نگاهی به کارنامه‌ی پرویز تناولی در عرصه‌ی فرش

تورج ژوله

نام پرویز تناولی را به دلیل نگاه متفاوتش به هنرهای مختلف بومی و سنتی ایران و همچنین تآلیف کتب و مقاله‌های متعدد در این زمینه، در محافل ملی و بین‌المللی بسیار شنیده‌ایم. پرویز تناولی متولد ۳ فروردین ۱۳۱۶ در تهران است که اولین فعالیت هنری خود را در ۱۰ سالگی با آموختن ویلن زیر نظر استاد بزرگی همچون ابوالحسن صبا آغاز کرد. علاقه او به نقاشی باعث شد تا در سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۸ در کلاس‌های آزاد نقاشی هنرستان کمال‌الملک نزد استاد حسین شیخ آموزش ببیند. اما ثبت نام در هنرستان هنرهای زیبای تهران در رشته مجسمه‌سازی را می‌توان ورود تحول ساز و جدی او به عرصه هنر دانست. سه سال تحصیل در این هنرستان، تحولی بزرگ در زندگی هنری پرویز تناولی به وجود آورد؛ تحولی که سرآغاز جنبشی مستقل و بزرگ در عرصه ملی بود و نام او را در میان هنرمندان معاصر و بین‌المللی در جهان جاودانه ساخت. طی سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ آثار متعدد و نوگرایانه‌ی او در مجسمه سازی و نقاشی با موضوع «هیچ» و «دیوارهای ایران» نگاه بسیاری از منتقدان و هنردوستان را در جهان متوجه خود کرد.

تناولی و فرش ایران

نگاه خاص و نافذ پرویز تناولی از بدو ورود او به عرصه هنر به طور خاص متوجه هنر بافندگی ایران و به خصوص دست‌بافت‌های عشایری و روستایی ایران بود. سفرهای متعدد او به صدها روستا در نقاط مختلف ایران و همچنین تجربه زندگی با عشایر فارس، بختیاری، شاهسون، کرد و … نشان از علاقه‌ی او به این گروه از مردم ایران و هنر بافندگی آنان بوده است.

علاقه‌ی تمام نشدنی‌اش به هنر بافندگی اساس تصمیم به معرفی بافته‌های عشایری و روستایی ایران و زنده نگه داشتن نام، هنر و فرهنگ بافندگی آنان شد. تآلیف ده‌ها مقاله و کتاب در مورد انواع بافته‌های عشایری و روستایی ایران، به مثابه‌ی دایره‌المعارف بزرگی در زمینه بافته‌های عشایری و روستایی ایران به شمار می‌رود.

اولین رویدادی که پرویز تناولی در آن فرش را به نمایش گذاشت، در گالری «بورگز» در آبان ۱۳۴۴، در تهران بود. این نمایشگاه، مجموعه‌ای از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و اشیای مختلف و حتی متضاد بود که ترکیب رنگ‌های تند و بعضاً ناسازگار داشت. قطعات خوشنویسی، ظروف مسی، پلاستیکی، لامپ فلورسنت و بالاخره قطعاتی از فرش در این نمایشگاه به چشم می‌خورد؛ عشق تناولی به فرش ایران با تآسیس انجمن دوستداران فرش ایران در سال ۱۳۵۲ با هدف حفظ سنت‌ها و حمایت از فرش ایرانی آشکارتر شد. اولین جلسه این انجمن در منزل پرویز تناولی و با شرکت پنج عضو برگزار شد.

تعدادی از کتاب‌های پرویز تناولی که با موضوع دستبافته‌های ایرانی منتشر شده

تعدادی از کتاب‌های پرویز تناولی

«منیر فرمانفرمائیان» نقاش و گرافیست، «ابوالبشر فرمانفرمائیان» همسر منیر فرمانفرمائیان و پسر عبدالحسین میرزافرمانفرما، «جنی هاسگو» نویسنده و پژوهشگر فرش‌های عشایری، «آمادئو فرانکیس»، سرکنسول سفارت ایتالیا در ایران و «جان ورتیم» مجموعه‌دار و متخصص فرش‌های عشایری، اعضای این انجمن بودند و در سال دوم دکتر «سیروس پرهام» نیز به آنان ملحق شد. در سال ۱۳۵۳ اولین نمایشگاه فرش پرویز تناولی با نام قالیچه‌های شیری فارس در موزه منسوجات واشنگتن افتتاح شد و در دی و بهمن همان سال کتاب Lion Rugs from Fars به عنوان کاتالوگ همان نمایشگاه به قلم او توسط موسسه «اسمیت سونین» منتشر شد.

این نمایشگاه به منزله پیامی بود که نشان می‌داد در آینده از فرش ایران بیشتر خواهیم شنید. تناولی در عرصه فرش به طراحی و بافت قالی هم پرداخت اما آن را راهی سخت دریافت چنان‌که خود می‌گوید:

از زمانی که پا به دنیای فرش گذاشتم، فکر داشتن سهمی از آن باعث شد اقدام به تهیه‌ی طرح‌های مناسب برای فرش کنم. اما پس از چندی دریافتم راه سختی را در پیش گرفته‌ام. اصول محکم و جاافتاده‌ی فرش ایران با قدمت چندهزار ساله‌اش، آن را به صورت هنری ویژه و متمایز از دیگر هنرها درآورده است. به همین جهت دخل و تصرف‌های نامعقول را نمی‌پذیرد. البته این به آن معنا نیست که فرش ایران هنری منجمد و غیر قابل انعطاف است. نگاهی گذرا به دوره‌های مختلف فرش‌بافی نشان از تحولات زنده و مستدام آن دارد. اما این تحولات همیشه همگون و هماهنگ با دنیای بهشت‌گونه‌ی فرش بوده است …

نگاهی به روند فعالیت‌های هنری پرویز تناولی، موید دوره‌ی جدید زندگی تخصصی او با گرایش به قالی‌های شیری و سایر بافته‌های عشایری و روستایی ایران است.

اهدای بافته‌های عشایری

صبح یکی از روزهای بهمن‌ماه ۱۳۹۸ پیامی صوتی از پرویز تناولی دریافت کردم مبنی بر اهدای تمامی بافته‌های عشایری و روستایی مجموعه‌ی خود به وزارت میراث فرهنگی که حاصل بیش از ۵۰ سال فعالیت وی بود. تناولی در نظر داشت با ساخت موزه‌ای اختصاصی، گنجینه‌ای برای تمام نسل‌ها برجای بگذارد. مدتی بعد گفت‌وگو برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای این اهدای بزرگ آغاز شد. تا جایی که می‌دانم چنین اهدایی با این تعداد، نه تنها با موضوع دست‌بافت‌ها، بلکه در سایر آثار هنری در تاریخ موزه‌ها و در میان مجموعه‌داران جهان بی‌سابقه بوده است. و می‌توان آن را بزرگترین اهدای هنری توسط یک مجموعه‌دار در جهان دانست. سرانجام در ۱۹ آبان سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ی این کار بین پرویز تناولی و دکتر محمدحسن طالبیان، معاونت وزارت میراث فرهنگی، به امضا رسید. طبق آن تفاهم نامه ۱۴۰۸ بافته عشایری و روستایی از سوی پرویز تناولی اهدا شد.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، مقرر شد تا وزارت میراث فرهنگی موزه‌ای مستقل و اختصاصی به نام موزه پرویز تناولی تآسیس کند تا کل ۱۴۰۸ بافته‌ی اهدایی برای همیشه در آنجا نگهداری و به نمایش گذاشته شود. مدتی کوتاه پس از امضای تفاهم‌نامه، وزارت میراث فرهنگی خانه‌ای قدیمی در شیراز را که تاریخ ساخت آن به اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد برای تآسیس موزه‌ی پرویز تناولی انتخاب کرد.

اهمیت مجموعه اهدایی پرویز تناولی به جهت تنوع و کاربردهای متنوعی که این بافته‌ها در زندگی عشایر و روستاییان دارند، به‌قدری‌ست که نمی‌توان آن را فقط یک اهدای بزرگ نام گذارد. در واقع با این اهدا، بخش مهمی از فرهنگ، هنر، آداب‌ورسوم و تاریخ عشایر و روستانشینان ایران در قالب ۱۴۰۸ بافته مورد توجه قرار خواهد گرفت که از نگاه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که سنت بافت برخی از این بافته‌ها به طور کامل فراموش شده و یا در حال فراموشی‌ست کمک مهمی به پژوهشگران، به ویژه دانشجویان رشته‌ی فرش در ایران خواهد کرد. اگرچه نام پرویز تناولی در تاریخ هنر معاصر ایران ثبت شده است، اما این اهدای بزرگ و تآسیس موزه‌ای به نام او در جاودانگی و درخشش نام او در تاریخ هنر ایران کمک بزرگی خواهد کرد.


برای مطالعه متن کامل این یادداشت شماره ۱۶ مجله انگاه، صفحات ۲۶ تا ۳۳ را ببینید

طراح پرتره پرویز تناولی: علی خسروی

قرن نو تلاش می‌کنیم «فرش ایران» به جایگاه برتر خود برسد

متن پیام نوروزی مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران به شرح زیر است:


ای تغییر دهنده دل‌ها و دیده‏‌ها    |    ‌ای مدبر شب و روز

ای گرداننده سال و حالت‌ها    |    بگردان حال ما را به نیکوترین حال


پیش از هرچیز سال جدید و نوروز باستانی را خدمت همه مردم شریف ایران و فرش دوستان به خصوص بافندگان زحمت‌کش فرش دستباف و همکاران پر تلاش و فعال خودم در شرکت بزرگ و پرافتخار فرش ایران تبریک عرض می‌کنم و برای همه عزیزان سالی نیکو و توام با موفقیت و سلامتی آرزو می‌کنم.

خدا را شاکرم که سالی پر فراز و نشیب را با همت، توان، تخصص، دلسوزی و تلاش بی وقفه مجموعه همکارانم در شرکت فرش ایران به سرانجام رساندیم و هم اینک که در طلیعه قرن جدید هجری خورشیدی قرار داریم امیدوارم روند تحولی و رو به رشدی که در فرش ایران آغاز کردیم را با تلاش مضاعف ادامه دهیم و مصمم هستیم که با ادامه این روند موفقیت بیش از گذشته در انتظار ماست.

سال گذشته برای فرش ایران سال سختی بود اما در کنار همه سختی‌ها با همراهی و حمایت‌های مدبرانه هیئت‌ مدیره محترم شرکت فرش ایران و تلاش و تخصص همکاران ستادی و صبر و دلسوزی همکاران شعب و مخصوصا زحمات بی‌وقفه بافندگان شرکت فرش ایران در سراسر کشور بسیاری از اهداف ما محقق شد و توانستیم اقدامات مهمی را در راستای توسعه نام و نشان پر افتخار «شرکت فرش ایران» سامان دهیم که البته نتایج آن در آینده بیشتر آشکار خواهد شد.

مفتخرم این نوید را هم به همراهان فرش ایران بدهم که در سال ۱۴۰۱، شرکت فرش ایران از برخی فعالیت‌های جدید خود رونمایی خواهد کرد و ثمره تحولات و نوآوری‌های خلاقانه آغاز شده در تولید آثار جدید تدریجاً به مخاطبان عرضه می‌شود. همچنین در افزایش کیفیت آثار تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده تا علاوه بر تحولات طرح و رنگ، کیفیت تولید آثار هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

در پایان از تمامی همکاران دلسوز و متخصص شرکت فرش ایران در همه سطوح از همکاران ستادی تا همکاران شعب و مخصوصا بافندگان زحمت‌کش شرکت فرش ایران تشکر می‌کنم. از مخاطبان و مشتریان عزیزمان سپاسگزارم که همچون گذشته همراه ما بوده و هستند و حمایت این عزیزان همواره عامل دلگرمی ماست و نظراتشان راهگشای ما در اقدامات بعدی است.

امیدوارم در سال جدید در کنار هم بیش از پیش برای اعتلای فرش ایران تلاش کنیم.

ان شا الله

مجید محمدپناه

مدیرعامل


آنگاه؛ فَرش زیبایِ ایرانی

یادداشت و گفتارهای شماره ۱۶ آنگاه تلاش کرده با نگاه و رویکردی متفاوت جنبه‌های مختلفی از فرش دستباف ایرانی از جمله طراحی، رنگرزی، بافت، تولید، بازرگانی و در نهایت تلفیق هر یک از این حوزه‌ها با هنرهای تجسمی را در شماره‌ای جداگانه و در ۲۴۸ صفحه واکاوی کند.

طلیعه آنگاه شانزدهم با جمله‌ای زیبا و قابل تامل از رضا براهنی است:

بین صدور نفت و صدور قالی فرقی اساسی است. دومی صدور نقشه روح آدمی است.

آرش تنهایی صاحب امتیاز و سردبیر آنگاه در بخشی از سرمقاله این شماره می‌نویسد:

این شماره «آنگاه» سوژه‌ای نام آشنا برای ما دارد. شاید ملموس‌ترین سوژه آنگاه، «فرش» باشد که در خانه هرکدام از ما بوده و هست، آن را دیده و لمس کرده‌ایم. راه رفتن و بزرگ شدنمان روی آن اتفاق افتاده است. شبیه خانه، شبیه سرزمین، شبیه مادر که دوستش داریم اما از قصه‌هایش کمتر می‌دانیم. این شماره «آنگاه» تلاشی است برای شناخت «فرش»؛ این زیبای ایرانی.

در شماره شانزدهم این نشریه سیدمحمد بهشتی به «فرش در زندگی ما ایرانیان» با این توضیح پرداخته است: جایی شدنِ مکان به برکتِ فرش. حمیدرضا محمدی در گفت‌و‌گو با سیروس پرهام درباره یک عمر فرش پژوهی او «به مثابه‌ی اثر هنری» پرداخته. این گفت‌وگو با مقدمه‌ای قابل توجه از تورج ژوله است: شیوه ایشان در حوزه پژوهش فرش، باید به الگو تبدیل و بین دانشجویان فرش ترویج شود.

احمد پوری در شماره ۱۶ آنگاه از «تبریز و سال‌های دور» نوشته و تورج ژوله در یادداشتی به «رهاورد بزرگ» پرویز تناولی با نگاهی به کارنامه‌ی او در عرصه‌ی فرش پرداخته. در ادامه حسین گنجی در گفت‌و‌گو با پرویز تناولی از فرش و پیوند آن با هنر از «هنری کلاسیک» برای مخاطبان آنگاه نوشته.

کیانوش معتقدی با تورج ژوله درباره هستی شناسی فرش با رویکرد «فرش در زندگی معاصر» صحبت کرده و مسیح آذرخش و عطیه عصارپور از «فرش ایران در موزه‌های جهان» سخن به میان آورده‌اند. معتقدی همچنین در گفت‌وگو با شیرین صوراسرافیل «داستان فرش» را با حیات و جایگاه فرش از منظر اجتماعی  بررسی کرده. ناصر فکوهی به این پرسش پاسخ داده که «چرا فرش ایرانی مهم است؟» و فاتح صهبا هفت پرده از زندگی سید ابوالفتح زیدی لطیفی و راهی که تا تبدیل شدن به رسام عرب زاده، نیمای فرش ایران پیمود با عنوان «نوازنده تار، سراینده پود» به رشته تحریر درآورده.

حمید کارگر از «فرش دست‌بافتِ ایران؛ شاه کلید دیپلماسی هنری» سخن گفته و الناز وحیدفتحی «هنری تماشایی» را با بررسی فرش در هنر و نگاهی به برخی از آثار هنرمندان معاصر به تصویر کشیده. غزاله سلطانی رابطه فرش و سینما را با عنوان «دریغ همه عمر یک نظر به زیر پا ننداختیم» توصیف کرده و هادی حیدری درباره جلوه‌های فرش ایرانی در کارتون‌های بهمن رضایی از «نقش‌های ایرانی، اندیشه‌های جهانی» نوشته.

علی حصوری از «فرش روستایی» و وضعیت فرش ایرانی سخن به میان آورده و فائزه قادری از «فرش و موزه» در گفت‌وگو با نسترن نیک نژاد درباره‌ی امین اموالی موزه صحبت کرده. در بخش تصویری شماره شانزدهم آنگاه «طلای سرخ» عکس‌های مرتضی امین الرعایایی که مراحل جداسازی زعفران در تعدادی از خانه‌های مردم تربت حیدریه بر روی فرش‌های ایرانی است را تصویر کرده.

حسین گنجی روایت دکان پدری را با «امین فرش» به آنگاه آورده و زهرا عباسعلی روایت‌ها و قصه‌های فرش را با «ره افسانه». آیسان زرفام «قالی قرن بیست و یکم» را با نگاهی به طراحی فرش مدرن ایرانی توصیف کرده و بنوشه فرهت روایتی از فرش و بازار را به نام «همه برای یکی …» تعریف می‌کند. ابوالفضل رجبی هم یادآمدهایی از سنت فراموش شده‌ی فرش گور را با «رسیده به مرگ و گور» زنده می‌کند.

رضا دبیری نژاد «قلب تاریخی فرش ایران» را در گفت‌وگو با پریسا بیضایی معرفی می‌کند و علی امیر ریاحی «زیر درخت سرو» از پیوند فرش و ادبیات می‌نویسد. زهرا عامری نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب نقش طاووس در فرش‌ها با «گمشده در بهشت» دارد و فائزه قادری از «فرش، رسانه زن ایرانی» از داستان زنان ایران می‌گوید. سما بابایی هم «رقص موسیقی روی فرش» را اینطور آغاز می‌کند:

ای دختران بافنده بر بافته‌ی موهای چهل گیس پری، آرزوی پنهان دلتان را گره بزنید و کنار چشمه منتظر یارتان باشید»

مجتبی معینیان «گلستان فرش» را با نقش سرو در قالی‌های ایرانی تعریف می‌کند و آرمین بی‌نظیر از «جای خالی هالی» نوشته. الهام احمدپور هم «فرهنگ مخفی» را آشکار کرده و گلنوش زنجانپور از قالی‌های ارمنی نوشته. حمیدرضا محمدی هم در گفت‌وگو با سید محمد ویسیان «رنگی به دنیای رنگارنگ» فرش ایران زده.

مجید احمدی‌نیا از «قالین جنگ، آرزوی صلح» سخن به میان آورده و سالار خوشخو به معرفی «شاعران فرش» پرداخته. در نهایت هم مریم دشتی در گفت‌وگو با جلال سپهر از «گره» عکس‌های او با فرش صحبت کرده.

آنگاه نشریه‌ای مستقل است که می‌کوشد با واکاوی یکی از خاطرات جمعی مردمان این سرزمین با خوانندگانش هم کلام شود. شرکت فرش ایران ضمن تحسین این نگاه ارزنده به فرش ایران، این هنر زیبای مردمی، اعلام می‌کند همواره حامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با فرش است و از این دست رخدادهای فرهنگی و استمرار آن با افتخار حمایت می‌کند.


نوستالژی فرش و ریاضی

عشاق ریاضی در سراسر دنیا روز ۱۴ مارس را جشن می‌گیرند و حتی برای این روز به دلیل شباهت اسمی، شرینی پای آماده می‌کنند!

برای ما ایرانی‌ها ریاضی و فرش از همان ابتدا پیوند جالبی داشته. روی جلد کتاب ریاضی دوم و پنجم دبستان طرح‌هایی از نقشه فرش شاید به همین نکته اشاره دارد که فرش و نسبت‌های طلایی آن نمی‌تواند جدا از ریاضی باشد.

اعداد از جمله ابزار رایجی است که در فرش جایگاه قابل توجهی دارد و در ایجاد انتظام، هندسه و جلوه نمایی هرچه جذاب‌تر این هنر اصیل ایرانی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

فرش از جمله هنرهای اصیل ایرانی است که بیان نمادین بی انتهایی دارد و از کاربرد کمی اعداد در ایجاد انتظام، هماهنگی، هندسه و از سویه کیفی اعداد در انتقال مفاهیم فرهنگی و آموزه‌های آیینی در نمایش نقوش بی‌مانندی در قالب تار و پود بهره گرفته است.

فرش از کاربرد کمی اعداد نیز بهره‌ی بسیار برده است. چنان که سویه‌ی شمارشی و ریاضی اعداد نقشی بسزا در سامان بندی، ایجاد انتظام و هماهنگی ظاهری فرش ایفا می‌کند.


گلناز سادات رفیعی

آخرین حراج قرن برگزار شد

حراج فرش دستباف شرکت سهامی فرش ایران

آنچه در حراج چهل و سوم گذشت

آخرین حراج فرش دستباف کارکرده سال ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه ۱۸ اسفند شروع شد که در ۷۷ نوبت با عرضه ۱۰۰ تخته فرش به مساحت ۳۲۴ متر مربع در ساعت ۱۸:۳۰ به کار خود پایان داد. از این بین در ۴۶ نوبت ۶۱ تخته فرش با مساحت ۱۹۴ متر مربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند. اما در ۳۱ نوبت ۳۹ تخته فرش به مساحت ۱۹۰ مترمربع شانسی برای فروش پیدا نکردند و به انبار حراج برگشتند.

ترین‌های آخرین حراج قرن

بالاترین قیمت پایه حراج چهل و سوم مربوط به یک ذرع و نیم قم بود. این فرش با قیمت پایه ۱۸ میلیون تومان وارد صحنه حراج شد اما پیشنهاد بالاتری از قیمت پایه نداشت و نهایتا فروخته نشد. پایین‌ترین قیمت پایه این جلسه از حراج هم مربوط به یک پشتی بود که با قیمت پایه ۲۵۰ هزار تومان عرضه شد و با ۵ چوب بالاتر به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.

بالاترین مبلغ فرش فروخته شده آخرین حراج سال ۱۴۰۰ مربوط به یک فرش ۹ متری لیلیان بود که با قیمت پایه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد و با ۴۷ درصد رشد به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به بالاترین پیشنهاد فروخته شد. پایین‌ترین قیمت فرش فروخته شده هم در این جلسه از حراج مربوط به یک جاجیم با مساحت ۳٫۶۱ مترمربع بود که با قیمت پایه ۳۵۰ هزار تومان عرضه شد و با ۲۹ درصد رشد از قیمت پایه به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان فروخته شد.

برترین‌های آخرین حراج ۱۴۰۰

بیشترین رشد قیمت حراج چهل و سوم مربوط به یک تابلو فرش بود. این تابلو فرش مساحتی حدود ۰٫۳۶ متر مربع و طرحی با موضوع اکسپو چین داشت. این تابلو فرش به قیمت ۵۰۰ هزارتومان در سالن حراج عرضه شد که با رشد بیش از ۳ برابر به قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در ۹ نوبت از این جلسه حراج  ۱۱ تخته فرش به مساحت ۴۳ متر مربع به پیشنهادهایی تا دوبرابر و بیشتر از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.

فرش‌های فروخته شده در حراج چهل و سوم به صورت میانگین با ۳۶ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند.


تا ۱۴۰۱، ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف خرید فرش دستباف بگیرید

به مناسبت آغاز سال نو خورشیدی شرکت سهامی فرش ایران شرایط فروش ویژه انواع فرش دستباف را در مجموعه فروشگاه‌های خود اغاز کرده است. این طرح با اعمال تخفیف‌های متنوع از ۱۰ تا ۲۰ درصد تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ادامه دارد.

نشانی فروشگاه‌های شرکت سهامی فرش ایران و ساعات کار فروشگاه‌ها را می‌توانید در این پیوند ببینید.

گفتنی است در این بازه زمانی همچون گذشته فروش ویژه اقساطی فرش دستباف تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال با شرایط زیر قابل اجراست.

فروش با اقساط ۱۲ ماهه تا سقف ۴۰۰ ميليون ريال بدون پيش پرداخت با دريافت ۶ فقره چك دوماهه.
فروش با اقساط ۱۵ ماهه تا سقف ۴۰۰ ميليون ريال و پيش پرداخت ۳۰% بهاي فرش با دريافت ۵ فقره چك سه ماهه.
فروش با اقساط ۲۰ ماهه تا سقف ۵۰۰ ميليون ريال و پيش پرداخت ۳۰% بهاي فرش با دريافت ۸ فقره چك دو نيم ماهه.

اطلاعات تکمیلی در مورد فروش اقساطی فرش و مدارک مورد نیاز را می‌توانید اینجا ببینید

همچنین لازم به ذكراست شرايط فروش اقساطي ويژه زوجين، فروش با اقساط ۱۵ ماهه تا سقف ۴۰۰ ميليون ريال بدون پيش پرداخت با دريافت ۵ فقره چك سه ماهه كما في سابق قابل اجرا است. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط فروش ویژه زوج‌های جوان را می‌توانید در این پیوند ببینید.

بزرگترین نمایشگاه فرش جنوب کشور به روایت تصاویر

عکس: راضیه رجبی

حراج چهل و دوم به کامِ شیرِ قالی کُردی

آنچه در حراج چهل و دوم گذشت

چهل و دومین جلسه حراج فرش دستباف سال ۱۴۰۰ مجموعا در ۶۵ نوبت برگزار شد. در این ۶۵ نوبت جمعاً ۹۴ تخته انواع فرش دستباف به مساحت ۲۹۵ متر مربع عرضه شد. از این بین در ۳۹ نوبت ۶۴ تخته فرش به مساحت ۱۶۲ متر مربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند اما در ۲۶ نوبت ۳۰ تخته فرشِ عرضه شده به مساحت ۱۳۳ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند.

ترین‌های حراج چهل و دوم

بالاترین قیمت پایه چهل و دومین جلسه حراج مربوط به یک تخته قالی ۱۲ متری مشهد بود که با مبلغ ۲۸ میلیون تومان در سالن حراج عرضه شد و با ۷ درصد رشد به مبلغ ۳۰ میلیون تومان فروخته شد. کمترین قیمت پایه این جلسه از حراج هم مربوط به یک تخته قالیچه لری با مساحت ۲٫۶۵ مترمربع  و قیمت پایه ۶۰۰ هزار تومان بود که با رشد ۳٫۵ برابری نهایتا به مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد.

فرش شاخص حراج چهل و دوم

در ۹ نوبت از حراج چهل و دوم ۹  تخته فرش مجموعا به مساحت ۳۵ مترمربع به پیشنهادهایی بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. در این بین اما یک تخته قالی کردی با نقش شیر روایت هیجان انگیزتری داشت. این فرش جذاب شیری با مساحت ۱٫۶۵ مترمربع با قیمت پایه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وارد صحنه حراج شد اما نهایتاً در رقابتی جذاب با بیش از ۲٫۵ برابر رشد از قیمت پایه به بالاترین پیشنهاد به مبلغ ۱۴ میلیون تومان فروخته شد.

به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده در چهل و دومین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده رشدی ۳۶ درصدی از قیمت پایه داشتند.


عکس: امیر پالوانه

جاودانگی و آزادگی مفهوم مستتر در زیراندازهای ایرانشَهر

درخت در شکل عام آن که نشان از یک گیاه است در زیراندازهای ایران بسیار دیده می‌شود، اما درخت در شکل خاص خود گویی نقش یکتای ازلی و ابدی است؛ گاه صدرالمنتهی خوانده‌اند و گاه هزار تخمه، گاه طوبی و گاه هوم.

نقش بنیانی قالی‌هایِ درختی عمدتاً یک یا چند درخت با شاخه و برگ بسیار است و در قالی‌های یک سویه چه به  صورت درخت و چه به صورت جای گرفته در گلدان نقش می‌شود.

نقش درخت در شکل عام خود فرانمایی تمنای سرسبزی و شرایط نکویی کشت و زرع در قالی‌های ایرانی است که با نقوش پرندگان، جانواران، گل و برگ و حوض آب و ماهی بر پَهنه فرش ایرانی نقش می‌بندد و باغ و بوستانی طَرب انگیز می‌سازد. همان آرزوی دیرینه ایرانیان؛ باغِ بهشت!

درخت اما در شکل خاص، مفاهیم دیگری را در پسِ خود نهان دارد از جمله: جاودانگی، آزادگی، یکتایی، سودمندی برای همگان، به آسمان پرکشیدن و آن جهانی بودن. این مفاهیم گاه با  نقوش و نشانه‌های اسطوره‌ای مثل سیمرغ و اژدها و جانواران بالدار و .. در هم می‌آمیزد.

فهم ایرانیان (ایرانشهر) از درخت در گذر روزگار دگرگونی نداشته چه آنکه آموخته نخست ایرانیان از نیکو ترین‌ها بوده و تا امروز آن مفهوم پابرجا مانده است.

نقش اندازی بر روی زیرانداز تنها یک دلیل داشته و آن اینکه ایرانیان خانه و سرپناه خود را با سرزمین خود همسان می‌پنداشتند، از این رو تمام تَمناها و آرزوهایشان را بر رویِ زیر انداز می‌بافتند تا آن را برای همگان تعمیم دهند. بر این اساس ایرانیان آن آرزوی جاودانگی، به آسمان بَر شدن و … را بر روی زیرانداز نقش می‌کردند تا هَمگان بهره ببرند.

درخت غنچه برآورد و بُلبُلان مَستند

جهان جوان شد و یاران به عیش بِنشَستند

قالی کاشان حدود سال 1305 هجری خورشیدی

قالی کاشان / حدود سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی


قسمتی از شعر سعدی شیرازی نقش شده بر قالی کاشان

حدود سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی

 این قالی به استناد کتیبه بالای آن «به فرمایش اسمعیل و ابا یهودی» بافته شده است.


عبدالحسین قاسم‌نژاد

روزی روزگاری فرش قرجه

در چهل و یکمین جلسه حراج فرش چه گذشت

چهل و یکمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در ۶۷ نوبت با عرضه ۸۳ تخته انواع فرش دستباف به مساحت ۲۲۵ متر مربع برگزار شد. در ۱۶ نوبت این جلسه ۲۲ تخته فرش به مساحت ۷۳ متر مربع شانسی برای فروش نداشتند اما در ۵۱ نوبت ۶۱ تخته فرش به مساحت ۱۵۲ متر مربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند.


ترین‌های حراج چهل و یکم

بالاترین قیمت پایه حراج چهل و یکم مربوط به یک تخته فرش قواره ذرع و نیم قم با رقم پایه ۱۲٫۵ میلیون تومان بود که البته شانسی برای فروش پیدا نکرد. کمترین قیمت پایه هم مربوط به یک تخته گلیم با مساحت ۳٫۲۷ متر مربع بود که با قیمت پایه ۴۰۰ هزار تومان عرضه شد که پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه نداشت و به انبار حراج برگشت.

اما بالاترین قیمت فرش فروخته شده در این جلسه حراج مربوط به یک قالیچه قم بود که با قیمت پایه ۷ میلیون تومان عرضه شد و نهایتا به قیمت ۱۳ میلیون تومان فروخته شد. کمترین قیمت فرش فروخته شده حراج چهل و یکم هم مربوط به یک تخته گلیم به مساحت ۵٫۴۴ مترمربع بود که با قیمت پایه ۷۰۰ هزار تومان عرضه و با دو چوب بالاتر به پیشنهاد ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد.


برترین‌های حراج چهل و یکم

اما نکته جالب توجه چهل و یکمین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در نوبت عرضه یک جفت قالیچه قرجه رقم خورد. این جفت قالیچه که مجموعا ۵٫۲ مترمربع مساحت داشت با قیمت پایه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سالن عرضه شد که در رقابتی بسیار جذاب با رشدی بیش از ۶ برابر قیمت پایه به بالاترین پیشنهاد به مبلغ ۱۲ میلیون تومان فروخته شد.

در ۱۲ نوبت از این جلسه حراج ۱۵ تخته فرش به مساحت ۳۵ مترمربع به قیمت‌های دو برابر و بیش از دوبرابر قیمت پایه فروخته شدند.


در حراج چهل و یکم فرش‌های فروخته شده به صورت میانگین با ۴۹ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شدند.