یک‌میلیون یک، یک‌میلیون دو، یک‌میلیون سه، مبارکتان باشد!

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شرکت فرش بیش از چهل سال است که فرش‌های دست‌دوم را در حراج‌های هفتگی چوب‌زنی می‌کند. حراج هفتگی فرش دست‌باف هر دوشنبه و چهارشنبه در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار می شود. در حراج می‌توانید فرش بخرید، بفروشید، ببینید و لذت ببرید. شرکت در حراج برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و محدودیتی وجود ندارد. این حراج در طی سال‌های اخیر رشد بیشتری داشته است چه در میان تجار و چه در میان خریداران. به این بهانه با بیژن اسدی، چوب‌زن حراج گفت‌وگو کرده‌ایم.

حراج فرش شرکت سهامی فرش ایران از چه سالی آغاز شده است؟

این حراج بیش از ۴۰ سال سابقه دارد. یک حراج بسیار سالم و امن چه برای تجار و چه برای خانه‌دار است. یک صداقت خاصی در حراج شرکت است که فرش‌های دست‌دوم در آن به فروش می‌رسد.

 هدف از فروش فرش‌های دست‌دوم در این حراج چیست؟

اینجا یک بنگاه اقتصادی است. هم برای شرکت، هم برای خانه‌دار و هم برای تجاری که فرش‌هایشان را به اینجا می‌آورند مقرون‌به‌صرفه است. در محیط‌های دیگر خیلی سخت می‌توانند فرش‌هایشان را بفروشند. اگر هم موفق شوند فرش‌هایشان را بفروشند مجبورند به علت عدم اطلاع از قیمت واقعی به نازل‌ترین قیمت بفروشند.

از چگونگی روند تحویل فرش به شرکت سهامی فرش ایران بگویید؟

فروشنده فرش را می‌آورد و تحویل انبار شرکت می‌دهد. بعد رسید می‌گیرد. در مرحله بعد فرش‌ها کارشناسی می‌شود و قیمت نهایی فرش به صاحب فرش اطلاع داده می‌شود. اگر رضایت داشته باشد به شرکت می‌آید و باید فرمی را که مربوط قیمت است را تایید کند. همچنین هویت شخص باید برای شرکت محرز شود که صاحب فرش خود اوست.

فرش‌های دست‌دوم چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

در شرکت فرش‌ها توسط مهدی حضرتی، رضا آرانی هوشمند و محمدعلی بابایی در بخش ارزیابی قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت فرش‌ها نیز بسیار متعادل و متعارف است. برخلاف اینکه فرش‌ها را ارزیابی می‌شود، درنهایت نظر مثبت صاحب فرش برای ما ملاک است.

به‌طور مثال فرشی که اینجا می‌آورند یک‌میلیون تومان قیمت می‌گذارند. اگر شمایی که صاحب فرش هستید راضی نباشید فرشتان را می‌گیرید و می‌برید. اگر شما موافق این قیمت باشید، این قیمت می‌شود قیمت پایه‌ و کمتر از این به فروش نمی‌رود. امکان دارد فرش برود در حراج و با توجه به شرایط حراج بیشتر فروش برود. فروشنده هیچ‌وقت ضرر نمی‌کند. چون در جاهای دیگر فرشش را به این قیمت نمی‌تواند بفروشد. اینجا چون حالت رقابت در حراج است، فرش به قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. در حقیقت یک مزایده حضوری است.

فرش‌ها چگونه در صحن حراج چوب‌زنی می‌شوند؟

از قبل فهرستی به چوب‌زن می‌دهند که مشخصات فرش‌ها را نوشته است. مشخصات فرش برای کسانی که به حراج آمده‌اند خوانده می‌شود. هر عیب و ایرادی فرش داشته باشد برای مخاطب توضیح داده می‌شود. چون کسی که می‌خواهد فرش را بخرد یک یا دو دقیقه زمان دارد که زمان بسیار کمی است.

حالا آن کسی که اطلاعات فرشی داشته باشد بحثش جدا است. خودش می‌تواند با یک نگاه فرش اطلاعات و ایرادها را ببینید؛ اما کسی که خانه‌دار است اطلاعاتی ندارد و به همین دلیل تمام توضیحات داده می‌شود. مزایده حضوری است که حاضرین با بلند کردن دستشان قیمت را بالاتر می‌برند. در نهایت فرش به شخصی فروخته می‌شود که بالاترین قیمت را اعلام کرده است.

خریداران معمولاً از کدام نوع مخاطبان هستند؟

خریداران از خانه‌دار تا تجار و فروشنده‌های بازار هستند. خریدارانی از سفیران کشورهای مختلف هم داریم.

فرش‌های فروخته شده با چه شرایطی تحویل داده می‌شوند؟

کسانی که فرش‌‌ها را در صحن حراج می‌خرند حدود ۱۰ روز فرصت دارند تا فرش‌هایشان را ترخیص کنند. ۹۹ درصد می‌آیند و فرش‌هایشان را می‌برند.

فرش‌های فروخته نشده چه سرنوشتی دارند؟

فرش‌‌هایی که به فروش نمی‌رسد در سه یا چهار جلسه دیگر حراج با فاصله زمانی ارائه می‌شود. اگر فروش نرفت به صاحب فرش اطلاع داده می‌شود تا بیایید و فرشش را ببرد.

در این سی سال که چوب‌زن حراج بوده‌اید چه خاطرات خوب و بدی دارید؟

هر روز حراج یک خاطره است. به نظرم کسی که فکر می‌کند فرش را می‌شناسد، در حقیقت نمی‌شناسد. چون فرش یک دنیای بی‌انتها است. مثلاً فرشی اینجا می‌آید و نظر کارشناسی حدود ۱۰ میلیون تومان است؛ اما یک‌دفعه فرش ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این برای خود من که دارم چوب می‌زنم خیلی جالب است و باعث گرم شدن حراج می‌شود. تجاری هم که اینجا هستند چون فرش را می‌شناسند و برای منافع خودشان می‌خرند. هر دفعه حراج یکی یا دو فرش است که نه تنها من بلکه برای همه جالب است.

اتفاق بدی که تا حالا برایمان پیش نیامده است؛ اما گاهی کسانی که فرش می‌آورند اینجا حالا به‌ندرت شرایط فروش فرششان و علت فروش را به ما می‌گویند. مثلاً برای عمل جراحی و تأمین هزینه‌ها که روی من تأثیر می‌گذارد. دوست دارم فرشش به فروش برود تا مشکلش حل شود.

از جذابیت‌های چوب‌زنی فرش‌های دست‌دوم برایمان بگویید؟

جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. تجار که فرش می‌خرند دوست ندارند کسی بداند آن‌ها فرش را خریده‌اند. همکارانشان متوجه نشوند که چه کسی فرش را خریده است. علایق مختلفی دارند. روال این است که دست بلند کنند؛ اما دست بلند نمی‌کنند. ما اینجا چشمک‌های مختلف، دست بلند کردن، زدن روی پا، سر خاراندن را داریم. تعدادی این کارها را نمی‌کنند بلکه فقط نگاه می‌کنند. من از نگاه آن‌ها می‌فهم که قیمت را باید بالا ببرم.

دوستانی که می‌آیند اینجا فرش می‌خرند می‌گویند: «اسدی تو واقعاً همه را شناختی». از حدود ۵۰ تاجری که به حراج می‌آیند، ۴۰ نفرشان برای انتخاب فرش شکل خاصی دارند. چون نمی‌خواهند کسی بداند که آن‌ها فرش را خریده‌اند.

و سخن آخر؟

کارم در حراج دو ساعت است. ولی من از صبح به شرکت می‌آیم تا فرش ببینم و اطلاعات بیشتری از فرش بگیرم. من از این اطلاعات در حراج استفاده می‌کنم. بیشتر هم برای خانه‌دار این‌ها را می‌گویم. وگرنه کسی که تاجر فرش است نیازی به توضیح ندارد به راحتی بیدخوردگی را تشخیص می‌دهد و می‌داند که هزار تومان خرج دارد یا صد هزار تومان. من مجبورم برای یک خانه‌دار توضیح بدهم که این بیدخوردگی صد هزار تومان هزینه دارد. این را که می‌گویم خودم خوشحال می‌شوم که خانه‌دار هم با اطلاع آن فرش را می‌خرد.

مدیر پیشین شعبه نایین درگذشت

محسن دادوند متولد ۲۰ شهریور ماه ۱۳۵۹، یکی از نخبگان فرش دست‌باف ایران در روز ۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ درگذشت. وی از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد فرش، نفر سوم المپیاد فرش در سال ۱۳۸۹، استاد دانشگاه هنر شهرکرد و عضو کمیته علمی یازدهمین المپیاد فرش دست‌باف در بخش مرمت در دانشگاه شیراز بود.

همچنین دادوند با همکاری اسماعیل کمالی، از استادان دانشگاه هنر شهر کرد تابلو فرش یادمان شهدای هسته‌ای را طراحی کرده بودند. این تابلوفرش در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور در شهرکرد بافته و به سازمان انرژی اتمی ایران اهدا شد.

«انالله و انالیه راجعون

خانواده محترم دادوند

با نهایت تاسف و تاثر ضایعه غم بار درگذشت همکار عزیزمان و رئیس پیشین شعبه نایین

مرحوم محسن داودند

را خدمت شما و خانواده شرکت سهامی فرش ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای روح پاک آن مرحوم علو درجات و مغفرت الهی و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل آرزومندیم.»

هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان

شرکت سهامی فرش ایران

                                                                                                                                                                                                                      

کوروش ذاکری در کارگاه قالی‌بافی شعبه یزد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران در روز یکشنبه کوروش ذاکری، معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران و نمایندگان آستان قدس از کارگاه قالی‌بافی یزد بازدید کردند.

در این بازدید معاون تولید و نمایندگان از قالی‌های سفارشی آستان دیدن کردند. همچنین مسئولان کارگاه گزارشی از روند مراحل بافت قالی‌ها ارائه دادند. کیفیت قالی‌ها نیز بسیارعالی و رضایت‌بخش بوده است.

نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ستاد برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان، این نمایشگاه که مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر دست هنرمندان فعال در حوزه فرش دست‌باف را گردهم جمع کرده، در ۱۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و با حضور ۱۵۱ شرکت، موسسه و فعال حوزه فرش از استان‌های مختلف کشور برپا شده است.
تولیدکنندگان، فروشندگان، طراحان و نقاشان فرش دست‌باف در کنار فعالان حوزه رنگرزی و ریسندگی و تولید کرک و پشم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بهترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای تولید فرش اصفهان مانند صفدرزاده حقیقی، صیرفیان، عصاچی و دردشتی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و همراه با فعالان این بخش از استان‌های اصفهان، تهران، یزد، قم، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان‌جنوبی، کرمان، فارس و گلستان به ارائه زیباترین آثار خلق شده توسط هنرمندان فرش دست‌باف می‌پردازند. همچنین شرکت سهامی فرش ایران در این دوره از نمایشگاه حضور دارد.
این دوره از نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان نسبت به دوره‌های گذشته ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش قابل توجه فضا، برگزاری رویدادهای جانبی و نشست‌های تخصصی همزمان با برگزاری نمایشگاه، رونمایی از چند تخته فرش منحصر به فرد که با هدف هدیه به ضریح ائمه اطهار تولید شده است، حضور و هم‌افزایی صنایع‌دستی و گردشگری با فرش دست‌باف، شبیه‌سازی خانه ایرانی در نمایشگاه، ایجاد ایستگاه صادراتی برای مشاوره به غرفه‌داران و حضور زنجیره تولید فرش دست‌باف در نمایشگاه از تولید کرک و پشم، ریسندگی، طراحی و نقاشی و نقطه‌زنی، بافت، تولید، فروش و صادرات اشاره کرد.
بیست‌وسومین نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان به عنوان یک رویداد هنری و تجاری، در کنار خود میزبان رویدادهای جانبی بسیاری خواهد بود. ازجمله این رویدادها برگزاری جلسه کمیته فرش دست‌باف اصفهان با رویکرد توسعه صادرات، بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان اصفهان در نمایشگاه اکسپو دوبی، برندسازی و افزایش فروش فرش دست‌باف با تکیه بر ابزارهای نوین، نشست تخصصی کاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌اندیشی مشترک صادرکنندگان فرش دست‌باف و صنایع‌دستی به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری در تبیین نقشه راه حوزه فرش دست‌باف اصفهان و سراسر کشور ایفا خواهد کرد.
این نمایشگاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به بازدید از فرش‌های شرکت سهامی فرش ایران در غرفه B124 می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۹ روزهای سوم تا هشتم اسفندماه ۱۳۹۹ به محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

شعبه شیراز شرکت سهامی فرش ایران افتتاح شد

شرکت سهامی فرش دارای ۲۴ شعبه در سرتاسر ایران است. شرکت با توجه به تلاش خود برای افزایش شعبه‌ها و تامین فرش‌های مناطق مختلف ایران برآن شد تا شعبه استان فارس را در شهرستان شیراز راه‌اندازی کند. به این بهانه با فاطمه رجبی مدیر شعبه شیراز شرکت فرش ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نوع تولیدات شرکت سهامی فرش ایران در این منطقه را توضیح بدهید؟

در میان استان‌های ایران، فارس بالاترین جمعیت عشایری کشور را دارد و ایلات قشقایی، باصری، عرب، افشار، کهگیلویه و خمسه هنوز بخش شایان توجهی از جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند. قالی‌بافی در میان عشایر استان فارس، زیباترین هنر دستی محسوب شده و آمیزه‌ای از کار، تلاش و هنر زنان عشایر را به تصویر می‌کشد. هنر بافندگی در فارس ابتدا هنری عشایری و سپس هنری روستایی به شمار می‌رود. بنابراین نوع تولیدات شعبه فارس نیز با محوریت دستبافته‌های عشایری و روستایی استان  در دو گروه تخت‌باف‌ها و گره‌دارها است.

  • مواد اولیه فرش‌ها را چگونه تأمین می‌کنید؟

پشم گوسفندان استان فارس از روزگاران باستان به لطافت و درخشندگی فوق‌العاده نامور بوده و طبیعی است که ما نیز در تهیه مواد اوليه تولیداتمان از این پتانسیل استفاده می‌کنیم. نکته قابل‌توجه در تولیدات ما در شرکت سهامی فرش استفاده از این نخ‌های دست ریس با رنگرزی گیاهی و ارگانیک است که  سلامت بافنده و مصرف‌کننده و همچنین کمک به حفظ محیط‌زیست را به ارمغان می‌آورد. اصالت و قدمت قالی‌بافی در سرزمین فارس و همچنین صادرات محور بودن، بازارپسندی، دست ریس بودن مواد اوليه و همچنین رنگرزی گیاهی ارگانیک از نقاط قوت تولید در فارس است و از دلایل راه‌اندازی شعبه استان فارس نیز این پتانسیل بالا است.

  • چه هدفی برای رشد شعبه شیراز شرکت دارید؟

اهداف اصلی ما در شعبه شیراز تولید با حفظ اصالت فرش استان، ترویج فرهنگ فرش و اشتغال‌زایی است.

  • سخن آخر؟

 شرکت سهامی فرش ایران در سال‌های گذشته در استان فارس (در شهرستان آباده) دارای نمایندگی بوده و فعالیت‌های چشمگیری داشته است. امیدوارم با حضور مجدد شرکت سهامی فرش در شیراز بتوانیم از ظرفیت‌های بزرگ این استان استفاده کنیم.

چهره جاودان موزه فرش ایران

«اینک در کمال افتخار اعلام می‌دارد تندیس «چهره جاودان» ۱۳۹۹ موزه فرش ایران به جناب آقای مهندس غلامعلی ملول، مجموعه‌دار، پژوهشگر و نویسنده عالی‌قدر حوزه فرش‌ دست‌باف تقدیم می‌شود. ایشالن با اهدای ۲۸ تخته فرش نفیس خود به غنای گنجینه ارزشمند موزه افزود و همواره حامی معنوی و پشتیبان فرهنگی موزه فرش ایران بوده‌اند.

باشد که نام نیک او به رسم ادب و یادگار در دفتر وزین فرهنگ و هنر ایران زمین ثبت شود.

موزه فرش ایران ضمن سپاس و قدردانی از جناب مهندس ملول آرزوی سلامتی و بهروزی برای ایشان دارد.»

یادآور می‌شود، سنت معرفی و اهدای تندیس مذکور در سال ۱۳۹۶ (چهلمین سالگرد تاسیس موزه) طبق ضوابط منشور چهره جاودان موزه فرش ایران پایه‌گذاری شد که تاکنون به استادان گرامی سیروس پرهام، سیاوش آزادی، شیرین صوراسرافیل، علی حصوری و محمدعلی بابایی و طاهر صباحی اعطا شده است.

لازم به ذکر است مراسم تندیس جاودان موزه فرش ایران امسال با همکاری شرکت سهامی فرش ایران انجام می‌پذیرد. با توجه به شرایط پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وقت مناسب تاریخ آن به اطلاع دوستان خواهد رسید. همچنین به زودی از دیوارنگاره چهره‌های جاودان معرفی شده در طی سال ۱۳۹۳ تاکنون و پس از آن در موزه فرش ایران با مشارکت شرکت سهامی فرش رونمایی خواهد شد.

شرکت سهامی فرش ایران؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده فرش دست‌باف کشور

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ در ۱۴ بهمن سال ۱۳۱۴ با خلع ید کمپانی قالی شرق (O.C.M) شرکت سهامی ایران تاسیس شد و تمام اختیارات انجام فعالیت‌های تولیدی و تجاری فرش ایران به این موسسه دولتی تازه تاسیس واگذار شد. هم‌اکنون هشتادوپنجمین سالگرد تاسیس شرکت سهامی فرش ایران است. به این بهانه با سیدحبیب حسینی معاونت امور مالی اداری شرکت سهامی فرش ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

شرکت در طی سال‌های اخیر چه رشدی در بخش منابع انسانی داشته است؟

در سال گذشته علی‌رغم شیوع بیماری کرونا و تعطیلی برخی از صنایع، خوشبختانه در شرکت سهامی فرش ایران ۲۷ نفر نیروی جدید به کارگیری شده است که عمدتاً از دانش‌آموختگان رشته فرش هستند.

در سال جاری بالغ بر ۴۲ درصد از پرسنل این شرکت دارای تحصیلات لیسانس و بالاترند که نسبت به سال قبل حدود ۸ درصد رشد داشته است.

از هشتادو‌پنجمین سالگرد تاسیس شرکت برایمان بگویید؟

در سالگرد هشتادوپنجمین سال تاسیس شرکت با افتخار در جهت توسعه صنعت فرش، شعبه شیراز افتتاح خواهد شد. در شرایط بحران کرونا پرتلاش‌تر از گذشته فعالیت کرده‌ایم.

چه دورنمایی را برای شرکت سهامی فرش ایران متصور شده‌اید؟

شرکت سهامی فرش ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فرش دست‌باف کشور است.

در نظر داریم با تلاش و پشتکار همکاران شرکت در سال آینده کارخانه‌های تامین مواد اولیه این شرکت توسعه یابد و ضمن تکمیل زنجیره تامین تولید فرش دست‌باف برای محصولات تولیدی شرکت امکان عرضه به سایر تولیدکنندگان نیز فراهم شود.

سخن آخر؟

شرکت سهامی فرش ایران به همت مفاخر و بزرگان صنعت فرش تاسیس و ۸۵ سال گذشته با کسب افتخارات فراوان سپری شده است. بنده خوشحالم که در ادامه مسیر به این گروه اضافه شده‌ام. امیدوارم توفیق حاصل شود که بتوانم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده و آن‌طور که شایسته نام شرکت است، انجام وظیفه کنم.

شرکت سهامی فرش ایران؛ یک برند شناخته شده در جهان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ در ۱۴ بهمن سال ۱۳۱۴ با خلع ید کمپانی قالی شرق (O.C.M) شرکت سهامی ایران تأسیس شد و تمام اختیارات انجام فعالیت‌های تولیدی و تجاری فرش ایران به این موسسه دولتی تازه تأسیس واگذار شد. هم‌اکنون هشتادوپنجمین سالگرد تأسیس شرکت سهامی فرش ایران است. به این بهانه با کوروش ذاکری، معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • از برنامه‌های شرکت سهامی فرش در بخش تولید برایمان بگویید؟

حدود دو سال است افزایش تولید در دستور کار شرکت قرار دارد. خوشبختانه در سال گذشته که اولین سال بود توانستیم تولیدمان را نزدیک ۵۰ درصد افزایش بدهیم. تولید شرکت را از ۹۰۰۰ مترمربع به ۱۳۵۰۰ -۱۴۰۰۰ مترمربع رساندیم. در سال ۹۹ نیز افزایش تولید ۲۰ درصدی را پیش‌بینی کردیم که تا حدود ۱۶۰۰۰-۱۷۰۰۰ مترمربع برسیم. شرایط کنونی و کرونا بر روند تولیدات ما تأثیر داشته است. ما به آن افزایشی که مدنظرمان بود نتوانستیم برسیم. ولی توانستیم تولید سال گذشته را حداقل حفظ کنیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال تولیدمان تقریباً ۱۴۰۰۰ مترمربع باشد. اگرچه از برنامه‌مان عقب‌  افتاده‌ایم. شاید بتوان گفت در یازده ماهی که از سال ۹۹ گذشته است ما بعضی از کارگاه‌هایمان حدود سه تا چهار ماه تعطیل بودند. ولی همه سعی و تلاشمان بر این بود که بتوانیم تولید سال گذشته را حفظ کنیم و تاکنون موفق بوده‌ایم.

  • از تأمین مواد اولیه فرش‌ها برایمان بگویید؟

ما سالیانه مواد اولیه‌ را بر اساس پیش‌بینی‌ای که برای شعب داریم، برآورد می‌کنیم. ما چند نوع مواد اولیه برای فرش‌هایمان مصرف می‌کنیم. از کرک خارجی برای فرش‌های ریزبافت استفاده می‌کنیم. پشم ایرانی را که هرساله به اندازه مصرفمان خریداری می‌کنیم و در کارخانه کرج شست‌وشوی میکنیم. پشم‌ها شسته شده به درجه‌های یک و دو و الوان دسته‌بندی می‌شود. بعد پشم‌های درجه یک را ریسندگی می‌کنیم. پشم‌های خارجی را نیز از تولیدکنندگان صاحب نام و معتبر که در سالیان متمادی با آن‌ها کار کرده‌ایم و می‌دانیم کیفیت مواد اولیه‌شان بالا است خریداری می‌کنیم. نخ خام و پنبه را هم همین‌طور می‌خریم و می‌دهیم می‌تابانند و استفاده می‌کنیم.

  • فرش‌های شرکت چه کیفیتی دارند؟ (کیفیت مواد اولیه تا طرح و بافت.)

ما در شرکت به کیفیت مواد اولیه خیلی تأکید داریم و حساس هستیم. شاید بازار از هر مواد اولیه‌ای استفاده کند. ما پشم بهاره را خریداری می‌کنیم و برای تولیداتمان استفاده می‌کنیم. ما از پنبه و ابریشم صددرصد طبیعی استفاده می‌کنیم. در بعضی مناطق که درشت‌بافت‌اند از ابریشم ایرانی استفاده می‌شود. در برخی مناطق دیگر که لازم است ابریشم طیف رنگی بالا داشته باشد و در چله ها از ابریشم‌های خارجی استفاده می‌کنیم. روی مواد اولیه تأکید داریم که بهترین کیفیت را داشته باشند.

کیفیت بافت نیز برایمان مهم است. از زمانی که مواد اولیه را تحویل بافنده می‌دهیم، چله‌کشی و مراحل بافت نظارت می‌شود تا فرش تولیدی بهترین کیفیت را داشته باشد.

  • آیا دورنمایی برای افزایش تولید در سال‌های آینده در نظر گرفته شده است؟

برنامه‌ ما برای سال بعد افزایش تولید ۳۵ تا ۴۰ درصدی است. می‌خواهیم تولید را از ۱۴۰۰۰ متر به ۱۹۰۰۰ متر برسانیم. البته همه این‌ها بستگی به شرایط کرونا دارد. اگر شرایط بهتر شود ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا به این تولید برسیم. شرکت به این میزان از تولید نیاز دارد. مشتریان، شرکت را به‌عنوان یک برند معتبر و صاحب فرشی که به لحاظ مواد اولیه کیفیت لازم را دارد می‌شناسند. این اعتماد هم بی‌مورد نیست. تولیدمان نسبت به فروشمان عقب است. امیدواریم در آینده به حدی برسیم که تولیدمان جواب فروشمان را بدهد.

  • از هشتادو‌پنجمین سالگرد تأسیس شرکت برایمان بگویید؟

شرکت سهامی فرش ایران شرکتی است باسابقه که از گذشته به ما رسیده است. امیدوارم که عملکرد ما طوری باشد که شرکت بتواند سال‌به‌سال قدرت پیدا کند، در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و جزو چند برند اول دنیا باشد. زمانی که نام شرکت سهامی فرش ایران در جهان می‌آید یک برند شناخته شده مانند بنز باشد. امیدوارم به آن جایگاه برسیم.

  • چه دورنمایی را برای شرکت سهامی فرش ایران متصور شده‌اید؟

ما زمانی ۴۰ شعبه در سرتاسر کشور داشتیم. الان به ۲۲ شعبه رسیده‌ بود. تمام سعی و تلاشمان این است که شعبه‌ها را افزایش بدهیم. اولین شعبه نیز در استان فارس است. چون ما کمبود فرش‌های عشایری فارس را در فروشگاه داشتیم که عمدتاً فرش‌های قشقایی بودند. ما در نظر داریم خودمان کم‌کم برای تأمین آن‌ها وارد شویم و این کمبود را از بین ببریم.

در بلندمدت در نظر داریم شعبه‌هایی که درحال‌حاضر محصول کمتری از آن‌ها در فروشگاه داریم بتدریج تولید و تأمین کنیم. چشم‌اندازمان این است که یک تولید ۵۰۰۰۰ متری در سال داشته باشیم.

اساسنامه شرکت سهامی فرش ایران

با توجه به سندهای به جا مانده از شرکت سهامی فرش ایران در تاریخ ۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۱۴ اساسنامه شرکت سهامی فرش ایران با حضور عیسی کوروس، غلامحسین کاشف و ابوالقاسم نوذری به امضا رسید. امضاکنندگان این اساسنامه به منظور بهبودی و ازدیاد محصول و تجارت فرش ایران و به خصوص تجارت صادراتی آن ، شرکتی به نام شرکت سهامی فرش ایران تشکیل می‌دهند. این اساسنامه در چهل ماده با  اسم، منظور و موضوع، محل و سرمایه شرکت تنظیم شده است. متن کامل سندها بدین شرح است:

واگذاری حق انحصاری صادرات قالی به شرکت فرش

با توجه به سندهای به جا مانده از شرکت سهامی فرش ایران در تاریخ ۲۰ دی‌ماه سال ۱۳۱۴ هئیت وزرا برای رفع بحران تجارت قالی تصمیم می‌گیرد تا صادرات قالی توسط یک شرکت انجام شود. در جلسه همان روز مقرر شد تا از تاریخ اول بهمن ماه سال ۱۳۱۴ حق انحصاری صدور قالی و قالیچه و نظارت در تهیه آن از هر نوع به شرکت فرش واگذار شود.  متن کامل سندها بدین شرح است:

به تاریخ ۲۰-۱۰ ماه ۱۳۱۴

نمره ۴۲۱۴۹

اداره اقتصاد

هیئت وزرا

چون در نتیجه مطالعاتی که این وزرات‌خانه برای رفع بحران فعلی تجارت قالی بازار آن نموده به این نتیجه رسیده است که باید صدور آن منحصرا در دست شرکتی که تمام یا اکثر سرمایه آن متعلق به دولت خواهد بود باشد پیشنهاد ضمیمه را تقدیم و تصویب آن‌ را تقاضا می‌نماید.

به تاریخ ۲۱-۱۰ ماه ۱۳۱۴

نمره ۷۸۵۳

هیئت وزرا در جلسه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۱۴ بنا بر پیشنهاد نمره ۴۲۱۴۹ وزارت مالیه تصویب نمودند که از تاریخ اول بهمن‌ماه ۱۳۱۴ حق انحصاری صدور قالی و قالیچه و نظارت در تهیه آن از هر نوع به شرکت فرش واگذار شود.