تعهد و کیفیت دو اصل مهم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ به نقل از وبگاه اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حدود یک دهه پس از تاسیس این شرکت مدیران وقت برای ورود به عرصه خرده فروشی فرش دستباف تصمیم می‌گیرند فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برند «فرش ایران» راه‌اندازی کنند. با اجرایی شدن این تصمیم فصل جدیدی برای فرش ایران رقم خورد. از آن زمان ۷۰ سال می‌گذرد و همواره حفظ اصالت با تکیه بر اصل کیفیت دو ویژگی مهم برای شرکت فرش ایران بوده. در این رابطه مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از فعالیت‌های این شرکت می‌گوید.


– شرکت سهامی فرش ایران با چه هدفی و از چه سالی، با چه تعداد پرسنل شروع به کار کرده و در حال حاضر با چه تعداد پرسنل فعالیت می‌کند؟
شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۱۴ با هدف قطع دست بیگانگان از صنعت فرش ایران تاسیس و در زمینه ترویج تولید، بازرگانی و تصدی‌گری در امر فرش دستباف فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت طی ۸۵ سال فعالیت در عرصه فرش دستباف همواره بر حفظ اصالت با تکیه بر اصل کیفیت تاکید کرده است. در حال حاضر ۲۰۰ نفر بصورت مستقیم و حدود ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در شرکت فرش ایران فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که بافت بزرگترین فرش دستباف جهان به مساحت حدود ۶۰۰۰ متر مربع با ثبت در کتاب رکوردهای گینس از افتخارات این شرکت است.

– با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و با توجه به تولیدکننده بودن شما، برنامه‌هایتان برای تحقق این شعار چیست؟
سیاست‌های کلی شرکت از سال ۹۶ تا کنون بر حمایت از صنعت فرش دستباف ایران و ارتقاء جایگاه شرکت سهامی فرش ایران در تولید فرش با کیفیت اعلا و فاخر بنا شده است. در سال گذشته با تمام ظرفیت در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که حمایت از تولید ملی بود تولید خود را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.
امسال نیز هدف گذاری ما افزایش تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ است همچنین تولید آثار باکیفیت‌ و نوآوری بیشتر است که با تمام توان در مسیر تحقق آن گام بر می‌داریم. بیان این نکته خالی از لطف نیست که ما با تمرکز بر فعالیت در مناطق مرزی و محروم نه تنها گام در مسیر تحقق جهش تولید برمی‌داریم بلکه به امر اشتغال‌زایی در مناطق محروم و مرزی از جمله استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان و ایلام نیز همت گماشته‌ایم. البته شیوع ویروس کرونا کسب و کار ما رانیز همانند دیگر اصناف تحت تاثیر قرار داد و باعث شد وقفه‌ای در تولید ایجاد کند که با مدیریت به موقع بر این مشکل فائق آمدیم و با بهره‌گیری از تمام توان و ظرفیت برای تحقق هدف گذاری تولید شرکت تلاش می‌کنیم.

– گستره فعالیت شما در کشور چه تعداد است و چه برنامه توسعه‌ای دارید؟
شرکت سهامی فرش ایران در دو حوزه تولید و فروش فرش دستباف فعالیت می‌کند. در همین رابطه در حال حاضر ۲۱ شعبه تولیدی و ۱۳ شعبه فروشگاهی در شهرهای تهران، کرمان، مشهد، اصفهان، تبریز، همدان، بیرجند، و سایر مراکز استان‌ها فعال هستند. در برنامه توسعه‌ای ما احداث و راه اندازی سه شعبه فروشگاهی تا پایان سال پیش بینی شده است و در سال‌های آینده نیز توسعه شعب متناسب با تولیدات در سطح کشور هدف گذاری شده است.
تلاش ما این است تا آثار را ضمن حفظ اصالت‌های فرش و تلفیقی از مدرنیته و سنت متناسب با سلیقه مشتریان، قدرت خرید و بصورت متنوع تولید کنیم که هموطنان با قدرت خریدهای متفاوت قادر به استفاده از آثار تولیدی ما باشند.

– از نگاه یک کارشناس صنعت خرده فروشی، بفرمایید که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عرصه فرش چه مزیت‌هایی برای کشور و مصرف کننده دارد و عرضه در اين نوع سيستم فروش چه كمكي به مشتریان مي‌كند؟
از زمان ورود ما به عرصه خرده فروشی ۷۰ سال می‌گذرد. در تمام این مدت تلاش کردیم تا با ارائه فرش های دستباف با طرح و رنگ زیبا و اصیل ایرانی، کیفیت عالی و قیمت مناسب، این هنر-صنعت اصیل ایرانی جای خود را بیشتر در منازل هموطنان باز کند و سهمی بیشتر از بازارهای جهانی را بدست آوریم. عرضه این هنر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مزیت‌های فراوانی برخوردار است. همانگونه که مستحضرید در بحث صنایع دستی اصالت طرح، کیفیت مواد بکار رفته و کیفیت بافت بسیار مهم است و از آنجایی که ما صفر تا صد تولید یک فرش دستباف را در اختیار داریم این اطمینان را به مشتری می‌دهیم که محصولات ما در تمامی شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرش ایران از کیفیت بالا برخوردار است و توسط هنرمندان سرشناس این مرز و بوم طراحی و بافته می‌شود و اصالت آن مورد تایید کارشناسان خبره فرش است. ضمن اینکه رابطه ما با مشتری بعد از فروش نیز ادامه پیدا می‌کند و اگر فرش هرگونه عیب یا ایرادی در زمان مصرف پیدا کند، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم. همچنین به دلیل ارتباطی که با مشتریان در سراسر کشور داریم سلیقه و نیاز مشتری را دریافت و متناسب با آن نسبت به تولید محصول اقدام می‌کنیم. یکی دیگر از مزیت‌های عرضه کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف کننده برخورداری از خدمات تخفیف‌ها و یا جشنواره‌ها است و به این ترتیب امکان خرید برای افراد مختلف با قدرت مالی متفاوت به وجود می‌آید. از سوی دیگر تسهیلات خرید غیر نقدی را برای هموطنانی که توان پرداخت نقدی ندارند را فراهم کردیم.

– تخفیف‌ها در نوع فعالیت شما چگونه محاسبه می‌شود؟
محاسبه تخفیف‌ها در فعالیت‌های مختلف براساس فاکتورهای متفاوت انجام می‌شود. در همین رابطه در شرکت سهامی فرش ایران ما بعد از اتمام بافت فرش و آماده شدن برای عرضه در مراکز فروش، ابتدا توسط یک هیات که متشکل از چندین کارشناس در حوزه فرش هستند براساس پارامترهایی از قبیل طرح، کیفیت بافت، زیبایی و ایرادات احتمالی در بافت قیمت فرش را ارزیابی می‌کنیم و سپس با لحاظ قیمت تمام شده درصدی بابت تخفیف از سود شرکت درنظر گرفته و اعمال می‌شود.

در واقع تولید کننده بودن یعنی در اختیار داشتن فرایند تولید از ابتدا تا انتها شرایطی را برای ما فراهم آورده تا امکان ارائه تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت فرش ایران میسر شود. ضمن اینکه در شرکت سهامی فرش ایران تخفیف به دو صورت به مشتریان ارائه می‌شود. در نوع اول همواره درصد تخفیفی در طول سال برای محصولات درنظر گرفته شده است و در نوع دوم تخفیفات ویژه‌ای در ایام جشنواره‌ها اعمال کرده‌ایم. برای مثال همزمان با سال‌روز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تسهیلاتی برای زوج‌های که از سال ۹۷ ازدواج کرده‌اند در نظر گرفتیم که بدون پیش پرداخت و به صورت تمام قسطی نسبت به خرید آثار ما اقدام کنند.

– ایجاد اشتغال پایدار یکی از کارکردها در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، پیش بینی شما از ایجاد شغل پایدار در رسته فرش دستباف در آینده چگونه است؟
فروشگاه‌های زنجیره‌ای به لحاظ نوع فعالیت در زمینه ایجاد شغل پایدار جزء کسب و کارهایی هستند که همواره در بستر اشتغال حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. قطعا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در رسته فرش دستباف نیز به واسطه ارتباط با مشاغل خانگی و مرتبط با این هنر-صنعت برای کشورمان می‌تواند همواره بستری پایدار برای این مشاغل و فرش دستباف فراهم کند.

– چه اقدامات بهداشتی پیشگیرانه‌ای در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای کارکنان، کارخانه و آثار تولیدی در راستای جلب مشتری در این خصوص انجام داده اید؟ توضیح بفرمایید.
بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور و اعلام دستورالعمل‌های پیشگیرانه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ما با جدیت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در بخش تولید و بافندگان و چه در بخش عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام کردیم. علاوه بر آن فرش دستباف به گونه‌ای است که پس از بافت توسط بافنده برای تکمیل فرایند آماده سازی، عملیات شست وشو روی آن انجام می‌شود.

در مراکز فروش هم استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای کارمندان فروشگاهی الزامی است و به مشتریان محترم هم تاکید شده از ماسک استفاده کنند و به رعایت فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته باشند. همچنین همواره تشویق به ضدعفونی کردن دست با مواد ضدعفونی کننده تعبیه شده درسطح فروشگاه برای جلوگیری از انتشار این ویروس داشتیم.

– برای حفظ مشتریان وفادار چه تدابیری دارید و چه تلاش‌هایی برای جلب مشتری انجام می‌دهید؟
از اصولی که همواره در این شرکت بر آن تاکید می‌شود حفظ کیفیت و زیبایی در کنار اصالت و تولید مطابق با سلیقه مشتری است. بنابراین هیچگاه از هیچکدام از موارد ذکر شده برای کسب سود کاسته نمی‌شود، مشتریان از جایگاه بالایی برای ما برخوردارند لذا در همین راستا ارتباط ما با آنان پس از فروش نیز ادامه می‌یابد و در صورت بروز مشکلاتی که در اثر استفاده رخ داده باشد خدمات پس از فروش ارائه می‌شود.

از سوی دیگر ما شرایطی را فراهم کردیم که امکان فروش فرش‌های دست دوم به قیمت مناسب را برای مشتریان فراهم کردیم. به این ترتیب که در روزهای دوشنبه مزایده حضوری فرش‌های دست دوم برگزار می‌شود و هموطنان می‌توانند نسبت به فروش فرش مستعمل خود به قیمت مناسب اقدام کنند. همچنین با ارائه بروشورهای آموزشی در خصوص نگهداری فرش دستباف کمک به حفظ و نگهداری این اثار ارزشمند ایرانی می‌کنیم. مضافا اینکه تمامی فروش‌های ویژه، خدمات ارائه شده، از طریق سایت، شبکه‌های مجازی و سامانه پیامک شرکت به اطلاع مشتریان رسانده می‌شود.

اثر انتزاعی گرهارد ریشتر یادآور فرش ایرانی

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از هنرآنلاین؛ «گرهارد ریشتر» (Gerhard Richter) هنرمند معاصر آلمانی که طیف گسترده‌ای از آثار هنری را به شیوه‌های مختلف خلق کرده و با مجموعه‌ آثار انتزاعی “خاکستری‌” و هم‌چنین مجموعه عکس‌-نقاشی‌هایش درجهان به شهرت رسید، روز پنج شنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ یکی از بزرگترین آثار هنری‌‌اش را که خود او از آن به عنوان آخرین پروژه بزرگ کاری‌اش نام برده در یک صومعه گوتیگ رونمایی کرد.

برپایه همین گزارش این اثر سه پنجره بزرگ با شیشه‌های رنگی کالیدوسکوپی (زیبابین) است که گرهارد ریشتر آنها را با هزینه شخصی خود ساخته و به صومعه تولی در آلمان ارائه داده است. شیشه‌های این سه پنجره‌ با ارتفاع ۳۰ فوت (بیش از ۹ متر) کار شده‌اند و با توجه به اینکه ریشتر از جمله گران قیمت‌ترین هنرمندان جهان است، می‌بایست این آثار از ارزش بالایی برخوردار باشند، هرچند هزینه‌های اجرای این پروژه فاش نشده است، اما به طور خصوصی توسط یک سرمایه‌گذار مدیریت شده است.

ریشتر در گفتگو با رسانه‌های آلمان به این نکته اشاره داشت که: اکنون ۸۸ سال سن دارم و در ابتدا برای اجرای این پروژه مردد بودم، اما الان مطمئن هستم این پروژه آخرین اثر هنری بزرگ من خواهد بود.

سرآغاز بازسازیِ این صومعه ۱۳۸۶ ساله که قدیمی‌ترین عبادتگاه آلمان است بازمی‌گردد به سال ۲۰۰۸؛ ادموند و اورسولا مایزر که یک تاجر محلی و یک زوج کاتولیک متعهد هستند، ابتدا پیشنهاد ساختن حصار در اطراف باغ این صومعه را دادند. آنها سپس هزینه‌های بازسازی معماری این صومعه را هم پرداخت کردند و دروازه‌ای جدید ساختند و غرفه باروک آن را در محوطه صومعه احیا کردند. در سال ۲۰۱۸ راهبان توجه خود را به بنای این صومعه معطوف کردند و پنجره‌های خورده شده و پوسیده آن را در یک مسابقه طراحی به مزایده گذاشتند که «محبوبه الهام مقصودی» برنده ناشناس این مسابقه شد.

با این حال راهبان اثری از یک هنرمند معروف را برای پنجره‌های اصلی پشت محراب صومعه جایی که خورشید صبح به داخل شبستان می‌تابد، می‌خواستند. بات موریس چوریول مسئول این صومعه در این باره گفت: الگوی ما برای این پنجره‌ها، کلیسای جامع شهر متز فرانسه بود که توسط مارک شاگال طراحی و ساخته شده و سالانه هزاران بازدید کننده را به خود جلب می‌کند. اما شاگال مرده است، بنابراین ما از خودمان پرسیدیم، مشهورترین هنرمند جهان کیست؟ که گرهارد ریشتر به ذهن ما خطور کرد. البته فکر نمی‌کردیم او جواب مثبت به ما بدهد و فکر می‌کردیم که او مودبانه عذرخواهی خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما راهبان صومعه با آقای ریشتر نامه‌نگاری کردند و ابراز نگرانی کردند که ممکن است هزینه وی بسیار زیاد باشد. به هر حال، یک نقاشی انتزاعی از آقای ریشتر در سال ۲۰۱۵ در حراج ساتبیز لندن حدود ۴۵ میلیون دلار به فروش رسیده بود. اما این هنرمند در پاسخ به راهبان گفت که پنجره‌ها را به صورت رایگان طراحی می‌کند.

گفتنی است حال پس از نصب اثر گرهارد ریشتر در صومعه؛ از منظر برخی از منتقدان هنری، پنجره‌های طراحی شده ریشتر در «تولی» با الگوهای تکرار شونده و رنگ‌های شدید خود به طرح یک فرش ایرانی شباهت دارد. اما نه تنها پنجره‌ طراحی شده ریشتر که نقاشی‌های پنجره‌های محبوبه مقصودی هنرمند منیاتوریست افغان به عنوان یک هنرمند مسلمان نیز به این صومعه روحیه‌ و حال و هوای شرقی داده است تا جایی که یواخیم میزنر، اسقف اعظم کلن نیز به این موضوع اشاره کرده و طراحی پنجره‌های این صومعه را از نظر خلق و خوی شرقی و طرح‌های انتزاعی، آن را مناسب‌تر برای یک مسجد دانسته است.


به روزهای اوج شرکت فرش بازخواهیم گشت

به گزارش روابط عمومی شرکت فرش ایران، روزگاری است که چرخ گردون به مراد دل فرش دستباف نمی‌چرخد، کنش‌های سیاسی دیگران، سکون پیشه‌وران و از سوی سوم برنامه‌ریزی رقبا همه عرصه را بر فرش ایران تنگ کرده. در چنین شرایطی نخستین گام در راه نجات فرش دستباف ایرانی، شناخت است. شناخت داشته‌هایمان از این هنر اصیل و ناب ایرانی.

شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران میراث دار شرکت O.C.M (تولیدی قالی شرق ORIENTAL CARPET MANUFACTURE) است که در سال ۱۲۹۰ خورشیدی توسط سیسیل ادواردز تاجر فرش و نویسنده کتاب قالی ایران بنا نهاده شد. O.C.M افزون بر شهر همدان در سلطان آباد (اراک امروزی) و کرمان نیز شعب دیگری تاسیس کرد و تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی که به موجب حکم حکومتی فعالیت شرکت‌های بیگانه در حوزه فرش دستباف ممنوع شد در ایران فعال بود.

مهدی ایزدی رییس شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران در این خصوص می‌گوید: پس از آنکه «هانری هیلد براند» به عنوان نخستین مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران برگزیده شد، ریاست شعبه همدان را بر عهده «رابرت سیمونز» گذاشت. در دوره ریاست سیمونز که تا سالیان به طول انجامید تولید قالی به دو صورت متمرکز و خانگی انجام می‌شد. اما برای تامین بازار اروپا و امریکا خرید قالی‌های دیگران نیز در دستور کار بود.

ایزدی با اشاره به فعالیت‌های نزدیک به ۹ دهه شعبه همدان معتقد است این رویداد بزنگاه فعالیت‌هایی شد که پس از ۸۵ سال با فراز و فرودهایی بسیار همچنان چرخه تولید و عرضه قالی در این شعبه ادامه دارد؛ مهدی ایزدی در این رابطه می‌گوید: اکنون علیرغم همه مشکلات موجود ۱۵۰ دار قالی و ۲۰۰ بافنده فعال در شعبه همدان مشغول به کار هستند که این تعداد در حدود ۴۰ روستا تحت پوشش شعبه همدان است افزون بر اینکه متراژ تولید سالیانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مربع است.

این دانش‌آموخته فرش در ادامه می‌گوید: مواد اولیه شعبه همدان از مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش ایران در شهر کرج تامین می‌شود. وی در خصوص نوع تولیدات شعبه همدان افزود: تولیدات شعبه همدان با دو رج‌شمار ۴۰ برای اندازه‌های شش متری، ذرع ونیم و قالیچه؛ و رج‌شمار ۵۰ برای تابلوفرش است. بر پایه این دسته‌بندی، عملیات تکمیلی و شور فرش‌های ۴۰ رجی در کرج و تابلو فرش ۵۰ رجی در همدان انجام می‌شود.

مهدی ایزدی با یادی از نام آوران فرش همدان، استاد میرزا شهاب کوثری و استاد میرزا اسحاق ایرانپور که از طراحان بنام همدان بوده‌اند، نقشه‌های لچک ترنج، نقشه جوزان و افشان را به عنوان پر مخاطب‌ترین طرح‌های این شعبه بر‌شمرد.

رییس شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران راه حل مشکلات این شعبه را نخست افزایش حمایت‌های مادی و معنوی از بافندگان و دوم جذب نیروی دلسوز و فعال می‌داند. همچنین وی معتقد است شرکت سهامی فرش ایران می‌تواند با همکاری دیگر فعالان فرش دستباف از جمله کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کشور و تولید کنندگان خصوصی در قالب همکاری‌های متقابل از جمله مشارکت، سفارش پذیری و جذب و آموزش بافندگان مازاد آن‌ها، تامین مواد اولیه و فروش تولیدات همکاری کند.

ایزدی در پایان با اشاره به اینکه شعبه همدان قدیمی‌ترین شعبه شرکت سهامی فرش ایران است گفت: با پشتوانه سابقه‌ای درخشان در تولید و بازرگانی فرش و همچنین در سایه حمایت همه جانبه دفتر مرکزی به روزهای اوج خود باز خواهیم گشت.


فرش دستباف بخرید و هدیه بگیرید!

به گزارش روابط عمومی شرکت فرش ایران، جلب رضایت مشتری یکی از ارکان بنیانی تجارت است. گاه توجه به این نکته موجب می‌شود مجموعه‌ای تجاری در مدت زمانی اندک گوی سبقت را از دیگر رقبا برباید. شرکت سهامی فرش ایران نیز با هدف جلب رضایت مشتریانش ضمن ارائه آثار با کیفیت فرش دستباف از سبک‌ها و مناطق مختلف ایران با ارائه انواع طرح‌های ویژه فروش درپی دستیابی به این مهم است.

در طرح هدیه فرش که به مدت ۲۶ روز ۳۵ روز از ۲۰ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹ در فروشگاه‌های منتخب شرکت سهامی فرش ایران برگزار می‌شود مشتریان عزیز می‌توانند معادل ۲۰ درصد مبلغ خرید، به انتخاب خودشان فرش دستباف هدیه بگیرند.

گفتنی است فروشگاه‌های مرکزی و قائم مقام در شهر تهران و همچنین فروشگاه‌های اراک، تبریز، سنندج، کرج و کرمان مجری این طرح هستند.


فهرست فروشگاه‌های مجری طرح هدیه فرش دستباف

فروشگاه مرکزی: فردوسی

  • نشانی: تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک ۳۵۷ (پارکینگ اختصاصی رایگان)
  • کدپستی: ۱۱۴۵۶۱۵۶۱۱
  • تلفن تماس: ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی ۱۱۷
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان شهریور): شنبه تا پنجشنبه ۸:۴۵ تا ۲۰:۰۰ – جمعه‌ها و تعطیلات: ۹:۱۵ تا ۱۷:۰۰
  • ساعات بازدید (از ابتدای مهر تا پایان دی): شنبه تا پنجشنبه ۸:۴۵ تا ۱۹:۰۰ – جمعه‌ها و تعطیلات: ۹:۱۵ تا ۱۷:۰۰

فروشگاه قائم مقام

  • نشانی: تهران، خیابان قائم مقام فراهانی حد فاصل خیابان مطهری و بهشتی نبش کوچه چهارم، پلاک ۱۴۳
  • کدپستی: ۱۵۸۶۸۳۳۳۱۱
  • تلفن تماس: ۰۲۱۴۲۵۸۴۶۵۰
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان شهریور): شنبه تا پنجشنبه ۸:۴۵ تا ۲۰:۰۰ – جمعه‌ها و تعطیلات: ۹:۱۵ تا ۱۷:۰۰
  • ساعات بازدید (از ابتدای مهر تا پایان دی): شنبه تا پنجشنبه ۸:۴۵ تا ۱۹:۰۰ – جمعه‌ها و تعطیلات: ۹:۱۵ تا ۱۷:۰۰

فروشگاه کرج

  • نشانی: میدان استاندارد – بسمت شهرک شیخ سعدی- جنب اداره گذر نامه
  • تلفن تماس: ۰۲۶۳۲۸۰۰۰۱۶
  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه ۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰ – جمعه‌ها ۹:۱۵ تا ۱۴:۰۰

فروشگاه اراک

  • نشانی: سه راه ابوذر – خیابان شورا
  • کدپستی: ۳۸۱۴۱۵۴۶۵۸
  • تلفن تماس: ٠٨٦٣٢٢٢٨٠٢٨
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان بهمن): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ | عصرها تعطیل است– جمعه‌ها و تعطیلات: تعطیل است

فروشگاه تبریز

  • نشانی: میدان دانش سرا ابتدای خیابان خاقانی روبه روی پارکینگ طبقاتی سهند
  • تلفن تماس: ۰۴۱۳۵۲۳۵۰۹۵
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان شهریور): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۸:۴۵ تا ۱۳:۰۰ | عصر از ۱۷:۰۰ تا ۲۰:۳۰– جمعه‌ها و تعطیلات: تعطیل است
  • ساعات بازدید (از ابتدای مهر تا پایان دی): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۸:۴۵ تا ۱۳:۰۰ | عصر از ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۳۰– جمعه‌ها و تعطیلات: تعطیل است

فروشگاه سنندج

  • نشانی: انتهای خیابان اردلان – بالاتر از آموزش و پرورش ناحیه ۲
  • کدپستی: ۶۶۱۹۶۷۳۳۸۱
  • تلفن تماس: ۳۳۱۶۴۸۶۰-۰۸۷
  • نمابر: ۳۳۱۶۶۳۵۷-۰۸۷
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان بهمن): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ | عصرها تعطیل است– جمعه‌ها و تعطیلات: تعطیل است

فروشگاه کرمان

  • نشانی: کرمان.بلوارجمهوری اسلامی، بعد از چهار راه فرهنگیان، روبروی هتل پارس.
  • کدپستی: ۷۶۱۹۶۱۳۶۱۱
  • تلفن تماس: ۰۳۴۳۲۱۲۶۸۹۲
  • ساعات بازدید (از ابتدای فروردین تا پایان شهریور): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۸:۴۵ تا ۱۳:۰۰ | عصر از ۱۷:۰۰ تا ۲۰:۳۰– جمعه‌ها و تعطیلات: تعطیل است
  • ساعات بازدید (از ابتدای مهر تا پایان دی): شنبه تا پنجشنبه صبح‌ها از ۸:۴۵ تا ۱۳:۰۰ | عصر از ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۳۰– جمعه‌ها و تعطیلات: تعطیل است

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا هر نوع پرسش با ما در ارتباط باشید

  • تلفن: ۰۲۱۵۴۶۳۷
  • پیام رسان واتساپ: ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ و ۰۹۳۸۹۸۲۶۵۵۸
  • ایمیل: info@irancarpet.ir

تولید قلب شرکت فرش است

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران در این نشست که آخرین جلسه از مجموعه نشست‌های تخصصی مدیران ستاد مرکزی با روسای شعب در نیمه اول سال ۱۳۹۹ بود، همچون چند  جلسه گذشته بر افزایش کمی و کیفی تولید تاکید شد.

در ابتدای نشست مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران ضمن عرض خیرمقدم به حاضران گفت: بی تردید قلب شرکت فرش ایران تولید است و اگر چرخ تولید مخصوصا در شرایط فعلی لنگ بزند این مشکل به کل بدنه شرکت منتقل می‌شود و مشکلات متعددی را در ادامه به دنبال خواهد داشت که شاید با وضع فعلیِ جامعه مهار آن غیر ممکن شود. لذا در این جلسات هدف ما این است موانع تولید و راهکارهای رفع آن را از زبان شما که سکانداران تولید در شعبه‌ها هستید بشنویم تا با تمام توان و امکانات برای رفع آن اقدام لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت تولید شرکت از دهه هفتاد تا دوره حاضر خاطر نشان کرد: در یکی دو سال گذشته رویکرد حمایت از تولید متحول شده و قطعا روسای شعب متوجه این تغییرات شده‌اند؛ هرچند تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم اما این تغییر نگاه شکل گرفته و در مسیر تحول هستیم. وی همچنین افزود: البته این موارد نافی تلاش‌های مدیران قبلی شرکت سهامی فرش ایران نیست و همواره قدردان زحمات و تلاش‌های این عزیزان هستیم.

محمدپناه با تاکید بر نگاه خلاقانه در تولید، روسای شعب را به توجه ویژه به این مهم دعوت کرد و گفت: اگر در تولید خلاقیت و نوآوری نداشته باشیم و فقط مثل گذشته تولید کنیم راه به جایی نمی‌بریم و محکوم به شکستیم و برعکس اگر در حوزه طرح و نقش و همچنین ارائه محصول و تولید باکیفیت خلاقانه عمل کنیم امروز ظرفیت آن را داریم تا مجددا به روزهای اوج فرش ایران بازگردیم.

در ادامه نشست و پیش از صحبت‌های روسای شعب، کورش ذاکری فرد معاون تولید و عضو هیئت مدیره، پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی، سید حبیب حسینی معاون اداری مالی، جابر نظریه مدیر تولید و سید محمد مهدی میرزاامینی مدیر روابط عمومی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و از آمادگی تمام واحدهای ستادی برای رفع موانع تولید خبر دادند.

بهرام احترامی رییس شعبه سنندج با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شعبه تحت نظرش گفت: حوزه فعالیت شعبه سنندج وسیع است و به جرات می‌توانم ادعا کنم بهترین فرش دو پود سنندج را شرکت سهامی فرش ایران تولید می‌کند. وی یکی از موانع تولید در این منطقه را عدم استقبال قشر جوان از کار بافندگی فرش و بالا رفتن سن بافندگان فعلی عنوان کرد و افزود: با ارائه مشوق‌های لازم می‌توان تا حد قابل توجهی این مشکل را مدیریت و بافنده‌های جدیدی جذب کرد.

احترامی با تاکید بر این که علیرغم وجود مشکلات، تا پایان سال پیش‌بینی تولید شعبه سنندج محقق خواهد شد گفت: تحول در طرح و نقش تولیدات یک نکته غیر قابل انکار است اما باید دقت داشته باشیم که این تغییر باید همراه با تغییر در مواد اولیه مرغوب متناسب با تولیدات جدید باشد تا نهایتا به یک محصول قابل دفاع و با ارزش افزوده بالا برسیم. احترامی در ادامه به برخی مشکلات و نیازمندی‌های شعبه سنندج در بخش‌های مختلف تولید و فروشگاه اشاره کرد.

علی کاوسیان رییس شعبه‌های کاشمر و مشهد با اشاره به نوسانات وضعیت تولید در چند دهه گذشته گفت: زمانی رونق کار فرش به حدی بود که بافنده‌ها برای درخواست کار بافت مقابل شعبه صف می‌کشیدند اما در حال حاضر بافنده کم شده و دستمزدها به حدی بالا رفته که در برخی مناطق تولید فرش صرفه اقتصادی ندارد. وی افزود: این موارد تولید فرش را سخت کرده و متاسفانه وضعیت اقتصادی قشر بافنده هم به شکلی است که باید دستمزد او را به موقع پرداخت کرد؛ در غیر اینصورت حفظ بافنده ممکن نیست و رفع این مانع نیازمند تزریق مداوم نقدینگی به بخش تولید است.

کاوسیان در ادامه با بر شمردن مشکلات دو شعبه تحت مدیریتش در محورهای طرح و رنگ، تبلیغات، مواد اولیه، نیروی انسانی و جبران خدمات کارکنان گفت: با رفع موانع، منطقه خراسان ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید دارد و ما در حال حاضر با بضاعت موجود رشد خوبی را داشتیم.

مهدی پورمحی آبادی رییس شعبه کرمان با بیان این که سابق بر این شرکت سهامی فرش ایران درکرمان سه شعبه راور، رفسنجان و کرمان را داشته گفت: در سال‌های گذشته تولید در منطقه سخت شده که ناشی از عوامل متعددی است. با این حال ما با راه‌اندازی کارگاه‌های متمرکز سعی میکنیم ضمن رشد کمی، کیفیت تولید را هم ارتقا دهیم. وی با اشاره به کم شدن بافنده‌های ماهر در برخی مناطق افزود: مشکل بافنده‌های کند باف را هم داریم که با راه اندازی کارگاه‌ها سعی میکنیم این مشکل را هم به حداقل ممکن برسانیم.

پورمحی آبادی با ارائه گزارش‌ عملکرد شعبه کرمان و ارائه فهرستی از موانع و محدودیت‌های تولید در این شعبه گفت: شعبه کرمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شعبه‌های شرکت سهامی فرش ایران ظرفیت‌های خوبی برای تولید فرش باکیفیت مخصوصا در منطقه راور دارد و امیدوایم با تلاش همکاران و رفع موانع تولید من جمله تامین نقدینگی لازم به پیش بینی تولید تا پایان سال دست یابیم.

حامد اصلی معاون شعبه بیرجند هم با ارائه گزارش عملکرد این شعبه گفت: از ابتدای امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا حدودا ۴ ماه به صورت کامل تولید کارگاهی ما تعطیل شد که خوشبختانه از ابتدای تیرماه کم کم تولید کارگاهی از سر گرفته شده. وی با این حال ضمن تاکید بر این که پیش‌بینی تولید شعبه بیرجند تا پایان سال محقق خواهد شد افزود: با بررسی انجام شده دستگاه‌های دیرباف را شناسایی کردیم و برنامه ریزی لازم برای تکمیل آن‌ها در حال پیگیری و انجام است.

معاون شعبه بیرجند با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید این شعبه گفت: در مناطق سربیشه، درمیان و چند روستای اطراف آن‌ها قصد داریم کارگاه متمرکز تاسیس کنیم. همینطور با نهادهایی مثل بسیج سازندگی در شرف امضا قرارداد همکاری هستیم و مطمئناً تا پایان سال حتی به بیش از پیش بینی تولید دست پیدا خواهیم کرد. اصلی در پایان به برخی از اقدامات فنی برای بهبود کیفیت تولیدات شعبه بیرجند نیز اشاره و اعلام کرد: قصد داریم به تولیدات شعبه بیرجند قالی‌هایی با رجشمار ۵۰ هم اضافه کنیم.

در پایان این نشست مدیران و معاونان شرکت سهامی فرش ایران پس از استماع نقطه نظرات روسای شعب برای رفع موانع موجود به بحث و تبادل نظر پرداختند.


تحول در طرح و رنگ شرکت سهامی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران سومین جلسه از مجموعه نشست‌های تخصصی روسای شعب با هدف ارتقا کمیت و کیفیت فرش‌های تولیدی شرکت، صبح و عصر امروز (سه‌شنبه) در محل دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار شد.

مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در ابتدای این نشست ضمن عرض تشکر و خیرمقدم به حاضران، گفت: در حوزه تولید ضعف‌های اطلاعاتی محسوسی داریم که باید با هماهنگی تمام شعبه‌ها این نواقص را رفع کنیم. وی افزود: طبیعتا دسترسی به یک نظام اطلاعاتی کامل و یکپارچه به بهره‌وری حداکثری تولیدات شرکت در بخش‌های مختلف کمک قابل توجهی خواهد کرد و تولید را هدفمندتر می‌کند.

محمدپناه همچنین با برشمردن مهمترین محورهای مورد توجه شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۹۹ افزود: در استدیو طرح و رنگ شرکت سهامی فرش ایران رویکرد جدیدی را دنبال می‌کنیم تا علاوه بر افزایش کیفیت طرح، نقش و رنگِ تولیدات معمول، بستر تازه‌ای برای طرح ایده‌های جدید و نوآوری در ارائه طرح‌ها فراهم کنیم. مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران خاطر نشان کرد در بازارهای جدید اگر در بخش طرح و رنگ با نگاه نو و خلاقانه پیش نرویم محکوم به شکستیم. لذا برنامه‌ریزی منسجمی را در این بخش تدارک دیدیم که امیدواریم نتایج آن به مرور اثرات خود را در تولیدات شرکت سهامی فرش ایران نشان دهد.

در ادامه این نشست کوروش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت با اشاره به تحولات یکی دو سال گذشته شرکت گفت: افرادی که از شرکت فرش ایران شناخت داشتند به درستی درک کرده‌اند که فضای شرکت متحول شده و این تحول فقط در سهامداران و مدیران ارشد نباید باشد و ضروری است در کل بدنه شرکت تحول رخ دهد تا ان شا الله به نتیجه مطلوب برسیم. وی با اشاره به این که شرکت سهامی فرش ایران یک مجموعه اقتصادی است و باید بتواند تولیدات خود را به سمت و سویی هدایت کند که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد گفت: درآمد ما وابسته به فروش است و فروش رابطه مستقیمی با تولید دارد. هرچقدر تولیدات شرکت با کیفیت باشند و در بازارهای داخلی و خارجی حرف برای گفتن داشته باشند ما موفقیم. لذا افزایش کمیت تولید با سودآوری بیشتر و نهایتا توسعه شرکت همراه خواهد بود. در غیر این صورت شرایط برای ادامه سخت می‌شود. از این رو خواهش می‌کنم روسای محترم شعبه‌ها دقت کنند افزایش کمی را با بهترین کیفیت دنبال کنند و در این جلسات ما آماده شنیدن نظرات شما برای رفع موانع این اهداف هستیم تا در حد ممکن اقدامات لازم را انجام دهیم.

در ادامه جلسه پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی، سید حبیب حسینی معاون اداری و مالی، جابر نظریه مدیر تولید و سید محمد مهدی میرزاامینی مدیر روابط عمومی شرکت به بیان نقطه نظرات، برنامه‌ها و گزارش‌های واحدهای تحت نظر پرداختند و از آمادگی کامل برای رفع موانع موجو در راستای افزایش تولید شعبه‌ها خبر دادند.

در بخش دوم نشست روسای شعبه‌های اردبیل، بیجار، تبریز، همدان و یاسوج هر کدام به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

مهدی ایزدی رییس شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران با توصیف شرایط فعلی و مشکلات پیش رو تولید فرش دستباف در استان همدان گفت: مهمترین چالش در تولید فرش دستباف نسبت به گذشته افزایش مشاغل جایگزین قالیبافی است که به شدت بافنده‌های فعال در منطقه را کاهش داده و جذب نیروهای جوان هم به کار قالیبافی با توجه به سختی کار و نوع دستمزدها در مقایسه با مشاغل دیگر کار سختی شده و عملا نیروهای جوان تمایلی به کار قالیبافی ندارند. ایزدی ادامه داد: بافنده‌های فعلی هم عموماً میانگین سنی بیش از شصت سال دارند که توان کار آن‌ها به شکل محسوسی کاهش یافته است. وی در ادامه ضمن بیان مشکلات موجود، پیشنهادهایی هم در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات شعبه همدان ارائه داد.

داریوش باحجب نصیری رییس شعبه اردبیل شرکت در ادامه با تایید صحبت‌های ایزدی افزود: باید بپذیریم که شغل قالیبافی جذابیت‌های کمی برای قشر جوان دارد و این مشکل در همه مناطق تولید با شدت و ضعف‌هایی وجود دارد که باید با ایجاد مشوق‌های لازم این مشکل را تاحدودی مدیریت کنیم. وی با اشاره به مشکلات و موانع تولید فرش دستباف در استان اردبیل گفت: برای افزایش تولید و رسیدن به اهداف مشخص شده برنامه‌هایی را در پیش گرفتیم و با نهادهای مختلف فعال در سطح استان هم رایزنی انجام شده و امیدواریم که ضمن تغییراتی که در طرح و رنگ تولیدات اعمال شده سطح کمی تولید را افزایش دهیم.

حبیب اله سالاری حمزه‌خانی رییس شعبه یاسوج شرکت با ارائه گزارشی از تولید این شعبه در شرایط کرونا گفت: شیوع ویروس کرونا در منطقه تحت پوشش شعبه یاسوج با توجه به این که غالب تولید خانگی است تاثیر منفی بر جریان تولید نداشته و حتی با توجه به تعطیلی دیگر مشاغل فصلی که عموماً خارج از محل خانه بود در مواردی منجر به افزایش تولید فرش دستباف هم شده است. وی با برشمردن برخی مشکلات شعبه ابراز امیدواری کرد در صورت رفع این مشکلات هدفگذاری تولید شعبه یاسوج تا پایان سال محقق شود.

داراب خاطری رییس شعبه بیجار شرکت سهامی فرش ایران هم در ادامه این نشست با بیان گزارش عملکرد این شعبه در سال‌های گذشته تا کنون گفت: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر ما درشعبه مشکل بدهی به بافنده را نداشتیم و این خود نکته مثبتی در تولید است. خاطری با اشاره به تحقق هدف گذاری تولید شعبه بیجار در سال جاری افزود: از آنجاییکه در منطقه تحت پوشش شعبه بیجار عمدتا نیمه دوم سال کار بافندگی بهتر است امیدواریم در ادامه به هدف گذاری تعیین شده دست یابیم. وی در ادامه گزارشی از مشکلات و موانع تولید در شعبه بیجار ارائه داد.

رضا پوررضا رییس شعبه تبریز شرکت سهامی فرش ایران هم ضمن ارائه گزارش آماری تولید این شعبه گفت: ما در تبریز ظرفیت‌های مناسبی در تولید و بازرگانی فرش دستباف داریم و فرش تبریز همواره بخشی از سبد فروشگاه‌های شرکت بوده و هست. وی همچنین با اشاره به تغییر رویکرد تولید شرکت سهامی فرش ایران در تبریز گفت: طبیعتا این تصمیم با کار کارشناسی و در نظر گرفتن همه جوانب انجام شده و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

در پایان نظرات، انتقادات و پیشنهادهای تک تک روسای شعب مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.


دولت در بروکراسی اداری بافنده را فراموش کرده

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، استان چهارمحال و بختیاری یکی از مراکز تولیدی دستبافته‌های عشایری کشور در کنار استان‌های فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و اردبیل به شمار می‌رود؛ و این استان خاستگاه اصلی زیراندازهای ایل بختیاری است .

کامران متقی رییس شعبه شهرکرد از دانش‌آموختگان رشته فرش و یکی از روسای موفق شرکت سهامی فرش ایران است؛ او با تلاش خود توانسته علاوه بر رشد کمی تولیدات شعبه شهرکرد کیفیت مطلوبی را نیز ایجاد نماید. متقی درباره تولیدات شعبه شهرکرد می‌گوید: تولیدات شعبه شهرکرد عموما برگرفته از طرح‌های اصیل منطقه بختیاری با رنگ‌های صد در صد گیاهی در رجشمارهای ۳۰، ۳۵، ۴۰ در ابعاد ذرع و نیم، قالیچه، پرده‌ای ،۶ ذرع (۶ متری)، ۹ ذرع (۹ متری) و ۱۲ ذرع (۱۲ متری) به صورت تک خفت (تک گره) ترکی باف (گره قرینه یا دوسویه) است.

وی همچنین با اشاره به طرح های مورد استفاده در این شعبه گفت: طرح و نقش فرش‌های تولیدی این شعبه مبتنی بر نقوش و رنگ‌های اصیل منطقه بختیاریِ احیا شده و یا از نقشه‌های مطرح مورد استفاده منطقه است که طیف غنی در حدود ۴۰ نقشه در تقسیم بندی زیر را شامل می شوند:
طرح‌های قابی (خشتی منطقه ی چالشتر – خشت شکسته منطقه روستایی باف – سرو و کاج – قاب سماوری – گره چینی و …)؛ لچک ترنج، واگیره و ترنج (احیا شده بر اساس طرح‌های قدیمی منطقه بختیاری)؛ واگیره (طرحی براساس تلفیق بازوبندی و قابی منطقه بختیاری) و طرح گل پتو بختیاری (بر اساس طرح‌های منطقه فرادنبه)

این دانش‌آموخته فرش با اشاره به رویکرد افزایش تولید شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۹۹ افزود: شعبه شهرکرد حدود ۳۰۰ دستگاه دار قالی فعال در ۶۰ شهر و روستا منطقه دارد که عموما به صورت تک باف خانگی هستند و این مجموعه تولیدی سالانه در حدود ۱۲۰۰ متر مربع را عرضه می‌کند. این رقم در مقایسه با چند سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است که این رشد به لحاظ تعداد، متراژ و حتی کیفیت مواد اولیه، بافت و طرح و نقش بوده است.

رییس شعبه شهرکرد شرکت سهامی فرش ایران در پاسخ به پرسش چگونگی تامین مواد اولیه و عملیات تکمیلی توضیح داد: نخ چله و پودین (پود نازک و کلفت) با توجه به متریک مورد نیاز از پنبه صد در صد خالص از ریسندگی‌های معتبر سطح استان خریداری می‌شود. خامه مورد استفاده شعبه چه در بخش تولیدی و چه در بخش فروشگاهی از بهترین جنس تلفیقی پشم (سیرجان، کرمانشاه و عربی) تهیه می‌شود و در خامه‌های رنگی و سفید از مواد صد در صد خارجی استفاده می‌شود. همچنین در خامه سفید با توجه به سفید بافی در فرش بختیاری در حاشیه و متن، خامه بدون هیچ گونه عملیات سفید گری استفاده می‌شود. همچنین عملیات تکمیلی با توجه به توانمندی شرکت فرش در مجموعه کارخانجات کرج شرکت سهامی فرش ایران انجام می‌شود.

متقی درخصوص نقشه‌های این منطقه گفت: نقشه‌های قابی از اصیل‌ترین و پر فروشترین فرش‌های منطقه است که در این میان نقشه خشت چالشتر در قالب مستطیل شکل از پر فروش‌ترین‌هاست. وی در ادامه افزود؛ فرش منطقه بختیاری به عنوان یک فرش روستایی و عشایری در ذهن مخاطب خارج از کشور تعریف شده که از جمله خصوصیات این فرش‌ها ذهنی و حفظی‌باف بودن، شکستگی نقوش در رجشمارهای پایین، گاهی رگه‌دار بودن و تنوع بالای طرح آن که غالباً رنگ‌های تیره جزو رنگ‌های اصیل آن است می‌شود. منتهی با توجه به رکود بخش صادرات و تغییر نگرش در تولید به مصرف کننده داخلی، تولیدات به فرش‌های نظام یافته و چارچوبدار با رجشمارهای بالاتر و نقشه‌های شلوغ‌تر و عاری از شکستگی و خطای بافنده سوق داده شده است. در این میان طرح‌های قدیمی منطقه (انواع لچک و ترنج‌های منطقه که گاهی به صورت خانوادگی بافته می‌شدند، فرش‌های ارمنی‌باف، انواع فرش‌های گل پتو، انواع فرش‌های هندسی و واگیره‌ای، گل اناری و …) کم کم رو به فراموشی می‌روند.

متقی همچنین در خصوص کمک‌های شعبه شهرکرد شرکت سهامی فرش ایران در رونق فرش بافی استان سه پیشنهاد ارائه داد:
۱- در اختیار گذاشتن طرح‌های با کیفیت و به روز
۲- با توجه به رایزنی شعبه شهرکرد و تاسیس رنگرزخانه طبیعی در سال ۱۳۹۸ این شعبه توانایی فروش مواد اولیه صد در صد طبیعی با رنگزاهای صد درصد گیاهی به فعالین این حوزه را دارد.
۳-با توجه به سابقه شرکت سهامی فرش و تولید علمی و کارشناسی فرش دستباف، شرکت می‌تواند کارشناسی فرش‌ها را برای کمک به قشر بافنده نیز انجام دهد.

کامران متقی با اشاره به رکود چند سال اخیر بازار و توجیه اقتصادی پایین تولید فرش در مقایسه با سایر فعالیت های اقتصادی به ویژه دلالی‌ها گفت: دیگر رمقی برای تولیدکننده نمانده و معدود کهنه کارانی که در این صنف باقی مانده‌اند عموماً تمایلی به تولید فرش ندارند و بیشتر به خرید و فروش فرش مبادرت می‌کنند. در این میان شرکت تعاونی فرش نیز با فروش خامه و فروش امانی فرش در این حوزه فعالیت می‌کند و مدتی نیز رنگرزی شعبه شهرکرد شرکت فرش را نیز انجام می‌داد.

این دانش‌آموخته فرش در پایان گفتگو ارجاعی به مشکلات ماه‌های اخیر از جمله تاثیر ویروس کرونا در تولید فرش داشت و گفت: نه تنها فرش دستباف بلکه سایر حوزه‌های اقتصادی با شرایط ویژه کرونا درگیر هستند اما برای فرش باید نسخه‌ای بلندتر پیچید؛ بافندگی یکی از مشاغل سخت است که هیچ وقت دیده نشده. جای افسوس دارد که بافنده‌ای در فلان نقطه محروم کشور به امید در یافت کمترین حق الزحمه بخش عمده‌ای از وقت خود را در اختیار بافت یک فرش می‌گذارد. گاه ملیون‌ها گره میزند، چشم به نقشه که یک رج اشتباه نشود، پود بزند و باز تکرار اما این قشر ضعیف به خاطر سیاستمدار و تولید کننده و طراح و … به حق خود نرسد و حتی ماحصل زحمتش خریدار نداشته باشد. در این مواقع عقلانی‌ترین راهکار ایجاد یک کارگروه تخصصی برای بررسی راهکارهای برون رفت از مشکلات جاری است. منتهی مانند دیگر حوزه‌ها تا کارگروه تشکیل می‌شود کارگر فراموش می‌شود. بزرگترین نماد چنین عملکردی در بدنه دولت مرکز ملی فرش ایران است، آنچنان در گیر بروکراسی و بیار و ببر شده که اصل بافنده فراموش شده است. که اگر هرکسی سر جای خودش بود و کارش را درست و دلسوزانه انجام می‌داد مطمئنا وضع فرش دستباف بهتر از این بود.


جهش تولید فرش دستباف با تکیه بر نیروهای جوان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این جلسه در ادامه سلسله نشست‌های هم اندیشی روسای شعب با مدیران دفتر مرکزی در راستای افزایش کیفیت و کمیت تولید فرش دستباف در هریک از شعبه‌ها، صبح و عصر روز دوشنبه سوم شهریورماه ۱۳۹۹ در محل دفتر مرکزی شرکت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجیدمحمدپناه با اعلام خیرمقدم به همکاران حاضر درجلسه گفت: هدف از برگزاری این جلسات که به دلیل شرایط کرونا در چند نوبت انجام خواهد شد هماهنگی بیشتر در تولید فرش است تا ان شا الله مطابق برنامه ریزی انجام شده با بسیج همه توان و امکانات بتوانیم به هدف گذاری انجام شده در سال ۱۳۹۹ دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره به آمار تولید چند سال گذشته شرکت سهامی فرش ایران افزود: خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ موفق شدیم با تلاش شما و حمایت‌های انجام شده تولید را نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش دهیم که امیدواریم این روند رو به رشد را در سال ۱۳۹۹ هم ادامه دهیم.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران با تاکید بر افزایش کیفیت تولیدات شرکت گفت: البته همواره دقت داشته باشیم که افزایش کمیت باید با افزایش کیفیت همراه باشد و صرفا نباید به رشد اعداد و آمارهای تولید اکتفا کنیم. محمدپناه با اشاره به بخش بازرگانی و ارتباط مستقیم آن با نوع و حجم تولیدات شرکت افزود: ما در تولید باید به شکلی عمل کنیم که به صورت مداوم فرش‌های مورد نیاز بخش بازرگانی را تامین کنیم. که با توجه به راه اندازی فروشگاه‌های جدید باید بیشتر به این نکته توجه کنیم.

مجید محمدپناه در ادامه با اشاره به محورهای مهم سیاست‌های شرکت در سال جاری گفت: اقدامات مهمی را در سال ۱۳۹۹ شروع کردیم که امیدواریم به زودی نتایج آن در ساختار کلی شرکت موجب بهبود فرآیندها شود. مهمترین برنامه‌های مورد اشاره محمدپناه استقرار سیستم قیمت تمام شده، بازنگری در طرح، نقش و رنگ نقشه‌ها، تحول در نیروی انسانی، تداوم تامین مواد اولیه با کیفیت، توسعه و تجهیز کارگاه‌های رنگرزی گیاهی و استقرار سامانه جامعه اطلاعاتی بود. وی در ادامه گفت در این جلسه نظرات و گزارش‌های شما را می‌شنویم و سعی می‌کنیم با توجه به امکانات و شرایط تا حد ممکن موانع تولید را رفع کنیم.

کوروش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت نیز با تاکید بر صحبت‌های انجام شده گفت: طبیعتا افزایش کمی باید با کیفیتی در حد نام و نشان شرکت فرش ایران باشد. وی افزود در مسیر همه تحولات یاد شده از طرح و نقش تا مواد اولیه و … ما می‌خواهیم از پتانسیل‌ها، نظرات و ایده‌های همکاران در شعب بهره‌مند شویم و با یک خرد جمعی این مسیر را ادامه دهیم و بهره وری شعبه‌ها را ارتقا دهیم.

معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به شرایط پیش آمده و مشکلات تامین مواد اولیه مرغوب و با کیفیت گفت: روسای شعبه‌ها لازم است اطلاعات تامین کنندگان مواد اولیه منطقه تحت پوشش خود را گردآوری کنند و در اختیار دفتر مرکزی قرار دهند تا در چنین شرایطی بهتر بتوانیم نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنیم. وی همچنین از روسای شعبه‌ها درخواست کرد تا نسبت به بافت همسان نشان تجاری شرکت بر روی فرش‌ها دقت و اهتمام بیشتری داشته باشند.

در ادامه این نشست جابر نظریه مدیر تولید شرکت سهامی فرش ایران با ارائه گزارش‌های آماری تولید شعبه‌های اراک، چادگان، شهرکرد، گلپایگان و یزد گفت: این آمارها می‌تواند به ما کمک کند که چگونه برنامه ریزی کنیم تا رشد کمی و کیفی مورد نظر را محقق کنیم و هدف این نشست در واقع رفع موانع موجود است.

پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران نیز در ادامه با تاکید بر ایجاد بستری دو سویه بین تولید و بازرگانی گفت: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده علیرغم این که عملاً بیش از یک ماه از ۵ ماه سال ۱۳۹۹ را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست دادیم و همینطور نمایشگاه‌های فرش هم لغو شدند اما به پیش بینی‌های فروش رسیدیم و این حاصل تلاش جمعی مجموعه شرکت بزرگ فرش ایران از تولید تا بازرگانی است.

ملکی در ادامه با اشاره به انتظار مشتریان شرکت از کیفیت بالای محصولات تولیدی شرکت سهامی فرش ایران گفت: خدا را شکر در سال ۱۳۹۸ اقدامات موثر و مفیدی در رشد کیفیت تولیدات شعبه‌ها انجام شد که ما امروز در فروش مشکل خاصی در ارائه محصول با کیفیت نداریم و این هم‌افزایی در صورت تداوم موجب رشد فروش و متعاقب آن رشد تولید خواهد شد. وی در پایان سخنانش گفت: از همه همکاران شعبه تشکر می‌کنم که در شرایط سخت شیوع کرونا همچنان تولید را با قدرت ادامه می‌دهند.

سید محمد مهدی میرزاامینی مدیر روابط عمومی شرکت نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مدیریت گفت: استقرار سامانه جامع اطلاعاتی تولید تا بازرگانی شرکت نیازمند همکاری همه  شعبه‌ها است که امیدواریم تا چند ماه اینده این سامانه به صورت کامل به بهره برداری برسد.

محمد رستگاری رییس شعبه گلپایگان با ابراز امیدواری تحقق هدف گذاری تولید این شعبه گفت: متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا شرایط به نحوی تغییر کرد که ما را قدری از برنامه تولید عقب انداخت اما جای نگرانی نیست و با برنامه‌ریزی انجام شده به هدف تولید شعبه گلپایگان تا پایان سال جاری دست پیدا خواهیم کرد. وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات این شعبه درخواست کرد تا حد ممکن در مرتفع کردن آن‌ها اقدام لازم انجام شود.

محسن شفیقی رییس شعبه اراک هم با ارائه گزارشی از برنامه زمانبندی تولید این شعبه گفت: ۶۰ درصد تولیدات شعبه اراک کارگاهی است که پس از شیوع ویروس کرونا از یک تا سه ماه کارگاه‌ها به صورت کامل تعطیل بودند و برخی کارگاه‌ها هنوز هم مشکلاتی دارند. کارگاه‌های فعال هم با توجه به فاصله گذاری مورد تایید وزارت بهداشت با ظرفیتی کمتر از حد خود فعال هستند که همه این عوامل در تولید شعبه اراک و نرسیدن به پیشبینی تاثیر مستقیم داشتند. با این حال شفیقی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال هدف گذاری تعیین شده محقق خواهد شد.

رییس شعبه اراک شرکت سهامی فرش ایران با فهرست کردن بخشی از مشکلات این شعبه افزود: گستردگی فعالیت شعبه اراک زیاد است و همین نکته هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد. وی در ادامه پیشنهادهایی را برای رفع این مشکلات ارائه داد. شفیقی همچنین با ارائه گزارشی از فروش ۵ ماهه نخست فروشگاه شعبه اراک گفت: خوشبختانه با توجه به همه مشکلات موجود ما رشد فروش داشتیم که در صورت تامین بهتر فرش و داشتن نیروی متخصص فروش این آمار می‌تواند بهتر هم شود.

کامران متقی رییس شعبه شهرکرد شرکت در ادامه نشست با ارائه نقطه نظرات خود و تجربه افزایش تولید در شرایط کرونا گفت: هر شعبه را باید نسبت به خودش مقایسه کنیم و عوامل رشد آن را درنظر بگیریم و آن موارد از نیروی انسانی با انگیزه گرفته تا مواد اولیه و … را تقویت کنیم. وی همچنین با ارائه گزارشی از مشکلات و موانع تولید در شعبه شهرکرد افزود: باید در دفتر مرکزی شرایطی فراهم شود که من به عنوان رییس شعبه و همکارانم فقط روی تولید متمرکز شویم تا به صورت مداوم کمیت و کیفیت کار را بتوانیم ارتقا دهیم.

محمود بهرامی رییس شعبه یزد ضمن ارائه گزارش مصور فعالیت‌های این شعبه گفت: خوشبختانه ما رشد تولید خوبی را در سال ۱۳۹۸ داشتیم که امیدواریم این روند در سال جاری هم ادامه داشته باشد. بهرامی همچنین با توجه به ظرفیت‌های کارگاه متمرکز تقی آباد افزود: ما در این کارگاه توانایی بافت فرش‌های جفت و ابعاد بزرگتر از ۶ متری را هم داریم و با بهبود شرایط هم می‌توانیم تعداد دستگاه‌های فعال در آن را به مقدار قابل توجهی افزایش دهیم. وی در ادامه برخی مشکلات و پیشنهادهای مربوط به آن‌ها را نیز ارایه داد.

اسماعیل باقری رییس شعبه چادگان شرکت سهامی فرش ایران صحبت‌هایش را در سه محور ظرفیت‌های شرکت، کارمندان و بافندگان ارائه داد و گفت: کاهش تولید چند ماه ابتدای سال مطمئنا در ادامه قابل جبران است و برنامه‌ریزی لازم برای آن انجام شده است. وی همچنین با اشاره به لزوم انجام اقدامات حمایتی از بافندگان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بافندگان یا متقاضیان جدید بافت فرش، پرداخت به موقع دستمزد و ارایه تسهیلات به بافندگان و بهره‌گیری از نرم افزارهای نقشه‌خوان از جمله عواملی هستند که می‌توانند به کیفیت و کمیت تولید کمک کنند. وی همچنین در ادامه به بیان برخی مشکلات و پیشنهادها در ارتباط با شعبه چادگان پرداخت.

در پایان نشست با جمع بندی نظرات، مشکلات و پیشنهادها، بین اعضا حاضر در نشست گفت و گو و تبادل نظر انجام و مقرر شد تا حصول نتیجه لازم روسای شعب و معاونت تولید پیگیری‌ لازم را انجام دهند.


معاون اداری و مالی شرکت فرش ایران منصوب شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، در ابتدای این نشست مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت با بیان سوابق سید حبیب حسینی معرفی کوتاهی از ایشان ارائه دادند و در ادامه با برشمردن توانایی‌ها و کاستی‌ها، نیازهای شرکت از معاونت اداری و مالی را در هشت بند تشریح کرد. از نکات مهم مطرح شده هم هماهنگی، پویایی و ارتقاء کیفیت شعب در حوزه حسابرسی بوده که میراث برجای مانده از ساختار دولتی شرکت به شمار می‌رود.

این جلسه با حضور کوروش ذاکری فرد معاون تولید، پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی، محمد خیراندیش مدیر کارخانجات کرج و جمعی از همکاران معاونت اداری و مالی شرکت همراه بودکه هریک از همکاران ضمن عرض خیر مقدم به آقای حسینی حضور ایشان را در این سمت تبریک گفتند و برای ایشان آرزوی موفقیت کردند.

در ادامه نشست سید حبیب حسینی با تقدیر و تشکر از آقای محمدپناه مدیرعامل شرکت و دیگر همکاران حاضر در جلسه با یادی از نخستین همکاری‌شان با شرکت و به ویژه آقای خیراندیش در کارخانه کرج از حضور در مجموعه شرکت سهامی فرش ایران ابراز خرسندی کرد.

یادآور می‌شود سید حبیب حسینی دانشجوی دکترای حسابداری است و دارای سوابق متعددی از جمله؛ مدیر مالی شرکت خمیرمایه رضوی، عضو هیات مدیره شرکت مهرگان محاسب، سرپرست مالی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا (علیه السلام)، مدیر حسابرسی داخلی شرکت گندم دشت (نان مزرعه)، مدیر اداری و مالی شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری و انتقال آزادراه مشهد –چناران –قوچان، مشاور مالیاتی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا (علیه السلام)، مشاور مالی شرکت شبکه بازار رضوی، معاون مالی و پشتیبانی سازمان نیازمندی‌های روزنامه همشهری و … است.


در  متن حکم انتصاب آقای حسینی آمده است:

جناب آقاي سيد حبيب حسيني

با سلام
با عنايت به سوابق و تجربيات جنابعالي به موجب اين ابلاغ به سمت معاون اداري و مالي شركت منصوب مي گرديد. اميد است با استعانت از خداوند متعال و در راستاي پيشبرد اهداف عالي شركت موفق و مؤيد باشيد.

مجید محمدپناه
مدیرعامل