نمایشگاه فرش برگزار میشود!
/0 دیدگاه /در اخبار فرش /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از کانال رسمی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، این دیدار با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس مرکز ملی فرش ایران، هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، رئیس نمایشگاه بینالمللی تهران، رئیس نمایشگاه شهر آفتاب، سرپرست روابط عمومی وزارتخانه صمت و مشاور وزیر صمت در امور تهاتر روز جمعه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۹ برگزار شد.
بر پایه این گزارش با توجه به شرایط کنونی پیش آمده تصمیم گرفته شد در خصوص برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با در نظر داشتن موارد شش گانه زیر اقدامات لازم انجام شود.
۱. هزینه اجاره هر غرفه کمترین میزان قیمت در برپایی نمایشگاهها باشد.
۲. مجری نمایشگاه از طرف مرکز ملی فرش ایران انتخاب شود.
۳. مجری در اسرع وقت برای ثبت نام فراخوان دهد، مشروط بر استقبال بالای ۵۰٪ نسبت به سال قبل، نمایشگاه برگزار شود و اگر استقبال کمتر از ۵۰٪ باشد نمایشگاه برگزار نخواهد شد.
۴. طبق مصوبه ستاد کرونا نمایشگاه بازدید کننده عمومی نخواهد داشت.
۵. غرفه داران ادوار گذشته میتوانند از یکسال مرخصی کرونا با حفظ مکان قبلی برخوردار باشند .
۶.از همه غرفه داران جدید تعهد گرفته میشود که نسبت به غرفه امسال هیچگونه حق یا امتیازی در سال آینده ندارند.
همچنین در این جلسه مقرر شد، مرکز ملی فرش ایران و سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری بخشخصوصی، به طور جدی برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف وارد عمل شوند. در این نشست همچنین مصوب شد تا زمینههای جهش تولید و صادرات در حوزه فرش دستباف با همکاری همهجانبه دستگاههای مرتبط در وزارت صمت و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف فراهم شود. از سوی دیگر مقرر شد آن دسته از تجار محترمی که کارت بازرگانی ایشان اشتباها و در مدت کمتر از یکسال از آخرین صادراتِ رفع تعهد نشده ایشان تعلیق شده، مطابق لیست ارسالی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران اصلاح شود.
تولید فرش با قدرت ادامه دارد
/4 دیدگاه /در اخبار شرکت /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران شعبه یزد شرکت در اوایل دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شهرستان یزد شروع به کار کرد. از ابتدای تاسیس این شعبه، مدیران برجستهای همچون آقایان ملامیر، اللهداد، حاتمی، ترکمندی، مرادی، شهابپور، موسوی، باغبانیان و برخورداری در آن فعالیت داشتند. در حال حاضر مدیریت شعبه یزد شرکت سهامی فرش ایران با آقای محمود بهرامی از دانشآموختگان رشته فرش است. بهرامی که رشته فرش را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده، سال ۱۳۹۱ با حکم ناظر فنی وارد شرکت سهامی فرش ایران در شعبه اراک شد و از دیماه ۱۳۹۷ در شعبه یزد با عنوان رییس شعبه فعالیت میکند.
رییس شعبه یزد شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به نوع تولیدات شرکت در منطقه یزد گفت: تاکنون قالیهایی با رجشمار ۳۰ و عمدتا نقشه معروف به اردکان در این شعبه استفاده میشده که در حال حاضر با تحول در نخ و نقشه فرشهای متنوعتری تولید میشود. از ابتدای سال ۱۳۹۸ هم با پیشنهاد مدیریت تولید شرکت در کنار قالیهایی با رجشمار ۳۰، قالیهای رجشمار ۳۵ نیز به تولید این شعبه اضافه شده. وی همچنین با اشاره به مناطق و روستاهای تحت پوشش این شعبه گفت: مناطق بافت شعبه یزد شامل شهرستانهای یزد، اردکان، میبد، تفت، مهریز و روستاهای حومه شهرستانهای مذکور به اضافه کارگاه متمرکز قالی بافی در روستای تقیآباد رفسنجان در استان کرمان است که بدلیل شباهت در نوع بافت منطقه تحت پوشش شعبه یزد قرار گرفته.
بهرامی در ادامه تعداد دستگاههای قالیبافی فعال و بافندگان تحت پوشش شرکت سهامی فرش ایران در شعبه یزد را حدود ۱۸۰ دستگاه قالیبافی و تعداد ۳۵۰ نفر بافنده برشمرد و در خصوص تامین مواد اولیه فرشهای تولیدی این شعبه گفت: عمدتا مواد اولیه مصرفی شعبه توسط واحد تولید در دفتر مرکزی شرکت تامین میشود تا از سلامت و بالا بودن کیفیت مواد اولیه اطمینان حاصل شود. این دانشآموخته رشته فرش با حساس خواندن فرآیند عملیات تکمیلی فرشهای تولید شرکت سهامی فرش ایران افزود: عملیات تکمیلی فرشهای تولیدی شعبه یزد به صورت متمرکز در مجموعه کارخانجات شرکت در کرج انجام میشود تا همواره کیفیت تولیدات در سطح مطلوبی حفظ شود.
محمود بهرامی متراژ تولید سالیانه شرکت در شعبه یزد را تا سال ۱۳۹۷ در حدود ۶۰۰ مترمربع عنوان کرد و افزود: با مساعدت معاونت تولید این عدد در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۱۰۰۰ مترمربع افزایش پیدا کرد. وی همچنین با تاکید بر تحول در طرح و نقشههای منطقه متناسب با سلیقه مصرف کنندگان گفت: ما در شعبه یزد با توجه به سلیقه مصرف کننده و رضایت مشتری، عمدتاً از نقشههای لچک و ترنج با رنگ و لعاب کاشان و طرحهای به روز طراحان و نقاشان با تجربه مانند استاد تقدیسی استفاده میکنیم. بهرامی همچنین با اشاره به نامآوران فرش یزد که با شرکت سهامی فرش ایران همکاری داشتهاند گفت: از جمله این استادان، مرحوم محمد قاآنی طراح برجسته و استاد مهدی دهقان منشادی از مرمت کاران برجسته استان هستند که با شرکت همکاری مستقیم داشتند.
رییس شعبه یزد شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به مشکلات ماههای گذشته و تاثیر آن بر روند فعالیتهای جاری این شعبه نیز گفت: مشکلاتی که در چند ماه گذشته برای تمامی مشاغل بوجود آمده گریبان شرکت سهامی فرش ایران را هم گرفته که به نظرم تنها راه برون رفت از این بحران در کنار حمایت دولت از تولید و کسب و کارها، ادامه دادن مسیر تولید با توان بیشتر، البته با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است؛ زیرا اگر تولید متوقف شود ضربه جبران ناپذیری به بدنه فرش وارد میشود.
محمود بهرامی ضمن موثر برشمردن فعالیتهای شرکت سهامی فرش ایران در حوزه فرش دستباف استان یزد گفت: شرکت سهامی فرش ایران همچون گذشته یکی از متولیان تولید و بازرگانی فرش کشور بوده و هست و از دیدگاه خانواده بزرگ فرش کشور، این شرکت در کیفیت، از تولید و انتخاب مواد اولیه گرفته تا عملیات تکمیلی فرش مورد تایید همگان است. وی در ادامه افزود: شرکت سهامی فرش ایران میتواند به پشتوانه سابقه ۸۵ ساله خود، مواد اولیه مرغوب تولید فرش استان را تامین کند و همچنین میتواند در امر سفارش پذیری در کارگاههای متمرکز خود موثر عمل کند.
بهرامی در پایان گفت: در شرایط اقتصادی فعلی خرید فرش ماشینی یک هزینه اما خرید فرش دستباف یک سرمایه است. امیدواریم در حفظ این سرمایه ملی سهیم باشیم.
حراج فرشهای دستباف کهنه
/0 دیدگاه /در تصاویر, حراج /توسط carpadminجلوه گری فرشهای کهنه
/0 دیدگاه /در حراج /توسط carpadminفهیمه طباطبایی ـ خبرنگار
نقش زمین که میشوند، انگار باغی پردرخت وسط سوله خالی و بیروح سبز شده باشد، یا دشتی پرسبزه و گل، وسط بیابانی خشک و برهوت یا بنایی زیبا و باشکوه در دل گذری بدقواره. بعضیهایشان آنقدر جلوهگری میکنند که حاضران مجبورند به احترام، ایستاده تماشایشان کنند و برخی به قدری دست و دلبازانه زیباییهایشان را به نمایش گذاشتهاند که خریداران با دست تار و پودشان را مینوازند. فرش دستباف ایرانی هوش و حواس از سر همه خریداران پرانده.
همه دست دوماند یا حتی ۳ تا ۴خانه چرخیدهاند، از دل خانههای روستایی، چادرهای عشایری و آپارتمانهای شهری آمدهاند. یکی از شیراز، دیگری از ترکمن صحرا، آن یکی از کاشان، چندتایی از اصفهان و تبریز و بیرجند و چهارمحال و بختیاری. بعضیهایشان را بید زده و تعدادی آنقدر پا خوردهاند که سابیده شدهاند، در بین آنها هستند فرشهایی که ریشه سفید دوطرفشان آنقدر کهنه شده که از ته با قیچی کوتاهشان کردهاند یا حتی لک دارند اما با این حال تک تکشان هنوز دل خریداران را میبرند. دود از کنده فرش دستباف بلند میشود.
حالا ۲۳سال میشود که علاقهمندان فرش ایرانی، هر دوشنبه در سوله شرکت سهامی فرش ایران در خیابان فردوسی دور هم جمع میشوند تا فرش بخرند یا بفروشند. قالیها، کنارهها، پشتیها و تابلوفرشها از قبل قیمتگذاری شده و در انتهای سوله آماده میشوند برای یک نمایش دستهجمعی؛ حراج فرش ایرانی.
بوی عطر باغ گل محمدی
رأس ساعت ۵ بعدازظهر، وقتی صندلیهای دوطرف سوله، مملو از جمعیت شد، چوبزنی شروع میشود. ۲قالیچه کوچک را که از پستوی سوله بیرون آوردند و نقش زمین کردند، مرد درشتهیکل و بلندقامت میرود بالای سکو و با حرارت و شور فراوان اطلاعات هر دو را میگوید: «۲فرش ترکمن، ۱٫۲۵ در ۷۹، ۲ تا ۱۰چارک. جفت ۵۰۰تومن، ۵۰۰یک، شد ۶۰۰تومن، ۷۰۰، ۷۵۰، ۷۶۰» چند نفری با پا گوشههای فرشها را کنار میزنند تا مهر استاندارد و شناسنامه فرش را ببیند و یکی دو نفری روی تار و پودش دست میکشند تا جنس نخ یا پشم دستشان بیاید و از اصالت بافت مطمئن شوند: «۹۵۰… یک میلیون، یکمیلیون و ۵۱، یکمیلیون و ۵۲، یک میلیون ۵۳، مبارکتون باشه.» قالیچهها صاحب جدیدی پیدا کردند. برمیگردند داخل سوله تا وقتی پولشان تسویه شد، بروند خانه یا مغازهای جدید.
کناره لوله شده ۵متر و ۹۱سانتی متری حسینآباد وقتی روی زمین باز میشود، عطر باغ گل محمدی سالن را پر میکند. ۳نفر دورش را میگیرند و میچرخند. یکی دست روی زمینه فرش میکشد، آن یکی ریشهها را نگاه میکند، مردی گوشی بهدست برای یک خریدار خارجی آن طرف تلفن ویدئو میگیرد و سرانجام مردی که عینک طبی زده با همان یک نگاه قیمت را بالا میبرد: « ۹۱۰، ۹۲۰، ۹۷۰، یک میلیون، یک میلیون و دویست…» بقیه از رقابت کنار میکشند و عرصه را به ۳ نفر میسپارند. عشق مثلثی به این کناره، قیمت آن را تا ۳ میلیون بالا برده.
زن قالیباف همانطور که لبه دوطرف چادرش را به دندان گرفته، چشم از قالیاش برنمیدارد. پیرمرد عینکی رقم را تا ۳میلیونو۲۰۰هزار تومان بالا میبرد. کناره مال او میشود. وقتی چرخ دستی آهنی کناره را برمیگرداند داخل پستو، چشمان زن دنبال فرش تا پشت پرده میدود؛ مثل رد نگاه مادری به فرزندی که در حال عزیمت است به سفرش. اسمش«ولیمه» است: «به پولش نیاز داشتم؛ وگرنه نمیفروختمش.» این را میگوید و بدون حتی یک کلمه اضافه از سوله بیرون میرود.
قالی به حوض آب میماند
قالی بعدی که پهن میشود، چوبزن حراج، بادی در غبغب میاندازد و با صدای حجیم آن را معرفی میکند: «ذرع و چهارک یلمه طرح حوض درهم بروجن؛ فرشی اصیل از زنان بختیاری. یک سابیدگی در حاشیه فرش میبینید و تمام. خاص و نفیس.»
خشتهای قالیچه در ۲ردیف از ابتدا تا انتهای فرش امتداد پیدا کردهاند. به حوضهای آبی میمانند که به هم راه دارند. حوض اول سیاه است، به حوض دوم که میریزد آبی میشود، در حوض سوم به سبزی رسیده و نقش حوض چهارم لاکی است. مرد خریدار کت و شلواری، داستان قالی را در یک نگاه خوانده و عاشقش شده. به بالاترین قیمت آن را میخرد: «میدونید که قالیهای عشایری نقشه ندارند، از خلاقیت و حس و حال بافنده سرچشمه میگیرد. این قالی تلفیقی از بختیاری و قشقایی است. حتم دارم که زنی عشایر آن را بافته و باز هم مطمئنم که غمگین بوده. خشت یا حوض اول که سیاه است نشان از عزاداری دارد، کمکم مرگ یا غم را پذیرفته و حوض بعدی را سبز بافته، یعنی رسم طبیعت و زندگانی را باور کرده. بعد آبی شده، یعنی به آرامش رسیده و به زندگی برگشته و آخر سر قرمز بافته، رنگ عاشقی، رنگ دوست داشتن.»
مرتضی استاد دانشگاه است و از مشتریهای پر و پاقرص حراج. سالهاست که عصرهای دوشنبهاش را خالی میکند برای تماشای فرشهای ایرانی: «شاید فرش هم نخرم اما حتما سری به اینجا میزنم. ۲ ساعتی آرامش و اوج زیبایی را اینجا تجربه میکنم. رج به رج این قالیها داستان دارد. فقط باید دل بدی بهشون، همین.»
فرش بعدی به حیاطی پرنور در دل شب میماند. زمینهای سرمهای با نگارههایی رنگارنگ. انگار که ریسههای لامپی را از این سر فرش کشیده باشی به آن سر فرش. تا لولهاش را قل میدهند روی کف سالن، زن خریدار ردیف اول از جا بلند میشود و زیر لب میگوید: «طرح میناخانی ورامین». همه سالن دور قالی ۶متری را میگیرند. چند نفری با نوک کفش لولهاش میکنند تا مقاومت تاروپود فرش را ببینند، چندتای دیگر به سر و رویش دست میکشند تا ساییدگیهایش را بجویند. چوبزن در بلندگو فریاد میزند: «فرش زمینه سرمهای که سالم سالم است و توش نخ ابریشم هم کار شده، دستباف قالیبــافان ورامــینــی؛ ۷میــــلیون و۳۰۰هزار تومن.» دستها یکییکی بالا میرود. یکی در جمع ۵ انگشتش را به نشان ۵۰۰هزار تومان بالا میبرد. آنها که صرفا برای تماشا آمدهاند، هیجان خریدارها را که میبینند، نیمخیز میشوند تا ببینند فرش چه رخی دارد. متعلق به مردی جوان است از ورامین. نگاه نگرانش بین مرد چوبزن و فرشش که حالا مثل طعمهای در جمعی بزرگ محصور شده، رد و بدل میشود. قیمت هر لحظه بالا میرود: «یادگار مادرم است، خودش برایم بافته، وقتی جوان بود و توان شانهزنی و چلهکشی داشت. هر بار که رویش دراز میکشیدم، انگار سرم را روی پای مادرم گذاشته باشم. حالا اما مجبورم که بفروشمش چون در کارم کم آوردم، کار کشید به فرش زیر پا که آن دلال خرید.»
انگشت اشارهاش مانده روی مردی که اغلب فرشهای دست دوم خاص حراج را میخرد. ۹میلیون و ۲۰۰تمام. خریدار، فیش فرش را میگیرد و سریع در کیفش میگذارد.
نشسته تا شکاری دیگر
فرشها یکییکی میآیند، چوب حراج میخورند، صاحب جدید پیدا میکنند و میروند. سالن از جمعیت پر و خالی میشود اما زنی میانسال همچنان نشسته و با دقت فرشهای به نمایش گذاشته را رصد میکند. میگویند از قدیمیهای این بازار حراج است که خریدهای خوبی هم میکند:« دلال نیست، فرشباز است.»
یک تخته قالی از نجفآباد اصفهان خریده و یک تخته ۶متری فرش تبریز و نشسته تا شکاری دیگر. سالمند است و از نوک انگشت اشاره سیاهش و ناخن شست چاک خوردهاش معلوم است که سالها قالیبافی کرده. در کسری از دودقیقه یک تخته فرش میخرد: «خیلی از فرشهای دستبافم رو همینجا در شرکت سهامی فروختم. میخواستیم خونه بسازیم، قالی روی دار بود، فروختم. میخواستیم دختر عروس کنیم، فرش ۱۲متری را فروختم، شوهرم مریض شد و هزینه دوا درمان داشت، دو جفت پشتی و یک کناره فروختم. این انگشتها خیلی برای زندگی زحمت کشیدهاند. وقتی دیگه نتوستم چاقو دست بگیرم و شونه به رجها بزنم، افتادم به خرید فرش نو یا دست دوم برای دوست و آشنا. بعد یه مدت دیدم عاشق بودم، عاشقتر شدم. کسی سفارش هم نده، میام تماشا. فرش مثل بچه برای من میمونه، همین قدر عزیز.»
سکه حراج، روی دیگری دارد
سکه این حراج روی دیگری هم دارد در پستوی سوله؛ همانجا که تختههای فرش دست دوم را شناسایی و قیمتگذاری میکنند. پیرمردان حامل فرش جز شناخت نوع قالی، شکل بافت، جنس نخ و پشم و رجها و سبکها، حالا داستان تکتک دلالها، فرشبافان و فرشبازان و… را از حفظاند. با یک نگاه میفهمند که چهکسی از روی استیصال فرش زیر پایش را میفروشد و کدام از روی دلزدگی و تنوعطلبی میخواهد فرشش را تعویض کند. چهکسی عاشق خرید فرش است و چهکسی دلال این همه زیبایی. حاج مراد یکی از آنهاست: «بعضیها کلا تغییر و تحول دوست دارند، میان فرششون رو بفروشند تا یه دونه نو بخرند، بعضیها هم بعد از چندین سال از فرششون خسته شدن و چون دیگه جا ندارن، میارن برای فروش. بعضیها اما به پولش نیاز دارن و کفگیرشون به ته دیگ خورده، بهخاطر همین، فرش زیر پاشون رو میفروشن؛ درحالیکه چشمشون هنوز دنبالشه. اینجا همه نوع آدمی میاد، نمیشه گفت همه از روی نیازه. اما کل داستان حراج یه حسن داره و دقیقا همینه که فرش کهنه زنده میشه و میره برای یک زندگی دوباره. بهتر از این نیست که فرشها توی انبار خونهها نابود بشن؟» باد میزند و بوی نفتالین را در پستوی سوله پخش میکند، پیرمردی از تبریز فرش به دوش آمده برای فروش. قالی، بافته روستاهای آذربایجان شرقی است با ترنج برجسته ابریشمباف. پیرمرد باید تا هفته دیگر برای حراج صبر کند. فرش آرام و نجیبی است، رنگ زمینهاش کرم است و تلاش نکرده عشوه گری بیهوده کند: «همهچیزش به قاعده و به جا، صددرصد از روی نقشه بافتنش. استاندارد و مرغوب. با پشم مرغوب ماکو بافته شده و همین تافته جدا بافتهاش میکند.» فرش را باز نکرده میبندند و میگذارند ته سالن برای بررسی در روزی خلوتتر:« این را دیدید، معلوم بود از سر نیاز است. ولی این دردها و مشکلات سر به مهر میمونن، کسی روش نمیشه به زبون بیاره اما چشمها تا ته داستان رو تعریف میکنن.» ۱۰ دقیقه به پایان حراج، فرش ۹متری بیجار وارد سالن میشود، بالای ۲۰نفر مرد و زن دورهاش میکنند. نیازی به توضیح مرد چوبزن نیست، فرش بیچاره خودش حرف میزند: «فقط بگم که دو جایش بیدخوردگی داره» دستها بالا میرود، قیمت فرش از ۷۰۰هزار تومان به ۲ میلیون رسیده اما هنوز خریداران دستبردار نیستند. چشمهای زیادی به تار و پودش گره خورده. گلدان پرگل دل برده از جماعتی. دود از کنده فرش دستباف بلند میشود؛ حتی اگر بید خورده باشد.
قالیهای عشایری نقشه ندارند، حتم دارم زنی عشایر آن را بافته و باز هم مطمئنم که غمگین بوده. حوض اول که سیاه است نشان از عزاداری دارد، کمکم مرگ یا غم را پذیرفته و حوض بعدی را سبز بافته، یعنی رسم طبیعت و زندگانی را باور کرده است
یادمانی از دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران
/0 دیدگاه /در اخبار شرکت /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران رویدادی است که به همت بخش خصوصی (گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر) از سال ۱۳۸۴ و با همکاری دولت، ۱۳ دوره آن برگزار شد. شرکت سهامی فرش ایران به عنوان یکی از فعالان هنر – صنعت فرش دستباف در دهمین دوره این رویداد ملی به عنوان یکی از ۱۰۰ برند ارزشمند ایران معرفی شد. لذا بی مناسبت نیست تا در روز صنعت و معدن یادی کنیم از اثرات بی بدیل فرش دستباف در صنعت ایران که البته در دورههایی مورد بی مهری دولتمران قرار گرفته و در سالهای اخیر از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته است.
گفتنی است از اهداف جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران در دورههای گذشته؛ احترام به صنعتگران و ثروت آفرینان کشور، تلاش برای توسعه فرهنگ برندسازی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه فرهنگ ساخت داخلی و صادرات کالاها با برند ایرانی، افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیتهای بخش صنعت، معدن و تجارت و افزایش ظرفیتهای رقابتپذیری صنعت کشور بوده است.
دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران که در سال ۱۳۹۳ برگزار شد، برای نخستین بار در حوزه برندسازی از میان ۷۰۰ برند فعال کشور ۱۰۰ برند برگزیده شدند. شرکت سهامی فرش ایران تنها برند فعال حوزه فرش دستباف کشور است که در میان یکصد برند برتر ارزشمند ایران جای گرفت، که ارزش این ۱۰۰ برند بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
لازم به توضیح است این جشنواره با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، کار و تعاون، اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیونهای صنایع و معادن، انرژی، برنامه و بودجه، در مرکزهمایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شده است. جشنواره ملی قهرمانان صنعت زمینه بازاریابی و تبلیغات را برای شرکتهای برگزیده فراهم میآورد.
فرش و فرش بافی در ایران منتشر شد
/0 دیدگاه /در کتاب و مجلات /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از دبا (دایره المعارف بزرگ اسلامی) کمتر مردمی در جهان، جلوههای گوناگون فرهنگ و هنر خویش را در قرون و اعصار متمادی، از سپیده دم تاریخ تا روزگار ما، چنین زیبا و فریبا در گرههای به هم پیوسته و رنگین تار و پود در برابر چشم مردم صاحبنظر قرار دادهاند: فرش ایرانی تابلویی از شکوه چشمنواز و روحپرور باغها و بوستانهایی است که از گذشتههای دور بهنام کشور ما شناخته میشده و نشانههایی از دیگر هنرهای ایران، چون نگارگری و صورتگری و حتی خوشنویسی، با ظرافتی شگفتانگیز در آن به جلوهگری درآمده است، چندان که در شرق و غرب عالَم، دستبافتهای هنرمندان ایرانی، زینتبخش موزهها و خانههای هنردوستان گیتی است.
کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» در شش فصل تنظیم و تدوین شده است:
فصل اول :انواع فرش دست باف
- واژۀ قالی
- ساختار و اسلوب گره بافی
- گلیم زیلو
فصل دوم: مقدمۀ تاریخی، و فرش بافی ایران پیش از اسلام
- قدمت قالی بافی
- فرشپاره های پیش از هخامنشیان
- قالی پازیریک
- قالی ساسانی
- مدارک و نمونه های غیر منسوج
- مدارک مکتوب
- فرش بهارستان
- گلیم بافی
- زیلوبافی
فصل سوم: فرش بافی پس از اسلام تا پایان سدۀ ۹ ق
- سده های نخستین اسلامی
- سده های میانۀ اسلامی
- فرش در مینیاتور
- مدارک مکتوب فرش بافی در سده های نخستین و میانه
فصل چهارم: عصر زرین فرش بافی
- «قالی های اردبیل»
- قالی های گروه «سالتینگ»
- سرآغاز و مراکز شکوفایی
- مجموعۀ ۱۳ پارچۀ مقبرۀ شاه عباس دوم
- ارتقای جایگاه جهانی قالی ایران
- زیلوبافی
فصل پنجم: از دورۀ افشاریان تا عصر حاضر
- عصر قاجار
- نمایشگاه های بین المللی
- شرکت های چند ملیتی
- رنگ های جوهری
- دورۀ پهلوی
- دوران جمهوری اسلامی
فصل ششم: فرش و دیگر دست بافت های عشایر
- ویژگی های فرش بافی عشایری
- اقسام دست بافت های عشایری
- جوال
- خرجین، خرجینه، خرجینک
- گبه
- جاجیم
پیوست: فرشپاره های ساسانی موزۀ ملی کویت
چاپ اولِ کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» درقطع وزیری با شمارگان ۵۰۰ نسخه و ۲۱۶ صفحه، به قیمت ۱۳۵هزار تومان، ازسوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی(مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) به طبع رسیده است. علاقهمندان به تهیۀ کتاب میتوانند با فروشگاه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از طریق شماره های ۰۲۱۲۲۲۹۷۶۷۷ و ۰۹۱۲۷۳۶۲۶۸۴ تماس بگیرند.
فرش خوزستان
/0 دیدگاه /در فرش مناطق /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از پگاه پورهاشمیان خبرنگار افتخاری مجله فرش ایران؛ در مناطق شمال وشمال شرقی خوزستان از جمله شوش، شوشتر، دزفول و اندیمشک (و بخشی از ایلام) بافت زیرانداز رواج داشته است. در سنت بافندگی این مناطق فرشهایی با پهنای اندک و بلندای زیاد مرسوم بوده، زیرا در فرهنگ مردم عرب خوزستان، افراد در موضیف یا همان مهمانخانه، در کنار هم مینشینند و پشت کردن به یکدیگر نکوهیده است. از این رو فرشهای عربی خوزستان بیشتر به صورت طولی بافته میشدند، تا افراد در دو ردیف رو در روی هم بنشینند.
معروفترین مناطق بافت در خوزستان، سرخه و چنانه از روستاهای شوش بوده است که در فرهنگ عامه این مردمان به نام «الصرخیه» و «الچنانه» شناخته میشوند.
اگرچه این بافتهها طرح، اندازه، رنگ و سبکهای مختلفی داشته اند، اما وجه تشابه همه آنها در روایت، سبک زندگی و محیط اطراف بافندگان است. «باریه» «سجاده»، «گلیم»، «نمد»، «ایزار» و «زولیه» از این تولیدات بافتنی هستند.
شهرهای بختیاری نشین استان خوزستان شامل مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، ایذه و روستاهایی از شوشتر است. شهرستان اندیکا به دلیل گسترش دامداری درمیان ساکنینش، بافت قالی و گلیم در آن بیشتر دیده میشود. بانوان اندیکایی ریسندگی، رنگرزی و بافت قالی و گلیم را خود به تنهایی انجام میدهند. بافت فرش وگلیمها ذهنی بوده که نشان فرهنگ و سبک زندگی عشایری در نقوش آنها هویدا است.
بافتههای اندیکا در عین سادگی، زیبایی بسیاری دارند. زنان بختیاری اینها را برای استفاده شخصی و هدیه به دختران و پسران خود می بافند و در اکثر این قالی ها نام فرزندان و سال بافت قالی را می بافند.
مدیر عامل شهید شرکت سهامی فرش ایران
/0 دیدگاه /در اخبار فرش /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شهید رواقی در سال ۱۳۲۸ در مشهد دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد. ایشان در سال ۱۳۴۹ در مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را آغاز کرد، شهید رواقی در این دوران مبارزات سیاسی خود را ادامه داد و انجمن اسلامی دانشجویان را همراه تنی چند از هم دورههای خود در این دانشکده تاسیس کرد.
محمد رواقی سال ۱۳۵۳ پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و با وجود پذیرش در دوره دکترا برای خدمت به هموطنان به ایران بازگشت.
در زمان خدمت سربازی به یاری دیگر سربازان یک موسسه فرهنگی به نام رسا راهاندازی کردند که خروجی این موسسه نشر ۲۰۰ جلد کتاب در سال اول تاسیس بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش فرهنگی و تبلیغاتی کمیته رفاه، شرکت کرد و سپس مدتی در استانداری آذربایجان شرقی به فعالیت پرداخت و در سال ۱۳۵۸ به استخدام وزارت بازرگانی درآمد و سپس به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی فرش ایران منصوب شد.
شهید رواقی که به واسطه شغل خانواده خود با فرش آشنا بود و شرایط زندگی قالیبافان را از نزدیک لمس کرده بود هدف و کوشش خود را بر اساس احقاق حقوق قشر محروم قالیباف پایه گذاشت و بر این اساس طرحهایی را در این زمینه تهیه، تصویب و به اجرا گذاشت.
مهمترین اقدامات شهید محمد رواقی در دوره کوتاه مسئولیتش در شرکت سهامی فرش ایران به شرح زیر است:
۱- سهیم کردن بافندگان در سود حاصل از فروش
۲- اشتغال هموطنان جنگزده در قالیبافی
۳- اعطای وام به قالیبافان با همکاری جهاد
۴- بازار موفت فروش فرش
۵- توسعه و ترویج قالیبافی کشور
گفتنی است هر سال در سالروز بزرگداشت شهدای هفتم تیر، در شرکت سهامی فرش ایران آیین یادبود شهید محمد رواقی با حضور خانواده ایشان و جمعی از مسئولین برگزار میشد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اوج گیری مجدد آن در چند روز گذشته و لزوم رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از اجتماعات، برگزاری این آیین هر ساله لغو شد. از همین رو مجید محمدپناه مدیرعامل محترم شرکت سهامی فرش ایران طی نامهای خطاب به همسربزرگوار شهید رواقی یاد و خاطره مدیر عامل شهید شرکت سهامی فرش ایران را گرامی داشتند. متن این نامه به شرح زیر است:
کتاب دستان منتشر شد
/2 دیدگاه /در کتاب و مجلات /توسط carpadminبه گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، دستان با هدف گردآوری مباحث دانشگاهی رشته فرش برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد این رشته تدوین شده است. این کتاب با تمرکز بر روند کنکورهای سالیان گذشته، به جمعآوری مطالب در حوزه فرش دستباف پرداخته است و برای برآورده کردن این هدف، از منابع متنوعی بهره جسته است.
ریحانه کثیری یکی از مولفین در پیشگفتار این کتاب آورده است: رشد و تعالی، دو اصل جدایی ناپذیر از سرشت انسان است. ذهن انسان همواره به دنبال ارتقا یافتن بوده و برای رسیدن به این مهم به دنبال روش و متد پیشرفت و یادگیری است تا به واسطه آن بتواند جایگاه خود را بر اساس هدفش تثبیت کند. در این میان اهدافی کوتاه مدت وجود دارد که نیازمند برنامهریزی دقیق است.
با توجه به پراکندگی منابع، این مجموعه با جمع آوری حداکثری مطالب در حوزه فرش دستباف از مجموع دهها کتاب، مقاله و جزوههای برترین استادان دانشگاههای فرش ایران در حوزههای تاریخ فرش ایران و جهان، رنگرزی طبیعی و شیمیایی، علوم الیاف، مرمت و ارزیابی فرش، مباحثی از اقتصاد ، شناخت طرح و نقش و معرفی بیش از هفتاد منطقه قالیبافی در بخش مناطقبافندگی، گردآمده است؛ تا دانش آموختگان این رشته برای ارتقا به مرتبه علمی بالاتر به عنوان مرجعی قابل اعتماد به این کتاب مراجعه کنند. امید است ارتقاء علمی، در بهبود هنر-صنعت فرش مؤثر و کارآمد باشد.
گردآوری مطالب از گستردگی بسیاری برخوردار بود که بی شک بدون تلاش همکار گرانقدر جناب آقای قاسم سبحانی میسر نمیشد. بخش رنگرزی طبیعی و شیمیایی به طور تخصصی، و در دیگر بخشهای این مجموعه از کمک و مطالب جمعآوری شده ایشان بینصیب نبودیم و از دوستانی که در بخشهای مختلف کتاب زحمت ویراستاری علمی را برعهده داشتند کمال تشکر را دارم. تمام تلاش ما انتشار مجموعهای بدون نقص بوده است و این در حالی است که علم همواره در حال پیشروی است و از حرکت باز نمی ایستد، همواره تحقیقات جدید به مجموع علوم اضافه میکند و هر از گاهی مطالب را در آن حوزه دگرگون میسازد. برای به روز بودن مطالب و تصحیح اشتباه سهوی مجموعه، پذیرای انتقاد و نظرات شما عزیزان هستیم.
چاپ نخست کتاب دستان «اطلاعات تخصصی فرش دستباف» بهار ۱۳۹۹ در سه فصل شامل تاریخ فرش ایران و جهان، شناخت فرش و تولید فرش در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۸۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان است. برای سفارش کتاب میتوانید با تلفن ۰۹۰۲۳۴۰۲۷۵۲ تماس بگیرید.
شرکت فرش ایران نماد هویت، اصالت، کیفیت و نوآوری در هنر-صنعت فرش دستباف ایران
آخرین خبرها
نمادهای اعتماد
اطلاعات تماس
نشانی: تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 357 (پارکینگ اختصاصی)
کد پستی: 1145615611
تلفن تماس: 02154637
پیامک: 100054637
ایمیل: info{@}IranCarpet.ir
ساعات بازدید: هفت روز هفته 10تا20:30