تحول در طرح و رنگ شرکت سهامی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران سومین جلسه از مجموعه نشست‌های تخصصی روسای شعب با هدف ارتقا کمیت و کیفیت فرش‌های تولیدی شرکت، صبح و عصر امروز (سه‌شنبه) در محل دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار شد.

مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در ابتدای این نشست ضمن عرض تشکر و خیرمقدم به حاضران، گفت: در حوزه تولید ضعف‌های اطلاعاتی محسوسی داریم که باید با هماهنگی تمام شعبه‌ها این نواقص را رفع کنیم. وی افزود: طبیعتا دسترسی به یک نظام اطلاعاتی کامل و یکپارچه به بهره‌وری حداکثری تولیدات شرکت در بخش‌های مختلف کمک قابل توجهی خواهد کرد و تولید را هدفمندتر می‌کند.

محمدپناه همچنین با برشمردن مهمترین محورهای مورد توجه شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۹۹ افزود: در استدیو طرح و رنگ شرکت سهامی فرش ایران رویکرد جدیدی را دنبال می‌کنیم تا علاوه بر افزایش کیفیت طرح، نقش و رنگِ تولیدات معمول، بستر تازه‌ای برای طرح ایده‌های جدید و نوآوری در ارائه طرح‌ها فراهم کنیم. مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران خاطر نشان کرد در بازارهای جدید اگر در بخش طرح و رنگ با نگاه نو و خلاقانه پیش نرویم محکوم به شکستیم. لذا برنامه‌ریزی منسجمی را در این بخش تدارک دیدیم که امیدواریم نتایج آن به مرور اثرات خود را در تولیدات شرکت سهامی فرش ایران نشان دهد.

در ادامه این نشست کوروش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت با اشاره به تحولات یکی دو سال گذشته شرکت گفت: افرادی که از شرکت فرش ایران شناخت داشتند به درستی درک کرده‌اند که فضای شرکت متحول شده و این تحول فقط در سهامداران و مدیران ارشد نباید باشد و ضروری است در کل بدنه شرکت تحول رخ دهد تا ان شا الله به نتیجه مطلوب برسیم. وی با اشاره به این که شرکت سهامی فرش ایران یک مجموعه اقتصادی است و باید بتواند تولیدات خود را به سمت و سویی هدایت کند که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد گفت: درآمد ما وابسته به فروش است و فروش رابطه مستقیمی با تولید دارد. هرچقدر تولیدات شرکت با کیفیت باشند و در بازارهای داخلی و خارجی حرف برای گفتن داشته باشند ما موفقیم. لذا افزایش کمیت تولید با سودآوری بیشتر و نهایتا توسعه شرکت همراه خواهد بود. در غیر این صورت شرایط برای ادامه سخت می‌شود. از این رو خواهش می‌کنم روسای محترم شعبه‌ها دقت کنند افزایش کمی را با بهترین کیفیت دنبال کنند و در این جلسات ما آماده شنیدن نظرات شما برای رفع موانع این اهداف هستیم تا در حد ممکن اقدامات لازم را انجام دهیم.

در ادامه جلسه پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی، سید حبیب حسینی معاون اداری و مالی، جابر نظریه مدیر تولید و سید محمد مهدی میرزاامینی مدیر روابط عمومی شرکت به بیان نقطه نظرات، برنامه‌ها و گزارش‌های واحدهای تحت نظر پرداختند و از آمادگی کامل برای رفع موانع موجو در راستای افزایش تولید شعبه‌ها خبر دادند.

در بخش دوم نشست روسای شعبه‌های اردبیل، بیجار، تبریز، همدان و یاسوج هر کدام به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

مهدی ایزدی رییس شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران با توصیف شرایط فعلی و مشکلات پیش رو تولید فرش دستباف در استان همدان گفت: مهمترین چالش در تولید فرش دستباف نسبت به گذشته افزایش مشاغل جایگزین قالیبافی است که به شدت بافنده‌های فعال در منطقه را کاهش داده و جذب نیروهای جوان هم به کار قالیبافی با توجه به سختی کار و نوع دستمزدها در مقایسه با مشاغل دیگر کار سختی شده و عملا نیروهای جوان تمایلی به کار قالیبافی ندارند. ایزدی ادامه داد: بافنده‌های فعلی هم عموماً میانگین سنی بیش از شصت سال دارند که توان کار آن‌ها به شکل محسوسی کاهش یافته است. وی در ادامه ضمن بیان مشکلات موجود، پیشنهادهایی هم در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات شعبه همدان ارائه داد.

داریوش باحجب نصیری رییس شعبه اردبیل شرکت در ادامه با تایید صحبت‌های ایزدی افزود: باید بپذیریم که شغل قالیبافی جذابیت‌های کمی برای قشر جوان دارد و این مشکل در همه مناطق تولید با شدت و ضعف‌هایی وجود دارد که باید با ایجاد مشوق‌های لازم این مشکل را تاحدودی مدیریت کنیم. وی با اشاره به مشکلات و موانع تولید فرش دستباف در استان اردبیل گفت: برای افزایش تولید و رسیدن به اهداف مشخص شده برنامه‌هایی را در پیش گرفتیم و با نهادهای مختلف فعال در سطح استان هم رایزنی انجام شده و امیدواریم که ضمن تغییراتی که در طرح و رنگ تولیدات اعمال شده سطح کمی تولید را افزایش دهیم.

حبیب اله سالاری حمزه‌خانی رییس شعبه یاسوج شرکت با ارائه گزارشی از تولید این شعبه در شرایط کرونا گفت: شیوع ویروس کرونا در منطقه تحت پوشش شعبه یاسوج با توجه به این که غالب تولید خانگی است تاثیر منفی بر جریان تولید نداشته و حتی با توجه به تعطیلی دیگر مشاغل فصلی که عموماً خارج از محل خانه بود در مواردی منجر به افزایش تولید فرش دستباف هم شده است. وی با برشمردن برخی مشکلات شعبه ابراز امیدواری کرد در صورت رفع این مشکلات هدفگذاری تولید شعبه یاسوج تا پایان سال محقق شود.

داراب خاطری رییس شعبه بیجار شرکت سهامی فرش ایران هم در ادامه این نشست با بیان گزارش عملکرد این شعبه در سال‌های گذشته تا کنون گفت: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر ما درشعبه مشکل بدهی به بافنده را نداشتیم و این خود نکته مثبتی در تولید است. خاطری با اشاره به تحقق هدف گذاری تولید شعبه بیجار در سال جاری افزود: از آنجاییکه در منطقه تحت پوشش شعبه بیجار عمدتا نیمه دوم سال کار بافندگی بهتر است امیدواریم در ادامه به هدف گذاری تعیین شده دست یابیم. وی در ادامه گزارشی از مشکلات و موانع تولید در شعبه بیجار ارائه داد.

رضا پوررضا رییس شعبه تبریز شرکت سهامی فرش ایران هم ضمن ارائه گزارش آماری تولید این شعبه گفت: ما در تبریز ظرفیت‌های مناسبی در تولید و بازرگانی فرش دستباف داریم و فرش تبریز همواره بخشی از سبد فروشگاه‌های شرکت بوده و هست. وی همچنین با اشاره به تغییر رویکرد تولید شرکت سهامی فرش ایران در تبریز گفت: طبیعتا این تصمیم با کار کارشناسی و در نظر گرفتن همه جوانب انجام شده و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

در پایان نظرات، انتقادات و پیشنهادهای تک تک روسای شعب مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.


دولت در بروکراسی اداری بافنده را فراموش کرده

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، استان چهارمحال و بختیاری یکی از مراکز تولیدی دستبافته‌های عشایری کشور در کنار استان‌های فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و اردبیل به شمار می‌رود؛ و این استان خاستگاه اصلی زیراندازهای ایل بختیاری است .

کامران متقی رییس شعبه شهرکرد از دانش‌آموختگان رشته فرش و یکی از روسای موفق شرکت سهامی فرش ایران است؛ او با تلاش خود توانسته علاوه بر رشد کمی تولیدات شعبه شهرکرد کیفیت مطلوبی را نیز ایجاد نماید. متقی درباره تولیدات شعبه شهرکرد می‌گوید: تولیدات شعبه شهرکرد عموما برگرفته از طرح‌های اصیل منطقه بختیاری با رنگ‌های صد در صد گیاهی در رجشمارهای ۳۰، ۳۵، ۴۰ در ابعاد ذرع و نیم، قالیچه، پرده‌ای ،۶ ذرع (۶ متری)، ۹ ذرع (۹ متری) و ۱۲ ذرع (۱۲ متری) به صورت تک خفت (تک گره) ترکی باف (گره قرینه یا دوسویه) است.

وی همچنین با اشاره به طرح های مورد استفاده در این شعبه گفت: طرح و نقش فرش‌های تولیدی این شعبه مبتنی بر نقوش و رنگ‌های اصیل منطقه بختیاریِ احیا شده و یا از نقشه‌های مطرح مورد استفاده منطقه است که طیف غنی در حدود ۴۰ نقشه در تقسیم بندی زیر را شامل می شوند:
طرح‌های قابی (خشتی منطقه ی چالشتر – خشت شکسته منطقه روستایی باف – سرو و کاج – قاب سماوری – گره چینی و …)؛ لچک ترنج، واگیره و ترنج (احیا شده بر اساس طرح‌های قدیمی منطقه بختیاری)؛ واگیره (طرحی براساس تلفیق بازوبندی و قابی منطقه بختیاری) و طرح گل پتو بختیاری (بر اساس طرح‌های منطقه فرادنبه)

این دانش‌آموخته فرش با اشاره به رویکرد افزایش تولید شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۹۹ افزود: شعبه شهرکرد حدود ۳۰۰ دستگاه دار قالی فعال در ۶۰ شهر و روستا منطقه دارد که عموما به صورت تک باف خانگی هستند و این مجموعه تولیدی سالانه در حدود ۱۲۰۰ متر مربع را عرضه می‌کند. این رقم در مقایسه با چند سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است که این رشد به لحاظ تعداد، متراژ و حتی کیفیت مواد اولیه، بافت و طرح و نقش بوده است.

رییس شعبه شهرکرد شرکت سهامی فرش ایران در پاسخ به پرسش چگونگی تامین مواد اولیه و عملیات تکمیلی توضیح داد: نخ چله و پودین (پود نازک و کلفت) با توجه به متریک مورد نیاز از پنبه صد در صد خالص از ریسندگی‌های معتبر سطح استان خریداری می‌شود. خامه مورد استفاده شعبه چه در بخش تولیدی و چه در بخش فروشگاهی از بهترین جنس تلفیقی پشم (سیرجان، کرمانشاه و عربی) تهیه می‌شود و در خامه‌های رنگی و سفید از مواد صد در صد خارجی استفاده می‌شود. همچنین در خامه سفید با توجه به سفید بافی در فرش بختیاری در حاشیه و متن، خامه بدون هیچ گونه عملیات سفید گری استفاده می‌شود. همچنین عملیات تکمیلی با توجه به توانمندی شرکت فرش در مجموعه کارخانجات کرج شرکت سهامی فرش ایران انجام می‌شود.

متقی درخصوص نقشه‌های این منطقه گفت: نقشه‌های قابی از اصیل‌ترین و پر فروشترین فرش‌های منطقه است که در این میان نقشه خشت چالشتر در قالب مستطیل شکل از پر فروش‌ترین‌هاست. وی در ادامه افزود؛ فرش منطقه بختیاری به عنوان یک فرش روستایی و عشایری در ذهن مخاطب خارج از کشور تعریف شده که از جمله خصوصیات این فرش‌ها ذهنی و حفظی‌باف بودن، شکستگی نقوش در رجشمارهای پایین، گاهی رگه‌دار بودن و تنوع بالای طرح آن که غالباً رنگ‌های تیره جزو رنگ‌های اصیل آن است می‌شود. منتهی با توجه به رکود بخش صادرات و تغییر نگرش در تولید به مصرف کننده داخلی، تولیدات به فرش‌های نظام یافته و چارچوبدار با رجشمارهای بالاتر و نقشه‌های شلوغ‌تر و عاری از شکستگی و خطای بافنده سوق داده شده است. در این میان طرح‌های قدیمی منطقه (انواع لچک و ترنج‌های منطقه که گاهی به صورت خانوادگی بافته می‌شدند، فرش‌های ارمنی‌باف، انواع فرش‌های گل پتو، انواع فرش‌های هندسی و واگیره‌ای، گل اناری و …) کم کم رو به فراموشی می‌روند.

متقی همچنین در خصوص کمک‌های شعبه شهرکرد شرکت سهامی فرش ایران در رونق فرش بافی استان سه پیشنهاد ارائه داد:
۱- در اختیار گذاشتن طرح‌های با کیفیت و به روز
۲- با توجه به رایزنی شعبه شهرکرد و تاسیس رنگرزخانه طبیعی در سال ۱۳۹۸ این شعبه توانایی فروش مواد اولیه صد در صد طبیعی با رنگزاهای صد درصد گیاهی به فعالین این حوزه را دارد.
۳-با توجه به سابقه شرکت سهامی فرش و تولید علمی و کارشناسی فرش دستباف، شرکت می‌تواند کارشناسی فرش‌ها را برای کمک به قشر بافنده نیز انجام دهد.

کامران متقی با اشاره به رکود چند سال اخیر بازار و توجیه اقتصادی پایین تولید فرش در مقایسه با سایر فعالیت های اقتصادی به ویژه دلالی‌ها گفت: دیگر رمقی برای تولیدکننده نمانده و معدود کهنه کارانی که در این صنف باقی مانده‌اند عموماً تمایلی به تولید فرش ندارند و بیشتر به خرید و فروش فرش مبادرت می‌کنند. در این میان شرکت تعاونی فرش نیز با فروش خامه و فروش امانی فرش در این حوزه فعالیت می‌کند و مدتی نیز رنگرزی شعبه شهرکرد شرکت فرش را نیز انجام می‌داد.

این دانش‌آموخته فرش در پایان گفتگو ارجاعی به مشکلات ماه‌های اخیر از جمله تاثیر ویروس کرونا در تولید فرش داشت و گفت: نه تنها فرش دستباف بلکه سایر حوزه‌های اقتصادی با شرایط ویژه کرونا درگیر هستند اما برای فرش باید نسخه‌ای بلندتر پیچید؛ بافندگی یکی از مشاغل سخت است که هیچ وقت دیده نشده. جای افسوس دارد که بافنده‌ای در فلان نقطه محروم کشور به امید در یافت کمترین حق الزحمه بخش عمده‌ای از وقت خود را در اختیار بافت یک فرش می‌گذارد. گاه ملیون‌ها گره میزند، چشم به نقشه که یک رج اشتباه نشود، پود بزند و باز تکرار اما این قشر ضعیف به خاطر سیاستمدار و تولید کننده و طراح و … به حق خود نرسد و حتی ماحصل زحمتش خریدار نداشته باشد. در این مواقع عقلانی‌ترین راهکار ایجاد یک کارگروه تخصصی برای بررسی راهکارهای برون رفت از مشکلات جاری است. منتهی مانند دیگر حوزه‌ها تا کارگروه تشکیل می‌شود کارگر فراموش می‌شود. بزرگترین نماد چنین عملکردی در بدنه دولت مرکز ملی فرش ایران است، آنچنان در گیر بروکراسی و بیار و ببر شده که اصل بافنده فراموش شده است. که اگر هرکسی سر جای خودش بود و کارش را درست و دلسوزانه انجام می‌داد مطمئنا وضع فرش دستباف بهتر از این بود.


جهش تولید فرش دستباف با تکیه بر نیروهای جوان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این جلسه در ادامه سلسله نشست‌های هم اندیشی روسای شعب با مدیران دفتر مرکزی در راستای افزایش کیفیت و کمیت تولید فرش دستباف در هریک از شعبه‌ها، صبح و عصر روز دوشنبه سوم شهریورماه ۱۳۹۹ در محل دفتر مرکزی شرکت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجیدمحمدپناه با اعلام خیرمقدم به همکاران حاضر درجلسه گفت: هدف از برگزاری این جلسات که به دلیل شرایط کرونا در چند نوبت انجام خواهد شد هماهنگی بیشتر در تولید فرش است تا ان شا الله مطابق برنامه ریزی انجام شده با بسیج همه توان و امکانات بتوانیم به هدف گذاری انجام شده در سال ۱۳۹۹ دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره به آمار تولید چند سال گذشته شرکت سهامی فرش ایران افزود: خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ موفق شدیم با تلاش شما و حمایت‌های انجام شده تولید را نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش دهیم که امیدواریم این روند رو به رشد را در سال ۱۳۹۹ هم ادامه دهیم.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران با تاکید بر افزایش کیفیت تولیدات شرکت گفت: البته همواره دقت داشته باشیم که افزایش کمیت باید با افزایش کیفیت همراه باشد و صرفا نباید به رشد اعداد و آمارهای تولید اکتفا کنیم. محمدپناه با اشاره به بخش بازرگانی و ارتباط مستقیم آن با نوع و حجم تولیدات شرکت افزود: ما در تولید باید به شکلی عمل کنیم که به صورت مداوم فرش‌های مورد نیاز بخش بازرگانی را تامین کنیم. که با توجه به راه اندازی فروشگاه‌های جدید باید بیشتر به این نکته توجه کنیم.

مجید محمدپناه در ادامه با اشاره به محورهای مهم سیاست‌های شرکت در سال جاری گفت: اقدامات مهمی را در سال ۱۳۹۹ شروع کردیم که امیدواریم به زودی نتایج آن در ساختار کلی شرکت موجب بهبود فرآیندها شود. مهمترین برنامه‌های مورد اشاره محمدپناه استقرار سیستم قیمت تمام شده، بازنگری در طرح، نقش و رنگ نقشه‌ها، تحول در نیروی انسانی، تداوم تامین مواد اولیه با کیفیت، توسعه و تجهیز کارگاه‌های رنگرزی گیاهی و استقرار سامانه جامعه اطلاعاتی بود. وی در ادامه گفت در این جلسه نظرات و گزارش‌های شما را می‌شنویم و سعی می‌کنیم با توجه به امکانات و شرایط تا حد ممکن موانع تولید را رفع کنیم.

کوروش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت نیز با تاکید بر صحبت‌های انجام شده گفت: طبیعتا افزایش کمی باید با کیفیتی در حد نام و نشان شرکت فرش ایران باشد. وی افزود در مسیر همه تحولات یاد شده از طرح و نقش تا مواد اولیه و … ما می‌خواهیم از پتانسیل‌ها، نظرات و ایده‌های همکاران در شعب بهره‌مند شویم و با یک خرد جمعی این مسیر را ادامه دهیم و بهره وری شعبه‌ها را ارتقا دهیم.

معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به شرایط پیش آمده و مشکلات تامین مواد اولیه مرغوب و با کیفیت گفت: روسای شعبه‌ها لازم است اطلاعات تامین کنندگان مواد اولیه منطقه تحت پوشش خود را گردآوری کنند و در اختیار دفتر مرکزی قرار دهند تا در چنین شرایطی بهتر بتوانیم نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنیم. وی همچنین از روسای شعبه‌ها درخواست کرد تا نسبت به بافت همسان نشان تجاری شرکت بر روی فرش‌ها دقت و اهتمام بیشتری داشته باشند.

در ادامه این نشست جابر نظریه مدیر تولید شرکت سهامی فرش ایران با ارائه گزارش‌های آماری تولید شعبه‌های اراک، چادگان، شهرکرد، گلپایگان و یزد گفت: این آمارها می‌تواند به ما کمک کند که چگونه برنامه ریزی کنیم تا رشد کمی و کیفی مورد نظر را محقق کنیم و هدف این نشست در واقع رفع موانع موجود است.

پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران نیز در ادامه با تاکید بر ایجاد بستری دو سویه بین تولید و بازرگانی گفت: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده علیرغم این که عملاً بیش از یک ماه از ۵ ماه سال ۱۳۹۹ را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست دادیم و همینطور نمایشگاه‌های فرش هم لغو شدند اما به پیش بینی‌های فروش رسیدیم و این حاصل تلاش جمعی مجموعه شرکت بزرگ فرش ایران از تولید تا بازرگانی است.

ملکی در ادامه با اشاره به انتظار مشتریان شرکت از کیفیت بالای محصولات تولیدی شرکت سهامی فرش ایران گفت: خدا را شکر در سال ۱۳۹۸ اقدامات موثر و مفیدی در رشد کیفیت تولیدات شعبه‌ها انجام شد که ما امروز در فروش مشکل خاصی در ارائه محصول با کیفیت نداریم و این هم‌افزایی در صورت تداوم موجب رشد فروش و متعاقب آن رشد تولید خواهد شد. وی در پایان سخنانش گفت: از همه همکاران شعبه تشکر می‌کنم که در شرایط سخت شیوع کرونا همچنان تولید را با قدرت ادامه می‌دهند.

سید محمد مهدی میرزاامینی مدیر روابط عمومی شرکت نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مدیریت گفت: استقرار سامانه جامع اطلاعاتی تولید تا بازرگانی شرکت نیازمند همکاری همه  شعبه‌ها است که امیدواریم تا چند ماه اینده این سامانه به صورت کامل به بهره برداری برسد.

محمد رستگاری رییس شعبه گلپایگان با ابراز امیدواری تحقق هدف گذاری تولید این شعبه گفت: متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا شرایط به نحوی تغییر کرد که ما را قدری از برنامه تولید عقب انداخت اما جای نگرانی نیست و با برنامه‌ریزی انجام شده به هدف تولید شعبه گلپایگان تا پایان سال جاری دست پیدا خواهیم کرد. وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات این شعبه درخواست کرد تا حد ممکن در مرتفع کردن آن‌ها اقدام لازم انجام شود.

محسن شفیقی رییس شعبه اراک هم با ارائه گزارشی از برنامه زمانبندی تولید این شعبه گفت: ۶۰ درصد تولیدات شعبه اراک کارگاهی است که پس از شیوع ویروس کرونا از یک تا سه ماه کارگاه‌ها به صورت کامل تعطیل بودند و برخی کارگاه‌ها هنوز هم مشکلاتی دارند. کارگاه‌های فعال هم با توجه به فاصله گذاری مورد تایید وزارت بهداشت با ظرفیتی کمتر از حد خود فعال هستند که همه این عوامل در تولید شعبه اراک و نرسیدن به پیشبینی تاثیر مستقیم داشتند. با این حال شفیقی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال هدف گذاری تعیین شده محقق خواهد شد.

رییس شعبه اراک شرکت سهامی فرش ایران با فهرست کردن بخشی از مشکلات این شعبه افزود: گستردگی فعالیت شعبه اراک زیاد است و همین نکته هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد. وی در ادامه پیشنهادهایی را برای رفع این مشکلات ارائه داد. شفیقی همچنین با ارائه گزارشی از فروش ۵ ماهه نخست فروشگاه شعبه اراک گفت: خوشبختانه با توجه به همه مشکلات موجود ما رشد فروش داشتیم که در صورت تامین بهتر فرش و داشتن نیروی متخصص فروش این آمار می‌تواند بهتر هم شود.

کامران متقی رییس شعبه شهرکرد شرکت در ادامه نشست با ارائه نقطه نظرات خود و تجربه افزایش تولید در شرایط کرونا گفت: هر شعبه را باید نسبت به خودش مقایسه کنیم و عوامل رشد آن را درنظر بگیریم و آن موارد از نیروی انسانی با انگیزه گرفته تا مواد اولیه و … را تقویت کنیم. وی همچنین با ارائه گزارشی از مشکلات و موانع تولید در شعبه شهرکرد افزود: باید در دفتر مرکزی شرایطی فراهم شود که من به عنوان رییس شعبه و همکارانم فقط روی تولید متمرکز شویم تا به صورت مداوم کمیت و کیفیت کار را بتوانیم ارتقا دهیم.

محمود بهرامی رییس شعبه یزد ضمن ارائه گزارش مصور فعالیت‌های این شعبه گفت: خوشبختانه ما رشد تولید خوبی را در سال ۱۳۹۸ داشتیم که امیدواریم این روند در سال جاری هم ادامه داشته باشد. بهرامی همچنین با توجه به ظرفیت‌های کارگاه متمرکز تقی آباد افزود: ما در این کارگاه توانایی بافت فرش‌های جفت و ابعاد بزرگتر از ۶ متری را هم داریم و با بهبود شرایط هم می‌توانیم تعداد دستگاه‌های فعال در آن را به مقدار قابل توجهی افزایش دهیم. وی در ادامه برخی مشکلات و پیشنهادهای مربوط به آن‌ها را نیز ارایه داد.

اسماعیل باقری رییس شعبه چادگان شرکت سهامی فرش ایران صحبت‌هایش را در سه محور ظرفیت‌های شرکت، کارمندان و بافندگان ارائه داد و گفت: کاهش تولید چند ماه ابتدای سال مطمئنا در ادامه قابل جبران است و برنامه‌ریزی لازم برای آن انجام شده است. وی همچنین با اشاره به لزوم انجام اقدامات حمایتی از بافندگان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بافندگان یا متقاضیان جدید بافت فرش، پرداخت به موقع دستمزد و ارایه تسهیلات به بافندگان و بهره‌گیری از نرم افزارهای نقشه‌خوان از جمله عواملی هستند که می‌توانند به کیفیت و کمیت تولید کمک کنند. وی همچنین در ادامه به بیان برخی مشکلات و پیشنهادها در ارتباط با شعبه چادگان پرداخت.

در پایان نشست با جمع بندی نظرات، مشکلات و پیشنهادها، بین اعضا حاضر در نشست گفت و گو و تبادل نظر انجام و مقرر شد تا حصول نتیجه لازم روسای شعب و معاونت تولید پیگیری‌ لازم را انجام دهند.


معاون اداری و مالی شرکت فرش ایران منصوب شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، در ابتدای این نشست مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت با بیان سوابق سید حبیب حسینی معرفی کوتاهی از ایشان ارائه دادند و در ادامه با برشمردن توانایی‌ها و کاستی‌ها، نیازهای شرکت از معاونت اداری و مالی را در هشت بند تشریح کرد. از نکات مهم مطرح شده هم هماهنگی، پویایی و ارتقاء کیفیت شعب در حوزه حسابرسی بوده که میراث برجای مانده از ساختار دولتی شرکت به شمار می‌رود.

این جلسه با حضور کوروش ذاکری فرد معاون تولید، پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی، محمد خیراندیش مدیر کارخانجات کرج و جمعی از همکاران معاونت اداری و مالی شرکت همراه بودکه هریک از همکاران ضمن عرض خیر مقدم به آقای حسینی حضور ایشان را در این سمت تبریک گفتند و برای ایشان آرزوی موفقیت کردند.

در ادامه نشست سید حبیب حسینی با تقدیر و تشکر از آقای محمدپناه مدیرعامل شرکت و دیگر همکاران حاضر در جلسه با یادی از نخستین همکاری‌شان با شرکت و به ویژه آقای خیراندیش در کارخانه کرج از حضور در مجموعه شرکت سهامی فرش ایران ابراز خرسندی کرد.

یادآور می‌شود سید حبیب حسینی دانشجوی دکترای حسابداری است و دارای سوابق متعددی از جمله؛ مدیر مالی شرکت خمیرمایه رضوی، عضو هیات مدیره شرکت مهرگان محاسب، سرپرست مالی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا (علیه السلام)، مدیر حسابرسی داخلی شرکت گندم دشت (نان مزرعه)، مدیر اداری و مالی شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری و انتقال آزادراه مشهد –چناران –قوچان، مشاور مالیاتی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا (علیه السلام)، مشاور مالی شرکت شبکه بازار رضوی، معاون مالی و پشتیبانی سازمان نیازمندی‌های روزنامه همشهری و … است.


در  متن حکم انتصاب آقای حسینی آمده است:

جناب آقاي سيد حبيب حسيني

با سلام
با عنايت به سوابق و تجربيات جنابعالي به موجب اين ابلاغ به سمت معاون اداري و مالي شركت منصوب مي گرديد. اميد است با استعانت از خداوند متعال و در راستاي پيشبرد اهداف عالي شركت موفق و مؤيد باشيد.

مجید محمدپناه
مدیرعامل


تلاش می‌کنیم کرونا مانع رشد تولید نشود

تلاش می‌کنیم کرونا مانع رشد تولید فرش دستباف نشود

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، در ابتدای این نشستِ یک روزه مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت با عرض خیرمقدم به حاضران، ضمن تشکر از تلاش‌های روسای شعب با اشاره به برنامه‌های این نشست گفت: از اواخر سال گذشته متاسفانه با شیوع ویروس کرونا شوک غیرمنتظره‌ای به روند رو به رشد تولید و بازرگانی شرکت وارد شد که خوشبختانه طی ماه‌های گذشته تا حدود زیادی با همراهی و تدابیر مدیران شرکت و روسای شعب توانستیم این شرایط را کنترل کنیم. لذا ضروری بود تا جلسه‌ای با حضور روسای شعب تشکیل شود تا برای رفع موانع و مشکلات تولید با همفکری همه مدیران و روسای شعب تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران در ادامه با اشاره به سیاست‌های شرکت در سال جاری گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته فروش شرکت را سخت تر کرده با این حال ما با ارایه طرح‌های مختلف فروش درصدد جبران آن هستیم. وی همچنین افزود در سال جاری افزایش تولید و حمایت از بافندگان از سیاست‌های شرکت میباشد و معتقدیم یکی از مهمترین حمایت‌هایی که از فرش دستباف در کشور می‌تواند اتفاق بیافتد توسعه بیمه بافندگان توسط دولت است.

در ادامه کوروش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت با ارائه گزارش تولید چهارماهه نخست سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل و همچنین هدف‌گذاری سال جاری گفت: در شش شعبه اصفهان، ایلام، کاشان، کرمانشاه، قم و نایین ما نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری نداریم و با تدابیری که اندیشیده شده امیدواریم همه این شعبه‌ها در نیمه دوم سال به هدف‌گذاری انجام شده برسند. وی همچنین ادامه داد این جلسه با توجه به محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا به صورت محدود و با حضور روسای شش شعبه انجام شده و در ادامه این جلسات در مورد مشکلات و موانع تولید سایر شعب نیز به صورت جداگانه‌ای برگزار خواهد شد.

معاون تولید شرکت در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت ارتباط مستقیم و دقیق شعبه‌ها با دفتر مرکزی گفت: ما در پاره‌ای از موارد مثل طرح و نقش نواقصی در نظام جامع اطلاعاتی داریم و همین مسئله موجب ایجاد انحراف‌ها و یا اشتباه‌هایی در تصمیم گیری می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر با تکمیل سامانه جامع تولید این نقص را تاحدود زیادی رفع کنیم.

جابر نظریه مدیر تولید شرکت سهامی فرش ایران نیز با ارائه گزارش مکتوب سود و زیاد سال گذشته شعب گفت: ما باید جریان تولید را به سمتی هدایت کنیم تا بازدهی تولید نسبت به هزینه‌ها بهبود پیدا کند و بخشی از این مهم با اصلاح نظام تولید و افزایش تولید ممکن است. لذا ضروری است در این نشست روسای شعب موانع و مشکلات پیش روی تولید را اعلام کنند تا بهترین و سریع‌ترین تصمیم برای رفع آن‌ها اتخاذ شود.

در ادامه این نشست پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به کیفیت تولید شش شعبه اصفهان، ایلام، کاشان، کرمانشاه، قم و نایین گفت: ما در فروش تولیدات این شعب مشکل خاصی نداریم و در زمان محدودی به فروش می‌رسند لذا افزایش تولید آن‌ها به واحد بازرگانی هم کمک می‌کند. ملکی در ادامه در خصوص فروشگاه‌های مستقر در شعب هم پیشنهاد داد با اقدامات تشویقی می‌توانیم به هدف گذاری فروش شعب هم دست پیدا کنیم و تجربه دو مورد فروشگاه‌های ما در سال جاری این نکته را تایید کرده است.

میرزاامینی مدیر روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران نیز با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در راستای معرفی هرچه بهتر فعالیت‌های شرکت گفت: از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های جامعی در راستای راه اندازی سایت سازمانی، شبکه‌های اجتماعی، آتلیه عکاسی فرش، مجموعه نرم‌افزارهای فروشگاهی، مدیریت ارتباط با مشتری و سامانه جامع تولید را شروع کردیم که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و موارد باقی مانده تا پایان تابستان به اتمام خواهد رسید که امیدواریم این نرم افزارها بخش مهمی از دسترسی به نظام جامع اطلاعاتی شرکت را پوشش دهد.

در ادامه این نشست روسای شعب هرکدام به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مسعود فضائلی رییس شعبه اصفهان با اشاره به شرایط ویژه‌ای که شیوع ویروس کرونا برای تولید فرش دستباف ایجاد کرده گفت: ما در اصفهان که تولیدات کارگاهی زیادی داریم شرایط پیش امده و عمدتا وضعیت قرمز اصفهان در تولید این شعبه تاثیرات منفی داشته که سعی کردیم با توزیع اقلام بهداشتی مثل ماسک، مواد ضد عفونی کننده و فاصله گذاری بین بافندگان در کارگاه تا حدودی این مشکل را مدیریت کنیم اما به هر حال نمیشود از تاثیرات منفی ان در تولید به راحتی گذشت. وی در ادامه فهرستی از مشکلات پیش رو بافندگان و کارکنان شرکت در شعبه اصفهان را عنوان کرد که برای رفع آن‌ها بحث و تبادل نظر انجام شد.

محمد باغبانیان رییس شعبه کاشان با اشاره به نکاتی در ارائه گزارش‌های تولید نیز گفت: متاسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا چند کارگاه اصلی ما حدود دو ماه تعطیل شد که همین نکته در رسیدن به پیش بینی تولید شعبه کاشان کاملا موثر بوده است. باغبانیان در ادامه به مشکلات دیگری اشاره داشت که رفع آن‌ها تا حدود زیادی می‌تواند شعبه کاشان را در رسیدن به هدف‌گذاری انجام شده موفق کند.

حجت تقی‌ملکشاهی رییس شعبه کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با ذکر مشکلات شعبه کرمانشاه گفت: عمده مشکل شعبه کرمانشاه در کندبافی بافندگان است که زمان تولید را طولانی‌تر می‌کند که امیدواریم با توسعه مناطق قالیبافی شعبه این مشکل را تا حد زیادی رفع کنیم. وی همچنین با اشاره به مشکلات بافندگان و اثرات سو کرونا بر تولید این شعبه افزود: متاسفانه اکثر بافندگان این شعبه مستاجر هستند و جابجایی‌های آن‌ها و تغییر چندباره محل دار قالی مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

خدیجه فاروقی رییس شعبه ایلام هم با اشاره به رقابت زیاد تولیدکنندگان در منطقه گفت: کرونا تولید ابتدای سال ما را کاهش داده اما جای نگرانی نیست و در ادامه سال این کاهش را جبران می‌کنیم. وی همچنین پیشنهاد داد با اقدامات تشویقی و حمایتی، شرکت سهامی فرش ایران باید بتواند بافندگان بیشتری را در منطقه جذب کند تا سطح تولید را بتوانیم به پیش بینی‌های انجام شده نزدیک کنیم.

در ادامه نشست نوبت به مهدی طاهرنژاد رییس شعبه قم رسید. وی با بیان مشکلات عمده تولید در شعبه قم گفت: ما باید بتوانیم طرح‌های متنوع و منحصربه فرد تولید کنیم تا در بازار تولیدات ابریشمی حرف برای گفتن داشته باشیم و این نیازمند نگاه ویژه در تامین طرح و نقشه شعبه قم با رویکرد خلاقانه است. طاهر نژاد در ادامه افزود: یکی دیگر از عمده مشکلات ما در شعبه قم تامین ابریشم مرغوب است که البته تاکنون مشکل حادی در این مورد نداشتیم. وی در پایان گفت: شعبه قم از نظر حجم تولید مشکلی ندارد و اگر تامین مواد اولیه و نقشه مناسب در زمان مناسب انجام شود می‌توانیم تولیدات را به شکل محسوسی افزایش دهیم.

صمد سربی زاده رییس شعبه نایین هم با ذکر این نکته که عمده مشکلات توسط حاضران گفته شده است افزود: باید تدبیری اندیشید که بیش از پیش به بافندگان فرش توجه کنیم و مشکلات آن‌ها را اول درک کنیم و سپس در صدد رفع آن‌ها برآییم. وی همچنین افزود: با اقدامات حمایتی و تشویق ان‌ها می‌توانیم شرایط تولید را به صورت مستمر بهبود دهیم. سربی زاده در ادامه گفت منطقه نایین از گستردگی بالایی برخوردار است و افزایش نیروی انسانی می‌تواند در بهره‌وری تولید شعبه کمک بسزایی کند.

در پایان نشست با جمع بندی موارد ذکر شده و بررسی راهکارهای عنوان شده بحث و تبادل نظر انجام شد و مقرر شد تا برطرف شدن کامل موانع ذکر شده معاونت تولید شرکت پیگیری لازم را انجام دهد.


تولید فرش دستباف تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری زابل

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این شرکت در سال ۱۳۴۷ ابتدا در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد و سپس در سال ۱۳۴۹ با انتقال به شهر زابل، فعالیت گسترده‌ای را در زمینه آموزش و به روز کردن قالی‌بافی سنتی این استان آغاز کرد و در این میان می‌توان از نقش پررنگ جناب آقای رضا اله داد به عنوان تاثیر گذارترین چهره در گسترش فرش‌بافی اصولی و استاندارد در این استان و در عرصه فعالیت‌های شرکت سهامی فرش ایران یاد کرد.

محمدحسین باقری رییس شعبه زابل در گفتگو با روابط عمومی شرکت درخصوص نوع تولیدات این شعبه گفت: تولیدات این شعبه در سه رجشمار ۳۰، ۳۵ و ۵۰ رج در واحد ۶/۵ سانتی‌متر است و مواد اولیه پشم و پنبه برای رجشمار پایین، و کرک و ابریشم برای رجشمار ۵۰ استفاده می‌شود. همچنین وی با اشاره به بهره‌گیری از دارهای فلزی مستحکم افزود تولیدات شرکت در قطعات ذرع و نیم، قالیچه، پرده‌ای و قالی‌های ۶ و ۹ مترمربعی است که هم اکنون علاوه بر شهر زابل پنج شهر دیگر از جمله زاهدان، زَهَک، هامون، نیمروز و هیرمند و حدود ۷۰ روستا که اکثرا در محدوده سیستان و نوار مرزی استان قرار دارند جزء مناطقی هستند که بافت فرش‌های این شعبه در آنها انجام می‌شود و دورترین آن‌ها نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از این شعبه فاصله دارد.

رییس شعبه زابل افزود این شعبه با بیش از ۲۶۰ دار قالی‌بافی فعال زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر را به طور مستقیم و پیوسته فراهم ساخته است و این در حالی است که شعبه زابل سال ۱۳۹۸ را با ۳۸۰ متر مربع تولید فرش به پایان رساند.

وی در پاسخ به پرسش چگونگی تامین مواد اولیه و فرایندهای تکمیلی گفت: این شعبه نخ‌های پنبه، ابریشم و پشم بدون رنگ را اغلب از کاشان و اصفهان تهیه کرده وعملیات رنگرزی برای تامین خامه رنگی را در گارگاه رنگرزی خود انجام می‌دهد. اما عملیات تکمیلی فرش‌ها توسط مجموعه کارخانه‌جات کرج انجام می‌شود. وی در ادامه افزود: میان تولیدات شعبه زابل طرح موسوم به «گـَرد قزوین» که از جمله نقشه‌های قدیمی تولید شده در این مجموعه است با اقبال خوبی بین مشتریان داخلی رو به رو است. همچنین تولیدات با ابعاد ۶ و ۹ متر مربعی همین نقشه با سلیقه مشتریان خارجی سازگاری بیشتری داشته است.

باقری با یادآوری تاثیر آقای اله داد در فرش‌بافی استان از آقایان محمد حسین نصرآبادی و مرحوم مهرعلی علی‌دادی رنگرز متبحر و فقید این شعبه به عنوان چهره‌های تاثیرگذار شعبه زابل یاد کرد و گفت تولید گبه‌های عشایری و سنتی که امروزه سبک فرش‌بافی جدید سیستان به‌شمار می‌رود، به نوعی بنیانگذار آن پرسنل شرکت سهامی فرش ایران بودند.

باقری درخصوص ظرفیت‌های موجود در شعبه زابل شرکت سهامی فرش ایران برای کمک و برطرف کردن مشکلات فعالان حوزه فرش دستباف استان گفت؛ شعبه زابل می‌تواند در زمینه آموزش قالی‌بافی و آموزش نیروی فنی، تهیه مواد اولیه و رنگرزی نیاز تولید کنندگان فرش این منطقه را به شکل مطلوبی برآورده کند و در این خصوص با ذینفعان فرش دستباف استان همکاری داشته باشد.

رییس شعبه زابل در پایان خاطر نشان کرد با توجه به ظرفیت‌های مادی ایجاد شده برای این شعبه در صورت استفاده از آن‌ها همسو با افزایش تولید فرش، قابلیت‌های درآمد زایی برای مجموعه شرکت سهامی فرش ایران بیش از پیش مهیا خواهد بود.


نخستین دوره آموزش گلیم‌بافی در شهرستان کهنوج برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وحدت عیدی فرماندار کهنوج با اعلام این خبر در آیین افتتاح دوره آموزشی گلیم بافی که ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۹ برگزار شد گفت: صنایع دستی در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگا‌ه‌هاى قومى ساخته و پرداخته مى‌شود و صنایع دستى بازتابى از تاریخ تمدن هر ملت و قومى است.

فرماندار کهنوج با بیان اینکه با هدف افزایش مهارت‌های آموزشی منتهی به اشتغال، دوره آموزشی گلیم‌بافی با همکاری نهادهای مختلفی من جمله، گروه توسعه اقتصاد ملل، شرکت سهامی فرش ایران، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان کهنوج با حضور ۲۰ کارآموز به مدت ۳۰۰ ساعت در یک ماه برگزار می‌شود اظهار کرد: در پایان این دوره به پذیرفته شدگان گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود و گلیم دستباف کارآموزان توسط شرکت سهامی فرش ایران خریداری خواهد شد.

وحدت عیدی خاطر نشان کرد: پس از این دوره آموزشی دار، نخ و‌ مواد اولیه به طور رایگان در اختیار کارآموزان قرار داده می‌شود و بعد از بافت، گلیم از هنرجویان خریداری خواهد شد. وی همچنین افزود: چنانچه افراد علاقمند بعد ازدوره آموزشی وارد بازار کار شوند و آثار تولیدی آن‌ها از کیفیت مناسب برخوردار باشد برای هر کدام پروانه تولید صادر می‌شود و می‌توانند از مزایایی همچون بیمه صنعتگران، شرکت در نمایشگاه ها، معافیت‌های مالیاتی و… برخوردار شوند.

وحدت عیدی در پایان تصریح کرد: کلیه هزینه‌های این دوره‌های آموزشی از جمله خرید تجهیزات و برگزاری کلاس‌ها به عهده معین اقتصادی شهرستان کهنوج با نظارت و همکاری شرکت سهامی فرش ایران (شعبه کرمان)، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی حرفه‌ای کهنوج است و مقرر شده شرکت سهامی فرش ایران تا پایان سال جاری صد هنر آموز گلیم‌بافی و صد هنر آموز قالی‌بافی را آموزش دهد و در مجموع تا پایان سال زمینه اشتغال ۲۰۰ بانوی علاقه‌مند به گلیم‌بافی و قالی‌بافی فراهم شود.

گفتنی است شروع به کار دوره اموزشی گلیم بافی از ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۹ بود که تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت. مربی بومی این دوره خانم ببرفیان پور و مربی استانی خانم رویا کافی است که با نظارت آقای پور محی آبادی رییس شعبه کرمان شرکت سهامی فرش ایران همراه است.

یادآور می‌شود شرکت سهامی فرش ایران در سال‌های متمادی به عنوان مجری دوره‌های آموزشی با نهادهای مختلف در ۲۲ منطقه تحت پوشش خود همکاری داشته است.


بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از طره، پس از کش و قوس‌های فراوان، برگزاری مهم‌ترین رویداد سالانه فرش دست‌باف هم از شیوع ویروس کرونا تأثیر پذیرفت و به زمانی دیگر موکول شد.

بر پایه این گزارش، در شرایطی که پیشتر زمان برگزاری این رویداد ۲۸ امرداد تا ۳ شهریورماه ۱۳۹۹ اعلام شده بود، با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ و ناخرسندی شمار فراوانی از فعالان فرش کشور از برگزاری نمایشگاه در این شرایط، به زمانی دیگر موکول شد.

این نمایشگاه که امسال به بیست‌ونهمین دوره خود رسیده است، از ابتدای سال وضعیتی بلاتکلیف و سردرگم را تجربه کرد که در تاریخ این رویداد بی‌مانند بوده است! سستی و سهل‌انگاری و از کف دادن فرصت ها که بلای جان همیشگی این رویداد سالانه بوده است، این بار نمود بیشتری داشت. به گونه‌ای که تا ابتدای اسفندماه و اعلام شیوع کرونا در کشور، کمترین توجهی به این رویداد از سوی نهاد متولی فرش نشده بود. در آن فرصت چندین ماهه نه خبری از نقد و بررسی نمایشگاه پیشین بود و نه اثری از تدبیر و برنامه‌ریزی برای نمایشگاه بعدی. نه دعوتی از بازرگانان خارجی در میان بود و نه حتی پوستر و تبلیغی طرح‌ ریزی شد. (و چه بسا بتوان کرونا را ستارالعیوب و بهترین بهانه برای نهاد متولی فرش در این حوزه تصور کرد!)

این سکوت و رخوت و بی‌برنامگی تداوم یافت تا آن که در نیمه دوم خردادماه خبری بر وبگاه مرکز ملی فرش ایران منتشر شد که در آن به بررسی زمان برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه فرش دست‌باف ایران از سوی کمیسیون توسعه بازار داخلی ستاد عالی راهبری فرش دست‌باف اشاره شد و در ادامه باز هم یک ماه سکوت و بی‌خبری تا اینکه در نیمه تیرماه مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران –به جای نهاد متولی فرش ایران- اقدام به خبررسانی کرد و از برگزاری نمایشگاه در انتهای امرداد ماه خبر داد.

با اعلام این خبر، موجی از نگرانی و اعتراض از سوی شماری از فعالان فرش ایران برخاست که به علل عدیده برگزاری چنین رویدادی را زیبنده و کارآمد نمی‌دانستند. از یک سو پای جان در میان بود و سلامت اهالی فرش و بازدیدکنندگان نمایشگاه در خطر بود و از سوی دیگر نمایشگاهی که برای آن تبلیغی نشده باشد، تجار خارجی بدان راه نداشته باشند، حضور خریداران ایرانی با محدودیت رو‌به‌رو باشد و… چه نفعی می‌داشت؟

با این همه، مرکز ملی فرش ایران در رخوتی عجیب و غیرقابل باور، راه خود را می رفت و بدون موضع‌گیری صریح و کارگشا در این زمینه، کوشید در میانه لحاف جای گیرد! نهاد متولی فرش ایران نه تدبیری برای چگونگی برگزاری این رویداد نشان داد و نه برای لغو، تعویق، مجازی شدن، یا… برنامه ای داشت. نه به اعتراض فعالان فرش واکنشی نشان داد و نه برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه اقدام درخوری کرد.

مرکز یادشده بی‌اعتنا به اعتراض فعالان فرش، در فرصتی کوتاه تا برگزاری نمایشگاه، برای شرکت مجری اقدام به اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران کرد و در روز هشتم امردادماه (تنها بیست روز مانده به موعد برگزاری نمایشگاه) در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فراخوان داد تا فعالان فرش به ثبت نام برای حضور در نمایشگاه بپردازند(!) و همین فراخوان را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شاتا نیز اعلام داشت.

در این میان فعالان فرش خود همت کردند و بدون چشم امید بستن به بخش دولتی و بی اعتنا به فراخوان صادرشده، پویشی را برای ممانعت از برگزاری نمایشگاه بیست‌ونهم در تاریخ اعلام شده به راه انداختند و با استفاده از فضای مجازی، فهرستی طویل از اعلام انصراف برای شرکت در این رویداد به راه انداختند.

به هر روی طبق اخبار رسیده، با وجود ثبت‌نام کمتر از ۱۰۰ غرفه برای مشارکت در این نمایشگاه، و طبق اعلام رسمی مجری برگزاری نمایشگاه برگزاری این رویداد تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاده است و همچنان موضع نهاد متولی فرش ایران نسبت به پیشنهادهای مطرح شده ازجمله تعویق دو هفته‌ای، موکول شدن به اسفندماه، لغو قطعی، برگزاری شدن به صورت مجازی یا… روشن نیست!


گفتنی است شرکت سهامی فرش ایران نیز پیشتر با پیوستن به پویش «شرکت نمی‌کنم» انصراف رسمی خود را از حضور در این نمایشگاه اعلام و در سامانه مربوط به نمایشگاه ثبت کرده بود.