تنوع فروش اقساطی فرش شرکت سهامی فرش ایران

فروش متنوع اقساطی فرش دستباف در شرکت سهامی فرش ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از معاونت بازرگانی، جهت رفاه حال مشتریان، انواع شرایط فروش اقساطی فرش دستباف از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ الی ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ با افزایش سقف تسهیلات و همچنین افزایش سقف مدت اقساط تشریح شد.
فروش با اقساط ۱۲ ماهه بدون پیش پرداخت تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات، بدون کارمزد

فروش با اقساط ۲۰ ماهه و ۳۰% پیش پرداخت بهای فرش تا سقف ۵۰۰ ميليون ريال تسهیلات، بدون کارمزد

لازم به ذكراست شرايط فروش نقدي با ۵% تخفيف ، فروش زوجين و همچنین فروش اقساطی كما في سابق برقرار ميباشد.

ضمناً دريافت مدارك جهت فروش هاي اقساطي فوق مطابق با آيين نامه فروش شركت مي باشد.

برای مشاهده محصولات به سایت فروشگاهی شرکت سهامی فرش ایران به لینک https://shop.irancarpet.ir مراجعه نمایید.

هچنین جهت اطلاع از شرایط ویژه میتوانید با کلیه فروشگاههای شرکت سهامی فرش ایران تماس حاصل فرمایید و یا با شماره ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰ در واتس آپ پاسخگوی مشتریان عزیز میباشیم.

موزه فرش

اهدائی ۱۴۰۸ دستبافته از سوی استاد تناولی

هنر در فرهنگ ایرانشهر، مفهومی است گسترده و آثار بیشماری را بدان وابسته می‌دانند که سرچشمه آن، ذوق، سلیقه و نهاد آفرینش است.امروزه در شناسان آثار هنری، آنچه را که در میان مردم یک زاد و بوم ایجاد می‌شود و در زندگی، و آداب و رسوم آنها کاربرد دارد، و سینه‌به‌سینه منتقل می‌شود را هنر مردمی Folk Art می‌نامند.

در تاریخ نگاری هنر، دست‌ساخته‌ها نادیده انگاشته شده‌اند و گاه دربین پژوهندگان روایتی گذرا از آنها بیان شده است. پنداشته می‌شود دگرگونی دیدگاه در مورد چنین آفریده‌هایی با راه‌اندازی مدرسه باوهاوس (۱۹۱۹ م.) روی داد.چراکه در دیدگاه بنیان‌گذارانِ باوهاوس یکپارچگی هنر و تعالی دست‌ساخته‌ها؛ مرزبندی میان جنبه‌های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود می‌شمرد.

در مقابل؛ اندیشه‌ورزان برای پرسش بنیادین «هنر چیست؟»، تا به امروز پاسخی چند بیان کرده‌اند و دسته‌بندی‌هایی بر آن انگاشته‌اند، اما همچنان دست‌ساخته‌ها در آن بین جایگاهی درخور نیافته‌اند. افزون بر این؛ رتبه و ارزش‌گذاری برروی دست‌ساخته‌ها در ایران نیز از بزنگاهی ناپیدا وجود داشته و برخی را بر دیگری برتر می‌پنداشته‌اند و می‌دانستند. دو دیگر، کاربردی بودن و گاه چند کاربرد داشتن در فرهنگ ایرانشهری ویژگی بنیانی، و از سوی دیگر زیبا و چشم‌نواز بودن نیز پسندیده بوده است، و این دو بر آن ارزش‌گذاری تاثیر داشته است.

در پس گفتار بالا آنکه؛ دستبافته‌ها در گستره ایرانشهر به یک معنا مهمترین آثاری هستند که در گروه «هنر مردمی» وابخشیده می‌شوند. از سوی دیگر آنها را می‌توان در دامنه «هنر کاربردی» applied arts نیز جای داد. چنانکه دانسته شده است دستبافته‌ها در کشور ما گوناگونی بسیار دارند با کاربردهایی چند، و این مهم در بین کوچندگان نمودی افزون داشته، چراکه بُنمایه این روش زندگی چنین رویکردی را خواهان است و آنچه را نیاز دارد خود تهیه و برآورده می‌سازد.

از میان دست‌ساخته‌های کشور آن دسته که چشم‌نواز بودند و جلوگر، و رقیب ماشینی نداشتند، خواهان یافتند و در گذر روزگار پابرجا ماندند. گاه به صورت یک سنت خانوادگی و گاه به صورت پیشه، سنت و پیشه‌ای که وجه زیبایی آن آشکار بود. تغییر رویکرد نسبت به دست‌ساخته‌ها به عنوان پیشه یکی از گزینه‌های سیاست‌گذاران در دهه‌های گذشته و پیش روی شد، که نتیجه این کارآفرینی کاسته شدن نهاد آفرینش، از بین رفتن نو نگاری، از یاد بردن ریشه‌ها و گرده‌برداری کورکورانه شد.

در این میان کوشش‌ها و کاوش‌های کّنشگران نوخواه که درپی بیان و فرانمایی نوین از بنمایه‌های سنتی بودند نادیده‌هایی از دست‌ساخته‌های ایران‌زمین را گردآوردند که روزگاری است از میان رفته‌اند. به دیگر معنا اینان پاس‌داران فرهنگ ایرانشهر هستند.
استاد پرویز تناولی هنرمند روزگار ما، در پی ۶۵ سال مجموعه‌ای از دستبافته‌های عشایری و روستایی را گردآورده است که هر یک نشان از سنتی دارد.

ایشان ۱۴۰۸ قطعه دست‌بافته را به وزارت میراث فرهنگی اهدا کرده‌اند، و در نظر داشتند موزه فرش ایران جایگاه آنها باشد که به دلیل کمبود مخازن نگهداری، بنا شده است در شهرشیراز و ساختمانی که برای این منظور بازسازی و مرمت شده است به صورت دائمی نمایش داده شوند.

گاه نخست این اهدا از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و از این میان ۱۹۸ قطعه در سال ۱۳۹۹ در اختیار موزه فرش قرار داده شد، که با همراهی استاد تورج ژوله ۸۸ قطعه از مناطق مختلف کشور انتخاب در تاریخ دوم خرداد ماه سال جاری به نمایش در آمده‌اند. در میان آثار اهدایی افزون بر زیراندازها (گبه، قالی و گلیم)، دستبافته‌هایی با کاربردهای گوناگون وجود دارد، مانند سفره آرد، سفره نان، نمکدان، روکُرسی، چَنته، توبره، جُل و پوشش‌های چهارپایان، جای قلیان و تنباکو، جا قاشقی، خورجین و مفرش.

آنچه در این اهدا آشکار گشت؛ نخست جایگاه موزه فرش به عنوان مهمترین و ارجمندترین جایگاه برای نگهداری چنین مجموعه کم‌نظیر است که به پندار استاد پرویز تناولی «بهترین جای دنیا ست». دو آنکه محبت نسبت به میهن و سرزمین مادری، منش و کرداری است که ارزش‌های مادی برآن چیره نمی‌شود چنان‌که پرویز تناولی پیشنهاد کشور کویت برای خریداری این آثار را نپذیرفت.

یار آن حریف نیست که از در درآیدم عشق آن حدیث نیست که از دل برون شود
گفتنی است، شرکت سهامی فرش ایران نیز مجموعه‌ای از فرش‌های موزه‌ای را که در طی فعالیت خود گردآوری کرده بود در سال ۱۳۹۳ به موزه فرش ایران اهدا کرد.

طرح گلدانی

در انتخاب یک فرش نخستین نکته‌ای که اهمیت خاصی برای ما دارد طرح آن است. طرح‌هایی که قدمت دیرینه و تنوع بسیاری دارند. چنانچه شرکت سهامی فرش ایران چندین جلد کتاب مصور درخصوص طرح‌های فرش منتشر کرده است. ازاین‌رو بر آن شدیم تا انواع طرح و نقش‌های فرش ایرانی را در چندین پست به شما معرفی کنیم تا ببینید نقش تماشایی فرش دستباف ایرانی بر چهره دکوراسیون منزل شما چه جلوه‌ای می‌دهد.
قالی‌های ایرانی طرح‌های بسیاری داشته که هر کدام بسته به سلیقه افراد انتخاب می‌شوند. این طرح‌ها شامل طرح‌های باستانی و ابنیه اسلامی، بته‌جقه یا بته‌ای، شاه‌عباسی، اسلیمی، اقتباسی، واگیره‌ای یا بندی، درختی، ترکمن یا بخارا، شکارگاهی، قابی یا خشتی، گلدانی، گل فرنگ، محرابی، ماهی درهم، محرمات، هندسی و تلفیقی و… می‌شوند. یکی از این طرح‌ها که از دیرباز بافته می‌شده طرح گلدانی است که آن را شرح می‌دهیم.
طرح گلدانی همان‌گونه که از نامش پیداش است گلدانی است پر از گل. بیشتر طرح‌های گلدانی دارای گلدانی بزرگ در یک طرف فرش هستند که شاخه‌های گل‌های آن تمام فرش را می‌پوشاند. طرح گلدانی همراه با طرح‌های دیگر نیز به کار می‌رود و جلوه‌ای زیبا به فرش دست‌باف ایرانی می‌دهد. گلدانی هزار گل، گلدانی سراسری، گلدانی ختایی، گلدانی محرابی و گلدانی ظل‌السطانی ازجمله طرح‌های گلدانی است. نقش و نگار گلدانی بارها و بارها در فرش‌های ایرانی بافته شده است. نمونه‌های بسیاری از این طرح زیبا در موزه‌ فرش ایران و سایر موزه‌ها در سرتاسر جهان وجود دارد.
برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح گلدانی به این شرح است:
• ویژگی اصلی این طرح وجود یک یا چند گلدان در اندازه‌های مختلف است که تمام فرش را می‌پوشاند.
• گلدان‌ها به صورت متقارن در کناره‌های متن یا پشت‌سرهم بافته می‌شوند. در این فرش‌ها گلدان‌ها همگی به سوی بالا قرار دارند.
• گاهی یک گلدان بزرگ پر از گل سرتاسر متن را پر می‌کند و طرح اصلی فقط گلدان است.
• در گلدانی سراسری طرح یک گلدان پر از گل سرتاسر متن فرش را می‌پوشاند.
• در گلدانی حاج‌خانمی طرحی از منظره‌ باغ با گلدانی پر از گل در متن فرش دیده می‌شود. از ویژگی هاي این طرح، تناسب اندازه هاي گل ها و نگاره هاي مکمل آن است که در نهایت دقت انتخاب شده است و می توان طرح آن را ترکیبی از نقش هاي قالی جوشقان و گلدان دانست. از نام هاي دیگر این طرح ” باغ گلدانی ” و بیشتر در اطراف کاشان (نطنز و بادرود ) بافته می شود.

میتوانید با مراجعه به آدرس www.shop.irancarpet.ir سایت فروشگاهی شرکت سهامی فرش ایران مراجعه نمایید و انواع فرش های طرح گلدانی را مشاهده نمایید.

فرش مناسب آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب را چگونه انتخاب کنیم؟

در اکثر خانه‌ها به‌خصوص خانه ما ایرانی‌ها، کمتر اتاقی را پیدا می‌کنیم که بدون فرش باشد. گویا فرش جزیی از زندگی ما شده و یک فضا را بدون آن بسیار بی‌روح و خالی متصور می‌شویم. نشیمن و پذیرایی، اتاق خواب از فضاهایی است که نقش فرش در آن مهم تلقی می‌شود و دلایل زیادی نیز دارد. در این نوشتار نکاتی درباره فرش مناسب برای آشپزخانه، پذیرایی و اتاق خواب ارائه می‌شود.

فرش مناسب برای پذیرایی
  • اصول انتخاب فرش

فرش مناسب برای پذیرایی حتماً باید با سبک مبل شما هماهنگی داشته باشد. به‌طورکلی با دکوراسیونی که برای محیط در نظر گرفته‌اید، هماهنگ باشد و افزون بر آن باید فرش با پرده‌ها و رنگ دیوار هم همخوانی داشته باشد. اگر می‌خواهید فرش با مبل شما هماهنگ باشد، سعی کنید اول مبلی که مدنظر و دلخواهتان است را انتخاب و خریداری کنید و بعد به سراغ خرید فرش بروید. هنگامی‌که خواستید مبل و فرش را با هم هماهنگ کنید، سعی کنید به بافت بدنه و پارچه و طرح آن‌ها هم توجه کنید.

  • اندازه مناسب فرش

اگر تصمیم گرفتید در کف خانه خود از فرش استفاده کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین نکات اندازه فرش است. بهتر است همه کف خانه شما از فرش پوشیده نشده باشد و قسمت‌هایی از خانه هم با کف‌پوشی که در کف خانه قرار دارد، پوشیده شده باشد.

  • بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

برای انتخاب رنگ فرش باید دکوراسیون منزل را مدنظر قرار دهید و نگاه کنید که مبل و پرده‌ها چه ترکیب رنگی‌ دارند و بعد فرش را متناسب با آن‌ها خریداری کنید. بهتر است از رنگ‌هایی که دقیقاً مثل هم هستند، استفاده نکنید و از تناژ تیره تا روشن استفاده کنید.

  • رنگ هماهنگ مبل با فرش

انتخاب کردن رنگ مبل، طرح و بافت آن و اینکه چه رنگی را برای ست مبلمان انتخاب کنید که با فرش هماهنگی داشته باشد، نیاز به کمی هوشمندی و خلاقیت دارد. یکی از کارهایی که می‌توانید برای این هماهنگی انجام دهید این است که رنگ مبل و فرش را تک‌رنگ انتخاب کنید که به این شیوه الگوی کروماتیک یا تک‌رنگ می‌گویند.

  • سبک مبلمان و فرش را با هم هماهنگ کنید

وقتی‌که تصمیم گرفتید چه مبلی خریداری کنید و بعد سراغ فرش رفتید، باید بدانید که فرش باید متناسب با نوع مبلمان شما باشد. یعنی اگر برای خانه خود مبل سلطنتی و کلاسیک خریداری کردید، پیشنهاد نمی‌کنیم که به سراغ فرش‌های خیلی ساده بروید و بهتر است از فرش‌های سنتی در کنار مبل سلطنتی استفاده کنید زیرا هماهنگی بیشتری بین این دو وسیله وجود دارد و باعث می‌شود، دکوراسیون مجلل و چشم‌گیری در خانه شما به وجود بیاید.

فرش مناسب آشپزخانه
  • قیمت فرش

هنگام خرید فرش برای آشپزخانه باید به قیمت آن نیز توجه بیشتری داشته باشیم. با توجه به اینکه استهلاک آن در اثر شست‌وشوی مداوم بالاست و نیاز به تعویض در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دارد بهتر است انتخاب ارزان‌تری را در نظر بگیریم.

  • ابعاد فرش

در بهترین حالت، فرش مناسب آشپزخانه بهتر است از کابینت‌هایی که سینک ظرف‌شویی و گاز روی آن‌ها تعبیه شده است، فاصله داشته باشد. نکته‌ مهم دیگر اینکه اگر از میز ناهارخوری استفاده می‌کنید، بهتر است فرش آشپزخانه در اندازه‌ای باشد که کاملاً زیر میز و صندلی‌ها را بپوشاند و حتی از اطراف جا به‌اندازه بیرون آمدن صندلی‌ها از کناره‌های میز هم باقی بماند.

  • انتخاب رنگ

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و می‌خواهید با رنگ روشن فرش فضا را بازتر کنید یا رنگ‌های تیره با سبک و رنگ دکور آشپزخانه شما همخوانی ندارد، می‌توانید از فرش‌های روشن‌تر با نقش و نگار بیشتر و شلوغ‌تر کمک بگیرید. همچنین رنگ تیره کف‌پوش آشپزخانه، فرشی با رنگ روشن‌تری می‌طلبد و کف‌پوش روشن نیز رنگ تیره‌تر.

فرش مناسب برای اتاق‌خواب
  • ابعاد و اندازه مناسب فرش اتاق‌خواب

یکی از اشتباه‌های رایج در زمان انتخاب ابعاد فرش برای اتاق‌خواب این است که معمولاً خیلی کوچک‌تر از اندازه خود اتاق در نظر گرفته می‌شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید چند قاعده کلی زیر را دنبال نمایید:

در هر اتاق فرش نباید دقیقاً به دیوارها بچسبد. درواقع باید ۱۲ سانتی‌متر در اتاق کوچک و ۲۰ سانتی‌متر در اتاق بزرگ از دیوارها فاصله داشته باشد.
فرش نباید دقیقاً تا لبه وسایل و مبلمان داخل اتاق برسد، یا باید به‌اندازه بزرگ باشد که کاملاً زیر آن‌ها قرار بگیرد و یا آن‌قدری کوچک باشد که حداقل ۱۰ سانتی‌متر با پایه وسایل یا مبلمان فاصله داشته باشد.
اگر اتاق‌خواب شما کوچک است، اصلاً این تصور را نداشته باشید که حتماً باید فرش کوچک تهیه نمایید. بلکه می‌توانید از یک فرش کاملاً بزرگ استفاده کرده به‌نوعی که تمام اتاق را پوشش دهد. فقط به فاصله بین فرش و دیوارها دقت نمایید.

  • فرش مناسب برای زیر تخت‌خواب

شما برای انتخاب فرش مناسب برای اتاق‌خواب دو گزینه دارید. اول این‌که فرش کاملاً زیر تخت قرار بگیرد. دوم، فرش فقط دوسوم پایینی تخت را پوشش دهد و بالای تخت خواب خالی باشد. هر دو گزینه صحیح بوده و مانعی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در هر دو حالت، فرش باید از سه طرف تخت حداقل به‌اندازه ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بیرون بیاید.

  • فرش‌های کنار تخت‌خواب

ممکن است شما بخواهید از یک سرویس خواب بسیار زیبا استفاده کرده و تمایلی نداشته باشید که فرش زیر آن، سادگی یا زیبایی‌اش را تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت به یک فرش برای کنار تخت نیاز خواهید داشت. زیرا طبق اصول طراحی، زمانی که روی تخت‌خواب نشسته‌اید، بهتر است پاهای شما روی کف‌پوشی نرم قرار گرفته و مستقیم با کف سرد و سفت اتاق تماس نداشته باشد.

  • فرش در پایین تخت‌خواب

در این حالت می‌توانید از یک فرش در پایین تخت و دو فرش در کناره‌های آن بهره ببرید. قوانین برای این ایده نیز کاملاً شبیه به موارد قبلی است. فاصله تا دیوارها رعایت شود، بین فرش و وسایل و سایر وسایل اتاق فضای کافی وجود داشته باشد، در صورت وجود نیمکت پایین تخت زیر آن را به‌صورت کامل پوشش دهد.

طرح سبزی‌کار؛ نماد زیبایی و خوشبختی

جای‌جای این سرزمین با هنرها، صنایع‌دستی و آیین‌های زیبا و دلنشینی آمیخته شده و به قدری تنوع و تعدادشان زیاد است که گاهی با خود خیلی‌هایشان نادیده گرفته شده‌ یا از بین رفته‌اند.

كشورهای معدودی در جهان وجود دارند كه دارای سابقه دیرین در فرش‌بافی هستند. ازجمله این كشورها می‌توان از چین، هندوستان، تركیه و بعضی از كشورهای آسیای مركزی نام برد. ولی شناخته‌شده‌ترین نام در تولید فرش دستباف در دنیا ایران است. موزه‌های جهان و غالب هنردوستان عالم چنانچه نمونه‌ای از فرش ایران را در اختیار داشته باشند، از آن همچون گنجینه‌ای گرانبها نگهداری می‌كنند.
امروزه حتی رقبایی كه سعی می‌كنند نقشه‌های ایرانی را در فرش‌های خود ببافند، بعد از بافت نیز با افتخار نام نقشه ایران را روی برچسب فرش بافته شده می‌زنند تا فروش آن تضمین شود. اما برای آن‌كه بدانیم علت شهرت و اعتبار فرش ایران در جهان چیست، باید با اصول و مسائل زیادی درخصوص فرش دستباف آشنایی داشته باشیم که یکی از این اصول طرح و نقش قالی یا فرش است.

فرش دستباف ایرانی نیز بخش مهمی از یک هنر ناب ایرانی است که از یک تقکر و ایده، سپس قلم و کاغذ شروع می‌شود و با بهم گره خوردن طبیعت، هنر و صنعت یک اثر ماندگار به نام فرش دستباف ایرانی تولید می‌شود. این اثر برگرفته از فرهنگ اجتماعی، قومیتی و نوعی معرفی زندگی مناطق مختلف ایران زمین است و با همه شهرت و عظمتش هنوز خود ما هم شناخت کاملی از آن نداریم. اگر یک نمونه از آن را ببینیم، نه می‌توانیم درباره خاستگاهش توضیح دهیم و نه درباره طرح و نقشش.

در انتخاب یک فرش نخستین نکته‌ای که اهمیت خاصی برای ما دارد طرح آن است. طرح‌هایی که قدمت دیرینه و تنوع بسیاری دارند. چنانچه شرکت سهامی فرش ایران چندین جلد کتاب مصور درخصوص طرح‌های فرش منتشر کرده است. ازاین‌رو بر آن شدیم تا انواع طرح و نقش‌های فرش ایرانی را در چندین پست به شما معرفی کنیم تا ببینید نقش تماشایی فرش دستباف ایرانی بر چهره دکوراسیون منزل شما چه جلوه‌ای می‌دهد.

قالی‌های ایرانی طرح‌های بسیاری داشته که هر کدام بسته به سلیقه افراد انتخاب می‌شوند. این طرح‌ها شامل طرح‌های باستانی و ابنیه اسلامی، بته‌جقه یا بته‌ای، شاه‌عباسی، اسلیمی، اقتباسی، واگیره‌ای یا بندی، درختی، ترکمن یا بخارا، شکارگاهی، قابی یا خشتی، گلدانی، گل فرنگ، محرابی، ماهی درهم، محرمات، هندسی و تلفیقی و… می‌شوند. یکی از این طرح‌ها که از دیرباز بافته می‌شده طرح سبزی‌کار است که آن را شرح می‌دهیم.

شرکت سهامی فرش کرمان با بیش از ۶۰ سال سابقه از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان فرش‌های اصیل کرمان است. ازجمله طرح‌های معروفی که در کارگاه‌های قالی‌بافی کرمان بافته می‌شود طرح‌هایی چون سبزی‌کار، تصویری و افشان است. از میان انواع طرح فرش کرمان می‌توان به فرش سبزی‌کار کرمان اشاره کرد که بهترین آن‌ها اغلب در حوزه قالی‌بافی راور بافته می‌شود و مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از طرح حافظ، لیلی و مجنون، خیام و منظره.

طرح سبزی‌کار ابتدا در شهر راور رشد نمود و بعد در سایر نقاط کرمان و کشور رواج پیدا کرد. مستندات و شواهد نشان می‌دهد که در ابتدا هنرمندان کرمانی از طرح سبزی‌کار در بافت فرش استفاده می‌کردند. در این طرح شکل درخت بافته نمی‌شود و فقط شاخه‌ها و ساقه‌هایی که پر از گل هستند در بافت فرش مشاهده می‌شود. در طرح سبزی‌کار برکه فیروزه‌ای رنگ در سطح فرش بافته می‌شود. به همین دلیل به این طرح آب‌نما نیز گفته می‌شود.
آنچه که در طرح سبزی‌کار بیشتر از همه چیز نمود پیدا می‌کند، طرح درختی است. به این معنا که نقوش فرش برگرفته از طبیعت و گل و گیاه هستند. این طرح نماد زیبایی و خوشبختی است. به همین دلیل این طرح در میان مردم ایران و خریداران سایر کشورهای جهان محبوبیت بسیار بالایی دارد.

طرح سبزی‌کار سرشار از گل‌های طبیعی خاصه نسترن و برگ‌هایی است که گاه با حاشیه و گاه بدون حاشیه بافته می‌شود و از کثرت گل و گیاه و زمینه سبز رنگ به سبزی‌کار معروف است .
در برخی از این طرح‌ها حاشیه فرش معروف به حاشیه سر خود، شکسته یا درباری است که با پهنای نسبتاً زیاد، اغلب با شاخه پیچ‌های مزین به برگ زیتون از متن جدا می‌شوند. نوعی از سبزی‌کار به آب‌نما مشهور است ترنج میانی اغلب از آب‌نمایی مشحون از گل‌های رنگارنگ تشکیل شده است.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح سبزی‌کار به این شرح است:

  • اولین ویژگی این است که در دسته طرح درختی قرار می‌گیرد یعنی برگرفته از طبیعت، درخت، گل و گیاه است.
  • ویژگی منحصربه‌فرد طرح سبزی‌کار بافته شدن یک برکه آب فیروزه‌ای در آن است. به همین دلیل هم به آن آب‌نما می‌گویند.
  • در طرح سبزی‌کار شکل و شمایل درخت بافته نمی‌شود و فقط ساقه‌ها و شاخه‌های پر گل در آن ترسیم می‌شود. عنصر و قالب اصلی این طرح همین شاخه‌ها و ساقه‌های پر گل است.
  • این طرح در حدود ۶۰ سال پیش در راور کرمان بافته شد و بعدها قالی‌بافان شهرهای دیگر مانند کاشان، اصفهان، تبریز، قم و تهران هم اقدام به بافتن این نوع قالی کردند.
  • نقش و نگار درخت در قالی به‌عنوان یک نماد زیبایی و خوشبختی در ایران و کشورهای اروپایی شناخته می‌شود. بنابراین این قالی در خیلی از کشورها محبوبیت داشته و از آن استقبال می‌شود.

یک‌میلیون یک، یک‌میلیون دو، یک‌میلیون سه، مبارکتان باشد!

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شرکت فرش بیش از چهل سال است که فرش‌های دست‌دوم را در حراج‌های هفتگی چوب‌زنی می‌کند. حراج هفتگی فرش دست‌باف هر دوشنبه و چهارشنبه در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار می شود. در حراج می‌توانید فرش بخرید، بفروشید، ببینید و لذت ببرید. شرکت در حراج برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و محدودیتی وجود ندارد. این حراج در طی سال‌های اخیر رشد بیشتری داشته است چه در میان تجار و چه در میان خریداران. به این بهانه با بیژن اسدی، چوب‌زن حراج گفت‌وگو کرده‌ایم.

حراج فرش شرکت سهامی فرش ایران از چه سالی آغاز شده است؟

این حراج بیش از ۴۰ سال سابقه دارد. یک حراج بسیار سالم و امن چه برای تجار و چه برای خانه‌دار است. یک صداقت خاصی در حراج شرکت است که فرش‌های دست‌دوم در آن به فروش می‌رسد.

 هدف از فروش فرش‌های دست‌دوم در این حراج چیست؟

اینجا یک بنگاه اقتصادی است. هم برای شرکت، هم برای خانه‌دار و هم برای تجاری که فرش‌هایشان را به اینجا می‌آورند مقرون‌به‌صرفه است. در محیط‌های دیگر خیلی سخت می‌توانند فرش‌هایشان را بفروشند. اگر هم موفق شوند فرش‌هایشان را بفروشند مجبورند به علت عدم اطلاع از قیمت واقعی به نازل‌ترین قیمت بفروشند.

از چگونگی روند تحویل فرش به شرکت سهامی فرش ایران بگویید؟

فروشنده فرش را می‌آورد و تحویل انبار شرکت می‌دهد. بعد رسید می‌گیرد. در مرحله بعد فرش‌ها کارشناسی می‌شود و قیمت نهایی فرش به صاحب فرش اطلاع داده می‌شود. اگر رضایت داشته باشد به شرکت می‌آید و باید فرمی را که مربوط قیمت است را تایید کند. همچنین هویت شخص باید برای شرکت محرز شود که صاحب فرش خود اوست.

فرش‌های دست‌دوم چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

در شرکت فرش‌ها توسط مهدی حضرتی، رضا آرانی هوشمند و محمدعلی بابایی در بخش ارزیابی قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت فرش‌ها نیز بسیار متعادل و متعارف است. برخلاف اینکه فرش‌ها را ارزیابی می‌شود، درنهایت نظر مثبت صاحب فرش برای ما ملاک است.

به‌طور مثال فرشی که اینجا می‌آورند یک‌میلیون تومان قیمت می‌گذارند. اگر شمایی که صاحب فرش هستید راضی نباشید فرشتان را می‌گیرید و می‌برید. اگر شما موافق این قیمت باشید، این قیمت می‌شود قیمت پایه‌ و کمتر از این به فروش نمی‌رود. امکان دارد فرش برود در حراج و با توجه به شرایط حراج بیشتر فروش برود. فروشنده هیچ‌وقت ضرر نمی‌کند. چون در جاهای دیگر فرشش را به این قیمت نمی‌تواند بفروشد. اینجا چون حالت رقابت در حراج است، فرش به قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. در حقیقت یک مزایده حضوری است.

فرش‌ها چگونه در صحن حراج چوب‌زنی می‌شوند؟

از قبل فهرستی به چوب‌زن می‌دهند که مشخصات فرش‌ها را نوشته است. مشخصات فرش برای کسانی که به حراج آمده‌اند خوانده می‌شود. هر عیب و ایرادی فرش داشته باشد برای مخاطب توضیح داده می‌شود. چون کسی که می‌خواهد فرش را بخرد یک یا دو دقیقه زمان دارد که زمان بسیار کمی است.

حالا آن کسی که اطلاعات فرشی داشته باشد بحثش جدا است. خودش می‌تواند با یک نگاه فرش اطلاعات و ایرادها را ببینید؛ اما کسی که خانه‌دار است اطلاعاتی ندارد و به همین دلیل تمام توضیحات داده می‌شود. مزایده حضوری است که حاضرین با بلند کردن دستشان قیمت را بالاتر می‌برند. در نهایت فرش به شخصی فروخته می‌شود که بالاترین قیمت را اعلام کرده است.

خریداران معمولاً از کدام نوع مخاطبان هستند؟

خریداران از خانه‌دار تا تجار و فروشنده‌های بازار هستند. خریدارانی از سفیران کشورهای مختلف هم داریم.

فرش‌های فروخته شده با چه شرایطی تحویل داده می‌شوند؟

کسانی که فرش‌‌ها را در صحن حراج می‌خرند حدود ۱۰ روز فرصت دارند تا فرش‌هایشان را ترخیص کنند. ۹۹ درصد می‌آیند و فرش‌هایشان را می‌برند.

فرش‌های فروخته نشده چه سرنوشتی دارند؟

فرش‌‌هایی که به فروش نمی‌رسد در سه یا چهار جلسه دیگر حراج با فاصله زمانی ارائه می‌شود. اگر فروش نرفت به صاحب فرش اطلاع داده می‌شود تا بیایید و فرشش را ببرد.

در این سی سال که چوب‌زن حراج بوده‌اید چه خاطرات خوب و بدی دارید؟

هر روز حراج یک خاطره است. به نظرم کسی که فکر می‌کند فرش را می‌شناسد، در حقیقت نمی‌شناسد. چون فرش یک دنیای بی‌انتها است. مثلاً فرشی اینجا می‌آید و نظر کارشناسی حدود ۱۰ میلیون تومان است؛ اما یک‌دفعه فرش ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این برای خود من که دارم چوب می‌زنم خیلی جالب است و باعث گرم شدن حراج می‌شود. تجاری هم که اینجا هستند چون فرش را می‌شناسند و برای منافع خودشان می‌خرند. هر دفعه حراج یکی یا دو فرش است که نه تنها من بلکه برای همه جالب است.

اتفاق بدی که تا حالا برایمان پیش نیامده است؛ اما گاهی کسانی که فرش می‌آورند اینجا حالا به‌ندرت شرایط فروش فرششان و علت فروش را به ما می‌گویند. مثلاً برای عمل جراحی و تأمین هزینه‌ها که روی من تأثیر می‌گذارد. دوست دارم فرشش به فروش برود تا مشکلش حل شود.

از جذابیت‌های چوب‌زنی فرش‌های دست‌دوم برایمان بگویید؟

جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. تجار که فرش می‌خرند دوست ندارند کسی بداند آن‌ها فرش را خریده‌اند. همکارانشان متوجه نشوند که چه کسی فرش را خریده است. علایق مختلفی دارند. روال این است که دست بلند کنند؛ اما دست بلند نمی‌کنند. ما اینجا چشمک‌های مختلف، دست بلند کردن، زدن روی پا، سر خاراندن را داریم. تعدادی این کارها را نمی‌کنند بلکه فقط نگاه می‌کنند. من از نگاه آن‌ها می‌فهم که قیمت را باید بالا ببرم.

دوستانی که می‌آیند اینجا فرش می‌خرند می‌گویند: «اسدی تو واقعاً همه را شناختی». از حدود ۵۰ تاجری که به حراج می‌آیند، ۴۰ نفرشان برای انتخاب فرش شکل خاصی دارند. چون نمی‌خواهند کسی بداند که آن‌ها فرش را خریده‌اند.

و سخن آخر؟

کارم در حراج دو ساعت است. ولی من از صبح به شرکت می‌آیم تا فرش ببینم و اطلاعات بیشتری از فرش بگیرم. من از این اطلاعات در حراج استفاده می‌کنم. بیشتر هم برای خانه‌دار این‌ها را می‌گویم. وگرنه کسی که تاجر فرش است نیازی به توضیح ندارد به راحتی بیدخوردگی را تشخیص می‌دهد و می‌داند که هزار تومان خرج دارد یا صد هزار تومان. من مجبورم برای یک خانه‌دار توضیح بدهم که این بیدخوردگی صد هزار تومان هزینه دارد. این را که می‌گویم خودم خوشحال می‌شوم که خانه‌دار هم با اطلاع آن فرش را می‌خرد.

مدیر پیشین شعبه نایین درگذشت

محسن دادوند متولد ۲۰ شهریور ماه ۱۳۵۹، یکی از نخبگان فرش دست‌باف ایران در روز ۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ درگذشت. وی از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد فرش، نفر سوم المپیاد فرش در سال ۱۳۸۹، استاد دانشگاه هنر شهرکرد و عضو کمیته علمی یازدهمین المپیاد فرش دست‌باف در بخش مرمت در دانشگاه شیراز بود.

همچنین دادوند با همکاری اسماعیل کمالی، از استادان دانشگاه هنر شهر کرد تابلو فرش یادمان شهدای هسته‌ای را طراحی کرده بودند. این تابلوفرش در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور در شهرکرد بافته و به سازمان انرژی اتمی ایران اهدا شد.

«انالله و انالیه راجعون

خانواده محترم دادوند

با نهایت تاسف و تاثر ضایعه غم بار درگذشت همکار عزیزمان و رئیس پیشین شعبه نایین

مرحوم محسن داودند

را خدمت شما و خانواده شرکت سهامی فرش ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای روح پاک آن مرحوم علو درجات و مغفرت الهی و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل آرزومندیم.»

هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان

شرکت سهامی فرش ایران

                                                                                                                                                                                                                      

کوروش ذاکری در کارگاه قالی‌بافی شعبه یزد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران در روز یکشنبه کوروش ذاکری، معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران و نمایندگان آستان قدس از کارگاه قالی‌بافی یزد بازدید کردند.

در این بازدید معاون تولید و نمایندگان از قالی‌های سفارشی آستان دیدن کردند. همچنین مسئولان کارگاه گزارشی از روند مراحل بافت قالی‌ها ارائه دادند. کیفیت قالی‌ها نیز بسیارعالی و رضایت‌بخش بوده است.

نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ستاد برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان، این نمایشگاه که مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر دست هنرمندان فعال در حوزه فرش دست‌باف را گردهم جمع کرده، در ۱۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و با حضور ۱۵۱ شرکت، موسسه و فعال حوزه فرش از استان‌های مختلف کشور برپا شده است.
تولیدکنندگان، فروشندگان، طراحان و نقاشان فرش دست‌باف در کنار فعالان حوزه رنگرزی و ریسندگی و تولید کرک و پشم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بهترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای تولید فرش اصفهان مانند صفدرزاده حقیقی، صیرفیان، عصاچی و دردشتی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و همراه با فعالان این بخش از استان‌های اصفهان، تهران، یزد، قم، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان‌جنوبی، کرمان، فارس و گلستان به ارائه زیباترین آثار خلق شده توسط هنرمندان فرش دست‌باف می‌پردازند. همچنین شرکت سهامی فرش ایران در این دوره از نمایشگاه حضور دارد.
این دوره از نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان نسبت به دوره‌های گذشته ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش قابل توجه فضا، برگزاری رویدادهای جانبی و نشست‌های تخصصی همزمان با برگزاری نمایشگاه، رونمایی از چند تخته فرش منحصر به فرد که با هدف هدیه به ضریح ائمه اطهار تولید شده است، حضور و هم‌افزایی صنایع‌دستی و گردشگری با فرش دست‌باف، شبیه‌سازی خانه ایرانی در نمایشگاه، ایجاد ایستگاه صادراتی برای مشاوره به غرفه‌داران و حضور زنجیره تولید فرش دست‌باف در نمایشگاه از تولید کرک و پشم، ریسندگی، طراحی و نقاشی و نقطه‌زنی، بافت، تولید، فروش و صادرات اشاره کرد.
بیست‌وسومین نمایشگاه فرش دست‌باف اصفهان به عنوان یک رویداد هنری و تجاری، در کنار خود میزبان رویدادهای جانبی بسیاری خواهد بود. ازجمله این رویدادها برگزاری جلسه کمیته فرش دست‌باف اصفهان با رویکرد توسعه صادرات، بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان اصفهان در نمایشگاه اکسپو دوبی، برندسازی و افزایش فروش فرش دست‌باف با تکیه بر ابزارهای نوین، نشست تخصصی کاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌اندیشی مشترک صادرکنندگان فرش دست‌باف و صنایع‌دستی به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری در تبیین نقشه راه حوزه فرش دست‌باف اصفهان و سراسر کشور ایفا خواهد کرد.
این نمایشگاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به بازدید از فرش‌های شرکت سهامی فرش ایران در غرفه B124 می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۹ روزهای سوم تا هشتم اسفندماه ۱۳۹۹ به محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

شعبه شیراز شرکت سهامی فرش ایران افتتاح شد

شرکت سهامی فرش دارای ۲۴ شعبه در سرتاسر ایران است. شرکت با توجه به تلاش خود برای افزایش شعبه‌ها و تامین فرش‌های مناطق مختلف ایران برآن شد تا شعبه استان فارس را در شهرستان شیراز راه‌اندازی کند. به این بهانه با فاطمه رجبی مدیر شعبه شیراز شرکت فرش ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نوع تولیدات شرکت سهامی فرش ایران در این منطقه را توضیح بدهید؟

در میان استان‌های ایران، فارس بالاترین جمعیت عشایری کشور را دارد و ایلات قشقایی، باصری، عرب، افشار، کهگیلویه و خمسه هنوز بخش شایان توجهی از جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند. قالی‌بافی در میان عشایر استان فارس، زیباترین هنر دستی محسوب شده و آمیزه‌ای از کار، تلاش و هنر زنان عشایر را به تصویر می‌کشد. هنر بافندگی در فارس ابتدا هنری عشایری و سپس هنری روستایی به شمار می‌رود. بنابراین نوع تولیدات شعبه فارس نیز با محوریت دستبافته‌های عشایری و روستایی استان  در دو گروه تخت‌باف‌ها و گره‌دارها است.

  • مواد اولیه فرش‌ها را چگونه تأمین می‌کنید؟

پشم گوسفندان استان فارس از روزگاران باستان به لطافت و درخشندگی فوق‌العاده نامور بوده و طبیعی است که ما نیز در تهیه مواد اوليه تولیداتمان از این پتانسیل استفاده می‌کنیم. نکته قابل‌توجه در تولیدات ما در شرکت سهامی فرش استفاده از این نخ‌های دست ریس با رنگرزی گیاهی و ارگانیک است که  سلامت بافنده و مصرف‌کننده و همچنین کمک به حفظ محیط‌زیست را به ارمغان می‌آورد. اصالت و قدمت قالی‌بافی در سرزمین فارس و همچنین صادرات محور بودن، بازارپسندی، دست ریس بودن مواد اوليه و همچنین رنگرزی گیاهی ارگانیک از نقاط قوت تولید در فارس است و از دلایل راه‌اندازی شعبه استان فارس نیز این پتانسیل بالا است.

  • چه هدفی برای رشد شعبه شیراز شرکت دارید؟

اهداف اصلی ما در شعبه شیراز تولید با حفظ اصالت فرش استان، ترویج فرهنگ فرش و اشتغال‌زایی است.

  • سخن آخر؟

 شرکت سهامی فرش ایران در سال‌های گذشته در استان فارس (در شهرستان آباده) دارای نمایندگی بوده و فعالیت‌های چشمگیری داشته است. امیدوارم با حضور مجدد شرکت سهامی فرش در شیراز بتوانیم از ظرفیت‌های بزرگ این استان استفاده کنیم.