اخبار شرکت ۸ دی ۱۳۹۹

در گفت‌وگو با مدیر فروشگاه شعبه کرمان شرکت فرش ایران

با توجه به‌ سلیقه مشتری باید در طرح فرش‌ها نوآوری شود!

امید باغبان عباسی از مدیران شرکت فرش ایران است و از سال ۹۵ مدیر فروش و حسابدار شعبه دوم اراک بود. پس‌ازآن در سال ۹۸ به مدیر فروشگاه شعبه کرمان انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شروع فعالیت شعبه کرمان هم‌زمان با تأسیس شرکت سهامی فرش ایران از سال ۱۳۱۴ بوده است. در حال حاضر متراژ تولید سالیانه این شعبه از سالی ۲۰۰ متر به ۵۰۰ متر تولید افزایش یافته است و تا پایان سال جاری به ۷۰۰ متر تولید خواهد رسید. در ادامه با امید باغبان عباسی، مدیر فروشگاه شعبه کرمان شرکت سهامی فرش ایران درباره شرایط تولید فرش گفت‌وگو کرده‌ایم.

باغبان عباسی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به علت مرغوبیت پشم کرمان و امکان رنگرزی در خود شرکت فرش، تمام مواد اولیه در خود استان به‌صورت سنتی تأمین می‌شد، گفت: در حال حاضر مواد اولیه از آقای میرکمالی و کارخانه‌های کرج و نخ چله از یزد تأمین می‌شود.

مدیر فروشگاه شعبه کرمان با بیان اینکه رج‌شمار فرش‌های کاشان متغیر و از ۳۵ تا ۸۰ رج است، اظهار کرد: در حال حاضر، در کرمان از دارهای عمودی (ایستاده) استفاده می‌شود که البته این دارهای عمودی از نوع چرخان است. همچنین فرش‌های این شعبه با توجه به تقاضای بازار در متراژهای مختلف اعم از کناره، زرع ونیم، پرده‌ای، ۱٫۵*۲٫۵، ۶ متری، ۹ متری، ۱۲ متری و مبل قالی تولید می‌شوند.

باغبان عباسی درباره طرح و نقش تولیدات شعبه کرمان این‌گونه گفت: این فرش‌ها در طرح و نقش‌های خوشه‌انگوری، سبزی‌کار چمنی، گلدانی و درختی، ستونی ۳۳ پل، برگ چغندری، قاب قرآنی، بته‌جقه‌ای، لچک و ترنج کف ساده و همچنین نقشه‌های گل فرنگ و گوبلن یا نقشه‌های شکارگاه، افشان، بازوبندی، خشتی و… تولید می‌شود. رنگ سرمه‌ای نیز از رنگ‌های مطرح در فرش‌ها است.

وی همچنین دراین‌باره افزود: با توجه به‌روز شدن طرح‌های قالی و تغییر در سلیقه مشتریان در بازار و از بین رفتن نقشه‌های قدیمی باید نوآوری در طرح و رنگ فرش‌ها صورت پذیرد. طرح‌های موردپسند شامل طرح سرام سروری، درختی، کف ساده، دسته‌گلی، لچک و ترنج و رومبلی‌های پشت بلند و پشت کوتاه در طرح‌های کبکی، بهار و هزار گل است.

باغبان عباسی با توجه به وسعت استان کرمان و پراکندگی مناطق بافتی این‌گونه گفت: فاصله شمالی‌ترین نقطه استان تا جنوبی‌ترین نقطه استان نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر مسافت است و به سه قسمت مرکزی، شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. در شمالی‌ترین نقطه این استان منطقه راور شهرت جهانی در بافت دارد. در این منطقه شرکت سهامی فرش ایران پایگاهی فعال دارد. در منطقه مرکزی شهر کرمان نیز رفسنجان، روستای دره در ماهان و در قسمت جنوبی کهنوج، قلعه گنج، اسفندقه، کلبافت و بم از مراکز بافت هستند. با توجه به پراکندگی گفته شده و فواصل طولانی تعداد دستگاه‌های به کار رفته ۱۴۰ عدد است و تعداد بافندگان این استان به ۳۰۰ بافنده می‌رسند.

مدیر فروشگاه شعبه کرمان درباره عملیات تکمیلی مثل پرداخت و شست‌وشو و مرمت اظهار کرد: قالی‌ها بعد از به اتمام رسیدن در کارگاه‌های خود استان توسط استادکاران این هنر پرداخت و دارکشی شده و برای شست‌وشو و عملیات تکمیلی به کارخانه‌های کرج ارسال می‌شود. این امر خود پرسه بسیار طولانی‌ای دارد که باید برای این کار چاره‌ای اندیشید تا هرچه سریع‌تر قالی‌ها روانه بازار جهت فروش شوند.

باغبان عباسی از نام‌آوران فرش کرمان با شرکت همکاری داشته‌اند از جناب آقای رضا ابوالهادی نام برد و گفت: ایشان سالیان قبل کارمند رسمی شرکت بودند و هم‌اکنون از برجسته‌ترین فروشندگان فرش کرمان است که نظر ایشان در قیمت‌گذاری فرش از ارجح‌ترین است.

مدیر فروشگاه شعبه کرمان راه‌حل‌ برطرف کردن مشکلات ماه‌های گذشته را این‌گونه برشمرد: شناسايی‌ و ايجاد ظرفيت‌ در بازارهای‌ جديد فرش‌. تلاش‌ در راستای حفظ هويت‌ فرش‌ منطقه کرمان. بالا بردن‌ كيفيت‌ و استانداردهای‌ فنی‌ در فرش‌های توليدی منطقه در جنبه‌های‌ مختلف طراحی، نقشه‌، بافت‌ و مواد اوليه‌. كوشش‌ در راستای‌ هر چه‌ بهداشتی‌تر كردن‌ فعاليت‌های‌ بافندگان‌ و ايجاد محيطی‌ مساعد و سالم‌ به‌منظور جلوگيری‌ از وارد آوردن‌ صدمات‌ جسمانی‌، روحی‌ و روانی‌ به‌ بافندگان‌ كه‌ عمدتا زنان‌ و دختران‌ ‌ هستند. ايجاد تسهيلات‌ بانكی‌ و اعتباری‌ برای‌ گروه‌های‌ مختلف‌ ازجمله‌ مجریان، توليدكنندگان‌، صادركنندگان‌، بخش‌های‌ مشاوره‌ای‌، تخصصی و بازاريابی‌. افزايش‌ سرمايه‌گذاری در صنعت‌ فرش‌ منطقه. تقويت‌ تعاونی‌ها با مشاركت‌ فعال‌ و واقعی‌ توليدكنندگان‌ و مجریان‌ اين‌ بخش‌ و کوتاه‌ كردن‌ دست‌ واسطه‌های‌ زائد. حفظ طرح‌ها و نقشه‌های‌ سنتی‌ و قديمی‌ فرش‌ منطقه. ایجاد کارگاه‌های متمرکز در شهرهای راور، رفسنجان و کرمان. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در شهر کرمان نبود اطمینان از فضا و مکان کافی در اختیار شعبه است که خود باعث ناامیدی در کارکنان و بافندگان این استان است.

باغبان عباسی با توجه به مشکلات شعبه کرمان درباره کمک‌های شرکت سهامی فرش ایران گفت: متأسفانه با به وجود آمدن سبک بافت گره کمان شی یا همان گره یو (بی‌گره‌بافی) که عمدتاً در قالی‌های کرمان دیده می‌شود و استفاده از مواد نامرغوب که تجار سودجو هم دامن به پیشرفت این نوع قالی و این سبک زده‌اند. باعث از بین رفتن نام و آوازه فرش کرمان در ایران و جهان شده است. شرکت سهامی فرش ایران می‌تواند با ایجاد کارگاه‌های آموزشی و به‌بافی و جذب هنرجویان جوان جهت قالی‌بافی به سبک گره‌بافی کمک شایانی به قالی کرمان کند.

وی در پایان افزود: شعبه کرمان نزدیک به یک قرن فعالیت در امر تولید قالی فعال بوده که موجب سرافرازی شرکت سهامی فرش ایران در داخل و خارج این کشور است.  هم‌اکنون نیز ما میراث‌دار گذشتگان خود هستیم که با قدرت به کار خود ادامه خواهیم داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *