کرک یا اصطلاح کرک در تولید فرش دستباف

از دیر زمان پیشه‌ها دارای اصطلاح‌ها ویژه‌ای هستند که در پس خود کیفیت و یا کمیتی را بیان می‌کنند. فرش دستباف ایران نیز دارای اصطلاحات پرشماری است که از آن میان «کُرک» دارای داستانی است کمتر شنیده شده.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، بهرگیری از اصطلاحات در بین پیشه‌وران به چند دلیل شکل می‌یافت، نخست آنکه از طریق آن بتوانند کیفیت و یا کمیتی را به صورت استعاره بیان کنند؛ که به استعاره بیان کردن در سنت سرزمین ما دیری است وجود دارد.
دو آنکه برای ناپیدا بودن بر دیگران شکل می‌یابد و وجهی رمز گونه به خود می‌گیرد. رمز داری و نامفهوم بودن در پیشه‌های چون زرگری، آسیابانی، مسگری، مطربی و سلیری (نمد مالی) بدل به زبان می‌شود تا از این طریق یادگیری اصطلاح‌ها ناممکن و در نتیجه بهره مالی آن حفاظت شود. در زبان‌شناسی به این زبان‌های برساخته «لوتر» یا «لوترا» گفته می‌شود.

پرکاربردترین ماده اولیه تولید فرش دستباف، الیاف پشم است. این الیاف در دانش نساجی زیر گروه الیاف حیوانی جای دارد. ناگفته پیداست گوسفند، بنیان تامین این الیاف در هنرـ صنعت فرش دستباف است. لیف پشم بنابر تیره گوسفند، سن، خوراک و فصل برداشت، ویژگی فیزیکی متفاوتی خواهد داشت. ظرافت، بلندا، توان کش‌سانی، توان فشردگی، خمش‌پذیری و شماری دیگر، کیفیت‌هایی هستند که ویژگی فیزیکی لیف را مشخص می‌سازند. این کیفیت‌ها خود در هنگان تولید نخ زمینه ساز کیفیت فیزیکی نخ پشمین می‌شوند و گاه می‌توان با درآمیختن دو گونه لیف مختلف، برایندی از آنها را به دست آورد.

در تجارت منسوجات برای مشخص کردن کیفیت الیاف پشمین، کشورهای تولید کننده از شاخص‌های متفاوت استفاده می‌کنند. برای نمونه در آلمان روش الفبا متداول است (A-F)، در انگلستان و برخی دیگر از کشورهای انگلیسی زبان از روش بِرادفورد استفاده می‌کنند (نمره جنس پشم ۶۴)، در فرانسه از اعداد و حروف بهره می‌گیرند (مرینو ۱۰۵)، و در آمریکا دسته‌بندی براساس اختلات خونی انجام می‌شود (نصف خون  ).

در دانش نساجی بر مبنای آنکه شکل قاعده لیف چگونه است، می‌توان ظرافت الیاف را با هفت شاخص سنجید، و فراگیر‌ترین آنها «نمره» (دانسیته خطی) است که «جرمِ واحدِ طولِ الیاف» را نشان می‌دهد.

«میکرون» : یکی از یکای اندازه‌گیری ظرافت الیاف پشم است که برابر با ۶-۱۰ (۰۰۰۰۰۱/۰)یک متر بیان می‌شود.
از این رو الیاف پشمین از منظر کیفیت و ظرافت به پنج دسته تقسیم می‌شوند: ظریف (پشم گوسفندهای مرینوس، ۱۴ تا ۲۴ میکرون)، متوسط (پشم گوسفندهای سافِک، هَمپ‌شایر و …، ۲۴ تا ۵/۳۲ میکرون)، ضخیم (پشم بیشتر گوسفندهای آسیایی، ۳۱ تا ۳۴ میکرون)، بلند (پشم گوسفندهای کاتس‌وول، لینکلن و …، ۳۰ تا ۴۰ میکرون با بلندای ۱۲ تا ۴۰ سانتی‌متر) و دورگه (نژاد مشخصی نیستند و بستگی به نژاد والدین‌شان دارند، ۲۲ تا ۳۲ میکرون با بلندای ۶ تا ۱۷ سانتی‌متر).

در بازار فرش دستباف ایران اصطلاح «از کُرک بافته شده» در مورد محصولاتی گفته می‌شود که تمام پرز‌ها از نخ پشمین ظریف بافته شده‌اند و به صورت مشخص «نخ پشمین مرینوس».

از این رو، بیان کننده کیفیت، لطافت و ظرافت بالای ماده اولیه استفاده شده است. اما کرک چه الیافی است که به استعاره از آن یاد می‌شود.

تمامی الیاف‌های موجود به یکی از این بنیان‌ها وابسته است: بشر ساخته است، از گیاه برداشت شده و یا بخشی از حیوان است. الیاف حیوانی نیز به دو گروه وابخشیده می‌شود، پوشش بدن و یا شکل یافته از بزاق. الیاف به دست آمده از پوشش حیوانات خود نیز سه زیر گروه دارد:

  • الیاف پشمی که بر بدن گوسفندان رشد می‌کنند
  • الیاف موئی (کرک) که بر بدن حیواناتی غیر از گوسفند رشد می‌کنند
  • الیاف خز که بر بدن حیواناتی مانند خرگوش، راسو و… رشد می‌کنند

کرک از رویش مویین بز‌، شتر، گاومیش و خرگوش به دست می‌آید. این الیاف که مانند پشم گوسفند از پروتئین شکل یافته، زیردست بسیارنرم، وزنی سبک و جلای زیاد دارد. به دیگر سخن، دلیل استفاده از کرک در تولید صنایع دستی یکتا و خاص، همین سه ویژگی است که آن را نسبت به الیاف پشم گوسفند در جایگاهی برتر قرار می‌دهد.

آنقوره (Angora)  یا موهر (Mohair) و  کشمیر (Cashmere) دو نژاد از بزها هستند که مهم‌ترین منبع رشد و تولید کرک به شمار می‌روند. شتر دو کوهان، لاما (Lama)، آلپاکا (Alpaca)، ویگونا (Vicuña) و گوآناکو (Guanaco) نژادهای شتر هستند که از آنها کرک تهیه و تولید می‌شود. گاو میش یاک (Yak) و خرگوش آنقوره (Angora) نیز جز منابع تهیه کرک به شمار می‌روند و نسبت حیوانات نامبرده در رده بعد جای دارند.

الیاف‌های تولید شده از این حیوانات خود دارای ویژگی‌هایی هستند که در تجارت بر آنها توجه می‌شود. برای نمونه ظرافت الیاف به دست آمده از ویگونا ۶ تا ۱۰ میکرون است که در برابر ظرافت مرینوس با ۱۴ میکرون، در جایگاهی ممتاز قرار دارد.

گفتنی است نخستین مردمانی که توانستند گوسفند را دست‌آموز کنند، ایرانیان در ۶۰۰۰ پ.م. بودند.

این می‌تواند نشان از پیشینه ایرانیان در تولید دست‌بافته‌ها باشد. دو دیگر، به دلیل جایگاه ایران در شاه‌راه تجاری خاور دور به باختر اروپا، فراهم آمدن آشنایی ایرانیان با بافته‌های سرزمین‌های دیگر مانند کشمیر روی می‌داده.

چنان‌که می‌دانیم تولیدات کشمیر با توجه به سلیقه خریدار ایرانی تولید می‌شد و در مقابل، بافته‌هایی برمبنای محصولات کشمیری در کرمان تولید می‌شد، و در نتیجه پرورش بز کرکی نیز آغاز شد که تا به امروز ادامه دارد.
از این رو اصطلاح «کرک» در بین تولید کنندگان فرش ایران برای نشان دادن کیفیت بسیار و ظرافت بالای بافته‌هایشان، استفاده و فراگیر شده است.

محمدصیرفیان ، استاد عالیقدر ‌‌‌صنعت فرش ‌درگذشت.

محمد صیرفیان، از پیشکسوتان صنعت فرش و اهداکننده فرش ایران به سازمان ملل درگذشت.
به گزارش روابط عمومی ، با نهایت تاسف و تاثر استاد حاج محمد صیرفیان از بازماندگان بافت سنتی فرش اصفهان و یکی از خاندان بنیانگذار برند تجاری فرش صیرفیان اصفهان ، که دلباخته فرهنگ و هنر این مرز و بوم بود،‌از‌این‌جهان فانی ، رخت بربسته‌ و به دیدارمعبودشتافته‌است.

این هنرمند برجسته متولد هزار و سیصد در محله ی باب الدشت اصفهان از متولیان و بزرگان عرصه ی فرش ایران بود که مهارت خاصی در تولید فرش در بخش رنگ رزی و تهیه ی نقشه داشت.
همچنین استادهنرمند ونیکوکار ، مدرسه و دانشگاه صیرفیان را در خیابان گلستان اصفهان راه اندازی کرد.

استاد حاج محمد صیرفیان اهداء کننده فرش معروف بنی آدم به سازمان ملل متحد بوده است که به عنوان سندی ماندگار از نگاه انسانی و جهانی فرهنگ و تمدن ایران کهن بر دیوار این سازمان نصب شده است.

استاد محمدصیرفیان برای سفارش نقشه های فرش به هنرمندترین نقاشان زمان ازجمله مرحوم استاد حاج مصورالملکی، استاد احمد ارچنگ، استاد خطائی و استاد علامه که هرکدام در فن طراحی نقش قالی بی مانند بودند، مراجعه می کردند.

فرش صیرفیان از نفیس‌ترین و محبوب‌ترین قالی‌های ایرانی به‌شمار می‌رود که دو تخته از آن در کاخ نیاوران و یک تخته در سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود.
بدینوسیله شرکت سهامی فرش ایران درگذشت استاد حاج محمد صیرفیان را به خاندان بزرگ صیرفیان و جامعه فرش ایران تسلیت عرض نموده و برا ی این استاد و بزرگ مرد عرصه صنعت و هنر آمرزش و غفران الهی را خواستار است.

گفتگو با مدیر کارخانجات کرج جناب آقای نادر نظری

کارخانجات شرکت سهامی فرش ایران بزرگترین تامین کننده مواد اولیه فرش دستباف کشور

مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۳۳در کرج تاسیس شده است و مجموعه فعالیت‌های مرتبط با فرش دست‌باف را انجام می‌دهد.

در این مجموعه بخش‌های مختلف شامل کارخانجات شستشوی پشم، رنگرزی طبیعی و شیمیایی، قالیشویی و رفوگری در حال فعالیت هستند.

ما با نادر نظری مدیر کارخانجات کرج به گفت‎گو نشستیم تا صحبت‌ها و دغدغه‌های این واحد از مجموعه شرکت سهامی فرش ایران را بشنویم.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، نادر نظری با داشتن سوابق مختلف مدیریتی و اجرایی ، از سال ۱۳۹۹ به عنوان مدیر کارخانجات کرج با شرکت سهامی فرش ایران همکاری می‌کند.

نادر نظری علل موفقیت خود را ضرورت ، اهمیت و ارزش گذاری بر منابع انسانی را کلید موفقیت در کار می‌داند، او معتقد است انگیزه دادن و احترام گذاشتن به نیروها ، شرکت را به سوی رشد هدایت می‌کند. وی ادامه داد زمان جنگ همین نیروی انسانی بودند که کشور را حفظ کردند.

نادر نظری در خصوص وضعیت منابع انسانی در شرکت سهامی فرش ایران معتقد است که داشتن نیروهای قدیمی و باتجربه در کنار استخدام نیروهای جوان متخصص و تحصیلکرده در حیطه فرش موجب شده است که چشم انداز روشنی از پیشرفت در شرکت داشته باشیم.

وی درخصوص کارایی و بهره‌وری منابع انسانی معتقد است که باید روش کارِ گروهی وارد چرخه سازمان شود و همچنین انگیزه رشد برای نسل جدید که وارد مجموعه شرکت سهامی فرش شده‌اند مهیا گردد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران نادر نظری در خصوص اهداف و برنامه‌های خود در مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه اظهار داشت که:

“هدف اصلی ما در این مجموعه در حال حاضر تکمیل‌ چرخه تولید است، یعنی بتوانیم سه حلقه تامین، تولید و توزیع مواد اولیه را تکمیل و علاوه بر تامین نیازهای شرکت نیازهای بازار را نیز تامین کنیم، به همین منظور دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت طرح ریزی کرده‌ایم که در برنامه کوتاه مدت هدف ما این است که نیازهای شرکت را تامین نماییم و چشم انداز بلند مدت ما تامین نیاز بازار است”.

سخن آخر:

نادر نظری گفت‌گوی خود را با این جملات به پایان رسانید: “درآخر جا دارد از آقای مهندس محمدپناه تشکر کنم، ما با نگاه ایشان پیش میرویم و ایشان با توجه به طرح وبرنامه های جدید و همچنین سیاست بهینه و مدیریت کلان خود مسیر رشد و پیشرفت را هموار نموده اند”.

بازدید از کرج

بازدید‌ مدیر عامل‌ موسسه ‌اعتباری ملل از‌کارخانجات ‌کرج‌

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران ، دکتر جوادی مدیر عامل موسسه اعتباری ملل به اتفاق دکتر خرامهر مدیر عامل گروه توسعه اقتصاد ملل و مهندس سیف الهی مدیر عامل شرکت زیباسازه توس در روز یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ از کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش ایران بازدید کردند.
مدیر عامل موسسه اعتباری ملل پس از بازدید از کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش بیان داشتند تولید فرش دستباف به عنوان یک محصول کاملاً ایرانی که مجموعه ای از هنر و صنعت ایرانی می باشد می تواند در ایجاد اشتغال در تمام نقاط کشور نقش داشته باشد و ما در شرکت سهامی فرش ایران از این هنر صنعت که نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال دارد بطور کامل حمایت می کنیم.

ایشان افزود چشم انداز خوبی برای شرکت فرش ترسیم شده که انشاالله با برنامه های پیش بینی شده به آن نائل خواهیم شد.
در این بازدید مهندس محمدپناه مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران فرایند تامین مواد اولیه تولید فرش دستباف و عملیات تکمیلی فرشهای تولیدی را برای هیات بازدید کننده تشریح نمود.
وی در بیاناتی ضمن تشکر از حمایتهای هیات مدیره شرکت سهامی فرش ایران و مدیر عامل محترم موسسه اعتباری ملل گفت در دو سال گذشته موفق شدیم تولید شرکت را ۶۰ درصد افزایش دهیم و تعداد دستگاههای قالیبافی فعال را به ۴۳۰۰ دستگاه برسانیم و با این عمل توانستیم تعداد بافندگان را به حدود ۱۱ هزار نفر افزایش داده و اشتغال ایجاد نماییم.

ایشان افزود با افزایش تولید فرش فعالیتهای کارخانجات تامین مواد اولیه نیز افزایش یافته به گونه ای که خدمات رنگزری گیاهی و شیمیایی، رفوگری و قالیشویی در این مدت توسعه یافته است.

گفتنی است شرکت سهامی فرش ایران با ایجاد کارگاهها و دار قالی در اقصی نقاط کشور ضمن توسعه این هنر ایرانی از خانواده های بافنده حمایت نموده است.

شهید محمد رواقی‌

شهید محمد رواقی در سال ۱۳۲۸ در مشهد دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد. ایشان در سال ۱۳۴۹ در مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را آغاز کرد، شهید رواقی در این دوران مبارزات سیاسی خود را ادامه داد و انجمن اسلامی دانشجویان را همراه تنی چند از هم دوره‌های خود در این دانشکده تاسیس کرد.

محمد رواقی سال ۱۳۵۳ پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و با وجود پذیرش در دوره دکترا برای خدمت به هموطنان به ایران بازگشت.

در زمان خدمت سربازی به یاری دیگر سربازان یک موسسه فرهنگی به نام رسا راه‌اندازی کردند که خروجی این موسسه نشر ۲۰۰ جلد کتاب در سال اول تاسیس بود.

شهید رواقی در همین ایام با همسری مبارز که در زمان سنگربندی خیابان‌ها نیز همراهش بود، ازدواج کرد. شهید محمد رواقی پس از پیروزی انقلاب مدتی در کمیته رفاه بود، سپس در استانداری آذربایجان شرقی مشغول به‌کار شد.

در سال ۱۳۵۸با تصویب شورای انقلاب وارد وزارت بازرگانی شد و مدتی به‌عنوان عضو هیات مدیره شرکت فرش انجام وظیفه کرد و بعد به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی فرش منصوب شد.

شهید رواقی که به واسطه شغل خانواده خود با فرش آشنا بود و شرایط زندگی قالی‌بافان را از نزدیک لمس کرده بود هدف و کوشش خود را بر اساس احقاق حقوق قشر محروم قالی‌باف پایه نهاد و خدمات ارزنده به یادگار گذاشت.

سرانجام این مبارز برجسته مشهدی در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در روز ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران به دست منافقین کور دل به شهادت رسید و به دیدار معبود شتافت.

یادش گرامی باد.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران

 

تنوع فروش اقساطی فرش شرکت سهامی فرش ایران

فروش متنوع اقساطی فرش دستباف در شرکت سهامی فرش ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از معاونت بازرگانی، جهت رفاه حال مشتریان، انواع شرایط فروش اقساطی فرش دستباف از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ الی ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ با افزایش سقف تسهیلات و همچنین افزایش سقف مدت اقساط تشریح شد.
فروش با اقساط ۱۲ ماهه بدون پیش پرداخت تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات، بدون کارمزد

فروش با اقساط ۲۰ ماهه و ۳۰% پیش پرداخت بهای فرش تا سقف ۵۰۰ ميليون ريال تسهیلات، بدون کارمزد

لازم به ذكراست شرايط فروش نقدي با ۵% تخفيف ، فروش زوجين و همچنین فروش اقساطی كما في سابق برقرار ميباشد.

ضمناً دريافت مدارك جهت فروش هاي اقساطي فوق مطابق با آيين نامه فروش شركت مي باشد.

برای مشاهده محصولات به سایت فروشگاهی شرکت سهامی فرش ایران به لینک https://shop.irancarpet.ir مراجعه نمایید.

هچنین جهت اطلاع از شرایط ویژه میتوانید با کلیه فروشگاههای شرکت سهامی فرش ایران تماس حاصل فرمایید و یا با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ در واتس آپ پاسخگوی مشتریان عزیز میباشیم.

موزه فرش

اهدائی ۱۴۰۸ دستبافته از سوی استاد تناولی

هنر در فرهنگ ایرانشهر، مفهومی است گسترده و آثار بیشماری را بدان وابسته می‌دانند که سرچشمه آن، ذوق، سلیقه و نهاد آفرینش است.امروزه در شناسان آثار هنری، آنچه را که در میان مردم یک زاد و بوم ایجاد می‌شود و در زندگی، و آداب و رسوم آنها کاربرد دارد، و سینه‌به‌سینه منتقل می‌شود را هنر مردمی Folk Art می‌نامند.

در تاریخ نگاری هنر، دست‌ساخته‌ها نادیده انگاشته شده‌اند و گاه دربین پژوهندگان روایتی گذرا از آنها بیان شده است. پنداشته می‌شود دگرگونی دیدگاه در مورد چنین آفریده‌هایی با راه‌اندازی مدرسه باوهاوس (۱۹۱۹ م.) روی داد.چراکه در دیدگاه بنیان‌گذارانِ باوهاوس یکپارچگی هنر و تعالی دست‌ساخته‌ها؛ مرزبندی میان جنبه‌های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود می‌شمرد.

در مقابل؛ اندیشه‌ورزان برای پرسش بنیادین «هنر چیست؟»، تا به امروز پاسخی چند بیان کرده‌اند و دسته‌بندی‌هایی بر آن انگاشته‌اند، اما همچنان دست‌ساخته‌ها در آن بین جایگاهی درخور نیافته‌اند. افزون بر این؛ رتبه و ارزش‌گذاری برروی دست‌ساخته‌ها در ایران نیز از بزنگاهی ناپیدا وجود داشته و برخی را بر دیگری برتر می‌پنداشته‌اند و می‌دانستند. دو دیگر، کاربردی بودن و گاه چند کاربرد داشتن در فرهنگ ایرانشهری ویژگی بنیانی، و از سوی دیگر زیبا و چشم‌نواز بودن نیز پسندیده بوده است، و این دو بر آن ارزش‌گذاری تاثیر داشته است.

در پس گفتار بالا آنکه؛ دستبافته‌ها در گستره ایرانشهر به یک معنا مهمترین آثاری هستند که در گروه «هنر مردمی» وابخشیده می‌شوند. از سوی دیگر آنها را می‌توان در دامنه «هنر کاربردی» applied arts نیز جای داد. چنانکه دانسته شده است دستبافته‌ها در کشور ما گوناگونی بسیار دارند با کاربردهایی چند، و این مهم در بین کوچندگان نمودی افزون داشته، چراکه بُنمایه این روش زندگی چنین رویکردی را خواهان است و آنچه را نیاز دارد خود تهیه و برآورده می‌سازد.

از میان دست‌ساخته‌های کشور آن دسته که چشم‌نواز بودند و جلوگر، و رقیب ماشینی نداشتند، خواهان یافتند و در گذر روزگار پابرجا ماندند. گاه به صورت یک سنت خانوادگی و گاه به صورت پیشه، سنت و پیشه‌ای که وجه زیبایی آن آشکار بود. تغییر رویکرد نسبت به دست‌ساخته‌ها به عنوان پیشه یکی از گزینه‌های سیاست‌گذاران در دهه‌های گذشته و پیش روی شد، که نتیجه این کارآفرینی کاسته شدن نهاد آفرینش، از بین رفتن نو نگاری، از یاد بردن ریشه‌ها و گرده‌برداری کورکورانه شد.

در این میان کوشش‌ها و کاوش‌های کّنشگران نوخواه که درپی بیان و فرانمایی نوین از بنمایه‌های سنتی بودند نادیده‌هایی از دست‌ساخته‌های ایران‌زمین را گردآوردند که روزگاری است از میان رفته‌اند. به دیگر معنا اینان پاس‌داران فرهنگ ایرانشهر هستند.
استاد پرویز تناولی هنرمند روزگار ما، در پی ۶۵ سال مجموعه‌ای از دستبافته‌های عشایری و روستایی را گردآورده است که هر یک نشان از سنتی دارد.

ایشان ۱۴۰۸ قطعه دست‌بافته را به وزارت میراث فرهنگی اهدا کرده‌اند، و در نظر داشتند موزه فرش ایران جایگاه آنها باشد که به دلیل کمبود مخازن نگهداری، بنا شده است در شهرشیراز و ساختمانی که برای این منظور بازسازی و مرمت شده است به صورت دائمی نمایش داده شوند.

گاه نخست این اهدا از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و از این میان ۱۹۸ قطعه در سال ۱۳۹۹ در اختیار موزه فرش قرار داده شد، که با همراهی استاد تورج ژوله ۸۸ قطعه از مناطق مختلف کشور انتخاب در تاریخ دوم خرداد ماه سال جاری به نمایش در آمده‌اند. در میان آثار اهدایی افزون بر زیراندازها (گبه، قالی و گلیم)، دستبافته‌هایی با کاربردهای گوناگون وجود دارد، مانند سفره آرد، سفره نان، نمکدان، روکُرسی، چَنته، توبره، جُل و پوشش‌های چهارپایان، جای قلیان و تنباکو، جا قاشقی، خورجین و مفرش.

آنچه در این اهدا آشکار گشت؛ نخست جایگاه موزه فرش به عنوان مهمترین و ارجمندترین جایگاه برای نگهداری چنین مجموعه کم‌نظیر است که به پندار استاد پرویز تناولی «بهترین جای دنیا ست». دو آنکه محبت نسبت به میهن و سرزمین مادری، منش و کرداری است که ارزش‌های مادی برآن چیره نمی‌شود چنان‌که پرویز تناولی پیشنهاد کشور کویت برای خریداری این آثار را نپذیرفت.

یار آن حریف نیست که از در درآیدم عشق آن حدیث نیست که از دل برون شود
گفتنی است، شرکت سهامی فرش ایران نیز مجموعه‌ای از فرش‌های موزه‌ای را که در طی فعالیت خود گردآوری کرده بود در سال ۱۳۹۳ به موزه فرش ایران اهدا کرد.

طرح گلدانی

در انتخاب یک فرش نخستین نکته‌ای که اهمیت خاصی برای ما دارد طرح آن است. طرح‌هایی که قدمت دیرینه و تنوع بسیاری دارند. چنانچه شرکت سهامی فرش ایران چندین جلد کتاب مصور درخصوص طرح‌های فرش منتشر کرده است. ازاین‌رو بر آن شدیم تا انواع طرح و نقش‌های فرش ایرانی را در چندین پست به شما معرفی کنیم تا ببینید نقش تماشایی فرش دستباف ایرانی بر چهره دکوراسیون منزل شما چه جلوه‌ای می‌دهد.
قالی‌های ایرانی طرح‌های بسیاری داشته که هر کدام بسته به سلیقه افراد انتخاب می‌شوند. این طرح‌ها شامل طرح‌های باستانی و ابنیه اسلامی، بته‌جقه یا بته‌ای، شاه‌عباسی، اسلیمی، اقتباسی، واگیره‌ای یا بندی، درختی، ترکمن یا بخارا، شکارگاهی، قابی یا خشتی، گلدانی، گل فرنگ، محرابی، ماهی درهم، محرمات، هندسی و تلفیقی و… می‌شوند. یکی از این طرح‌ها که از دیرباز بافته می‌شده طرح گلدانی است که آن را شرح می‌دهیم.
طرح گلدانی همان‌گونه که از نامش پیداش است گلدانی است پر از گل. بیشتر طرح‌های گلدانی دارای گلدانی بزرگ در یک طرف فرش هستند که شاخه‌های گل‌های آن تمام فرش را می‌پوشاند. طرح گلدانی همراه با طرح‌های دیگر نیز به کار می‌رود و جلوه‌ای زیبا به فرش دست‌باف ایرانی می‌دهد. گلدانی هزار گل، گلدانی سراسری، گلدانی ختایی، گلدانی محرابی و گلدانی ظل‌السطانی ازجمله طرح‌های گلدانی است. نقش و نگار گلدانی بارها و بارها در فرش‌های ایرانی بافته شده است. نمونه‌های بسیاری از این طرح زیبا در موزه‌ فرش ایران و سایر موزه‌ها در سرتاسر جهان وجود دارد.
برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح گلدانی به این شرح است:
• ویژگی اصلی این طرح وجود یک یا چند گلدان در اندازه‌های مختلف است که تمام فرش را می‌پوشاند.
• گلدان‌ها به صورت متقارن در کناره‌های متن یا پشت‌سرهم بافته می‌شوند. در این فرش‌ها گلدان‌ها همگی به سوی بالا قرار دارند.
• گاهی یک گلدان بزرگ پر از گل سرتاسر متن را پر می‌کند و طرح اصلی فقط گلدان است.
• در گلدانی سراسری طرح یک گلدان پر از گل سرتاسر متن فرش را می‌پوشاند.
• در گلدانی حاج‌خانمی طرحی از منظره‌ باغ با گلدانی پر از گل در متن فرش دیده می‌شود. از ویژگی هاي این طرح، تناسب اندازه هاي گل ها و نگاره هاي مکمل آن است که در نهایت دقت انتخاب شده است و می توان طرح آن را ترکیبی از نقش هاي قالی جوشقان و گلدان دانست. از نام هاي دیگر این طرح ” باغ گلدانی ” و بیشتر در اطراف کاشان (نطنز و بادرود ) بافته می شود.

میتوانید با مراجعه به آدرس www.shop.irancarpet.ir سایت فروشگاهی شرکت سهامی فرش ایران مراجعه نمایید و انواع فرش های طرح گلدانی را مشاهده نمایید.

فرش مناسب آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب را چگونه انتخاب کنیم؟

در اکثر خانه‌ها به‌خصوص خانه ما ایرانی‌ها، کمتر اتاقی را پیدا می‌کنیم که بدون فرش باشد. گویا فرش جزیی از زندگی ما شده و یک فضا را بدون آن بسیار بی‌روح و خالی متصور می‌شویم. نشیمن و پذیرایی، اتاق خواب از فضاهایی است که نقش فرش در آن مهم تلقی می‌شود و دلایل زیادی نیز دارد. در این نوشتار نکاتی درباره فرش مناسب برای آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب ارائه می‌شود.

فرش مناسب برای پذیرایی
  • اصول انتخاب فرش

فرش مناسب برای پذیرایی حتماً باید با سبک مبل شما هماهنگی داشته باشد. به‌طورکلی با دکوراسیونی که برای محیط در نظر گرفته‌اید، هماهنگ باشد و افزون بر آن باید فرش با پرده‌ها و رنگ دیوار هم همخوانی داشته باشد. اگر می‌خواهید فرش با مبل شما هماهنگ باشد، سعی کنید اول مبلی که مدنظر و دلخواهتان است را انتخاب و خریداری کنید و بعد به سراغ خرید فرش بروید. هنگامی‌که خواستید مبل و فرش را با هم هماهنگ کنید، سعی کنید به بافت بدنه و پارچه و طرح آن‌ها هم توجه کنید.

  • اندازه مناسب فرش

اگر تصمیم گرفتید در کف خانه خود از فرش استفاده کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین نکات اندازه فرش است. بهتر است همه کف خانه شما از فرش پوشیده نشده باشد و قسمت‌هایی از خانه هم با کف‌پوشی که در کف خانه قرار دارد، پوشیده شده باشد.

  • بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

برای انتخاب رنگ فرش باید دکوراسیون منزل را مدنظر قرار دهید و نگاه کنید که مبل و پرده‌ها چه ترکیب رنگی‌ دارند و بعد فرش را متناسب با آن‌ها خریداری کنید. بهتر است از رنگ‌هایی که دقیقاً مثل هم هستند، استفاده نکنید و از تناژ تیره تا روشن استفاده کنید.

  • رنگ هماهنگ مبل با فرش

انتخاب کردن رنگ مبل، طرح و بافت آن و اینکه چه رنگی را برای ست مبلمان انتخاب کنید که با فرش هماهنگی داشته باشد، نیاز به کمی هوشمندی و خلاقیت دارد. یکی از کارهایی که می‌توانید برای این هماهنگی انجام دهید این است که رنگ مبل و فرش را تک‌رنگ انتخاب کنید که به این شیوه الگوی کروماتیک یا تک‌رنگ می‌گویند.

  • سبک مبلمان و فرش را با هم هماهنگ کنید

وقتی‌که تصمیم گرفتید چه مبلی خریداری کنید و بعد سراغ فرش رفتید، باید بدانید که فرش باید متناسب با نوع مبلمان شما باشد. یعنی اگر برای خانه خود مبل سلطنتی و کلاسیک خریداری کردید، پیشنهاد نمی‌کنیم که به سراغ فرش‌های خیلی ساده بروید و بهتر است از فرش‌های سنتی در کنار مبل سلطنتی استفاده کنید زیرا هماهنگی بیشتری بین این دو وسیله وجود دارد و باعث می‌شود، دکوراسیون مجلل و چشم‌گیری در خانه شما به وجود بیاید.

فرش مناسب آشپزخانه
  • قیمت فرش

هنگام خرید فرش برای آشپزخانه باید به قیمت آن نیز توجه بیشتری داشته باشیم. با توجه به اینکه استهلاک آن در اثر شست‌وشوی مداوم بالاست و نیاز به تعویض در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دارد بهتر است انتخاب ارزان‌تری را در نظر بگیریم.

  • ابعاد فرش

در بهترین حالت، فرش مناسب آشپزخانه بهتر است از کابینت‌هایی که سینک ظرف‌شویی و گاز روی آن‌ها تعبیه شده است، فاصله داشته باشد. نکته‌ مهم دیگر اینکه اگر از میز ناهارخوری استفاده می‌کنید، بهتر است فرش آشپزخانه در اندازه‌ای باشد که کاملاً زیر میز و صندلی‌ها را بپوشاند و حتی از اطراف جا به‌اندازه بیرون آمدن صندلی‌ها از کناره‌های میز هم باقی بماند.

  • انتخاب رنگ

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و می‌خواهید با رنگ روشن فرش فضا را بازتر کنید یا رنگ‌های تیره با سبک و رنگ دکور آشپزخانه شما همخوانی ندارد، می‌توانید از فرش‌های روشن‌تر با نقش و نگار بیشتر و شلوغ‌تر کمک بگیرید. همچنین رنگ تیره کف‌پوش آشپزخانه، فرشی با رنگ روشن‌تری می‌طلبد و کف‌پوش روشن نیز رنگ تیره‌تر.

فرش مناسب برای اتاق‌خواب
  • ابعاد و اندازه مناسب فرش اتاق‌خواب

یکی از اشتباه‌های رایج در زمان انتخاب ابعاد فرش برای اتاق‌خواب این است که معمولاً خیلی کوچک‌تر از اندازه خود اتاق در نظر گرفته می‌شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید چند قاعده کلی زیر را دنبال نمایید:

در هر اتاق فرش نباید دقیقاً به دیوارها بچسبد. درواقع باید ۱۲ سانتی‌متر در اتاق کوچک و ۲۰ سانتی‌متر در اتاق بزرگ از دیوارها فاصله داشته باشد.
فرش نباید دقیقاً تا لبه وسایل و مبلمان داخل اتاق برسد، یا باید به‌اندازه بزرگ باشد که کاملاً زیر آن‌ها قرار بگیرد و یا آن‌قدری کوچک باشد که حداقل ۱۰ سانتی‌متر با پایه وسایل یا مبلمان فاصله داشته باشد.
اگر اتاق‌خواب شما کوچک است، اصلاً این تصور را نداشته باشید که حتماً باید فرش کوچک تهیه نمایید. بلکه می‌توانید از یک فرش کاملاً بزرگ استفاده کرده به‌نوعی که تمام اتاق را پوشش دهد. فقط به فاصله بین فرش و دیوارها دقت نمایید.

  • فرش مناسب برای زیر تخت‌خواب

شما برای انتخاب فرش مناسب برای اتاق‌خواب دو گزینه دارید. اول این‌که فرش کاملاً زیر تخت قرار بگیرد. دوم، فرش فقط دوسوم پایینی تخت را پوشش دهد و بالای تخت خواب خالی باشد. هر دو گزینه صحیح بوده و مانعی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در هر دو حالت، فرش باید از سه طرف تخت حداقل به‌اندازه ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بیرون بیاید.

  • فرش‌های کنار تخت‌خواب

ممکن است شما بخواهید از یک سرویس خواب بسیار زیبا استفاده کرده و تمایلی نداشته باشید که فرش زیر آن، سادگی یا زیبایی‌اش را تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت به یک فرش برای کنار تخت نیاز خواهید داشت. زیرا طبق اصول طراحی، زمانی که روی تخت‌خواب نشسته‌اید، بهتر است پاهای شما روی کف‌پوشی نرم قرار گرفته و مستقیم با کف سرد و سفت اتاق تماس نداشته باشد.

  • فرش در پایین تخت‌خواب

در این حالت می‌توانید از یک فرش در پایین تخت و دو فرش در کناره‌های آن بهره ببرید. قوانین برای این ایده نیز کاملاً شبیه به موارد قبلی است. فاصله تا دیوارها رعایت شود، بین فرش و وسایل و سایر وسایل اتاق فضای کافی وجود داشته باشد، در صورت وجود نیمکت پایین تخت زیر آن را به‌صورت کامل پوشش دهد.

طرح سبزی‌کار؛ نماد زیبایی و خوشبختی

جای‌جای این سرزمین با هنرها، صنایع‌دستی و آیین‌های زیبا و دلنشینی آمیخته شده و به قدری تنوع و تعدادشان زیاد است که گاهی با خود خیلی‌هایشان نادیده گرفته شده‌ یا از بین رفته‌اند.

كشورهای معدودی در جهان وجود دارند كه دارای سابقه دیرین در فرش‌بافی هستند. ازجمله این كشورها می‌توان از چین، هندوستان، تركیه و بعضی از كشورهای آسیای مركزی نام برد. ولی شناخته‌شده‌ترین نام در تولید فرش دستباف در دنیا ایران است. موزه‌های جهان و غالب هنردوستان عالم چنانچه نمونه‌ای از فرش ایران را در اختیار داشته باشند، از آن همچون گنجینه‌ای گرانبها نگهداری می‌كنند.
امروزه حتی رقبایی كه سعی می‌كنند نقشه‌های ایرانی را در فرش‌های خود ببافند، بعد از بافت نیز با افتخار نام نقشه ایران را روی برچسب فرش بافته شده می‌زنند تا فروش آن تضمین شود. اما برای آن‌كه بدانیم علت شهرت و اعتبار فرش ایران در جهان چیست، باید با اصول و مسائل زیادی درخصوص فرش دستباف آشنایی داشته باشیم که یکی از این اصول طرح و نقش قالی یا فرش است.

فرش دستباف ایرانی نیز بخش مهمی از یک هنر ناب ایرانی است که از یک تقکر و ایده، سپس قلم و کاغذ شروع می‌شود و با بهم گره خوردن طبیعت، هنر و صنعت یک اثر ماندگار به نام فرش دستباف ایرانی تولید می‌شود. این اثر برگرفته از فرهنگ اجتماعی، قومیتی و نوعی معرفی زندگی مناطق مختلف ایران زمین است و با همه شهرت و عظمتش هنوز خود ما هم شناخت کاملی از آن نداریم. اگر یک نمونه از آن را ببینیم، نه می‌توانیم درباره خاستگاهش توضیح دهیم و نه درباره طرح و نقشش.

در انتخاب یک فرش نخستین نکته‌ای که اهمیت خاصی برای ما دارد طرح آن است. طرح‌هایی که قدمت دیرینه و تنوع بسیاری دارند. چنانچه شرکت سهامی فرش ایران چندین جلد کتاب مصور درخصوص طرح‌های فرش منتشر کرده است. ازاین‌رو بر آن شدیم تا انواع طرح و نقش‌های فرش ایرانی را در چندین پست به شما معرفی کنیم تا ببینید نقش تماشایی فرش دستباف ایرانی بر چهره دکوراسیون منزل شما چه جلوه‌ای می‌دهد.

قالی‌های ایرانی طرح‌های بسیاری داشته که هر کدام بسته به سلیقه افراد انتخاب می‌شوند. این طرح‌ها شامل طرح‌های باستانی و ابنیه اسلامی، بته‌جقه یا بته‌ای، شاه‌عباسی، اسلیمی، اقتباسی، واگیره‌ای یا بندی، درختی، ترکمن یا بخارا، شکارگاهی، قابی یا خشتی، گلدانی، گل فرنگ، محرابی، ماهی درهم، محرمات، هندسی و تلفیقی و… می‌شوند. یکی از این طرح‌ها که از دیرباز بافته می‌شده طرح سبزی‌کار است که آن را شرح می‌دهیم.

شرکت سهامی فرش کرمان با بیش از ۶۰ سال سابقه از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان فرش‌های اصیل کرمان است. ازجمله طرح‌های معروفی که در کارگاه‌های قالی‌بافی کرمان بافته می‌شود طرح‌هایی چون سبزی‌کار، تصویری و افشان است. از میان انواع طرح فرش کرمان می‌توان به فرش سبزی‌کار کرمان اشاره کرد که بهترین آن‌ها اغلب در حوزه قالی‌بافی راور بافته می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از طرح حافظ، لیلی و مجنون، خیام و منظره.

طرح سبزی‌کار ابتدا در شهر راور رشد نمود و بعد در سایر نقاط کرمان و کشور رواج پیدا کرد. مستندات و شواهد نشان می‌دهد که در ابتدا هنرمندان کرمانی از طرح سبزی‌کار در بافت فرش استفاده می‌کردند. در این طرح شکل درخت بافته نمی‌شود و فقط شاخه‌ها و ساقه‌هایی که پر از گل هستند در بافت فرش مشاهده می‌شود. در طرح سبزی‌کار برکه فیروزه‌ای رنگ در سطح فرش بافته می‌شود. به همین دلیل به این طرح آب‌نما نیز گفته می‌شود.
آنچه که در طرح سبزی‌کار بیشتر از همه چیز نمود پیدا می‌کند، طرح درختی است. به این معنا که نقوش فرش برگرفته از طبیعت و گل و گیاه هستند. این طرح نماد زیبایی و خوشبختی است. به همین دلیل این طرح در میان مردم ایران و خریداران سایر کشورهای جهان محبوبیت بسیار بالایی دارد.

طرح سبزی‌کار سرشار از گل‌های طبیعی خاصه نسترن و برگ‌هایی است که گاه با حاشیه و گاه بدون حاشیه بافته می‌شود و از کثرت گل و گیاه و زمینه سبز رنگ به سبزی‌کار معروف است .
در برخی از این طرح‌ها حاشیه فرش معروف به حاشیه سر خود، شکسته یا درباری است که با پهنای نسبتاً زیاد، اغلب با شاخه پیچ‌های مزین به برگ زیتون از متن جدا می‌شوند. نوعی از سبزی‌کار به آب‌نما مشهور است ترنج میانی اغلب از آب‌نمایی مشحون از گل‌های رنگارنگ تشکیل شده است.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح سبزی‌کار به این شرح است:

  • اولین ویژگی این است که در دسته طرح درختی قرار می‌گیرد یعنی برگرفته از طبیعت، درخت، گل و گیاه است.
  • ویژگی منحصربه‌فرد طرح سبزی‌کار بافته شدن یک برکه آب فیروزه‌ای در آن است. به همین دلیل هم به آن آب‌نما می‌گویند.
  • در طرح سبزی‌کار شکل و شمایل درخت بافته نمی‌شود و فقط ساقه‌ها و شاخه‌های پر گل در آن ترسیم می‌شود. عنصر و قالب اصلی این طرح همین شاخه‌ها و ساقه‌های پر گل است.
  • این طرح در حدود ۶۰ سال پیش در راور کرمان بافته شد و بعدها قالی‌بافان شهرهای دیگر مانند کاشان، اصفهان، تبریز، قم و تهران هم اقدام به بافتن این نوع قالی کردند.
  • نقش و نگار درخت در قالی به‌عنوان یک نماد زیبایی و خوشبختی در ایران و کشورهای اروپایی شناخته می‌شود. بنابراین این قالی در خیلی از کشورها محبوبیت داشته و از آن استقبال می‌شود.