قالی قشقایی؛ نگین دستبافته‌های فارس

سرآمد همه فرشبافان عشایری ایران و بلکه جهان را، بافندگان ایل قشقایی باید دانست. این فرش قشقایی است که نام ایل قشقایی را در تاریخ تمدن و فرهنگ جهانی ثبت کرده است. خیال‌های آزاده رنگارنگی که زنان چادرنشین این ایل بزرگ در پهنه دستبافت‌های خود رها کرده‌اند، بی‌مانند است.

فرش قشقایی

زندگی مردمان ایل قشقایی با کوچ و زندگی در طبیعت پیوند خورده است. در دشت‌های سرسبز منطقه فارس، مردانی با کلاهی سفید(لبه دار) که با سگ‌هایشان و گله‌های بزرگ گوسفند و بز، در امتداد جاده‌ها درحرکتند و زنان با لباس‌های رنگارنگ با الاغ و اسب به سمت کوچ جدید حرکت می‌کنند. چادرهایی که در آن زندگی می‌کنند اغلب از موی بز ساخته شده است. قشقایی‌ها از پشم گوسفندان خود برای تولید اشیاء روزمره استفاده می‌کنند مانند فرش‌هایی که برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود و با نقوش مختلفی تزئین شده‌اند. تمام دنیای قشقایی را می‌توان در طرح‌های قالیچه‌هایشان مانند حیوان، گیاه، درخت و افرادی به شکل تلطیف شده، پیدا کرد. علاوه بر این الگوهای روزمره، نمونه‌هایی نیز وجود دارد که از نقاشی‌های دیواری و ستون‌های تخت‌جمشید الهام گرفته شده است.

تاریخچه فرش قشقایی

هنر بافندگی فارس بیشتر هنر و سنتی عشایری است تا روستایی، و وابستگی به ایلات و عشایر دارد که در یک منطقه وسیع پراکنده‌اند. بر خلاف تصور عوام، در شهر شیراز هیچ‌گونه فرش‌بافی وجود ندارد و از ایلات و عشایر بیش از همه ایلات خمسه و ایل قشقایی دست‌اندرکار فرش‌بافی هستند. ایل قشقایی یکی از بزرگترین ایلات ایران است که در همسایگی ایلات خمسه در استان فارس سکونت دارند. قشقایی‌ها حدود دویست تیره هستند که مهمترین طوایف بافنده آن عبارتند از:

۱-طایفه کشکولی (که شامل بولو یا بولی (معروف به چغال)، مهمترین طایفه ایل قشقایی و کمتر از یک دهم دستبافته‌های قشقایی از آن کشکولی‌هاست، ۲-شش بلوکی (که شامل هیبت‌لو، چرپانلو، کوهی، دوقوزلو و عرب)، بزرگترین طایفه قالیباف قشقایی که دو پنجم دستبافته‌های قشقایی از آن آن‌هاست، ۳-عمله، ۴-صفی خانی،۵- رحیم لو، ۶- طایفه­ی ایگدر، ۷- طایفه چگنی و۸- دره شوری.

نقش ترنج در قالی قشقایی

و اما بهترین مشخصه برای شناسایی قالی قشقایی، «نقش وسطِ» ترنج آن است (شبیه خزنده‌ای با چهاربازوی برگشته). شکل اصلی و اصیل‌ترین ترنج قالی قشقایی لوزی است و ترنج گرد و چهارگوش به ندرت دیده شده است (تصویر۱).

تصویر۱: نقش میانی ترنج قشقایی

قانون و قاعده رایج قرارگرفتن ترنج‌ها نیز مبتنی بر فرد بودن آن‌هاست که در فرش‌های کوچک یک‌ترنج و سه‌ترنج و در فرش‌های بزرگ پنج‌ترنج و هفت‌ترنج است(تصویر۲)،(استثناً دوترنج هم دیده شده است اما چهار و شش ترنج وجود ندارد).

تصویر۲: طرح ترنجی، بافت قشقایی

تصویر۲: طرح ترنجی، بافت قشقایی

ویژگی‌های نقش‌پردازی فرش قشقایی

نقش‌پردازی قالی‌های قشقایی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

گروه اول: فرش‌هایی با مشخصه عدم قرینگی (نقش اشکالی)

پرهام(۱۳۶۴) قالی‌های قشقایی را به دو گروه طبقه‌بندی می‌کند و برای هر یک مشخصه‌هایی در نظر می‌گیرد. ویژگی اصلی که نقش اشکالی برمی‌شمرد عدم قرینگی در جزییات است، مگر در کلیات طرح که همان ترنج‌ها لچک‌ها و حاشیه اصلی می‌باشد. هم‌چنین هندسی و شکسته بودن نقش‌مایه‌ها و در نهایت ذهنی بودن این نقوش از دیگر ویژگی این گروه در نظر گرفته می‌شود(تصویر ۳).

تصویر ۳ : طرح اشکالی

گروه دوم از دسته‌بندی قالی‌های فارس به عنوان نقش‌های منظم و پیوسته یا منتظم شناخته می‌شود این دسته از نقوش که حاصل ارتباط بافندگان با هنرهای شهری و تمدن شهری است با مشخصاتی چون شیوه نگاره‌پردازی همسان و متعادل ظاهر می‌گردد. به عبارتی تفاوت نقوش منتظم با نقوش اشکالی در ارتباط و پیوستگی نگاره‌ها و نقش‌مایه و تبعیت آن‌ها از قانون است. گروه منتظم فرش قشقایی به شش دسته متمایز تقسیم می‌شود (به ترتیب قدمت): ۱- طرح ناظم ۲- طرح محرمات ۳- طرح ماهی-درهم ۴- طرح بته‌ای ۵- طرح گیاهی ۶-طرح افشان(تصویر ۴).

طرح ناظم

طرح محرمات

طرح ماهی‌درهم

طرح بته‌ای

گروه دوم: گبه‌های فارس

دهخدا از گبه با عنوان «فرشی با پرزهای بلند یاد می‌کند». تناولی از میان تعاریف فرهنگ‌نویسان تعریفی که دهخدا ارائه داده است را صحیح‌تر می‌پندارد و به این تعریف، مشخصات و صفات بیشتری همچون ساده‌گرایی و تقلیل، نقش هندسه اعداد و ویژگی‌های خاص رنگ‌بندی را نیز می‌افزاید و اذعان می‌دارد که گبه‌ها به نسبت از حداکثر میزان بداهه‌پردازی برخوردارند. چرا که هنرمند با برداشتی آزاد از تجربیات دیداری خود به بافت می‌پردازد.

گروه سوم: فرش‌های تصویری قشقایی

پرهام(۱۳۶۴) درگروه‌بندی خود از فرش‌های قشقایی به دسته‌ای از قالی‌ها با عنوان قالی «تصویری» یا «عکسی» اشاره دارد. احتمال داده می‌شود قشقایی‌ها اولین نمونه تجربه بافت قالی‌های عکسی را از روی طرح‌های یکی از نمادهای تخت‌جمشید برگرفته‌اند. نمونه‌های قالی تخت‌جمشید شامل گل‌های نرگس در حاشیه فرش‌ها و اشتراک تقریبی رنگ‌های مورد استفاده که همگی در دوره زمانی مختلف از روی یکدیگر بافته شده‌اند.

گروه چهارم: قالی‌های شیری فارس

پرهام(۱۳۶۴) نقش شیر را از جمله نقش‌های محبوب در میان گبه‌بافان فارس برمی‌شمرد و دلایل حضور این نقش را علاوه بر اهمیت باستانی نقش شیر در فرهنگ ایرانی و همچنین در باورهای دینی ایرانیان که نمادی از شجاعت و دلاوری حضرت علی می‌باشد، میداند.

ویژگی‌های فرش قشقایی

مواد و مصالح به کار رفته در فرش قشقایی منشأ طبیعی دارد، از موی گوسفند گرفته تا موی بز و موی اسب. همچنین رنگ‌ها نیز از طبیعت می‌آیند در واقع هر چیزی که عشایر بتوانند خودشان تولید کنند استفاده می‌شود.

داربافندگی مانند همه دارهای عشایری افقی است و بافندگان بر روی زمین می‌نشینند. تارو پود بیشتر قالی‌های قدیم فارس از پشم است اما در سال‌های اخیر کمیابی پشم دستریس و کاربرد روز افزون کلاف‌های کارخانه‌ای موجب شده که هم تار یا «چله» و هم پود یا «قرقاج» بیشتر از پنبه باشد. قالی‌های فارس بیشتر به دو شیوه «لول» و بافت «تخت» بافته می‌شود. شیوه گره‌زنی در این قالی‌ها همانطور که استاد سیروس پرهام معتقد است: برخلاف پندار فرش شناسانی که اسلوب بافندگی را در قالب «گره ترکی» و «گره فارسی» باب کرده‌اند. گره متقارن یا به اصطلاح غلط «ترکی» همانقدر در فارس متداول است که گره نامتقارن (به غلط فارسی). چنانچه گره نامتقارن بین ترکان قشقایی رایج‌تر از بافندگان فارسی زبان بوانات است. بنابراین گره مورد استفاده هم نامتقارن و هم متقارن است که شیوه نخست در ایل قشقایی و ایل باصری و روستاهای خنگشت ونی‌ریز مرسوم است و شیوه دوم یعنی متقارن، میان ایلات عرب و بهارلو و روستاهای بوانات و بلوردی رواج دارد.

نوارهای شطرنجی خاصی که در سروته بعضی قالی‌ها و گلیم‌ها به دو رنگ بافته می‌شود، در مرتبه اول رسم قشقایی‌ها و لرها است. این نقشمایه و نیز شیوه کاربرد آن در سروته فرش در جای دیگری از حوزه‌های بافندگی مشرق زمین متداول نیست و آن را باید مختص فرشبافی فارس دانست.

معمولاً نقش‌پردازی و طراحی فرش فارس به طریق «ذهنی‌بافی» که نوعی بازآفرینی طرح‌های سنتی است انجام می‌شود. رجشمار متفاوت است؛ برای نوع گبه ۱۵ الی ۲۰ و در فرش‌های نفیس بین ۴۰تا ۵۰ متغیر است. همچنین چله‌کشی به صورت ترکی انجام می‌شود.

از رنگ‌های گیاهی و سنتی این منطقه مهمترین رنگ خانواده قرمز است که انواع آن از روناس بدست می‌آید پس از قرمز رنگ آبی و سرمه‌ای بیش از هر رنگ دیگر مورد استفاده عشایر و روستاییان فارس قرار می‌گیرد. رنگ دوغی که مورد کاربرد و علاقه فراوان قشقایی‌هاست از خیساندن کلاف‌های رنگ گرفته از روناس در دوغ حاصل می‌شود. که هر چه ماندن پشم در این مایع بیشتر باشد رنگ قرمز روناسی روشن‌تر می‌شود و بیشتر به صورتی گرایش پیدا می‌کند.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره فرش‌های منطقه فارس می­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

پرهام، سیروس(۱۳۷۱). دستبافته های عشایری و روستایی فارس، جلد دوم، تهران، انتشارات امیرکبیر.

– پرهام، سیروس(۱۳۷۵).شاهکارهای فرشبافی فارس، تهران انتشارات سروش.

– فارسی، مریم(۱۳۹۵). مطالعه نسبت ذهنی‌بافی در فرش با بداهه‌پردازی با سایر هنرها (مطالعه موردی: قالی‌های ذهنی‌باف قشقایی).پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران.

– ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

قالیچه سیرجان صدر نشین حراج بیست و یکم

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۲ نوبت برگزاری و تعداد ۹۲ تخته فرش به متراژ ۳۰۲ مترمربع که به روش مزایده عرضه شد  تعداد ۷۷ تخته فرش در ۵۱ نوبت برگزاری به مساحت ۳۰۲ متر مربع فرش  فروخته شد که تعداد ۱۵ تخته فرش به مساحت ۷۲ مترمربع در ۱۱ نوبت شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج  بازگشتند.

در بیستمین و یکمین جلسه حراج فرش دستباف تعداد ۱۳ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند. رکورددار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیست و یکم  متعلق به یک تخته فرش اراک بزرگ پارچه و مساحتی بالغ بر ۱۸مترمربع بود که با قیمت پایه ۱۹ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۱۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و یکم را هم به خود اختصاص داد به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۴۸٪ بوده است.

و اما صدر نشین حراج بیستم و یکم یک تخته قالیچه سیرجان با نقش مایه های دسته گلی امریکایی نقشه ای که در ابتدا برای منطقه کرمان بوده و بعدها در ساروق اراک رونق گرفته که نقشه این فرش از چند دسته گل و رنگ زمینه روناسی تشکیل شده است که با قیمت پایه ۱ میلیون ۲۰۰ هزارتومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۶ میلیون ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید که رشد قیمت ۴۱۷ درصدی را به خود اختصاص داد.

لازم به یاد آوری است که حضور در حراج برای عموم ازاد است. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.


درگذشت رئیس هیئت مدیره‌ شرکت فرش ایران

با کمال تاسف و تاثر درگذشت قائم مقام محترم موسسه اعتباری ملل و رئیس هیئت مدیره‌ شرکت فرش ایران جناب آقای حاج محمدرضا مروجی را تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان و خانواده بزرگ ملل صبر و شکیبایی مسئلت می‌نماییم.

مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم:

  • روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
  • از محل مشهد مقدس، مهدیه خیابان امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)
  • از ساعت ۷:۳۰ صبح

 

مراسم یادبود در مشهد:

  • روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • واقع در مشهد مقدس، بلوار سجاد، نبش سجاد۲۱ مسجد امام سجاد (ع)
  • صبح از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰
  • عصر از ساعت ۱۵ تا ۱۷

  • روز جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
  • از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰

 

مراسم یادبود در تهران:

  • روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
  • میدان فاطمی، مسجد نور
  • از ساعت ۱۵ تا ۱۷

بازدید مرحوم مروجی از دفتر طراحی شرکت فرش ایران | ۱۴۰۱

بازدید مرحوم مروجی از دفتر طراحی شرکت فرش ایران | ۱۴۰۱

سمفونی قالیچه بلوچ در حراج بیستم

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۳ نوبت برگزاری و تعداد ۹۳ تخته فرش به متراژ ۲۷۴ متر مربع تنها دو تخته فرش در دو نوبت و در مجموع مساحت ۳ مترو ۱۵ سانتی‌متر شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۹۱ تخته فرش در ۶۱ نوبت برگزاری به مساحت ۲۷۱ متر مربع فروخته شدند.

در بیستمین جلسه حراج فرش دستباف تعداد ۱۸ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند رکورددار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیستم متعلق به یک جفت فرش ماهی تبریز است که با قیمت پایه ۳۰ میلیون تومان عرضه شدند و با قیمت نهایی ۴۷ میلیون تومان به فروش رفتند که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیستم را هم اذعان خود کردند به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۵۸٪ بوده است.

لازم به یاد آوری است که حضور در حراج برای عموم ازاد است. برای اطاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس حاصل فرمایید.

و اما شگفتانه حراج بیستم متعلق به یک تخته فرش بلوچ با نقش مایه های کاملا متفاوت است که تصویرگر چند نوانده بلوچی بود که با قیمت پایه ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۱۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید که رشد قیمت باورنکردنی ۸۶۷ درصدی را به خود اختصاص داد.


لذت طراحی فرش برای خودتان

در سال‌های اخیر، اینترنت و گسترش آن، تجارت فرش را نیز دگرگون کرده و این فرصت را فراهم کرده است که دوستداران فرش مستقیماً با تولیدکنندگان فرش دستباف در ارتباط باشند. تماس بین مشتریان و تولیدکنندگان هیچگاه این‌قدر ساده نبوده است. در گذشته واسطه‌ها و دلالان مانع ارتباط مستقیم مشتری و تولیدکننده بودند و این واسطه‌ها که خرده‌فروش یا عمده‌فروش فرش بودند عموماً مایل نبودند نام تولیدکننده اصلی را برای مشتری فاش کنند.

اما اکنون به سبب گسترش فضای مجازی مشتریان می‌توانند با جستجویی اندک تولیدکنندگان، فروشندگان معتبر و حتی توزیع‌کنندگان مواد اولیه فرش را بیابد. گوگل به ما می‌گوید که چه کسانی فرش‌های مناطق گوناگون ایران را تولید می‌کنند؛ در چه زیرشاخه‌هایی تخصص دارند و اینکه آیا از پشم ماشینی یا دست‌ریس، رنگ‌زاهای طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌کنند.

همچنین اکنون این امکان برای دوستداران فرش دستباف فراهم است که مستقیماً طرح‌های خودشان را برای بافت سفارش دهند. اگر تولیدکننده شرایطش را داشته باشد شما می‌توانید فرش شخصی خود را طراحی کنید یا به طراحان باتجربه مورد وثوق تولیدکننده دقیقاً بگویید چه می‌خواهید و طراحان آن فرش را مطابق سلیقه و علاقه شما طراحی کنند.

برای علاقه‌مندان به فرش دستباف، نخستین گام انتخاب یک مدل یا چارچوب است. اکنون بخش چالش‌برانگیز فرامی‌رسد. یعنی پیدا کردن تولیدکننده‌ای که با کیفیت بالا فرش موردعلاقه شما را ببافد. شرکت فرش ایران از گذشته تا امروز پیشینه معتبری در بافت فرش سفارشی در هر اندازه‌ای، با بهترین کیفیت داشته است. برای نمونه شرکت فرش ایران از سفارش بافت فرش‌هایی با طرح نقاشی کودکان تا بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان را که به سفارش دولت امارات متحده عربی بافته شده است در کارنامه دارد.

قالی امپراطور آوازه ای فراتر از وسعت قاره ها


شرکت فرش ایران ازمیان قالی‌های صفویِ موزه هنرمتروپولیتن، اقدام به بازبافی یک اثر مشهور نموده و هم‌اکنون شاهد یکی از بهترین آثار شرکت فرش ایران در پنجاه سال گذشته هستیم. این قالی درسال ۱۹۳۲ توسط برادران بِن گویات که از دلالان بزرگ و بین المللی فرش بودند درانجمن هنر آمریکا درنیویورک به فروش رسید و برادران سِلِی آن را خریداری نمودند.


اطلاعات بیشتر درباره قالی سلی

قالی‌شویی در غرب (از سده نوزدهم تا بیستم میلادی)

برای صدها سال، آویزان کردن فرش و با میله‌ای آهنی یا چوبی ضربه زدن به آن، کارآمدترین راه تمیز کردن فرش‌ها بوده است.

در اوایل سده نوزدهم میلادی، فرش‌های شرقی در اروپا و آمریکا با استقبال بسیار ثروتمندان، حتی طبقه متوسط و روستایی روبرو شده و مد روز بودند و با آنها اتاق‌های باشکوه را آذین می‌کردند. داشتن فرش شرقی نشانه این بود که شما در جامعه و شغل خود موفق هستید؛ اما پاکیزه کردن آنها موضوع دیگری بود. بیشتر کار به دست خدمتکارانی انجام می‌شد که خاک و دوده ناشی از آتش شومینه را با جارو و دستمال تر پاک می‌کردند. اما مشکل این بود که ذرات ریز دوده با جارو کردن پخش شده و بر فرش لکه می‌انداختند.

۱۸۰۰ میلادی

از رایج‌ترین روش‌های تمیز نگه داشتن فرش در آغاز قرن نوزدهم، استفاده از روفرشی‌های پشمی سنگینی بود که زیر میزها پهن می‌کردند تا از فرش در برابر ریخته شدن غذا و نوشیدنی محافظت شود. گاهی این روفرشی‌ها را با تکه پارچه‌های بی‌مصرف که به هم می‌چسباندند درست می‌کردند که ارزان‌تر از نمونه‌های پشمی درمی‌آمد. علاوه بر اتاق‌های ناهارخوری، این روفرشی‌ها در سایر بخش‌های خانه مانند اتاق کودکان نیز کاربرد داشت. برای نمونه در نقاشی «سه کودک» اثر ادوارد ویلیرز ریپینگیل که در ۱۸۲۹ کار شده است، زیر پای کودکان یک روفرشی انداخته‌اند که فرش تمیز بماند.

سه کودک، ادوارد ویلیرز ریپینگیل، ۱۸۲۹، موزه هنر بریستول

۱۸۳۰ میلادی

در دهه ۱۸۳۰، زنان خانه‌دار شروع به ثبت و مدون کردن فوت‌وفن خانه‌داری کردند و این شامل روش‌های پاک‌کردن لکه‌های فرش نیز بود. مطابق آثاری که از آن دوره بجا مانده است، استفاده از آب‌لیموی طبیعی برای لکه‌بری فرش رایج بوده است.

۱۸۶۹ میلادی

حدود ۴۰ سال پس از آن، قالی‌شویی تقریباً با آب‌لیمو، صابون و قدرت بازو انجام می‌شد؛ اما در سال ۱۸۶۹ آیوز دبلیو مک‌گافی نخستین جاروبرقی –البته اصطلاح جاروبرقی غلط مصطلح است و به این معنی نیست که این جارو با برق کار می‌کرده است- جهان را اختراع کرد. این دستگاه که با چوب و برزنت ساخته شده بود گرچه جمع‌وجور و سبک به نظر می‌رسید؛ اما کار با آن آسان نبود؛ زیرا سامانه مکشی آن دستی بود و با اهرم کار می‌کرد. بسیاری از زنان خانه‌دار آن روز، این دستگاه را معجزه فناوری مدرن می‌دانستند. یک شرکت قالی‌شویی آمریکایی حق اختراع مک‌گافی را خرید و بر آن نام گردباد گذاشت و در شیکاگو و بوستون گردباد را با قیمت ۲۵ دلار عرضه کرد که در آن زمان قیمتی بسیار بالا بود.

۱۸۸۰ -۱۹۰۰ میلادی

در سال ۱۸۹۹، جان تورمن، کارآفرین آمریکایی، نخستین جاروبرقی کاملاً موتوری را اختراع کرد که با بنزین کار می‌کرد. در سال ۱۹۰۱، مهندس بریتانیایی هوبرت سسیل بوث، جاروبرقی تورمن را کامل کرد و یک جاروبرقی با موتور درون‌سوز ساخت. موتوری که سسیل بوث اختراع کرده بود بزرگ بود و باید پشت یک گاری که اسبی آن را می‌کشید کار گذاشته می‌شد. خرید این دستگاه در توان همه مردم نبود؛ بنابراین شرکت‌هایی تأسیس شدند که به آنها سفارش نظافت فرش، پرده و تاپستری می‌دادند. روش کار به این گونه بود که گاری جلوی در خانه می‌ایستاد و موتور دستگاه روشن و شلنگ‌هایی بلند از آن به داخل خانه کشیده می‌شد. گردوخاک را هم به‌وسیله لوله‌هایی به بیرون هدایت می‌کردند. می‌توان گفت نخستین شرکت‌های تخصصی قالی‌شویی از همین دوره آغاز به کار کردند. خدمات جاروبرقی در ۱۹۰۳ برای هر خانه ۴ دلار بود.

۱۹۰۷ میلادی

تا اینکه در سال ۱۹۰۷، جیمز اسپنگلر آمریکایی نخستین جاروبرقی را اختراع کرد که به‌راستی با موتوربرقی و فرچه‌ای چرخان کار می‌کرد. جاروی او انقلابی در این زمینه بود. جیمز اسپنگلر، سرایدار فروشگاهی بزرگ در اوهایو بود. او فهمیده بود که منشأ سرفه‌های مزمن او، استفاده از جارویی است که با آن فرش‌ها را تمیز می‌کرده است؛ بنابراین اسپنگلر یک موتور فن قدیمی را سرهم کرد و آن را به جعبه صابونی که به دسته جارو منگنه شده بود وصل کرد. اسپنگلر با اضافه کردن یک روبالشی به‌عنوان گیرنده گردوغبار، یک جاروبرقی قابل‌حمل و برقی جدید اختراع کرد. او سپس مدل اولیه خود را بهبود بخشید. اسپنگلر نخستین کسی بود که کیسه پارچه‌ای قابل تعویض و لوازم تمیزکاری سرخود را برای جاروبرقی اختراع کرد.

۱۹۲۰ تا روزگار کنونی

در طول دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰، با وقوع جنگ جهانی اول و رکود اقتصادی در ایالات‌متحده آمریکا، فرش‌های شرقی تا حدی از رواج افتادند و تنها پس از جنگ جهانی دوم و رواج دوباره واردات فرش‌های شرقی بود که قالی‌شویان به فکر استفاده از مواد شیمیایی برای پاک کردن فرش‌ها افتادند. در حال حاضر استفاده از مواد شیمیایی ایمن برای انسان و حیوانات خانگی همچنین دوستدار محیط‌زیست اهمیت دارد.

قالی‌شویی شرکت فرش ایران با امکانات به‌روز و به‌کارگیری موادی که به الیاف فرش و محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند، همچنین نیروی متخصص در خدمت مشتریان گرامی است. ارائه خدمات برای تمامی فرش‌های دستباف اعم از پشمی، ابریشمی، قالی، گلیم، گبه و… است اما فرش‌های تولیدی شرکت در این مرکز قالی‌شویی با تخفیف ویژه طبق خدمات باشگاه مشتریان سرویس‌دهی می‌شوند برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۶۳۲۸۲۰۶۴۱ تماس بگیرید.

گردآوری و ترجمه: دکتر داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز

ایستگاه پایانی سی‌اُمین نمایشگاه فرش دستباف ایران


سی‌اُمین نمایشگاه فرش دستباف ایران پس از هفت روز در روز سه‌شنبه ۷ شهریور سال ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.
شرکت فرش ایران در این نمایشگاه از نسخه‌ی بازبافی شده‌ی قالی سِلِی نیز رونمایی کرد.

اطلاعات بیشتر قالی سِلِی


 

قالی سلی از مجموعه قالی‌های امپراطور

درسال ۱۸۷۲ میلادی، یکی از بزرگترین موزه های جهان  با نام ” موزۀ هنرِ متروپولیتن ” در منطقۀ منهتنِ شهرِ نیویورک افتتاح شد. این موزه هم اکنون با بیش از ۱۵۰ سال قدمت و گنجینه ای نزدیک به پانصد هزاراثرهنری، به عنوان بزرگترین موزه در کشور آمریکا شناخته می شود.

افتتاحیه موزه مترو پولیتن در سال ۱۸۷۸

بخش مهمی از گنجینۀ بزرگ موزۀ هنرِمتروپولیتن به بافته های شرقی اختصاص یافته و قالی های ایران درمیان آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

درمیان نفیس ترین قالی های کلاسیکِ شهری باف که درموزۀ هنرمتروپولیتن نگهداری می شود، قالی های صفوی ایران همچون نگینی درخشان همواره توجه بسیاری از پژوهشگران، فرش شناسان و هنرشناسان جهان را به خود جلب نموده است.

قالی کرمان قرن ۱۷

قالی کرمان قرن۱۷

قالی ایران به احتمال منتسب به تبریز

بیش از ۵۰ اثر زیبای بی نظیروکم نظیرازقالی بافی عصر صفوی دراین موزه نگهداری می شود و یکی از مشهورترین این قالی‌ها، شاهکاری بی مانند است که به نام قالی سِلی شهرت یافته است.

شرکت فرش ایران ازمیان قالی های صفویِ موزه هنرمتروپولیتن، اقدام به بازبافی یک اثرمشهورنموده   وهم اکنون شاهد یکی ازبهترین آثارشرکت فرش ایران در پنجاه سال گذشته هستیم.

این قالی درسال ۱۹۳۲ توسط برادران بِن گویات که از دلالان بزرگ و بین المللی فرش بودند درانجمن هنر آمریکا درنیویورک بفروش رسید و برادران سِلِی آن را خریداری نمودند.

ویتال بن گویات

. این قالی پُرحشمت و بی مثال سرانجام درسال ۱۹۷۸ توسط برادران سِلِی به موزۀ متروپولیتن راه یافته وبه همین دلیل با نام قالیِ سِلِی شهرت جهانی دارد.

طراحی مجدد این قالی درواحد طراحی شرکت فرش ایران طی ۴ ماه، وبافت آن با بهترین الیاف پشم و رنگرزی های استاندارد به انجام رسید .

گره نامتقارن وشیوۀ طرح و رنگ آمیزی این احتمال را به میان می اورد که قالی سِلِی بافت کاشان یا اصفهان و درکارگاهی سلطنتی بافته شده باشد. دراحیای دوباره طرح این قالی، پیکره های حیوانی حذف اما درسایر ویژگی ها، سعی درحفظ ساختارکلی نقشۀ گردید وتغییرات مختصری درشیوه رنگ آمیزی بوجود آمده است.

لچک های دایره وار، بند های ختایی وانواع کلهای شاه عباسی در کنار ترنج بزرگ و زیبای این قالی، آن را به یکی ازبهترین آثاربافته شده درکارگاه های شرکت فرش ایران مبدل نموده است.

 

پروژه بازبافی قالی های پُرشکوه صفوی با هدف بازگشت مجدد به دوران طلاییِ فرشبافی ایران، در دستورکار شرکت فرش ایران قراردارد ودرآینده نزدیک شاهد آثار دیگری خواهیم بود.


فرش نایین، بهشتی به وسعت کویر

تاریخچه فرش نایین

نزدیکی حاشیه غربی دشت کویر در دویست کیلومتری شرق اصفهان شهر زیبای نایین قرار دارد. بناهای خشتی آن اولین چیزی است که به چشم می‌آید.

با پیشرفت صنایع نساجی در اروپا، صنعت عبا بافی نایین که از دیرباز موجود بود، رونق خود را از دست می­دهد و عبابافانِ نایینی همچون سایر مراکز پارچه باف مانند کرمان و کاشان، به بافتن قالی روی می­آورند یعنی از سال۱۳۲۰ه.ش قالی‌بافی عمومیت می‌یابد. با توجه یه اینکه صنعت عبابافی صنعتی ظریف است، قالی­های نایین با رجشمار بالا، گاهی تا ۹۰ رج در ۶٫۵ سانتی­متر هم می­رسد.

چون نایینی­‌ها به رشتن کلاف­های ظریف برای تهیه پارچه­های نازک و زبر عادت داشتند، چله­های قالیچه را طوری گذاشتند که در هر اینچ ۲۲×۲۲ گره به دست آمد و فرش‌هایی تهیه کردند که از لحاظ ریزبافت تا آن موقع در ایران نظیر نداشت. فرش‌های نایین به تهران حمل شد و در آنجا به عنوان ریزبافت‌ترین و یکی از بهترین فرش‌های ایران شناخته شد.

فرش‌های نایین در ابتدا مطابق نقشه‌های بختیاری و یزد و حتی اراک و به خصوص اصفهان بافته می‌شد ولی بعد از جنگ جهانی دوم، نقش و بافت مشخصی برای فرش‌های خود یافته و نقش‌های آن در مجموع طرح‌های ایرانی جای خاصی برای خود باز کرد. ولی حتی در این استقلال هنری نیز ریشه‌های همبستگی آن با شهر مادر یعنی اصفهان قطع نشد و تسلط طرح اصفهان در بافت این شهر به صورتی انکار ناپذیر و همیشگی باقی ماند.

طرح و رنگ فرش نایین

اصلی‌ترین طرح‌های مورد استفاده در فرش نایین، طرح‌های شناخته‌ شده‌ای نظیر : شاه عباسی، لچک و ترنج، بندی شاخ گوزن حیواندار، شاه عباسی افشان و بازوبندی است. استفاده مناسب از طرح‌های سنتی همراه با رنگ‌آمیزی خاص فرش‌های نایین، هویتی خاص و جهانی برای این فرش‌ها فراهم ساخته است.

همچنین از نقوش سنتی دیگری که از آن‌ها استفاده‌های هنرمندانه‌ای در فرش نایین شده است، میتوان به نقش شکارگاه، گلدانی، گل و مرغی، درختی یا جنگلی، گنبدی، سقفی، حاج خانمی، قابی، محرابی، محرمات، افشان، لچک ترنج، کتیبه‌ای و تاریخی اشاره کرد که تعدادی از این طرح‌ها نشان می‌دهند که تشابهات نگاره‌های آن‌ها با فرش‌های اصفهان غیر قابل انکار است میتوان گفت تأثیرپذیری طرح­های فرش نایین از طرح­های فرش اصفهان در کنار استقلال رنگ‌آمیزی کاملا مشهود است. چرا که یکی از وجوه مشخص کننده فرش‌های نایینی و سهولتی که در شناخت آن وجود دارد تاکید و اصراری است که رنگرزان آن در استفاده از گروه رنگ‌هایی با تنالیته سرد دارند. رنگ‌های دلخواه آن‌ها اغلب در زمینه‌ی سفید نخودی، فیروزه‌ای، آبی آسمانی، آبی سرمه‌ای، سبز مغز پسته‌ای، بژ و به ندرت قرمز بر روی فرش بازتاب می‌یابد. از دیگر ویژگی­‌های رنگ در قالی نایین، تضاد میان رنگ­‌های ملایم حاشیه و رنگ­‌های تیره متن را، می‌توان نام برد. در کل بافت بی­‌عیب، قرینه­‌سازی دقیق و استفاده از رنگ­‌های روشن و ملایم و عدم استفاده از تکنیک سایه‌روشن در رنگ آمیزی، از شاخصه­‌های فرش نایین است.

از طراحان قدیم و جدید قالی نایین می‌توان به شیخ حسن متولی، اخوان مفیدی، جهان مفیدی، رضا یوسف پور و..نام برد. همچنین استاد فتح الله حبیبیان نایینی، برادران مفیدی، حاج رضا قنبری، جلال بنده علی و…از مهمترین تولیدکنندگان معاصر قالی نایین می‌باشند.

ویژگی فرش­‌های نایین:

فرش‌های نایین با گره نامتقارن(فارسی) بافته می‌شوند و تعداد آن‌ها از سیصد هزار، تا یک میلیون گره در متر مربع تغییر می‌کند. البته گره جفتی نیز در فرش‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. رجشمار رایج فرش‌های نایینی بین ۵۰ تا ۷۰ گره در هر ۵/۶ سانتی متر است. خبرگان فرش برای تعیین ظرافت(رجشمار) فرش‌های این شهر اصطلاحی به کار می‌برند که کاربرد آن فقط در مورد بافت‌های این شهر است، و آن واژه نایین چهارلا، شش لا و نایین نُه لا است. معیار خرید و فروش و ارزش فرش‌های نایین را عموما از تعداد لای نخ چله آن مشخص می‌کنند.

عدد مذکور بیانگر تعداد نخ تابیده شده برای تار فرش می‌باشد. به عبارتی فرش شش‌لای نایینی تار آن از تابیدن شش‌تار نخ بدست آمده است. به همین جهت نوع چهارلای آن ظریف‌تر و مرغوب‌تر است. نوع چهارلا کمیاب بوده و ظرافت تار و پود به حدی است که برای بافت، نیاز به سرپنجه‌های نازک و برای نقشه‌خوانی نیاز به بینایی قوی است.

تصویر۱: نخ ۹لا

مواد اولیه بافت قالی نایین عموماً از پشم و برای دورگیری گل‌ها و برگ‌ها از ابریشم استفاده می‌نمایند که به آن گل‌ابریشم می‌گویند. نوع چله‌کشی به صورت فارسی و پرداخت فرش و همچنین شیرازه بافی آن‌ها حین بافت انجام می‌شود. در فرش‌های نایین به جای استفاده از پشم‌های ضخیم، از کُرک استفاده می‌شود.

اندازه فرش‌های نایینی از پشتی تا حدود فرش‌های بزرگ و حتی فوق‌العاده بزرگ، که تنها بر اساس سفارش صورت می‌گیرد، تغییر می‌کند. اما اندازه‌های ۶ و ۹ متری متداول‌تر است.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی نایین می­‌توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

-ادوارز، سیسیل(۱۳۶۷).قالی ایران،ترجمه مهین دخت صبا،انجمن دوستداران کتاب.

-ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

-نصیری، محمد جواد، (۱۳۷۴).“سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.

-باباجمالی، فرهاد(۱۳۹۹). بررسی تطبیقی مشخصات فنی و ظاهری فرش نایین با فرش‌های نایین مهاجرت یافته.مجله هنرهای صناعی ایران.