قوانین پهن کردن فرش

استفاده از فرش در دکوراسیون منزل، اهمیت بسیاری دارد. این عنصر دکوری می‌تواند به عنوان یک پایان‌دهنده به چیدمان منزل، یکپارچگی و یکدستی فضای خانه شما را مهیا کرده و آن را کامل‌تر جلوه دهد. اما نکته مهم این است که آیا می‌توانیم هر فرشی را به هر شکل و اندازه‌ای برای منزل خود تهیه کرده و آن را روی زمین پهن کنیم؟ طبیعتا چنین چیزی نخواهد بود و قواعد مشخصی برای پهن کردن فرش وجود دارد.

چیدمان فرش در دکوراسیون نشیمن

نشیمن یکی از بخش‌های مهم خانه است که برای انتخاب فرش آن باید زمان، حوصله و دقت زیادی صرف کنیم. این بخش از خانه به دلیل آن‌که پر رفت‌وآمدتر است، اهمیت بسیاری دارد. بنابراین دقت در نحوه پهن کردن و چیدمان فرش آن نیز به نوبه خود مهم خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکات پهن کردن فرش نشیمن آن است که فرش باید به گونه‌ای چیدمان شود که پایه‌های جلویی مبلمان روی آن و پایه‌های عقب آن‌ها بیرون از حاشیه فرش قرار گرفته باشند.

فرش در دکوراسیون ناهارخوری

معمولا وقتی به سالن ناهارخوری که فرش ندارد می‌روید و پشت میز می‌نشینید، از برخورد پاهایتان با کف زمین حس خوبی نخواهید داشت. توجه به این نکته‌های پهن کردن فرش باعث می‌شود که وقتی روی صندلی می‌نشینید و آن را عقب می‌کشید، همچنان پایه‌های صندلی روی فرش باشد و صندلی کج و راست نشود، به علاوه آن‌که یکپارچگی و تناسب فضا نیز از بین نمی‌رود.

پهن کردن فرش اتاق خواب

برای انتخاب فرش در دکوراسیون منزل و در اتاق‌خواب نیز قواعدی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید اتاق‌خوابی شکیل‌تر داشته باشید. البته در این میان بسیاری از افراد علاقه‌ای به استفاده از فرش‌های بزرگ ندارند و ترجیح می‌دهند به جای آن به سراغ قالی و قالیچه‌هایی با ابعاد کم بروند. در این صورت می‌توان فرش را به طور کامل در قسمت پایینی تخت‌خواب قرار داد، به گونه‌ای که وقتی از خواب بیدار می‌شوید و روی تخت می‌نشینید پاهایتان روی فرش قرار گیرد.

قانون فاصله فرش و دیوار

افزون‌بر قواعد و نکات پهن کردن فرش در قسمت‌های مختلف خانه، اصولی کلی نیز در رابطه با فرش در دکوراسیون منزل وجود دارد. رعایت این نکات قطعا می‌تواند در مرتب‌تر و شکیل‌تر شدن خانه و البته جلوه بیش‌تر کف‌پوش، فرش و… تاثیرگذار باشد. همچنین این قاعده در رابطه با اکثر قسمت‌های خانه صدق می‌کند و می‌توانید از آن بهره بگیرید.

شاهکارهای فرش‌بافی شرکت سهامی فرش ایران

شرکت سهامی فرش ایران افزون بر تولید عادی خود، این افتخار را داشته است که چندین قطعه فرش بی‌نظیر را بنا به سفارش مشتریان خارجی خود تولید و تحویل نماید. ازجمله این شاهکارها می‌توان به فرش بزرگ مسجد اعظم سلطان قابوس در مسقط اشاره کرد. تیتر اصلی روزنامه‌های روز ۱۱ دی‌ماه سال ۱۳۷۹ خبر ارسال این فرش به عمان بوده است. در متن خبر این روزنامه‌ها آمده است: «بزرگ‌ترین فرش دست‌باف دنیا به مساحت نزدیک به ۵ هزار مترمربع از طریق کمرگ هوایی مهرآباد به مقصد کشور عمان بارگیری و صادر شد. این فرش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون گره دارد و طی ۳ سال توسط ۵۰۰ قالی‌باف بافته شده است. کارشناسان قیمت آن را ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ارزیابی کرده‌اند. این فرش ۲۲ تنی با استفاده از طرح‌ و نقشه اصیل ایرانی و رنگ‌های طبیعی بافته شده است و قرار است در مسجد اعظم سلطان قابوس شهر مسقط پهن شود. طراحی نقشه‌های این فرش حدود ۸ ماه طول کشیده است. این فرش از ۴۲ قطعه تشکیل شده که بزرگ‌ترین آن ۱۲۰۰ مترمربع است. مقرر شده برای اتصال قطعات این فرش، یک گروه از هنرمندان فرش‌ ایران به کشور عمان اعزام و در مدت سه ماه این قطعات را به هم متصل کنند.» به این بهانه با رضا الله‌داد گفت‌وگو کرده‌ایم.

مواد اولیه فرش چگونه تهیه شد؟

در این فرش بزرگ‌ترین اندازه ما ۳۰ در ۴۰ متر یعنی ۱۲۰۰ متر بود. ما نمی‌توانستیم از یک چله معمولی استفاده کنیم. برای اینکه این چله باید مقاوم باشد یعنی اگر لیفتراک یک قسمتی از فرش را بلند می‌کند و بقیه فرش روی زمین است، چله پاره نشود. ما ناچار شدیم به میزان سه تن نخ پنبه ۵۰ از کره وارد کنیم. ۲۷ لا کردیم برای چله‌اش. برای پشمش گفتیم که چون فرش ۴۰ رج است باید پشمی را استفاده کنیم که انعطاف فرش زمان پا خوردن بالا باشد. مثل نمد نشود. گفتیم از پشم خارجی استفاده کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم ۵۰ درصد از پشم تربت خودمان و ۵۰ درصد از پشم نیوزلند استفاده کنیم. سپس این‌ها را ترکیب کنیم.

پشم‌ها چگونه رنگرزی شدند؟

بر اساس قراردادمان با کشور عمان به‌استثنای خانواده سرمه‌ای بقیه رنگ‌ها را باید گیاهی رنگ می‌کردیم. پاتیل‌های ما ۵۰ کیلویی بود یعنی ۵۰ کیلو می‌توانستیم بریزیم. همه کارشناس‌ها می‌دانند که هر پاتیلی رنگش یک پرده فرق می‌کند. چون این فرش فقط به سه تن رنگ روناس احتیاج داشت. ما به ناچار روناس را پودر کردیم. مثل آردش کردیم و در پاتیل ریختیم. غافل از اینکه این ذرات ریز روناس در الیاف پشم نفوذ می‌کند و در ریسندگی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما به ناچار این سه تن پشم رنگ لاکی را به‌صورت الیاف رنگ کردیم.

قراردادی بستیم با یک کارخانه ریسندگی در مشهد که این‌ها را بریسد. این کارخانه یک هفته مشغول ریسندگی شد. بعد گفت: «من این قرارداد را فسخ می‌کنم. هرچقدر هم بدهید من نمی‌توانم این الیاف را برسیم. چون ذرات می‌آید و نوارها را باید زودبه‌زود ، برس بزنم و خالی کنم تا بتوانم نخ تهیه کنم. این اصلاً برای ما نمی‌صرفد.» درنتیجه ما سه بار این الیاف را حلاجی کردیم. ذرات را از آن بیرون کشیدیم. سه تن الیاف رنگ گیاهی یکدست و خالص تهیه کردیم و بعد ریس کردیم و به‌صورت یکرنگ درآوردیم.

در آن زمان کارگاهی بود که بتوانید فرشی در این ابعاد را ببافید؟

بعد از تهیه مواد اولیه و رنگرزی شده ما مجبور بودیم کارگاه بسازیم. کارگاهی وجود نداشت که این‌چنین مساحتی را ببافد. ابتدا عمانی‌ها از ما خواسته بودند فرش را در کاشان ببافیم. ما نمی‌توانستیم در کاشان این فرش را ببافیم. با آن‌ها صحبت کردیم و قرارداد را به مشهد و اطرافش یعنی نیشابور تغییر دادیم. ابتدا ما تمام استان خراسان ازجمله نیشابور، کاشمر، گناباد و بیرجند را زیر پا گذاشتیم.

به سه جهت نیشابور را انتخاب کردیم. یک، کثرت بافنده. دو، زمین‌هایی که بتوانیم در آنجا کارگاه بسازیم. سه، داوطلبی که زمین داشته باشد تا با ما همکاری کند. آقایی به نام باغشنی که خودش عامل شرکت فرش در نیشابور بود، گفت: «من زمین را دارم.» ما دو کارگاه یکی در باغشن نزدیک قدمگاه و یکی در یوسف آباد در جنوب باغشن ساختیم.

این دو کارگاه با چه دارهایی تجهیز شد؟

ما این کارگاه‌ها را متناسب با دارهایمان ساختیم. یک دارمان عرضش ۵۰ متر و ارتفاعش ۵ متر بود. بعد یک همچنین فرشی یقیناً یک برنامه‌های خاصی را هم احتیاج داشت. هر نوع داری را نمی‌توانستیم استفاده کنیم. کف کارگاه فونداسیون و تیرآهن ریختیم. دارها را از کف بستیم به فونداسیون که اگر نخ‌ها را روی دار برای چله‌کشی سفت می‌کنیم از زمین بلند نشود. از بالا هم با سیم‌های خاصی با فونداسیون سقف سالن مهار کردیم.

نوع چله‌کشی برای ما مهم بود. باید حتماً چله‌کشی فارسی می‌کردیم. در نایین چله‌کش‌هایی بودند که فرش‌های هشت‌صد متری را چله‌کشی می‌کردند. از آن‌ها دعوت کردیم بیایند چله‌ها را بکشند. ما ۱۶ تا جرثقیل در طول دستگاه ناچار بودیم نصب کنیم تا چله‌های اضافه را روی چرثقیل‌ها قرار بدهیم. خیلی کار عظیمی بود و برای اولین بار هم انجام می‌شد.

از چه نوع گرهی در بافت این فرش استفاده کردید و بافنده‌ها چگونه انتخاب شدند؟

در نیشابور همه بافنده‌ها جفتی‌بافی می‌بافتند و عادت داشتند به این نوع بافت. ما در هر کارگاه یک دستگاه را مجدداً چله‌کشی کردیم. فرش‌های ۲۴ متری که افراد بیشتری بتوانند روی آن‌ها کار بکنند. این قالی‌باف‌ها را در این کارگاه‌ها می‌آوردیم. به آن‌ها تک گره را یاد می‌دادیم به جای جفتی‌بافی. شیوه کار را روی فرش عمان فرامی‌گرفتند. بعد از یک ماه از آن‌ها امتحان می‌گرفتیم. سپس می‌آوردیم روی قالی اصلی.

حساب کردیم هر ۸۰ سانتی‌متر می‌توانستیم یک بافنده را بنشانیم. با توجه به اینکه باید پودش هم یکسره باشد. پود را هم هر بافنده نمی‌توانست تکه‌تکه ببافد. این‌ها باید هر روز تعداد بافتشان مساوی بود تا بتوانند پود را هم بکشند. از آن طرف سر پودهایی داشته باشیم که زمان وصل کردن این فرش‌ها در مسجد، ما رفوی مناسبی را داشته باشیم. تمام این‌ها از نظر افرایش یا کاهش طول کنترل می‌شد. باید طرح کنترل می‌شد؛ مثلاً گل شاه‌عباسی که یک قطعه‌اش در باغشن و یک قطعه دیگرش در یوسف آباد بافته شده است، باید طوری نظارت می‌کردیم که زمانی که این دو فرش را در عمان در کنار هم می‌گذاشتیم این گل شاه‌عباسی در کنار هم می‌افتاد. نه یکی بالاتر، نه یکی پایین‌تر. به قدری کار دشوار بود که حد نداشت.

نقشه این فرش برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله است. چه شد که این نقشه را انتخاب کردید؟

نقشه برای ما داستان عجیب‌وغریبی داشت. ما از همه‌جا بی‌خبر بودیم. یک روز آقای عابد تماس گرفت که از عمان سفارش بافت گرفته شده است. قرار شد سه سازمان از ایران در مزایده عمان شرکت کنند. شرکت فرش، جهاد و یک شرکت خصوصی. پیامی از عمان آمد که در ۲۴ ساعت نقشه فرش را در قالب ورق A4 و رنگی برای ما بفرستید.

من گفتم برای اینکه ما نمایی از ایران در کشور عمان داشته باشیم وسط فرش نقشه زیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را بیاوریم. بقیه‌اش هم گل‌های تلفیقی از تبریز، اصفهان و کاشان باشد. طراح را صدا کردم و گفتم: «روی یک صفحه A4 این نقشه را تهیه کن.» ایشان هم رفت و نقشه را به‌صورت دستی در یک صفحه کشید.

بعد نقاش را صدا کردم. آقای رضاییان که خیلی ورزیده است. قبل از اینکه ایشان نقشه را شروع کند به رنگ‌آمیزی با سفارت ایران در عمان تماس گرفتم. از خود سفیر سؤال کردم عمانی‌ها چه رنگ‌هایی را دوست دارند. ما هم سعی کردیم در رنگ‌آمیزی همان نقشه رنگ‌های دلخواه را با حفظ ویژگی‌های رنگی فرش خودمان دخالت بدهیم.

خلاصه ما نقشه را در ۲۴ ساعت فرستادیم به عمان. سپس زمانی که من خودم به عمان رفته بودم گفتند سلطان نقشه شرکت فرش را پسندیده است. در پیاده کردن نقشه آقای حسن وظیفه و پاکدست همکاری کردند. آقای پاکدست برای طراحی این نقشه یک سالن صدمتری از ما خواستند تا کاغذ فرم این نقشه را پهن کنند. خودش دمر روی این نقشه خوابیده بود. پسرش آمد به من گفت: «بابام داره مریض می‌شه. دارین چه می‌کنید. فسخ قرارداد کنین. بابام نمی‌تونه. مریض می‌شه.» خلاصه نقشه گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را در مقیاس یک شانزدهم نقشه پیاده کرد. زمانی که ما می‌خواهیم نقشه را ببافیم شانزده برابر باید تکرار کنیم. ما هم نقشه را در یک‌چهارم پیاده کردیم. سه‌چهارمش توسط خود بافنده در زمان بافت تکرار می‌شود.

چه نظارتی روی مراحل طراحی و رنگ‌آمیزی نقشه بود؟

ما یک ستادی درست کردیم. در این ستاد تمام نقشه‌ها یکی‌یکی بررسی می‌شد. اگر گل شاه‌عباسی یا گردش‌ها و موتیف‌ها بد ترسیم شده بود برگشت می‌خورد به واحد طراحی. اصلاح می‌شد. دوباره برمی‌گشت. جفت کردن این‌ها را ستاد انجام می‌داد. ستاد که تائید می‌کرد می‌رفت برای رنگ‌آمیزی. رنگ را هم آقای رضاییان، پارسا سرشت و فراهانی انجام می‌دادند. سه تا رنگرز ماهر و درجه‌یک داشتیم. این‌ها رنگ فرش را انجام می‌دادند. روی نقشه یک‌چهارم رنگ و نقطه می‌کردند.

بعد گفتیم چون دو تا کارگاه داریم و زمانمان نیز کم است برویم زیراکس رنگی بگیریم و در جاهای مختلف بتوانیم نقشه را ببافیم. منتظر نشویم این کارگاه ببافد و بعد بدهیم کارگاه بعدی ببافد. زیراکس در آن زمان فقط می‌توانست شش یا هفت‌رنگ را به ما بدهد. ما دیدیم به این شکل نمی‌توانیم به بافنده بگوییم چه رنگ‌هایی را ببافد. بعد طراح را صدا کردیم. سه‌چهارم بقیه نقشه را برای ما طراحی کند. سه‌چهارم بقیه را هم ‌رنگ و نقطه بکنیم. درواقع ما پنج هزار مترمربع نقشه دستی طراحی کردیم و بعد رنگ و نقطه کردیم. خیلی کار سختی است. زمانی‌که طراح را صدا کردیم و گفتیم سه‌چهارم بقیه را باید شما طراحی کنید. گفت: «من عین پول یک‌چهارم را می‌خواهم.» گفتم: «تو که طراحی کردی و می‌توانی الگو برداری.» گفت: «نه. من عین همان پول را می‌خواهم.» گفتم: «خیلی خوب. حالا که این‌جور شد تمام حاشیه‌های طرح اولی را باید تجدیدنظر کنی. هم این سه‌چهارم را. چون اصلاً نباید واگیره در حاشیه داشته باشی.» ما مجبور شدیم برای سه‌چهارم بقیه پول یک‌چهارم را بدهیم. خیلی هم برای ما گران تمام شد.

حالا نقشه آماده شد. نقشه باید هر هشت سانتی‌متر هشت سانتی‌متر برش بخورد. هر قالی‌باف ده سانتی‌متر که می‌بافد دوباره باید نقشه داشته باشد. شماره‌گذاری نقشه‌ها به صورتی انجام شد ‌که ما بدانیم هر بافنده‌ای چه نقشه‌ای و چند تا را بافته است. سیستمی را پیاده کردیم که بتواند تحویل دادن و تحویل گرفتن همان نقشه را انجام بدهد.

بافنده‌ها را سر دستگاه‌ها می‌نشاندیم و روی آن‌ها کار می‌کردیم. جالب اینکه در نیشابور با دست گره می‌زدند. ما برای اینکه گره فارسی را با قلاب ببافند ما روی آن‌ دستگاه‌ها هم تعلیم می‌دادیم یعنی ما گره فارسی با قلاب زدیم که سرعت و نظمشان بالا باشد. حدود ۶۰۰ بافنده در کارگاه‌های نیشابور و باغشن به کار بافت مشغول بودند. فرش حدود سه یا چهار متر بافته شده بود که دعوت کردیم از هیئت عمانی تا برای بازدید بیایند. آن‌ها بسیار خوششان آمد.

مراحل تکمیلی فرشی در این ابعاد چگونه انجام شد؟

فرش کم‌کم داشت تمام می‌شد. دیدیم فرش‌ها را کجا باید پرداخت کنیم. این فرش‌ها باید در جای خاصی پرداخت می‌ّشد. ما یک کارگاهی را برای انبار کردن فرش‌ها در کرج ساخته بودیم. فرش‌ها را به‌صورت لول به کرج حمل کردیم. در کرج عملیات پرداخت را انجام دادیم.

فرش بزرگ ۱۲۰۰ متری ۳۰ سانتی‌متر سره داشت. ما بافنده از اراک دعوت کردیم. دستگاه‌های لولایی ساختیم. به فرش بستیم تا سرجایش بیاید. بعد پشت فرش را کتیرا زدیم تا جمع نشود.

این فرش‌ها را به چه صورت به فرودگاه انتقال دادید؟

زمان حمل نیز باید چند تا مسئله را رعایت می‌کردیم. یکی اینکه مأموران گمرک باید به کرج می‌آمدند و فرش‌ها را پلمپ می‌کردند تا در فرودگاه بازبینی وجود نداشته باشد. دوم اینکه باید به سپاه اطلاع می‌دادیم. چون این فرش‌ها بسته‌بندی شده و رویش برزنت کشیده شده و مانند موشک شده بود. روی تریلی‌ها قرار می‌گرفت. سپاه هم در جریان قرار گرفت. این تریلی‌ها شروع کردند به حمل سمت فرودگاه مهرآباد. ما از اوکراین هواپیمای دربستی باری کرایه کرده بودیم که در روز ارسال در فرودگاه بود. همان روز در فرودگاه فرش‌ها بار زده شدند و به سوی مسقط فرستاده شدند.

بسته‌بندی فرش‌های بزرگ چه مشکلاتی داشت؟

قبل از اینکه ما فرش بزرگ را لول کنیم، اطلاع پیدا کردم در ورودی مسجدی که باید این لول تو برود سه متر و بیست سانتی‌متر است. ما باید فرش را به صورتی لول کنیم که قطر لول ما سه متر باشد تا بتواند از در تو برود. ۱۲۰ تا کارگر سه بار این فرش را باز و بسته کردند تا ما بتوانیم قطرش را سه متر کنیم. قطر اول شد چهار متر. قطر دوم شد سه و نیم متر. یک روز تمام ۱۲۰ تا کارگر با فشار زیاد فرش‌ها را شروع کردند به لول کردن.

رفوگرها را بر چه اساسی انتخاب کردید؟

ما در زمان بافت چند فرش کوچک پارچه در ابعاد یک متر و یک متر و نیم بافته بودیم. ما فراخوان داده بودیم که رفوگر می‌خواهیم. ۱۲۰ رفوگر اعلام آمادگی کردند. یک گروه سی نفری از اصفهان. یک گروه سی نفری از تهران. شصت‌تا رفوگر انتخاب کردیم. این فرش‌ها را به آن‌ها دادیم. ما به آن‌ها گفتیم پود به پود رفوگری کنند. این فرش‌ها را به لیفتراک می‌بندیم. اگر فرش‌ها درآمد که مردودید. اگر فرش‌ها درنیامد قبول‌اید. خیلی جالب بود برای من که فرش درنیامد.

از اعزام رفوگرها به عمان برایمان بگویید؟

ما باید برنامه اعزام رفوگرها را درست می‌کردیم. چون در آنجا محل اسکان نیروهایی که ما اعزام می‌کردیم به عهده عمانی‌ها بود. با من تماس گرفتند که یک سری مکان‌هایی را برای شما انتخاب کردیم. رفتم دیدم در حاشیه شهر مسقط یک جای دورافتاده و ساختمان‌های قدیمی است. گفتم این افرادی که می‌آیند متخصص‌اند. این‌ها نمی‌آیند اینجا زندگی کنند. بعد از یک ماه دوباره تماس گرفتند و من به عمان رفتم. دیدم یک سری آپارتمان خیلی لوکس در نظر گرفته‌ بودند. گفتم: «خب این آپارتمان امکانات ندارد. لباسشان را کجا بشورند. یخچالش و سایر امکاناتش کو؟» درنتیجه همه وسایل را آکبند برای هر واحد تهیه کردند.

همچنین یک آشپز ایرانی هم انتخاب کردیم که پانزده روز یک‌بار غذاها تکرار شود. خودش هم به‌صورت پرس بکشد برای رفوگرهایی که در کارگاه مشغول به کارند.

فرش‌ها را به چه صورت در مسجد نصب کردید؟

با من تماس گرفتند که فرش را انداختیم سی سانتی‌متر فرش کج افتاده است. من بلند شدم رفتم عمان گفتم: «آقای شهیدی اول باید یک خط با گچ می‌کشیدی و جای فرش را مشخص می‌کردی بعد فرش را پهن می‌کردی.» دیدم این کار را کرده است؛ اما کمرنگ بوده و خوب پیاده نشده است. هفتاد نفر دور فرش را گرفتیم بلند نمی‌شد. فرش وسط باید بلند می‌شد. تماس گرفتم با عمانی‌ها گفتم:«من صدتا کارگر می‌خواهم که زبان انگلیسی بدانند و لباسشان هم متحدالشکل باشد.» گفت: «صدتا کارگر تا فردا؟» بعد فردا صدتا کارگر با یک لباس یک‌شکل در مسجد حضور داشتند. خط‌کشی درست کردیم. بعد همه را دورتادور فرش گذاشتیم. این فرش را به صورتی بلند کردند که وسط فرش بلند شود. کشیدیم و مسئله حل شد. فرش‌ها را به درستی نصب کردیم. می‌خواهم بگویم کار خیلی سختی بود.

با توجه به‌ سلیقه مشتری باید در طرح فرش‌ها نوآوری شود!

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شروع فعالیت شعبه کرمان هم‌زمان با تأسیس شرکت سهامی فرش ایران از سال ۱۳۱۴ بوده است. در حال حاضر متراژ تولید سالیانه این شعبه از سالی ۲۰۰ متر به ۵۰۰ متر تولید افزایش یافته است و تا پایان سال جاری به ۷۰۰ متر تولید خواهد رسید. در ادامه با امید باغبان عباسی، مدیر فروشگاه شعبه کرمان شرکت سهامی فرش ایران درباره شرایط تولید فرش گفت‌وگو کرده‌ایم.

باغبان عباسی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به علت مرغوبیت پشم کرمان و امکان رنگرزی در خود شرکت فرش، تمام مواد اولیه در خود استان به‌صورت سنتی تأمین می‌شد، گفت: در حال حاضر مواد اولیه از آقای میرکمالی و کارخانه‌های کرج و نخ چله از یزد تأمین می‌شود.

مدیر فروشگاه شعبه کرمان با بیان اینکه رج‌شمار فرش‌های کاشان متغیر و از ۳۵ تا ۸۰ رج است، اظهار کرد: در حال حاضر، در کرمان از دارهای عمودی (ایستاده) استفاده می‌شود که البته این دارهای عمودی از نوع چرخان است. همچنین فرش‌های این شعبه با توجه به تقاضای بازار در متراژهای مختلف اعم از کناره، زرع ونیم، پرده‌ای، ۱٫۵*۲٫۵، ۶ متری، ۹ متری، ۱۲ متری و مبل قالی تولید می‌شوند.

باغبان عباسی درباره طرح و نقش تولیدات شعبه کرمان این‌گونه گفت: این فرش‌ها در طرح و نقش‌های خوشه‌انگوری، سبزی‌کار چمنی، گلدانی و درختی، ستونی ۳۳ پل، برگ چغندری، قاب قرآنی، بته‌جقه‌ای، لچک و ترنج کف ساده و همچنین نقشه‌های گل فرنگ و گوبلن یا نقشه‌های شکارگاه، افشان، بازوبندی، خشتی و… تولید می‌شود. رنگ سرمه‌ای نیز از رنگ‌های مطرح در فرش‌ها است.

وی همچنین دراین‌باره افزود: با توجه به‌روز شدن طرح‌های قالی و تغییر در سلیقه مشتریان در بازار و از بین رفتن نقشه‌های قدیمی باید نوآوری در طرح و رنگ فرش‌ها صورت پذیرد. طرح‌های موردپسند شامل طرح سرام سروری، درختی، کف ساده، دسته‌گلی، لچک و ترنج و رومبلی‌های پشت بلند و پشت کوتاه در طرح‌های کبکی، بهار و هزار گل است.

باغبان عباسی با توجه به وسعت استان کرمان و پراکندگی مناطق بافتی این‌گونه گفت: فاصله شمالی‌ترین نقطه استان تا جنوبی‌ترین نقطه استان نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر مسافت است و به سه قسمت مرکزی، شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. در شمالی‌ترین نقطه این استان منطقه راور شهرت جهانی در بافت دارد. در این منطقه شرکت سهامی فرش ایران پایگاهی فعال دارد. در منطقه مرکزی شهر کرمان نیز رفسنجان، روستای دره در ماهان و در قسمت جنوبی کهنوج، قلعه گنج، اسفندقه، کلبافت و بم از مراکز بافت هستند. با توجه به پراکندگی گفته شده و فواصل طولانی تعداد دستگاه‌های به کار رفته ۱۴۰ عدد است و تعداد بافندگان این استان به ۳۰۰ بافنده می‌رسند.

مدیر فروشگاه شعبه کرمان درباره عملیات تکمیلی مثل پرداخت و شست‌وشو و مرمت اظهار کرد: قالی‌ها بعد از به اتمام رسیدن در کارگاه‌های خود استان توسط استادکاران این هنر پرداخت و دارکشی شده و برای شست‌وشو و عملیات تکمیلی به کارخانه‌های کرج ارسال می‌شود. این امر خود پرسه بسیار طولانی‌ای دارد که باید برای این کار چاره‌ای اندیشید تا هرچه سریع‌تر قالی‌ها روانه بازار جهت فروش شوند.

باغبان عباسی از نام‌آوران فرش کرمان با شرکت همکاری داشته‌اند از جناب آقای رضا ابوالهادی نام برد و گفت: ایشان سالیان قبل کارمند رسمی شرکت بودند و هم‌اکنون از برجسته‌ترین فروشندگان فرش کرمان است که نظر ایشان در قیمت‌گذاری فرش از ارجح‌ترین است.

مدیر فروشگاه شعبه کرمان راه‌حل‌ برطرف کردن مشکلات ماه‌های گذشته را این‌گونه برشمرد: شناسايی‌ و ايجاد ظرفيت‌ در بازارهای‌ جديد فرش‌. تلاش‌ در راستای حفظ هويت‌ فرش‌ منطقه کرمان. بالا بردن‌ كيفيت‌ و استانداردهای‌ فنی‌ در فرش‌های توليدی منطقه در جنبه‌های‌ مختلف طراحی، نقشه‌، بافت‌ و مواد اوليه‌. كوشش‌ در راستای‌ هر چه‌ بهداشتی‌تر كردن‌ فعاليت‌های‌ بافندگان‌ و ايجاد محيطی‌ مساعد و سالم‌ به‌منظور جلوگيری‌ از وارد آوردن‌ صدمات‌ جسمانی‌، روحی‌ و روانی‌ به‌ بافندگان‌ كه‌ عمدتا زنان‌ و دختران‌ ‌ هستند. ايجاد تسهيلات‌ بانكی‌ و اعتباری‌ برای‌ گروه‌های‌ مختلف‌ ازجمله‌ مجریان، توليدكنندگان‌، صادركنندگان‌، بخش‌های‌ مشاوره‌ای‌، تخصصی و بازاريابی‌. افزايش‌ سرمايه‌گذاری در صنعت‌ فرش‌ منطقه. تقويت‌ تعاونی‌ها با مشاركت‌ فعال‌ و واقعی‌ توليدكنندگان‌ و مجریان‌ اين‌ بخش‌ و کوتاه‌ كردن‌ دست‌ واسطه‌های‌ زائد. حفظ طرح‌ها و نقشه‌های‌ سنتی‌ و قديمی‌ فرش‌ منطقه. ایجاد کارگاه‌های متمرکز در شهرهای راور، رفسنجان و کرمان. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در شهر کرمان نبود اطمینان از فضا و مکان کافی در اختیار شعبه است که خود باعث ناامیدی در کارکنان و بافندگان این استان است.

باغبان عباسی با توجه به مشکلات شعبه کرمان درباره کمک‌های شرکت سهامی فرش ایران گفت: متأسفانه با به وجود آمدن سبک بافت گره کمان شی یا همان گره یو (بی‌گره‌بافی) که عمدتاً در قالی‌های کرمان دیده می‌شود و استفاده از مواد نامرغوب که تجار سودجو هم دامن به پیشرفت این نوع قالی و این سبک زده‌اند. باعث از بین رفتن نام و آوازه فرش کرمان در ایران و جهان شده است. شرکت سهامی فرش ایران می‌تواند با ایجاد کارگاه‌های آموزشی و به‌بافی و جذب هنرجویان جوان جهت قالی‌بافی به سبک گره‌بافی کمک شایانی به قالی کرمان کند.

وی در پایان افزود: شعبه کرمان نزدیک به یک قرن فعالیت در امر تولید قالی فعال بوده که موجب سرافرازی شرکت سهامی فرش ایران در داخل و خارج این کشور است.  هم‌اکنون نیز ما میراث‌دار گذشتگان خود هستیم که با قدرت به کار خود ادامه خواهیم داد.

تخفیف فروش ویژه آخرین یلدای قرن

جلب رضایت مشتری یکی از ارکان بنیانی شرکت سهامی فرش ایران است که برای دست یابی به این مهم، فرش‌های دستباف با کیفیت از سبک‌ها و مناطق مختلف ایران را تولید و عرضه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرش ایران، این شرکت به مناسبت شب یلدای پیش رو که آخرین یلدای قرن حاضر است، در نظردارد تخفیف ویژه‍ای را از ۲۶ آذر تا ۵ دی ماه ۱۳۹۹ برای تمامی محصولات خود ارائه دهد. علاقمندان به فرش دستباف می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های شرکت سهامی فرش ایران در سراسر کشور از ۱۰ درصد تخفیف، به مناسبت این شب به یادماندنی برخوردار شوند و از آخرین یلدای سده چهاردهم خورشیدی یادگار ارزشمند از یک تولید ملی و ایرانی داشته باشند.

شایان ذکر با توجه به شرایط حساس بیماری کرونا ، کلیه پروتکل های بهداشتی در فروشگاهها رعایت میشود.

نشانی فروشگاه‌های شرکت سهامی فرش ایران در سراسر کشور به شرح زیر است:

تهران

شعبه مرکزی : خیابان فردوسی،روبروی خیابان نوفل لوشاتو،پلاک ۳۵۷ ، پارکینگ اختصاصی ، تلفن تماس : ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی یک

شعبه قائم مقام : خیابان قائم مقام فراهانی،حدفاصل بین مطهری و بهشتی ، نبش کوچه جهارم ، پلاک ۱۴۳  تلفن : ۰۲۱۴۲۵۸۴۶۵۰

شعبه شهرک غرب : میدان صنعت،فازیک،انتهای بلوار ایران زمین،روبروی مجتمع سینا،فروشگاه زنجیره ای شهروند،طبقه دوم ، تلفن : ۰۲۱۸۸۳۶۰۷۳۲

کرج : میدان استاندارد،به سمت شهرک شیخ سعدی ، جنب اداره گذرنامه  ، تلفن:۰۲۶۳۲۸۰۰۰۱۶

اراک: سه راه ابوذر، خیابان شورا  کد پستی : ۳۸۱۴۱۵۴۶۵۸  ، تلفن تماس : ۰۸۶۳۲۲۲۸۰۲۸

اصفهان : میدان شهدا، چهارباغ پایین ، کوچه ی حق وردی  ، تلفن تماس : ۰۳۱۳۴۴۷۹۵۸۸

بیرجند: بلوار پاسداران،نبش پاسداران ۲۱و۲۳ ، تلفن تماس : ۰۵۶۳۲۴۶۵۶۱۱

تبریز : میدان دانش سرا، ابتدای خیابان خاقانی، روبه روی پارکینگ طبقاتی سهند تلفن ، تماس: ۰۴۱۳۵۲۳۵۰۹۵

کرمانشاه : چهار راه گلستان،بطرف کمربندی،بلوار شهید اجاقی،پلاک ۳۲ ، تلفن تماس: ۰۸۳۳۸۴۴۲۷۲۹

سنندج : انتهای خیابان اردلان،بالاتر از آموزش و پرورش ناحیه ۲ کد پستی: ۶۶۱۹۶۷۳۳۸۱ ، تلفن تماس : ۰۸۷۳۳۱۶۴۸۶۰ نمابر : ۰۸۷۳۳۱۶۶۳۵۷

همدان : بلوار مدنی،بلوار ۱۵ فروردین،بعد از سازمان بازرگانی ، تلفن تماس : ۰۸۱۳۸۲۶۲۷۷۲

مشهد : آزاد شهر،نبش امامت ۴۶ ، تلفن تماس : ۰۵۱۳۶۰۵۹۶۴۲
کرمان: کرمان،بلوار جمهوری اسلامی،بعدازچهارراه فرهنگیان،روبروی هتل پارس ، کدپستی: ۷۶۱۹۶۱۳۶۱۱  ،  تلفن تماس: ۰۳۴۳۲۱۲۶۸۹۲

روابط عمومی : برای کسب اطلاعات بیشتر و یا هر نوع پرسش با ما در ارتباط باشید تلفن : ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی ۱۹۷

پیام رسان واتساپ: ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰

مروری بر کتاب برگی از قالی خراسان

کتاب برگی از قالی خراسان با «گذری بر تاریخ فرش و فرش‌بافی در ایران با نگاهی بر سابقه آن در خراسان» آغاز می‌شود. در ابتدا تاریخ فرش‌بافی از فرش پازیریک تا دوران صفویه، قاجار و پهلوی بررسی می‌شود. بخش بعدی کتاب با نام «خراسان امروز و دیروز» است. در این بخش نویسنده نگاهی به تاریخ، موقعیت جغرافیایی و جمعیت استان خراسان دارد.

درواقع این مجموعه حاصل تحقیق، بررسی و مشاهده اوضاع قالی‌بافی در برخی از منطقه‌های استان خراسان ازجمله نیشابور، کاشمر، تربت‌حیدریه و تربت‌جام، گناباد، فردوس، طبس، بیرجند، مشهد، قوچان، بجنورد، شیروان، درگز، بجنورد، سبزوار و شناخت اجمالی از اعراب خراسان بوده است. این بررسی‌ها به‌صورت حضوری و مشاهده مستقیم انجام شده و دو بخش جداگانه را شامل می‌شود.

تورج ژوله درباره سفر به شهرهای مختلف خراسان می‌گوید: «زمانی که دوره کاردانی فرش در مجتمع دانشگاهی هنر تمام شد و در شرکت سهامی فرش ایران مشغول به کار شدم، از سوی رضا الله داد، مدیر تولید وقت برای پژوهش‌هایی به مناطق مختلف قالی‌بافی فرستاده می‌شدم. از همدان و کرمان گرفته تا چهارمحال‌وبختیاری و… تا اینکه نوبت به خراسان رسید. خراسان استان بزرگی بود و من طی سال‌های ۱۳۷۲، ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ چندین بار به این استان رفتم. یک‌بار سمت مشهد و نیشابور‌ رفتم و حدود چهارماه در آن شهرها بودم. سپس به تهران می‌آمدم. بعد از چند ماه دوباره بازمی‌گشتم و دفعه بعد به سبزوار، کاشمر و بَرداسکن می‌رفتم.

به همین ترتیب تا اینکه قریب به اتفاق شهرهای خراسان را رفتم تا بتوانم کم‌کم مطالب را تهیه کنم. من با وسیله نقلیه عمومی و به تنهایی تمام شهرهای خراسان را رفتم تا اینکه کار تمام شد. سخت‌ترین قسمت این سفرها مناطق تربت‌حیدریه، تربت‌جام، سنگان، خواف و… بود که شرکت فرش در آن‌ها شعبه نداشت.»

 تهیه و ثبت اطلاعات و ارقام و جداول آماری ساده و گویا از مراکز عمده قالی‌بافی استان خراسان بخش خاصی از مجموعه حاضر را به خود اختصاص می‌دهند. این آمارها به‌طور تقریبی وضعیت قالی‌بافی استان خراسان از حیث تعداد دار قالی، تعداد بافنده، مقادیر تولید و سایر اطلاعات آماری را منعکس می‌کنند.

بخش دیگری از مطالب این مجموعه، دربرگیرنده اطلاعات خاصی است که به بررسی تاریخ قالی‌بافی شهرهای خراسان و سیر تحولات آن در طی یک‌صد سال اخیر می‌پردازد. در این بخش معرفی استادهای تولید و عرضه‌کنندگان فرش‌های معروف و شناخته شده استان و حتی معرفی درگذشتگان و استادهایی که سال‌ها از حیات آن‌ها می‌گذرد، به همراه طراحان نقش فرش در هر شهر کمک به سزایی در شناخت فرش‌های معروف و طراحان بزرگ قالی خراسان می‌نماید.

همچنین تصاویری از آرامگاه فردوسی، نگارگری، کارگاه قالی‌بافی، بافنده، کارگاه رنگرزی و کارگاه قالی‌بافی آستان قدس در این کتاب در بخش‌های مختلف منتشر شده است. عکس‌هایی از طراحان فرش استان خراسان مانند علیپور، غلامحسین اسکندری، محمد اسکندری، علی‌اکبر جعفری، عباس صدوقی، توکل فتحی، جواد جوادی، محسن لطفعلی و محمدعلی صمیمی و… تولیدکننده‌هایی مانند حبیب‌اله فکور، جدید علی‌اصغر مسافر، محمدعلی مقداری، عباسعلی غلامی، مزدور کار، عزیزاله خانی، عبدالعلی احمدی و عزیزمحمد زهرایی و… نیز برای آشنایی کامل مخاطبان با آن‌ها آمده است.

فرش‌های استان خراسان با طرح زیرخاکی، تلفیقی، لچک و ترنج، شاه‌عباسی، شکارگاه، سجاده‌ای، گل بادامی، طاووسی و گل شفتالو و… از مناطق نیشابور، کاشمر، بلوچ، حلوان طبس، سنگان، آسیک و بیرجند و… نمونه‌ای از فرش‌های به تصویر کشیده شده در این کتاب است.

از عکس‌های قابل‌توجه در این کتاب می‌توان به نمونه‌ای از قرارداد سفارش قالی به کارگاه عباسقلی صابر و دو نمونه از دستور بافت قالی و مشخصات آن در کارگاه صابر و پروانه اشتغال به کار متعلق به صابر اشاره کرد.

تورج ژوله درباره تهیه عکس‌ها و چاپ این مجموعه می‌گوید: «قریب به اتفاق شهرهای خراسان را رفتم تا بتوانم کم‌کم عکس‌های موردنیاز را تهیه کنم. تنها، بدون وسیله نقلیه مناسب و سخت‌تر از همه، محدود بودن تعداد عکس‌هایی که می‌توانستم بگیرم. چون با توجه به بودجه‌ای که از سوی مدیر امور اداری محمد کفایی، حفیظ الله تعالی– در اختیار داشتم، امکان خرید فیلم عکاسی به مقدار زیاد نبود و علی‌رغم تعدادی اضافه‌تر با هزینه شخصی، بازهم در مضیقه بودم. بااین‌حال گزارش‌های مصوری از هر شهر تهیه کردم. درنتیجه، پژوهش در فرش‌ خراسان مجموعه‌ای قطور و پرعکس شد.

قرار به چاپ این گزارش‌ها نبود؛ اما کمی بعد، چاپ آن را به مدیرعامل وقت، محمدرضا عابد ارائه کردم. بعد از تأیید وی، هیئت‌مدیره نیز این پیشنهاد را پذیرفتند و حتی قرار شد تا نتایج سایر پژوهش‌ها نیز به نحوی در دسترس همگان قرار گیرد که البته هیچ‌گاه چنین نشد. به همین دلیل بود که پشت جلد کتاب برگی از قالی خراسان نام سایر پژوهش‌های انجام شده و تصمیم آتی به چاپ آن‌ها درج شد.

سرانجام با تصویب مبلغ ۵ میلیون تومان، این کتاب به شکلی منتشر شد که هم‌اکنون می‌بینید. متأسفانه با توجه به محدود بودن بودجه، تمام عکس‌های گرفته شده نیز در کتاب منتشر نشد. البته جالب است که این کتاب بدون مجوز وزارت ارشاد منتشر شد که خود داستان دیگری دارد؛ اما به‌هرحال منتشر شد و تا این تاریخ، هیچ‌گاه اقبال قرار گرفتن در ویترین کتاب‌فروشی‌ را نیافته است.»

از برترین‌های فرش دست‌باف تقدیر شد

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره گره طلایی در ۲۳ آذرماه ۹۹ در هتل اسپیناس تهران با تعداد محدوی مهمان به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران در این مراسم برگزیدگان هفتمین جشنواره معرفی شدند: سرکار خانم عصمت نیکبخت به عنوان بافنده برگزیده، هادی پورجهان به عنوان مرمت‌کار برگزیده، یداله بنی حسن به عنوان طراح و نقاش برگزیده، محمدحسین شانه‌زن به‌عنوان صادرکننده برگزیده معرفی شدند. تندیس ویژه به نشریه هالی و تندیس خلاقیت به محمدعلی قره‌باغی تعلق گرفت.

سردبیر نشریه هالی در پیامی ضمن ابراز خرسندی از انتخاب به عنوان برگزیده ویژه، و در بخشی از پیامشان اعلام داشتند: مجله‌ هالی و بنیاد رشتی‌زاده از بسیاری جهات شبیه هم هستند. هر دو از پیشگامان به نام فرش دست‌بافت هستند، در عرصه‌ بین‌المللی با کیفیت بالای کارشان شناخته می‌شوند و هر دو مبلغ فرش ایران در سرتاسر دنیا هستند.

قدردانی بنیاد رشتی‌زاده از زحمات ما بهترین مشوق ما برای ادامه‌ این مسیر است. مسیری برای شناساندن ارزش فرش ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی و اطمینان از اینکه فرش ایران آن طور که شایسته است مورد توجه و قدردانی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران معرفی شناسنامه ایران گره، مستند راز شقایق، تقدیر از داوران جشنواره و تقدیر از طراح نشان تاییدی فرش دست‌باف ایران توسط مرکز ملی فرش ایران از دیگر برنامه‌های اختتامیه این جشنواره بودند.

همچنین سمیه انصاری از طراحان شرکت سهامی فرش ایران به‌عنوان یکی از نامزدهای بخش طراحی این دوره معرفی شد.

تا پای پاتیل نیایید، استادکار رنگرزی نخواهید شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران مجله کارپت پلاس (ماهنامه اینترنتی فرش دست‌باف) در شماره چهاردهم خود گفت‌وگوی مفصلی با مجید جلالی، پیشکسوت رنگرزی شرکت سهامی فرش ایران انجام داده است که در ادامه شرح این گفت‌وگو را می‌خوانید. شماره ۱۴ مجله اینترنتی کارپت پلاس آذر‌ماه ۱۳۹۹ در ۴۰ صفحه به سردبیری مریم طاهری تفرشی تهیه و منتشر شده است.


لطفاً قسمت پشم‌شویی کارخانه‌های کرج را کاملاً برای ما شرح دهید و بفرمایید عملکرد آن چگونه است؟

پشم‌ها وقتی وارد کارخانه می‌شوند به قسمت سورت می‌رود. سورتینگ به‌صورت دستی انجام می‌پذیرد و قسمت‌های مختلف پشــم و رنگ‌های مختلف آن جداسازی می‌شود. هر رنگی می‌شود یک پارتی کار و به مکان جدا برده می‌شود. سپس به‌ ترتیب شست‌وشو شروع می‌شود. مثلاً شنبه اولین پارتی را شروع می‌کنند. اول پشم‌های سفید شسته می‌شود. یکشنبه و دوشنبه پشــم رنگ شکری که کمی به زردی می‌زند شســته می‌شود. روز سه‌شنبه و چهارشنبه هم رنگ‌های الوان. پنج‌شنبه پشم‌هایی که سیاهی دارند شسته می‌شود. این روش به این دلیل اجرا می‌شود که آب تمیزی که در اولین روز شست‌وشو وارد دستگاه می‌شود اسراف نشود و در ضمن پشم‌ها نیز به ترتیب شسته شوند.

به نظر شما بهتر نیست که این پشم‌ها درهمان مکان اول که چیده می‌شود سورت شود. چون اینجا روی‌هم انباشته می‌شود و تمیز و کثیف با هم قاطی می‌شوند کار دشوارتر نیست؟

درست است که کار سخت‌تر می‌شود؛ اما در آن مناطق این امکانات را نداریم‌. آنجا فقط پشم‌چین‌ها کار را انجام می‌دهند. همه را با هم جمع می‌کنند و می‌فرستند اینجا. کارگرهای خبره هستند کــه آن‌ها را جداسازی می‌کنند. البته اکنون این قسمت کارخانه هم به‌صورت پمیانکاری کار می‌کند.

لطفاً روش شست‌وشوی پشم را توضیح دهید؟

همان‌طور که می‌بینید زیر این دستگاه بزرگ شست‌وشو، یک سینی وجود دارد. وقتی پشم‌ها وارد دستگاه می‌شوند و در آب غوطه‌ور می‌شوند و شست‌وشو می‌شوند. توسط غلتک آبگیری می‌شود و آب‌ها در داخل سینی ریخته می‌شود. آب آن سیر کوله می‌شود و دوباره به دستگاه برمی‌گردد تا در مصرف آب هم صرفه‌جویی شود.

کلاً پشم‌شویی از قسمت حلاجی شروع می‌شود که دستگاهی داریم‌ که پشم را باز می‌کند. آن قسمت حلاجی اســت. پس‌ازآن وارد حوضچه اول می‌شود. این دســتگاه پنج حوضچه دارد. حوضچه اول قســمت عرق‌گیری اســت. الیــاف وارد حوضچه می‌شود و با آب گرم عرق‌گیری می‌شود. به حوضچه دوم و ســوم وارد می‌شود که این حوضچه‌ها مایع صابون دارد و الیاف آغشته به آن می‌شود. طی دو مرحله شست‌وشو می‌شود. حوضچه چهارم و پنجم مرحله آبکشی است. الیاف وقتی این پنج حوضچه را طی می‌کنند. دیگر بوی پشم و بوی بد آمونیاک را حس نمی‌کنید و کاملاً شسته می‌شود و تمام عرق و چربی آن کاملاً گرفته شده است.

بعدازاین پنج مرحله شست‌وشو به‌وسیله بخار گرما تولید می‌کند. پشم شسته شده روی این ریل‌ها خشک می‌شود. طی مراحل کاملاً خشک می‌شود. قسمت خشک‌کن از سه قسمت تشکیل‌ شده که هر قسمت حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد. الیاف داخل این سینی‌ها به جلو می‌آید و در قســمت بعدی یک پروانه‌ای وجود دارد که پشم‌ها را پشت‌ورو می‌کند و برای قسمت بعدی می‌فرستد. در قسمت دوم هــم باز این حرکت انجام می‌پذیرد. همین‌طور در قسمت سوم هم این کار تکرار می‌شود تا مرحله آخر که کاملاً خشک می‌شود. در این قسمت آخر دیگر پشم‌ها اصلاً نه بوی بدی دارند و نه رطوبتی دارند. پس‌ازآن به مرحله عدل‌بندی می‌روند.

این دستگاه‌های شست‌وشو همان دستگاه‌های قدیمی هستند؟

بله. این همان دستگاه‌های اولیه است که خریداری ‌شده است. این دستگاه مال شرکت جمیز آدامز آمریکایی است و در سال ۱۳۳۵ به اینجا آورده شده و نصب شده است. از همان سال هم تاکنون دارد کار می‌کند. البته دستگاه‌های جدید و به‌روز آمده و در خارج دارد کار می‌کند؛ اما این دستگاه باوجوداینکه حدود ۸۰ سال است کار می‌کند، یکی از بهترین دستگاه‌ها در منطقه است و بهترین شست‌وشوها را دارد.

این دستگاه در هر مرحله چند تن را شست‌وشو می‌دهد؟

در یک شیفت دوازده‌ساعته روزانه ۸ تن را می‌تواند شست‌وشو دهد.

 این آب شست‌وشو کجا می‌رود و آیا مجدد استفاده می‌شود؟

بله این آب‌ها می‌رود قسمت تصفیه و پس‌ازآن برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

بفرمایید پشم‌ها پس از شست‌وشو چه می‌شوند؟

پشم‌ها پس از شست‌وشو به سمت دستگاه عدل‌بندی می‌روند. دستگاه عدل‌بندی هم دستگاهی اســت که همان موقع توسط همان شرکت آمریکایی وارد و نصب و راه‌اندازی شد. این دستگاه حدود ۴ متر داخل زمین کار گذاشــته شده است. پشم‌های شسته و خشک شده را داخــل این محوطــه می‌ریزند. توسط دستگاه پرس و فشار حجم آن را کم می‌کنند. تا حدی که کاملاً فشرده و پرس می‌شود و به‌وسیله زنجیرهای کناری آن بالا می‌آید و با گونی پوشانده می‌شود. دورش عدل‌بندی می‌شود و از دستگاه خارج می‌شود. پس‌ازآن پشم به کارخانه‌های ریسندگی می‌رود یا اگر سفارش تجار باشد همان به‌صورت عدل به آن‌ها تحویل می‌شود.

 آیا صادرات پشم شسته شده هم دارید؟

شرکت فرش صادرات ندارد؛ اما ممکن است تجار که سفارش شست‌وشو و عدل بندی می‌دهند خودشان صادرات داشته باشند.

این پشم‌ها متعلق به چــه منطقه‌ای است و آیا پشم‌های هر منطقه جداگانه شست‌وشو و عدل‌بندی می‌شوند؟

بله کاملاً جداگانه است؛ مثلاً اگر پشم از ایلام یا کرمانشاه یا سیرجان می‌آید به‌صورت جداگانه شست‌وشو و بسته‌بندی می‌شود. بعد از عدل‌بندی هم روی آن نوشته می‌شود که پشــم ســفید ۲ ایلام (سفید درجه ۲ ایلام).

این ساختمان‌های باعظمت آیا از اول برای کارخانه‌های شرکت فرش درست شده است؟

خیر، این ساختمان‌ها در سال ۱۳۲۷ اولین ساختمان‌های بتونی کرج بود که توسط آلمانی‌ها به‌صورت مجموعه شهر صنعتی در کرج برای کارخانه ذوب‌آهن درست شده بود. پس‌ازآن وسایل و امکاناتی که برای کارخانه ذوب‌آهن احتیاج بود در حین حمل به ایران با کشتی، توسط کشتی‌های دیگر زده شــد و غرق شد و پروژه متوقف شد. به همین جهت این ساختمان‌ها در سال ۱۳۳۵ به شرکت‌های مختلف واگذار شد. این منطقه به شرکت فرش واگذار شد. ساختمان عظیم‌ دیگر به موسسه استاندارد و یک ساختمان هم به فنی‌وحرفه‌ای واگذار شد؛ اما تا سال‌ها بعدازاینکه کارخانه ذوب‌آهن اصفهان زده شــد، این قسمت به‌صورت انبار برای کارخانه ذوب‌آهن استفاده می‌شد. بدین‌صورت‌که از اصفهان آهن به‌وسیله قطار می‌آمد اینجا و از این منطقه به مناطق مختلف کشور حمل می‌شد.

لطفاً کمی درباره قسمت قالی‌شویی توضیح دهید؟

این قسمت نیز تقریباً از همان سال‌ها تأسیس شد. دارای چاه عمیق برای شست‌وشو است. فرش‌های بافته شده از شهرستان به اینجا منتقل می‌شود. پس از پرداخت کردن روی فرش برای شست‌وشو و دارکشی و عملیات اصلی به این قسمت وارد می‌شود. در این قسمت فرش‌های تولید شده تحویل پرداخت کار می‌شود. فرش‌ها توسط متخصصین پرداخت و مرتب می‌شود. پس‌ازآن برای شست‌وشو می‌رود که به‌وسیله شست‌وشو با آب و مایع کاملاً با روش نیمه‌صنعتی شسته و خشک می‌شود. اگر فرشی احتیاج به کارهای عملیاتی ازجمله دارکشی داشت در این قسمت انجام می‌شود.

آیا فرش از بیرون هم برای شست‌وشو اینجا وارد می‌شود؟

بلـه، فرش‌ها را یا خود اشخاص می‌آورند یا تماس می‌گیرند. حمل می‌شود اینجــا و تمامی‌ عملیات انجــام می‌پذیرد و برای مشتری ارسال می‌شود.

در قسمت مرمت و رفو کارخانه‌های کرج چه کارهایی انجام می‌پذیرد؟

در این قسمت فرش‌هایی که احتیاج به ترمیم‌ و رفو دارد وارد می‌شود و توسط استادکاران و همکارانشان مرمت می‌شود یا برای فرش‌های نو و تازه چرم‌دوزی می‌شود. اگر این فرش‌ها بالازدگی داشــته باشد توسط استادکاران درست می‌شود. کلاً در این قسمت تمامی مراحل عملیاتی فرش صورت می‌گیرد و فرش‌ها بدون هیچ عیبی وارد بازار می‌شوند. البته این قسمت کارخانه هم به‌صورت پیمانکاری کار می‌کند.

چه فرشی خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد؟

افزایش جمعیت، کم بودن فضا برای ساخت‌وساز خانه‌ها، بالا بودن قیمت‌ها و بسیاری ویژگی‌های دیگر مردم را مجبور به زندگی در آپارتمان‌ و خانه‌های کوچک کرده است. طراحی دکور و انتخاب فرش مناسب برای فضای کوچک سخت‌ است، زیرا در صورت رعایت نکردن برخی اصول برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه، فضا کوچک‌تر به نظر می‌رسد. انتخاب فرش برای خانه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که تأثیر بالایی در سبک و اندازه دکوراسیون خانه دارد.

رنگ فرش مناسب فضای کوچک

در طراحی دکوراسیون خانه‌ها یک اصلی کلی برای انتخاب رنگ فرش وجود دارد. انتخاب فرش تیره، محیط را کوچک‌تر و فرش‌های روشن فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. بنابراین اگرچه در طراحی دکوراسیون توصیه می‌شود رنگ فرش تیره‌تر از رنگ مبلمان و پرده انتخاب شود، اما در فضاهای کوچک می‌توان این مورد را نادیده گرفت. مگر آنکه همه‌ طیف‌‌های رنگی به کار رفته در دکوراسیون از بین رنگ‌های روشن انتخاب شده باشند.

مدل و طرح فرش برای خانه کوچک

هر چه طرح و نقش فرش بیشتر باشد، در اصطلاح شلوغ‌تر به نظر می‌رسد. فرش‌‌های شلوغ به‌خصوص اگر دارای رنگ‌های تیره باشند فضا را کوچک‌تر نشان می‌‌دهند. بنابراین استفاده از فرش‌‌های پرنقش‌ونگار در فضاهای کوچک انتخاب مناسبی نیست. چنانچه به فرش‌های پرنقش‌ونگار علاقه دارید رنگ آن را از میان رنگ‌‌های روشن انتخاب کنید تا به‌این‌ترتیب تأثیر شلوغی فرش را کاهش داده باشید.

فرش افشان مناسب برای خانه‌های کوچک

در انتخاب فرش مناسب فضای کوچک، فرش‌های طرح افشان به دلیل نداشتن ترنج در وسط فرش و پراکندگی گل‌ها، فرش مناسبی برای خانه آپارتمانی و کوچک هستند. این فرش‌ها باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای خانه می‌شوند.

فرش دست‌باف مناسب‌تر است یا گلیم؟

انتخاب گلیم یا فرش دست‌باف به نظر و سلیقه خودتان وابسته است. دراین‌باره محدودیتی وجود ندارد. اگر می‌خواهید کف اتاق خود را با یک قالی یا گلیم بپوشانید، بهتر است مانند فرش گرد ابعاد قالی را طوری در نظر بگیرید که نه خیلی کوچک باشد و نه اینکه پایه‌های مبلمان روی آن قرار بگیرند. در این صورت طرح و جلوه قالی به‌خصوص اگر دست‌باف باشد، بیشتر به چشم می‌آید. همچنین برای مجزا کردن میز غذاخوری یا قسمت‌های مختلف منزل فرش‌های دست‌باف می‌توانند کارایی خوبی برایتان داشته باشند.

نخستین دوره آموزشی رشته دانشگاهی فرش دست‌باف

شرکت سهامی فرش ایران دی‌ماه سال ۱۳۱۴ تأسیس شد تا شرکت‌های گوناگون فرش که از دوران قاجار روی کار آمده بودند در یکجا گردهم بیایند. این شرکت در ادامه فعالیت‌هایش در سال ۱۳۳۳ کارخانه‌های مواد اولیه را تأسیس کرد. این کارخانه مواد اولیه مرغوب و استاندارد را تولید کرد تا در قالی‌های بافته شده توسط خودش از آن‌ها استفاده کند. این شرکت در طی این سال‌ها با تولید انواع فرش‌ها توانست پاسخگوی نیازهای داخلی و خارجی باشد.

در اواخر دهه ۶۰ شرکت سهامی فرش ایران بار دیگر نیازی اساسی به تغییر در شرکت دید. این بار آموزش شاغلین از اهداف اصلی شرکت بود. آموزش فرش دست‌باف تا آن روزها به شیوه سنتی و با انتقال تجربه‌ها به شکل استاد و شاگردی بود. همچنین جای خالی رشته دانشگاهی فرش دست‌باف احساس می‌شد. بنابراین شرکت سهامی فرش ایران بر آن شد تا برای نخستین بار دوره آموزش رشته

فرش دست‌باف در مقطع کاردانی را با همکاری مجتمع دانشگاهی هنر اجرا کند.

شرکت سهامی فرش ایران در روزنامه چهارشنبه ۹ خردادماه سال ۱۳۶۹ «آگهی‌ پذیرش داوطلب ورود به دوره کاردانی فرش» را منتشر می‌کند. در این آگهی شرایط ورود به دوره، اطلاعات لازم درباره دوره، تبصره و تذکر توضیح داده شده بود. شرکت سهامی فرش ایران جهت تأمین و تقویت نیروی انسانی متعهد و متخصص خود به استناد مصوبه مورخ ۱۳۶۸/۱۰/۱۸ شورای امور اداری و استخدامی کشور اقدام به تشکیل دوره کاردانی فرش کرد. در این دوره تعداد ۶۰ نفر از افراد واجد شرایط را از طریق امتحان یا مسابقه برای تحصیل در دوره کاردانی فرش گزینش کرد. حدود ۱۰ نفر از ظرفیت دوره به داوطلبان شاغل در شرکت سهامی فرش ایران اختصاص داشت. این دانشجویان در مجتمع دانشگاهی هنر جهت مشاغل طراحی بازرس فنی و تکنسین تولید و بهره‌وری فرش آموزش دیدند.

دروس دوره کاردانی رشته دانشگاهی فرش دست‌باف

مدت دوره دو سال مشتمل بر ۴ ترم تحصیلی و ۳ ماه کارآموزی بود که در ساعات اداری و غیر اداری تشکیل می‌شد. ترم اول درس‌های طراحی پایه ۱، مبانی هنرهای تجسمی ۱، هندسه نقوش ۱، ریاضیات پایه، شیمی کاربردی، اصول حسابداری و تاریخ فرش را شامل می‌شد. درس‌های ترم دوم ازجمله طراحی پایه ۲، مبانی هنرهای تجسمی ۲، هندسه نقوش ۲، اصول حسابرسی، شناخت مواد ۱ و شناخت رنگ ۱ بود. ترم سوم نیز با درس‌های تخصصی رشته فرش مانند بافت ۱، طراحی سنتی ۱، رنگرزی سنتی، شناخت رنگ ۲، مدیریت تولید صنعتی و ارزیابی فرش ۱ ادامه می‌یافت. در ادامه ترم چهارم با درس‌های بافت ۲، طراحی سنتی ۲، شناخت مواد و ابزار، مرمت و نگه‌داری فرش، بازاریابی فرش، ارزیابی فرش ۲، بازرسی فنی، امور اداری شرکت‌های تجاری-تولیدی تمام می‌شد. در تمامی ایت ۴ ترم تحصیلی افزون‌بر درس‌های تخصصی، دروس عمومی مشترک نیز ارائه می‌شد.

دانشجویان این دوره در تعطیلات میان‌ترم به تشخیص شرکت سهامی فرش ایران در واحدهای شرکت به کارآموزی مشغول می‌شدند. کارآموزی در شعبه تهران یا سایر شعبه‌ها و کارخانه‌های تأمین مواد اولیه کرج انجام می‌شد. در کارخانه کرج همه مراحل تهیه و تولید و عرضه مواد اولیه فرش دست‌باف ازجمله پشم‌شویی، ریسندگی و رنگرزی را انجام می‌داد. از ویژگی‌های برجسته این رشته در دوره نخست این بود که آموزش دانشگاهی همراه با فضای کار بود. این ویژگی سبب شد تا دانش‌آموختگان این دوره نیروهای متخصصی در بخش‌های طراحی و نقاشی، کارشناس تولید و بهره‌وری و بازرس فنی شوند.

بدین‌ترتیب شرکت سهامی فرش ایران نخستین دوره آموزش رشته دانشگاهی فرش دست‌باف را آغاز کرد و نخستین نفرات در دوره‌ها شرکت کردند.

«نگاه می‌بافد»، مسابقه نقاشی کودکان با موضوع فرش دست‌باف

نقاشی‌ کودکان به ما این نکته را یادآوری می‌کند که طراحان فرش ایران از طبیعت این سرزمین الهام می‌گرفتند. کاری که امروزه طراحان فرش کمتر انجام می‌دهند و بیشتر از طرح‌های فرش‌های قدیمی یا نقوش هنرهای دیگر تقلید می‌کنند. انتخاب یک موضوع ساده به‌وسیله کودکان برای کشیدن نقاشی کار ساده‌ای است. چقدر آسان‌تر می‌شود اگر موضوع مناسبی نیز در اختیارشان قرار داده شود. اگر از آن‌ها بخواهید درباره موضوع خاصی نقاشی کنند ممکن است آن‌ را بپذیرند. ولی تا چه حد به موضوع پیشنهادی شما وفادار بمانند و در میانه نقاشی سراغ علایق خودشان نروند معلوم نیست.

درواقع نسبت به نقاشی کودکان در سنین مختلف از دیدگاه‌های مختلف همیشه توجه و علاقه نشان داده شده است. نقاشی‌های آن‌ها به شکلی بیان آن بخش از درون آن‌هاست که با کلمات نمی‌توانند بیان کنند. آن‌ها بدون پنهان‌ کردن احساسات درونی‌شان و با کمترین تأثیر از محدودیت‌ها، ضمیر ناخودآگاهشان را روی کاغذ می‌آورند. کودکان در هنگام نقاشی کشیدن از بزرگ‌سالان آزادانه‌تر عمل می‌کنند. همین امر امکان دستیابی به بسیاری از نادانسته‌ها را آسان‌تر می‌کند. دسترسی به این‌گونه شناخت‌ها تنها برای متخصصین کودکان امکان‌پذیر است. نقاشی‌های کودکان در زمینه‌های روانشناسی کودک، پرورش و رشد استعدادهای کودکان و جامعه‌شناسی بررسی و تحلیل می‌شود. اما بچه‌ها فقط برای دل خودشان نقاشی می‌کنند.

فکر می‌کنید اگر به آن‌ها موضوعی همچون نقاشی برای طرح یک فرش داده شود آن‌ها چه چیزهایی می‌کشند؟ چقدر به سنت‌ها و اصول حاکم بر طراحی فرش و هنرهای سنتی که هر طراحی را محدود می‌کند اهمیت می‌دهند؟ اصلاً بچه‌ها دوست دارند چه طرح‌هایی روی فرش‌های خانه یا اتاقشان نقش بسته باشد؟

جشنواره «نگاه می‌بافد»

شرکت سهامی فرش ایران برای اینکه دریچه کوچکی به سوی دنیای کودکان باز کند اقدام به برگزاری مسابقه «نگاه می‌بافد» در چهار دوره کرده است. این آثار در فاصله زمانی کوتاهی در اسفندماه سال ۱۳۸۴ خلق شده‌ و در دوره‌های بعدی در تابستان سال ۱۳۸۵ استمرار پیدا کرده است.

جشنواره «نگاه می‌بافد» بهانه‌ای شد تا کودکان با راهنمایی شرکت سهامی فرش ایران با موضوع فرش دست‌باف ارتباط فرهنگی و هنری جدیدی برقرار کنند. این فعالیت فرهنگی و هنری بار دیگر به هم‌وطنان عزیز کشورمان یادآوری می‌نماید که سرزمین ایران مهد خلاقیت و نوآوری هنری در عرصه فرش دست‌باف در جهان است. هنوز هم می‌توانیم با دقت نظر و توجه بیشتر در تولید کالای هنری فرش دست‌باف، دخیل بوده و سکان‌دار و الهام‌بخش هنرمندان سراسر جهان در هنرهای تزیینی و فرش دست‌باف باشیم.

کودکان و نوجوانانی که در جشنواره «نگاه می‌بافد» شرکت نمودند، در پایان هر دوره از مسابقات در محیطی سرشار از شادی همراه با خانواده‌هایشان از نزدیک با این هیجان آشنا شدند. همچنین نقاشی‌هایشان را به شکل گبه‌های بافته شده از نزدیک مشاهده کردند. تعدادی از نمونه‌های بافته شده در پایان مراسم جشن و اهدای جوایز، خریداری شده و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند این گبه‌های زیبا را با خود به خانه‌هایشان بردند.

مسابقه برای انتخاب بهترین نقاشی

شرکت‌کنندگان در مسابقه نقاشی شرکت سهامی فرش ایران در سه گروه سنی مختلف شرکت کردند.

الف: خردسالان در گروه سنی پیش‌دبستان،

ب: کودکان در گروه سنی دبستانی،

ج: نوجوانانی که در مقطع تحصیلی راهنمایی مشغول به تحصیل بوده‌اند.

شرکت‌کنندگان در محیطی مناسب که با فرش‌های متنوع دست‌باف تزیین شده بود به خلق آثارشان پرداختند. مربیان نقاشی که اطلاعات کافی در زمینه هنر فرش ایران داشتند با در اختیار قرار دادن وسایل متنوع با کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده همراه شدند.

موضوع اصلی این مسابقه نقاشی با موضوع فرش دست‌باف بود با این امکان که این نقاشی‌ها قابل بافت به جای نقشه‌های گبه باشد. کودکان و نوجوانان با آگاهی کامل از موضوع مسابقه آنچه را که دوست داشتند روزی به روی فرش‌های خانه‌هایشان بافته شود به روی کاغذ نقاشی کردند. برگزارکنندگان جشنواره از کارشناسان و متخصصین نقاشی کودک و طراحان و کارشناسان فرش دعوت به همکاری نمودند. سپس به کمک آن‌ها تعدادی از این نقاشی‌ها را جهت بافت معرفی کردند. همچنین تعدادی دیگر را نیز به‌عنوان آثار برگزیده و نفرات اول گروه‌های سنی مختلف انتخاب کردند.

جشن و شادی کودکانه

در پایان هر دوره از برگزاری مسابقه نقاشی از شرکت‌کنندگان برای شرکت در جشن دعوت به عمل می‌آمد. این مراسم در محل فروشگاه شرکت سهامی فرش ایران تدارک دیده شده بود. در این جشن که با حضور هنرمندان محبوب برنامه‌های زنده سیما تهیه شده بود، مراسم اهدای جوایز به نفرات برگزیده انجام شد. همچنین نمونه‌هایی از فرش‌های بافته شده از نقاشی‌های برگزیده جشنواره به نمایش عمومی درآمد. شرکت در این برنامه شاد و خاطره‌انگیز هرگز از یاد خانواده‌های دعوت شده نخواهد رفت.

اسفندماه سال ۱۳۸۴، آغاز راه

اولین دوره مسابقه نقاشی «نگاه می‌بافد» هم‌زمان با نمایشگاه فرش در اسفندماه سال ۱۳۸۴ برگزار شد. سالن اختصاصی شرکت سهامی فرش ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان شرکت‌کنندگان در این مسابقه بود. در سومین نمایشگاه فروش خانگی فرش دست‌باف از خانواده‌هایی که برای خرید فرش دست‌باف در این نمایشگاه حضور می‌یافتند دعوت شد تا به همراه فرزندانشان در مسابقه نقاشی «نگاه می‌بافد» شرکت نمایند. جهت برگزاری این مسابقه غرفه ویژه‌ای برای کودکان در نظر گرفته شده بود. در این غرفه فرش‌های نفیس ایرانی با طرح‌ها و رنگ‌های درخشان و گلیم‌ها و گبه‌های بافت عشایر و همچنین تعدادی از نقشه‌های فرش دست‌باف در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار داشت. مربیان نقاشی نیز برای راهنمایی و کمک به کودکان و نوجوانان در این غرفه حضور داشتند و وسایل و هدایایی را جهت تشویق بچه‌ها در اختیار ایشان قرار می‌دادند.

هم‌زمان با پایان نمایشگاه فرش، مسابقه نقاشی «نگاه می‌بافد» در مرحله اول به پایان رسید. صدوپنجاه نقاشی‌ کشیده شده برای داوری و کارشناسی جمع‌‌آوری شد. نقاشی‌های زیبا و جذاب کودکان و نوجوانان در سه مقطع سنی توسط کارشناسان واحد طرح و رنگ شرکت سهامی فرش ایران بررسی شد. از میان آن‌ها سه نفر به‌عنوان برگزیده مسابقه نقاشی معرفی شدند. تعداد ده نقاشی نیز به واحد تولید شرکت معرفی شدند تا جهت بافت بهره‌برداری شوند. از برندگان دوره اول برای حضور در مراسم اهدای جوایز دعوت به عمل آمد و جوایز نفیسی نیز به ایشان از طرف شرکت سهامی فرش ایران اهدا شد.

تیرماه سال ۱۳۸۵، جشنواره تابستانی

با شروع تعطیلات تابستانی و آغاز فراغت دانش‌آموزان، دوره دوم مسابقه نقاشی نیز آغاز شد. در تیرماه سال ۱۳۸۵ سالن مناسبی در فروشگاه شرکت سهامی فرش ایران جهت محل برگزاری مسابقه آماده شد. برنامه تابستانی به‌این‌ترتیب طراحی شده بود تا در سه مرحله در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به‌صورت جداگانه برگزار شود. در این برنامه پیش‌بینی شد تا در پایان هر ماه نقاشی‌های گردآمده داوری شوند. سپس در جشنی تمامی شرکت‌کنندگان به همراه اعضای خانواده حضور پیدا کنند.

مرحله تیرماه با حضور نماینده یونسکو در سالن گنجینه شرکت سهامی فرش ایران پایان گرفت. در این جشن به نقاشی برگزیده جوایزی اهدا شد. همچنین برای اولین بار نمونه‌هایی از گبه بافته شده از نقاشی‌های کودکان به نمایش عمومی گذاشته شده بود.

مردادماه سال ۱۳۸۵، استقبال عمومی

توجه خاص مسئولین شرکت سهامی فرش ایران و رضایتمندی خانواده‌ها از برگزاری این مسابقات این جشنواره را پربارتر نمود. جشن مرحله سوم جشنواره «نگاه می‌بافد» در فضای باز شرکت سهامی فرش ایران برگزار شد. این دوره نیز استقبال باشکوهی را از طرف خانواده‌های دعوت شده در برداشت. در یک شب تابستانی با اجرای برنامه‌های شاد و نمایش نقاشی‌های بافته شده به‌صورت گبه جشن «نگاه می‌بافد» آغاز شد. در این مراسم جوایزی به رسم یادبود به برگزیدگان اهدا شد.

شهریورماه سال ۱۳۸۵، نگاه‌ها می‌بافند

شرکت سهامی فرش ایران در شهریورماه شاهد نقطه اوج حضور شرکت‌کنندگان در مسابقه نقاشی بود. جشن پایانی این دوره در یکی از سالن‌های وسیع شرکت با حضور تعدادی بسیاری از خانواده‌ها برگزار شد. نکته جالب‌توجه در میان مدعوین حضور تعدادی از تجار و فروشندگان معتبر فرش دست‌باف در این جشن بود. آن‌ها از این حرکت فرهنگی و هنری با شرکت فرزندانشان در مسابقه نقاشی کودکان حمایت کردند. مراسم این دوره نیز در فضایی سرشار از نشاط و شور کودکانه با اجرای هنرمندانه‌ای بهتر از گذشته انجام شد. از برگزیدگان و نفرات اول مسابقه شهریورماه با هدایای ارزشمندی تقدیر شد.

کتاب برگزیده‌ها

پس از چهار دوره برگزاری جشنواره «نگاه می‌بافد» مسئولین شرکت سهامی فرش ایران بر آن شدند تا ویژه‌نامه‌ای منتشر کنند. در این ویژه‌نامه نمونه‌هایی از فرش‌های بافته شده از روی نقاشی‌ها و گزیده‌ای از نقاشی‌های گردآمده به چاپ رسیده است. این مجموعه از میان پانصد نقاشی از کودکان و نوجوانان حاضر در مسابقه نقاشی با موضوع فرش دست‌باف انتخاب شد. سپس کتاب «نگاه می‌بافد» در اختیار علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ ایران‌زمین قرار گرفت.