال ۱۴۰۳ با تمام دشواریهای اقتصادی و چالشهای پیشرو، سالی سرشار از تلاش، همت و پایداری برای مجموعه فرش ایران بود. در این مسیر، اعتماد و همراهی ارزشمند شما، سرمایهای گرانبها بود که توانست ما را در عبور از این فراز و نشیبها یاری رساند.
در سال پیش رو، شرکت فرش ایران با عزمی راسخ و نگاهی رو به آینده، بر توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی به عنوان گامی مهم در راستای رشد اقتصادی و اعتلای این هنر-صنعت فاخر تمرکز خواهد داشت. فرش دستباف ایرانی نه تنها یادگار اصیل فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین، بلکه سفیری شایسته در معرفی هنر ایرانی در عرصههای بینالمللی است.
امیدوارم سال جدید، سالی سرشار از موفقیت، آرامش و دستاوردهای درخشان برای ملت بزرگ ایران و فرش دستباف ایرانی باشد. از درگاه خداوند منان، قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه پر فیض و برکتی بیپایان در سال پیش رو مسئلت دارم.
نوروزتان خجسته و رمضانتان پر فیض و برکت باد.
سید غیاثالدین طاهری
مدیرعامل شرکت فرش ایران
شرکت فرش ایران در راستای حمایت از مصرف کنندگان و علاقهمندان به فرش دستباف، هر ساله رویداد عرضه و فروش انواع دستبافتههای سنتی عمدتاً کارکرده را به صورت مزایده حضوری برگزار میکند. در سال ۱۴۰۳، چهل و دو جلسه حراج در دفتر مرکزی شرکت فرش ایران (سالن حراج) برگزار شد.
طی ۴۲ جلسه برگزار شده از حراج (در بازه زمانی خرداد تا اسفند ماه ۱۴۰۳) مجموعا ۳۶۸۹ تخته فرش به متراژ ۱۱۵۴۱ مترمربع با ۵۹ درصد رشد قیمت نسبت به قیمت پایه به فروش رسید. گزارش ماهانه فرشهای فروخته شده در حراج ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
حراج فرشهای دستباف کارکرده سال ۱۴۰۴ از روز دوشنبه یکم اردیبهشت ماه آغاز میشود.
شرکت فرش ایران با پشتوانهای غنی از تجربه و دانش در صنعت فرش دستباف، مفتخر است که با ارایه مجموعهای از نفیسترین و باکیفیتترین فرشهای دستباف ایرانی، زیبایی و هنر را به خانههای شما بیاورد. ما با تکیه بر اصالت طرحها، کیفیت بینظیر مواد اولیه و هنر دستبافندگان چیرهدست، تلاش میکنیم تا میراث ارزشمند این سرزمین را زنده نگه داریم.
برای مشاهده مجموعههای ما و کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.
دکتر سید عبدالله حسینی، روحانی شاعر و ادیب، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و استاد دانشگاههای ژوهانسبورگ در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ از شرکت فرش ایران بازدید کرد. این بازدید صمیمانه از مجموعه فروشگاهی شرکت در مجاورت دفتر مرکزی، واقع در خیابان فردوسی تهران با همراهی دکتر سید غیاثالدین طاهری مدیرعامل، دکتر سید محمدمهدی میرزاامینی معاون بازرگانی و آقای محسن شفیقی معاون اجرایی شرکت انجام شد. پس از آن در طی نشستی، دکتر حسینی تجربیات چهل ساله خود در زمینه صادرات و تجارت بینالملل با آفریقا را با مدیران مربوطه شرکت فرش ایران مطرح کردند.
شرکت فرش ایران نماد هویت، اصالت، کیفیت و نوآوری در هنر-صنعت فرش دستباف ایران
نشانی: تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 357 (پارکینگ اختصاصی)
کد پستی: 1145615611
تلفن تماس: 02154637
پیامک: 100054637
ایمیل: info{@}IranCarpet.ir
ساعات بازدید: هفت روز هفته 10تا20:30