از برترین‌های فرش دست‌باف تقدیر شد

از برترین‌های فرش دست‌باف تقدیر شد

ششمین همایش گره طلایی، یادواره استاد رشتی زاده به همت بنیاد رشتی زاده با حضور جمعی از فعالان هنر-صنعت فرش دستباف ایران صبح روز شنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ در محل تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران در این همایش ابتدا رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دست‌باف قم ضمن خوش آمد گویی به میهمانان همایش؛ فرش ایرانی را زینت‌بخش موزه‌های معتبر و مهم جهان دانست و اظهار داشت: فرش نمادی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است و در برخی خانواده‌ها نیز یک فرش خوش آب و رنگ نمادی از منزلت اجتماعی خانواده به شمار می‌آید.
ابوالفضل رجبیان بیان داشت: نسل‌های گذشته این هنر صنعت ملی را به ما سپردند و باید از آن صیانت کنیم.
وی همچنین فرش ماشینی را یکی از معضل‌های پیش روی فرش دست‌باف قم دانست و افزود: تولیدکنندگان فرش ماشینی، طرح موردنظر خود را از فرش دستباف قم کپی‌برداری و شبیه‌سازی می‌کنند و نوعی غش در معامله را برای مشتریان فرش ایرانی به وجود می آورند.
رئیس انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش دست‌باف قم نیز در این آیین با اشاره به اینکه سارقان طرح و نقش فرش با عزم جدی به سمت فرش دست‌باف قم هجوم آوردند، گفت: تمام طرح‌های فرش دست‌باف قم بدون هیچ ملاحظه‌ای و به بهای اندکی به تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی به فروش می‌رسد.
علی‌اصغر خوش‌گفتار بابیان اینکه برای جلوگیری از این اقدام و حفظ مالکیت فرش قم هیچ راهی جز ثبت آن نیست، گفت: کسانی که برای فرش قم‌ سرمایه‌گذاری میلیاردی انجام دادند، باید مبلغ ناچیزی را نیز برای ثبت طرح آن هزینه کنند.
رئیس انجمن علمی فرش ایران سخنران بعدی این همایش بود که با اشاره به روند کاهشی صادرات فرش دست‌باف ایران، تبلیغات را یکی از راهکارهای حفظ و گسترش بازار دانست.
حمید کارگر وضعیت کنونی صادرات فرش کشور را هشدارآمیز خواند و گفت: فرش دست‌باف در مقاطع مختلف افت‌وخیزهایی را داشته و هرازگاهی یک عامل بیرونی مانند تحریم فشارهایی منجر به کاهش صادرات را وارد کرده است؛ اما در مقطع کنونی این روند کاهشی بسیار شتابناک شده است.
وی افزود: درحالی‌که در پایان سال ۹۶ میزان صادرات فرش از کشور ۴۲۶ میلیون دلار بود این رقم در پایان سال گذشته به ۲۳۸ میلیون دلار رسید و متاسفانه در سال جاری کاهش بیشتری را تجربه می‌کند که این میزان افت صادرات در چند دهه اخیر سابقه نداشته است.
کارگر با اذعان به اینکه باید برای هماوردی با رقیبان و همچنین حفظ و توسعه بازار موجود تدبیر کنیم ادامه داد: شاید درباره یک عامل بیرونی مانند تحریم نتوانیم کاری کنیم -هرچند در سطح سیاسی و در بستر دیپلماسی راهکارهایی دارد-، ولی در زمینه خودتحریمی‌ها و انواع فشارهایی که در داخل بر خودمان تحمیل می‌کنیم مانند افزایش نادرست تعرفه ابریشم وارداتی، امکان اتخاذ تدابیر لازم برای گذر از این مشکل‌ها وجود دارد.
رئیس انجمن علمی فرش ایران افزود: جدا از این موارد، می‌توان از ابزارها و راهکارهایی برای بهبود شرایط، حفظ بازارهای فعلی و نفوذ به بازارهای جدید بهره برد که یکی از موثرترین آن‌ها «تبلیغات» است.
صاحب امتیاز و مدیرمسئول مجله طره در ادامه به تشریح ویژگی های قابل تأکید فرش دست‌باف ایران در فرایند تبلیغات پرداخت و از جمله به پشتوانه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و ملی، وجود نگاه مثبت در بازارهای جهانی نسبت به دست‌بافته‌های ایرانی، تنوع تولیدات از نظر طرح و نقش، رنگ، اندازه، قیمت و جنس الیاف، گستردگی و پراکندگی تولید فرش دست‌باف، سازگار بودن مواد اولیه مصرفی در فرش دست‌باف با محیط‌زیست و سلامت انسان، وجود نیروی کار ماهر در هنر- صنعت فرش دست‌باف در ایران، وجود شبکه توزیع و فروش در بسیاری از کشورها و قابلیت نوآوری گسترده در طرح و رنگ اشاره کرد.
رئیس پیشین مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش با مرور برخی تجربه‌های ناکام تبلیغاتی در دوره‌های پیشین، با بهره‌گیری از روانشناسی و نظریه‌های مرتبط با مقوله یادگیری، چهار شیوه «شرطی‌سازی»، «نفی و اثبات»، «طرح ناگهانی» و «استدلالی» را در امر تبلیغات بررسی کرد و چگونگی بهره‌گیری از این شیوه‌ها در تبلیغ فرش ایرانی را تشریح کرد.
در ادامه ششمین همایش گره طلایی زنده‌یاد رشتی زاده از ۷ تن از برترین‌های فرش دست‌باف تقدیر شد:
سریه انجمن (بافنده برگزیده)، محمدحسین سیف (برگزیده مشاغل وابسته)، ابراهیم میرزائی (طراح و نقاش برگزیده)، سهیل بیگدلی (پدیدآورنده برگزیده)، بابک زبرجدی (صادرکننده برگزیده)، محمدمهدی صفدرزاده حقیقی (برگزیده ویژه) و آرش حیدریان (برگزیده خلاقیت).
در ادامه با اعلام برگزیدگان چهارمین مسابقه طراحی استاد رشتی‌زاده از علی دادخواه و محمد کوکبی به عنوان برگزیدگان این دوره از مسابقه تقدیر شد. معرفی و نمایش چگونگی تولید فرش ایرانی به نمایش درآمده در موزه‌ای در چین و یک دقیقه سکوت به احترام هنرمندان نامدار فرش ایرانی به پیشنهاد تورج ژوله از دیگر بخش‌های ششمین همایش گره طلایی زنده‌یاد رشتی زاده بود که روز شنبه ۱۶ آذرماه ۹۸ در زادروز این پیشکسوت پرآوازه فرش ایران برگزار شد.

آگهي مزايده فروش خودرو

خودرو مدل رنگ شماره پلاک محل استقرار
پیکان ۱۳۷۹ سفید ۵۳ایران ۸۹۷ ق ۷۳ کرج
وانت نیسان ۱۳۷۲ آبی ۷۱ایران ۹۵۴ د ۵۴ کرج
وانت نیسان ۱۳۷۴ سفید ۵۱ایران ۵۱۶ د ۶۵ بیجار
وانت نیسان ۱۳۷۴ سفید ۱۹ایران ۷۸۷ ق ۴۲ کرج
وانت تویوتا دو کابین ۱۹۸۹ سفید ۵۱ایران ۶۹۷ د ۶۹ سنندج
وانت تویوتا تک کابین ۱۹۸۹ سفید ۳۶ایران ۹۴۹ ق ۱۳ کاشمر
وانت تویوتا تک کابین ۱۹۸۹ سفید ۹۹ایران ۲۷۷ د ۷۵ یزد
وانت نیسان ۱۳۷۴ سفید ۲۳ایران ۵۹۳ ق ۳۱ اردستان
پژو ۴۰۵ GLX ۱۳۸۴ بژ ۸۸ایران ۳۴۹ ه ۴۹ تهران
وانت مزدا ۱۳۷۱ سبز زیتونی ۳۲ایران ۴۶۳ م ۸۷ شهرکرد
وانت تویوتا ۱۹۸۹ سفید ۹۵ایران ۸۶۹ ل ۳۸ زابل
وانت تویوتا ۱۹۸۹ سفید ۹۹ایران ۶۱۶ م ۶۵ یاسوج
وانت تویوتا ۱۹۸۹ سفید ۵۳ایران ۵۳۲ ق ۶۸ گلپایگان
پیکان ۱۳۷۶ سفید ۹۹ایران ۱۳۱ ن ۲۲ بیرجند

شرايط مزايده

۱-  تعداد خودروهاي قابل فروش ۱۴ دستگاه به شرح جدول فوق است

۲- مزايده گزار:  شرکت سهامی فرش ایران

۳- ميزان تضمين شركت در مزايده ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال براي هر خودرو مي باشد كه بايد طي رسيد بانكي جداگانه به حساب شماره ۳۱۸۵۱۸۰۶۸  یا شماره شبا ir890180000000000318518068 نزد بانک تجارت  شعبه فردوسی شمالی  واريز و به ضميمه مدارك ارسال گردد.

۴- متقاضیان می بایست  مدارک مورد نیاز و نیز پیشنهاد قیمت خود را به طور مجزا در پاکتهای الف و ب به شرح ذیل و به صورت لاک و مهر شده ، حداکثر تا ساعت ۱۶ روز شنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۳ به نشانی: خیابان فردوسی شمالی بالاتر از چهارراه استانبول روبروی نوفل لوشاتو پلاک ۳۵۷  کد پستی :۱۱۴۵۶۱۵۶۱۱ پست سفارشی  نمایند.

پاکت الف شامل :

_ مدارک شناسایی متقاضی (کپی صفحه اول شناسنامه و در صورت داشتن توضیح کپی صفحه اخر و کپی کارت ملی )

_ اصل فیش واریزی

توضیح : متقاضیان حقوقی میبایست علاوه بر کپی اساسنامه شرکت و اخرین اکهی روزنامه رسمی ،مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره را نیز ارسال نمایند.

پاکت ب شامل:

 فرم پیشنهاد قیمت و شرایط شرکت در مزایده می باشد.

۵- پيشنهاد قيمت به ازاي هر دستگاه خودرو بايد در پاكت جداگانه و لاك و مهر شده با قيد نوع خودرو  و نام و نشانی و تلفن تماس ، پشت پاكت ارائه گردد

۶- مزايده گزار در قبول يا رد هريك از پيشنهادات اختيار تام داشته و هيچ گونه ادعا و اعتراضي دراين زمينه مسموع نخواهد بود.

۷- كليه هزينه هاي نقل و انتقال، ماليات، عوارض قانوني- اخذ خلافي، مطابق قانون و  هزينه كارشناسي و هزینه چاپ اگهی مزایده  به عهده برنده مزايده خواهد بود.

۸- پيشنهادات ناقص و مبهم ، مخدوش و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از انقضای مهلت مقرر واصل شود  مورد تأييد نبوده و ترتيب اثر داده نخواهد شد.

۹- کمسیون برگزاری مزایده ابتدا سپرده شرکت در مزایده متقاضیان ( پاکت الف) را بررسی و پس از احراز صحت مبلغ واریزی و مطابقت ان با میزان مقرر برای شرکت در مزایده ، اقدام به بازگشایی پاکت پیشنهاد قیمت (پاکت ب ) خواهد نمود.

توجه: تاریخ بازگشایی پاکتهای پیشنهادات یک هفته پس از اتمام مهلت تحویل پیشنهادات می باشد که در صورت تغییر به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

۱۰- برنده مزايده ظرف مدت يك هفته از تاريخ اعلام نتيجه مزايده مي‌بايست براي انجام معامله حاضر شود در غير اينصورت عدم حضور وی و یا عدم واریز کل وجه به حساب به معنی انصراف تلقی شده و سپرده برنده ضبط و طبق مقررات با نفر دوم معامله خواهد شد.(شرایط مذکور برای نفر دوم نیز حاکم میباشد)

تبصره: بالاترین قیمت پیشنهادی ، مبنای تعیین برنده مزایده خواهد بود.

۱۱- برنده مزايده بايد حداکثر ظرف یک هفته کل مبلغ خودرو را نقداً به حساب شرکت( که متعاقبا اعلام خواهد شد) واريز نمايد.

۱۲- در صورتی که برنده از پیشنهاد خود اعلام انصراف نماید سپرده شرکت در مزایده وی به نفع  شرکت ضبط خواهد شد و مراتب فوق به برنده دوم ابلاغ میگردد در صورت عدم اقدام از ناحیه برنده دوم نیز سپرده شرکت در مزایده وی ضبط خواهد شد.

توضیح: پس از تنظیم مبایعه نامه بین برنده مزایده و شرکت ، مدارک و مستندات مربوطه جهت انجام مقدمات نقل و انتقال ، توسط شرکت به دفترخانه اسناد رسمی ارسال میگردد لذا به محض اعلام دفترخانه اسناد رسمی مبنی بر اماده شدن استعلامها و اسناد مربوطه جهت انجام تشریفات نقل و انتقال قطعی خودرو خریدار موظف است ضمن هماهنگی با شرکت حداکثر تا یک هفته در دفترخانه حضور یافته و همزمان با انتقال قطعی خودرو نسبت به پرداخت سایر هزینه های موضوع بند ۷ و ۱۱ اقدام نماید.

۱۳- اسناد مالکیت فقط به نام برنده مزایده منتقل خواهد شد و برندگان مزایده حق واگذاری اتومبیل برنده شده در مزایده را قبل از صدور برگ فروش و انتقال سند به نام برنده مزایده و اشخاص دیگر نخواهد داشت.

۱۴- سایر موارد پیش بینی نشده طبق آیین نامه معاملاتی و سایر قوانین و مقررات جاری اقدام خواهد شد.


تصاویر خودروها

پیکان سفید مدل ۱۳۷۶

۹۹ایران ۱۳۱ ن ۲۲


وانت تویوتا تک کابین سفید مدل ۱۹۸۹

۹۹ایران ۲۷۷ د ۷۵


پژو ۴۰۵ GLX بژ مدل ۱۳۸۴

۸۸ایران ۳۴۹ ه ۴۹


وانت مزدا سبز زیتونی مدل ۱۳۷۱

۳۲ایران ۴۶۳ م ۸۷


وانت نیسان سفید مدل ۱۳۷۴

۵۱ایران ۵۱۶ د ۶۵


وانت تویتا سفید مدل ۱۹۸۹

۵۳ایران ۵۳۲ ق ۶۸


وانت نیسان سفید مدل ۱۳۷۴

۲۳ایران ۵۹۳ ق ۳۱


وانت تویوتا سفید مدل ۱۹۸۹

۹۹ایران ۶۱۶ م ۶۵


وانت تویوتا دوکابین سفید مدل ۱۹۸۹

۵۱ایران ۶۹۷ د ۶۹


وانت نیسان سفید مدل ۱۳۷۴

۱۹ایران ۷۸۷ ق ۴۲


وانت تویوتا سفید مدل ۱۹۸۹

۹۵ایران ۸۶۹ ل ۳۸


وانت تویوتا تک کابین سفید مدل ۱۹۸۹

۳۶ایران ۹۴۹ ق ۱۳


وانت نیسان آبی مدل ۱۳۷۲

۷۱ایران ۹۵۴ د ۵۴


پیکان سفید مدل ۱۳۷۹

۵۳ایران ۸۹۷ ق ۷۳


جلسه هفدهم حراج فرش در سال ۱۳۹۸

از سلیقه مشتری تا تبلیغات

حمید کارگر


شرکت سهامی فرش ایران به عنوان دیرپاترین نهاد در هنر- صنعت فرش دستباف این سرزمین، گنجینه ای از خاطرات و تجربه ها را با خود به یادگار دارد که کنکاش در آنها سرشار از آموزه هایی برای امروز خواهد بود.
یکی از این یادگارها، صورت جلسه های تنظیم شده در این شرکت است که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست و بر آنیم تا با تورقی در این سطور، اندوخته ای برای امروزمان بیابیم.

«صورت مجلس شرکت سهامی فرش ایران در یوم یکشنبه هجدهم بهمن ۱۳۱۴
جلسه با حضور آقایان کورس، نوذری، کاشف هیئت مدیره و مسیو هیلد براند مدیرعامل شرکت در ساعت ده در بانک فلاحتی و صنعتی تشکیل گردید.»

در این جلسه موارد متعددی در دستور کار قرار داشته است که یکی از آنها مشخص کردن شرح وظایف مامور اعزامی شرکت به خارج از کشور است. در صورتجلسه در این زمینه چنین آمده است:

“مراسله که بعنوان آقای قزوینی مامور اعزامی شرکت بخارجه تحت نمره ۲ نوشته شده بود از طرف هیئت مدیره و مدیرعامل امضا و به آقای قزوینی تسلیم گردید….”

و در ادامه آنچه را که به وی تسلیم شده بود آورده اند:

“آقای مرتضی قزوینی مستشار تجارتی بانک فلاحتی و صنعتی ایران- شرکت سهامی در جواب مراسله ۳۹ مورخ ۱۳/۱۱/۱۴ شما اشعار میدارد در مورد وظایفی که از طرف این شرکت بشما محول است و تقاضای تصریح آن را مینماید لزوماً خاطرنشان مینماید که حدود وظایف مربوطه بطور فهرست عبارت از
الف- بوسائل مقتضیه از قبیل اطاقهای تجارت و موسسات تجارتی که وارد در امر فرش هستند و غیره دقیقاً مقررات و نظامات و تضییقات و بالجمله کلیه اشکالات و تحدیداتی برای ورود فرش و ترانزیت قالی ایران قائل شده اند بدست آورده و با مقایسه بوضعیت سنوات قبل از محدودیتها بنسبت مابین واردات آن ممالک بایران و همچنین صادرات ایران بان ممالک با اعمال نظر خود در ترفیع یا تقلیل آنها راپرت جامع منفرداً نسبت به هر مملکت تنظیم و سریعاً ارسال دارید.”

این عبارات و شرح وظیفه را نه یک بار که چندباره باید خواند و در نظر آورد. گویی در نبود تشکیلات امروزینی همچون سازمان توسعه تجارت ایران و یا رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشورها، به خوبی بخشی از ماموریت چنین نهاد و افرادی برای مامور اعزامی شرکت فهرست شده است تا با هوشمندی نه تنها همه قوانین و مقررات حقوقی، بانکی و گمرکی بازارهای هدف را ارزیابی کند، بلکه محدودیت ها و کاستی های آنان را نیز بسنجد و حتی در گامی بالاتر تراز تجاری ایران با کشورهای هدف مورد ارزیابی قرار گیرد و باز در پله ای فراتر نه تنها وضعیت موجود گزارش شود بلکه پیشنهادهای مامور اعزامی نیز برای هر کشور به طور جداگانه خواسته شده است.

“ب- صورت جامعی از کلیه فروشندگان قالی در هر مملکت با قید اینکه هریک از آنها تا چه اندازه در بازار حمل موثر و توانایی مالی دارند تهیه و ارسال نمائید.”

ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی فروشندگان فرش ایران در هر کشور مورد توجه بوده است. آن هم نه در حد یک فهرست کمی بلکه بانکی کیفی که وزن و توان هر یک از ارکان زنجیره توزیع فرش ایران در دیگر کشورها را مدنظر دارد. کاستی بزرگی که امروز هم پس از گذشت ۸ دهه از آن روزگار محسوس و ملموس است.

“ج- سلیقه و ذوق مشتریان هر محل را با قید اندازه و رنگ و پشم و جنس و نقشه بدست آورده و مشروحاً راپرت نمائید.”

به هنگام نوشتن این نامه هنوز یک سال بیشتر از تاسیس شرکت سهامی فرش ایران نگذشته و با این حال ضرورت توجه به سلیقه مشتریان بر متولیان این حوزه آشکار بوده است. باور به این نکته که سلیقه و ذوق مصرف کنندگان فرش ایرانی از محلی به محل دیگر متفاوت است و در نظر گرفتن شاخصه هایی همچون جنس، اندازه، طرح و رنگ که امروز هم پس از گذشت ۸ دهه جاری و ساری هستند.

“د- با کسب اطلاع از پروپاگاندایی که معمولاً فروشندگان هر محل و مخصوصاً لندن و نیویورک راجع بقالی ایران و سایر ممالک مینمایند نظریه خود را تحقیقاً راجع بتوسعه پروپاگاندای مفروضه و وسائل مختلفه بشرکت بنویسید.”

تبلیغات، رکنی انکارناپذیر در توسعه و بهبود فرایند فروش در هر شرکتی است و هوشمندی در انتخاب وسیله و شیوه مناسب تبلیغاتی بایسته ای ارزشمند در این وادی است که در بدو تأسیس مورد توجه هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران بوده است.
از این روست که از مامور اعزامی خود خواسته اند تبلیغات کنونی فروشندگان فرش در بازارهای هدف را بررسی کند (نه تنها تبلیغ فرش ایران بلکه تبلیغات فرش رقبا را نیز) و آنگاه نظر پیشنهادی خود را برای بسط تبلیغات و ابزار مناسب آن ارایه کند.

“ه- در هریک از مراکز فروش قالی ایران با در نظر گرفتن وضعیت فروش و فروشندگان و با مذاکره با متمکنین آنها جدیت نمائید که حتی المقدور شرکت با اتحادیه مرکب از کلیه فروشندگان محلی تشکیل گردد که با مقدار مهمی فرش باب آنملک از شرکت خریداری یا بشرکت سفارش دهند. ضمناً ازدیاد فرش سالیانه را بوسائل مقتضیه و مخصوصاً پروپاگاندای واسعه تامین نمائید. البته تصدیق دارید که اسامی تشکیلات فروش شرکت در خارجه روی اصل فوق میباشد که حتی المقدور باید مساعی جمیله برای حصول باینمنظور مبذول گردد.”

گردآوردن فروشندگان محلی در بازارهای هدف، رسیدن به هماهنگی و وحدت در کسب و کار در حوزه فرش، خرید و یا سفارش فرش مناسب سلیقه بازار هدف، تأکید دیگرباره بر تبلیغات گسترده برای دستیابی به کامیابی و همه اینها در مسیر گسترش فعالیت و فروش برون مرزی از لا به لای این سطور هویداست.

“و- در مذاکره برای تشکیل شرکتها و اتحادیه ها که فوقاً اشعار گردید جدیت نمائید که بوسیله تشکیلات مزبور ترویج قالی ایران حتی المقدور در تمام نقاط هر مملکت و مخصوصاً در آمریک تامین گردد و در صورتیکه صلاح باشد مسافرتی بنقاط مهم آمریک از قبیل شیکاگو و فیلادلفیا و تیرانجلس و ممالک امریکای شمالی و جنوبی بنمائید.
بدیهی است نکات و جزئیات دیگر را که ممکن است در هر محلی ضمن مطالبات جلب نظر شما بنماید راپرتاً اطلاع خواهید داد.
شرکت سهامی فرش ایران”

چنان که پیداست ارج نهادن به تشکل ها و تشکیل اتحادیه ها هدفی ویژه را نیز دنبال می کرده که همانا ترویج قالی ایرانی است.


برگی از تاریخ فرش ایران

صورت مجلس شرکت سهامی فرش ایران در یوم یکشنبه هجدهم بهمن ۱۳۱۴

همایش گره طلایی به گام ششم رسید

ششمین همایش “گره طلایی” (یادواره استاد رشتی زاده) ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود.
این همایش بهانه ای است برای ارج نهادن به تلاش و کوشش برگزیدگان هنر- صنعت فرش دستباف کشور که به یاد استاد رشتی زاده و با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره و نکوداشت منش وی سالانه برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران هرساله در این آیین از برخی بزرگان و فعالان در حوزه فرش دستباف کشور تقدیر می‌شود و تندیس گره طلایی و لوح یادبود به آن‌ها اهدا می‌شود.
امسال نیز در آذرماه با حضور مسئولین کشوری و استانی و فعالان فرش دستباف، ششمین همایش گره طلایی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۰۰ در بلوار امام موسی صدر، میدان نواب، تالار مرکزی شهر قم برگزار می شود.

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف، تابلو فرش، گلیم، جاجیم همدان

صادرات‌ قالی افغانستان ۳۰ درصد کاهش یافت

اتحادیۀ فرش و قالی افغانی از کاهش ۳۰ درصدی صادرات قالی افغانستان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ این اتحادیه می‌گوید که هرچند حکومت توجه زیادی به صنعت قالی در کشور ندارد، اما می‌‌افزاید یکی از راه‌های خوب گسترش صنعت قالی در افغانستان، استفادۀ نهادهای دولتی از این قالی‌هاست.
عبدالقهار خوش‌خلق مسئول عمومی اتحادیه فرش و قالی افغانی به رادیو آزادی گفت: «ما بارها گفته‌ایم که در ادارات دولتی به جای قالی‌های ماشینی و ایرانی از قالی افغانی استفاده کنند، چون به اقتصاد کشور کمک می‌‌شود.»
یک کارگر قالی‌باف افغان در میان تار های قالی در کابل، از حکومت می‌خواهد تا در زمینه‌های بازاریابی برای قالی افغانی در داخل و خارج کشور تلاش کنند.
اما وزارت صنعت و تجارت افغانستان صادرات قالی را رضایت بخش می‌خواند و می‌افزاید که در ۹ ماه سال جاری به ارزش ۱۸ میلیون دلار قالی افغانی به بیرون از کشور صادر شده‌است.
هدیه سیرت مسئول بخش ارتباطات این وزارت نیز می گوید که این وزارت تلاش‌های زیادی در راستای بازاریابی برای صنعت قالی کرده‌است.
او افزود: «شهرک‌های مخصوصی برای صنعت‌کاران قالی در نظر گرفته شده و این خودش نشان دهنده این است که ما در این راستا کار‌هایی کرده ایم.»
این در حالی‌است که رئیس جمهور غنی در دستورات و فرمان‌های مختلف بر حمایت از تولیدات داخلی و استفاده از محصولات افغانی در ادارات حکومتی تأکید نموده است.

تشکیل دایره تفتیش فرش

حمید کارگر/ دکترا علوم ارتباطات


اندیشمندان حوزه مدیریت، یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر را «نظارت و کنترل» دانسته‌اند. راهکاری که به حفظ نظام یک سازمان کمک می‌کند و عبارت است از سنجش دائمی و اصلاح عملکرد سازمان برای اطمینان یافتن از کامیابی در رسیدن به اهداف.از طریق فرآیند «نظارت»، حداکثر کارآیی و اثربخشی در منابع و فعالیت‌ها در راستای اهداف سازمان حاصل می‌شود و در صورت بی‌توجهی به این مهم، سایر وظایف مدیریت همچون برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت، ضمانتی برای اجرای بهینه نخواهند داشت.

نزدیک به هشتاد سال قبل، هیات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران با باور به لزوم توجه به مقوله نظارت و بازرسی در فرآیند تولید فرش دستباف، با ادبیات آن روزگار بر ایجاد «دایره‌تفتیش» پای فشرده‌اند که خواندن مذاکرات و مصوبات آنان خالی از لطف نیست.
در صورتجلسه هیات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۱۵ در ترسیم طرز مشی شرکت، بخشی به مقوله «تفتیش» اختصاص یافته و چنین مکتوب شده است:

آقای کاشف شرحی مبنی بر لزوم داشتن یک اداره تفتیش برای نظارت در بافت و نقشه و رنگ آمیزی به وسیله اشخاص متخصص و فنی اظهار فرمودند که رییس دایره تفتیش تحت نظر هیات‌مدیره امور مربوطه را اداره نماید و راپورت عملیات را به هیات‌مدیره بدهند.

آقای هیلد براند این اداره تفتیش را فعلا لازم ندانستند موقع توسعه کارهای شرکت لازم دانستند. آقای کاشف مجددا این مساله را توصیه کردند. به اتفاق آرا پیشنهاد آقای کاشف پس از یک سلسله مذاکرات به شرح ذیل تصویب گردید:

نظر به اینکه کلیه موسسات شرکت اعم از خرید و تهیه مصالح و رنگرزی و بافت و فرش‌شویی و پشم‌شویی و اجرای قرارداد و تادیه مزد و وسایل کارگران محتاج به نظارت کاملی است لذا شرکت اداره به نام اداره تفتیش تحت ریاست یکی از اعضای هیات‌مدیره و در مواقع لازم مفتش خبره و بصیر انتخاب و به نظارت امور مربوط به شرکت خود خواهد گمارد.

رییس اداره تفتیش از هیات‌مدیره شرکت خواهد بود و راپورت‌های خود را مستقیما به هیات‌مدیره و بعد آن را به اداره مرکزی شرکت خواهد داد.

شرکت از دولت تمنا خواهد کرد که حین‌اللزوم برای تسهیل در امر تفتیش از مامورین دولت استفاده نماید. برای تمییز فرش‌هایی که مطابق دستور و مقررات شرکت تهیه می‌شود و همچنین برای بعضی از قالی‌های ایران از قالی‌های سایر ممالک شرکت علامت خاصی را انتخاب و در قالی تعبیه خواهد نمود که حتی‌المقدور قابل تقلید نباشد.

شرکت علامت مزبور را در ایران و در کلیه مراکز عمل قالی فروشی به ثبت خواهد رسانید.»