۶۳۳ درصد افزایش قیمت فقط در یک نوبت

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع ۶۳ نوبت برگزاری تعداد ۱۰۰ تخته فرش به متراژ ۲۹۷ متر مربع عرضه شد و فقط ۱۲ تخته فرش در ۷ نوبت به مساحت ۳۷ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۸۸ تخته فرش در ۵۶ نوبت برگزاری به مساحت ۲۶۰ متر مربع فروخته شدند.

در سی و پنجمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۱ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند. رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج سی و پنجم متعلق به یک  جفت فرش تبریز بود که با قیمت پایه ۱۱۵ میلیون تومان عرضه شد که متقاضی نداشت. عنوان بالاترین قیمت پایه فروخته شده هم به یک تخته فرش اصفهان تعلق گرفت که با قیمت پایه ۳۵ میلیون تومان عرضه شد و باقیمت نهایی ۳۶ میلیون تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج سی و چهارم را به خود اختصاص داد. به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۵۰ درصد بود.

صدر نشینی سی و پنجمین هفته حراج فرش دستباف هم تعلق گرفت به یک تخته گلیم ورنی که با قیمت پایه  ۳ میلیون تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۶۳۳ درصدی از قیمت پایه با قیمت نهایی ۲۲ میلیون تومان فروخته شد.


درخشش گلیم شیراز در حراج سی و چهارم

 

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۹ نوبت، تعداد۱۰۱ تخته فرش به متراژ ۲۷۷ متر مربع عرضه شد و تنها ۵ تخته فرش در ۴ نوبت و در مجموع مساحت ۱۱٫۴۳ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۹۶ تخته فرش در ۶۵ نوبت برگزاری به مساحت ۲۶۶ متر مربع فروخته شدند.

در سی و چهارمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۸ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیمت پایه فروخته شدند. عنوان رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج سی و چهارم متعلق به یک جفت فرش ماهی تبریز بود که با قیمت پایه ۴۴ میلیون تومان عرضه شد که بیشنهاد بالاتری را ثبت نکرد. عنوان رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج سی و چهارم تعلق گرفت به یک جفت فرش کاشان شش متری که با قیمت پایه ۳۸ میلیون تومان عرضه شده و با قیمت نهایی ۳۹ میلیون تومان فروخته شد.

و اما صدر نشینی سی و چهارمین هفته حراج فرش دستباف هم تعلق گرفت به یک تخته گلیم شیراز که با قیمت پایه ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۳۰۰ درصدی از قیمت پایه ۶ میلیون ۴۰۰ هزار تومان فروخته شده و عنوان بیشترین رشد قیمت فرش فروخته شده حراج سی و چهارم را به خود اختصاص داد.


قالیچه اردکان فرش غافلگیرکننده حراج سی‌ام

 


درگذشت حاج احمد کریمی اصفهانی

اِنّا للّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعوُن

با نهایت تأسف و تأثر درگذشت حاج احمد کریمی اصفهانی ریاست محترم اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران را به خانوده محترم ایشان و هیات مدیره معزز و خانواده بزرگ فرش دستباف ایران تسلیت عرض می نماییم. از خداوند بزرگ برای آن مرحوم غفران و رحمت  الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

هیات مدیره و مدیر عامل شرکت فرش ایران


رؤیا، روان‌زخم و بافتن آینده

موزه پرگامون برلین از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که هر سال بیش از یک میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. در این موزه آثاری از هنر یونان، مصر، میان‌رودان و ایران (آثار کاوش شده از منطقه تیسفون و ایوان خسرو)، همچنین مجموعه آثار هنر اسلامی و فرش‌هایی از ایران، ترکیه و قفقاز نگهداری می‌شود. اکنون قرار است موزه پرگامون، از ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، برای سه سال ونیم جهت نوسازی اساسی تعطیل شود. ازاین‌رو کارشناسان موزه برنامه‌هایی ریخته‌اند تا این تعطیلات طولانی جبران شود.

موزه پرگامون برلین از غنی‌ترین موزه‌های جهان است

از جمله این برنامه‌ها، برگزاری نمایشگاهی است با نام «رؤیا و روان‌زخم» (Dream and Trauma) که برخی از قدیمی‌ترین فرش‌ها و پاره‌فرش‌های موزه قیصر فردریش را به نمایش می‌گذارد که از دارایی‌های بنیان‌گذار آن، ویلهلم فون‌بده بوده است. نام نمایشگاه به بمباران برلین در سال ۱۹۴۵ و فرش‌هایی اشاره دارد که بر اثر آن آسیب دیدند یا نابود شدند.

چندتکه سوخته بجای مانده از فرشی صفوی که در بمباران برلین در ۱۹۴۵ نابود شد

ازبین‌رفتن فرش‌های برجسته ایرانی از دوره صفوی در آن سال خسارتی سنگین برای مجموعه قیصر فردریش بود. چند پاره‌فرش آسیب‌دیده از ایران (مانند دو فرش صفوی)، ترکیه (فرشی نسبتاً سالم از اوشاک) و قفقاز (فرش مشهور به اژدها) در نمایشگاه عرضه شده است.

سه سال پس از بمباران فوریه ۱۹۴۵ و نخستین اقدامات برای بازسازی موزه قیصر فردریش

برگزارکنندگان نمایشگاه، رایحه‌ای ترکیبی از بوی پشم سوخته، بمب‌‌های آتشین و مواد شیمیایی ساخته‌اند که بازدیدکنندگان تجربه‌ای ناخوشایند همراه با افسوس از بمباران‌شدن موزه و سوختن فرش‌ها به دست آورند.

موزه قیصر فردریش در سال ۱۰/۱۹۰۹ که فرش‌های نابودشده ایرانی در سمت راست و روبرو دیده می‌شود؛ همچنین فرش قفقازی مشهور به اژدها که اکنون پاره‌های آن در نمایشگاه عرضه شده است نیز سمت راست قابل مشاهده است

دیگر برنامه بخش هنر اسلامی موزه، رویدادی تعاملی است با نام «بافتن آینده» که استفان وبر و آنا بسلین (مدیر و کارشناس بخش هنر اسلامی موزه) کارگردانی آن را بر عهده دارند. در این رویداد فرش مشهور به اژدهای قفقاز بافته شده در سده هفده میلادی که در بمباران موزه کم‌وبیش تخریب شد، بازبافی شده است. البته فرش را به همان شکلی که سوخته بود (بخش‌های خالی را سفید بافته‌اند)، در هند در اندازه ۳ در ۶ مترمربع با پشم و ابریشم بازبافی و به ۱۰۰ تکه ۶۰ در ۳۰ سانتی‌متر تقسیم‌ کرده‌، سپس تکه‌ها را بریده‌ و هر برش را طی فراخوانی در اختیار ۱۰۰ داوطلب از سراسر جهان قرار داده‌اند.

بازبافی فرش اژدهای قفقازی در هند برای رویداد بافتن آینده

در شرح این رویداد آمده است: رنجی مشترک در شرایط دشوار نصف می‌شود. شادی نیز چنین است؛ اما برعکس؛ چون به اشتراک گذاشته شود، می‌توان آن را حداقل دوبرابر کرد. در بخش هنر اسلامی موزه نیز ضریب شادی اکنون دستکم ۱۰۰ تعیین شده است، اما میزان شادی و افرادی که پاره‌فرش‌ها به دستشان می‌رسد طی سه‌سال‌ونیم افزایش می‌یابند. از آنجا که موزه تا سال ۲۰۲۷ تعطیل خواهد بود، رویداد تعاملی «بافتن آینده» شکل گرفته است تا ارتباط دوست‌داران هنر با هم قطع نشود.

فرش مشهور به اژدهای قفقاز بافته شده در سده هفده میلادی که در بمباران موزه کم‌وبیش تخریب شد

شیوه انجام رویداد بدین‌گونه است که داوطلبان طی فراخوانی در روزی که موزه مشخص کرده بود گرد هم آمدند و شخصاً با قیچی از جایی که مشخص شده بود، تکه‌ای را که می‌خواستند از فرش بریدند. هر شخص می‌تواند پاره‌فرشی را که بریده است، ۴ تا ۶ ماه نزد خود نگه دارد سپس به شخص دیگری، هر کس که دوست داشته باشد در هر کجای جهان بفرستد. شرکت پست DHL مسئولیت انجام کلیه ارسال‌ها را با مطمئن‌ترین شرایط که آسیبی به پاره‌فرش‌ها نرسد بر عهده گرفته است. هر پاره فرش برچسبی دارد که امکان شناسایی و رهگیری آن را فراهم می‌کند.

سال ۲۰۲۷ همه قطعات پس از سفری بلند یا کوتاه دوباره در موزه پرگامون گرد هم آمده و کنار یکدیگر چیده می شوند. قرار است داستان هر کدام از قطعات در زمان بازگشایی موزه منتشر شود. هر کسی که قطعه ای به دستش می رسد می تواند آزادانه تجربه و داستان خودش را از آن پاره‌فرش بنویسد.

استفان وبر می‌گوید: «ما به تبادل نیاز داریم. تنها تبادلات فرامنطقه‌ای سبب پیشرفت فرهنگی می‌شود. مهاجرت ایده‌ها، اشیا و افراد در سرتاسر جهان پیشران توسعه ماست». او ادامه می‌دهد: «در بافتن آینده، شما بخشی از یک رویداد فراملی می‌شوید. شبکه‌ای که از داستان‌ها شکل می‌گیرد؛ جشنی که امروز برپا می‌شود و آینده را شکل می‌دهد!»

هنگامی که پاره‌فرش‌ها دوباره در سال ۲۰۲۷ کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانید منتظر یک سلام بزرگ نیز باشید. آیا همه قطعات به برلین بازمی‌گردند؟ آیا در سفری که داشته‌اند، نشانه‌ای از سایش در آنها به وجود آمده است؟ اگر بله چرا و کدام یک؟ هر پاره‌فرش چه داستانی برای ما دارد تا در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کنیم؟ آنان که هر پاره‌فرش را کوتاه یا بلند در اختیار داشته‌اند چه کسانی بوده‌اند؟

هدف این است که تاریخی برای یک ابژه و روایتی افسانه‌ای و چندصدایی را شکل دهیم که بیش از همه درباره یک چیز باشد: الهام بخشیدن به نبوغ انسانی و تأیید تبادل فرهنگی به‌عنوان اصلی که زندگی همه ما را پربارتر می‌کند…

شما اگر بودید کدام تکه از اژدهای قفقاز را برای خود می‌بُریدید؟

گرداوری: داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز

نخستین جشنواره نمایش فرش‌های عشایری ایران

نخستین جشنواره نمایش فرش‌های عشایری ایران

به همت موزه فرش ایران و با همکاری چند شرکت و مجموعه فعال در حوزه فرش دستباف از ۲۰ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ نخستین جشنواره نمایش فرش‌های عشایری ایران برگزار می‌شود. در این رویداد شرکت فرش ایران با ارائه پنج اثر معاصر و قدیمی از دستبافته‌های عشایر ایران حضور دارد.

جشنواره دستبافته‌های عشایری ایران به مدت ده روز در معرض دید علاقمندان است.

افتتاحیه: شنبه بیستم آبان‌ماه ۱۴۰۲ – ساعت ۱۵:۰۰

مکان: تهران، خیابان دکتر فاطمی، تقاطع کارگر شمالی، موزه فرش ایران

و بازهم جادوی بلوچ حراج ۲۹ ام را گرفتار خود کرد

بیست و نهمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع دو نیمه با ۶۶ نوبت برگزاری و عرضه ۱۰۲ تخته فرش دستباف به متراژ ۴۲۷ مترمربع برگزار شد. در مجموع ۵۵ نوبت ۸۷ تخته فرش با مساحت ۳۴۹ مترمربع  فروخته  شد و تعداد ۱۵ تخته فرش در ۱۱ نوبت و مساحت ۷۸ مترمربع پیشنهاد بالاتری از قیمت پایه را دریافت نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

حراج فرش دستباف کارکرده هر هفته در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شود و حضور برای عموم آزاد است.

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۰ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیت پایه به فروش رسیدند. در این جلسه حراج فرش دستباف عنوان بالاترین قیمت پایه عرضه شده به یک تخته فرش ۱۲ متری تبریز تعلق گرفت که با قیمت پایه ۲۱۰ میلیون تومان عرضه که پیشنهاد بالاتری را ثبت نکرد. اما یک تخته فرش ورامین با قیمت پایه ۱۳میلیون تومان عرضه و با قیمت نهایی ۱۸ میلیون تومان فروخته شد که عنوان بالاترین قیمت فرش فروخته شده حراج بیست و نهم را به خود اختصاص داد.

عنوان جادوی حراج ۲۹ ام نیز منتصب شد به یک تخته فرش بلوچ که با قیمت پایه ۷۰۰ هزار تومان در نوبت چهارم عرضه و با رشد قیمت ۳۴۳ درصدی از قیمت پایه ۳ میلیون ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد و صدر نشینی این جلسه حراج فرش دستباف را به خود اختصاص داد.
در مجموع تمامی فرش‌های فروخته شده این جلسه به صورت میانگین با ۴۶ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند.


قالیچه بلوچ مسحور کننده حراج بیست و هشتم

 

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۶ نوبت برگزاری و تعداد ۱۱۴ تخته فرش به متراژ ۲۷۰ متر مربع تنها ۱۵ تخته فرش در ۷ نوبت و در مجموع مساحت ۳۷ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۹۹ تخته فرش در ۵۹ نوبت برگزاری به مساحت ۲۳۴ متر مربع فروخته شدند.

در بیست و هشتمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۷ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیمت پایه فروخته شدند رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج بیست و هشتم متعلق به یک تخته فرش اصفهان است که با قیمت پایه ۱۱۰ میلیون تومان عرضه شد که متقاضی نداشت واما عنوان بالاترین قیمت پایه فروخته شده بازهم به یک تخته فرش اصفهان تعلق گرفت که با قیمت پایه ۵۵ میلیون تومان عرضه شد که با قیمت نهایی ۷۰ میلیون تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج بیست و هشتم را هم به خود اختصاص داد به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۵۸ درصد بوده است.

و اما صدر نشینی بیست و هشتمین هفته حراج فرش دستباف هم تعلق گرفت به یک تخته قالیچه بلوچ که با قیمت پایه ۱ میلیون ۸۰۰ هزارتومان عرضه شد وبا رشد قیمت ۳۲۲ درصدی از قیمت پایه با قیمت نهایی ۷ میلیون ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد.