اخبار شرکت ۷ تیر ۱۴۰۲

هفتم تیرماه یادمان محمد رواقی مدیرعامل شهید شرکت فرش ایران

از دانشگاه اُکلاهما تا شرکت فرش ایران

در میان کارگران به مرد عمل معروف بود. شخصیتی ظلم ستیز داشت و زمانی که مدیرعامل شرکت فرش ایران شد اقدامات مهمی را رقم زد که پس از ۴۲ سال یاد و خاطره‌اش همچنان زنده است

اگر گذرتان به دفتر مرکزی شرکت فرش ایران افتاده باشد، ورودی شرکت تابلوفرشی را منقش به چهره‌ای جوان و مصمم دیده‌اید. چهره شهید محمد رواقی؛ مردی که در میان کارگران به مرد عمل معروف بود و امروز هفتم تیرماه سالروز شهادت اوست.

شهید محمد رواقی به سال ۱۳۲۸، در مشهد متولد شد. پس از طی دوره‌ی کودکی مراحل تحصیل را تا اخذ مدرک دیپلم در زادگاهش گذراند. پدر او از فرش فروش‌های معروف و متدین مشهد بود و به همین دلیل محمد از سنین پایین با فعالیت‌های مربوط به داد و ستد بازار آشنا شد. هوش و ذکاوت بسیار او در مباحث مرتبط با خرید و فروش فرش باعث شده بود که در سن ۱۴ سالگی به‌عنوان یک تاجر متبحر فرش در بازار معروف شود. البته او از همان زمان به دنبال مال‌اندوزی نبود و بسیاری از درآمد خود را صرف فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌کرد.

محمد سپس برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ی مدیریت بازرگانی، عازم تهران شد. وی پس از فارغ التحصیلی، عازم آمریکا شد و در دانشگاه مرکزی اُکلاهما دوره‌ی فوق لیسانس را در مدت کمتر از دو سال طی کرد و چندین واحد از مقطع دکترا را نیز گذراند. اما تحصیل را نیمه تمام گذاشت و در سال ۱۳۵۳ عازم وطن شد.

شهید رواقی پس از بازگشت به ایران با همکاری دوستانش مؤسسه فرهنگی «رسا» را تشکیل داد و حدود ۲۰۰ جلد کتاب را به چاپ رساند. محمد رواقی پس از پیروزی انقلاب مدتی در کمیته رفاه بود، سپس در استانداری تبریز مشغول به‌کار شد. در سال ۱۳۵۸  وارد وزارت بازرگانی شد و مدتی به‌عنوان عضو هیات مدیره شرکت فرش ایران انجام وظیفه کرد و بعد به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت فرش ایران منصوب شد. او با ارائه برنامه‌هایی خواستار افزایش حقوق کارگران شد و توانست ۸۰ درصد، حقوق آن‌ها را افزایش دهد.

شهید رواقی ۴ روز قبل از انفجار دفتر حزب جمهوری از منطقه زلزله‌زده گلباف کرمان برگشته بود و سرانجام در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در روز هفتم تیر ۱۳۶۰ به دیدار معبود شتافت و پیکر پاکش در آرامگاه ۷۲ تن بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *