از هریس و تبریز تا شیراز و کرمان در حراج فرش

در این جلسه از حراج ۱۰۲ تخته انواع گونه‌های فرش دستباف در ۵۷ نوبت عرضه شد که از مجموع فرش‌های عرضه شده ۹ مورد هیچ پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه نداشت و فرش‌های عرضه شده در ۴۸ نوبت دیگر با پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شد.


کمترین قیمت عرضه شده در این جلسه از حراج مربوط به سه تخته گلیم بود که با قیمت پایه ۳۵۰ هزار تومان عرضه و با پیشنهاد ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.
بالاترین قیمت عرضه فرش در این جلسه، مربوط به یک پارتی فرش با تعداد ۲۴ تخته قالی درشت باف با مجموع ۳۶٫۵ متر مربع مساحت بود که با قیمت پایه ۳۹ میلیون تومان عرضه و نهایتا به بالاترین پیشنهاد به ارزش ۴۴ میلیون تومان فروخته شد. این نوع عرضه فرش به صورت یکجا در حراج فرش دست‌باف کهنه بی‌سابقه بود که در سی‌امین جلسه حراج سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد.
بیشترین رشد قیمت از قیمت پایه هم در این جلسه از حراج مربوط به دو تخته فرش بلوچ و ترکمن بود که با قیمت پایه ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد و با رشدی سه برابری به قیمت ۲ میلیون و چهارصد هزار تومان فروخته شد.


با توجه به استقبال انجام شده جلسات حراج تا پایان سال ۱۴۰۰ دو جلسه در هر هفته برگزار می‌شود. که علاوه بر روزهای دوشنبه در روزهای چهارشنبه هم بین ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ این جلسات برگزار خواهد شد.


عکس: عبدالحسین قاسم‌نژاد

بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان

فرش تبریز رکورد زد

در بیست و هشتمین جلسه حراج حضوری فرش‌های کارکرده سال ۱۴۰۰ که در محل دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه با حضور علاقمندان و کسبه بازار فرش دستباف برگزار شد، فرش‌ها در ۵۷ نوبت عرضه که ۴۳ مورد آن به بالاترین پیشنهاد فروخته شد.


در این جلسه از حراج یک قالی قدیمی کرمان رکوردار بیشترین افزایش از قیمت پایه بود که با رقم ۸ میلیون تومان در سالن عرضه شد و نهایتا با رقم سی میلیون تومان فروخته شد. بالاترین قیمت فروش این جلسه از حراج هم مربوط به یک قالی تبریز بود که با قیمت پایه ۳۵ میلیون تومان در سالن حراج عرضه و نهایتا با قیمت ۴۳ میلیون تومان فروخته شد. پایین ترین قیمت این حراج هم مربوط به یک کیف گلیمی بود که با قیمت ۳۵۰ هزار تومان عرضه و نهایتا با قیمت ۵۰۰ هزارتومان فروخته شد.

جلسات حراج فرش دستباف کهنه هر دوشنبه با حضور علاقمندان به فرش و کسبه محترم بازار فرش دستباف حدود ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ در محل دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران واقع در خیابان فردوسی برگزار می‌شود.


عکس‌ها: عبدالحسین قاسم نژاد

لوح جشنواره صنعت سلامت محور

دریافت لوح زرین جشنواره ملی صنعت سلامت محور

چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت محور با رویکرد ارتقای سلامت صنایع تولیدی و خدماتی و معرفی سازمان های پاسخگو و مسئولیت پذیر حوزه سلامت کشور،با چشم انداز بهبود و توسعه مستمر فرآیند های سلامت محور در تاریخ سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور مقامات عالی و مسئولین سلامت در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار شد.

اهداف برگزاری جشنواره ملی صنعت سلامت محور:

۱- پایش،رتبه بندی،اعتبار بخشی و تشویق مجموعه‌های متعهد به امر‌سلامت.
۲- تشکیل کارگروه‌های تخصصی سلامت محور در صنایع تولیدی و‌خدماتی کشور.
۳- فرهنگ سازی در جهت تغییر نگرش صنایع در راستا ارتقای سلامت و بهداشت کشور.

جشنواره ملی صنعت سلامت محور با همکاری و همراهی جامعه دانشگاهی،انجمن های علمی و حمایت سازمان‌های متولی سلامت کشور در تلاش است سلامت محوری را در مرکز توجه الویت سیاست های سازمان ها قرار دهد.

شرکت سهامی فرش ایران با شرکت در این جشنواره علاوه بر پایش و رعایت استانداردهای سلامت محور موفق به دریافت لوح زرین اشتهار گردید.


متن لوح زرین اشتهار به شرح زیر است :

شرکت سهامی فرش ایران

مدیرعامل جناب آقای مجید محمد پناه

با استعانت از الطاف الهی و بر اساس آئین نامه اعطای جوایز جشنواره ملی صنعت سلامت محور،عملکرد آن شرکت بر اساس مستندات ارسالی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت ، که به استناد مصوبه هیئت داوران جشنواره شایسته احراز دریافت گواهی

اشتهار

گردیده اید.لذا ضمن تقدیر و تجلیل از تلاش و زحمات مستمری که شما و همکاران گرامیتان به منظور تعهد به استقرار و نهادینه نمودن شاخص های سلامت در محصولات و خدمات انجام داده اید، استمرار توفیقات مجموعه را در ارزیابی های آتی آرزومندیم.

یاسر اسماعیل لو

دبیرعلمی و رئیس کمیته داوران

پنجمین‌ همایش‌ ملی‌ دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش برگزار شد

از ﻫﻤﯿﻦ رو اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤﯽ ﻓـﺮش ایـﺮان با مشارکت دانشگاه شیراز  برای پرکردن خلاء فرصت لازم برای ارائه یافته‌های پژوهشی دانشجویان، دانش‌آموختگان و پژوهشگران فرش کشور و برگزاری رویدادی برای رفع وقفه چند ساله در برگزاری همایش‌های علمی در حوزه فرش، ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه ﺳـﺎیر ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﺣﻤـﺎیتی «پنجمین همایش ملی دستاوردهای علمی پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان فرش ایران» را  در ﺗﺎریخ ۱۹ و ۲۰ آبان ۱۴۰۰ به صورت وبینار ﺑﺮﮔﺰار کرد.

در بیان اهداف این همایش آمده است:
رﺷﺘﻪ ﻓﺮش در ﻣﻘﺎﻃﻊ ﮐﺎرداﻧﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳـﯽ‌ارﺷـﺪ داﻧﺸﺠﻮ و داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎﻧﯽ را ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐـﺮده ﮐـﻪ ﻻزم و ﺿـﺮوری اﺳـﺖ در ﻗﺎﻟـﺐ یـﮏ رویـﺪاد ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، ﻫﻨـﺮی و ﻋﻠﻤـی دﺳﺘﺎوردﻫﺎی آنﻫﺎ ﻧﻤﺎیان ﺷﻮد ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﻬﺘﺮینﻫﺎ در یک ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ، داﻧﺸﺠﻮیان، داﻧﺶ‌آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ اﻣﺮ ﺑـه ﺑﯿﺎن ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖ و ﺗﻬﺪیدﻫﺎی ﭘﯿﺶ‌روی رﺷﺘﻪ ﻓﺮش ﺑﭙﺮدازﻧﺪ؛ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﻫﻢ‌ﻓﮑـﺮی، راه‌کارﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮای ﺣـﻞ ﻣﺸﮑﻼت اﻧﺪیشیده ﺷﻮد.

گفتنی است در آیین گشایش این رویداد مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران جناب آقای مجید محمدپناه پس از خیر مقدم به اعضاء محترم انجمن علمی فرش ایران، فرهیختگان و دانشجویان محترم حاضر در این همایش با نگاهی کوتاه به تاریخچه و اهداف شرکت سهامی فرش ایران در جهت تجلی و بازگشت جایگاه فرش ایران به بازرهای جهانی پرداختند.

ایشان ضمن اشاره به مشکلات صنعت فرش ایران و فاصله گرفتن از جایگاه اصلی خود در بازارهای جهانی و جاماندن از سایر رقبا،  به راهکارهای جدید برای برون رفت از این شرایط اشاره نمودند که یکی از مهمترین آن علمی‌تر شدن روش تولید و تامین مواد اولیه تا ارائه محصول فاخر و ارزشمند ایرانی دانسته و تاثیرگذارترین مورد آن را ایجاد تحول در بخش طرح و رنگ مطابق با سلیقه بازارهای روز ایران و دنیا در کنار حفظ اصالت فرش ایران دانستند.

ایشان همچنین ایجاد تحولی نو و علمی در صنعت فرش را عاملی موثر در برگشت بازارهای جهانی و به طبع آن کارآفرینی و استفاده از تمام ظرفیت دانشگاهی در این صنعت دانستند که باعث فعال تر شدن دانشجویان و دانش پژوهان صنعت فرش میشود.

در آیین پایانی این رویداد دو روزه که در بخش‌های مختلفی از جمله تجلیل از بزرگان فرش، معرفی آثار دانشجویان فرش، معرفی کارآفرینان فرش و ارائه مقالات منتخب همایش پیگیری شد دومین جایزه کارآفرینی استادغلامرضا ذوالانواری در زمینه فرش به آقای دکتر احمدرضا احمدی اعطا شد. همچنین منتخبین همایش در بخش‌های کارآفرینی، دانشجو و دانش‌آموخته نمونه و پایان نامه برتر و قابل تقدیر اعلام شد.

بیانیه پایانی همایش هم به شرح زیر قرائت شد:
۱- دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی به عنوان پیشران های اصلی حرکت علمی در جامعه ی فرش ایران شناخته می شوند ، لذا توجه به پژوهش های کاربردی در کنار اولویت های بنیادین می تواند زمینه ساز توسعه ی علمی و عملی فرش دستباف ایران باشد.
۲- جوانان دانشجو و دانش آموخته ی فرش انتظار دارند ، دانشگاهها ، مراکز دولتی متولی و نهادهای خصوصی مرتبط با فرش به هنر، دانش و تجربه ی آنها اعتماد داشته و زمینه حضور هر چه بیشتر آنها را در عرصه های تولید، عرضه، آموزش و سیاست گذاری فرش ایران فراهم سازند.
۳- مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی فرش دستباف در ایران باید توسط افراد خبره، تحصیلکرده، دلسوز و آشنا به حوزه فرش دستباف اداره شود، لذا شرکت کنندگان در این همایش ملی علمی از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارند تا اداره فرش ایران را به دانش آموختگان و متخصصین تحصیل کرده ی این رشته واگذار نماید.
۴- انتظار می رود متولیان دولتی و نهادهای خصوصی فرش دستباف ایران به انجمن علمی فرش که متشکل از جمعی از فرهیختگان، پژوهشگران، دلسوزان و دانش آموختگان فرش دستباف است، نگرشی مشاور مآبانه داشته و از تجارب اعضای انجمن در سطوح سیاستگذاری، اجرایی و آموزشی بهره بگیرند.
۵- در شرایط دشوار کنونی با توجه به آسیب های تحریم های ظالمانه بر پیکره ی اقتصاد فرش ایران الزم و ضروری به نظر می رسد که اهتمام و توجه ویژه ای به مشکالت و آسیب های وارده بر پیکر تولید و صادرات فرش ایران صورت بپذیرد. در این راستا کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی و کارگروه های تخصصی دولت باید از تجارب و دانش پژوهشگران، دانش آموختگان و دانشجویان فرش ایران بهره ی بیشتری ببرند
۶- پژوهش و تحقیق اصولی و علمی نیاز به حمایتهای مادی و معنوی ویژه دارد، لذا در این راستا نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی ذی ربط باید حمایت بیشتری از پژوهش های کاربردی در حوزه ی فرش دستباف داشته باشند
۷- فاصله گرفتن نظام آموزش عالی فرش با بدنه ی بازار می تواند بخشی از سرمایه های مادی، اجتماعی و انسانی این مرز و بوم را تحتالشعاع قرار دهد ، لذا شرکتکنندگان در این همایش تقاضا دارند زمینه های همکاری دانشگاه و بازار به صورت دوطرفه فراهم گردد تا از این طریق بتوان زمینه ی اشتغال بیشتر دانش آموختگان فرش را فراهم نموده و آموزش های کاربردی و مفید موجب افزایش دانش، تجربه و مهارت دانشآ موختگان گردد
۸- از جوانان تحصیلکرده و فرهیخته ی فرش دستباف انتظار می رود که با نگرشی مسئله محور و بدون توجه به موانع موجود، عاشقانه مشکالت و نیازهای فرش دستباف را شناسایی و برای رفع آنها راهکارهای عملیاتی جستجو و جهت اجرایی کردن آنها تالش وافر بنمایند.
۹- بهره‌گیری از تمام ظرفیت های موجود فرش دستباف در راستای اعتالی این هنر ملی و بومی باید در دستور کار همه دلسوزان و فرهیختگان حوزه ی فرش دستباف قرار بگیرد. در پایان از خداوند متعال تقاضا داریم به همه ی ما این توفیق و توانایی را مرحمت بفرماید تا بتوانیم در راستای اعتالی فرش این مرز و بوم گام برداشته و موانع و مشکالت را یکی پس از دیگری پشت س ر بگذاریم. فرش ایران آینه ی فرهنگ غنی و تمدن کهن ایرانی است لذا شایسته آن است که این هنر اصیل بیش از پیش مورد توجه و اهتمام همه عاشقان ایران قرار بگیرد.
نفرات برتر و برگزیدگان همایش به شرح ذیل می باشند:

فرش کرمان

فرش کرمان

کرمان یکی از استانهای تولید کننده قالی‌ و فرش دستباف با قدمتی دیرینه است.

مناطقی چون ماهان،راور،زرند،رفسنجان و کرمان شهری باف و بخش های تابعه روستایی باف هستند. حوزه های فرش بافی کرمان عبارتند از: چوپال، ماهان، قیط‌العرب، اسفندقه،افشار، یرجان، رفسنجان، راور، کرمان، بافت و جیرفت.

از میان این مناطق شهری باف کرمان،شهر راور در صدر است و از میان مناطق روستایی باف و عشایری،سیرجان از همه مشهورتر است. قالی های شهری باف و روستایی باف استان اکثرا سه پود هستند و استفاده از گره نامتقارن در آنها رایج است.

کرمان یکی از مراکز قالیبافی ایران که در قالی‌های خود به جای یک یا دوپود از روش سه پود گذاری استفاده میکنند. پود اول‌و‌سوم از حیث ضخامت یکسان اند و قدری از نخ چله نازک‌ترند و پود وسط بسیار نازک است.

از ویژگی های فنی فرش‌های کرمان میتوان به سبک بودن بافت، فارسی باف و لول باف بودن آن اشاره کرد. طرح قالی کرمان بیش از هرچیز مربوط به در هم آمیختن <<طرح و رنگ>> است.

نقشه های خوشه‌انگوری، گلدانی، درختی، سبزیکارچمنی، ستونی۳۳پل، قاب‌قرآنی، بته‌جقه‌ای،لچک‌ترنج‌کف ساده، شکارگاه و افشان، گوبلن و گلفرنگ، خشتی و لوزی خاتم ، اردبیلی و برگ چغندری میتوان یاد کرد که نقشه های سرام ، قاب قرآنی و گل کومه ای مختص کارهای کرمان میباشد.

دلایل مهم شهرت قالی بافی کرمان

در تهیه قالی های مطبوع و زیبا بر روی متن های کم رنگ مهارت و استادی پیدا کرده اند. به همین دلیل کرمان در زمینه تهیه قالی های زیبا و نفیس از مایه های روشن بی رقیب است.
در هیچ یک از قالی های مرغوب کرمان کمتراز ۱۵ رنگ به کار به کار نرفته است و از تخته قالی‌های نفیس دوبرابر این تعداد رنگ بهره گرفته شده است.

شرکت سهامی فرش ایران نیز در کرمان درای شعبه تولیدی میباشد و قالی های بسیار زیبایی تولید می کند که اصالت و کیفیت فرش های کرمان را حفظ کرده و در فروشگاههای خود عرضه میکند.

حراج

مزایده فرش کارکرده (حراج هفتگی)

حراج فرش!

دوشنبه های شگفت انگیز در شرکت سهامی فرش ایران

مزایده حضوری (حراج هفتگی) فرش دستباف کارکرده هر دوشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار می شود.

در این مزایده (حراج‌هفتگی) میتوانید فرش و سایر دستبافته های کارکرده  را بخرید، بفروشید، ببینید و از رقابت هیجان انگیز خریداران لذت ببرید!

شرکت در حراج برای عموم علاقمندان آزاد است و محدودیتی وجود ندارد.

اگر مایل هستید در یک رویداد هیجان انگیز فرش حضورداشته باشید قطعا پیشنهاد می کنیم حداقل یکبار حراج فرش را از نزدیک ببینید.

در این رویداد هفتگی شرکت سهامی فرش ایران انواع فرش‌ها با تنوع قیمت،کیفیت،ابعاد،سبک و قدمت ارائه می شود که برخی از نمونه های آن شمارا شگفت زده میکند.

شما نیز میتوانید فرش دستباف،گلیم،گبه و تابلو فرش دست دوم و کارکرده خود را در ایام هفته به غیر از روز حراج جهت ارزیابی و ارائه در مزایده حضوری به شرکت سهامی فرش ایران تحویل داده و فروش، فرش‌خود را در یک رقابت‌هیجانی‌در بین خریداران‌از نزدیک تجربه و مشاهده کنید.

فرش‌شمادرمزایده (حراج‌هفتگی) شرکت سهامی فرش‌ایران،به بالاترین‌پیشنهاد فروخته میشود .

کلیه‌مراحل ازاجراء،فروش‌و تسویه‌حساب با‌خریدار و واکذارکننده فرش به عهده شرکت سهامی فرش ایران میباشد.

پس از فروش فرش دستباف کارکرده، شرکت سهامی فرش ایران  باکسر ۱۰درصد کارمزد از مبلغ فروش نهایی با شما تسویه‌حساب میشود و یا میتوانید با استفاده از طرح‌های متنوع فروش از جمله تعویض فرش‌کهنه با فرش‌نو و همچنین تسهیلات خرید فرش‌دستباف تا سقف ۵۰۰میلیون ریال در اقساط ۲۰ ماهه بدون کارمزد استفاده نمایید.

نقش‌مایه درخت بید مجنون در طرح خشتی

بررسی نقشمایه درخت بید مجنون در قالی “نقش خشتی” استان چهار محال بختیاری

طرح درخت یکی از مهمترین و اصیل ترین نقشمایه های تزئینی و عرفانی هنرهای سنتی ایران است.

نمونه ای از آن درخت بید مجنون است که در نگاره و آثار هنری ایرانی خصوصا فرش دستباف برخی از مناطق نمایان است. به همین ترتیب به معرفی این نقشمایه بویژه “قالی خشتی” در استان چهارمحال بختیاری می پردازیم.
در حال حاضر نقشه خشتی یکی از پرطرفدارترین گونه های قالی در بین بیشتر قالیبافان و تولید کنندگان چهارمحال بختیاری است.

به نحوی که در بعضی مناطق استان مانند سامان تقریبا کلیه بافندگان این نقشه را عموما در ابعاد ۲در۳ یا ۳در۴متر تولید می کنند. مرغوب ترین قالی خشتی از نظر رنگرزی و کیفیت رنگ های طبیعی ، تنوع طرح و نقش، زیبایی و دوام در چالشتر تولید می شود .

نماد بید مجنون در قالی نقش خشتی از گذشته تاکنون با تحولاتی در طرح و رنگ به شکل چشمگیر و قابل اعتنا استفاده می شود.

در یک خشت تنه درخت در وسط و تعدادی شاخه از دو طرف آن به صورت عمودی آویزان است .شاخه ها اغلب به صورت متقارن در دو سوی تنه به کار برده می شوند و تعداد آنها در هر سو ۳ تا ۵ شاخه است.

بید مجنون به صورت های متقارن و نامتقارن ، گلدار و میوه دار، ۲ یا چند لته ای به شکل دسته ای و جداگانه بر روی هم ترکیبی با پرندگان و حیوانات در خشت های همجوار بافته می شود.

نگاره درخت بید مجنون که اجرای آن با بهره گیری از خطوط شکسته هندسی شاخه های آویزان درخت بید را در حالات مختلف و به صورت انتزاعی تداعی می کند.

البته در کنار نگاره بید مجنون، درختان سرو تبریزی، کاج بعضا سبزه ها و گلهایی هم مشاهده می شود.

نقش بید مجنون در چهارمحال بختیاری سرشار از زندگی و حرکت معنا می شود و با توجه به تنوع و درخشندگی رنگ های استفاده شده در آن، همچنین روابط اجزا در هر نقشمایه رفت و برگشت عناصربصری که در نوع خود یادآور نقوش گلیم عشایر ایران است.

هم اکنون در قالی خشتی استان چهارمحال بختیاری بیش از ۳۰ نوع نقش بید مجنون بافته می شود.

در خصوص طرح درختان ، به ویژه بید مجنون، انتزاع هندسی شدن طرح، خصوصا در چالشتر حکایت از ارتقا کیفی این نقشمایه از نظر بصری دارد.

علی رغم میل متقاضیان و دخالت در انتخاب نقوش فرش در این مناطق، این نقش تاکنون متاثر از تزیینات معماری سنتی اماکن تاریخی این نواحی است.

هرچند آنچنان که گفته شد به طور کلی اغلب نقش ها در پیوند تنگاتنگ با نحوه زندگی معیشت ساکنان و طبیعت پیرامون شکل گرفته است.