لوح جشنواره صنعت سلامت محور

دریافت لوح زرین جشنواره ملی صنعت سلامت محور

چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور با رویکرد ارتقای سلامت صنایع تولیدی و خدماتی و معرفی سازمان های پاسخگو و مسئولیت پذیر حوزه سلامت کشور،با چشم انداز بهبود و توسعه مستمر فرآیند های سلامت محور در تاریخ سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور مقامات عالی و مسئولین سلامت در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار شد.

اهداف برگزاری جشنواره ملی صنعت سلامت محور:

۱- پایش،رتبه بندی،اعتبار بخشی و تشویق مجموعه‌های متعهد به امر‌سلامت.
۲- تشکیل کارگروه‌های تخصصی سلامت محور در صنایع تولیدی و‌خدماتی کشور.
۳- فرهنگ سازی در جهت تغییر نگرش صنایع در راستا ارتقای سلامت و بهداشت کشور.

جشنواره ملی صنعت سلامت محور با همکاری و همراهی جامعه دانشگاهی،انجمن های علمی و حمایت سازمان‌های متولی سلامت کشور در تلاش است سلامت محوری را در مرکز توجه الویت سیاست های سازمان ها قرار دهد.

شرکت سهامی فرش ایران با شرکت در این جشنواره علاوه بر پایش و رعایت استانداردهای سلامت محور موفق به دریافت لوح زرین اشتهار گردید.


متن لوح زرین اشتهار به شرح زیر است :

شرکت سهامی فرش ایران

مدیرعامل جناب آقای مجید محمد پناه

با استعانت از الطاف الهی و بر اساس آئین نامه اعطای جوایز جشنواره ملی صنعت سلامت محور،عملکرد آن شرکت بر اساس مستندات ارسالی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت ، که به استناد مصوبه هیئت داوران جشنواره شایسته احراز دریافت گواهی

اشتهار

گردیده اید.لذا ضمن تقدیر و تجلیل از تلاش و زحمات مستمری که شما و همکاران گرامیتان به منظور تعهد به استقرار و نهادینه نمودن شاخص های سلامت در محصولات و خدمات انجام داده اید، استمرار توفیقات مجموعه را در ارزیابی های آتی آرزومندیم.

یاسر اسماعیل لو

دبیرعلمی و رئیس کمیته داوران

پنجمین‌ همایش‌ ملی‌ دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش برگزار شد

از ﻫﻤﯿﻦ رو اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤﯽ ﻓـﺮش ایـﺮان با مشارکت دانشگاه شیراز  برای پرکردن خلاء فرصت لازم برای ارائه یافته‌های پژوهشی دانشجویان، دانش‌آموختگان و پژوهشگران فرش کشور و برگزاری رویدادی برای رفع وقفه چند ساله در برگزاری همایش‌های علمی در حوزه فرش، ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه ﺳـﺎیر ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﺣﻤـﺎیتی «پنجمین همایش ملی دستاوردهای علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران» را  در ﺗﺎریخ ۱۹ و ۲۰ آبان ۱۴۰۰ به صورت وبینار ﺑﺮﮔﺰار کرد.

در بیان اهداف این همایش آمده است:
رﺷﺘﻪ ﻓﺮش در ﻣﻘﺎﻃﻊ ﮐﺎرداﻧﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳـﯽ‌ارﺷـﺪ داﻧﺸﺠﻮ و داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎﻧﯽ را ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐـﺮده ﮐـﻪ ﻻزم و ﺿـﺮوری اﺳـﺖ در ﻗﺎﻟـﺐ یـﮏ رویـﺪاد ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، ﻫﻨـﺮی و ﻋﻠﻤـی دﺳﺘﺎوردﻫﺎی آنﻫﺎ ﻧﻤﺎیان ﺷﻮد ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﻬﺘﺮینﻫﺎ در یک ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ، داﻧﺸﺠﻮیان، داﻧﺶ‌آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ اﻣﺮ ﺑـه ﺑﯿﺎن ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖ و ﺗﻬﺪیدﻫﺎی ﭘﯿﺶ‌روی رﺷﺘﻪ ﻓﺮش ﺑﭙﺮدازﻧﺪ؛ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﻫﻢ‌ﻓﮑـﺮی، راه‌کارﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮای ﺣـﻞ ﻣﺸﮑﻼت اﻧﺪیشیده ﺷﻮد.

گفتنی است در آیین گشایش این رویداد مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران جناب آقای مجید محمدپناه پس از خیر مقدم به اعضاء محترم انجمن علمی فرش ایران، فرهیختگان و دانشجویان محترم حاضر در این همایش با نگاهی کوتاه به تاریخچه و اهداف شرکت سهامی فرش ایران در جهت تجلی و بازگشت جایگاه فرش ایران به بازرهای جهانی پرداختند.

ایشان ضمن اشاره به مشکلات صنعت فرش ایران و فاصله گرفتن از جایگاه اصلی خود در بازارهای جهانی و جاماندن از سایر رقبا،  به راهکارهای جدید برای برون رفت از این شرایط اشاره نمودند که یکی از مهمترین آن علمی‌تر شدن روش تولید و تامین مواد اولیه تا ارائه محصول فاخر و ارزشمند ایرانی دانسته و تاثیرگذارترین مورد آن را ایجاد تحول در بخش طرح و رنگ مطابق با سلیقه بازارهای روز ایران و دنیا در کنار حفظ اصالت فرش ایران دانستند.

ایشان همچنین ایجاد تحولی نو و علمی در صنعت فرش را عاملی موثر در برگشت بازارهای جهانی و به طبع آن کارآفرینی و استفاده از تمام ظرفیت دانشگاهی در این صنعت دانستند که باعث فعال تر شدن دانشجویان و دانش پژوهان صنعت فرش میشود.

در آیین پایانی این رویداد دو روزه که در بخش‌های مختلفی از جمله تجلیل از بزرگان فرش، معرفی آثار دانشجویان فرش، معرفی کارآفرینان فرش و ارائه مقالات منتخب همایش پیگیری شد دومین جایزه کارآفرینی استادغلامرضا ذوالانواری در زمینه فرش به آقای دکتر احمدرضا احمدی اعطا شد. همچنین منتخبین همایش در بخش‌های کارآفرینی، دانشجو و دانش‌آموخته نمونه و پایان نامه برتر و قابل تقدیر اعلام شد.

بیانیه پایانی همایش هم به شرح زیر قرائت شد:
۱- دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی به عنوان پیشران های اصلی حرکت علمی در جامعه ی فرش ایران شناخته می شوند ، لذا توجه به پژوهش های کاربردی در کنار اولویت های بنیادین می تواند زمینه ساز توسعه ی علمی و عملی فرش دستباف ایران باشد.
۲- جوانان دانشجو و دانش آموخته ی فرش انتظار دارند ، دانشگاهها ، مراکز دولتی متولی و نهادهای خصوصی مرتبط با فرش به هنر، دانش و تجربه ی آنها اعتماد داشته و زمینه حضور هر چه بیشتر آنها را در عرصه های تولید، عرضه، آموزش و سیاست گذاری فرش ایران فراهم سازند.
۳- مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی فرش دستباف در ایران باید توسط افراد خبره، تحصیلکرده، دلسوز و آشنا به حوزه فرش دستباف اداره شود، لذا شرکت کنندگان در این همایش ملی علمی از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارند تا اداره فرش ایران را به دانش آموختگان و متخصصین تحصیل کرده ی این رشته واگذار نماید.
۴- انتظار می رود متولیان دولتی و نهادهای خصوصی فرش دستباف ایران به انجمن علمی فرش که متشکل از جمعی از فرهیختگان، پژوهشگران، دلسوزان و دانش آموختگان فرش دستباف است، نگرشی مشاور مآبانه داشته و از تجارب اعضای انجمن در سطوح سیاستگذاری، اجرایی و آموزشی بهره بگیرند.
۵- در شرایط دشوار کنونی با توجه به آسیب های تحریم های ظالمانه بر پیکره ی اقتصاد فرش ایران الزم و ضروری به نظر می رسد که اهتمام و توجه ویژه ای به مشکالت و آسیب های وارده بر پیکر تولید و صادرات فرش ایران صورت بپذیرد. در این راستا کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی و کارگروه های تخصصی دولت باید از تجارب و دانش پژوهشگران، دانش آموختگان و دانشجویان فرش ایران بهره ی بیشتری ببرند
۶- پژوهش و تحقیق اصولی و علمی نیاز به حمایتهای مادی و معنوی ویژه دارد، لذا در این راستا نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی ذی ربط باید حمایت بیشتری از پژوهش های کاربردی در حوزه ی فرش دستباف داشته باشند
۷- فاصله گرفتن نظام آموزش عالی فرش با بدنه ی بازار می تواند بخشی از سرمایه های مادی، اجتماعی و انسانی این مرز و بوم را تحتالشعاع قرار دهد ، لذا شرکتکنندگان در این همایش تقاضا دارند زمینه های همکاری دانشگاه و بازار به صورت دوطرفه فراهم گردد تا از این طریق بتوان زمینه ی اشتغال بیشتر دانش آموختگان فرش را فراهم نموده و آموزش های کاربردی و مفید موجب افزایش دانش، تجربه و مهارت دانشآ موختگان گردد
۸- از جوانان تحصیلکرده و فرهیخته ی فرش دستباف انتظار می رود که با نگرشی مسئله محور و بدون توجه به موانع موجود، عاشقانه مشکالت و نیازهای فرش دستباف را شناسایی و برای رفع آنها راهکارهای عملیاتی جستجو و جهت اجرایی کردن آنها تالش وافر بنمایند.
۹- بهره‌گیری از تمام ظرفیت های موجود فرش دستباف در راستای اعتالی این هنر ملی و بومی باید در دستور کار همه دلسوزان و فرهیختگان حوزه ی فرش دستباف قرار بگیرد. در پایان از خداوند متعال تقاضا داریم به همه ی ما این توفیق و توانایی را مرحمت بفرماید تا بتوانیم در راستای اعتالی فرش این مرز و بوم گام برداشته و موانع و مشکالت را یکی پس از دیگری پشت س ر بگذاریم. فرش ایران آینه ی فرهنگ غنی و تمدن کهن ایرانی است لذا شایسته آن است که این هنر اصیل بیش از پیش مورد توجه و اهتمام همه عاشقان ایران قرار بگیرد.
نفرات برتر و برگزیدگان همایش به شرح ذیل می باشند:

فرش کرمان

فرش کرمان

کرمان یکی از استانهای تولید کننده قالی‌ و فرش دستباف با قدمتی دیرینه است.

مناطقی چون ماهان،راور،زرند،رفسنجان و کرمان شهری باف و بخش های تابعه روستایی باف هستند. حوزه های فرش بافی کرمان عبارتند از: چوپال، ماهان، قیط‌العرب، اسفندقه،افشار، یرجان، رفسنجان، راور، کرمان، بافت و جیرفت.

از میان این مناطق شهری باف کرمان،شهر راور در صدر است و از میان مناطق روستایی باف و عشایری،سیرجان از همه مشهورتر است. قالی های شهری باف و روستایی باف استان اکثرا سه پود هستند و استفاده از گره نامتقارن در آنها رایج است.

کرمان یکی از مراکز قالیبافی ایران که در قالی‌های خود به جای یک یا دوپود از روش سه پود گذاری استفاده میکنند. پود اول‌و‌سوم از حیث ضخامت یکسان اند و قدری از نخ چله نازک‌ترند و پود وسط بسیار نازک است.

از ویژگی های فنی فرش‌های کرمان میتوان به سبک بودن بافت، فارسی باف و لول باف بودن آن اشاره کرد. طرح قالی کرمان بیش از هرچیز مربوط به در هم آمیختن <<طرح و رنگ>> است.

نقشه های خوشه‌انگوری، گلدانی، درختی، سبزیکارچمنی، ستونی۳۳پل، قاب‌قرآنی، بته‌جقه‌ای،لچک‌ترنج‌کف ساده، شکارگاه و افشان، گوبلن و گلفرنگ، خشتی و لوزی خاتم ، اردبیلی و برگ چغندری میتوان یاد کرد که نقشه های سرام ، قاب قرآنی و گل کومه ای مختص کارهای کرمان میباشد.

دلایل مهم شهرت قالی بافی کرمان

در تهیه قالی های مطبوع و زیبا بر روی متن های کم رنگ مهارت و استادی پیدا کرده اند. به همین دلیل کرمان در زمینه تهیه قالی های زیبا و نفیس از مایه های روشن بی رقیب است.
در هیچ یک از قالی های مرغوب کرمان کمتراز ۱۵ رنگ به کار به کار نرفته است و از تخته قالی‌های نفیس دوبرابر این تعداد رنگ بهره گرفته شده است.

شرکت سهامی فرش ایران نیز در کرمان درای شعبه تولیدی میباشد و قالی های بسیار زیبایی تولید می کند که اصالت و کیفیت فرش های کرمان را حفظ کرده و در فروشگاههای خود عرضه میکند.

حراج

مزایده فرش کارکرده (حراج هفتگی)

حراج فرش!

دوشنبه های شگفت انگیز در شرکت سهامی فرش ایران

مزایده حضوری (حراج هفتگی) فرش دستباف کارکرده هر دوشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار می شود.

در این مزایده (حراج‌هفتگی) میتوانید فرش و سایر دستبافته های کارکرده  را بخرید، بفروشید، ببینید و از رقابت هیجان انگیز خریداران لذت ببرید!

شرکت در حراج برای عموم علاقمندان آزاد است و محدودیتی وجود ندارد.

اگر مایل هستید در یک رویداد هیجان انگیز فرش حضورداشته باشید قطعا پیشنهاد می کنیم حداقل یکبار حراج فرش را از نزدیک ببینید.

در این رویداد هفتگی شرکت سهامی فرش ایران انواع فرش‌ها با تنوع قیمت،کیفیت،ابعاد،سبک و قدمت ارائه می شود که برخی از نمونه های آن شمارا شگفت زده میکند.

شما نیز میتوانید فرش دستباف،گلیم،گبه و تابلو فرش دست دوم و کارکرده خود را در ایام هفته به غیر از روز حراج جهت ارزیابی و ارائه در مزایده حضوری به شرکت سهامی فرش ایران تحویل داده و فروش، فرش‌خود را در یک رقابت‌هیجانی‌در بین خریداران‌از نزدیک تجربه و مشاهده کنید.

فرش‌شمادرمزایده (حراج‌هفتگی) شرکت سهامی فرش‌ایران،به بالاترین‌پیشنهاد فروخته میشود .

کلیه‌مراحل ازاجراء،فروش‌و تسویه‌حساب با‌خریدار و واکذارکننده فرش به عهده شرکت سهامی فرش ایران میباشد.

پس از فروش فرش دستباف کارکرده، شرکت سهامی فرش ایران  باکسر ۱۰درصد کارمزد از مبلغ فروش نهایی با شما تسویه‌حساب میشود و یا میتوانید با استفاده از طرح‌های متنوع فروش از جمله تعویض فرش‌کهنه با فرش‌نو و همچنین تسهیلات خرید فرش‌دستباف تا سقف ۵۰۰میلیون ریال در اقساط ۲۰ ماهه بدون کارمزد استفاده نمایید.

نقش‌مایه درخت بید مجنون در طرح خشتی

بررسی نقشمایه درخت بید مجنون در قالی “نقش خشتی” استان چهار محال بختیاری

طرح درخت یکی از مهمترین و اصیل ترین نقشمایه های تزئینی و عرفانی هنرهای سنتی ایران است.

نمونه ای از آن درخت بید مجنون است که در نگاره و آثار هنری ایرانی خصوصا فرش دستباف برخی از مناطق نمایان است. به همین ترتیب به معرفی این نقشمایه بویژه “قالی خشتی” در استان چهارمحال بختیاری می پردازیم.
در حال حاضر نقشه خشتی یکی از پرطرفدارترین گونه های قالی در بین بیشتر قالیبافان و تولید کنندگان چهارمحال بختیاری است.

به نحوی که در بعضی مناطق استان مانند سامان تقریبا کلیه بافندگان این نقشه را عموما در ابعاد ۲در۳ یا ۳در۴متر تولید می کنند. مرغوب ترین قالی خشتی از نظر رنگرزی و کیفیت رنگ های طبیعی ، تنوع طرح و نقش، زیبایی و دوام در چالشتر تولید می شود .

نماد بید مجنون در قالی نقش خشتی از گذشته تاکنون با تحولاتی در طرح و رنگ به شکل چشمگیر و قابل اعتنا استفاده می شود.

در یک خشت تنه درخت در وسط و تعدادی شاخه از دو طرف آن به صورت عمودی آویزان است .شاخه ها اغلب به صورت متقارن در دو سوی تنه به کار برده می شوند و تعداد آنها در هر سو ۳ تا ۵ شاخه است.

بید مجنون به صورت های متقارن و نامتقارن ، گلدار و میوه دار، ۲ یا چند لته ای به شکل دسته ای و جداگانه بر روی هم ترکیبی با پرندگان و حیوانات در خشت های همجوار بافته می شود.

نگاره درخت بید مجنون که اجرای آن با بهره گیری از خطوط شکسته هندسی شاخه های آویزان درخت بید را در حالات مختلف و به صورت انتزاعی تداعی می کند.

البته در کنار نگاره بید مجنون، درختان سرو تبریزی، کاج بعضا سبزه ها و گلهایی هم مشاهده می شود.

نقش بید مجنون در چهارمحال بختیاری سرشار از زندگی و حرکت معنا می شود و با توجه به تنوع و درخشندگی رنگ های استفاده شده در آن، همچنین روابط اجزا در هر نقشمایه رفت و برگشت عناصربصری که در نوع خود یادآور نقوش گلیم عشایر ایران است.

هم اکنون در قالی خشتی استان چهارمحال بختیاری بیش از ۳۰ نوع نقش بید مجنون بافته می شود.

در خصوص طرح درختان ، به ویژه بید مجنون، انتزاع هندسی شدن طرح، خصوصا در چالشتر حکایت از ارتقا کیفی این نقشمایه از نظر بصری دارد.

علی رغم میل متقاضیان و دخالت در انتخاب نقوش فرش در این مناطق، این نقش تاکنون متاثر از تزیینات معماری سنتی اماکن تاریخی این نواحی است.

هرچند آنچنان که گفته شد به طور کلی اغلب نقش ها در پیوند تنگاتنگ با نحوه زندگی معیشت ساکنان و طبیعت پیرامون شکل گرفته است.

کرک یا اصطلاح کرک در تولید فرش دستباف

از دیر زمان پیشه‌ها دارای اصطلاح‌ها ویژه‌ای هستند که در پس خود کیفیت و یا کمیتی را بیان می‌کنند. فرش دستباف ایران نیز دارای اصطلاحات پرشماری است که از آن میان «کُرک» دارای داستانی است کمتر شنیده شده.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، بهرگیری از اصطلاحات در بین پیشه‌وران به چند دلیل شکل می‌یافت، نخست آنکه از طریق آن بتوانند کیفیت و یا کمیتی را به صورت استعاره بیان کنند؛ که به استعاره بیان کردن در سنت سرزمین ما دیری است وجود دارد.
دو آنکه برای ناپیدا بودن بر دیگران شکل می‌یابد و وجهی رمز گونه به خود می‌گیرد. رمز داری و نامفهوم بودن در پیشه‌های چون زرگری، آسیابانی، مسگری، مطربی و سلیری (نمد مالی) بدل به زبان می‌شود تا از این طریق یادگیری اصطلاح‌ها ناممکن و در نتیجه بهره مالی آن حفاظت شود. در زبان‌شناسی به این زبان‌های برساخته «لوتر» یا «لوترا» گفته می‌شود.

پرکاربردترین ماده اولیه تولید فرش دستباف، الیاف پشم است. این الیاف در دانش نساجی زیر گروه الیاف حیوانی جای دارد. ناگفته پیداست گوسفند، بنیان تامین این الیاف در هنرـ صنعت فرش دستباف است. لیف پشم بنابر تیره گوسفند، سن، خوراک و فصل برداشت، ویژگی فیزیکی متفاوتی خواهد داشت. ظرافت، بلندا، توان کش‌سانی، توان فشردگی، خمش‌پذیری و شماری دیگر، کیفیت‌هایی هستند که ویژگی فیزیکی لیف را مشخص می‌سازند. این کیفیت‌ها خود در هنگان تولید نخ زمینه ساز کیفیت فیزیکی نخ پشمین می‌شوند و گاه می‌توان با درآمیختن دو گونه لیف مختلف، برایندی از آنها را به دست آورد.

در تجارت منسوجات برای مشخص کردن کیفیت الیاف پشمین، کشورهای تولید کننده از شاخص‌های متفاوت استفاده می‌کنند. برای نمونه در آلمان روش الفبا متداول است (A-F)، در انگلستان و برخی دیگر از کشورهای انگلیسی زبان از روش بِرادفورد استفاده می‌کنند (نمره جنس پشم ۶۴)، در فرانسه از اعداد و حروف بهره می‌گیرند (مرینو ۱۰۵)، و در آمریکا دسته‌بندی براساس اختلات خونی انجام می‌شود (نصف خون  ).

در دانش نساجی بر مبنای آنکه شکل قاعده لیف چگونه است، می‌توان ظرافت الیاف را با هفت شاخص سنجید، و فراگیر‌ترین آنها «نمره» (دانسیته خطی) است که «جرمِ واحدِ طولِ الیاف» را نشان می‌دهد.

«میکرون» : یکی از یکای اندازه‌گیری ظرافت الیاف پشم است که برابر با ۶-۱۰ (۰۰۰۰۰۱/۰)یک متر بیان می‌شود.
از این رو الیاف پشمین از منظر کیفیت و ظرافت به پنج دسته تقسیم می‌شوند: ظریف (پشم گوسفندهای مرینوس، ۱۴ تا ۲۴ میکرون)، متوسط (پشم گوسفندهای سافِک، هَمپ‌شایر و …، ۲۴ تا ۵/۳۲ میکرون)، ضخیم (پشم بیشتر گوسفندهای آسیایی، ۳۱ تا ۳۴ میکرون)، بلند (پشم گوسفندهای کاتس‌وول، لینکلن و …، ۳۰ تا ۴۰ میکرون با بلندای ۱۲ تا ۴۰ سانتی‌متر) و دورگه (نژاد مشخصی نیستند و بستگی به نژاد والدین‌شان دارند، ۲۲ تا ۳۲ میکرون با بلندای ۶ تا ۱۷ سانتی‌متر).

در بازار فرش دستباف ایران اصطلاح «از کُرک بافته شده» در مورد محصولاتی گفته می‌شود که تمام پرز‌ها از نخ پشمین ظریف بافته شده‌اند و به صورت مشخص «نخ پشمین مرینوس».

از این رو، بیان کننده کیفیت، لطافت و ظرافت بالای ماده اولیه استفاده شده است. اما کرک چه الیافی است که به استعاره از آن یاد می‌شود.

تمامی الیاف‌های موجود به یکی از این بنیان‌ها وابسته است: بشر ساخته است، از گیاه برداشت شده و یا بخشی از حیوان است. الیاف حیوانی نیز به دو گروه وابخشیده می‌شود، پوشش بدن و یا شکل یافته از بزاق. الیاف به دست آمده از پوشش حیوانات خود نیز سه زیر گروه دارد:

  • الیاف پشمی که بر بدن گوسفندان رشد می‌کنند
  • الیاف موئی (کرک) که بر بدن حیواناتی غیر از گوسفند رشد می‌کنند
  • الیاف خز که بر بدن حیواناتی مانند خرگوش، راسو و… رشد می‌کنند

کرک از رویش مویین بز‌، شتر، گاومیش و خرگوش به دست می‌آید. این الیاف که مانند پشم گوسفند از پروتئین شکل یافته، زیردست بسیارنرم، وزنی سبک و جلای زیاد دارد. به دیگر سخن، دلیل استفاده از کرک در تولید صنایع دستی یکتا و خاص، همین سه ویژگی است که آن را نسبت به الیاف پشم گوسفند در جایگاهی برتر قرار می‌دهد.

آنقوره (Angora)  یا موهر (Mohair) و  کشمیر (Cashmere) دو نژاد از بزها هستند که مهم‌ترین منبع رشد و تولید کرک به شمار می‌روند. شتر دو کوهان، لاما (Lama)، آلپاکا (Alpaca)، ویگونا (Vicuña) و گوآناکو (Guanaco) نژادهای شتر هستند که از آنها کرک تهیه و تولید می‌شود. گاو میش یاک (Yak) و خرگوش آنقوره (Angora) نیز جز منابع تهیه کرک به شمار می‌روند و نسبت حیوانات نامبرده در رده بعد جای دارند.

الیاف‌های تولید شده از این حیوانات خود دارای ویژگی‌هایی هستند که در تجارت بر آنها توجه می‌شود. برای نمونه ظرافت الیاف به دست آمده از ویگونا ۶ تا ۱۰ میکرون است که در برابر ظرافت مرینوس با ۱۴ میکرون، در جایگاهی ممتاز قرار دارد.

گفتنی است نخستین مردمانی که توانستند گوسفند را دست‌آموز کنند، ایرانیان در ۶۰۰۰ پ.م. بودند.

این می‌تواند نشان از پیشینه ایرانیان در تولید دست‌بافته‌ها باشد. دو دیگر، به دلیل جایگاه ایران در شاه‌راه تجاری خاور دور به باختر اروپا، فراهم آمدن آشنایی ایرانیان با بافته‌های سرزمین‌های دیگر مانند کشمیر روی می‌داده.

چنان‌که می‌دانیم تولیدات کشمیر با توجه به سلیقه خریدار ایرانی تولید می‌شد و در مقابل، بافته‌هایی برمبنای محصولات کشمیری در کرمان تولید می‌شد، و در نتیجه پرورش بز کرکی نیز آغاز شد که تا به امروز ادامه دارد.
از این رو اصطلاح «کرک» در بین تولید کنندگان فرش ایران برای نشان دادن کیفیت بسیار و ظرافت بالای بافته‌هایشان، استفاده و فراگیر شده است.

محمدصیرفیان ، استاد عالیقدر ‌‌‌صنعت فرش ‌درگذشت.

محمد صیرفیان، از پیشکسوتان صنعت فرش و اهداکننده فرش ایران به سازمان ملل درگذشت.
به گزارش روابط عمومی ، با نهایت تاسف و تاثر استاد حاج محمد صیرفیان از بازماندگان بافت سنتی فرش اصفهان و یکی از خاندان بنیانگذار برند تجاری فرش صیرفیان اصفهان ، که دلباخته فرهنگ و هنر این مرز و بوم بود،‌از‌این‌جهان فانی ، رخت بربسته‌ و به دیدارمعبودشتافته‌است.

این هنرمند برجسته متولد هزار و سیصد در محله ی باب الدشت اصفهان از متولیان و بزرگان عرصه ی فرش ایران بود که مهارت خاصی در تولید فرش در بخش رنگ رزی و تهیه ی نقشه داشت.
همچنین استادهنرمند ونیکوکار ، مدرسه و دانشگاه صیرفیان را در خیابان گلستان اصفهان راه اندازی کرد.

استاد حاج محمد صیرفیان اهداء کننده فرش معروف بنی آدم به سازمان ملل متحد بوده است که به عنوان سندی ماندگار از نگاه انسانی و جهانی فرهنگ و تمدن ایران کهن بر دیوار این سازمان نصب شده است.

استاد محمدصیرفیان برای سفارش نقشه های فرش به هنرمندترین نقاشان زمان ازجمله مرحوم استاد حاج مصورالملکی، استاد احمد ارچنگ، استاد خطائی و استاد علامه که هرکدام در فن طراحی نقش قالی بی مانند بودند، مراجعه می کردند.

فرش صیرفیان از نفیس‌ترین و محبوب‌ترین قالی‌های ایرانی به‌شمار می‌رود که دو تخته از آن در کاخ نیاوران و یک تخته در سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود.
بدینوسیله شرکت سهامی فرش ایران درگذشت استاد حاج محمد صیرفیان را به خاندان بزرگ صیرفیان و جامعه فرش ایران تسلیت عرض نموده و برا ی این استاد و بزرگ مرد عرصه صنعت و هنر آمرزش و غفران الهی را خواستار است.

گفتگو با مدیر کارخانجات کرج جناب آقای نادر نظری

کارخانجات شرکت سهامی فرش ایران بزرگترین تامین کننده مواد اولیه فرش دستباف کشور

مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۳۳در کرج تاسیس شده است و مجموعه فعالیت‌های مرتبط با فرش دست‌باف را انجام می‌دهد.

در این مجموعه بخش‌های مختلف شامل کارخانجات شستشوی پشم، رنگرزی طبیعی و شیمیایی، قالیشویی و رفوگری در حال فعالیت هستند.

ما با نادر نظری مدیر کارخانجات کرج به گفت‎گو نشستیم تا صحبت‌ها و دغدغه‌های این واحد از مجموعه شرکت سهامی فرش ایران را بشنویم.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، نادر نظری با داشتن سوابق مختلف مدیریتی و اجرایی ، از سال ۱۳۹۹ به عنوان مدیر کارخانجات کرج با شرکت سهامی فرش ایران همکاری می‌کند.

نادر نظری علل موفقیت خود را ضرورت ، اهمیت و ارزش گذاری بر منابع انسانی را کلید موفقیت در کار می‌داند، او معتقد است انگیزه دادن و احترام گذاشتن به نیروها ، شرکت را به سوی رشد هدایت می‌کند. وی ادامه داد زمان جنگ همین نیروی انسانی بودند که کشور را حفظ کردند.

نادر نظری در خصوص وضعیت منابع انسانی در شرکت سهامی فرش ایران معتقد است که داشتن نیروهای قدیمی و باتجربه در کنار استخدام نیروهای جوان متخصص و تحصیلکرده در حیطه فرش موجب شده است که چشم انداز روشنی از پیشرفت در شرکت داشته باشیم.

وی درخصوص کارایی و بهره‌وری منابع انسانی معتقد است که باید روش کارِ گروهی وارد چرخه سازمان شود و همچنین انگیزه رشد برای نسل جدید که وارد مجموعه شرکت سهامی فرش شده‌اند مهیا گردد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران نادر نظری در خصوص اهداف و برنامه‌های خود در مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه اظهار داشت که:

“هدف اصلی ما در این مجموعه در حال حاضر تکمیل‌ چرخه تولید است، یعنی بتوانیم سه حلقه تامین، تولید و توزیع مواد اولیه را تکمیل و علاوه بر تامین نیازهای شرکت نیازهای بازار را نیز تامین کنیم، به همین منظور دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت طرح ریزی کرده‌ایم که در برنامه کوتاه مدت هدف ما این است که نیازهای شرکت را تامین نماییم و چشم انداز بلند مدت ما تامین نیاز بازار است”.

سخن آخر:

نادر نظری گفت‌گوی خود را با این جملات به پایان رسانید: “درآخر جا دارد از آقای مهندس محمدپناه تشکر کنم، ما با نگاه ایشان پیش میرویم و ایشان با توجه به طرح وبرنامه های جدید و همچنین سیاست بهینه و مدیریت کلان خود مسیر رشد و پیشرفت را هموار نموده اند”.

بازدید از کرج

بازدید‌ مدیر عامل‌ موسسه ‌اعتباری ملل از‌کارخانجات ‌کرج‌

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران ، دکتر جوادی مدیر عامل موسسه اعتباری ملل به اتفاق دکتر خرامهر مدیر عامل گروه توسعه اقتصاد ملل و مهندس سیف الهی مدیر عامل شرکت زیباسازه توس در روز یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ از کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش ایران بازدید کردند.
مدیر عامل موسسه اعتباری ملل پس از بازدید از کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش بیان داشتند تولید فرش دستباف به عنوان یک محصول کاملاً ایرانی که مجموعه ای از هنر و صنعت ایرانی می باشد می تواند در ایجاد اشتغال در تمام نقاط کشور نقش داشته باشد و ما در شرکت سهامی فرش ایران از این هنر صنعت که نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال دارد بطور کامل حمایت می کنیم.

ایشان افزود چشم انداز خوبی برای شرکت فرش ترسیم شده که انشاالله با برنامه های پیش بینی شده به آن نائل خواهیم شد.
در این بازدید مهندس محمدپناه مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران فرایند تامین مواد اولیه تولید فرش دستباف و عملیات تکمیلی فرشهای تولیدی را برای هیات بازدید کننده تشریح نمود.
وی در بیاناتی ضمن تشکر از حمایتهای هیات مدیره شرکت سهامی فرش ایران و مدیر عامل محترم موسسه اعتباری ملل گفت در دو سال گذشته موفق شدیم تولید شرکت را ۶۰ درصد افزایش دهیم و تعداد دستگاههای قالیبافی فعال را به ۴۳۰۰ دستگاه برسانیم و با این عمل توانستیم تعداد بافندگان را به حدود ۱۱ هزار نفر افزایش داده و اشتغال ایجاد نماییم.

ایشان افزود با افزایش تولید فرش فعالیتهای کارخانجات تامین مواد اولیه نیز افزایش یافته به گونه ای که خدمات رنگزری گیاهی و شیمیایی، رفوگری و قالیشویی در این مدت توسعه یافته است.

گفتنی است شرکت سهامی فرش ایران با ایجاد کارگاهها و دار قالی در اقصی نقاط کشور ضمن توسعه این هنر ایرانی از خانواده های بافنده حمایت نموده است.

شهید محمد رواقی‌

شهید محمد رواقی در سال ۱۳۲۸ در مشهد دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد. ایشان در سال ۱۳۴۹ در مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را آغاز کرد، شهید رواقی در این دوران مبارزات سیاسی خود را ادامه داد و انجمن اسلامی دانشجویان را همراه تنی چند از هم دوره‌های خود در این دانشکده تاسیس کرد.

محمد رواقی سال ۱۳۵۳ پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و با وجود پذیرش در دوره دکترا برای خدمت به هموطنان به ایران بازگشت.

در زمان خدمت سربازی به یاری دیگر سربازان یک موسسه فرهنگی به نام رسا راه‌اندازی کردند که خروجی این موسسه نشر ۲۰۰ جلد کتاب در سال اول تاسیس بود.

شهید رواقی در همین ایام با همسری مبارز که در زمان سنگربندی خیابان‌ها نیز همراهش بود، ازدواج کرد. شهید محمد رواقی پس از پیروزی انقلاب مدتی در کمیته رفاه بود، سپس در استانداری آذربایجان شرقی مشغول به‌کار شد.

در سال ۱۳۵۸با تصویب شورای انقلاب وارد وزارت بازرگانی شد و مدتی به‌عنوان عضو هیات مدیره شرکت فرش انجام وظیفه کرد و بعد به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی فرش منصوب شد.

شهید رواقی که به واسطه شغل خانواده خود با فرش آشنا بود و شرایط زندگی قالی‌بافان را از نزدیک لمس کرده بود هدف و کوشش خود را بر اساس احقاق حقوق قشر محروم قالی‌باف پایه نهاد و خدمات ارزنده به یادگار گذاشت.

سرانجام این مبارز برجسته مشهدی در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در روز ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران به دست منافقین کور دل به شهادت رسید و به دیدار معبود شتافت.

یادش گرامی باد.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران