اخبار شرکت ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

در گفتگو با محمدحسین باقری رییس شعبه زابل

تولید فرش دستباف تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری زابل

استان سیستان و بلوچستان یکی از مراکز فرهنگی کشور است که ظرفیت‌های آن پس از سالیان هنوز پویا نشده، شرکت سهامی فرش ایران یکی از اولین مجموعه‌های تجاری بوده که به منظور اشتغال‌زایی در این استان شروع به فعالیت کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این شرکت در سال ۱۳۴۷ ابتدا در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد و سپس در سال ۱۳۴۹ با انتقال به شهر زابل، فعالیت گسترده‌ای را در زمینه آموزش و به روز کردن قالی‌بافی سنتی این استان آغاز کرد و در این میان می‌توان از نقش پررنگ جناب آقای رضا اله داد به عنوان تاثیر گذارترین چهره در گسترش فرش‌بافی اصولی و استاندارد در این استان و در عرصه فعالیت‌های شرکت سهامی فرش ایران یاد کرد.

محمدحسین باقری رییس شعبه زابل در گفتگو با روابط عمومی شرکت درخصوص نوع تولیدات این شعبه گفت: تولیدات این شعبه در سه رجشمار ۳۰، ۳۵ و ۵۰ رج در واحد ۶/۵ سانتی‌متر است و مواد اولیه پشم و پنبه برای رجشمار پایین، و کرک و ابریشم برای رجشمار ۵۰ استفاده می‌شود. همچنین وی با اشاره به بهره‌گیری از دارهای فلزی مستحکم افزود تولیدات شرکت در قطعات ذرع و نیم، قالیچه، پرده‌ای و قالی‌های ۶ و ۹ مترمربعی است که هم اکنون علاوه بر شهر زابل پنج شهر دیگر از جمله زاهدان، زَهَک، هامون، نیمروز و هیرمند و حدود ۷۰ روستا که اکثرا در محدوده سیستان و نوار مرزی استان قرار دارند جزء مناطقی هستند که بافت فرش‌های این شعبه در آنها انجام می‌شود و دورترین آن‌ها نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر از این شعبه فاصله دارد.

رییس شعبه زابل افزود این شعبه با بیش از ۲۶۰ دار قالی‌بافی فعال زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر را به طور مستقیم و پیوسته فراهم ساخته است و این در حالی است که شعبه زابل سال ۱۳۹۸ را با ۳۸۰ متر مربع تولید فرش به پایان رساند.

وی در پاسخ به پرسش چگونگی تامین مواد اولیه و فرایندهای تکمیلی گفت: این شعبه نخ‌های پنبه، ابریشم و پشم بدون رنگ را اغلب از کاشان و اصفهان تهیه کرده وعملیات رنگرزی برای تامین خامه رنگی را در گارگاه رنگرزی خود انجام می‌دهد. اما عملیات تکمیلی فرش‌ها توسط مجموعه کارخانه‌جات کرج انجام می‌شود. وی در ادامه افزود: میان تولیدات شعبه زابل طرح موسوم به «گـَرد قزوین» که از جمله نقشه‌های قدیمی تولید شده در این مجموعه است با اقبال خوبی بین مشتریان داخلی رو به رو است. همچنین تولیدات با ابعاد ۶ و ۹ متر مربعی همین نقشه با سلیقه مشتریان خارجی سازگاری بیشتری داشته است.

باقری با یادآوری تاثیر آقای اله داد در فرش‌بافی استان از آقایان محمد حسین نصرآبادی و مرحوم مهرعلی علی‌دادی رنگرز متبحر و فقید این شعبه به عنوان چهره‌های تاثیرگذار شعبه زابل یاد کرد و گفت تولید گبه‌های عشایری و سنتی که امروزه سبک فرش‌بافی جدید سیستان به‌شمار می‌رود، به نوعی بنیانگذار آن پرسنل شرکت سهامی فرش ایران بودند.

باقری درخصوص ظرفیت‌های موجود در شعبه زابل شرکت سهامی فرش ایران برای کمک و برطرف کردن مشکلات فعالان حوزه فرش دستباف استان گفت؛ شعبه زابل می‌تواند در زمینه آموزش قالی‌بافی و آموزش نیروی فنی، تهیه مواد اولیه و رنگرزی نیاز تولید کنندگان فرش این منطقه را به شکل مطلوبی برآورده کند و در این خصوص با ذینفعان فرش دستباف استان همکاری داشته باشد.

رییس شعبه زابل در پایان خاطر نشان کرد با توجه به ظرفیت‌های مادی ایجاد شده برای این شعبه در صورت استفاده از آن‌ها همسو با افزایش تولید فرش، قابلیت‌های درآمد زایی برای مجموعه شرکت سهامی فرش ایران بیش از پیش مهیا خواهد بود.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *