اخبار فرش - رویدادها ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

با رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران

جشن روز ملی فرش برگزار شد

پس از سال‌ها در تقویم ایران بیستم خردادماه که مقارن با روز جهانی صنایع دستی است روز ملی فرش ایران نام گذاری شد و به همین مناسبت دوستداران فرش دستباف در موزه فرش ایران گرد هم آمدند و این روز را جشن گرفتند.

شنبه بیستم خردادماه ۱۴۰۲ جشن بزرگداشت روز ملی فرش با حضور پر شور علاقمندان فرش ایرانی در موزه فرش ایران برگزار شد. در این جشن ملی که به میزبانی موزه فرش ایران برگزار شد علاقمندان فرش حوالی ساعت ۱۵ در تالار پازیریک کنار هم جمع شدند تا طبق برنامه مشخص شده این روز را جشن بگیرند و از فرش ایرانی سخن بگویند.

مهمترین بخش این رویداد رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران بود. این کتاب شامل ۵۰ اثر از گره‌بافته‌های موزه فرش ایران است که با همت و تلاش حدود ۱۰ ساله عوامل موزه فرش، انتشارات یساولی و با هدایت و سرپرستی تورج ژوله انجام شده و نهایتا بیستم خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور و تحسین علاقمندان فرش ایران این اثر ارزنده و فاخر رونمایی شد.

تورج ژوله پژوهشگر فرش که یکی از سخنران‌های اصلی این رویداد بود درباره مراحل تنظیم و انتشار کتاب گنجینه ملی فرش ایران سخنرانی کرد. وی ضمن معرفی اجمالی سیر انتشار کاتالوگ‌های موزه فرش به مشکلات و سختی‌های فرایند عکاسی از فرش‌ها اشاره کرد و گفت: دقت و حساسیت زیادی برای عکاسی از فرش‌ها داشتیم و فقط انجام کار عکاسی چند ماه به طول انجامید. مولف کتاب گنجینه ملی فرش ایران ضمن تشکر از همکارانش در جریان تالیف این کتاب و حمایت‌های انتشارات یساولی در مدت ۱۰ سال گذشته به فرایند پژوهش در مورد هر یک از دستبافته‌ها اشاره داشت و از همراهی عالمانه و پژوهشی دکتر سیروس پرهام گفت که نقشی موثر در غنای محتوای منتشر شده داشته است.

در ادامه این رویداد سید رضی حاجی اقا میری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شناخته شده فرش ایران به ارزشمندی کتاب پیش رو اشاره کرد و از تلاش‌ها و زحمات بی دریغ و عاشقانه تورج ژوله در به ثمر نشستن کتاب گنجینه ملی فرش ایران قدردانی کرد. وی همچنین در قسمتی از سخنانش از مسئولان حاضر در جلسه درخواست کرد که برای حال و روز ناخوش موزه فرش ایران فکری کنند.

در خاتمه جلسه و همزمان با رونمایی نمادین از کتاب گنجینه ملی فرش ایران لوح سپاس و هدیه ویژه مدیرعامل موسسه اعتباری ملل به پاس یک عمر تلاش دلسوزانه برای فرش ایران تقدیم استاد تورج ژوله شد. متن این لوح به شرح زیر در سالن پازیریک قرائت شد

“لوح سپاس”

جناب استاد تورج ژوله

تلاش صادقانه و کم نظیر شما در عرصه خدمت به فرش دستباف کشور موجب سربلندی و افتخار فرش دستباف ایران و خانواده بزرگ آن است. به خود می‌بالیم که زحمات شما همواره در این عرصه مایه مباهات و افتخار ایرانیان بوده است. اکنون به پاس قدردانی از تالیف کتاب ارزنده و فاخر “گنجینه ملی فرش ایران” که سالیان متمادی رنج آن را کشیده‌اید این لوح به جنابعالی تقدیم می‌شود.

امید است در پرتوی حق تعالی همواره سلامت و پیروز باشید.

 

سید امین جوادی
مدیر عامل موسسه اعتباری ملل


گفتنی است همزمان با این رویداد دومین نمایشگاه «از افسانه تا اصالت» در طبقه دوم موزه فرش ایران گشایش یافت که این نمایشگاه تا ۲۷ خرداد پذیرای بازدیدکنندگان است. همچنین با پخش تیزری کوتاه رسانه تصویری خانواده فرش معرفی و از پادکست تاریخ شفاهی فرش دستباف رونمایی شد.



کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *