قالیچه جوزان:حراج بیست و پنجم را گلباران کرد

بیست و پنجمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده که مجموعا در ۷۰ نوبت برگزار شد، ۱۰۱ تخته فرش به متراژ ۳۳۲ متر مربع عرضه شد که ۱۵ تخته فرش در ۱۰ نوبت و در مجموع مساحت ۴۵ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و ۸۶ تخته فرش در ۶۰ نوبت برگزاری به مساحت ۲۸۶ متر مربع فروخته شدند.

در بیست و پنجمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۱ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند. رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیستم متعلق به یک تخته فرش شیرفر تبریز بود که با قیمت پایه ۲۷ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۴۱ میلیون تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و پنجم را هم به خود اختصاص داد به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه حراج به نسبت قیمت پایه ۵۰ درصد بود.

صدر نشینی بیست و پنجمین جلسه حراج فرش دستباف هم به یک تخته قالیچه جوزان تعلق گرفت. این قالیچه با قیمت پایه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان عرضه شد که با پیشنهادهای متوالی حضار نهایتا با قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

لازم به یاد آوری است که حضور در حراج برای عموم ازاد است. برای اطاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.


قالی روس قالی جنجال برانگیز حراج بیست و چهارم

بیست و چهارمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع دونیمه با ۶۲ نوبت و عرضه ۸۷ تخته فرش دستباف به متراژ ۳۱۲ مترمربع برگزار شد. در مجموع ۵۰ نوبت ۷۰ تخته فرش با مساحت ۲۲۰ مترمربع  فروخته  شد و تعداد ۱۷ تخته فرش در ۱۲ نوبت و مساحت ۹۱ مترمربع پیشنهاد بالاتری از قیمت پایه را دریافت نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۵ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیمت پایه به فروش رسیدند. در حراج بیست و چهارم عنوان بالاترین قیمت پایه به دو تخته فرش ۶ متری کاشان تعلق گرفت که با قیمت پایه ۱۸ میلیون تومان عرضه شدند و با قیمت نهایی ۲۰ میلیون تومان فروخته شدند. عنوان بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و چهارم تعلق گرفت به یک تخته فرش کرمان کف‌ساده که با قیمت پایه ۱۱ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۲۷ میلیون تومان به فروش رفت تا عنوان بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و چهارم را به خود اختصاص دهد.

و اما قالی جنجال برانگیز حراج  بیست و چهارم هم منتسب شد به یک تخته فرش روس که با قیمت پایه ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۶۷۵ درصدی از قیمت پایه ۶ میلیون ۲۰۰ هزارتومان فروخته شد و صدر نشینی این جلسه حراج فرش دستباف  را به خود اختصاص داد. در مجموع تمامی فرش های فروخته شده این جلسه حراج به صورت میانگین با ۵۳ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند.

حراج فرش دستباف کارکرده هر هفته در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود و حضور برای عموم آزاد است.


فرش کاشان

باد آباد مهین خطه‌ی کاشان که مدام
مهد هوش وخرد وصنعت وبینایی بود
فرش زیباش کنون شهره‌ی دهراست چنانک
زری و مخمل او شاهد هرجایی بود

«ملک الشعرای بهار»


فرش کاشان، همیشه زینت‌بخش موزه‌های بزرگِ جهان و مراکز هنری بوده است. زندگی مردمان کاشان از دیرباز با فرش آمیخته بوده و هنوز با فرش رونق دارد. این شهر دارای بهترین، زیباترین، درخشان‌ترین و با ارزش‌ترین فرش‌های جهان در برهه‌هایی از تاریخ فرش است.

تاریخچه فرش کاشان

کاشان از لحاظ تاریخی در مجاورت یکی از نخستین مراکز تمدن جهان، یعنی تپه سیلک، با قدمت ۷ هزار سال قرار دارد. شهرت میراث سیلک، سفالینه‌ها هستند تزئینات مربوط به نقش و تزئینات و ریزه‌کاری‌ها و نقش و نگار مشترکی که با ظروف سفالی و کاشی‌سازی کاشان دارد در آن‌ها موجود است.

سابقه تاریخی تهیه و بافت قالی با مواد اولیه پشم و موی حیوانات در نواحی روستایی و ایلیات بوده که به تدریج در شهرها پیشرفت کرده است.

کاشان حتی در عهد صفویه کانون بافت فرش‌های گوناگون هنری بوده و فرش‌بافی را شاه‌عباس در این منطقه رواج داده است. فرش‌هایی که با طلا و مخمل و نفیس‌ترین قالی‌های ایرانی که به اشتباه به فرش پولونزی (لهستانی) معروف است، گره خورده است. این قالی‌های ابریشم زرباف به این دلیل با این نام شهرت یافت که به دستور دربار لهستان در زمان صفویه در کاشان بافته می‌شد. همچنین بافت ریز و مخمل‌نما و ظرافت خاص آن نسبت به قالی‌های دیگری که با گره‌فارسی بافته شده است وجه تمایز فرش کاشان است.

به نظر برخی پژوهشگران خاستگاه قالی معروف شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، کاشان است. اگر چه برخی دیگر از اندیشمندان این بافت را بافت شمال غرب کشور می‌دانند، اما آنچه که مسلم است استادکار قالی معروف شیخ‌صفی، استاد مقصودکاشانی، بافنده مشهور این دیار است. 

فرش‌هایی به نام محتشم کاشانی نیز از بهترین فرش‌های کاشان به شمار می‌رود. محتشم استاد معروف کاشانی بوده که در سالهای ۱۸۳۰ تا ۱۸۸۰ بسیار فعال بوده است. هرچند که گروهی از فرش‌های ظریف بافته شده در کاشان در بازارهای آمریکا و اروپا به محتشم معروف بودند، اما در واقع عنوان تجاری بود و در عمل فقط قالی وجود دارد که واقعاً نام محتشم روی آن‌ها بافته شده است. علاوه بر او استادان ماهر دیگری نیز در کاشان فعالیت داشتند.

طرح و نقش فرش کاشان

از نظر طرح و نقش می‌توان گفت انواع لچک‌ترنج‌های شاه‌عباسی و گل و بوته‌های زیبا در زمینه سرخ برای مدت‌ها نقش قدیمی قالی‌های کاشان بوده است. اما قالی امروز کاشان با ترکیب غالبی از نقوش سنتی ایران (اسلیمی و ختایی) با رنگ غالب کرم وخاکی و البته با تنوع کم در طرح‌ها و بر پایه سابقه وشهرت پیشین خود پیش می‌رود.

نقشه‌های متداول فرش کاشان اغلب به چند گروه تقسیم می‌شوند:

  • لچک‌ترنج با نقشمایه گل‌های ریز و درشت؛
  • افشان شاه‌عباسی، شیخ‌صفی، محرابی، گل‌فرنگ، تصویری؛
  • قاب‌قابی با نقوش متفاوت در قاب‌ها و کتیبه‌ها؛

تصویر ۱: طرح تصویری بافت کاشان

تصویر ۲: طرح لچک‌ترنج محتشم-۱۲۸۹ه.ش

تصویر ۳: طرح قاب قابی

تصویر ۴: گلدانی، ۱۲۷۹ه.ش کاشان دارای متنوع‌ترین فرش‌های گلدانی است و طراحان و بافندگان آن علاقه بسیاری به این طرح نشان داده‌اند.

 

در طرح فرش‌های کاشان ترنج موجود در آن‌ها معمولاً منحنی و به شکل لوزی است که به دلیل داشتن دو سرترنج، شکل کشیده‌تری دارد و ترکیب زیباتر به نظر می‌رسد. در اطراف ترنج و لچک‌ها معمولاً برگ‌های پیچ خورده وجود دارد(تصویر شماره ۵).

تصویر ۵: لچک‌ترنج با نقشمایه گل‌های ریز و درشت-اوایل قرن ۲۰میلادی
پروفسور پوپ مختصات دیگری را هم برای نقشه قالی‌های کاشان شمرده است مانند:«ترنج‌های کنگره‌دار و برگ‌های ظریف، شاخه‌ها و برگ‌های دندانه دار و…

نکته قابل توجه که می‌تواند طرح و نقوش فرش اصفهان را نسبت به فرش کاشان متمایز کند این است که در متن قالی اصفهان ترکیبی از گل ختایی همراه با شاخه‌ای از اسلیمی کشیده می‌شود اما در قالی کاشان در متن فرش بیشتر گل‌های ختایی طراحی می‌شوند، و کمتر از اسلیمی‌های پیچیده استفاده شده است، شاید به همین دلیل در کاشان طرح لچک‌ترنج را طرح ‌شاه‌عباسی نیز می‌نامند. در مورد حاشیه‌های موجود در این فرش‌ها باید اشاره کنیم که تعداد حاشیه‌های فرش کاشان معمولاً هفت عدد است که البته با گذشت زمان از آن کاسته شده است، و به سه و پنج تقلیل یافته است. در حاشیه بزرگ معمولاً دو گل بزرگ ‌شاه‌عباسی و دو برگ کنگره یا یک اسلیمی گذاشته می‌شود. استفاده از نوعی حاشیه در فرش نخسین این منطقه به چشم می خورد که به نام مستوفی کاشان معروف است.

رنگ و رنگرزی در فرش کاشان

تاریخچه رنگرزی در کاشان به بیش از هفت هزار سال یعنی هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد. در واقع می‌توان گفت کاشان مهد رنگرزی در ایران است و قبل از بیشتر تمدن‌های بشری، هنر رنگرزی در منطقه سیلک رواج داشته است. پروفسور گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی، در پی تحقیقات خود،بیان کرده است: مردگان را به شیوه‌ای پیچیده در کف اتاق‌ها دفن کرده‌اند: «جسد مرده را با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی کردند و این عمل در جاهای دیگر دیده نشده است. رنگ قرمزی که برای رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق استفاده می‌شد وسیله‌ای برای دکوراسیون داخلی محسوب می شد. این رنگ مخلوطی از اکسید آهن با عصاره میوه است که در نجد ایران بسیار رایج بوده است. این نمونه‌ی خوب است که ذوق انسان را برای آزمایش‌های گوناگون و استعداد او را برای اختراع نشان می‌دهد.

رنگ زمینه یا بافت فرش کاشان عمدتاً لاکی (گُلی) یا کرم و سرمه‌ای است. در برخی موارد از بادام هندی، خاکی، پوست پیاز، شیری، بادام و زمینه مسی نیز استفاده می‌شود. در فرش‌های زمینه لاکی، زمینه حاشیه پهن فرش به رنگ سرمه‌ای و از رنگ سرمه‌ای نیز در ترنج آن استفاده شده است. رنگرزان قدیمی کاشان برای اینکه الیاف خود را قرمز کنند، علاوه بر گیاه روناس، از صدف ارغوانی نیز استفاده می‌کردند که درخشندگی خاصی بر جای می‌گذاشت. امروزه کم و بیش تمام رنگ‌های مورد استفاده رنگرزان آنجا از یک سری رنگ‌های شیمیایی پایدار استفاده می‌کنند. و رنگ‌های آن قرمز لاکی، آبی، سرخابی، فیروزه ای، بژ کم رنگ، سفید شکری، سبز فیلی، قهوه ای و سبز پسته ای است. رنگ های لاکی سیر و روشن، آبی، سبز، زرد، مشکی، کرم، بژ، صورتی، نیلی، سرمه ای و…از عمده ترین رنگهای مورد استفاده در قالی های کاشان است. می توان گفت رنگ کرم و لاکی بویژه کرم زمینه اغلب قالی‌های کاشان جدید را می‌پوشاند.

 ویژگی فرش­های کاشان

نوع گره فرش در کاشان و حومه، نامتقارن(فارسی) است. همینطور چله‌کشی، و دار، همه فارسی و لول بافت و دار‌ها عمودی و اغلب چوبی هستند و رجشمار(تعداد گره در ۶٫۵ سانتی‌متر)   از ۳۵ تا ۵۰ گره است. تکمیل(روگیری) در حین بافت انجام می‌شود و برای پرز از پشم و ابریشم و برای تار از پنبه استفاده شده است. قالی­های کاشان در گذشته به علت داشتن پشم ظریف و لطیف و بافت مرغوب آن، مشهور و قابل تشخیص بوده است و علت اصلی آن، استفاده از پشم مرینوس وارداتی بوده است. ریشه‌های پایین فرش به دلیل نوع بافت(فارسی) به هم وصل می‌شوند و در بالای فرش تارها آزاد است. ابعاد فرش‌ها از ۱٫۵ تا ۶ متر، ۲ متر و به ندرت ۱۵ متر است.

آداب و رسوم خاص قالی‌بافی کاشان‌

در کاشان بافندگان هنگام ‌قالی‌بافی آهنگ و شعر می‌خوانند. این اشعار برگرفته از متن و دلبسته به جامعه و بازتاب دردها، آرزوها، و علایق بافندگان است

گاهی این اشعار برای طلب و یاری خواستن از امام برای پیشرفت کار و سلامتی و تندرستی و رسیدن به آرامش در سایه ائمه (ع) است. خوانده شده که می‌خواهند فرش را پایین بیاورند.

نمونه اشعار ابتدا و انتهای بافت که خوانده می‌شده است:

ای دلبر جان جهان بسم الله ای فخر زمین و آسمان بسم الله

بنشین نگاه به چشمونش کن دوم بنشین جان به قربونش کن

اول به خدای حي داور دوم به رسول تاج برسر صلوات

سوم به علي و يازده فرزندش بر خواجه کاينات صلوات

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی کاشان می‌­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

بصام، سیدجلال الدین و همکاران(۱۳۸۳).رویای بهشت (هنر قالی­بافی ایران)،تهران:اتکا.

– چیت‌سازیان، امیرحسین(۱۳۹۱). رنگ و رنگرزی در فرش کاشان. کاشان‌شناسی دوره ۵ پاییز و زمستان. شماره ۲ (پیاپی ۹) شماره صفحات: ۱۱۶ – ۱۳۵.

– ژوله، تورج، (۱۳۹۲). شناخت فرش برخی مبانی نظری و زیرساخت‌های فکری، انتشارات یساولی، تهران

– قمی اویلی، سمیه. نیکویی، مجید(۱۳۹۵). بررسی تحولات طرح و رنگ‌بندی قالی کاشان در صد سال اخیر. دانشگاه هنر تهران. دانشکده هنرهای کاربردی.کارشناسی ارشد.

– صوراسرافيل، شيرين، بزرگترين طراحان فرش ايران، تهران، پيکان.

قالیچه‌های بلوچ صدرنشینان حراج بیست و سوم

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۵۰ نوبت برگزاری و تعداد ۸۴ تخته فرش به متراژ ۲۸۲ متر مربع تنها نه تخته فرش در هشت نوبت و در مجموع مساحت ۳۴ مترمربع شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۷۵ تخته فرش در ۴۲ نوبت برگزاری به مساحت ۲۴۷ متر مربع فروخته شدند.

در بیست و سومین  جلسه حراج فرش دستباف تعداد ۲۰ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیستم متعلق به یک تخته فرش کاشان ۱۵ متری  است که با قیمت پایه ۹ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۱۶ میلیون تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و سوم را هم به خود اختصاص داد.

و اما صدر نشینی حراج بیست و سوم هم اذعان سه تخته فرش بلوچ شد که با قیمت پایه ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تومان عرضه شدند و با قیمت نهایی ۷ میلیون تومان به فروش رسیدند که رشد قیمت ۴۰۰ درصدی را به خود اختصاص دادند.

لازم به ذکراست که حضور در حراج برای عموم ازاد است. برای اطاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس حاصل فرمایید.


فرش کاشان نگین حراج بیست و دوم

در بیست و دومین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع دو نیمه با ۵۸ نوبت برگزاری و عرضه ۸۴ تخته فرش دستباف به متراژ ۳۱۱ متر مربع برگزار شد. که در مجموع ۳۸ نوبت ۵۶ تخته فرش با مساحت ۱۷۶ مترمربع فروخته  شد و تعداد ۲۸ تخته فرش در ۲۰ نوبت و مساحت ۱۳۵ مترمربع پیشنهاد بالاتری از قیمت پایه را دریافت نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

حراج فرش دستباف کارکرده هر هفته در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شود و حضور برای عموم آزاد است.

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۰ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیمت پایه به فروش رسیدند.در این جلسه حراج فرش دستباف عنوان بالاترین قیمت پایه عرضه شده به دو تخته فرش ۶ متری تبریز تعلق گرفت که با قیمت پایه ۳۰ میلیون تومان عرضه شدند و همین دو فرش با قیمت نهایی ۳۳ میلیون تومان فروخته شدند و عنوان بالاترین قیمت فروخته شده  این جلسه حراج را هم به خود اختصاص دادند.

و اما عنوان نگین حراج بیست و دوم  نیز منتسب شد به یک تخته فرش کاشان با رنگ زمینه لاکی و نقشه افشان و حاشیه درباری بود که با قیمت پایه ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نوبت بیست و دوم عرضه شد و با رشد قیمت ۳۸۰ درصدی از قیمت پایه ۱۲ میلیون تومان فروخته شد و صدر نشینی این جلسه حراج فرش دستباف  را به خود اختصاص داد.

در مجموع تمامی فرش های فروخته شده این جلسه حراج به صورت میانگین با ۵۸ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند.


قالی قشقایی؛ نگین دستبافته‌های فارس

سرآمد همه فرشبافان عشایری ایران و بلکه جهان را، بافندگان ایل قشقایی باید دانست. این فرش قشقایی است که نام ایل قشقایی را در تاریخ تمدن و فرهنگ جهانی ثبت کرده است. خیال‌های آزاده رنگارنگی که زنان چادرنشین این ایل بزرگ در پهنه دستبافت‌های خود رها کرده‌اند، بی‌مانند است.

فرش قشقایی

زندگی مردمان ایل قشقایی با کوچ و زندگی در طبیعت پیوند خورده است. در دشت‌های سرسبز منطقه فارس، مردانی با کلاهی سفید(لبه دار) که با سگ‌هایشان و گله‌های بزرگ گوسفند و بز، در امتداد جاده‌ها درحرکتند و زنان با لباس‌های رنگارنگ با الاغ و اسب به سمت کوچ جدید حرکت می‌کنند. چادرهایی که در آن زندگی می‌کنند اغلب از موی بز ساخته شده است. قشقایی‌ها از پشم گوسفندان خود برای تولید اشیاء روزمره استفاده می‌کنند مانند فرش‌هایی که برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود و با نقوش مختلفی تزئین شده‌اند. تمام دنیای قشقایی را می‌توان در طرح‌های قالیچه‌هایشان مانند حیوان، گیاه، درخت و افرادی به شکل تلطیف شده، پیدا کرد. علاوه بر این الگوهای روزمره، نمونه‌هایی نیز وجود دارد که از نقاشی‌های دیواری و ستون‌های تخت‌جمشید الهام گرفته شده است.

تاریخچه فرش قشقایی

هنر بافندگی فارس بیشتر هنر و سنتی عشایری است تا روستایی، و وابستگی به ایلات و عشایر دارد که در یک منطقه وسیع پراکنده‌اند. بر خلاف تصور عوام، در شهر شیراز هیچ‌گونه فرش‌بافی وجود ندارد و از ایلات و عشایر بیش از همه ایلات خمسه و ایل قشقایی دست‌اندرکار فرش‌بافی هستند. ایل قشقایی یکی از بزرگترین ایلات ایران است که در همسایگی ایلات خمسه در استان فارس سکونت دارند. قشقایی‌ها حدود دویست تیره هستند که مهمترین طوایف بافنده آن عبارتند از:

۱-طایفه کشکولی (که شامل بولو یا بولی (معروف به چغال)، مهمترین طایفه ایل قشقایی و کمتر از یک دهم دستبافته‌های قشقایی از آن کشکولی‌هاست، ۲-شش بلوکی (که شامل هیبت‌لو، چرپانلو، کوهی، دوقوزلو و عرب)، بزرگترین طایفه قالیباف قشقایی که دو پنجم دستبافته‌های قشقایی از آن آن‌هاست، ۳-عمله، ۴-صفی خانی،۵- رحیم لو، ۶- طایفه­ی ایگدر، ۷- طایفه چگنی و۸- دره شوری.

نقش ترنج در قالی قشقایی

و اما بهترین مشخصه برای شناسایی قالی قشقایی، «نقش وسطِ» ترنج آن است (شبیه خزنده‌ای با چهاربازوی برگشته). شکل اصلی و اصیل‌ترین ترنج قالی قشقایی لوزی است و ترنج گرد و چهارگوش به ندرت دیده شده است (تصویر۱).

تصویر۱: نقش میانی ترنج قشقایی

قانون و قاعده رایج قرارگرفتن ترنج‌ها نیز مبتنی بر فرد بودن آن‌هاست که در فرش‌های کوچک یک‌ترنج و سه‌ترنج و در فرش‌های بزرگ پنج‌ترنج و هفت‌ترنج است(تصویر۲)،(استثناً دوترنج هم دیده شده است اما چهار و شش ترنج وجود ندارد).

تصویر۲: طرح ترنجی، بافت قشقایی

تصویر۲: طرح ترنجی، بافت قشقایی

ویژگی‌های نقش‌پردازی فرش قشقایی

نقش‌پردازی قالی‌های قشقایی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

گروه اول: فرش‌هایی با مشخصه عدم قرینگی (نقش اشکالی)

پرهام(۱۳۶۴) قالی‌های قشقایی را به دو گروه طبقه‌بندی می‌کند و برای هر یک مشخصه‌هایی در نظر می‌گیرد. ویژگی اصلی که نقش اشکالی برمی‌شمرد عدم قرینگی در جزییات است، مگر در کلیات طرح که همان ترنج‌ها لچک‌ها و حاشیه اصلی می‌باشد. هم‌چنین هندسی و شکسته بودن نقش‌مایه‌ها و در نهایت ذهنی بودن این نقوش از دیگر ویژگی این گروه در نظر گرفته می‌شود(تصویر ۳).

تصویر ۳ : طرح اشکالی

گروه دوم از دسته‌بندی قالی‌های فارس به عنوان نقش‌های منظم و پیوسته یا منتظم شناخته می‌شود این دسته از نقوش که حاصل ارتباط بافندگان با هنرهای شهری و تمدن شهری است با مشخصاتی چون شیوه نگاره‌پردازی همسان و متعادل ظاهر می‌گردد. به عبارتی تفاوت نقوش منتظم با نقوش اشکالی در ارتباط و پیوستگی نگاره‌ها و نقش‌مایه و تبعیت آن‌ها از قانون است. گروه منتظم فرش قشقایی به شش دسته متمایز تقسیم می‌شود (به ترتیب قدمت): ۱- طرح ناظم ۲- طرح محرمات ۳- طرح ماهی-درهم ۴- طرح بته‌ای ۵- طرح گیاهی ۶-طرح افشان(تصویر ۴).

طرح ناظم

طرح محرمات

طرح ماهی‌درهم

طرح بته‌ای

گروه دوم: گبه‌های فارس

دهخدا از گبه با عنوان «فرشی با پرزهای بلند یاد می‌کند». تناولی از میان تعاریف فرهنگ‌نویسان تعریفی که دهخدا ارائه داده است را صحیح‌تر می‌پندارد و به این تعریف، مشخصات و صفات بیشتری همچون ساده‌گرایی و تقلیل، نقش هندسه اعداد و ویژگی‌های خاص رنگ‌بندی را نیز می‌افزاید و اذعان می‌دارد که گبه‌ها به نسبت از حداکثر میزان بداهه‌پردازی برخوردارند. چرا که هنرمند با برداشتی آزاد از تجربیات دیداری خود به بافت می‌پردازد.

گروه سوم: فرش‌های تصویری قشقایی

پرهام(۱۳۶۴) درگروه‌بندی خود از فرش‌های قشقایی به دسته‌ای از قالی‌ها با عنوان قالی «تصویری» یا «عکسی» اشاره دارد. احتمال داده می‌شود قشقایی‌ها اولین نمونه تجربه بافت قالی‌های عکسی را از روی طرح‌های یکی از نمادهای تخت‌جمشید برگرفته‌اند. نمونه‌های قالی تخت‌جمشید شامل گل‌های نرگس در حاشیه فرش‌ها و اشتراک تقریبی رنگ‌های مورد استفاده که همگی در دوره زمانی مختلف از روی یکدیگر بافته شده‌اند.

گروه چهارم: قالی‌های شیری فارس

پرهام(۱۳۶۴) نقش شیر را از جمله نقش‌های محبوب در میان گبه‌بافان فارس برمی‌شمرد و دلایل حضور این نقش را علاوه بر اهمیت باستانی نقش شیر در فرهنگ ایرانی و همچنین در باورهای دینی ایرانیان که نمادی از شجاعت و دلاوری حضرت علی می‌باشد، میداند.

ویژگی‌های فرش قشقایی

مواد و مصالح به کار رفته در فرش قشقایی منشأ طبیعی دارد، از موی گوسفند گرفته تا موی بز و موی اسب. همچنین رنگ‌ها نیز از طبیعت می‌آیند در واقع هر چیزی که عشایر بتوانند خودشان تولید کنند استفاده می‌شود.

داربافندگی مانند همه دارهای عشایری افقی است و بافندگان بر روی زمین می‌نشینند. تارو پود بیشتر قالی‌های قدیم فارس از پشم است اما در سال‌های اخیر کمیابی پشم دستریس و کاربرد روز افزون کلاف‌های کارخانه‌ای موجب شده که هم تار یا «چله» و هم پود یا «قرقاج» بیشتر از پنبه باشد. قالی‌های فارس بیشتر به دو شیوه «لول» و بافت «تخت» بافته می‌شود. شیوه گره‌زنی در این قالی‌ها همانطور که استاد سیروس پرهام معتقد است: برخلاف پندار فرش شناسانی که اسلوب بافندگی را در قالب «گره ترکی» و «گره فارسی» باب کرده‌اند. گره متقارن یا به اصطلاح غلط «ترکی» همانقدر در فارس متداول است که گره نامتقارن (به غلط فارسی). چنانچه گره نامتقارن بین ترکان قشقایی رایج‌تر از بافندگان فارسی زبان بوانات است. بنابراین گره مورد استفاده هم نامتقارن و هم متقارن است که شیوه نخست در ایل قشقایی و ایل باصری و روستاهای خنگشت ونی‌ریز مرسوم است و شیوه دوم یعنی متقارن، میان ایلات عرب و بهارلو و روستاهای بوانات و بلوردی رواج دارد.

نوارهای شطرنجی خاصی که در سروته بعضی قالی‌ها و گلیم‌ها به دو رنگ بافته می‌شود، در مرتبه اول رسم قشقایی‌ها و لرها است. این نقشمایه و نیز شیوه کاربرد آن در سروته فرش در جای دیگری از حوزه‌های بافندگی مشرق زمین متداول نیست و آن را باید مختص فرشبافی فارس دانست.

معمولاً نقش‌پردازی و طراحی فرش فارس به طریق «ذهنی‌بافی» که نوعی بازآفرینی طرح‌های سنتی است انجام می‌شود. رجشمار متفاوت است؛ برای نوع گبه ۱۵ الی ۲۰ و در فرش‌های نفیس بین ۴۰تا ۵۰ متغیر است. همچنین چله‌کشی به صورت ترکی انجام می‌شود.

از رنگ‌های گیاهی و سنتی این منطقه مهمترین رنگ خانواده قرمز است که انواع آن از روناس بدست می‌آید پس از قرمز رنگ آبی و سرمه‌ای بیش از هر رنگ دیگر مورد استفاده عشایر و روستاییان فارس قرار می‌گیرد. رنگ دوغی که مورد کاربرد و علاقه فراوان قشقایی‌هاست از خیساندن کلاف‌های رنگ گرفته از روناس در دوغ حاصل می‌شود. که هر چه ماندن پشم در این مایع بیشتر باشد رنگ قرمز روناسی روشن‌تر می‌شود و بیشتر به صورتی گرایش پیدا می‌کند.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره فرش‌های منطقه فارس می­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

پرهام، سیروس(۱۳۷۱). دستبافته های عشایری و روستایی فارس، جلد دوم، تهران، انتشارات امیرکبیر.

– پرهام، سیروس(۱۳۷۵).شاهکارهای فرشبافی فارس، تهران انتشارات سروش.

– فارسی، مریم(۱۳۹۵). مطالعه نسبت ذهنی‌بافی در فرش با بداهه‌پردازی با سایر هنرها (مطالعه موردی: قالی‌های ذهنی‌باف قشقایی).پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران.

– ژوله، تورج، (۱۳۸۱).“پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

قالیچه سیرجان صدر نشین حراج بیست و یکم

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۲ نوبت برگزاری و تعداد ۹۲ تخته فرش به متراژ ۳۰۲ مترمربع که به روش مزایده عرضه شد  تعداد ۷۷ تخته فرش در ۵۱ نوبت برگزاری به مساحت ۳۰۲ متر مربع فرش  فروخته شد که تعداد ۱۵ تخته فرش به مساحت ۷۲ مترمربع در ۱۱ نوبت شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج  بازگشتند.

در بیستمین و یکمین جلسه حراج فرش دستباف تعداد ۱۳ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند. رکورددار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیست و یکم  متعلق به یک تخته فرش اراک بزرگ پارچه و مساحتی بالغ بر ۱۸مترمربع بود که با قیمت پایه ۱۹ میلیون تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۱۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و یکم را هم به خود اختصاص داد به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۴۸٪ بوده است.

و اما صدر نشین حراج بیستم و یکم یک تخته قالیچه سیرجان با نقش مایه های دسته گلی امریکایی نقشه ای که در ابتدا برای منطقه کرمان بوده و بعدها در ساروق اراک رونق گرفته که نقشه این فرش از چند دسته گل و رنگ زمینه روناسی تشکیل شده است که با قیمت پایه ۱ میلیون ۲۰۰ هزارتومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۶ میلیون ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید که رشد قیمت ۴۱۷ درصدی را به خود اختصاص داد.

لازم به یاد آوری است که حضور در حراج برای عموم ازاد است. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس بگیرید.


درگذشت رئیس هیئت مدیره‌ شرکت فرش ایران

با کمال تاسف و تاثر درگذشت قائم مقام محترم موسسه اعتباری ملل و رئیس هیئت مدیره‌ شرکت فرش ایران جناب آقای حاج محمدرضا مروجی را تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان و خانواده بزرگ ملل صبر و شکیبایی مسئلت می‌نماییم.

مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم:

  • روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
  • از محل مشهد مقدس، مهدیه خیابان امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)
  • از ساعت ۷:۳۰ صبح

 

مراسم یادبود در مشهد:

  • روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • واقع در مشهد مقدس، بلوار سجاد، نبش سجاد۲۱ مسجد امام سجاد (ع)
  • صبح از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰
  • عصر از ساعت ۱۵ تا ۱۷

  • روز جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
  • از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰

 

مراسم یادبود در تهران:

  • روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
  • میدان فاطمی، مسجد نور
  • از ساعت ۱۵ تا ۱۷

بازدید مرحوم مروجی از دفتر طراحی شرکت فرش ایران | ۱۴۰۱

بازدید مرحوم مروجی از دفتر طراحی شرکت فرش ایران | ۱۴۰۱

سمفونی قالیچه بلوچ در حراج بیستم

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۳ نوبت برگزاری و تعداد ۹۳ تخته فرش به متراژ ۲۷۴ متر مربع تنها دو تخته فرش در دو نوبت و در مجموع مساحت ۳ مترو ۱۵ سانتی‌متر شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۹۱ تخته فرش در ۶۱ نوبت برگزاری به مساحت ۲۷۱ متر مربع فروخته شدند.

در بیستمین جلسه حراج فرش دستباف تعداد ۱۸ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند رکورددار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیستم متعلق به یک جفت فرش ماهی تبریز است که با قیمت پایه ۳۰ میلیون تومان عرضه شدند و با قیمت نهایی ۴۷ میلیون تومان به فروش رفتند که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیستم را هم اذعان خود کردند به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۵۸٪ بوده است.

لازم به یاد آوری است که حضور در حراج برای عموم ازاد است. برای اطاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ تماس حاصل فرمایید.

و اما شگفتانه حراج بیستم متعلق به یک تخته فرش بلوچ با نقش مایه های کاملا متفاوت است که تصویرگر چند نوانده بلوچی بود که با قیمت پایه ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد و با قیمت نهایی ۱۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید که رشد قیمت باورنکردنی ۸۶۷ درصدی را به خود اختصاص داد.


لذت طراحی فرش برای خودتان

در سال‌های اخیر، اینترنت و گسترش آن، تجارت فرش را نیز دگرگون کرده و این فرصت را فراهم کرده است که دوستداران فرش مستقیماً با تولیدکنندگان فرش دستباف در ارتباط باشند. تماس بین مشتریان و تولیدکنندگان هیچگاه این‌قدر ساده نبوده است. در گذشته واسطه‌ها و دلالان مانع ارتباط مستقیم مشتری و تولیدکننده بودند و این واسطه‌ها که خرده‌فروش یا عمده‌فروش فرش بودند عموماً مایل نبودند نام تولیدکننده اصلی را برای مشتری فاش کنند.

اما اکنون به سبب گسترش فضای مجازی مشتریان می‌توانند با جستجویی اندک تولیدکنندگان، فروشندگان معتبر و حتی توزیع‌کنندگان مواد اولیه فرش را بیابد. گوگل به ما می‌گوید که چه کسانی فرش‌های مناطق گوناگون ایران را تولید می‌کنند؛ در چه زیرشاخه‌هایی تخصص دارند و اینکه آیا از پشم ماشینی یا دست‌ریس، رنگ‌زاهای طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌کنند.

همچنین اکنون این امکان برای دوستداران فرش دستباف فراهم است که مستقیماً طرح‌های خودشان را برای بافت سفارش دهند. اگر تولیدکننده شرایطش را داشته باشد شما می‌توانید فرش شخصی خود را طراحی کنید یا به طراحان باتجربه مورد وثوق تولیدکننده دقیقاً بگویید چه می‌خواهید و طراحان آن فرش را مطابق سلیقه و علاقه شما طراحی کنند.

برای علاقه‌مندان به فرش دستباف، نخستین گام انتخاب یک مدل یا چارچوب است. اکنون بخش چالش‌برانگیز فرامی‌رسد. یعنی پیدا کردن تولیدکننده‌ای که با کیفیت بالا فرش موردعلاقه شما را ببافد. شرکت فرش ایران از گذشته تا امروز پیشینه معتبری در بافت فرش سفارشی در هر اندازه‌ای، با بهترین کیفیت داشته است. برای نمونه شرکت فرش ایران از سفارش بافت فرش‌هایی با طرح نقاشی کودکان تا بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان را که به سفارش دولت امارات متحده عربی بافته شده است در کارنامه دارد.