اخبار شرکت ۱۰ مهر ۱۳۹۹

در گفتگو با رییس شعبه گلپایگان شرکت فرش ایران

دولت به بیمه قالیبافان بیشتر توجه کند

محمد رستگاری دانش‌آموخته رشته‌های نساجی و مکانیک اکنون دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی است. او ابتدا ناظر فنی شعبه اراک بود که پس از هفت سال همکاری در سال ۱۳۹۷ به ریاست شعبه گلپایگان انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شعبه گلپایگان در سال ۱۳۴۲ خورشیدی راه‌اندازی شد. این شعبه در ابتدا زیر نظر اداره فرش استان مرکزی و سپس زیر نظر اداره فرش استان اصفهان مدیریت می‌شد. با توجه به کیفیت بافته‌های تولیدی و توانایی روسای وقت در امور تولید، دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برآن شد تا گلپایگان به صورت یک شعبه مستقل ادامه کار دهد که در این سال‌ها تولیدات گلپایگان با استقبال خوب مشتریان روبرو بود. در ادامه با محمد رستگاری رییس جوان شعبه گلپایگان شرکت سهامی فرش ایران گفتگویی کوتاه انجام دادیم که از شرایط تولید در این شعبه می‌گوید.

رستگاری ضمن معرفی تولیدات شعبه گلپایگان و مناطق زیر پوشش این شعبه گفت: در این منطقه فرش‌هایی با ابعاد ۶ و ۹ متری در رجشمار ۳۰ به صورت تک خفت تولید می‌شوند و با توجه به درخواست مشتریان و تقاضای واحد بازرگانی شرکت حدود ۷۰ درصد این تولیدات به صورت جفت هستند. عمده تولیدات شعبه گلپایگان در محدوده شهرهای گلپایگان، خوانسار، فریدن و گلدشت دایر است که شامل ۸ شهر و حدود ۱۶ روستا می‌شود. وی افزود: در حال حاظر در این چهار منطقه با حضور ۲۲۰ بافنده خانم تعداد ۱۱۰ دستگاه قالی‌بافی برپا است که تولید سالیانه آن بالغ بر ۶۵۰ متر مربع است.

رییس شعبه گلپایگان درباره شیوه تهیه مواد اولیه و چگونگی فرایند تکمیلی این شعبه گفت: خامه‌های مورد نیاز از کارخانجات کرج تهیه و رنگ می‌شود و تار و پود مورد نیاز نیز از بهترین مواد اولیه کاشان تهیه می‌شود و تمامی عملیات تکمیلی فرش‌های گلپایگان در کارخانجات کرج انجام می‌شود. رستگاری همچنین در ادامه گفتگو با بر شمردن طرح‌های لچک ترنج و افشان بیان کرد این دو طرح بیشترین استقبال را در میان مشتریان داخلی دارد و متاسفانه پس از اعمال تحریم‌ صادرات فرش بازار خارج را ازدست داده‌ایم.

وی در خصوص شرایط کاری پس از گسترش کرونا و راهکار برون رفت از این محدودیت گفت: رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین نکته است که باعث کاهش استرس در بین بافندگان می‌شود. حمایت‌های مالی بیشتر با توجه به شرایط سخت اقتصادی که موجب جذب بافنده بیشتر و تولیدات بیشتر می‌شود نکته دوم است.

رییس شعبه گلپایگان شرکت فرش ایران با اشاره به نقش دولت در این شرایط برای تسهیل تولید فرش دستباف افزود: مهم‌ترین نکته ورود دولت در بحث بیمه بافندگان است که متاسفانه به فراموشی سپرده شده و اکثر بافندگان از این اقدام حمایتی محرومند. برای همین ضروری است دولت ساز و کاری را برنامه ریزی کند تا سازمان تامین اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن همه بافندگان اقدام کند. او همچنین در خصوص شیوه‌های همیاری با دیگر تولیدکنندگان منطقه گفت: ارایه طرح‌های جدید و تامین خامه‌های مورد نیاز از سوی شرکت امکان‌پذیر است.

محمد رستگاری در پایان با اشاره‌ به حجم تولیدی شعبه گلپایگان گفت: در دو سال اخیر با توجه به نیاز شرکت تولید این شعبه حدود سه برابر افزایش یافته و با توجه به پتانسیل منطقه توانایی افزایش بیش از این را هم داریم که متاسفانه مشکلات اخیر و بیماری کرونا این حرکت جهشی را کند کرده است.