برنامه‌ریزی صادرات فرش ایران-شرکت فرش ایران

برنامه‌ریزی صادرات فرش ایران

 

در راستای توسعه بازارهای بین‌المللی و افزایش صادرات فرش ایران، حامد چمن‌رخ نایب رئيس دوم هيأت مديره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران و سید مرتضی حاجی آقامیری عضو هيأت مديره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دوره دهم از شرکت فرش ایران بازدید کردند. این بازدید با هدف بررسی ظرفیت‌های تولیدی، آشنایی با مشکلات صادرات و ارایه راهکارهای مناسب برای بهبود شرایط صادراتی انجام شد.

محورهای اصلی این نشست رایزنی جهت حضور پررنگ در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه-دبی (۲ تا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴) و نمایشگاه فرش و کفپوش CFE استانبول (۱۸ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۴) و تلاش جهت رفع موانع صادرات با تاکید، بر رفع تعهد ارزی فرش دستباف بود.

در پایان دکتر غیاث‌الدین طاهری مدیرعامل شرکت فرش ایران، با نگاه ویژه به صادرات از تمام دست‌اندرکاران این حوزه دعوت کرد تا در این مسیر همراه شرکت فرش ایران باشند، تا با تلاش همه‌جانبه شاهد افزایش صادرات و بهبود جایگاه فرش دستباف ایران در بازارهای بین‌المللی باشیم.

احمد اکبرنژاد از شرکت فرش ایران بازدید کرد

در این بازدید، آقای اکبرنژاد در گفت‌وگو با مدیرعامل و معاونان مجموعه، درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت فرش ایران در رسانه ملی و تبلیغات تبادل نظر کرد.

این جلسه به منظور افزایش همکاری‌های شرکت فرش ایران و رسانه ملی، جهت معرفی هر چه بیشتر فرش دستباف ایرانی برگزار شد.

در پایان، آقای احمد اکبرنژاد با حضور در فروشگاه مرکزی شرکت فرش ایران (فروشگاه فردوسی)، از جدیدترین محصولات و نوآوری‌های این مجموعه دیدن کرد. در این بازدید دکتر سید غیاث‌الدین طاهری مدیرعامل و دکتر سید محمدمهدی میرزاامینی معاون بازرگانی شرکت فرش ایران ایشان را همراهی کردند.


 

شرکت فرش ایران با «گنبد قاب در قاب» خوش درخشید

یک‌شنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ سالن اتاق بازرگانی استان اصفهان میزبان جامعه فرش دستباف کشور بود تا ضمن اعلام پایان کار سومین جشنواره ملی قلی فاخر ایران، برگزیدگان این جشنواره معرفی شوند.

طبق گزارش علی میرجمالی دبیر اجرایی سومین جشنواره ملی قالی فاخر، در این دوره ۲۱۵ تخته قالی در وب سایت جشنواره اظهار شد که از این آمار ۴۴ تخته توسط مجموعه‌های حقوقی و ۱۷۱ تخته توسط اشخاص حقیقی از ۱۴ استان کشور و در هفت رسته اظهار شدند. بیشترین میزان مشارکت در اظهار پس از استان اصفهان متعلق به استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی بود. بیشترین تعداد قالی‌ها به ترتیب در اصفهان، چالشتر، قم و تبریز بافته شده بودند و در این بین بیشترین اظهار در رسته پشمی با تعداد ۶۴ تخته اظهار شده بود.

هیئت داوران سومین جشنواره ملی قالی فاخر شامل ۷ داور ملی بودند که توسط مرکز ملی فرش ایران تعیین و به ستاد اجرایی استان اصفهان معرفی شدند، این هیئت هفت نفره عبارتند از: آقای سید رضی حاجی آقامیری، آقای تورج ژوله، آقای حمید ذوالانواری، آقای علی میرزازاده، آقای حسین استکی، آقای رضا چپ‌نویس و آقای محمدحسین شانه‌زن.



هیئت داوران، برگزیدگان سومین جشنواره ملی قالی فاخر ایران را بر اساس امتیازهای کسب شده هر قالی از ۱۰۰ امتیاز مورد نظر، به این صورت رتبه‌بندی کردند: حداقل کسب ۷۰ امتیاز برای رتبه اول، حداقل کسب ۶۰ امتیاز برای رتبه دوم و حداقل کسب ۵۰ امتیاز برای رتبه سوم.

در مجموع بر اساس رای داوران، ۷ قالی به عنوان قالی فاخر (‌رتبه اول)، ۶ قالی به عنوان رتبه دوم و ۷ قالی به عنوان رتبه سوم انتخاب شدند. در رسته قالی‌های قدیمی با قدمت بالای ۵۰ سال، با توجه به تفاوت در سبک بافت، دو قالی به عنوان قالی قدیمی روستایی و قالی قدیمی شهری‌باف به صورت مشترک به عنوان رتبه نخست انتخاب شدند. درنهایت جمع بندی نظر داوران در قالب بیانیه هیئت داوران در روز ۷ بهمن توسط نماینده ایشان قرائت شد.



برگزیدگان سومین جشنواره ملی قالی فاخر به شرح زیر معرفی شدند:

  • رسته اول: قالی‌های تمام ابریشم و دو کف ابریشم بالای ۵۵ رج

تندیس قالی فاخر (رتبه اول): قالی کهکشان متعلق به احمد پیوس
لوح نقره‌ای (رتبه دوم): قالی گل‌های بهشت، بازی رنگ‌ها متعلق به خانم ساچلی اختر
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی قرمز متعلق به سید مجتبی مرتضوی

  • رسته دوم: قالی‌های تمام ابریشم و دو کف ابریشم کمتر از ۵۵ رج

تندیس قالی فاخر (رتبه اول): قالی محرمات متعلق به ساعد عصاچی
لوح نقره ای (رتبه دوم): قالی گنبد قاب در قاب متعلق به شرکت فرش ایران
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی ابریشم متعلق به فهیمه لنگری

  • رسته سوم: قالی‌های کرک و ابریشم بالای ۵۵ رج

تندیس قالی فاخر (رتبه اول): قالی سروستان متعلق به امیرمسعود لباف
لوح نقره‌ای (رتبه دوم): قالی سه بند افشان متعلق به محمدکریم صیرفیان
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی ترمه متعلق به یعقوب فرشکاران

  • رسته چهارم: قالی‌های کرک و ابریشم کمتر از ۵۵ رج

تندیس قالی فاخر (رتبه اول): قالی مشاهیر ایران متعلق به مهدی شیرزاده
لوح نقره‌ای (رتبه دوم): قالی هشت بهشت متعلق به شهاب‌الدین ابراهیم‌پور
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی سرو نگارین متعلق به مصطفی ابراهیم پور

  • رسته پنجم: قالی‌های پشمی

تندیس قالی فاخر (رتبه اول): قالی آمنه متعلق به علی‌حسین کشاورز
لوح نقره‌ای (رتبه دوم): قالی رنگ زندگی متعلق به علی هاشمی
لوح برنزی (رتبه سوم): منتخب نداشت

  • رسته ششم : قالی‌های مدرن

تندیس قالی فاخر (رتبه اول): منتخب نداشت
لوح نقره‌ای (رتبه دوم): منتخب نداشت
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی گل اناری متعلق به محمدرضا بیگی
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی سرای دیوان باغ برگ انجیر متعلق به سعدی حکیم

  • رسته هفتم: قالی‌های قدیمی با قدمت بیش از ۵۰ سال

تندیس قالی فاخر (رتبه اول) در بخش شهری‌باف: قالی شیخ صنعان و دختر ترسا متعلق به ساچلی اختر
تندیس قالی فاخر (رتبه اول) در بخش روستایی‌باف: قالی خمسه بهارلو متعلق به علیرضا خادمی
لوح نقره‌ای (رتبه دوم): قالی سروستان متعلق به محمود نساج‌پور
لوح برنزی (رتبه سوم): قالی بلوچ متعلق به هرمز حیدرزاده



اهدای جوایز برگزیدگان توسط سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت صمت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، مدیر کل اداره صمت استان اصفهان، رئيس کمیسیون فرش هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف کشور و همچنین رئيس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان اهدا شد.


قالی گنبد قاب در قاب؛ رتبه دوم سومین جشنواره ملی قالی فاخر در رسته قالی‌های تمام ابریشم و دو کف ابریشم کمتر از ۵۵ رج

جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل جدید شرکت فرش ایران-دکتر سید غیاث الدین طاهری

سید غیاث الدین طاهری مدیرعامل شرکت فرش ایران شد

جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل جدید شرکت فرش ایران-دکتر سید غیاث الدین طاهری

روز سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۳، جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت فرش ایران با حضور تعدادی از مدیران موسسه اعتباری ملل، اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران داخلی شرکت فرش ایران برگزار شد. این مراسم با هدف قدردانی از خدمات مدیرعامل پیشین و معرفی مدیرعامل جدید برگزار شد.
مراسم رأس ساعت ۱۴ با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد. سپس آقای مجید محمدپناه، مدیرعامل سابق شرکت، گزارشی از عملکرد ۶ ساله خود در همه زمینه‌های فعالیت شرکت ارایه داد. از جمله: پروسه ری‌برندینگ شرکت؛ هدف‌گذاری برای راه‌اندازی فروشگاه‌های حرفه‌ای از جمله راه‌اندازی فروشگاه‌های تجریش، کرمان، اصفهان و هتل میثاق ملل؛ فعالیت‌های حوزه بازرگانی مانند راه‌اندازی سایت فروشگاهی با بیش از ۱۰۰۰۰ تخته فرش دستباف همراه با اطلاعات کامل، شناسنامه‌دار کردن تمام فرش‌های موجود، راه‌اندازی واحد دیجیتال مارکتینگ، تحقیقات بازار و CRM؛ برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه کمیسیون طرح و رنگ و هدفمندسازی تولیدات با نیازهای روز بازار؛ تقویت و باز راه‌اندازی بخش تولید مواداولیه در کارخانه کرج از جمله خط ریسندگی پشم با هدف به گردش درآوردن سرمایه در شرکت و اشتغال‌زایی؛ یکپارچه‌سازی اطلاعات داخلی شرکت و راه‌اندازی سیستم ERP یکپارچه و… .

ایشان با اشاره به مهم‌ترین دستاوردها و چالش‌های دوران مدیریتی خود اظهار داشتند: موفقیت‌های به دست آمده نتیجه همکاری تمامی همکاران و حمایت مدیران ارشد بوده است. ایشان همچنین از اعتماد و حمایت اعضای هیات مدیره و مشخصاً جناب آقای جوادی قدردانی کرد و برای مدیرعامل جدید و مجموعه شرکت فرش ایران آرزوی موفقیت نمود.

سپس آقای قربانی به نمایندگی از اعضای هیات مدیره با تشکر از تلاش‌های آقای محمدپناه و ضمن تاکید بر فرش دستباف به عنوان یک میراث ملی اظهار داشتند که نیاز است تا شرکت فرش ایران به عنوان یک پایگاه اقتصادی فعالیت خود را گسترش دهد. همچنین ایشان آقای دکتر سید غیاث‌الدین طاهری را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت فرش ایران معرفی کردند.

سپس، دکتر طاهری با تاکید بر فرش دستباف به عنوان نماد هنر و تمدن ایرانی و با تاکید بر شرکت فرش ایران به عنوان یک شرکت مادرتخصصی پیشتاز در این زمینه، تغییر را یک ضرورت برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دانستند و تولیدات مطلوب بازار، صادرات و افزایش سهم ایران در بازاراهای جهانی فرش را از اولویت‌های اصلی خود معرفی کرد و از همکاران خود خواست تا در این مسیر همراه او باشند.

در بخش دیگری از مراسم، آقای کوروش ذاکری معاون تولید و عضو هیات مدیره شرکت فرش ایران، به نمایندگی از همکاران شرکت ضمن تشکر از زحمات مدیرعامل پیشین، انتصاب مدیرعامل جدید را تبریک گفتند.

در پایان مراسم، هدیه و یادبودی به مدیرعامل پیشین تقدیم گردید که بیانگر قدردانی صمیمانه شرکت از خدمات ارزشمند ایشان بود.



گفتنی است جناب آقای دکتر طاهری مدیرعامل جدید شرکت فرش ایران دارای مدرک دکترای مدیریت اجرایی دانشگاه نیس سوفیا آنتی پولیس فرانسه و دکترای مهندسی صنایع تولید و سیستم‌ها از دانشگاه واشنگتن آمریکا و همچنین فوق لیسانس تحقیقات مطالعات علوم مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه است.

از دیگر سوابق علمی وی، تحصیلات در دیگر رشته‌هایی همچون مدیریت اجرایی با گرایش مدیریت تولید و عملیات، لیسانس شیمی صنعتی و تدریس در برخی از دانشگاه‌های معتبر دیده می‌شود.

در سوابق تجربی سید غیاث الدین طاهری، عضویت در هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی، مدیریت پروژه قطب سوم خودروسازی کشور در مناطق آزاد و نایب رئیس هیات مدیره شرکت دیار خودرو می‌توان اشاره کرد.

کاربرد بز در سنت قالیبافی-شرکت فرش ایران

کاربرد بز در سنت قالی‌بافی

از بز در قالی‌بافی استفاده متنوعی می‌شود. در ادامه به چند مورد استفاده کاربردی و اصطلاح بازاری در مورد بز و نقش آن در قالی‌بافی پرداخته شده است.

موی بُز، عایق آب و رطوبت


آیا می‌دانید موی بُز به عنوان عایق آب و رطوبت، چقدر در سنّت بافندگی کاربرد دارد؟

موی بُز به دلیل ساختار خاص خود در برابر آب و رطوبت مانند عایق عمل می‌کند و بافته یا منسوجی که با استفاده از آن بافته شده باشد، به طور کامل در برابر آب و رطوبت مقاومت کرده و عایق آب و رطوبت می‌شود. بسیاری از عشایر ایران از صدها سال قبل به این خاصیتِ موی بُز پی برده بودند، به همین دلیل برای بافتن سیاه چادر یا همان خانه‌های عشایری خود در دشت و صحرا از موی بُز استفاده می‌کردند. موی بز باعث می‌شود هنگام بارندگی، حتی یک قطره آب از سقف چادر عشایر عبور نکند و زیر سیاه چادر کاملا خشک بماند.
علاوه بر آن برخی از عشایر دورتا دور قالی‌های خود را حدودا به پهنای یک تا دو سانتی‌متر با موی بُز می‌بافتند که اگر آب باران جاری شد، مثل یه سدّ محکم، مانع عبور آب و خیس شدن قالی شود.
نکته جالب توجه دیگر این که هیچ جونده‌ای نمی‌تواند موی بُز را بِجَوَد و حتی بید به عنوان دشمن اصلی الیاف پشمی، نمی‌تواند به موی بُز آسیبی برساند.

کاربرد بز در سنت قالیبافی-شرکت فرش ایران

کاربرد بز در سنت قالیبافی-شرکت فرش ایران1

شاخ بُز


آیا می‌دانید شاخ بُز یکی از ابزارهای قالی‌بافی است؟

هنگام بافتن قالی بعد از هر ردیف گره، پودکشی انجام می‌شود. برای این کار از یک چوب بلند به نام «هاف» استفاده می‌شود که لابلای چله‌های قالی قرار می‌گیرد و به سمت بالا و پایین حرکت داده می‌شود تا نخ پود بتواند راحت‌تر از لا به لای چله‌های قالی عبور کند.
در اغلب مناطق این چوب را با دست بالا و پایین می‌برند، اما در بین برخی از قالی‌بافان عشایر و روستانشینان که دارهای قالی‌بافی آن‌ها زمینی یا به اصطلاح افقی است، طبق یک سنّت قدیمی برای بالا و پایین بردن چوب هاف، از شاخ بُز استفاده می‌کنند. «شاخ بُز» کمانی شکل است. با پشت آن چوب هاف را جلو می‌برند و با انتهای کمانی شکلِ شاخِ بز، دوباره چوب هاف را عقب می‌آورند. در میان بافندگان روستاهای جنوب استان کرمان، برخی از عشایر و روستانشینان استان فارس و برخی عشایر و روستانشینان شرق ایران، مثل بلوچ‌ها و سیستانی‌ها و حتی برخی از اعراب خراسان شاخ بز یکی از مهمترین وسایل قالی‌بافی محسوب می‌شود و حتی برای بافتن برخی از انواع گلیم نیز از آن استفاده می‌کنند.

کاربرد بز در سنت قالیبافی-شرکت فرش ایران4

بُز و درخت سه کُنده فارس


آیا می‌دانید نقشِ پیکره بُز در دو طرف یک درخت از کُهن‌ترین نقوش قالیِ ایرانی است؟

یکی از قدیمی‌ترین نگاره‌ها در هنر ایران درختی است که در میانِ پیکره دو بز قرار گرفته است. در برخی از آثار تاریخی، بزها نشسته‌اند و در برخی ایستاده و گاهی بر روی دو پا ایستاده‌اند و دست‌های خود را به سمت درخت قرار داده‌اند؛ گویی از درخت محافظت می‌کنند. قدمت برخی از این آثار به هزاره‌های دوم تا سوم قبل از میلاد بر می‌گردد.
اما در میان قالی‌بافان ایران، بافندگان استان فارس و اغلب حوزه شهرستان نیریز به چنین طرحی کُهن علاقه‌مندند و به صورت ذهنی قالی زیبایی با طرح درخت می‌بافند که به «درختِ سه کُنده فارس» مشهور است. درخت سه کُنده که در قالی‌بافیِ نیریز و حتی برخی از دستباف‌های ایل افشار متداول است، احتمالا ریشه‌ای تاریخی از اندیشه‌ای مهری و زرتشتی داشته باشد و یا برداشتی از درخت سه کنده مانوی باشد. اما هر چه هست، پیکره بزهای اغلب ایستاده در طرفین درخت سه کنده نیریز، از قدیمی‌ترین نشانه‌های حضور نقش بز در میان قالی‌بافان است.

کاربرد بز در سنت قالیبافی-شرکت فرش ایران5

بُز خری یا بُز آوردن


تا به حال عبارت «بُز آوردن» یا «بُز خَری» را شنیده‌اید؟

از قدیم هر زمان که فردی جنس یا اجناسی را به هر تمهید و زرنگی، خیلی ارزان‌تر از قیمت واقعی آن جنس می‌خرید، می‌گفت: «بُز خَری کردم»؛ یعنی آن را خیلی ارزان و مُفت خریدم که البته در اصل، این جور خریدنِ مال، خوشایند و جالب نبود. اما متاسفانه اصل معنی و شیوه خرید در این عبارت از یاد اغلب مردم رفته است.

اما «بُز آوردن» معنی دیگری دارد. بُز آوردن معنی بد شانسی و بد اقبالی می‌دهد. در واقع کسی که این عبارت را به زبان می‌آورد، یک بد شانسی در کار و زندگی‌اش داشته که موقع تعریف کردن آن هم حُزن و غم در صدا و گفتارش حس می‌شد.

کاربرد بز در سنت قالیبافی-شرکت فرش ایران2

 

تورج ژوله
پژوهشگر فرش دستباف

گزارش تصویری تجلیل از همکاران بخش مالی و برنامه‌ریزی به مناسبت روز حسابدار

گزارش تصویری از جشن روز حسابدار

گزارش تصویری تجلیل از همکاران بخش مالی و برنامه‌ریزی به مناسبت روز حسابدار

روز یکشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۳ به مناسبت روز حسابدار از کارمندان بخش مالی و حسابداری شرکت فرش ایران تجلیل شد. در این نشست آقای حسین نعیمی معاون مالی و برنامه ریزی و آقای محسن شفیقی معاون اجرایی مدیرعامل از فعالیت مدیران و کارمندان بخش مالی و حسابداری تقدیر کردند و پیشرفت چشمگیر استقرار سیستم یکپارچه در شرکت فرش ایران را نتیجه تلاش و همکاری همه جانبه همکاران خود دانستند. در ادامه آقای نعیمی به پاس قدردانی از تلاش همکاران بخش مالی و حسابداری و به رسم یادبود هدایایی به ایشان اهدا کرد.

در ادامه می توانید تصاویر این نشست را ببینید:


گزارش تصویری نشست نشست قصه گویی داستان تابلوفرش لیلی و مجنون-شرکت فرش ایران

گزارش تصویری نشست قصه گویی داستان لیلی و مجنون

 

گزارش تصویری نشست نشست قصه گویی داستان تابلوفرش لیلی و مجنون-شرکت فرش ایران

قصه چهارم از نشست های چهل قصه، چهل خانه با موضوع قصه «لیلی و مجنون» داستان زیبای نظامی گنجوی در روز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ در ساختمان شرکت فرش ایران (فروشگاه فردوسی) بازگو شد. این نشست به قصه گویی خانم فاطمه هاشمی و به میزبانی شرکت فرش ایران برای جمعی از علاقه مندان داستان های ایرانی برگزار شد.
قصه عاشقانه لیلی و مجنون سال هاست که در ادبیات، معماری، فرش، خوشنویسی، موسیقی و… سینه به سینه گشته و در یادها زنده مانده است. داستان از این قرار است که لیلی و مجنون، دختر و پسری نابالغ بودند که در مکتب‌ خانه به یکدیگر دل می‌ بندند. خواستگاری خانواده پسر به نتیجه نمی‌ رسد و حتی به جنگ قبیله ای می انجامد. جنگی که مجنون در آن طرف طایفه عروس را می گیرد. این بین اما لیلی را به همسری مرد مال داری در می آورند ولی بیماری لیلی باعث ناکامی شوهر می شود؛ شوهر از شدت ناراحتی لیلی دق می کند و می میرد. لیلی به ذکر حق می پردازد و دلش به نور الهی روشن می شود و به مقام والای معنوی می رسد. سرانجام در آخرین دیدار بر سر گور لیلی، او از مجنون دستگیری کرده و آن نور ایزدی در دل مجنون جای می گیرد.
شرکت فرش ایران با الهام از این داستان و نقشه های قدیمی فرش، تابلوفرش لیلی و مجنون را تولید کرده است. تصویر این تابلو نفیس را می توانید در ادامه ببینید.
شرکت کنندگان در این نشست علاوه بر شنیدن این داستان عاشقانه، با نخ های پشمی بافت گلیم ساده را در کنار هم تجربه کردند.


فرش صفوی پولونزی در حراج ۲۰۲۴ کریستیز-شرکت فرش ایران

فرش صفوی پولونزی در حراج ۲۰۲۴ کریستیز

این فرش بزرگ پارچه در حدود ۴۰۰ سال پیش برای شاه عباس صفوی بافته شده و یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های موجود پولونزی است که در ماه اکتبر امسال برای اولین بار در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود. این فرش پولونزی ابتدا در سال ۲۰۰۷ میلادی در حراجی اوزاکا ژاپن به نمایش درآمد. لوئیز برودهرست (Louise Broadhurst) مدیر بخش بین‌الملل قالی و فرش حراج کریستیز، می‌گوید: «عجیب است که تا آن زمان این فرش بدون سند، بدون تصویر و اساساً برای دانشگاهیان در این زمینه ناشناخته بود… این یک کشف جدید و هیجان‌انگیز است که وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد». این فرش زیبا در زمان شاه عباس اول معروف به شاه عباس کبیر (۱۵۷۱-۱۶۲۹ میلادی) پنجمین شاه صفوی و فرمانروای امپراطوری صفویه بافته شده است. شاه عباس یکی از بزرگ‌ترین فرمانروایان روشنفکر تاریخ ایران و حامی هنر بود که کارگاه‌های نقاشی، سرامیک و قالی‌بافی را در اصفهان (پایتخت جدیدش) تأسیس کرد. او در اصفهان محله‌ای به نام جلفایِ نو [یا نوجلفا] را ایجاد کرد که بافندگان ارمنی که به مهارت ابریشم‌بافی معروف بودند، در کارگاه‌های سلطنتی آنجا کار می‌کردند. در آن زمان فرش‌های ابریشمی منحصراً برای کاخ‌های شاه عباس کبیر یا به عنوان هدیه برای بازدید از اشراف یا سفرا بافته می‌شدند. گروه موسوم به فرش پولونزی از اواخر قرن شانزدهم و سراسر قرن هفدهم با ابریشم‌های رنگارنگ، اغلب چله پنبه‌ای و پود ابریشمی بافته می‌شدند. پولونز‌ها به دلیل الگوهای ظریف، ترکیب‌بندی‌های متعادل و استفاده گسترده از نخ‌های فلزی طلا و نقره که ظاهری خیره کننده به آن‌ها می‌بخشید، معروف شدند.

لوئیز برودهرست مدیر بخش بین‌الملل قالی و فرش حراج کریستیز، در حال معرفی این فرش صفوی پولونزی

در طول قرن هفدهم، فرش‌های پولونزی بسیار مورد توجه اشراف اروپایی بودند، به همین دلیل بسیاری از نمونه‌های باقی‌مانده از فرش‌های پولونزی را می‌توان در مجموعه‌های خصوصی برجسته غربی یا موزه‌های کلاس جهانی مشاهده کرد. اما این فرش به کشور ژاپن راه یافت. به گفته برودهرست، اصطلاح Polonaise (پولونزی) در سال ۱۸۷۸ میلادی در نمایشگاه جهانی پاریس ابداع شد، جایی که تعدادی از نمونه‌های این فرش متعلق به یک شاهزاده لهستانی به نام Ladislaus Czartoryski، برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. بر روی بسیاری از این فرش‌ها نشان شاهزاده گلدوزی شده بود و بازدید کنندگان به اشتباه تصور کردند که این فرش‌ها در لهستان بافته شده‌اند و لهستانی هستند؛ این انتساب نادرست هنوز هم پا برجاست. از این رو این دسته از فرش‌ها به نام «Polonaise» کلمه فرانسوی به معنای لهستانی، معرفی شدند.

فرش صفوی پولونزی در حراج ۲۰۲۴ کریستیز-شرکت فرش ایران9

فرش ابریشمی پولونزی صفوی، احتمالاً بافت اصفهان، اوایل قرن هفدهم میلادی | ابعاد: ۵۴۵ × ۲۲۴ سانتی متر

این فرش با طرح منحصر به فرد خود، دارای زمینه‌ای به رنگ قرمز است که گل و برگ‌های محصور شده با مدالیون‌ها را در بر گرفته است. نکته جالب این که در این نمونه پولونزی، از نخ فلزی استفاده نشده است؛ برودهرست معتقد است به احتمال زیاد این فرش جزو نمونه‌های اولیه فرش‌های پولونزی صفوی و جزو پایه‌گذاران فرش‌های پولونزی با رنگ‌های متنوع و بافته شده با نخ‌های فلزی است.

 این احتمال وجود دارد که در دوره ادو۱ (۱۶۰۳-۱۸۶۸)، زمانی که ژاپن تحت حکومت شوگونات توکوگاوا بود، به این کشور رسیده است. برودهرست توضیح می‌دهد: «دوره ادو به دلیل قطع ارتباط ژاپن با غرب شناخته می‌شود. تنها شرکت تجاری که اجازه ادامه فعالیت در آنجا را داشت، شرکت هند شرقی هلند بود». شرکت Vereenigde Oostindische Compagnie، که بیشتر به عنوان شرکت هند شرقی هلند (Dutch East India Company) شناخته می‌شود، از سال ۱۶۰۲ میلادی با کشور ژاپن تجارت می‌کرد. این شرکت در سال ۱۶۰۹ پایگاهی را در هیرادو ایجاد کرد، در آن زمان و قبل از اخراج پرتغالی‌ها از ژاپن، هلندی‌ها تنها اروپایی‌هایی بودند که به دلیل نگرش وفادارانه‌شان نسبت به دولت مرکزی ژاپن و انعطاف‌پذیری در مسایل مذهبی، اجازه ماندن در کشور ژاپن را داشتند.

سوابق تاریخی از اواسط قرن شانزدهم به بعد نشان می‌دهد که منسوجات شرقی، از جمله قالیچه‌ها و فرش‌هایی بافته شده با نخ‌های طلا و نقره، به عنوان هدیه برای شوگونات۲ و مقامات عالی رتبه به ژاپن رسیدند. برودهرست می‌گوید: «آن‌ها به ویژه در بین فرمانده‌های نظامی محبوب بودند». او به عنوان مثال از لباس رزم (یا جین بائوری) شوگون بزرگ تویوتومی هیدیوشی که در معبد کودای جی در کیوتو نگهداری می‌شود و به عنوان دارایی مهم فرهنگی طبقه‌بندی شده است، اشاره می‌کند.

جلیقه جنگی شوگون بزرگ تویوتومی هیدیوشی-گلیم ابریشمی-شرکت فرش ایران

جلیقه جنگی شوگون بزرگ تویوتومی هیدیوشی (۱۵۳۷-۱۵۹۸) | گلیم مسطح از جنس ابریشم، ساخت ژاپن، بافته شده در ایران، احتمالاً کاشان

این فرشی که به حراج می‌رود احتمالاً توسط یک خانواده ثروتمند ژاپنی خریداری یا سفارش داده شده است و تمام مدت در یک اقامتگاه خصوصی و به دور از نور خورشید نگهداری شده و فقط در مناسبت‌های تشریفاتی از آن استفاده شده است. برودهرست با تاکید بر ماندگاری رنگ قرمز زمینه این فرش، می‌گوید: «آن چه در مورد این فرش حیرت‌انگیز است، وضعیت آن است؛ مرمت نشده است، و رنگ‌ها به همان تازگی زمان بافته شدن هستند». در اکثر فرش‌های پولونزی موجود، زمینه‌های قرمز رنگی را داریم که با رنگ‌های کم دوام گرفته شده از گلرنگ رنگرزی شده بودند، و بعد از گذشت زمان به رنگ زرد کم‌رنگ در آمده‌اند. اما پررنگی زمینه این فرش به هیچ وجه کم و یا محو نشده است. مورد بعدی اندازه غیرعادی این فرش بزرگ است (۵۴۵ در ۲۲۴ سانتی متر) که باعث خاص‌تر شدن آن می‌شود. اکثر ۳۰۰ فرش پولونزی که موجود هستند، بسیار کوچکتر از این ابعادند؛ و معمولاً حدود ۲۲۰ در ۱۳۰ سانتی‌متر هستند. این نمونه متعلق به گروهی از فرش‌های بزرگ پارچه است که تنها ۳۰ نمونه از آن شناخته شده است و با طولی حدود ۱۸ فوت، دومین فرش بلند ثبت شده پولونزی است. برودهرست می‌گوید: «این یک فرش بسیار جذاب است و در هر اتاقی که قرار می‌گرفت، می‌توانست بر آن تسلط داشته باشد».

در آخر برودهرست افزود: «امتیاز ویژه‌ای است که برای اولین بار، این فرش خارق‌العاده را در بازار حراج بین‌المللی عرضه می‌کنیم. این فرش نه تنها از کیفیت استثنایی برخوردار است، بلکه تصویری زیبا از تسلط فنی بافندگان در دوران طلایی هنر صفوی ایران است. این حراج، فرصتی نادر برای یک مجموعه‌دار است که یک اثر شاهکار و با کیفیت موزه‌ای را به دست آورد».

  • حراج: هنر جهان اسلام و هند (شامل فرش و قالی)
  • تاریخ برگزاری این حراج: ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ (۳ آبان ۱۴۰۳)، ساعت ۱۰ صبح به وقت لندن
  • ویژگی‌های کلی این فرش: فرش ابریشم صفوی پولونزی | احتمالاً بافت اصفهان در اوایل قرن هفدهم میلادی
  • قیمت تخمین زده شده: ۲,۰۰۰,۰۰۰-۱,۰۰۰,۰۰۰ پوند
  • قیمت فروخته شده: ۹۴۵,۰۰۰ پوند
  • ویژگی‌های ظاهری فرش: ابعاد: ۵۴۵ در ۲۲۴ سانتی‌متر (۱۷ فوت و ۸ اینچ در ۷ فوت و ۳ اینچ) | مساحت: ۱۲/۲۱ مترمربع | ابریشم بخش‌هایی از فرش به خوبی حفظ شده است | دارای خوردگی موضعی در بعضی از رنگ‌های خاص فرش | دارای یک سوراخ ریز در انتهای یک سوی فرش
  • منشا: تا قبل از سال ۲۰۰۷، محل نگهداری این فرش بزرگ و باشکوه ابریشمی صفوی نامعلوم بود. گفته می‌شود که این فرش برای نسل‌ها در یک مجموعه خصوصی باستانی اوزاکان در ژاپن نگهداری می‌شد و ظاهراً در جایی ثبت و ارایه نشده است. حتی این فرش توسط فردریش اسپولر در تحقیقات گسترده‌اش در مورد فرش‌های پولونزی در سال ۱۹۶۸ هم ثبت نشده است و کاملا ناشناخته و به دور از دسترس همگان نگهداری شده است.
  • مالک قبلی: خانواده کونویک (Konoike)، اوزاکا ژاپن | فروش در یک حراج خصوصی، در تاریخ فوریه ۲۰۰۷
  • مالک قبلی: یوشینوسوکه اونو (Mr Yoshinosuke Uno)، کیوتو ژاپن | از سال ۲۰۱۸

تصاویر این فرش زیبا را می‌توانید در ادامه ببینید:

ترجمه: مریم قنبری عدیوی
کارشناس ارشد فرش دستباف
منبع: پایگاه اینترنتی حراج کریستیز


پی نوشت:

۱- دوره ادو (Edo period) بخشی از تاریخ دوران پیشامدرن ژاپن که از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸ میلادی را در بر می‌گیرد؛ این دوره همچنین با نام دوره توکوگاوا نیز شناخته می‌شود.

۲- شوگون (Shogun) عنوان حاکمان نظامی ژاپن طی بخش عمده دوره‌ای بین ۱۱۸۵ تا ۱۸۶۸ میلادی؛ با این که آن‌ها به طور اسمی از سوی امپراتور گماشته می‌شدند، اما معمولاً حاکمان واقعی کشور بودند.

امین الله رشیدی-طراح فرش دستباف-شرکت فرش ایران

امین الله رشیدی درگذشت

امین الله رشیدی-طراح فرش دستباف-شرکت فرش ایران

امین الله رشیدی در روز جمعه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ در سن ۹۹ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ او بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه هنر از جمله موسیقی و طراحی فرش دستباف را دارد. رشیدی در دهه ۵۰ شمسی یکی از طراحان شرکت فرش ایران بودند ایشان همچنین آثار ماندگاری در زمینه موسیقی ایرانی دارند.
رشیدی تحصیل و نقاشی قالی ایرانی را نزد هنرمندانی چون محمد دبیر الصنایع و حسن نقش پور اراکی فرا گرفته بود.
خبر فوت امین الله رشیدی را افسانه رشیدی فرزندشان تایید کرد و اعلام کرد که بر اساس تصمیماتی که گرفته شده قرار است پیکر این هنرمند ارزنده برای تحقیقات به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شود بر همین اساس، مراسم تشییع برای او برگزار نخواهد شد.
شرکت فرش ایران درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.
روحشان شاد و یادشان گرامی
نمونه‌هایی از طراحی‌های مرحوم رشیدی را می‌توانید در ادامه ببینید.


شانزدهمین جلسه حراج فرش دستباف کار کرده سال ۱۴۰۳-شرکت فرش ایران

فرش‌های استان مرکزی خوش درخشیدند

شانزدهمین جلسه حراج فرش دستباف کار کرده سال ۱۴۰۳-شرکت فرش ایران

شانزدهمین جلسه حراج فرش‌های دستباف کار کرده سال ۱۴۰۳ در روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار شد. در این جلسه از حراج ۱۳۰ تخته فرش دستباف به مساحت ۴۴۶ متر مربع در ۷۶ نوبت عرضه شد که از این میان، ۲۰ تخته فرش در ۱۳ نوبت شانسی برای فروش نداشتند.

در جلسه شانزدهم از حراج فرش‌های دستباف کار کرده در ۱۲ نوبت، فرش‌ها با رشد قیمت دو برابری و بیشتر از قیمت پایه خود فروخته شدند. جایگاه صدرنشینی این هفته حراج فرش دستباف به دو تخته فرش رودبار و تفرش رسید که با قیمت پایه سه میلیون تومان وارد صحنه حراج شدند و به قیمت دوازده میلیون تومان به فروش رسیدند.

عنوان بالاترین قیمت فروخته شده در حراج متعلق به یک تخته فرش شش متری تبریز بود که با قیمت پایه شصت و پنج میلیون تومان وارد صحنه حراج شد و به قیمت هفتاد میلیون تومان فروخته شد. عنوان بالاترین قیمت پایه هم متعلق به یک جفت فرش شانزده متری بیرجند بود که با قیمت صد و هفتاد میلیون تومان ارایه شدند.

حراج شانزدهم با رشد ۳۰۰ درصدی از قیمت پایه دو تخته فرش رودبار و تفرش به کار خود پایان داد.