جلوه ‌گری فرش‌های کهنه

فهیمه طباطبایی ـ خبر‌نگار


نقش زمین که می‌شوند، انگار باغی پردرخت وسط سوله خالی و بی‌روح سبز شده باشد، یا دشتی پرسبزه و گل، وسط بیابانی خشک و برهوت یا بنایی زیبا و باشکوه در دل گذری بدقواره. بعضی‌های‌شان آنقدر جلوه‌گری می‌کنند که حاضران مجبورند به احترام، ایستاده تماشای‌شان کنند و برخی به قدری دست و دلبازانه زیبایی‌هایشان را به نمایش گذاشته‌اند که خریداران با دست تار و پودشان را می‌نوازند. فرش دستباف ایرانی هوش و حواس از سر همه خریداران پرانده.

همه دست دوم‌ا‌ند یا حتی ۳ تا ۴خانه چرخیده‌اند، از دل خانه‌های روستایی، چادرهای عشایری و آپارتمان‌های شهری آمده‌اند. یکی از شیراز، دیگری از ترکمن صحرا، آن یکی از کاشان، چندتایی از اصفهان و تبریز و بیرجند و چهارمحال و بختیاری. بعضی‌هایشان را بید زده و تعدادی آنقدر پا خورده‌اند که سابیده شده‌اند، در بین آنها هستند فرش‌هایی که ریشه سفید دوطرفشان آنقدر کهنه شده که از ته با قیچی کوتاه‌شان کرده‌اند یا حتی لک دارند اما با این حال تک تک‌شان هنوز دل خریداران را می‌برند. دود از کنده فرش دستباف بلند می‌شود.
حالا ۲۳سال می‌شود که علاقه‌مندان فرش ایرانی، هر دوشنبه در سوله شرکت سهامی فرش ایران در خیابان فردوسی دور هم جمع می‌شوند تا فرش بخرند یا بفروشند. قالی‌ها، کناره‌ها، پشتی‌ها و تابلوفرش‌ها از قبل قیمت‌گذاری شده و در انتهای سوله آماده می‌شوند برای یک نمایش دسته‌جمعی؛ حراج فرش ایرانی.

بوی عطر باغ گل محمدی
رأس ساعت ۵ بعدازظهر، وقتی صندلی‌های دوطرف سوله، مملو از جمعیت شد، چوب‌زنی شروع می‌شود. ۲قالیچه کوچک را که از پستوی سوله بیرون آوردند و نقش زمین کردند، مرد درشت‌هیکل و بلندقامت می‌رود بالای سکو و با حرارت و شور فراوان اطلاعات هر دو را می‌گوید: «۲فرش ترکمن، ۱٫۲۵ در ۷۹، ۲ تا ۱۰چارک. جفت ۵۰۰تومن، ۵۰۰یک، شد ۶۰۰تومن، ۷۰۰، ۷۵۰، ۷۶۰» چند نفری با پا گوشه‌های فرش‌ها را کنار می‌زنند تا مهر استاندارد و شناسنامه فرش را ببیند و یکی دو نفری روی تار و پودش دست می‌کشند تا جنس نخ یا پشم دستشان بیاید و از اصالت بافت مطمئن شوند: «۹۵۰… یک میلیون، یک‌میلیون و ۵۱، یک‌میلیون و ۵۲، یک میلیون ۵۳، مبارکتون باشه.» قالیچه‌ها صاحب جدیدی پیدا کردند. برمی‌گردند داخل سوله تا وقتی پول‌شان تسویه شد، بروند خانه یا مغازه‌ای جدید.
کناره لوله شده ۵متر و ۹۱سانتی متری حسین‌آباد وقتی روی زمین باز می‌شود، عطر باغ گل محمدی سالن را پر می‌کند. ۳نفر دورش را می‌گیرند و می‌چرخند. یکی دست روی زمینه فرش می‌کشد، آن یکی ریشه‌ها را نگاه می‌کند، مردی گوشی به‌دست برای یک خریدار خارجی آن طرف تلفن ویدئو می‌گیرد و سرانجام مردی که عینک طبی زده با همان یک نگاه قیمت را بالا می‌برد: « ۹۱۰، ۹۲۰، ۹۷۰، یک میلیون، یک میلیون و دویست…» بقیه از رقابت کنار می‌کشند و عرصه را به ۳ نفر می‌سپارند. عشق مثلثی به این کناره، قیمت آن را تا ۳ میلیون بالا برده.
زن قالیباف همانطور که لبه دوطرف چادرش را به دندان گرفته، چشم از قالی‌اش برنمی‌دارد. پیرمرد عینکی رقم را تا ۳میلیون‌و۲۰۰هزار تومان بالا می‌برد. کناره مال او می‌شود. وقتی چرخ دستی آهنی کناره را بر‌می‌گرداند داخل پستو، چشمان زن دنبال فرش تا پشت پرده می‌دود؛ مثل رد نگاه مادری به فرزندی که در حال عزیمت است به سفرش. اسمش«ولیمه» است: «به پولش نیاز داشتم؛ وگرنه نمی‌فروختمش.» این را می‌گوید و بدون حتی یک کلمه اضافه از سوله بیرون می‌رود.

قالی به حوض آب می‌ماند
قالی بعدی که پهن می‌شود، چوب‌زن حراج، بادی در غبغب می‌اندازد و با صدای حجیم آن را معرفی می‌کند: «ذرع و چهارک یلمه طرح حوض درهم بروجن؛ فرشی اصیل از زنان بختیاری. یک سابیدگی در حاشیه فرش می‌بینید و تمام. خاص و نفیس.»
خشت‌های قالیچه در ۲ردیف از ابتدا تا انتهای فرش امتداد پیدا کرده‌اند. به حوض‌های آبی می‌مانند که به هم راه دارند. حوض اول سیاه است، به حوض دوم که می‌ریزد آبی می‌شود، در حوض سوم به سبزی رسیده و نقش حوض چهارم لاکی است. مرد خریدار کت و شلواری، داستان قالی را در یک نگاه خوانده و عاشقش شده. به بالاترین قیمت آن را می‌خرد: «می‌دونید که قالی‌های عشایری نقشه ندارند، از خلاقیت و حس و حال بافنده سرچشمه می‌گیرد. این قالی تلفیقی از بختیاری و قشقایی است. حتم دارم که زنی عشایر آن را بافته و باز هم مطمئنم که غمگین بوده. خشت یا حوض اول که سیاه است نشان از عزاداری دارد، کم‌کم مرگ یا غم را پذیرفته و حوض بعدی را سبز بافته، یعنی رسم طبیعت و زندگانی را باور کرده. بعد آبی شده، یعنی به آرامش رسیده و به زندگی برگشته و آخر سر قرمز بافته، رنگ عاشقی، رنگ دوست داشتن.»
مرتضی استاد دانشگاه است و از مشتری‌های پر و پاقرص حراج. سال‌هاست که عصرهای دوشنبه‌اش را خالی می‌کند برای تماشای فرش‌های ایرانی: «شاید فرش هم نخرم اما حتما سری به اینجا می‌زنم. ۲ ساعتی آرامش و اوج زیبایی را اینجا تجربه می‌کنم. رج به رج این قالی‌ها داستان دارد. فقط باید دل بدی بهشون، همین.»
فرش بعدی به حیاطی پرنور در دل شب می‌ماند. زمین‌های سرمه‌ای با نگاره‌هایی رنگارنگ. انگار که ریسه‌های لامپی را از این سر فرش کشیده باشی به آن سر فرش. تا لوله‌اش را قل می‌دهند روی کف سالن، زن خریدار ردیف اول از جا بلند می‌شود و زیر لب می‌گوید: «طرح میناخانی ورامین». همه سالن دور قالی ۶متری را می‌گیرند. چند نفری با نوک کفش لوله‌اش می‌کنند تا مقاومت تاروپود فرش را ببینند، چندتای دیگر به سر و رویش دست می‌کشند تا ساییدگی‌هایش را بجویند. چوب‌زن در بلندگو فریاد می‌زند: «فرش زمینه سرمه‌ای که سالم سالم است و توش نخ ابریشم هم کار شده، دستباف قالیبــافان ورامــینــی؛ ۷میــــلیون ‌و۳۰۰هزار تومن.» دست‌ها یکی‌یکی بالا می‌رود. یکی در جمع ۵ انگشتش را به نشان ۵۰۰هزار تومان بالا می‌برد. آنها که صرفا برای تماشا آمده‌اند، هیجان خریدارها را که می‌بینند، نیم‌خیز می‌شوند تا ببینند فرش چه رخی دارد. متعلق به مردی جوان است از ورامین. نگاه نگرانش بین مرد چوب‌زن و فرشش که حالا مثل طعمه‌ای در جمعی بزرگ محصور شده، رد و بدل می‌شود. قیمت هر لحظه بالا می‌رود: «یادگار مادرم است، خودش برایم بافته، وقتی جوان بود و توان شانه‌زنی و چله‌کشی داشت. هر بار که رویش دراز می‌کشیدم، انگار سرم را روی پای مادرم گذاشته باشم. حالا اما مجبورم که بفروشمش چون در کارم کم آوردم، کار کشید به فرش زیر پا که آن دلال خرید.»
انگشت اشاره‌اش مانده روی مردی که اغلب فرش‌های دست دوم خاص حراج را می‌خرد. ۹میلیون و ۲۰۰تمام. خریدار، فیش فرش را می‌گیرد و سریع در کیفش می‌گذارد.

نشسته تا شکاری دیگر
فرش‌ها یکی‌یکی می‌آیند، چوب حراج می‌خورند، صاحب جدید پیدا می‌کنند و می‌روند. سالن از جمعیت پر و خالی می‌شود اما زنی میانسال همچنان نشسته و با دقت فرش‌های به نمایش گذاشته را رصد می‌کند. می‌گویند از قدیمی‌های این بازار حراج است که خریدهای خوبی هم می‌کند:« دلال نیست، فرشباز است.»
یک تخته قالی از نجف‌آباد اصفهان خریده و یک تخته ۶‌متری فرش تبریز و نشسته تا شکاری دیگر. سالمند است و از نوک انگشت اشاره سیاهش و ناخن شست چاک خورده‌اش معلوم است که سال‌ها قالیبافی کرده. در کسری از دو‌دقیقه یک تخته فرش می‌خرد: «خیلی از فرش‌های دستبافم رو همین‌جا در شرکت سهامی فروختم. می‌خواستیم خونه بسازیم، قالی روی دار بود، فروختم. می‌خواستیم دختر عروس کنیم، فرش ۱۲متری را فروختم، شوهرم مریض شد و هزینه دوا درمان داشت، دو جفت پشتی و یک کناره فروختم. این انگشت‌ها خیلی برای زندگی زحمت کشیده‌اند. وقتی دیگه نتوستم چاقو دست بگیرم و شونه به رج‌ها بزنم، افتادم به خرید فرش نو یا دست دوم برای دوست و آشنا. بعد یه مدت دیدم عاشق بودم، عاشق‌تر شدم. کسی سفارش هم نده، میام تماشا. فرش مثل بچه برای من می‌مونه، همین قدر عزیز.»

سکه حراج، روی دیگری دارد
سکه این حراج روی دیگری هم دارد در پستوی سوله؛ همانجا که تخته‌های فرش دست دوم را شناسایی و قیمت‌گذاری می‌کنند. پیرمردان حامل فرش جز شناخت نوع قالی، شکل بافت، جنس نخ و پشم و رج‌ها و سبک‌ها، حالا داستان تک‌تک دلال‌ها، فرشبافان و فرش‌بازان و… را از حفظ‌اند. با یک نگاه می‌فهمند که چه‌کسی از روی استیصال فرش زیر پایش را می‌فروشد و کدام از روی دلزدگی و تنوع‌طلبی می‌خواهد فرشش را تعویض کند. چه‌کسی عاشق خرید فرش است و چه‌کسی دلال این همه زیبایی. حاج مراد یکی از آنهاست: «بعضی‌ها کلا تغییر و تحول دوست دارند، میان فرششون رو بفروشند تا یه دونه نو بخرند، بعضی‌ها هم بعد از چندین سال از فرششون خسته شدن و چون دیگه جا ندارن، میارن برای فروش. بعضی‌ها اما به پولش نیاز دارن و کفگیرشون به ته دیگ خورده، به‌خاطر همین، فرش زیر پاشون رو می‌فروشن؛ درحالی‌که چشمشون هنوز دنبالشه. اینجا همه نوع آدمی میاد، نمیشه گفت همه از روی نیازه. اما کل داستان حراج یه حسن داره و دقیقا همینه که فرش کهنه زنده میشه و میره برای یک زندگی دوباره. بهتر از این نیست که فرش‌ها توی انبار خونه‌ها نابود بشن؟» باد می‌زند و بوی نفتالین را در پستوی سوله پخش می‌کند، پیرمردی از تبریز فرش به دوش آمده برای فروش. قالی، بافته روستاهای آذربایجان شرقی است با ترنج‌ برجسته ابریشم‌باف. پیرمرد باید تا هفته دیگر برای حراج صبر کند. فرش آرام و نجیبی است، رنگ زمینه‌اش کرم است و تلاش نکرده عشوه گری بیهوده کند: «همه‌‌چیزش به قاعده و به جا، صددرصد از روی نقشه بافتنش. استاندارد و مرغوب. با پشم مرغوب ماکو بافته شده و همین تافته جدا بافته‌اش می‌کند.» فرش را باز نکرده می‌بندند و می‌گذارند ته سالن برای بررسی در روزی خلوت‌تر:«‌ این را دیدید، معلوم بود از سر نیاز است. ولی این دردها و مشکلات سر به مهر می‌مونن، کسی روش نمیشه به زبون بیاره اما چشم‌ها تا ته داستان رو تعریف می‌کنن.» ۱۰ دقیقه به پایان حراج، فرش ۹متری بیجار وارد سالن می‌شود، بالای ۲۰نفر مرد و زن دوره‌اش می‌کنند. نیازی به توضیح مرد چوب‌زن نیست، فرش بیچاره خودش حرف می‌زند: «فقط بگم که دو جایش بیدخوردگی داره» دست‌ها بالا می‌رود، قیمت فرش از ۷۰۰هزار تومان به ۲ میلیون رسیده اما هنوز خریداران دست‌بردار نیستند. چشم‌های زیادی به تار و پودش گره خورده. گلدان پرگل دل برده از جماعتی. دود از کنده فرش دستباف بلند می‌شود؛ حتی اگر بید خورده باشد.

قالی‌های عشایری نقشه ندارند، حتم دارم زنی عشایر آن را بافته و باز هم مطمئنم که غمگین بوده. حوض اول که سیاه است نشان از عزاداری دارد، کم‌کم مرگ یا غم را پذیرفته و حوض بعدی را سبز بافته، یعنی رسم طبیعت و زندگانی را باور کرده است


روزنامه همشهری

حراج فرش دستباف

یادمانی از دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران رویدادی است که به همت بخش خصوصی (گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر) از سال ۱۳۸۴ و با همکاری دولت، ۱۳ دوره آن برگزار شد. شرکت سهامی فرش ایران به عنوان یکی از فعالان هنر – صنعت فرش دستباف در دهمین دوره این رویداد ملی به عنوان یکی از ۱۰۰ برند ارزشمند ایران معرفی شد. لذا بی مناسبت نیست تا در روز صنعت و معدن یادی کنیم از اثرات بی بدیل فرش دستباف در صنعت ایران که البته در دوره‌هایی مورد بی مهری دولتمران قرار گرفته و در سال‌های اخیر از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته است.

گفتنی است از اهداف جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران در دوره‌های گذشته؛ احترام به صنعتگران و ثروت آفرینان کشور، تلاش برای توسعه فرهنگ برندسازی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه فرهنگ ساخت داخلی و صادرات کالاها با برند ایرانی، افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت و افزایش ظرفیت‌های رقابت‌پذیری صنعت کشور بوده است.

دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران که در سال ۱۳۹۳ برگزار شد، برای نخستین بار در حوزه برندسازی از میان ۷۰۰ برند فعال کشور ۱۰۰ برند برگزیده شدند. شرکت سهامی فرش ایران تنها برند فعال حوزه فرش دستباف کشور است که در میان یکصد برند برتر ارزشمند ایران جای گرفت، که ارزش این ۱۰۰ برند بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

لازم به توضیح است این جشنواره با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، کار و تعاون، اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون‌های صنایع و معادن، انرژی، برنامه و بودجه، در مرکزهمایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده است. جشنواره ملی قهرمانان صنعت زمینه بازاریابی و تبلیغات را برای شرکت‌های برگزیده فراهم می‌آورد.


تندیس برند ارزشمند

فرش و فرش بافی در ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از دبا (دایره المعارف بزرگ اسلامی) کمتر مردمی در جهان، جلوه‌های گوناگون فرهنگ و هنر خویش را در قرون و اعصار متمادی، از سپیده دم تاریخ تا روزگار ما، چنین زیبا و فریبا در گره‌های به هم‌ پیوسته و رنگین تار و پود در برابر چشم مردم صاحب‌نظر قرار داده‌اند: فرش ایرانی تابلویی از شکوه چشم‌نواز و روح‌پرور باغ‌ها و بوستان‌هایی است که از گذشته‌های دور به‌نام کشور ما شناخته می‌شده و نشانه‌هایی از دیگر هنرهای ایران، چون نگارگری و صورتگری و حتی خوشنویسی، با ظرافتی شگفت‌انگیز در آن به جلوه‌گری درآمده است، چندان که در شرق و غرب عالَم، دست‌بافت‌های هنرمندان ایرانی، زینت‌بخش موزه‌ها و خانه‌های هنردوستان گیتی است.


کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» در شش فصل تنظیم و تدوین شده است:

فصل اول :انواع فرش دست باف

  • واژۀ قالی
  • ساختار و اسلوب گره بافی
  • گلیم زیلو

فصل دوم: مقدمۀ تاریخی، و فرش بافی ایران پیش از اسلام

  • قدمت قالی بافی
  • فرشپاره های پیش از هخامنشیان
  • قالی پازیریک
  • قالی ساسانی
  • مدارک و نمونه های غیر منسوج
  • مدارک مکتوب
  • فرش بهارستان
  • گلیم بافی
  • زیلوبافی

فصل سوم: فرش بافی پس از اسلام تا پایان سدۀ ۹ ق

  • سده های نخستین اسلامی
  • سده های میانۀ اسلامی
  • فرش در مینیاتور
  • مدارک مکتوب فرش بافی در سده های نخستین و میانه

فصل چهارم: عصر زرین فرش بافی

  • «قالی های اردبیل»
  • قالی های گروه «سالتینگ»
  • سرآغاز و مراکز شکوفایی
  • مجموعۀ ۱۳ پارچۀ مقبرۀ شاه عباس دوم
  • ارتقای جایگاه جهانی قالی ایران
  • زیلوبافی

فصل پنجم: از دورۀ افشاریان تا عصر حاضر

  • عصر قاجار
  • نمایشگاه های بین المللی
  • شرکت های چند ملیتی
  • رنگ های جوهری
  • دورۀ پهلوی
  • دوران جمهوری اسلامی

فصل ششم: فرش و دیگر دست بافت های عشایر

  • ویژگی های فرش بافی عشایری
  • اقسام دست بافت های عشایری
  • جوال
  • خرجین، خرجینه، خرجینک
  • گبه
  • جاجیم

پیوست: فرشپاره های ساسانی موزۀ ملی کویت

چاپ اولِ کتاب «فرش و فرش بافی در ایران» درقطع وزیری با شمارگان ۵۰۰ نسخه و ۲۱۶ صفحه، به قیمت ۱۳۵هزار تومان، ازسوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی(مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) به طبع رسیده است. علاقه‌مندان به تهیۀ کتاب می‌توانند با فروشگاه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از طریق شماره های ۰۲۱۲۲۲۹۷۶۷۷ و ۰۹۱۲۷۳۶۲۶۸۴ تماس بگیرند.


فرش خوزستان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از پگاه پورهاشمیان خبرنگار افتخاری مجله فرش ایران؛ در مناطق شمال وشمال شرقی خوزستان از جمله شوش، شوشتر، دزفول و اندیمشک (و بخشی از ایلام) بافت زیرانداز رواج داشته است. در سنت بافندگی این مناطق فرش‌هایی با پهنای اندک و بلندای زیاد مرسوم بوده، زیرا در فرهنگ مردم عرب خوزستان، افراد در موضیف یا همان مهمان‌خانه، در کنار هم می‌نشینند و پشت کردن به یکدیگر نکوهیده است. از این رو فرش‌های عربی خوزستان بیشتر به صورت طولی بافته می‌شدند، تا افراد در دو ردیف رو در روی هم بنشینند.

معروفترین مناطق بافت در خوزستان، سرخه و چنانه از روستاهای شوش بوده است که در فرهنگ عامه این مردمان به نام «الصرخیه» و «الچنانه» شناخته می‌شوند.

اگرچه این بافته‌ها طرح، اندازه، رنگ و سبک‌های مختلفی داشته اند، اما وجه تشابه همه آنها در روایت، سبک زندگی و محیط اطراف بافندگان است. «باریه» «سجاده»، «گلیم»، «نمد»، «ایزار» و «زولیه» از این تولیدات بافتنی هستند.

شهرهای بختیاری نشین استان خوزستان شامل مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، ایذه و روستاهایی از شوشتر است. شهرستان اندیکا به دلیل گسترش دامداری درمیان ساکنینش، بافت قالی و گلیم در آن بیشتر دیده می‌شود. بانوان اندیکایی ریسندگی، رنگرزی و بافت قالی و گلیم را خود به تنهایی انجام می‌دهند. بافت فرش وگلیم‌ها ذهنی بوده که نشان فرهنگ و سبک زندگی عشایری در نقوش آن‌ها هویدا است.

بافته‌های اندیکا در عین سادگی، زیبایی بسیاری دارند. زنان بختیاری این‌ها را برای استفاده شخصی و هدیه به دختران و پسران خود می بافند و در اکثر این قالی ها نام فرزندان و سال بافت قالی را می بافند.


مدیر عامل شهید شرکت سهامی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شهید رواقی در سال ۱۳۲۸ در مشهد دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد. ایشان در سال ۱۳۴۹ در مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را آغاز کرد، شهید رواقی در این دوران مبارزات سیاسی خود را ادامه داد و انجمن اسلامی دانشجویان را همراه تنی چند از هم دوره‌های خود در این دانشکده تاسیس کرد.

محمد رواقی سال ۱۳۵۳ پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و با وجود پذیرش در دوره دکترا برای خدمت به هموطنان به ایران بازگشت.

در زمان خدمت سربازی به یاری دیگر سربازان یک موسسه فرهنگی به نام رسا راه‌اندازی کردند که خروجی این موسسه نشر ۲۰۰ جلد کتاب در سال اول تاسیس بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش فرهنگی و تبلیغاتی کمیته رفاه، شرکت کرد و سپس مدتی در استانداری آذربایجان شرقی به فعالیت پرداخت و در سال ۱۳۵۸ به استخدام وزارت بازرگانی درآمد و سپس به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی فرش ایران منصوب شد.

شهید رواقی که به واسطه شغل خانواده خود با فرش آشنا بود و شرایط زندگی قالی‌بافان را از نزدیک لمس کرده بود هدف و کوشش خود را بر اساس احقاق حقوق قشر محروم قالی‌باف پایه گذاشت و بر این اساس طرح‌هایی را در این زمینه تهیه، تصویب و به اجرا گذاشت.

مهمترین اقدامات شهید محمد رواقی در دوره کوتاه مسئولیتش در شرکت سهامی فرش ایران به شرح زیر است:

۱- سهیم کردن بافندگان در سود حاصل از فروش
۲- اشتغال هموطنان جنگ‌زده در قالی‌بافی
۳- اعطای وام به قالی‌بافان با همکاری جهاد
۴- بازار موفت فروش فرش
۵- توسعه و ترویج قالی‌بافی کشور


گفتنی است هر سال در سالروز بزرگداشت شهدای هفتم تیر، در شرکت سهامی فرش ایران آیین یادبود شهید محمد رواقی با حضور خانواده ایشان و جمعی از مسئولین برگزار می‌شد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اوج گیری مجدد آن در چند روز گذشته و لزوم رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از اجتماعات، برگزاری این آیین هر ساله لغو شد. از همین رو مجید محمدپناه مدیرعامل محترم شرکت سهامی فرش ایران طی نامه‌ای خطاب به همسربزرگوار شهید رواقی یاد و خاطره مدیر عامل شهید شرکت سهامی فرش ایران را گرامی داشتند. متن این نامه به شرح زیر است:


کتاب دستان منتشر شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، دستان با هدف گردآوری مباحث دانشگاهی رشته فرش برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد این رشته تدوین شده است. این کتاب با تمرکز بر روند کنکورهای سالیان گذشته، به جمع‌آوری مطالب در حوزه فرش دستباف پرداخته است و برای برآورده کردن این هدف، از منابع متنوعی بهره جسته است.

ریحانه کثیری یکی از مولفین در پیشگفتار این کتاب آورده است: رشد و تعالی، دو اصل جدایی ناپذیر از سرشت انسان است. ذهن انسان همواره به دنبال ارتقا یافتن بوده و برای رسیدن به این مهم به دنبال روش و متد پیشرفت و یادگیری است تا به واسطه آن بتواند جایگاه خود را بر اساس هدفش تثبیت کند. در این میان اهدافی کوتاه مدت وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

با توجه به پراکندگی منابع، این مجموعه با جمع آوری حداکثری مطالب در حوزه فرش دستباف از مجموع ده‌ها کتاب، مقاله و جزوه‌های برترین استادان دانشگاه‌های فرش ایران در حوزه‌های تاریخ فرش ایران و جهان، رنگرزی طبیعی و شیمیایی، علوم الیاف، مرمت و ارزیابی فرش، مباحثی از اقتصاد ، شناخت طرح و نقش و معرفی بیش از هفتاد منطقه قالی‌بافی در بخش مناطق‌بافندگی، گردآمده است؛ تا دانش آموختگان این رشته برای ارتقا به مرتبه علمی بالاتر به عنوان مرجعی قابل اعتماد به این کتاب مراجعه کنند. امید است ارتقاء علمی، در بهبود هنر-صنعت فرش مؤثر و کارآمد باشد.

گردآوری مطالب از گستردگی بسیاری برخوردار بود که بی شک بدون تلاش همکار گرانقدر جناب آقای قاسم سبحانی میسر نمی‌شد. بخش رنگرزی طبیعی و شیمیایی به طور تخصصی، و در دیگر بخش‌های این مجموعه از کمک و مطالب جمع‌آوری شده ایشان بی‌نصیب نبودیم و از دوستانی که در بخش‌های مختلف کتاب زحمت ویراستاری علمی را برعهده داشتند کمال تشکر را دارم. تمام تلاش ما انتشار مجموعه‌ای بدون نقص بوده است و این در حالی است که علم همواره در حال پیشروی است و از حرکت باز نمی ایستد، همواره تحقیقات جدید به مجموع علوم اضافه می‌کند و هر از گاهی مطالب را در آن حوزه دگرگون می‌سازد. برای به روز بودن مطالب و تصحیح اشتباه سهوی مجموعه، پذیرای انتقاد و نظرات شما عزیزان هستیم.

چاپ نخست کتاب دستان «اطلاعات تخصصی فرش دستباف» بهار ۱۳۹۹ در سه فصل شامل تاریخ فرش ایران و جهان، شناخت فرش و تولید فرش در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۸۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان است. برای سفارش کتاب می‌توانید با تلفن ۰۹۰۲۳۴۰۲۷۵۲ تماس بگیرید.

رییس کمیسیون پژوهش، ترویج و تبلیغات انتخاب شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، نخستین جلسه کمیسیون پژوهش، ترویج و تبلیغات در مرکز ملی فرش ایران برگزار شد. در این جلسه مقرر شد پژوهش و ترویج در یک کمیسیون و تبلیغات و اطلاع رسانی در کمیسیونی مستقل پیگیری شوند. در ابتدای این جلسه آقای ظهیری گزارشی از پژوهش‌های کاربردی به سرانجام رسیده در مرکز ملی فرش ایران بیان کرد. سپس در ادامه آقای آل ‌احمد شرحی از روند شکل‌گیری ستاد و کمیسیون‌های آن ارائه دادند.

با طرح دیدگاه‌های اعضای شرکت کننده، خانم صادقنیا سرپرست روابط عمومی مرکز ملی فرش بابیان نقاط مشترک و متفاوت تبلیغات با پژوهش و ترویج پیشنهاد کردند این کمیسیون به تفکیک موضوع به دو کمیسیون مستقل در حوزه‎های تبلیغات و ارتباطات و پژوهش و ترویج تقسیم شوند که با رای‌گیری اعضا این پیشنهاد پذیرفته شد.

در این نشست که با حضور نماینده رسمی شرکت سهامی فرش ایران ظهر روز سه‌شنبه سوم تیرماه ۱۳۹۹ برگزار شد عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران به عنوان رییس کمیسیون تبلیغات و اطلاع رسانی انتخاب شد.

گفتنی است در ساختار ستاد عالی راهبری فرش دستباف پنج کمیسیون توسعه بازار داخلی؛ پژوهش، ترویج و تبلیغات؛ توسعه نوآوری، خلاقیت و فناوری؛ توسعه صادرات؛ تامین، تولید و اشتغال درنظر گرفته شده که تاکنون رییس سه کمیسیون انتخاب شده است.

امریکا جایگاه فرش ایران را بهتر از دولتمردان ما متوجه شده

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – جناب فضائلی اگر ممکنه ابتدا تاریخچه‌ای از شعبه اصفهان شرکت بفرمایید.

ابتدا باید اشاره‌ای به تاریخچه فرش اصفهان کرد، شاهان صفوی جایگاه و منزلتی ویژه برای هنر و هنرمندان قائل بودند، حتی برخی از کارگاه‌های قالی‌بافی زیر نظر شخص شاه عباس صفوی به کار می‌پرداختند، صفویه با گردآوری هنرمندان بنام زمان خود توانستند آثار ارزنده‌ای را بوجود آورند که بعد از گذشت قرون متمادی هنوز هم آن آثار ارزشمند هنری در موزه‌های ایران و جهان جلوه‌گری می‌کنند، از آن جمله هنر فرش‌بافی است. شعبه شرکت سهامی فرش ایران در شهر اصفهان، قدمتی در حدود ۶۵ سال دارد و در دوران اوج فرش ایران، تولیدات شرکت فرش نیز در اصفهان شهرت عالم‌گیر داشته است و در طی سال‌های پر فراز و نشیب از خود افتخاراتی در زمینه تولید فرش‌های نفیس به جای گذاشته است که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم خودنمائی می‌کند.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – نوع تولیدات شرکت در این منطقه بیشتر چیست؟

در کشور عزیزمان ایران، استان اصفهان تنها استانی است که چند منطقه فرش‌بافی شناخته شده جهانی را در خود جای داده است؛ از قبیل فرش اصفهان، نائین، کاشان و جوشقان که هرکدام از سبک‌های به نام و بسیار مهم با خصوصیات منحصر به فرد جایگاه ویژه‌ای در بین علاقه‌مندان خود در تمام دنیا داشته و دارند. خصوصا در اصفهان فرش‌هایی در ابعاد مختلف و با طرح‌های لچک ترنج، درختی، شاه عباسی، شکارگاهی، خشتی و دیگر فرش‌هایی خاص و هنری بافته می‌شود و همچنین می‌توان به فرش‌های بزرگ پارچه و سفارشی اشاره کرد که در چند سال اخیر توسط شرکت سهامی فرش ایران در شعبه اصفهان بافته و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – چند منطقه و روستا تحت پوشش شعبه اصفهان قرار دارد؟

در این خصوص باید اذعان داشت با توجه به اینکه در شهر اصفهان چیزی حدود ۱۵۰ تولید کننده عضو اتحادیه که دارای پروانه تولیدی هستند و از رقبای اصلی شرکت سهامی فرش ایران محسوب می‌شوند، با این حال حدود ۳۰ پارچه آبادی و مناطق مهم فرش‌بافی اصفهان تحت پوشش این شعبه است که در دو سال اخیر فعالیت شرکت در این مناطق دوچندان شده و البته این موضوع مرهون توجه مسئولین دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران است.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – در شعبه اصفهان در حال حاضر چه تعداد دستگاه‌ دار قالی و بافنده فعال هستند؟

شعبه اصفهان شرکت سهامی فرش ایران حدود ۱۷۰ دستگاه قالی‌بافی در کارگا‌های متعدد دارد که نزدیک به ۶۰۰ نفر بافنده ماهر را تحت پوشش قرار داده و برای آنها ایجاد اشتغال نموده است که البته این ظرفیت قابل افزایش است.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – مواد اولیه فرش‌ها را چگونه تامین می‌کنید؟

با توجه به ظرافت فرش‌های تولیدی در اصفهان، می‌توان گفت تقریبا مواد اولیه مصرفی در فرش‌های اصفهان ۱۰۰ درصد وارداتی هستند، بطور مثال ابریشم مصرفی از کشور چین، کره، ازبکستان و کرک مصرفی از کشورهای استرالیا، نیوزیلند و اروگوئه تامین می‌شود.
لازم به ذکر است پشم و ابریشم تولیدی کشور بیشتر برای فرش های درشت بافت کاربرد دارند.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – عملیات تکمیلی مثل پرداخت و شستشو و مرمت درچه وضعیتی قرار دارد؟

شهر اصفهان به لحاظ قدمت در صنایع دستی و هنری که از زمان شاه عباس صفوی پابرجا بوده این امکان را در منطقه به وجود آورده که هرآنچه برای تولید و تکمیل فرش نیاز است در اصفهان به طور کامل تامین شود، از جمله کارگاه‌های تابندگی کرک، ابریشم و نخ پنبه‌ای، کارگاه‌های رنگرزی سنتی و صنعتی و نیز کارگاه‌های عملیات شور و پرداخت نیز به وفور رو به تکامل نهاده‌اند و همه امکانات برای نمایش هنر دست بافندگان منطقه مهیا است.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – متراژ تولید سالیانه شعبه چه میزان است؟
تولید شعبه اصفهان در حال حاضر مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع در سال است که در رجشمارهای ۶۰ و ۶۵ با کیفیت عالی و با رنگبندی متنوع در ابعاد مختلف تولید می‌شود که درخواست علاقه‌مندان فرش اصفهان را در هر سلیقه‌ای پاسخگو است.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – کدام نقشه و یا طرح که در این شعبه تولید می‌شود بیشترین میزان استقبال را در بین مشتریان داخلی و خارجی دارد؟

به طور کلی باید اذعان داشت تمامی طرح و نقش‌های تولیدی فرش اصفهان چه در بازار داخل و چه در بازارهای خارجی از استقبال مناسبی برخوردار است که چهار دلیل اصلی دارد؛ ظرافت و زیبایی چشم نواز، اصالت در طرح و نقش، تنوع بالای طرح و نقش که موجب شده هیچ کشور ثالثی نتواند از نقوش آن کپی برداری و تولید مشابهی داشته باشند، و در نهایت فرش اصفهان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، و برایند این‌ها موجب توجه بازارهای داخلی و خارجی شده است.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – از نام آوران فرش اصفهان چه کسانی با شرکت همکاری داشته اند؟

نام آوران و پیش‌کسوتانی مشهور در صنعت فرش اصفهان همچون عیسی بهادری، احمد ارچنگ ، اکبر مهدی‌ئی و… در گذشته به طور مستقیم با شرکت سهامی فرش ایران همکاری داشته‌اند و پس از گذشت سال‌ها طرح‌های این عزیزان هنوز هم در دستور کار تولیدات شرکت فرش قرار دارند. در حال حاضر استادهای گرامی جزیزاده ، بخت‌آور ، کرباسیون ، امامی و عربزاده در زمینه طرح و رنگ با شرکت فرش اصفهان همکاری دارند.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – به نظر شما با وجود مشکلات ماه‌های گذشته چگونه می‌توان آنها را برطرف کرد؟ راه حل چیست؟

به هرحال همان‌طوری که همه می‌دانند با فراگیری بیماری کرونا در سراسر جهان، کشور ما ایران و شهر اصفهان هم از آن مستثنی نبوده و وضعیت نامناسب اقتصادی و تولیدی را برای همه فعالان فرشباف به وجود آورده است خصوصاً که کلان شهر اصفهان را در وضعیت هشدار و قرمز قرار داده است. اگرچه اکنون رکود بازار در تمام حوزه‌های اقتصادی مشهود است، اما امرار معاش بافندگان فرش به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی بسیار دشوار شده است و این درحالی است که با مشکلاتی از قبیل فروش محصولات تولیدی نیز رو به رو هستیم و باید اقشار مرتبط با تولید فرش زیر چتر حمایتی دولت قرار گیرند علی الخصوص بافندگان که جزء ضعیف‌ترین اقشار این هنر-صنعت هستند.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – با توجه به مشکلات پیش روی فرش استان، شرکت سهامی فرش ایران چه کمک‌هایی را برای برطرف کردن آنها می‌توان به دیگر فعالان این استان ارائه دهد؟

شرکت سهامی فرش ایران همیشه در فراز و نشیب‌ها راهکارهای عالی و قابل تأملی را ارائه نموده است. از جمله تعامل با تولیدکنندگان و فعالان فرش در اصفهان بدین صورت که با پذیرش فرش‌های تولیدی ایشان بصورت امانی هم نیاز خریداران فرش را در مرکز و سایر نقاط ایران با وجود فروشگاه‌های خود برآورده می‌کند و هم اینکه از این طریق فعالان این حوزه را مورد توجه و یاری قرار دهد و در این خصوص تنوع بی نظیری از فرش‌های تولیدی اصفهان را به نمایش می‌گذارد. در مورد بافندگان نیز می‌تواند با ایجاد ارتباطاتی با مرکز ملی فرش ایران نسبت به دریافت تسهیلاتی هرچند اندک و همچنین بیمه قالی‌بافان به مدد بافندگان همت گمارند.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران  – سخن آخر؟

و سخن آخر اینکه ظاهرا دولت امریکا جایگاه و حساسیت فرش ایران را بهتر از دولتمردان ما متوجه شده که اولین تحریم کالای غیر نفتی علیه ایران را فرش دستباف قرار داده‌اند. چراکه آنها با تحقیق و تفحص اولاً به اهمیت اشتغال زایی این کالای استراتژیک پی برده اند و دوماً تحریم علیه نماد تمدن و فرهنگ ایرانی نهفته در این کالای مهم را اعمال نموده اند.
خلاصه بی توجهی به علاقه نسل جوان و عدم هدایت آنها به سوی فرش دستباف منجر به این خواهد شد که ده سال آینده دیگر بافنده‌ای برای فرش دستباف وجود نداشته باشد. راه حل این مهم فقط با تضمین امنیت شغلی نسل جوان در این هنرصنعت کهن تحقق می‌یابد.
امید است متولیان فرش دستباف، با تدبیر به این مطلب بنگرند.