تلاش می‌کنیم کرونا مانع رشد تولید نشود

تلاش می‌کنیم کرونا مانع رشد تولید فرش دستباف نشود

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، در ابتدای این نشستِ یک روزه مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت با عرض خیرمقدم به حاضران، ضمن تشکر از تلاش‌های روسای شعب با اشاره به برنامه‌های این نشست گفت: از اواخر سال گذشته متاسفانه با شیوع ویروس کرونا شوک غیرمنتظره‌ای به روند رو به رشد تولید و بازرگانی شرکت وارد شد که خوشبختانه طی ماه‌های گذشته تا حدود زیادی با همراهی و تدابیر مدیران شرکت و روسای شعب توانستیم این شرایط را کنترل کنیم. لذا ضروری بود تا جلسه‌ای با حضور روسای شعب تشکیل شود تا برای رفع موانع و مشکلات تولید با همفکری همه مدیران و روسای شعب تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران در ادامه با اشاره به سیاست‌های شرکت در سال جاری گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته فروش شرکت را سخت تر کرده با این حال ما با ارایه طرح‌های مختلف فروش درصدد جبران آن هستیم. وی همچنین افزود در سال جاری افزایش تولید و حمایت از بافندگان از سیاست‌های شرکت میباشد و معتقدیم یکی از مهمترین حمایت‌هایی که از فرش دستباف در کشور می‌تواند اتفاق بیافتد توسعه بیمه بافندگان توسط دولت است.

در ادامه کوروش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت با ارائه گزارش تولید چهارماهه نخست سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل و همچنین هدف‌گذاری سال جاری گفت: در شش شعبه اصفهان، ایلام، کاشان، کرمانشاه، قم و نایین ما نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری نداریم و با تدابیری که اندیشیده شده امیدواریم همه این شعبه‌ها در نیمه دوم سال به هدف‌گذاری انجام شده برسند. وی همچنین ادامه داد این جلسه با توجه به محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا به صورت محدود و با حضور روسای شش شعبه انجام شده و در ادامه این جلسات در مورد مشکلات و موانع تولید سایر شعب نیز به صورت جداگانه‌ای برگزار خواهد شد.

معاون تولید شرکت در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت ارتباط مستقیم و دقیق شعبه‌ها با دفتر مرکزی گفت: ما در پاره‌ای از موارد مثل طرح و نقش نواقصی در نظام جامع اطلاعاتی داریم و همین مسئله موجب ایجاد انحراف‌ها و یا اشتباه‌هایی در تصمیم گیری می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر با تکمیل سامانه جامع تولید این نقص را تاحدود زیادی رفع کنیم.

جابر نظریه مدیر تولید شرکت سهامی فرش ایران نیز با ارائه گزارش مکتوب سود و زیاد سال گذشته شعب گفت: ما باید جریان تولید را به سمتی هدایت کنیم تا بازدهی تولید نسبت به هزینه‌ها بهبود پیدا کند و بخشی از این مهم با اصلاح نظام تولید و افزایش تولید ممکن است. لذا ضروری است در این نشست روسای شعب موانع و مشکلات پیش روی تولید را اعلام کنند تا بهترین و سریع‌ترین تصمیم برای رفع آن‌ها اتخاذ شود.

در ادامه این نشست پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به کیفیت تولید شش شعبه اصفهان، ایلام، کاشان، کرمانشاه، قم و نایین گفت: ما در فروش تولیدات این شعب مشکل خاصی نداریم و در زمان محدودی به فروش می‌رسند لذا افزایش تولید آن‌ها به واحد بازرگانی هم کمک می‌کند. ملکی در ادامه در خصوص فروشگاه‌های مستقر در شعب هم پیشنهاد داد با اقدامات تشویقی می‌توانیم به هدف گذاری فروش شعب هم دست پیدا کنیم و تجربه دو مورد فروشگاه‌های ما در سال جاری این نکته را تایید کرده است.

میرزاامینی مدیر روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران نیز با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در راستای معرفی هرچه بهتر فعالیت‌های شرکت گفت: از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های جامعی در راستای راه اندازی سایت سازمانی، شبکه‌های اجتماعی، آتلیه عکاسی فرش، مجموعه نرم‌افزارهای فروشگاهی، مدیریت ارتباط با مشتری و سامانه جامع تولید را شروع کردیم که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و موارد باقی مانده تا پایان تابستان به اتمام خواهد رسید که امیدواریم این نرم افزارها بخش مهمی از دسترسی به نظام جامع اطلاعاتی شرکت را پوشش دهد.

در ادامه این نشست روسای شعب هرکدام به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مسعود فضائلی رییس شعبه اصفهان با اشاره به شرایط ویژه‌ای که شیوع ویروس کرونا برای تولید فرش دستباف ایجاد کرده گفت: ما در اصفهان که تولیدات کارگاهی زیادی داریم شرایط پیش امده و عمدتا وضعیت قرمز اصفهان در تولید این شعبه تاثیرات منفی داشته که سعی کردیم با توزیع اقلام بهداشتی مثل ماسک، مواد ضد عفونی کننده و فاصله گذاری بین بافندگان در کارگاه تا حدودی این مشکل را مدیریت کنیم اما به هر حال نمیشود از تاثیرات منفی ان در تولید به راحتی گذشت. وی در ادامه فهرستی از مشکلات پیش رو بافندگان و کارکنان شرکت در شعبه اصفهان را عنوان کرد که برای رفع آن‌ها بحث و تبادل نظر انجام شد.

محمد باغبانیان رییس شعبه کاشان با اشاره به نکاتی در ارائه گزارش‌های تولید نیز گفت: متاسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا چند کارگاه اصلی ما حدود دو ماه تعطیل شد که همین نکته در رسیدن به پیش بینی تولید شعبه کاشان کاملا موثر بوده است. باغبانیان در ادامه به مشکلات دیگری اشاره داشت که رفع آن‌ها تا حدود زیادی می‌تواند شعبه کاشان را در رسیدن به هدف‌گذاری انجام شده موفق کند.

حجت تقی‌ملکشاهی رییس شعبه کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با ذکر مشکلات شعبه کرمانشاه گفت: عمده مشکل شعبه کرمانشاه در کندبافی بافندگان است که زمان تولید را طولانی‌تر می‌کند که امیدواریم با توسعه مناطق قالیبافی شعبه این مشکل را تا حد زیادی رفع کنیم. وی همچنین با اشاره به مشکلات بافندگان و اثرات سو کرونا بر تولید این شعبه افزود: متاسفانه اکثر بافندگان این شعبه مستاجر هستند و جابجایی‌های آن‌ها و تغییر چندباره محل دار قالی مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

خدیجه فاروقی رییس شعبه ایلام هم با اشاره به رقابت زیاد تولیدکنندگان در منطقه گفت: کرونا تولید ابتدای سال ما را کاهش داده اما جای نگرانی نیست و در ادامه سال این کاهش را جبران می‌کنیم. وی همچنین پیشنهاد داد با اقدامات تشویقی و حمایتی، شرکت سهامی فرش ایران باید بتواند بافندگان بیشتری را در منطقه جذب کند تا سطح تولید را بتوانیم به پیش بینی‌های انجام شده نزدیک کنیم.

در ادامه نشست نوبت به مهدی طاهرنژاد رییس شعبه قم رسید. وی با بیان مشکلات عمده تولید در شعبه قم گفت: ما باید بتوانیم طرح‌های متنوع و منحصربه فرد تولید کنیم تا در بازار تولیدات ابریشمی حرف برای گفتن داشته باشیم و این نیازمند نگاه ویژه در تامین طرح و نقشه شعبه قم با رویکرد خلاقانه است. طاهر نژاد در ادامه افزود: یکی دیگر از عمده مشکلات ما در شعبه قم تامین ابریشم مرغوب است که البته تاکنون مشکل حادی در این مورد نداشتیم. وی در پایان گفت: شعبه قم از نظر حجم تولید مشکلی ندارد و اگر تامین مواد اولیه و نقشه مناسب در زمان مناسب انجام شود می‌توانیم تولیدات را به شکل محسوسی افزایش دهیم.

صمد سربی زاده رییس شعبه نایین هم با ذکر این نکته که عمده مشکلات توسط حاضران گفته شده است افزود: باید تدبیری اندیشید که بیش از پیش به بافندگان فرش توجه کنیم و مشکلات آن‌ها را اول درک کنیم و سپس در صدد رفع آن‌ها برآییم. وی همچنین افزود: با اقدامات حمایتی و تشویق ان‌ها می‌توانیم شرایط تولید را به صورت مستمر بهبود دهیم. سربی زاده در ادامه گفت منطقه نایین از گستردگی بالایی برخوردار است و افزایش نیروی انسانی می‌تواند در بهره‌وری تولید شعبه کمک بسزایی کند.

در پایان نشست با جمع بندی موارد ذکر شده و بررسی راهکارهای عنوان شده بحث و تبادل نظر انجام شد و مقرر شد تا برطرف شدن کامل موانع ذکر شده معاونت تولید شرکت پیگیری لازم را انجام دهد.


تولید فرش دستباف تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری زابل

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این شرکت در سال ۱۳۴۷ ابتدا در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد و سپس در سال ۱۳۴۹ با انتقال به شهر زابل، فعالیت گسترده‌ای را در زمینه آموزش و به روز کردن قالی‌بافی سنتی این استان آغاز کرد و در این میان می‌توان از نقش پررنگ جناب آقای رضا اله داد به عنوان تاثیر گذارترین چهره در گسترش فرش‌بافی اصولی و استاندارد در این استان و در عرصه فعالیت‌های شرکت سهامی فرش ایران یاد کرد.

محمدحسین باقری رییس شعبه زابل در گفتگو با روابط عمومی شرکت درخصوص نوع تولیدات این شعبه گفت: تولیدات این شعبه در سه رجشمار ۳۰، ۳۵ و ۵۰ رج در واحد ۶/۵ سانتی‌متر است و مواد اولیه پشم و پنبه برای رجشمار پایین، و کرک و ابریشم برای رجشمار ۵۰ استفاده می‌شود. همچنین وی با اشاره به بهره‌گیری از دارهای فلزی مستحکم افزود تولیدات شرکت در قطعات ذرع و نیم، قالیچه، پرده‌ای و قالی‌های ۶ و ۹ مترمربعی است که هم اکنون علاوه بر شهر زابل پنج شهر دیگر از جمله زاهدان، زَهَک، هامون، نیمروز و هیرمند و حدود ۷۰ روستا که اکثرا در محدوده سیستان و نوار مرزی استان قرار دارند جزء مناطقی هستند که بافت فرش‌های این شعبه در آنها انجام می‌شود و دورترین آن‌ها نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از این شعبه فاصله دارد.

رییس شعبه زابل افزود این شعبه با بیش از ۲۶۰ دار قالی‌بافی فعال زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر را به طور مستقیم و پیوسته فراهم ساخته است و این در حالی است که شعبه زابل سال ۱۳۹۸ را با ۳۸۰ متر مربع تولید فرش به پایان رساند.

وی در پاسخ به پرسش چگونگی تامین مواد اولیه و فرایندهای تکمیلی گفت: این شعبه نخ‌های پنبه، ابریشم و پشم بدون رنگ را اغلب از کاشان و اصفهان تهیه کرده وعملیات رنگرزی برای تامین خامه رنگی را در گارگاه رنگرزی خود انجام می‌دهد. اما عملیات تکمیلی فرش‌ها توسط مجموعه کارخانه‌جات کرج انجام می‌شود. وی در ادامه افزود: میان تولیدات شعبه زابل طرح موسوم به «گـَرد قزوین» که از جمله نقشه‌های قدیمی تولید شده در این مجموعه است با اقبال خوبی بین مشتریان داخلی رو به رو است. همچنین تولیدات با ابعاد ۶ و ۹ متر مربعی همین نقشه با سلیقه مشتریان خارجی سازگاری بیشتری داشته است.

باقری با یادآوری تاثیر آقای اله داد در فرش‌بافی استان از آقایان محمد حسین نصرآبادی و مرحوم مهرعلی علی‌دادی رنگرز متبحر و فقید این شعبه به عنوان چهره‌های تاثیرگذار شعبه زابل یاد کرد و گفت تولید گبه‌های عشایری و سنتی که امروزه سبک فرش‌بافی جدید سیستان به‌شمار می‌رود، به نوعی بنیانگذار آن پرسنل شرکت سهامی فرش ایران بودند.

باقری درخصوص ظرفیت‌های موجود در شعبه زابل شرکت سهامی فرش ایران برای کمک و برطرف کردن مشکلات فعالان حوزه فرش دستباف استان گفت؛ شعبه زابل می‌تواند در زمینه آموزش قالی‌بافی و آموزش نیروی فنی، تهیه مواد اولیه و رنگرزی نیاز تولید کنندگان فرش این منطقه را به شکل مطلوبی برآورده کند و در این خصوص با ذینفعان فرش دستباف استان همکاری داشته باشد.

رییس شعبه زابل در پایان خاطر نشان کرد با توجه به ظرفیت‌های مادی ایجاد شده برای این شعبه در صورت استفاده از آن‌ها همسو با افزایش تولید فرش، قابلیت‌های درآمد زایی برای مجموعه شرکت سهامی فرش ایران بیش از پیش مهیا خواهد بود.


نخستین دوره آموزش گلیم‌بافی در شهرستان کهنوج برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وحدت عیدی فرماندار کهنوج با اعلام این خبر در آیین افتتاح دوره آموزشی گلیم بافی که ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۹ برگزار شد گفت: صنایع دستی در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگا‌ه‌هاى قومى ساخته و پرداخته مى‌شود و صنایع دستى بازتابى از تاریخ تمدن هر ملت و قومى است.

فرماندار کهنوج با بیان اینکه با هدف افزایش مهارت‌های آموزشی منتهی به اشتغال، دوره آموزشی گلیم‌بافی با همکاری نهادهای مختلفی من جمله، گروه توسعه اقتصاد ملل، شرکت سهامی فرش ایران، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان کهنوج با حضور ۲۰ کارآموز به مدت ۳۰۰ ساعت در یک ماه برگزار می‌شود اظهار کرد: در پایان این دوره به پذیرفته شدگان گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود و گلیم دستباف کارآموزان توسط شرکت سهامی فرش ایران خریداری خواهد شد.

وحدت عیدی خاطر نشان کرد: پس از این دوره آموزشی دار، نخ و‌ مواد اولیه به طور رایگان در اختیار کارآموزان قرار داده می‌شود و بعد از بافت، گلیم از هنرجویان خریداری خواهد شد. وی همچنین افزود: چنانچه افراد علاقمند بعد ازدوره آموزشی وارد بازار کار شوند و آثار تولیدی آن‌ها از کیفیت مناسب برخوردار باشد برای هر کدام پروانه تولید صادر می‌شود و می‌توانند از مزایایی همچون بیمه صنعتگران، شرکت در نمایشگاه ها، معافیت‌های مالیاتی و… برخوردار شوند.

وحدت عیدی در پایان تصریح کرد: کلیه هزینه‌های این دوره‌های آموزشی از جمله خرید تجهیزات و برگزاری کلاس‌ها به عهده معین اقتصادی شهرستان کهنوج با نظارت و همکاری شرکت سهامی فرش ایران (شعبه کرمان)، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی حرفه‌ای کهنوج است و مقرر شده شرکت سهامی فرش ایران تا پایان سال جاری صد هنر آموز گلیم‌بافی و صد هنر آموز قالی‌بافی را آموزش دهد و در مجموع تا پایان سال زمینه اشتغال ۲۰۰ بانوی علاقه‌مند به گلیم‌بافی و قالی‌بافی فراهم شود.

گفتنی است شروع به کار دوره اموزشی گلیم بافی از ۱۹ اَمرداد ۱۳۹۹ بود که تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت. مربی بومی این دوره خانم ببرفیان پور و مربی استانی خانم رویا کافی است که با نظارت آقای پور محی آبادی رییس شعبه کرمان شرکت سهامی فرش ایران همراه است.

یادآور می‌شود شرکت سهامی فرش ایران در سال‌های متمادی به عنوان مجری دوره‌های آموزشی با نهادهای مختلف در ۲۲ منطقه تحت پوشش خود همکاری داشته است.


بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از طره، پس از کش و قوس‌های فراوان، برگزاری مهم‌ترین رویداد سالانه فرش دست‌باف هم از شیوع ویروس کرونا تأثیر پذیرفت و به زمانی دیگر موکول شد.

بر پایه این گزارش، در شرایطی که پیشتر زمان برگزاری این رویداد ۲۸ امرداد تا ۳ شهریورماه ۱۳۹۹ اعلام شده بود، با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ و ناخرسندی شمار فراوانی از فعالان فرش کشور از برگزاری نمایشگاه در این شرایط، به زمانی دیگر موکول شد.

این نمایشگاه که امسال به بیست‌ونهمین دوره خود رسیده است، از ابتدای سال وضعیتی بلاتکلیف و سردرگم را تجربه کرد که در تاریخ این رویداد بی‌مانند بوده است! سستی و سهل‌انگاری و از کف دادن فرصت ها که بلای جان همیشگی این رویداد سالانه بوده است، این بار نمود بیشتری داشت. به گونه‌ای که تا ابتدای اسفندماه و اعلام شیوع کرونا در کشور، کمترین توجهی به این رویداد از سوی نهاد متولی فرش نشده بود. در آن فرصت چندین ماهه نه خبری از نقد و بررسی نمایشگاه پیشین بود و نه اثری از تدبیر و برنامه‌ریزی برای نمایشگاه بعدی. نه دعوتی از بازرگانان خارجی در میان بود و نه حتی پوستر و تبلیغی طرح‌ ریزی شد. (و چه بسا بتوان کرونا را ستارالعیوب و بهترین بهانه برای نهاد متولی فرش در این حوزه تصور کرد!)

این سکوت و رخوت و بی‌برنامگی تداوم یافت تا آن که در نیمه دوم خردادماه خبری بر وبگاه مرکز ملی فرش ایران منتشر شد که در آن به بررسی زمان برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه فرش دست‌باف ایران از سوی کمیسیون توسعه بازار داخلی ستاد عالی راهبری فرش دست‌باف اشاره شد و در ادامه باز هم یک ماه سکوت و بی‌خبری تا اینکه در نیمه تیرماه مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران –به جای نهاد متولی فرش ایران- اقدام به خبررسانی کرد و از برگزاری نمایشگاه در انتهای امرداد ماه خبر داد.

با اعلام این خبر، موجی از نگرانی و اعتراض از سوی شماری از فعالان فرش ایران برخاست که به علل عدیده برگزاری چنین رویدادی را زیبنده و کارآمد نمی‌دانستند. از یک سو پای جان در میان بود و سلامت اهالی فرش و بازدیدکنندگان نمایشگاه در خطر بود و از سوی دیگر نمایشگاهی که برای آن تبلیغی نشده باشد، تجار خارجی بدان راه نداشته باشند، حضور خریداران ایرانی با محدودیت رو‌به‌رو باشد و… چه نفعی می‌داشت؟

با این همه، مرکز ملی فرش ایران در رخوتی عجیب و غیرقابل باور، راه خود را می رفت و بدون موضع‌گیری صریح و کارگشا در این زمینه، کوشید در میانه لحاف جای گیرد! نهاد متولی فرش ایران نه تدبیری برای چگونگی برگزاری این رویداد نشان داد و نه برای لغو، تعویق، مجازی شدن، یا… برنامه ای داشت. نه به اعتراض فعالان فرش واکنشی نشان داد و نه برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه اقدام درخوری کرد.

مرکز یادشده بی‌اعتنا به اعتراض فعالان فرش، در فرصتی کوتاه تا برگزاری نمایشگاه، برای شرکت مجری اقدام به اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران کرد و در روز هشتم امردادماه (تنها بیست روز مانده به موعد برگزاری نمایشگاه) در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فراخوان داد تا فعالان فرش به ثبت نام برای حضور در نمایشگاه بپردازند(!) و همین فراخوان را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شاتا نیز اعلام داشت.

در این میان فعالان فرش خود همت کردند و بدون چشم امید بستن به بخش دولتی و بی اعتنا به فراخوان صادرشده، پویشی را برای ممانعت از برگزاری نمایشگاه بیست‌ونهم در تاریخ اعلام شده به راه انداختند و با استفاده از فضای مجازی، فهرستی طویل از اعلام انصراف برای شرکت در این رویداد به راه انداختند.

به هر روی طبق اخبار رسیده، با وجود ثبت‌نام کمتر از ۱۰۰ غرفه برای مشارکت در این نمایشگاه، و طبق اعلام رسمی مجری برگزاری نمایشگاه برگزاری این رویداد تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاده است و همچنان موضع نهاد متولی فرش ایران نسبت به پیشنهادهای مطرح شده ازجمله تعویق دو هفته‌ای، موکول شدن به اسفندماه، لغو قطعی، برگزاری شدن به صورت مجازی یا… روشن نیست!


گفتنی است شرکت سهامی فرش ایران نیز پیشتر با پیوستن به پویش «شرکت نمی‌کنم» انصراف رسمی خود را از حضور در این نمایشگاه اعلام و در سامانه مربوط به نمایشگاه ثبت کرده بود.

بافت فرش ویژه اتاق کودک بر مبنای نقاشی کودکان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، با فراگیر شدن گفتگوهای دوجانبه در فضای اینستاگرام، سایت «نی‌نی‌‌بان» که در حوزه سلامت نوزادان و مادران فعالیت دارد و از جمله سایت‌های پربازدید سلامت کشور است، گفتگویی با رویکرد ویژگی‌های فرش دستباف و فرش ویژه اتاق کودک با مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران به سامان رساند.

در این گفتگوی برخط که روز یکشنبه ۱۳۹۹/۵/۱۲ انجام پذیرفت؛ مهندس توکلی مدیر سایت نی‌نی‌بان ابتدا با توضیح شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و مشکلات وابسته به آن، سیاست شرکت فرش ایران را برای ترغیب مشتریان جویا شد. مجید محمدپناه، نخست از پیشینه شرکت سهامی فرش ایران و تجارب بافت فرش‌های بزرگ‌پارچه برای آشنایی بینندگان بیان کرد و پاسخ داد که این شرکت بنابر سیاست‌های خود برآن است با درنظر گرفتن تسهیلات و تخفیفات طیف بیشتری از خانوارها با درآمدهای مختلف را پوشش دهد.

وی با برشمردن تنوع تسهیلات، تخفیفات و خدمات ارائه شده بیان کرد: شرکت سهامی فرش ایران بر آن است با توجه به ظرفیت موجود بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را به مشتریان خود عرضه کند، به گونه‌ای که سفارشات مشتریان براساس نقشه‌های موجود و یا طرح‌های نوین، تولید و به بازار عرضه شود؛ محمدپناه در ادامه افزود: تا کمتر از یک ماه دیگر سایت فروشگاهی شرکت نیز رونمایی و به بهره‌برداری خواهد رسید که مشتریان عزیز می‌توانند محصولات شرکت را از این طریق و با قیمتی مناسب خریداری کنند.

در ادامه آقای توکلی با اشاره به فراگیری دسترسی به نرم‌افزارها، سایت‌ها و کانال‌های ارتباطی گفت: مخاطبان به واسطه این ابزارها و کانال‌ها با نقش‌ها و طرح‌های جدا از طرح‌های سنتی ایران آشنا می‌شوند و اگر چنین نقش‌هایی را برای تولید بخواهند شرایط چگونه خواهد بود؟ محمدپناه در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که براساس قواعد سفارش پذیری چنین امکانی وجود دارد.

برپایه این گزارش مدیر سایت نی‌نی‌بان به عنوان پرسش نهایی از کیفیت و چگونگی فرش ویژه اتاق کودک پرسید؛ مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به ویژگی‌های سلامت محور فرش دستباف گفت: چنانکه می‌دانیم فرش دستباف با الیاف طبیعی شکل می‌یابد و از این رو ذاتاً برای هیچ گروه سنی و به طور خاص برای کودکان آسیبی ندارد. همچنین بهره‌گیری از رنگزاهای طبیعی و رنگینه‌های مصنوعی با کیفیت که از ثبات بالایی برخوردار باشند نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می‌توان در تولیدات فرش اتاق کودک استفاده کرد. محمدپناه با یادآوری تجربه این شرکت در تولید و بافت گبه بر اساس نقاشی کودکان خاطر نشان کرد که خانواده‌ها می‌توانند برای اتاق فرزندانشان از این شیوه نیز استفاده کنند تا علاوه بر داشتن یک محصول سالم و با کیفیت خاطرات کودکانشان را بر پهنه فرش جاودانه کنند.

گفتنی است شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۸۴ جشنواره‌ای با عنوان «نگاه می‌بافد» برگزار و طی آن اقدام به بافت و تولید گبه بر اساس نقاسی کودکان کرد که با استقبال مناسبی مواجه شد.

آموزش و کارآفرینی برای ۱۲۰۷ نفر

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، یکی از شعب قدیمی این شرکت در شهر سنندج و به سال ۱۳۴۲ خورشیدی راه‌اندازی شده است. فرش‌های کردی به ویژه سنندج در جهان از شهرت بالایی برخوردار هستند و با نام «سنه» شناخته می شوند، سنه نام کهن این منطقه است که در واقع سنندج دگرگون شده «سنه دژ» است.

بهرام احترامی مدیر شعبه سنندج شرکت سهامی فرش ایران به روابط عمومی شرکت گفت: در آن بازه زمانی شرکت سهامی فرش ایران افزون بر حفظ ارزش‌ها و اصالت‌های هنر قالی‌بافی، در پی ایجاد اشتغال، آموزش، کسب درآمد برای قالی‌بافان منطقه و تولید فرش دستباف بوده و بر همین اساس در دو شهر سنندج و بیجار نسبت به افتتاح ادارات تولیدی اقدام کرد. حال تلاش‌های شعبه سنندج در این سال‌ها به گونه‌ای بوده است که امروزه ۱۷۰ دستگاه دار قالی‌بافی فعال دارد، و بیش از ۴۲۵ نفر قالی‌باف را تحت پوشش خود داشته و با تحویل امکانات و مواد اولیه مرغوب فرشبافی، انجام نظارت و کنترل کیفیت در مراحل مختلف بافت و ایجاد اشتغال قالی‌بافی فعالیت نموده و در پایان فرش را از قالی‌بافان تحت پوشش خود به صورت تضمینی خریداری می‌کند و بافندگان می‌توانند بدون نگرانی از فروش تولیدات خود، قرارداد بافت فرش جدید را منعقد نمایند و بدین وسیله استمرار شغل قالی‌بافی نیز برای آنان محقق خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد؛ این شعبه هم اکنون در شهرهای سنندج، بیجار، قروه و حومه شهرهای کامیاران، دهگلان و نیز بیش از ۲۰ روستای استان فعالیت می‌کند. همچنین میانگین تولید سالیانه شعبه سنندج را ۸۵۰ متر مربع در سبک دو پود سنندج برشمرد.

این دانش آموخته فرش در پاسخ به پرسش ویژگی‌های فرش سنندج گفت: فرش‌های تولیدی شعبه سنندج از نوع پشمی و گاهی گل‌ابریشم بوده و در رجشمار ۴۰ با چله نخ پنبه‌ای و در اندازه‌های متنوع ازجمله پشتی، ذرع و نیم، کناره، قالیچه، پرده‌ای، شش متری و نه متری، تولید و عرضه می‌شود.

احترامی با برشمردن طرح‌های تولیدی شعبه با عناوین ماهی درهم، کلاه فرنگ، گل میرزاعلی، گل محمدی، گل و بلبل، گل و عروس، گل وکیلی، نقشه خشتی (موش و گربه)، بید مجنون، گل مینا خانم، انواع بته جقه شامل گره‌ای، چارکی، هشت‌پَر کردستان، جِقه ترکیبی، جقه و گل، سه ترنج کف ساده، کلاه فرنگ کف ساده و گل فرنگ توضیح داد؛ علاوه بر تامین طرح و نقش از استدیو طرح و رنگ شرکت در دفتر مرکزی، تعدادی از طرح‌های تولیدی خود را نیز از طراحان بخش خصوصی تهیه می‌کند که از آن جمله می‌توان از آقایان هادی سلیمانی، محمد قوامی، علی قوامی، سعید نظری و همچنین زنده یاد محمدباقر ساعد موچشی نام برد.

بهرام احترامی درباره اقدامات شرکت در زمینه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها وهمکاری با فعالان فرش استان گفت: شرکت سهامی فرش ایران در استان کردستان از اعضای اصلی کمیته فرش دستباف استان کردستان بوده که زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مدیریت می‌شود. این شرکت به عنوان بنیه کارشناسی فرش استان نیز مطرح بوده و در جهت حمایت از فرش استان دارای نظرات کارشناسی است و برای حمایت از این هنر صنعت مهم و ارزشمند فعالیت‌ها و تلاش‌های زیادی را در کنار سایر فعالان فرش استان به انجام رسانیده است و مجموعه این اقدامات و فعالیت‌ها از آغاز فعالیت شرکت تاکنون در سطح استان باعث ایجاد اعتماد و اطمینان بافندگان، مردم شریف استان، مسئولین محترم و نیز تکیه گاهی برای فرش استان بوده است.

رییس شعبه سنندج شرکت سهامی فرش ایران در پایان افزود این شرکت طی سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ در مناطق مختلف و محروم استان مانند روستاهای اطراف مریوان و نیز سروآباد، آویهنگ، گرگه‌ای، نگل، ترخان آباد، قلعه جی سقز و روستاهای اطراف سقز مانند صاحب، سرا، بهارستان و کریم آباد، روستاهای کوخانی، قلعه، ملک آباد، کمال آباد از توابع شهرستان قروه و شهرستان‌های دهگلان و دیواندره، با بودجه‌های استانی و حمایت استانداری محترم کردستان و سازمان محترم برنامه و بودجه استان تعداد ۱۰۴۷ نفر را با فن قالی‌بافی آشنا نموده و از این طریق نقش بسزائی در رواج هنر قالی‌بافی در منطقه داشته است. در سال ۱۳۷۱ نیز در اردوگاه مهاجرین عراقی در کامیاران با استفاده از بودجه‌های استانی و همکاری استانداری کردستان موفق به دایر نمودن کارگاه آموزش قالی‌بافی برای مهاجرین عراقی گردید که در این رابطه تعداد ۴۰ نفر با این فن آشنا شده‌اند. در سال ۱۳۷۵ با اعتبارات استانی در سروآباد مریوان تعداد ۱۰۰ نفر و در سال ۱۳۸۰ در شهرستان سنندج یک دوره آموزش به بافی برای ۶۰ نفر کارآموز برگزار شده است که این تعداد پس از آموزش همچون سایر قالی‌بافان تحت پوشش شرکت قرار گرفته‌اند.


فنی و حرفه‌ای یا کار دانش مسئله این است!

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران بسیاری بر این عقیده‌اند که آموزش‏‌ رسمی رشته‌های فنی و حرفه‌‏ای در ایران با ایجاد «دارالفنون» آغاز شد. چراکه شاگردان هم درس‌‏های نظری داشتند و هم درس‌‏های عملی. چنین دیدگاهی درباره تمامی مشاغل زیرمجموعه صنعت، کشاورزی و هنر قابل تعمیم و گسترش است. جالب آنکه در شهر تبریز پس از دوران مشروطه هنرستانی برای آموزش و ترویج قالی بافی تاسیس و آغاز به کار می‌کند. در واقع از نخستین هنگامِ آموزش‌های نوین فنون در کشور، توجه به فرش دستباف وجود داشته است و پس از گذر یک سده این دغدغه همچنان وجود دارد.

دیدگاه متفاوت در آموزش خود به خود وجه مثبت دارد اما در کشور ما نه تنها فرش دستباف بلکه شماری دیگر از حرفه‌ها دچار کشمکش میان دو رویکرد آموزش مهارتی هستند. توضیح آنکه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور میراث‌دار صندوق کارآموزی است؛ که در سال ۱۳۴۹ با تصویب قانون کارآموزی، مسئولیت آموزش در صنعت برعهده آن نهاده شده بود. پس از سالیان و در ابتدای دهه ۷۰ خورشیدی گرایش کاردانش (کارودانش) با چنین دیدگاهی که دانش‌آموختگان پس از گذاران دوره سه ساله بدون هیچ کاستی بتوان وارد بازار کار شوند ایجاد و راه‌اندازی شد، در مقابل افرادی هم که در حوزه فنی و حرفه‌ای تحصیل کرده‌اند نیز می‌بایست این توانایی را داشته باشند؛ پس تفاوت در چه بوده؟

این دو رویکرد نه در بنیان که در پوسته خود متفاوت هستند. توانایی، آشنایی، هنرآموز، هنرجو، درک مطلب، واحد یادگیری و…. واژگانی هستند که در این کتاب‌ها آورده می‌شود. پنداشته می‌شود آنچه نادیده مانده آموزه‌هاست، مایگانی که می‌بایست آموزش داده شود. برخی هم که وارد بازار کار می‌شوند توانایی و پشتکار شخصی تاثیر بیشتری داشته تا شیوه و رویکرد آموزشی. از سوی دیگر نگاه فرودستانه به رشته‌های مهارتی به ویژه فرش دستباف چونان نایبندی است که بر گلوگاه فشار می‌آورد. بی آنکه بدانند کشورهای توسعه یافته توجه ویژه‌ای بر مهارت‌آموزی دارند. در کشور ما مهارت اندوزی جای مهارت‌آموزی را گرفته و شاهد مثال شرط داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای برای دریافت بیمه است.

دست‌برقضا رشته‌های مهارتی بیشترین تناسب را برای خوداشتغالی دارند اما در کشور ما وضعیت به گونه دیگری است، گاه قوانین، گاه مجوزها و گاه تفکر قالب بر جامعه، افراد دارای مهارت را به سوی ایجاد کارآفرینی که نه بلکه به سوی کارورزی می‌کشاند.

وجوهی که در تعریف یونسکو از آموزش‌های مهارتی در کشور ما فراموش شده، مکمل بودن آموز‌ه‌های مهارتی و بار فرهنگی آنها است. فرهنگ هدف می‌آورد و تلاش‌ها را سمت و سو می‌دهد، و مهارت در کنار دانش برایندش بی‌شک کارآفرینی است اما مهارتِ تنها، یک کارورزی است، دیگران نقطه گذاری می‌کنند و کارورز انجام می‌دهد.

مهدی اصفهانی در شرکت سهامی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، عصر روز گذشته مهدی اصفهانی معاون توسعه مدیریت و منابع وزرات صمت نخستین بار پس از تصدی این پست از شرکت سهامی فرش ایران بازدید کردند.

در این بازدید که با حضور فرح‌ناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران و یاسر حنیفی معاون تولید این مرکز همراه بود، کوروش ذاکری‌فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید و همچنین پویان ملکی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران درخصوص فعالیت‌های شرکت توضیحاتی ارائه دادند.

فروش ویژه فرش دستباف تا پایان اَمرداد تمدید شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این شرکت برآن است بابرنامه‌ریزی‌های متنوع شرایط بهره‌مندی از فرش دستباف ایرانی را برای هموطنان ارجمند بیش از پیش آماده سازد از این رو با توجه به در پیش بودن اعياد قربان و غدير از تاريخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ تا ۱۸/ ۰۵/ ۱۳۹۹ تا پایان اَمردادماه ۱۳۹۹ فروش ويژه فرش دستباف را با اعمال ۱۰% تخفيف در تمامی فروشگاه‌هاي شركت آغاز نموده است.

همچنین گفتنی است در همین بازه زمانی زوج‌های جوانی که از سال ۱۳۹۸ تا کنون ازدواج خود را ثبت کردند می‌توانند از شرایط ویژه تسهیلات شرکت سهامی فرش ایران بدون پیش پرداخت تا سقف ۳۰ میلیون تومان با اقساط ۱۵ ماهه بهره‌مند شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با تلفن ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی ۱ یا ۴ تماس بگیرید.