نوروز 1403-شرکت فرش ایران

پیام تبریک نوروز ۱۴۰۳

تبریک نوروز ۱۴۰۳ خورشیدی

 

برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز (سعدی)

بهار تولدی دوباره، سرآغاز شکفتن، روییدن و سبز شدن هستی است. بهار شروع زیبایی‌ها است؛ بهار می‌آید و مادامی که طبیعت به زیبایی خود ادامه می‌دهد، روح انسان نیز جانی تازه می‌یابد.
جشن باستانی نوروز آغاز بهار را مژده می‌دهد و ریشه‌ای عمیق در فرهنگ ایرانیان دارد که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد. نوروز زمان تجدید، شادی و امیدواری برای سال پیش رو است.
ما نیز در این لحظات آغازین بهار (نوروز ۱۴۰۳ )، آرزومندیم که سال جدید، برای شما سالی سرشار از لبخندهای بی‌شمار و قدم‌هایی باشد که در کنار هم در مسیر پیشرفت فرش دستباف ایران، این هنر ارزنده جهانی برمی‌داریم.

 

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز
شرکت فرش ایران

تصویر شاخص گزارش پنجاه و هفتمین حراج فرش دستباف در شرکت فرش ایران

آخرین حراج سال با درخشش فرش بلوچ به پایان رسید

تصویر شاخص گزارش پنجاه و هفتمین حراج فرش دستباف در شرکت فرش ایران


در این جلسه‌ی حراج فرش‌های دستباف کارکرده، از مجموع ۷۴ نوبت برگزاری حراج برای ۱۱۳ تخته فرش (به متراژ ۳۲۱ مترمربع)، تنها ۱۱ تخته فرش در ۸ نوبت (به متراژ ۳۶ مترمربع) شانسی برای فروش نداشتند. در مجموع در این جلسه از حراج، ۱۰۲ تخته فرش در ۶۶ نوبت برگزاری، به مساحت ۲۸۵ مترمربع به فروش رسید.
در پنجاه و هفتمین جلسه حراج فرش‌های دستباف کارکرده تعداد ۲۳ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیمت پایه فروخته شدند. عنوان رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج پنجاه و هفتم متعلق به یک جفت فرش کاشان زمینه کرم از تولیدات شرکت فرش ایران بود که با قیمت پایه ۷۰ میلیون تومان عرضه شده و با قیمت نهایی ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شدند و عنوان رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج پنجاه و هفتم را نیز به خود اختصاص دادند.
جایگاه صدرنشینی پنجاه و هفتمین هفته حراج فرش دستباف در سال ۱۴۰۲ هم به یک تخته فرش دستباف بلوچ تعلق گرفت که با قیمت پایه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۳۴۶ درصدی از قیمت پایه، با قیمت نهایی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد؛ این فرش بلوچ عنوان رکوردارترین فرش فروخته شده در حراج پنجاه و هفتم را نیز به خود اختصاص داد.


قالی سلطان آباد اراک امروزی

قالی‌ سلطان‌آباد، اراک امروز

فرش اراک

شهر سلطان‌آباد‌ عراق۱ که اکنون به آن اراک می‌گوییم در سال ۱۱۸۷ شمسی (۱۸۰۸ میلادی) تاسیس شده است و بعدها به مرکز عمده تولید فرش در ایران تبدیل شد. نخستین کسی که عراق را اراک خواند، میرزا آقاخان‌کرمانی بوده که نام مزبور را در متن شعری معرفی کرده ‌است:

که سرتاسرش مشک بیزاست خاک           عروس جهان است ملک اراک

اهالی اراک فارسی‌‌زبان و دارای نژاد ایرانی هستند. این شهر مرکز دو نوع فعالیت بسیار مهم کشاورزی و قالیبافی است. با وجود چند شرکت خارجی در سلطان‌آباد (اراک) در نیمه­‌ی قرن نوزدهم میلادی، قالی‌بافی در این خطه گسترش یافت. تا پیش از حضور غربیان فرش سلطان‌آباد در طراحی، نقش، رنگ و ابزار بافت پیرو سنت‌های دیرینه فرش‌بافی ایران بود اما پس از ورود کمپانی‌های خارجی تمامی عوامل مذکور تحت تاثیر هنر و فرهنگ غربی قرار گرفت و دستخوش تغییراتی جدی شد. بر این اساس تاریخ مطالعات فرش سلطان‌آباد را می‌توان در دو دوره عمده مورد مطالعه قرار داد: دوره نخست فرش سلطان‌آباد پیش از حضور تاجران غربی و دوره دوم پس از استقرار کمپانی‌های خارجی.
حضور این کمپانی‌ها منجر به پیدایش سبک نوینی در فرش شد که در عین دارا بودن ساختار و اسلوب سنتی فرش ایران بهرمند از ویژگی‌های هنر غرب است. بنابراین فرش این شهر به دلیل برخورداری از کیفیت بالا و شاخصه‌های هنری ویژه در بازارهای جهانی بسیار مورد توجه تجار، بازرگانان داخلی و خارجی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی قرار گرفت.

تجارت فرش در اراک

تهیه فرآورده­‌های صادراتی در اراک در حدود سال ۱۸۷۵ میلادی و توسط بازرگانان تبریزی آغاز شد. شرکت زیگلر (انگلیسی-سویسی) در سال ۱۸۸۳ میلادی دفتری در این شهر گشود. کارمندان شرکت زیگلر برای نخستین بار ارائه دادن کلاف رنگ شده و آماده را به قالیبافان معمول و مرسوم کردند. آن‌ها از رنگ‌­های محلی و اروپایی هر دو استفاده می­‌کردند و طرحی که اغلب به کار می‌برند طرح تکراری بود. قبل از جنگ جهانی اول شرکت­‌های خارجی تعداد زیادی از دو نوع قالی ارزان‌­تر سلطان‌آباد را که در داد و ستد به قالی‌­های مشک‌آباد و مَحال معروف بود به استانبول فرستادند. از کلیه نقاط جهان به خصوص در آلمان و اتریش برای خرید قالی ایران به استانبول می‌­رفتند. پس از جنگ جهانی اول به قالی اراک لطمه شدیدی وارد شد. ولی تقاضای غیر منتظرانه ایالات متحده آمریکا برای نوعی قالی مرغوب­‌تر و جدیدتر یعنی قالی ساروق باعث نجات این موسسات شد. اما با شروع جنگ جهانی دوم بازارهای خود را در اروپا و موقتاً در آمریکا هم از دست داد. آمریکا بعد از بحران مالی خود دوباره قالی‌­های ساروق را سفارش داد اما اوضاع با قبل فرق کرده بود و کاملاً به دست بازرگانان ایرانی افتاده بود و از آن به بعد بازرگانان ایرانی واسطه شدند.

طرح و نقش­‌های رایج در فرش‌های اراک

 در فرش‌های اراک شاهد تنوع در طرح و نقش‌هایی هستیم که در ادامه به طور مختصر معرفی شده است.

نقش مستوفی: کلمه مستوفی لقبی بوده که سلاطین قاجار به منشی­‌ها و کارگزاران خود اعطا می‌­کردند. بافت این گونه طرح­‌ها در اراک، تبریز و بیجار متداول است. اساس این طرح را لوزی­‌هایی در ترکیب گل‌­های فرنگ و شاخه‌­های زینتی تشکیل می‌­دهند.

طرح مستوفی، فراهان احتمالا ساروق-شرکت سهامی فرش ایران

طرح مستوفی، فراهان (احتمالا ساروق)، گره نامتقارن. ربع آخر قرن ۱۳ شمسی. طرح این فرش در گروه تکراری واگیره سرهم سوار است که در اراک با نام محلی مستوفی شناخته می‌شود.

نقش گلحنایی: در غرب به نقش گل‌حنایی ، شاه‌بلوط می­‌گویند زیرا شبیه گل و برگ‌­های بلوط است. بیشتر در سلطان‌آباد اراک متداول است.

نقش بتهتبری: نقش تک‌بته­‌ای که عبارت است از یک بته بزرگ در متن فرش، در برخی از نمونه‌­های این طرح، انتهای بالای این بته‌­ها به شکل پهنی طراحی شده است که به جهت شباهت به شکل تبر، به نام بته‌تبری نیز شهرت دارد.

طرح تره‌مذ: طرح گل‌حنایی که در غرب به آن شاه‌بلوط می‌­گویند، از طرح­‌های خاص قدیم اراک بوده و به نام تره‌مذ که مهم­ترین مرکز بافت آن بوده نیز شهرت یافته است.

طرح جغرافیا: که در دو سبک مشابه با عناوین جغرافی خورشیدی و جغرافی گل و بوته در اراک بافته می‌شود.

نقش مرغ و ماهی: که از نظر ظاهری تفاوت اندکی با طرح ماهی درهم دارد. بافت و تهیه فرش‌هایی با این طرح هم اکنون متوقف شده است.

از نمونه‌های دیگر طرح و نقش فرش اراک: نقش بته میری (نوع اصیل آن در روستای مالمیر در سرابند)؛ نقش ماهی درهم (در اراک با شیوه‌های معروف به نقشه‌های ماهی زنبوری و ماهی فراهان طراحی و بافته شده است)، نقشه­‌ی زیر خاکی؛ نقش گلدانی؛ نقش دسته‌گلی یا دستگاهی؛ طرح لچک و ترنج شاه‌عباسی افشان و گل فرنگ و همچنین تقلیدی از طرح خشتی بختیار را می‌توان نام برد.

 مناطق قالی‌بافی اراک

مهمترین مناطق قالی‌بافی اراک عبارتند از: ساروق، اراک، محلات، تفرش، شازند، ساوه، فراهان، مالمیر، محال، مشک‌آباد، خمین، روستاهای دلیجان و لیلیان که مناطق عمده قالی‌بافی در این استان به شمار می‌­روند.

ساروق: بافت سخت و محکم با پرزهای کوتاه ۱۲-۱۱ میلیمتری دارند و نقش گل و بوته تمام متن را می‌­پوشاند.

قالی ساروق، حدود سالهای 1300شمسی

ساروق، حدود سال‌های ۱۳۰۰ شمسی. اغلب فرش‌های ساروق متنی به رنگ سرمه‌ای دارند.

طرح لچک‌ترنج بافت ساروق 1299ه ش

طرح لچک‌ترنج بافت ساروق ۱۲۹۹ هـ.ش.

فراهان: دارای بافت فشرده، طرح لچک ترنج و نقش ماهی که فرش­‌های قیصریه ترکیه از فراهان تقلید می‌­کند.

سلطان آباد (احتمالا فراهان)، ربع اول قرن 14شمسی، طرح تکراری واگیره‌ای

سلطان آباد (احتمالا فراهان)، ربع اول قرن ۱۴ شمسی، طرح تکراری واگیره‌ای

طرح ترنجی، بافت فراهان، قرن 13 ه .ش

طرح ترنجی، بافت فراهان، قرن ۱۳ هـ.ش.

محال (محل): قالی­‌های منطقه محلات و به خصوص مشک‌آباد که در گذشته یکی از مراکز مهم داد و ستد بود به نام «مَحَل» معروفند.

سلطان‌آباد (محل)، ربع آخر قرن 13 شمسی، طرح ترنجی

سلطان‌آباد (محل)، ربع آخر قرن ۱۳ شمسی، طرح ترنجی

مشکآباد: قالی­‌های مشک‌آباد به تمام معنی یک قالی بازاری محسوب می­‌شود. یعنی روستاییان با پول خود آن را تهیه می‌کنند و در بازار هر چقدر بتوانند آن را به فروش می­‌رسانند. طرح‌­هایی که در این بافته­‌ها تهیه می‌­شود معمولاً از طرح‌های رسمی و تکرارشونده است (مثل نقش هراتی، گل حنایی، میناخانی و خرچنگی و به اضافه نقوش ساده شاه عباسی و جوشقانی).

طرح تکراری (ماهی)، مشک آباد

طرح تکراری (ماهی)، مشک‌آباد

ساوه: قالی‌بافی در این حوزه بیشتر روستایی است. طرح­‌های لچک ترنج، درختی و خشتی و با تار و پود پنبه بافته می‌­شوند، از گره متقارن استفاده می‌­کنند و رجشمار آن‌ها حدود ۲۰ است. نقشه‌­های رایج در ساوه، گدلی مزلقانی، آقچه قلیه­ای، برقی هستند.

مزلقان: طرحی که در این قالی­‎ها بافته شده بسیار خاص است و بیش از دو قرن استفاده از این طرح بدون تغییر ادامه داشته است. از لحاظ فنی قالی مزلقان کیفیتی عالی دارد و با پشم براق و محکم بافته شده و به صورت کوتاه برش می‌­خورند.

تفرش: فرش­‌هایی یک پوده و نسبتا مرغوبی در اندازه‌­های دو ذرعی می‌­بافند. ترنج فرش­‌های آن شباهت زیادی به صفحه‌­ی ساعت دارند با این تفاوت که به جای ۱۲ عقربه‌­ی ساعت، ۱۶ نشانه از پیرامون ترنج میانی فرش خارج می‌­شود.

سرابند یا شازند: طرح کاج سرابند به طرح بوته میری مشهور است. قابل ذکر است که گره مورد استفاده در سرابند متقارن است و مالمیر، در ناحیه ترک‌نشین سرابند است.

قالی‌های ارمنی باف لیلیان

لیلیان از کانون­‌های بافندگی منطقه­‌ی اراک و بزرگترین روستا از هفت روستای «ارمنی‌نشین» واقع در دره شمال‌غربی خمین است که قالی‌بافی در همه این روستاها رواج دارد. قالی لیلیان بافتی فشرده و دارای کرکی بلند و یک پوده است. نوع چله‌کشی ترکی و نوع گره در حال حاضر عمدتاً نامتقارن (فارسی) اما گره ترکی نیز در قالی‌­های قدیم ارمنی‌باف این منطقه استفاده شده است. گلیم‌بافی به سبک فارسی، شیرازه نیز به صورت متصل است. معروفترین نقش قالی­‌های قدیم لیلیان و دیگر روستاها اطراف آن معروف به شاخ بزی بوده است.

طرح تصویری بافت لیلیان قرن 14 ه ش

طرح تصویری بافت لیلیان قرن ۱۴ هـ.ش.

طرح افشان، بافت لیلیان قرن 14 ه ش

طرح افشان، بافت لیلیان قرن ۱۴ هـ.ش.

 ریحان: روستایی در خمین است با طرح جوشقان و نقش معروف بند‌ریحان و بافتی ضخیم دارد.

ترهمذ: در شمال‌شرقی شهر اراک با طرح معروف گل‌حنا که به نام نقشه­‌ی تره­مذی معروف است.

بافت غیاث‌آباد، طرح تلفیقی (گلدانی تلفیقی)

بافت غیاث‌آباد، طرح تلفیقی (گلدانی تلفیقی)

‌ویژگی‌های فنی فرش اراک

نوع گره بافته شده فرش اراک گره نامتقارن (فارسی) است و رجشمارهای فرش شهر اراک و روستاهای آن کاملا متفاوت است. روستاهای شمال اراک همچون ساروق و غیاث‌آباد دارای قالیچه‌هایی با رجشمار ۴۰ و ۴۵ هستند. و روستاهای شرق و جنوب اراک، قالی های موسوم به مشک‌آباد و محل دارای رجشمار ۲۰ تا حداکثر ۳۰ هستند.

شیرازه‌بافی و پرداخت و روگیری همراه با بافت انجام می‌شود. نوع دار به صورت عمودی و چله‌کشی نیز به روش فارسی است. در حال حاضر کلیه فرش‌های اراک از نوع دو پود است.

عمده‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در فرش‌های اراک و محلات و سایر مراکز این استان عبارتند از: لاکی، سرمه‌ای، سبز، کرم ، بژ، مسی، حنایی، قهوه‌ای و آبی که هر کدام با درجات مختلف قرار می‌گیرد.

 از شناسه‌های مهم قالیچه‌های منطقه اراک، رنگ کرمِ استخوانی و دوغی در متن، و سبز زیبای بندهای پیچ در پیچ فرش‌های فراهان است.

ابزار بافندگی در اراک (سمت راست شانه (دفه) جهت کوبیدن پودها و سمت چپ ابزاری برای پیش‌کشی2 پرزهای بافته شده)

ابزار بافندگی در اراک (سمت راست شانه (دفه) جهت کوبیدن پودها و سمت چپ ابزاری برای پیش‌کشی۲ پرزهای بافته شده)

پی نوشت

  1. منطقه‌ای که در قدیم از مناطق عراق عجم محسوب می‌شده است.
  2. پس از اتمام هر رج فرش، بافندگان باید با استفاده از دست یا شانه گره‌ها را به سمت جلو کشیده و با این کار از بیرون آمدن قسمت انتهای گره‌ها از پشت فرش جلوگیری کنند که به این عمل پیش‌کشی گفته می‌شود. این عمل به زیبایی و تمیزی پشت فرش کمک می‌کند.

ریحانه کثیری
کارشناس ارشد فرش دستباف


برای اطلاعات بیشتر درباره قالی اراک می­توانید منابع زیر را مطالعه کنید:

– ادوارز، سیسیل، (۱۳۶۷). “قالی ایران”، ترجمه مهین دخت صبا، انجمن دوستداران کتاب.

– ژوله، تورج، (۱۳۸۱). “پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران.

– نصیری، محمدجواد، (۱۳۷۴). “سیری در هنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران.

۶۳۳ درصد افزایش قیمت فقط در یک نوبت

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در مجموع ۶۳ نوبت برگزاری تعداد ۱۰۰ تخته فرش به متراژ ۲۹۷ متر مربع عرضه شد و فقط ۱۲ تخته فرش در ۷ نوبت به مساحت ۳۷ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۸۸ تخته فرش در ۵۶ نوبت برگزاری به مساحت ۲۶۰ متر مربع فروخته شدند.

در سی و پنجمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۱ تخته فرش با رشد قیمت دوبرابری از قیمت پایه فروخته شدند. رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج سی و پنجم متعلق به یک  جفت فرش تبریز بود که با قیمت پایه ۱۱۵ میلیون تومان عرضه شد که متقاضی نداشت. عنوان بالاترین قیمت پایه فروخته شده هم به یک تخته فرش اصفهان تعلق گرفت که با قیمت پایه ۳۵ میلیون تومان عرضه شد و باقیمت نهایی ۳۶ میلیون تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج سی و چهارم را به خود اختصاص داد. به طور میانگین رشد قیمت تمامی فرش‌های فروخته شده در این جلسه حراج فرش دستباف به نسبت قیمت پایه ۵۰ درصد بود.

صدر نشینی سی و پنجمین هفته حراج فرش دستباف هم تعلق گرفت به یک تخته گلیم ورنی که با قیمت پایه  ۳ میلیون تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۶۳۳ درصدی از قیمت پایه با قیمت نهایی ۲۲ میلیون تومان فروخته شد.


درخشش گلیم شیراز در حراج سی و چهارم

 

در این جلسه حراج فرش دستباف کارکرده از مجموع ۶۹ نوبت، تعداد۱۰۱ تخته فرش به متراژ ۲۷۷ متر مربع عرضه شد و تنها ۵ تخته فرش در ۴ نوبت و در مجموع مساحت ۱۱٫۴۳ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند و تعداد ۹۶ تخته فرش در ۶۵ نوبت برگزاری به مساحت ۲۶۶ متر مربع فروخته شدند.

در سی و چهارمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده تعداد ۱۸ تخته فرش با رشد قیمت دو برابری از قیمت پایه فروخته شدند. عنوان رکوردار بالاترین قیمت پایه عرضه شده در حراج سی و چهارم متعلق به یک جفت فرش ماهی تبریز بود که با قیمت پایه ۴۴ میلیون تومان عرضه شد که بیشنهاد بالاتری را ثبت نکرد. عنوان رکورد بالاترین قیمت فروخته شده در حراج سی و چهارم تعلق گرفت به یک جفت فرش کاشان شش متری که با قیمت پایه ۳۸ میلیون تومان عرضه شده و با قیمت نهایی ۳۹ میلیون تومان فروخته شد.

و اما صدر نشینی سی و چهارمین هفته حراج فرش دستباف هم تعلق گرفت به یک تخته گلیم شیراز که با قیمت پایه ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان عرضه شد و با رشد قیمت ۳۰۰ درصدی از قیمت پایه ۶ میلیون ۴۰۰ هزار تومان فروخته شده و عنوان بیشترین رشد قیمت فرش فروخته شده حراج سی و چهارم را به خود اختصاص داد.


قالیچه اردکان فرش غافلگیرکننده حراج سی‌ام

 


درگذشت حاج احمد کریمی اصفهانی

اِنّا للّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعوُن

با نهایت تأسف و تأثر درگذشت حاج احمد کریمی اصفهانی ریاست محترم اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایران را به خانوده محترم ایشان و هیات مدیره معزز و خانواده بزرگ فرش دستباف ایران تسلیت عرض می نماییم. از خداوند بزرگ برای آن مرحوم غفران و رحمت  الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

هیات مدیره و مدیر عامل شرکت فرش ایران


رؤیا، روان‌زخم و بافتن آینده

موزه پرگامون برلین از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که هر سال بیش از یک میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. در این موزه آثاری از هنر یونان، مصر، میان‌رودان و ایران (آثار کاوش شده از منطقه تیسفون و ایوان خسرو)، همچنین مجموعه آثار هنر اسلامی و فرش‌هایی از ایران، ترکیه و قفقاز نگهداری می‌شود. اکنون قرار است موزه پرگامون، از ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، برای سه سال ونیم جهت نوسازی اساسی تعطیل شود. ازاین‌رو کارشناسان موزه برنامه‌هایی ریخته‌اند تا این تعطیلات طولانی جبران شود.

موزه پرگامون برلین از غنی‌ترین موزه‌های جهان است

از جمله این برنامه‌ها، برگزاری نمایشگاهی است با نام «رؤیا و روان‌زخم» (Dream and Trauma) که برخی از قدیمی‌ترین فرش‌ها و پاره‌فرش‌های موزه قیصر فردریش را به نمایش می‌گذارد که از دارایی‌های بنیان‌گذار آن، ویلهلم فون‌بده بوده است. نام نمایشگاه به بمباران برلین در سال ۱۹۴۵ و فرش‌هایی اشاره دارد که بر اثر آن آسیب دیدند یا نابود شدند.

چندتکه سوخته بجای مانده از فرشی صفوی که در بمباران برلین در ۱۹۴۵ نابود شد

ازبین‌رفتن فرش‌های برجسته ایرانی از دوره صفوی در آن سال خسارتی سنگین برای مجموعه قیصر فردریش بود. چند پاره‌فرش آسیب‌دیده از ایران (مانند دو فرش صفوی)، ترکیه (فرشی نسبتاً سالم از اوشاک) و قفقاز (فرش مشهور به اژدها) در نمایشگاه عرضه شده است.

سه سال پس از بمباران فوریه ۱۹۴۵ و نخستین اقدامات برای بازسازی موزه قیصر فردریش

برگزارکنندگان نمایشگاه، رایحه‌ای ترکیبی از بوی پشم سوخته، بمب‌‌های آتشین و مواد شیمیایی ساخته‌اند که بازدیدکنندگان تجربه‌ای ناخوشایند همراه با افسوس از بمباران‌شدن موزه و سوختن فرش‌ها به دست آورند.

موزه قیصر فردریش در سال ۱۰/۱۹۰۹ که فرش‌های نابودشده ایرانی در سمت راست و روبرو دیده می‌شود؛ همچنین فرش قفقازی مشهور به اژدها که اکنون پاره‌های آن در نمایشگاه عرضه شده است نیز سمت راست قابل مشاهده است

دیگر برنامه بخش هنر اسلامی موزه، رویدادی تعاملی است با نام «بافتن آینده» که استفان وبر و آنا بسلین (مدیر و کارشناس بخش هنر اسلامی موزه) کارگردانی آن را بر عهده دارند. در این رویداد فرش مشهور به اژدهای قفقاز بافته شده در سده هفده میلادی که در بمباران موزه کم‌وبیش تخریب شد، بازبافی شده است. البته فرش را به همان شکلی که سوخته بود (بخش‌های خالی را سفید بافته‌اند)، در هند در اندازه ۳ در ۶ مترمربع با پشم و ابریشم بازبافی و به ۱۰۰ تکه ۶۰ در ۳۰ سانتی‌متر تقسیم‌ کرده‌، سپس تکه‌ها را بریده‌ و هر برش را طی فراخوانی در اختیار ۱۰۰ داوطلب از سراسر جهان قرار داده‌اند.

بازبافی فرش اژدهای قفقازی در هند برای رویداد بافتن آینده

در شرح این رویداد آمده است: رنجی مشترک در شرایط دشوار نصف می‌شود. شادی نیز چنین است؛ اما برعکس؛ چون به اشتراک گذاشته شود، می‌توان آن را حداقل دوبرابر کرد. در بخش هنر اسلامی موزه نیز ضریب شادی اکنون دستکم ۱۰۰ تعیین شده است، اما میزان شادی و افرادی که پاره‌فرش‌ها به دستشان می‌رسد طی سه‌سال‌ونیم افزایش می‌یابند. از آنجا که موزه تا سال ۲۰۲۷ تعطیل خواهد بود، رویداد تعاملی «بافتن آینده» شکل گرفته است تا ارتباط دوست‌داران هنر با هم قطع نشود.

فرش مشهور به اژدهای قفقاز بافته شده در سده هفده میلادی که در بمباران موزه کم‌وبیش تخریب شد

شیوه انجام رویداد بدین‌گونه است که داوطلبان طی فراخوانی در روزی که موزه مشخص کرده بود گرد هم آمدند و شخصاً با قیچی از جایی که مشخص شده بود، تکه‌ای را که می‌خواستند از فرش بریدند. هر شخص می‌تواند پاره‌فرشی را که بریده است، ۴ تا ۶ ماه نزد خود نگه دارد سپس به شخص دیگری، هر کس که دوست داشته باشد در هر کجای جهان بفرستد. شرکت پست DHL مسئولیت انجام کلیه ارسال‌ها را با مطمئن‌ترین شرایط که آسیبی به پاره‌فرش‌ها نرسد بر عهده گرفته است. هر پاره فرش برچسبی دارد که امکان شناسایی و رهگیری آن را فراهم می‌کند.

سال ۲۰۲۷ همه قطعات پس از سفری بلند یا کوتاه دوباره در موزه پرگامون گرد هم آمده و کنار یکدیگر چیده می شوند. قرار است داستان هر کدام از قطعات در زمان بازگشایی موزه منتشر شود. هر کسی که قطعه ای به دستش می رسد می تواند آزادانه تجربه و داستان خودش را از آن پاره‌فرش بنویسد.

استفان وبر می‌گوید: «ما به تبادل نیاز داریم. تنها تبادلات فرامنطقه‌ای سبب پیشرفت فرهنگی می‌شود. مهاجرت ایده‌ها، اشیا و افراد در سرتاسر جهان پیشران توسعه ماست». او ادامه می‌دهد: «در بافتن آینده، شما بخشی از یک رویداد فراملی می‌شوید. شبکه‌ای که از داستان‌ها شکل می‌گیرد؛ جشنی که امروز برپا می‌شود و آینده را شکل می‌دهد!»

هنگامی که پاره‌فرش‌ها دوباره در سال ۲۰۲۷ کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانید منتظر یک سلام بزرگ نیز باشید. آیا همه قطعات به برلین بازمی‌گردند؟ آیا در سفری که داشته‌اند، نشانه‌ای از سایش در آنها به وجود آمده است؟ اگر بله چرا و کدام یک؟ هر پاره‌فرش چه داستانی برای ما دارد تا در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کنیم؟ آنان که هر پاره‌فرش را کوتاه یا بلند در اختیار داشته‌اند چه کسانی بوده‌اند؟

هدف این است که تاریخی برای یک ابژه و روایتی افسانه‌ای و چندصدایی را شکل دهیم که بیش از همه درباره یک چیز باشد: الهام بخشیدن به نبوغ انسانی و تأیید تبادل فرهنگی به‌عنوان اصلی که زندگی همه ما را پربارتر می‌کند…

شما اگر بودید کدام تکه از اژدهای قفقاز را برای خود می‌بُریدید؟

گرداوری: داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز