گفت و گو ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

حراج فرش شرکت سهامی فرش ایران

یک‌میلیون یک، یک‌میلیون دو، یک‌میلیون سه، مبارکتان باشد!

بیژن اسدی از سال ۱۳۶۷ در بخش‌های فروش و تولید با شرکت سهامی فرش ایران همکاری می‌کند. او از سال ۱۳۶۹ تاکنون نیز به‌عنوان چوب‌زن حراج مشغول به کار است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شرکت فرش بیش از چهل سال است که فرش‌های دست‌دوم را در حراج‌های هفتگی چوب‌زنی می‌کند. حراج هفتگی فرش دست‌باف هر دوشنبه و چهارشنبه در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار می شود. در حراج می‌توانید فرش بخرید، بفروشید، ببینید و لذت ببرید. شرکت در حراج برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و محدودیتی وجود ندارد. این حراج در طی سال‌های اخیر رشد بیشتری داشته است چه در میان تجار و چه در میان خریداران. به این بهانه با بیژن اسدی، چوب‌زن حراج گفت‌وگو کرده‌ایم.

حراج فرش شرکت سهامی فرش ایران از چه سالی آغاز شده است؟

این حراج بیش از ۴۰ سال سابقه دارد. یک حراج بسیار سالم و امن چه برای تجار و چه برای خانه‌دار است. یک صداقت خاصی در حراج شرکت است که فرش‌های دست‌دوم در آن به فروش می‌رسد.

 هدف از فروش فرش‌های دست‌دوم در این حراج چیست؟

اینجا یک بنگاه اقتصادی است. هم برای شرکت، هم برای خانه‌دار و هم برای تجاری که فرش‌هایشان را به اینجا می‌آورند مقرون‌به‌صرفه است. در محیط‌های دیگر خیلی سخت می‌توانند فرش‌هایشان را بفروشند. اگر هم موفق شوند فرش‌هایشان را بفروشند مجبورند به علت عدم اطلاع از قیمت واقعی به نازل‌ترین قیمت بفروشند.

از چگونگی روند تحویل فرش به شرکت سهامی فرش ایران بگویید؟

فروشنده فرش را می‌آورد و تحویل انبار شرکت می‌دهد. بعد رسید می‌گیرد. در مرحله بعد فرش‌ها کارشناسی می‌شود و قیمت نهایی فرش به صاحب فرش اطلاع داده می‌شود. اگر رضایت داشته باشد به شرکت می‌آید و باید فرمی را که مربوط قیمت است را تایید کند. همچنین هویت شخص باید برای شرکت محرز شود که صاحب فرش خود اوست.

فرش‌های دست‌دوم چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

در شرکت فرش‌ها توسط مهدی حضرتی، رضا آرانی هوشمند و محمدعلی بابایی در بخش ارزیابی قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت فرش‌ها نیز بسیار متعادل و متعارف است. برخلاف اینکه فرش‌ها را ارزیابی می‌شود، درنهایت نظر مثبت صاحب فرش برای ما ملاک است.

به‌طور مثال فرشی که اینجا می‌آورند یک‌میلیون تومان قیمت می‌گذارند. اگر شمایی که صاحب فرش هستید راضی نباشید فرشتان را می‌گیرید و می‌برید. اگر شما موافق این قیمت باشید، این قیمت می‌شود قیمت پایه‌ و کمتر از این به فروش نمی‌رود. امکان دارد فرش برود در حراج و با توجه به شرایط حراج بیشتر فروش برود. فروشنده هیچ‌وقت ضرر نمی‌کند. چون در جاهای دیگر فرشش را به این قیمت نمی‌تواند بفروشد. اینجا چون حالت رقابت در حراج است، فرش به قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. در حقیقت یک مزایده حضوری است.

فرش‌ها چگونه در صحن حراج چوب‌زنی می‌شوند؟

از قبل فهرستی به چوب‌زن می‌دهند که مشخصات فرش‌ها را نوشته است. مشخصات فرش برای کسانی که به حراج آمده‌اند خوانده می‌شود. هر عیب و ایرادی فرش داشته باشد برای مخاطب توضیح داده می‌شود. چون کسی که می‌خواهد فرش را بخرد یک یا دو دقیقه زمان دارد که زمان بسیار کمی است.

حالا آن کسی که اطلاعات فرشی داشته باشد بحثش جدا است. خودش می‌تواند با یک نگاه فرش اطلاعات و ایرادها را ببینید؛ اما کسی که خانه‌دار است اطلاعاتی ندارد و به همین دلیل تمام توضیحات داده می‌شود. مزایده حضوری است که حاضرین با بلند کردن دستشان قیمت را بالاتر می‌برند. در نهایت فرش به شخصی فروخته می‌شود که بالاترین قیمت را اعلام کرده است.

خریداران معمولاً از کدام نوع مخاطبان هستند؟

خریداران از خانه‌دار تا تجار و فروشنده‌های بازار هستند. خریدارانی از سفیران کشورهای مختلف هم داریم.

فرش‌های فروخته شده با چه شرایطی تحویل داده می‌شوند؟

کسانی که فرش‌‌ها را در صحن حراج می‌خرند حدود ۱۰ روز فرصت دارند تا فرش‌هایشان را ترخیص کنند. ۹۹ درصد می‌آیند و فرش‌هایشان را می‌برند.

فرش‌های فروخته نشده چه سرنوشتی دارند؟

فرش‌‌هایی که به فروش نمی‌رسد در سه یا چهار جلسه دیگر حراج با فاصله زمانی ارائه می‌شود. اگر فروش نرفت به صاحب فرش اطلاع داده می‌شود تا بیایید و فرشش را ببرد.

در این سی سال که چوب‌زن حراج بوده‌اید چه خاطرات خوب و بدی دارید؟

هر روز حراج یک خاطره است. به نظرم کسی که فکر می‌کند فرش را می‌شناسد، در حقیقت نمی‌شناسد. چون فرش یک دنیای بی‌انتها است. مثلاً فرشی اینجا می‌آید و نظر کارشناسی حدود ۱۰ میلیون تومان است؛ اما یک‌دفعه فرش ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این برای خود من که دارم چوب می‌زنم خیلی جالب است و باعث گرم شدن حراج می‌شود. تجاری هم که اینجا هستند چون فرش را می‌شناسند و برای منافع خودشان می‌خرند. هر دفعه حراج یکی یا دو فرش است که نه تنها من بلکه برای همه جالب است.

اتفاق بدی که تا حالا برایمان پیش نیامده است؛ اما گاهی کسانی که فرش می‌آورند اینجا حالا به‌ندرت شرایط فروش فرششان و علت فروش را به ما می‌گویند. مثلاً برای عمل جراحی و تأمین هزینه‌ها که روی من تأثیر می‌گذارد. دوست دارم فرشش به فروش برود تا مشکلش حل شود.

از جذابیت‌های چوب‌زنی فرش‌های دست‌دوم برایمان بگویید؟

جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. تجار که فرش می‌خرند دوست ندارند کسی بداند آن‌ها فرش را خریده‌اند. همکارانشان متوجه نشوند که چه کسی فرش را خریده است. علایق مختلفی دارند. روال این است که دست بلند کنند؛ اما دست بلند نمی‌کنند. ما اینجا چشمک‌های مختلف، دست بلند کردن، زدن روی پا، سر خاراندن را داریم. تعدادی این کارها را نمی‌کنند بلکه فقط نگاه می‌کنند. من از نگاه آن‌ها می‌فهم که قیمت را باید بالا ببرم.

دوستانی که می‌آیند اینجا فرش می‌خرند می‌گویند: «اسدی تو واقعاً همه را شناختی». از حدود ۵۰ تاجری که به حراج می‌آیند، ۴۰ نفرشان برای انتخاب فرش شکل خاصی دارند. چون نمی‌خواهند کسی بداند که آن‌ها فرش را خریده‌اند.

و سخن آخر؟

کارم در حراج دو ساعت است. ولی من از صبح به شرکت می‌آیم تا فرش ببینم و اطلاعات بیشتری از فرش بگیرم. من از این اطلاعات در حراج استفاده می‌کنم. بیشتر هم برای خانه‌دار این‌ها را می‌گویم. وگرنه کسی که تاجر فرش است نیازی به توضیح ندارد به راحتی بیدخوردگی را تشخیص می‌دهد و می‌داند که هزار تومان خرج دارد یا صد هزار تومان. من مجبورم برای یک خانه‌دار توضیح بدهم که این بیدخوردگی صد هزار تومان هزینه دارد. این را که می‌گویم خودم خوشحال می‌شوم که خانه‌دار هم با اطلاع آن فرش را می‌خرد.


کلمات کلیدی: