سینماگران ایرانی تاریخ فرش ایران را نمی‌دانند؟

از ایراداتی که تقریباً همه فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی ایران دارند بی‌توجهی به تاریخ فرش دستباف است. فرقی هم نمی‌کند سریالی بزرگ چون «مختارنامه» باشد یا مثلاً «قبله عالم» یا «جیران»؛ همه در این ایراد مشترک هستند. برای نمونه در سریال «معصومیت از دست رفته» ساخته داوود میرباقری که در دوره بنی‌امیه می‌گذرد، در کاخ خلیفه یا اشراف، فرش‌هایی گسترده بودند که نخستین نمونه‌های آن گونه طرح و نقش باتوجه‌به شواهد و مستندات کنونی به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی می‌رسد.

چندی پیش با یکی از طراحان صحنه صاحب‌نام سینمای ایران سخن می‌گفتم و این نکته را با او در میان گذاشتم که طراحان صحنه باید از کارشناسان فرش مشاوره بگیرند و اشاره کردم که در بیشتر فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی بازی‌های رایانه‌ای غربی که در دوران گذشته می‌گذرند، دقت بسیاری در گزینش فرش‌ها وجود دارد و چند نمونه را هم نام بردم.

پاسخ داد که کاملاً درست است اما روند تولید در سینمای ایران اصلاً شبیه سینمای هالیوود نیست و اگر چند استثنا را نادیده بگیریم، محدودیت‌ها آن‌قدر زیاد و سرمایه‌گذاری بر جزئیاتی ازاین‌دست که می‌گویی به حدی ناچیز است که هیچگاه نتیجه به نمونه‌های غربی نزدیک هم نمی‌شود. سپس ادامه داد: «یک‌بار در پروژه‌ای بودم که داستانش در دوره قاجار روی می‌‌داد. کوشیده بودم با مشورت صاحب‌نظران، فرش‌هایی بیابم که بیشترین شباهت را از نظر طرح، نقش و رنگ با نمونه‌های قاجاری داشته باشد. روز فیلم‌برداری که رسید ناگهان تهیه‌کننده آمد و گفت فرش‌ها را جمع کنید و چند فرش ماشینی نو را که هنوز بسته‌بندی پلاستیکی آنها باز نشده بود جایگزین کنید. اعتراض کردم که این فرش‌ها را پس از چند هفته مشورت و با کوشش بسیار گردآوری کرده‌ام. گفت از این کارخانه تولید فرش ماشینی مبلغی برای نمایش فرش‌هایش در فیلم گرفته‌ام و لطفاً همکاری کن؛ بله این‌گونه نیست که در سینمای ایران کسی متوجه برخی از این جزئیات نباشد؛ اما محدودیت‌های تولید بیش از آن است که امکان چانه‌زنی برای بسیاری از طراحان صحنه ایجاد کند».

پی‌نوشت: چندی پیش فیلم «توموریس» ساخته آکان ساتایف را می‌دیدم. داستان فیلم درباره تهم‌رییش ملکه ماساگت‌هاست. به گفته هرودوت ماساگت‌ها زیرشاخه‌ای از سکاها و از اقوام ایرانی هستند. شهرت تهم‌رییش هم بنا به برخی روایات به این برمی‌گردد که کوروش بزرگ گویا به دست او کشته شده است. به‌هرروی و جدای از این روایت‌ها، آنچه توجه مرا به سوی خود کشاند، صحنه‌ای است که تهم‌رییش بر قالی پازیریک نشسته است. گرچه شاید مورخین فرش بر این باور باشند که قالی پازیریک ریشه سکایی ندارد، با این همه  باید به انتخاب طراح صحنه فیلم آفرین گفت. او ترجیح داده است که یکی از فرضیات درباره پازیریک را معیار قرار دهد و دستکم فرشی را در صحنه بگسترد که مربوط به همان دوره تاریخی و شاید جغرافیای بافت باشد.

من به انتخاب طراح صحنه احترام می گذارم؛ گرچه شاید با فرضیات او درباره ریشه پازیریک هم‌عقیده نباشم. به‌هرروی ما خود باید پاسدار میراث خویش باشیم. جای تاسف است که در ایران که سرزمین فرش است، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که تاریخ فرش در آن پاس داشته نمی‌شود. این اتفاق اگر در فیلمی اروپایی یا آمریکایی رخ می‌داد جای شگفتی نبود.


داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز

حراج فرش ایران در یک نگاه

جلسات حراج سال ۱۴۰۱ ازفروردین ماه اغاز شد و نهایتا این رویداد هیجان انگیز با برگزاری ۳۸ جلسه به کار خود پایان داد. حراج فرش دستباف کارکرده که به روش مزایده حضوری و چوب زنی تا رسیدن به بالاترین پیشنهاد برگزار می‌شود چند دهه به صورت مداوم در شرکت فرش ایران در حال برگزاری است.



حراج‌های سال ۱۴۰۱ مجموعا در ۲۸۲۴ نوبت برگزار شد. به صورت کلی در این نوبت‌ها ۴۵۳۴ تخته انواع دست بافته‌های سنتی به مساحت ۱۶۴۵۱ مترمربع عرضه شد. از بین نوبت‌های عرضه شده فرش‌های ۲۰۴۲ نوبت به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند. فرش‌های فروخته شده در حراج‌های ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۳۰۷ تخته به مساحت ۱۱۸۳۲ مترمربع بود.

به صورت میانگین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در سال ۱۴۰۱ سی و هشت درصد ثبت شده است. این رقم به این معنی است که فرش‌های فروخته شده در حراج فرش دستباف با ۳۸ درصد رشد از قیمت تعیین شده اولیه فروخته شدند.



در سال ۱۴۰۱ فرش‌های ۳۸۱ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. این تعداد نشان از رقابت بالای خرید فرش در نوبت‌های متعددی از حراج در سال ۱۴۰۱ دارد.

رکورددار بیشترین رشد از قیمت پایه در سال ۱۴۰۱ در نوبت دوازدهم جلسه ۱۰ رقم خورد. جایی که ۵ تخته فرش مستهلک با قیمت پایه ۴۵۰ هزار تومان به سالن حراج امدند و با ۱۰ برابر رشد نهایتا به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شدند.



عنوان بالاترین قیمت پایه و فروخته شده حراج در سال ۱۴۰۱ هم به یک جفت قالی ۱۲ متری تبریز رسید. این جفت قالی تبریز با رقم ۱۲۰ میلیون تومان به سالن حراج آمدند و با ۲۱ درصد رشد به رقم ۱۴۵ میلیون تومان فروخته شد. این رکورد در نوبت ۲۱ جلسه ششم حراج رقم خورد.


حراج فرش دستباف در سال جدید از هفته آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۲ دوباره از سرگرفته می‌شود. اطلاعات دقیق‌تر در همین صفحه در سال جدید اعلام خواهد شد.

فروشگاه مشهد شرکت فرش ایران


در شهر مشهد با مجموعه‌ای از انواع دستبافته‌های مناطق متنوع کشور از جمله مشهد، کاشمر، یزد، ایلام، کرمانشاه، قم، کاشان و … میزبان شماییم.

  • نشانی: مشهد، بلوار امامت، نبش امامت ۴۶، فروشگاه شرکت فرش ایران
  • تلفن: ۰۵۱۳۶۰۵۹۶۴۲ – ۰۵۱۳۶۰۵۹۷۷۵
  • مدیر فروشگاه: محمدرضا میرمنتظمی
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان شهریور): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ | عصر از ۱۷:۰۰ تا ۲۰:۳۰ – جمعه‌ها و تعطیلات (اعیاد): ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰
  • ساعات بازدید (از ابتدای مهر تا پایان دی): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ | عصر از ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ – جمعه‌ها و تعطیلات (اعیاد): ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰
  • ساعات بازدید (از ابتدای بهمن تا پایان اسفند): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ | عصر از ۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰ – جمعه‌ها و تعطیلات (اعیاد): ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰

آخرین حراج سال ۱۴۰۱ برگزار شد


آخرین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در ۶۹ نوبت با عرضه ۱۳۲ تخته فرش به مساحت ۳۸۵ مترمربع برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۴۲ نوبت (۵۰ تخته – ۲۲۸ مترمربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و فرش‌های ۲۷ نوبت شامل (۸۲ تخته – ۱۵۷ مترمربع) شانسی برای فروش پیدا نکردند تا شاید در سال جدید در سالن حراج عرضه و فروخته شوند.

در حراج چهل و هشتم به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده با رشد ۴۹ درصدی از قیمت پایه فروخته شدند. همچنین در ۶ نوبت از این جلسه فرش‌های عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.

در نوبت بیست و یکم از آخرین حراج سال، اتفاق ویژه‌ای رقم خورد. جایی که یک تخته قالی نایین ۶ لا قواره ۱۲ متری با قیمت پایه ۷۰ میلیون تومان به سالن حراج آمد و با استقبال حاضران نهایتا تا دو برابر قیمت پایه چوب خورد و به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان به بالاترین پیشنهاد فروخته شد تا عنوان بالاترین قیمت پایه و بالاترین قیمت فروخته شده حراج چهل و هشتم را از آن خود کند.


بازدید هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان از فروشگاه تجریش

اعضای محترم هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران روز شنبه سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ با همراهی مدیران شرکت فرش ایران از فروشگاه تازه تاسیس شرکت در خیابان ولیعصر بازدید کردند. در این جلسه مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت فرش ایران ضمن معرفی فرایند تجهیز فروشگاه تجریش به بیان آخرین تحولات شرکت در حوزه‌های تولید و بازرگانی پرداخت.


حراج فرش به گام‌های پایانی رسید


حراج چهل و هفتم در حالی برگزار شد که تنها یک جلسه باقی است تا پرونده حراج‌های سال ۱۴۰۱ بسته شود. این جلسه در ۶۵ نوبت و با عرضه ۹۰ تخته – ۲۷۰ مترمربع انواع دستبافته‌های سنتی برگزار شد. فرش‌های ۴۷ نوبت شامل ۶۷ تخته – ۲۰۰ مترمربع به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند اما فرش‌های ۱۸ نوبت شامل ۲۳ تخته – ۷۰ مترمربع شانس فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

در حراج چهل و هفتم فرش‌های عرضه شده در هیچ یک از نوبت‌ها رشدی بیشتر از دو برابر قیمت پایه نداشت و به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده ۲۲ درصد رشد از قیمت پایه را ثبت کردند.


یک جفت قالی کاشان؛ پیروزِ حراج ۴۶


حراج‌های پایانی سال ۱۴۰۱ با استقبال اهالی محترم بازار و علاقمندان فرش ایران در حالی پیگیری می‌شود که رونق بیشتری را تجربه می‌کند. حراج چهل و ششم در ۵۳ نوبت و با عرضه ۸۰ تخته – ۴۲۴ مترمربع انواع دستبافته‌های سنتی برگزار شد. فرش‌های ۴۲ نوبت از این جلسه شامل ۶۴ تخته – ۳۱۵ مترمربع به بالاترین پیشنهادها از قیمت پایه فروخته شدند. اما فرش‌های ۱۱ نوبت شامل ۱۶ تخته – ۱۰۹ مترمربع پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

در حراج چهل و ششم به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده ۳۲ درصد رشد از قیمت پایه را تجربه کردند و فرش‌های عرضه شده در ۷ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شد.

در این جلسه یک جفت قالی ۶ متری کاشان عنوان بیشترین قیمت پایه و بیشترین قیمت فروخته شده را از آن خود کرد. این جفت قالی کاشان با قیمت پایه ۶۰ میلیون تومان به سالن حراج آمد و با پیشنهادهای متوالی نهایتا با ۴۵ درصد رشد از قیمت پایه به مبلغ ۸۷ میلیون تومان فروخته شد.

در نوبت پایانی حراج هم ۵ تخته فرش مستهلک با مساحتی حدود ۷ مترمربع با قیمت پایه ۵۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و با رشد قابل توجهی نهایتا به قیمت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد تا این ۵ فرش هم عنوان بیشترین رشد از قیمت پایه حراج چهل و ششم را از ان خود کنند.


حراج چهل و پنجم به نام گلیم


حراج چهل و پنجم در ۶۱ نوبت با عرضه ۸۴ تخته انواع دستبافته‌های سنتی به مساحت ۲۸۱ مترمربع برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۴۷ نوبت (۶۸ تخته – ۲۱۷ مترمربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و فرش‌های ۱۴ نوبت شامل ۱۶ تخته – ۶۴ مترمربع شانس فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده این جلسه از حراج ۲۶ درصد رشد از قیمت پایه داشتند. همچنین در ۶ نوبت از این جلسه فرش‌های عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. 

عنوان بیشترین رشد از قیمت پایه حراج چهل و پنجم هم به یک تخته گلیم حدودا دو متری رسید. این گلیم با قیمت پایه یک میلیون تومان به سالن حراج آمد و با درخواست‌های متوالی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد تا بعد از مدت‌ها یک تخته گلیم رکورددار حراج فرش دستباف باشد.


فرش ایران برگزیده پنجمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور

شرکت فرش ایران برای دومین سال متوالی برگزیده پنجمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور کشور شد. آیین پایانی این دوره از جشنواره یکم اسفندماه ۱۴۰۱ در تهران، مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و شرکت فرش ایران موفق به دریافت گواهی اشتهار (یک ستاره) شد.

شرکت فرش ایران به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید و بازرگانی فرش دستباف در ایران همواره تلاش داشته تا با تولید آثار فاخر هنری با تامین کیفیت مواد اولیه مطلوب و سازگار با طبیعت و سلامت انسان در راستای ارتقای سلامت کشور گام‌های مهمی بردارد.

جشنواره ملی صنعت سلامت محور با هدف بهبود نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رویکرد ارتقای سلامت در سطح کلان، تبدیل گفتمان ارکان علمی حوزه سلامت به گفتمان مسلط جامعه، تعیین جهت در اولویت‌های بنگاه‌های اقتصادی به منظور ارتقای سلامت تولیدات و خدمات، ایجاد فرهنگ مطالبه‌گری و‌ توانمندسازی جامعه در راستای ارتقای سلامت کشور و همچنین بهبود و توسعه فرآیندهای سلامت محور در صنایع تحت پوشش سازمان غذا و دارو برنامه ریزی و پنج دوره اجرا شده که شرکت فرش ایران در دو دوره متوالی این جشنواره خوش درخشیده است.

متن گواهی به شرح زیر است

پنجمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور (ویژه صنعت، معدن و تجارت)

جناب آقای مجید محمدپناه
مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران

با استعانت از الطاف الهی و بر اساس آئین نامه اعطای جوایز جشنواره ملی صنعت سلامت محور، عملکرد آن شرکت بر اساس مستندات ارسالی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، که به استناد مصوبه هیئت داوران جشنواره، شایسته احراز دریافت گواهی اشتهار (یک ستاره) گردیده‌اید. لذا ضمن تقدیر و تجلیل از تلاش و زحمات مستمری که شما و همکاران گرامیتان به منظور تعهد به استقرار و نهادینه نمودن شاخص‌های سلامت در فرآیندهای سازمانی انجام داده‌اید. استمرار و توفیقات مجموعه را در ارزیابی‌های آتی آرزومندیم.

اسفندماه ۱۴۰۱ – تهران مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی


اراک، شهرضا، گلیم فاتح حراج چهل و چهارم شدند


حراج چهل و چهارم در ۵۹ نوبت با عرضه ۱۴۲ تخته فرش (۳۲۹ مترمربع) برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۵۱ نوبت (۱۲۸ تخته – ۳۰۵ مترمربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند. اما فرش‌های ۸ نوبت (۱۴ تخته – ۲۴ مترمربع) مشتری‌ای نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

بیشترین رشد از قیمت پایه در حراج چهل و چهارم در نوبت سوم رقم خورد. جایی که دو تخته قالی اراک و شهرضا و یک تخته گلیم مجموعا به مساحت ۸٫۱۵ مترمربع با قیمت پایه ۹۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمدند و با رشد بیش از ۴ برابر به قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شدند.

عنوان بیشترین قیمت پایه و فروخته شده حراج چهل و چهارم هم به یک جفت ذرع و نیم تبریز رسید. این جفت ذرع و نیم تبریزی با قیمت پایه ۲۵ میلیون تومان به سالن حراج آمدند و نهایتا با رقم ۳۱ میلیون تومان فروخته شدند.

در ۹ نوبت از حراج چهل و چهارم فرش‌های عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده ۴۲ درصد رشد از قیمت پایه داشتند.