موزه فرش خراسان شمالی به شیروان رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایرنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: درهای موزه فرش استان در شیروان همزمان با دهه فجر به روی مردم گشوده می‌شود و مسکوت ماندن یا تعطیلی امور اجرایی آن نادرست است.

علی مستوفیان اظهار داشت: موزه فرش خراسان شمالی در حال تکمیل است و حتی ویترین‌های آن نیز جایگذاری شده. وی افزود: ۱۲ تخته فرش نفیس از دوره صفویه و قاجاریه در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود و موزه با فرش‌هایی که ارزش آن هزار میلیارد ریال است دهه فجر سال ۱۳۹۸، کار خود را شروع می‌کند.
وی ادامه داد: در صورت استقبال از این موزه و ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری فرش‌های بیشتر، ممکن است تعداد فرش‌های نفیس افزایش پیدا کند.

مستوفیان در خصوص روند راه اندازی این موزه گفت: از سال ۱۳۹۰، بیست تخته فرش نفیس از موزه فرش ایران به منظور راه اندازی موزه فرش به خراسان شمالی منتقل شد اما نبود مکان مناسب و همکاری نکردن مسئولان برای تامین فضا موجب شد تا این موزه راه‌اندازی نشود و این فرش‌های نفیس در انبار خاک بخورد.
وی گفت: در ابتدا قرار بر این بود تا این موزه در بجنورد راه اندازی شود و حتی تفاهم نامه‌ای با شورای اسلامی شهر بجنورد منعقد شد تا مکانی را برای امر اختصاص دهند اما این تفاهم نامه عملیاتی نشد. لذا از آنجاییکه مکان مناسبی در شیروان برای راه اندازی این موزه اختصاص داده شده، موزه فرش در این شهرستان راه اندازی خواهد شد و علاوه بر آن فرآیند بافت فرش، ابزار و آلات فرش‌بافی و … نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.


گفتنی است در حال حاضر بنا بر اعلام معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ۲۰ هزار بافنده فرش در این استان فعالیت می‌کنند و حتی یکی از منحصر به فردترین فرش‌های جهان که همان فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ است در این استان بافته می‌شود.

۶ موزه فعال با مساحت ۱۰۱۵۰ متر مربع در استانِ ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دایر است. از مجموع آثار تاریخی این استان، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی و ۷۰ اثر ناملموس در فهرست ملی ثبت شده و ۱۱ اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است. این استان با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، حلقه اتصال شمال و شرق کشور است که مسیر عبور میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) قرار دارد.

پیشگیری از صدور فرش های معیوب

حمید کارگر

سال هاست که کنشگران و اهالی هنر- صنعت فرش دستباف ایران همگی بر این باورند که “کیفیت”، برگ برنده فرش ایرانی در هماوردی با رقباست و اگر چه نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین نقطه قوت دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف است، کیفیت بالای دستبافته های ایرانی موجب می شود تا خریدار و مصرف کننده نهایی این محصول حاضر به پرداخت بهایی افزون تر باشد.
سال هاست که دلسوزان و پیشکسوتان هنر- صنعت فرش دستباف ایران هشدار می دهند که نباید با صدور فرش های نازل و بی کیفیت، اعتبار پیشین را خدشه دار کرده و به برند فرش ایرانی آسیب برسانیم.
سال هاست که اهل فن در این هنر- صنعت انذار می دهند که شاید با اندکی کاستن از مرغوبیت مواد اولیه و یا ایجاد تغییر در سبک بافت اصیل بتوان کمی سرعت بافت را بالا برد و یا قیمت تمام شده را قدری پایین آورد و یا بازاری را برای مدتی کوتاه به کف آورد ولی در دراز مدت آنچه از این ماجرا لطمه می بیند، کلیت فرش ایرانی است و این زیان گریبان همه را خواهد گرفت.
سال هاست که دست اندرکاران هنر- صنعت فرش ایران از تشکل های فعال در این حوزه می خواهند تا مانع از صدور فرش های معیوب شوند، از گمرک می خواهند از صدور فرش های بی کیفیت جلوگیری کند، از دولت می خواهند سیستم نظارتی ویژه ای در این مهم تدارک ببیند و از همه ابزارهای تنبیهی و تشویقی بهره ببرد.

با این همه گویی آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!

این هوشمندی در پیشینیان ما نیز بوده است که آسیب‌های محتمل از صدور فرش های ناراست را دریابند و برای پشیگیری از این روند تدبیری بجویند. تدبیری که همانا وادار شدن همه صادرکنندگان به اخذ پروانه صدور از شرکت سهامی فرش ایران و مکلف شدن این شرکت به بازرسی همه فرش های صادراتی بوده است.

هیأت وزراء در جلسه سوم خردادماه سال ۱۳۱۶ بر طبق پیشنهاد اداره کل تجارت چنین مصوب کرده اند که:

“…۱) صدور فرش توسط تجار و موسسات مختلف با رعایت شرایط ذیل مجاز خواهد بود.
الف- صادرکنندگان باید قبل از مبادرت بصدور کالا از شرکت سهامی فرش پروانه صدور تحصیل نمایند.
ب- شرکت فرش مکلف است فرشهائی را که برای صدور عرضه میشود بازرسی نموده در صورتیکه از لحاظ صنعتی دارای معایب و نواقصی نباشند برای آنها پروانه صدور بدهد….”

در ادامه این مصوبه چگونگی فهرست شدن نواقصی که مانع از صدور فرش می شود، شیوه اعلان عمومی آنها، فهرست مراکزی که با همکاری گمرک در آنها بازرسی صورت می پذیرد، شیوه حل اختلاف بین صادرکننده و عمال شرکت درباره نتیجه بازرسی، شیوه بازرسی و عدل بندی فرش ها در نقاطی که گمرک نباشد و… درج شده است و بالاتر آنکه شرکت سهامی فرش موظف شده است

“علاوه بر بازرسی فرشهای صادره مکلف است در تهیه قالی در داخله کشور نیز نظارت نماید…”


پیشگیری از صدور فرش های معیوب

صورتجلسه هیأت وزراء در جلسه سوم خردادماه سال ۱۳۱۶ در راستای پیشگیری از صدور فرش های معیوب

نشست تخصصی قالی راه ابریشم

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر با همکاری انجمن علمی دانشجویی فرش این دانشگاه، از مجموعه نشست های هفته پژوهش، نشست تخصصی با عنوان «قالی راه ابریشم» برگزار می‌کند.
در این نشست ابعاد مختلف سفارش تا نصب بزرگترین تابلو فرش دستباف جهان که اخیرا در موزه بزرگ جاده ابریشم هانژونگ به نمایش درآمده با سخنرانی آقایان محمد مهدی صفدرزاده حقیقی و دکتر بیژن اربابی بررسی خواهد شد.


  • زمان: سه شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰
  • مکان: تهران، چهار راه ولیعصر، روبروی خیابان بزرگمهر، دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، تالار شهید جانبزرگی

«ورود برای عموم علاقمندان آزاد است»

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف همدان

برگزیدگان مسابقه بین المللی طراحی فرش معرفی شدند

شست‌و‌شو ، انبار و لکه برداری فرش دستباف

شست و شو فرش دستباف

هر دو یا سه سال فرش خود را کنترل و در صورت نیاز آن را بشویید. دقت کنید هرقدر میزان شست و شوی فرش کمتر باشد، عمر فرش بیشتر خواهد شد و بنابراین فقط در مواقع لزوم فرش را بشویید. توصیه می‌شود فرش خود را برای شست و شو به قالیشویان معتبر، مانند شرکت سهامی فرش ایران و یا قالیشویان عضو اتحادیه قالیشویان، عرضه کنید. پرداخت وجه مختصر شستشو (در مقایسه با بهای کل فرش) در نگهداری سرمایه شما بسیار موثر عمل می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از شامپوی مخصوص فرش، البته با نام‌های معتبر و دارای پروانه ساخت، استفاده کنید. بهتر است برای شست و شوی خانگی از جاروهای برقی مخصوص که دارای قدرت کشش مواد خشک و مرطوب است استفاده کنید تا رطوبت درون فرش باقی نماند. پس از شستن فرش لازم است حداقل به مدت ۲ ساعت پنجره‌ها را باز گذاشته تا فرش کاملا خشک شود. اگر سطح فرش در اثر آلودگی هوا سیاه و کثیف شده باشد، بجای شست و شو کامل می‌توان به روش زیر آنرا روشویی نمود:
الف) مقدار کمی شامپو فرش را در یک ظرف آب ریخته با دست خوب به هم زده تا کف کند.
ب) با استفاده از کیسه پلی پروپیلن، فقط کف روی ظرف را برداشته و با آن سطح فرش را از سمت بالا به طرف پایین (در جهت خواب فرش) چندبار خوب روشویی می‌کنیم.
ج) با استفاده از پارچه سفید مرطوب (در جهت خواب فرش) ماده شوینده را از سطح فرش پاک می‌کنیم.
توجه: باید مراقب بود آب و مواد شوینده به عمق فرش نفوذ نکند و حتما کامل خشک شود.

انبار کردن فرش دستباف

در صورتی که لازم است فرش برای مدتی در انبار نگهداری شود، این عملیات را انجام دهید.

  1. ابتدا فرش را پشت و رو نمایید، سپس فرش را لول کرده و همزمان نوارهای کاغذی ضد بید (نگزالوت) و یا مواد ضد بید در قسمت‌های مختلف فرش قرار دهید.
  2. فرش لول شده را درون یک پارچه پنبه‌ای مانند ملحفه بپیچید.
  3. فرش را در یک جای مناسب خشک و عاری از رطوبت قرار دهید.
  4. هر شش ماه یکبار حداقل به مدت یک روز فرش از پشت و رو آفتاب داده شود.
  5. در صورتی که می‌خواهید فرش را از انبار خارج کنید و استفاده کنید، فرش را باز کنید و نفتالین باقی مانده را بردارید. به مدت لازم فرش را هوادهی کنید تا بوی نفتالین کاملا برطرف شود.

چگونه لکه‌های فرش دستباف را تمیز کنیم؟

در صورتی‌که لکه‌ای روی فرش ایجاد شود موارد زیر را انجام دهید:

  1. در صورتی که مایعات روی فرش ریخته شود، باید بلافاصله آن را با استفاده از قاشق برداشت و سپس با دستمال سفید خشک، آن را تا حد امکان خشک نمود. باید مراقبت شود زیر فرش نیز خشک شود تا باعث ایجاد کپک و پوسیدگی نشود.
  2. با استفاده از جاروبرقی، پودرها و سایر مواد خشک که روی فرش ریخته می‌شود را جمع‌آوری کنید.
  3. لکه‌برداری باید با کمال صبر و حوصله و به دور از عجله صورت بگیرد. در صورت لزوم باید عملیات را چند بار تکرار کنید.
  4. اگر محلول‌های تمیزکننده را به صورت مستقیم روی لکه بریزید، به جای رفع آلودگی آن را توسعه خواهید داد، برای این کار باید از دستمال سفید پنبه‌ای آغشته به محلول استفاده کنید.
  5. در صورتی که لازم باشد محل لکه را مرطوب کنید، به جای ریختن مستقیم آب از بطری‌هایی که آب را به صورت پودر شده می‌پاشند استفاده نمایید.
  6. برای برطرف کردن لکه از قسمت بیرونی به سمت مرکز لکه، عملیات پاک کردن را انجام دهید تا از گسترش لکه جلوگیری شود.
  7. برای عملیات لکه برداری فقط از پارچه‌های سفید استفاده شود.
  8. برای تمیز کردن محل لکه مقداری مایع ظرفشویی در یک ظرف آب ریخته و خوب به هم زده تا کف کند و از کف ایجاد شده برای تمیز کردن لکه استفاده شود.
  9. پس از لکه برداری، برای از بین بردن مواد شوینده و لکه‌بر، با استفاده از پارچه سفید مرطوب چند بار قسمت مورد نظر به طرف خواب فرش تمیز شود.

روند نزولی تقاضای فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایرنا، فرش دستباف، هنر – صنعتی است که در جای جای دنیا با نام تاجران ایرانی شناخته می‌شود، اما با آغاز تحریم‌ها دستخوش تغییراتی شد. چنانچه این کالا پس از نفت، در لیست تحریم رفت تا هرگونه راه صادرات فرش دستباف ایرانی به دیگر کشورها بسته شود.
هوشنگ فاخر در نقد سخنان اخیر فرشته دستپاک می‌گوید: رییس مرکز ملی فرش ایران بارها اعلام کرده که تحریم‌ها تاثیری بر صادرات فرش دستباف ایرانی نداشته است؛ اما باید قبول کنیم تحریم‌ها بر صادرات فرش تاثیر داشته. برخی فرش ماشینی را به عنوان فرش دستباف صادر می‌کنند. وقتی تعرفه فرش ماشینی روی این محصول نیست و از گمرک عبور می‌کند، در آمار صادرات فرش دستباف لحاظ می‌شود.
وی با بیان اینکه باید به صورت عملی به این موضوع پرداخت، افزود: چه اصراری وجود دارد که بگوییم صادرات فرش دستباف متاثر از تحریم‌ها نبوده و وضعیت صادرات آن مناسب است؟
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور با اعتقاد به اینکه باید برنامه تبلیغات برون‌مرزی برای صادرات فرش دستباف اجرا کرد، ادامه داد: برای توسعه بازار صادراتی می‌توان از تبلیغ‌گران بازار کشورهای هدف و فرش‌فروشان آن‌ها استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنان بازرگانی نمی‌توانند برای این منظور مناسب باشند، گفت: ما تنها یک محصول نداریم و رایزن بازرگانی نمی‌تواند به صورت تخصصی برای تمام محصولات بازاریابی کند. باید کار دست افراد متخصص باشد.
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور درخواست کرد که مرکز ملی فرش به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن، تجارت این موضوع را پیگیری کند.
فاخر اظهار کرد: در سال‌های گذشته دو میلیون متر فرش در بازار داخلی یعنی در بازار ۸۰ میلیون نفری به فروش می‌رفت که امسال به دلیل وضعیت اقتصادی مردم ممکن است کمتر باشد.
وی ادامه داد: اگرچه فروش فرش در کشورهای دیگر هیچگاه به اندازه ایران نخواهد شد؛ اما اگر با تبلیغات، تقاضا برای فرش ایران را بالا ببریم، می‌توانیم سالانه حدود ۱۰ میلیون متر فرش بفروشیم.
نایب رئیس اتحادیه فرش دستباف کشورمعتقد است ابتدا باید بازار ایجاد شود و سپس به فکر راه‌های رساندن محصول به کشور هدف بود.

هوشمندی در سنجش رقبا

هوشمندی در سنجش رقبا

حمید کارگر

هفدهمین جلسه هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه ۱۳۱۵ با حضور آقایان کاشف، نوروزی، توانا (اعضای هیأت مدیره) و آقای حاجی رضا جورابچی (عضو علی البدل) و آقای هیلد براند (مدیرعامل) تشکیل شده است. جلسه ای طولانی و سرشار از مباحثه که “طرز مشی شرکت در داخله” و “خط مشی شرکت در خارجه” را در دستور کار داشته است.

در این نشست مواردی همچون مواد اولیه، رنگ، اندازه، نقشه، تفتیش(نظارت فنی)، تبلیغات، احصائیه، بودجه و اصلاح اساسنامه مورد کنکاش و واکاوی قرار گرفته است که بازخوانی هر یک از این موارد شاید تکرار دردهای کهنه امروز هنر- صنعت فرش دستباف ایران به شمار آید و البته نشانه ای است از هوشمندی و درایت پیشینیان این حوزه.

آنچه برای بازخوانی در این نوشتار برگزیده ام، دقت نظر گردانندگان شرکت سهامی فرش ایران بیش از ۸۰ سال پیش در لزوم توجه به رقبا و دیگر کشورهای تولیدکننده فرش بوده است.
شاید امروز و با گسترده شدن ادبیات تجاری، بازاریابی و بازارشناسی در جامعه و با استوارشدن نهادهای گوناگون اقتصادی و ظهور انواع دانشکده های بازارمحور و پیدایش و انتشار انواع نشریات در حوزه اقتصاد و بازار، ضرورت توجه به شیوه عمل رقبای تجاری امری بدیهی و آشکار به شمار آید و همگان بر این باور باشند که برای بسط و توسعه فعالیت های تجاری ناگزیر باید چشمی هم به دیگر فعالان و کنشگران این حوزه داشت که گاه در قامت همکار رخ می نمایانند و گاه در هیبت رقیب.

اما با وجود این باور همگانی، در حوزه هنر- صنعت فرش دستباف آنچنان که باید و شاید در سنجش و بررسی وضعیت رقبا کوشا نبوده ایم و حتی گاه به سهو یا به عمد چشم بسته ایم و دلخوش بوده ایم به تکرار شعارهایی همچون “بی رقیب بودن فرش ایرانی”، “رهبر بودن فرش ایران در بازار جهانی این محصول” و… در حالی که بی گمان فرش دستباف ایران که تا همین چندی پیش شاخص ترین کالای صادراتی غیرنفتی این دیار به شمار می آمد برای بازیابی روزگار خوش گذشته، نیازمند این نگاه جامع و هوشمندانه به اقتضائات دنیای تولید و تجارت و گوشه چشم داشتن به نوع کنشگری دیگر کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده فرش دستباف است .

شگفتی و تحسین آنجا رخ می نمایاند که لا به لای اوراق و اسناد خاک گرفته و قدیمی هنر- صنعت فرش ایران توصیه های اکید متولیان دیروز این حوزه آشکار می شود که دیدن رقیب را بر خود فرض دانسته اند:

“شرکت مکلف است اطلاعات لازم را راجع بقالی بافی در سایر نقاط دنیا اعم از قالی ماشینی و دست بافت تحصیل و در جریان ترقی و تنزل آنها بوده و با قالیهای ایران مقایسه نماید.”

هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران بر خود تکلیف کرده اند که رقیب را بشناسند. آن هم نه فقط در حوزه فرش دستباف که با ذکاوت و هوشمندی در آن سالها که هنوز فرش ماشینی مانند امروز تکثیر و فراگیر نشده بود، این کالا را نیز به چشم رقیبی دیده اند که باید پاییدش و باز نه فقط شناخت رقیب در حد یک بار گردآوری اطلاعات که یک پایش دایمی که همواره میزان پیشرفت و پسرفت آنان را نیز بسنجد و باز نه تنها سنجش ترقی یا تنزل رقیب بلکه مقایسه آن با وضعیت فرش ایران.

سطری کوتاه اما تکلیفی بزرگ و کاربردی که پس از گذشت چند دهه، نیاز امروز ما نیز هست.


سنجش رقبا شرکت سهامی فرش ایران

بخشی از هفدهمین صورتجلسه هیئت مدیره شرکت سهامی فرش ایران

مراقبت و نگهداری فرش دستباف

فرش دستباف کالایی است گران‌بها که برای نگهداری آن باید برنامه دقیق و مرتبی داشت تا کمترین آسیب به آن برسد. بر اساس تجربه، مشاهده شده است که بیشترین آسیب دیدگی فرش‌های دستباف به ترتیب عبارتند از ساییدگی، پوسیدگی، بیدخوردگی و در هم آمیختن رنگ، با رعایت مواردی که در این راهنما ارایه می‌شود کمترین میزان آسیب دیدگی برای فرش ایجاد خواهد شد و مصرف کننده فرش می‌تواند تا مدت بیشتری از داشتن فرش دستباف خود لذت برده و در هنگام فروش آن نیز بهره بیشتری ببرد. همچنین با رعایت این دستورالعمل سرمایه ملی ایران که همانا کالای هنری فرش دستباف است، بهتر نگهداری شده و در موقع صادرات فرش کهنه، ارز بیشتری برای مملکت حاصل خواهد شد.

مراقبت‌های عمومی

  1. فرش دستباف را روی سطح هموار مانند سنگ، موزاییک، سرامیک، پارکت و … پهن کنید. این سطح باید صاف، خشک و عاری از گرد و خاک باشد.
  2. فرش دستباف بر روی سطح گچی، خاکی یا آهکی نباید گسترده شود. این مواد به علت قلیایی بودن باعث تجزیه پشم و ابریشم خواهند شد.
  3. هرچند فرش دستباف به اندازه کافی سنگین است که حرکت آن را محدود کند، ولی در طول زمان ممکن است در یک جهت حرکت کند. در این صورت برای جلوگیری از حرکت فرش می‌توان از ترمز فرش که به صورت قطعه‌ای از لاستیک خاص است و در زیر فرش می‌گذارند از حرکت آن جلوگیری نمود.
  4. از قرار دادن اشیای سنگین دارای پایه‌های باریک مانند مبلمان بر روی فرش دستباف خودداری کنید. این امر باعث فشرده شدن فرش دستباف شده و در طولانی مدت ممکن است که اثر آن از بین نرود. در صورتی که به اجبار باید این کار انجام شود، بهتر است با قرار دادن زیر مبلی (چوبی یا پلاستیکی) زیر پایه مبل نیروی وارده را پخش کرد تا آسیب کمتری ایجاد کند و حداقل ماهی یکبار، محل پایه مبل را تغییر داد.
  5. راه رفتن مداوم بر روی قسمت خاصی از فرش باعث ساییدگی فرش در آن محل خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌بایست حداقل هر شش ماه یکبار، فرش را سر و ته کرد تا پرزهای فرش امکان یابند به حالت اولیه برگردند و مقاومت بیشتری داشته باشند.
  6. ریشه‌های فرش در صورتی که تردد زیادی روی آن‌ها صورت گیرد ممکن است آسیب ببینند. بهتر است در این صورت ریشه‌ها با پارچه پنبه‌ای لفافه دوزی شود.
  7. از قراردادن گلدان و یا درختچه بر روی فرش و یا ریشه آن خودداری کنید. اغلب پوسیدگی فرش‌ها ناشی از آب اضافه پای گلدان‌ها است.
  8. از استفاده مواد سفیدکننده برای شست و شو فرش یا ریشه آن خودداری کنید. این مواد باعث پوسیدگی زود هنگام فرش خواهند شد.
  9. از قراردادن فرش دستباف در زیر نور مستقیم خورشید، مثلا کنار پنجره، خودداری کنید. در صورت لزوم، می‌توان از رو فرشی برای محافظت فرش استفاده کرد و بهتر است که هر دو یا سه ماه یکبار برای جلوگیری از نایکنواختی فرش، آن را سر و ته نمود.

مراقبت‌های هفتگی

  • نظافت فرش از نظر گرد و خاک و آشغال کنترل شود. در صورت لزوم با استفاده از جاروبرقی ساده (بدون برس) آن را جارو کنید. توجه کنید هرقدر فرش کمتر جارو شود عمر آن بیشتر خواهد بود، بنابراین فقط در مواقع لزوم این کار انجام شود.
  • در صورت مشاهده لکه بر روی فرش، مطابق توضیحات ارائه شده در این راهنما عمل کنید. در صورتی که لازم باشد با یک قالیشویی حرفه‌ای مانند قالیشویی شرکت سهامی فرش ایران، تماس بگیرید.

مراقبت‌های ماهیانه

  • لبه‌های فرش را بدون آن‌که نیازی به جابجایی مبلمان باشد بلند کرده و زیر آن را جارو و با یک دستمال مرطوب و یا «تی» تمیز شود.
  • اشیاء سنگینی که روی فرش قرار دارند مانند پایه مبلمان و میز چند سانت جابجا شوند تا از فشار به یک قسمت جلوگیری شود.

مراقبت‌های سالیانه

  • با استفاده از جارو برقی برس‌دار و یا جاروی دستی، سطح فرش را جارو بزنید. دقت شود در صورت استفاده از جارو برقی برس‌دار، استفاده از آن در قسمت ریشه‌ها خودداری شود زیرا ممکن است ریشه‌ها درون برس جارو گیر کرده و باعث صدمه ریشه‌ها شود. آخرین مرحله جارو کشی در جهت خواب فرش باشد تا پرزهای فرش مرتب شده و نقوش وضوح خود را به دست آورند.

دکترای فرش دست‌باف؛ بودن یا نبودن؟ مسئله این است!

سیدمحمدمهدی میرزاامینی، دانش‌آموخته فرش دست‌باف


چند روز گذشته خبری در خروجی برخی سایت‌ها و کانال‌ها با این مضمون قرار گرفت: «سرفصل دکترای فرش در انجمن علمی فرش ایران با حضور نمایندگان برخی دانشگاه‌ها بررسی شد». این خبر برای من که چند سالی در رشته فرش درس خواندم و تدریس کردم چندان تازه نبود. حدودا از سال ۱۳۹۳ زمزمه‌های راه‌اندازی دکترای فرش را شنیده بودم؛ اما این بار قضیه جدی‌تر است و به نوعی از زمزمه، نقل، گفت و شنود وارد مرحله عملیاتی شده و شواهد نشان می‌دهد به زودی این مقطع تحصیلی به مجموعه آموزش عالی فرش اضافه خواهد شد.
از یک سو عده‌ای این خبر را به فال نیک گرفتند و امیدوارند که راه‌اندازی دکترای فرش چرخه آموزش عالی را در این رشته تکمیل کند و دانش‌آموختگانی را تربیت کند تا با پژوهش و ابزار علم در مسیر پیشرفت فرش گام بردارند. این گروه همچنین از این‌که این اتفاق ایران را علی‌رغم تمام مشکلات در صدر دنیا از حیث توسعه آموزش عالی فرش قرار می‌دهد خرسندند.
از سوی دیگر دغدغه مهمی که ذهن دست‌اندرکاران و فعالان حوزه دانشگاه و فرش را درگیر ساخته این است که آیا فرش به مقطع دکترای نیاز دارد؟ آیا آموزش دانشگاهی فرش تاکنون به شکلی موفقیت‌آمیز عمل کرده که وارد مقطع تازه‌ای در سطح دکترای شود؟ آیا خروجی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فرش درمانی بر دردهای این هنر-صنعت بوده است؟ آیا دانش‌آموختگان مقاطع پیشین سامان مناسبی در بازار کار یافته‌اند؟ آیا…؟
اما حقیقت چیست و چطور باید به مقطع دکترای فرش نگاه کرد؟ نگاهی که از دایره انصاف خارج نشود؛ نه هوادار سینه چاک باشد و نه مخالف سفت و سخت! در ادامه چند رویکرد را با هم مرور می‌کنیم؛ قضاوت با شما.

نگاه اول: دکترای فرش حق ایران است! سهم ایران است!

ایران سال‌های سال است که با نام فرش در دنیا شناخته می‌شود و از حیث تنوع محصولات، طرح و رنگ، قدمت، کیفیت، کمیت تولید و صادرات، نام و نشان معتبر و بین‌المللی و… در دنیا سرآمد است. هرچند این موارد در چند سال اخیر افت و فرودهای محسوسی داشته؛ اما همچنان نقش ایران در بازار جهانی فرش دست‌باف قابل توجه است. این نگاه با این شرایط معتقد است ایران باید در توسعه آموزش عالی فرش و آموزش آکادمیک آن هم حرف نخست را در دنیا بزند و برترین جایگاه را داشته باشد. پس ارائه مقاطع تحصیلی متنوع از مدرسه و کاردانی تا دکترای حتی دیر هم اتفاق افتاده و مسئولان باید زودتر و سریع‌تر نسبت به طرح و تایید دکترای کمر همت راست کنند و به سنگ اندازی‌ها و مخالفت‌های احتمالی تا جایی‌که مانع این مسیر پیشرفت نشود توجهی نکنند. این نگاه توسعه تحصیلات تکمیلی فرش را مصداق توسعه فرش در محور آموزش و پژوهش می‌داند و هر گونه نقد و نظر در مسیر آن را مادامی که به کیفیت آن کمک می‌کند می‌پذیرند؛ اما اگر مانع آن شود بر نمی‌تابد و معتقد است نباید به آن توجه کرد و باید ادامه داد.

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، دکترای فرش اتفاقی خوشایند و میمون است که باید آن را به فال نیک گرفت.

نگاه دوم: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

در سال‌های گذشته توسعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها در کشور مسیر صعودی را طی کرده و ایران را به کشوری دانشگاه خیز(!) تبدیل کرده است. از یک سو سیاست‌های کلان کشور و دولت‌ها همواره از توسعه آموزش عالی حمایت کرده است و از سوی دیگر در جامعه امروز داشتن تحصیلات دانشگاهی یک ضرورت اجتماعی برای هر فردی به شمار می‌آید. این خواست حکومتی و این میل اجتماعی به تحصیلات عالیه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هر ساله شاهد ایجاد رشته‌های تازه دانشگاهی یا توسعه کمی رشته‌های موجود باشیم. در چنین شرایطی، فرش که از مصداق‌های بارز فرهنگ و هنر ایران و موثر در رویکرد اقتصاد مقاومتی است چرا نباید در این میان سهم قابل توجهی داشته باشد؟! چرا نباید دکترای فرش داشته باشد؟! به طور مداوم بسیاری از رشته‌ها و عنوان‌های شغلی بی‌اهمیت در کشور با کمیت‌های بالا و بدون توجیه ایجاد شده‌اند و توسعه می‌یابند؛ اما نوبت به فرش که می‌رسد با کلی توجیه و مانع فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو می‌شود! نوبت به فرش که می‌رسد نگاه برخی به آموزش عالی ایده‌آلیستی می‌شود و رای بر عدم توسعه آن می‌دهند! به طور طبیعی در این نگاه فرش بیشتر از هر حوزه دیگری در دانشگاه مُحق توسعه و توجه است و پس از تکمیل چرخه آن باید تلاش کند نواقص و محدودیت‌های خود را برطرف کرده و کارآمد شود.

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، باز هم دکترای فرش رویدادی خوش و نیکو است و باید با توان مضاعف به استقبال و حمایت آن برویم.

نگاه سوم: بدون توقف تا دکترای فرش

از سال ۱۳۷۵ تاکنون که آموزش عالی فرش در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در بیش از ۳۰ واحد دانشگاهی ارائه شده است، تعداد زیادی دانشجو در این رشته وارد دانشگاه و سپس دانش‌آموخته شده‌اند. این طیف که در مدت بیش از دو دهه تعداد کمی هم نیستند، ممکن است به طور طبیعی علاقه‌مند باشند دوره تحصیل خود را در رشته و تخصص خودشان به اتمام برسانند. حال اگر چنین امکانی برای آن‌ها فراهم نباشد، مجبورند در رشته دیگری -یعنی آنچه در آن تخصصی ندارند یا کمتر تخصص دارند- به درجه دکترای برسند. این به معنی هدر رفتن استعداد و تخصص آن‌هاست، آن هم فقط به علت کامل نبودن چرخه آموزش عالی فرش از مدرسه تا دکترای. حال اگر برنامه‌ریزی شود که دکترای فرش این چرخه را کامل کند در واقع هدایت تحصیلی جمعیت چندهزار نفری دانش‌آموختگان فرش در مسیر شفاف و مشخصی قرار می‌گیرد و دانشجو دغدغه‌ای از نظر ادامه تحصیل در رشته تخصصی خود نخواهد داشت.
در حال حاضر بنا به گزارش سازمان سنجش کشور سالانه ۵۴۰ نفر در مقطع کارشناسی و ۱۱۰ نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد فرش پذیرفته می‌شوند که اگر سالانه ۵۰ نفر هم در مقطع دکترای فرش جذب شوند این هرم آموزشی با نسبت مشخص و معقولی شکل می‌گیرد. پس ضروری است برای تکمیل هدایت تحصیلی این طیف مقطع دکترای فرش را هرچه زودتر راه‌اندازی کرد تا از هدر رفت نیروهای متخصص دانشگاهی جلوگیری کرد که حدود ۶ سال در دانشگاه درس خوانده‌اند.

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، دکترای فرش یک ضرورت آموزش عالی فرش است و جای چانه‌زنی باقی نمی‌گذارد و باید سریع‌تر آن را برنامه‌ریزی و عملیاتی کرد.

نگاه چهارم: چه چیزی توسط چه کسی و به چه فردی آموزش داده می‌شود؟

رشته فرش یک رشته سنتی است که در همه سده‌های گذشته به همین صورت (سنتی) در جامعه و بین اهالی هر شهر و روستا آموزش داده شده است. یکی از چالش‌های ابتدایی راه‌اندازی این رشته که تاکنون نیز به صورت کامل حل نشده این است که چه محتوایی، توسط چه کسی به چه فردی، چگونه و با اتکا به چه منابعی منتقل شود؟ امروز هم این سوالات و نیازها در مقاطع کارشناسی و به ویژه کارشناسی‌ارشد به درستی پاسخ داده نشده است!
مقطع دکترای یک مقطع کاملاً تخصصی است و نمی‌توان بدون تامین زیرساخت‌های مناسب و لازم به آن وارد آن شد. آیا استادانی که قرار است در این مقطع به خدمت گرفته شوند محتوا و نگاه جدیدی را از روش متفاوتی به دانشجو منتقل خواهند کرد یا قرار است همان‌ها که در کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد بوده را بار دیگر با نام دیگری مرور کنند؟ نه این است که بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموختگان فرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد از تکراری بودن محتوا و سرفصل دروس و نیز مدرسان رشته گله‌مندند و هیچ راهکاری برای آن نیست؟! آیا نه این است که استادان یا صرفا نظری به فرش نگاه می‌کنند یا صرفا عملی و این دو در هیچ کجا به هم نمی‌رسند و دانشجو مسیر ارتباط این علم و عمل را هیچ‌گاه نمی‌یابد و در نتیجه وقتی می‌خواهد وارد بازار کار شود گویی هیچ نمی‌داند و نقطه سر خط؟! آیا منابع جدیدی برای مطالعه و پژوهش در دسترس قرار گرفته یا همچنان کتاب مستطاب قالی ایران و چند منبع پر تکرار دیگر در مقاطع قبلی منابع بلامنازع این مقطع هم خواهند بود؟! طبیعی است که تا این مشکلات در مقاطع پایه کارشناسی و کارشناسی‌ارشد بعد از گذشت ۲۳ سال همچنان پابرجاست، ادامه و توسعه این وضع توجیهی ندارد و قرار هم نیست مقطع دکترای فرش معجزه کند.

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، دکترای فرش گام نهادن بر مسیری سست است که ارتقا و پیشرفت آموزش و پژوهش فرش را نمی توان برای آن متصور شد زیرا در عمل ابزار و امکانات آن حتی در حدود نازل‌تر از دکترای (کارشناسی وکارشناسی ارشد) بعد از گذشت بیش از دو دهه همچنان فراهم نشده است.

نگاه پنجم: معضل همیشگی ارتباط دانشگاه و بازار

در کشورهای توسعه یافته -و حتی در حال توسعه- آموزش عالی به عنوان بال‌های توسعه و پیشرفت جامعه عمل می‌کند و در حوزه صنعت به بالندگی صنعت و در بخش‌های فرهنگ و هنر نیز به بهبود و ارتقای این حوزه‌ها یاری می‌رساند. در این وضعیت دانشگاه و جامعه در مسیر هم‌افزایی حرکت می‌کنند نه بی‌تفاوت به هم و شاید در تقابل هم! که اگر این همراهی و هم‌سویی نباشد، عملاً دانشگاه نهادی عَبث و سرمایه سوز و هزینه بر در جامعه است که چه بسا نبودش موثرتر از حضورش باشد.
با این وصف در سال‌های گذشته و در حوزه فرش دست‌باف چقدر بر هم‌افزایی و همراهی دانشگاه و جامعه فرش تاکید شده است؟ چقدر دانشگاه به نیازهای بازار فرش توجه داشته است؟ چه دستاوردی حاصل شده است؟ آیا اصلاً برای نهاد دانشگاه اثرگذاری بر جامعه تخصصی فرش دست‌باف امری مهم، کلیدی و راهبردی بوده است؟ یا همین که عده‌ای متقاضی ورود به دانشگاه وارد و پس از چندی خارج شوند، تکلیف و مسئولیت دانشگاه تمام است و میزان کارآمدی و تاثیرگذاری دانش‌آموخته در جامعه به آن مربوط نمی‌شود؟
نتایج بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در طول دو دهه گذشته، دانشگاه و جامعه فرش در تعاملی موثر و محسوس با یکدیگر نبوده و نیستند. دانشجویان و دانش‌آموختگان یا انگیزه و توانایی فعالیت در بازار کار را ندارند یا با وجود داشتن دغدغه و انگیزه، توانسته‌اند مهارت‌های کافی و لازم را به دست آورند؛ اما نتوانسته‌اند سهمی برای خود در بازار کسب کنند -که البته تعداد این طیف در مقایسه با کل جامعه دانش‌اموختگان بسیار اندک و محدود است-. بستر بازار کار فرش دست‌باف سنتی است و کمتر به سوی دانشگاه دست همکاری دراز کرده و از طرفی مبحث کارآفرینی در شرایط فعلی کشور دانش و توان و مهارت مضاعفی می‌خواهد که متاسفانه دانشگاه از این حیث هم دانش‌آموختگانی تهی از توان و انگیزه تربیت کرده است. از این رو مادامی که ارتباط دانشگاه و بازار به مرز مشخصی از تاثیر متقابل و هم‌زبانی و هم‌افزایی نرسیده، عملا توسعه همین مقاطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی‌ارشد) هم جای تامل دارد چه برسد به توسعه دانشگاه در مقطعی عالی‌تر!

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، ادامه تحصیلات تکمیلی فرش عاقلانه نیست و در شرایط خاص کشور که دولت بر تاثیر بیشتر نهادهای وابسته خود –چابک‌سازی و کیفی‌سازی به جای تمرکز بر کمیت- و صرفه‌جویی‌های اقتصادی تاکید دارد کاری بیهوده و بر خلاف منافع کشور است.

نگاه ششم: در مسیر تقویت یا تضعیف مقاطع پایه؟

در هرم آموزش عالی همواره مقاطع پایه کمیت بیشتری دارند و کیفیت این مقاطع بر تحصیلات تکمیلی آن رشته موثر است. در سال‌های گذشته با توسعه مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مقطع کاردانی فرش از بین رفته است. در مقطع کارشناسی نیز اتفاق مشابهی در حال رخ دادن است به شکلی که در سال ۱۳۹۷ حتی نیمی از صندلی‌های دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی هم پر نشده و بسیاری از دانشگاه‌ها با شرایط ویژه‌ای در فرایند تکمیل ظرفیت سعی در پر کردن صندلی‌های موجود دارند.
این در حالی است که تمام متقاضیان کنکور کارشناسی‌ارشد فرش کمتر از ۲۵۰ نفر هستند؛ اما پنج دانشگاه فعلی مجری کارشناسی ارشد فرش ۱۱۰ دانشجو سالیانه می‌پذیرند که اگر در یکی دو سال آینده چند دانشگاه دیگر به جمع مجریان کارشناسی‌ارشد بپیوندند عملا کنکور کارشناسی‌ارشد معنی خاصی ندارد و همه متقاضیان در یکی از دانشگاه‌های مجری پذیرفته می‌شوند.
این نکته را هم مد نظر داشته باشیم که از کل حدود ۲۵۰ نفری که در کنکور ثبت‌نام کردند حدود ۲۰ درصد اصلاً در جلسه آزمون حاضر نشده‌اند! یکی از دانشگاه‌های مجری کارشناسی‌ارشد فرش که سهم قابل توجهی در ظرفیت این مقطع دارد به علت استقبال کم متقاضیان از مقطع کارشناسی به صورت کامل کارشناسی فرش را تعطیل کرده؛ اما هر سال نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند.
با چنین وضعیتی تصور کنید که دکترای فرش هم به این چرخه افزوده شود. در این شرایط عملاً مقطع کارشناسی در سایه قرار می‌گیرد و کیفیت آن -هرچند در حال حاضر هم شایسته نیست- وضعیت نامطلوب‌تری پیدا خواهد کرد. به این معنی که منابع، اساتید و توان دانشگاه‌ها بیشتر به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی سوق پیدا خواهد کرد و عملاً استقبال از این مقاطع (ارشد و دکترای) هم بیشتر خواهد بود چون ارزش مدرک مقاطع پایه با آمدن دکترای کم و کمتر می‌شود و مقاطع پایه چنان که تاکنون رخ داده از این چرخه حذف می‌شوند. همانطور که کاردانی فرش برخلاف ظرفیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد امروز حذف شده و کارشناسی فرش هم در شرایط مشابهی قرار دارد. با بررسی اجمالی این نکته پر واضح است که این نوع خط توسعه تحصیلات تکمیلی جز این که به تضعیف مقاطع پایه و بعد حذف آن‌ها بینجامد، تاثیری در این چرخه ندارد و پس از مدتی با یک آموزش عالی ابتر روبه‌رو هستیم که حتی همین شرایط نیم خط امروز را هم ندارد.

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، با دکترای فرش خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه آموزش عالی فرش در مقاطعی چون کاردانی و کارشناسی می‌زنیم و رای بر توسعه فرش در مقطع دکترای امری خطا و به دور از عقلانیت است.

نگاه هفتم: بی‌توجه به حال بازار در مسیر توسعه

اگر آمار تولید و صادرات فرش دست‌باف از دهه ۷۰ که مقارن تولد فرش در دانشگاه است را مرور کنیم، روندی نزولی را –با نوسانی اندک- شاهد خواهیم بود. در سال‌های اخیر نیز با توجه به تنگ‌تر شدن دایره تحریم‌ها و سایر مشکلات ناشی از آن در داخل کشور، این جریان نزولی شیب تندتری یافته به شکلی که پیش‌بینی‌های آماری نشان می‌دهند در سال ۱۳۹۸ نرخ صادرات به رقمی زیر ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد و ایران از صدرنشینی در بازار جهانی دور می‌شود.
درحالی‌که در سال‌های گذشته ایران با سهمی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازار جهانی فرش دست‌باف یکه تازی می‌کرد، اکنون در شرایطی قرار گرفته که سهمی حدود ۱۵ درصد از بازار جهانی را دارد و هند با سهمی افزون بر ۲۰ درصد جای ایران را در بازارهای جهانی گرفته است. در چنین وضعیتی پرسش این است که آموزش عالی فرش در قریب به دو دهه که از عمر آن می‌گذرد با تمام فراز و فرودهایی که داشته چقدر در جلوگیری از چنین وضعیتی نقش داشته است؟ اگر نقشی داشته، کجا و چگونه است؟ اگر نداشته موانع آن چه بوده و هست؟ باید چگونه عمل کند که نکرده؟ و آیا ارتقای تحصیلات تکمیلی فرش تا سطح دکترای درمان این وضع است؟ اگر درمان نیست آیا بهتر نیست مسئولان امر بیشتر بر درمان آن متمرکز شوند تا به توسعه آن که تاکنون در مسائل حوزه فرش اثر محسوس و قابل تاملی نداشته است؟
این حرکت نظام آموزش عالی فرش در صدور مجوز احتمالی به دکترای فرش، یک فرار به جلو غیر مسئولانه است تا به جای این‌که مشکل را در جای درست ریشه‌شناسی و درمان کند، عملاً بی‌تفاوت به آنچه رخ داده صرفاً به دنبال تکمیل پازلی گنگ و نامفهوم و بی‌اثر است. اگر آموزش عالی فرش به درستی در جامعه فرش وارد شود و دغدغه‌مندانه به مسائل و مشکلات آن ورود کند قطعا این درخت مسیر تعالی و رشد خود را پیدا می‌کند و دکترای فرش هم جزیی از این مسیر است؛ اما صد افسوس که عجولانه فقط در پی تکمیل آن هستیم بی آن‌که بدانیم پس از تکمیل این چرخه چه در انتظار آن است!

 اگر معتقد به این نظر و رویکرد باشیم، همچون سه دیدگاه قبلی حرکت به سمت طرح و تصویب و اجرایی کردن دکترای فرش یک نشانی و مسیر غلط است که جز تحمیل هزینه بر کشور و جامعه فرش سود دیگری ندارد.

نگاه هشتم: کیفیت را دریابیم

در تمام بخش‌های یک سازمان کیفیت و راهکارهای تضمین کیفیت یک اصل مهم و انکارناپذیر است. تجربه اجرای رشته فرش در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد کیفیت ارائه رشته فرش در هر مقطعی در دانشگاه‌های مختلف -هرچند در ذیل نهادی مثل وزارت علوم هدایت می‌شوند- بسیار با هم متفاوت است؛ اما آیا این تفاوت منجر به ارائه راهکاری برای کمتر کردن انحراف موجود در برخی دانشگاه‌ها -که تعداد آن‌ها کم هم نیست- شده است؟ آیا تضمینی وجود دارد که مقطع دکترای هم به صورت قارچ‌گونه رشد نکند و هر دانشگاهی با هر توان و کیفیتی نسبت به ارائه آن اقدام نکند؟ اگر وجود دارد چرا تجربه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چنین چیزی را تایید نمی‌کند؟ چرا دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها به صورت قارچ‌گونه در کشور رشد می‌کنند؟ یا اصولا ارزشیابی‌ای از کیفیت دانشگاه‌ها و رشته و گرایش اجرا شده در آن‌ها انجام می‌شود (؟!) که توسعه کمی و کیفی بر مبنای آن انجام شود؟ در پژوهشی که در مقطع نوپای کارشناسی‌ارشد فرش انجام شده، تمام شاخص‌ها در همه ۵ دانشگاه کشور کمتر از حد متوسط گزارش شده است و چطور ممکن است در چنین شرایطی رای بر ادامه این روند بی‌کیفیت بدهیم جز این که بپذیریم اساسا جریان کیفی در این مسیر مهم و راهبردی نیست؟ که اگر این است و تایید می‌شود دکترای فرش هم اتفاق تازه‌ای را رقم نخواهد زد و دردی از جامعه فرش را دوا نخواهد کرد. جز این که طول دوره تحصیل را از ۲ به ۴ و سپس ۶ و نهایتا ۱۰ سال می‌رساند و این فقط منجر به بی‌کیفیت‌تر شدن آموزش عالی فرش می‌شود. فرض کنید اگر تصویری که اندازه آن برای ۲ در ۲ سانتی‌متر تعریف شده، بی‌توجه به ابعاد آن و بدون تمهید خاصی آن را به ۱۰ در ۱۰ سانتی‌متر تبدیل کنیم قطعا حاصل کار این است که به جای یک تصویر باکیفیت کوچک یک تصویر بی‌کیفیت بزرگ داریم و هرچقدر بیشتر اصرار بر بزرگ‌تر کردن آن کنیم، کیفیت آن کمتر و کمتر می‌شود؛ مگر این‌که برنامه و تمهیدی دیگر برای این بزرگ شدن بیاندیشیم که شوربختانه شواهد و قرائن نشان می‌دهد برخلاف همه صحبت‌های انجام شده، در بر همان پاشنه قبل می‌چرخد و خبری از یک تحول در آموزش عالی فرش نیست.

 اگر معتقد به این نگاه و رویکرد باشیم، دکترای فرش حاصلی جز تکرار تجربه‌های ناکام مقاطع گذشته ندارد؛ با این توضیح که این مقطع عالی‌تر و بالاتر از مقاطع گذشته است و قطعا انتظار از آن نیز بالاتر است و اگر نتواند انتظارات را برآورده کند مهر بی کیفیتی محکم‌تر بر پیشانی آن حک خواهد شد.

حاصل سخن

توضیحات و دیدگاه‌های فوق هر کدام زاویه دیدی را برای نگریستن به اتفاق تازه آموزش عالی فرش (دکترای فرش) دارند که شما می‌توانید همراه یک یا چند مورد آن باشید و رای یا نظری موافق یا مخالف آن هم داشته باشید؛ اما این همه جریان نیست. چنانچه این مقطع بخواهد به صورت عملیاتی به دانشگاه‌ها ابلاغ و اجرایی شود، نیاز به یک برنامه درسی جامع به مثابه یک سند علمی راهبردی دارد که این نوشتار اصلاً به آن ورود نکرده و این موضوع خود مجال و بحثی مفصل می طلبد؛ اما آنچه در این نوشتار بر آن تاکید شد بیشتر بر این محور است که آیا این مقطع باشد یا نباشد؟ از این رو این یادداشت از نگاه‌های موافق و مخالف متعددی به این مقطع نگاه کرده و ادله و تجربیاتی در نفی یا تایید هر یک مطرح شده است که البته جای پاسخ و نقد هر نگاه محفوظ است.
حاصل این بحث تقریبا طولانی این است که چه این مقطع به تصویب برسد و اجرایی شود و چه نشود و ناکام بماند، مادامی که نگاه تک بعدی و صنفی به آموزش عالی فرش جاری باشد، آش همین آش و کاسه همین کاسه است. مولف، خود به عنوان یک دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فرش که رساله دکترای خود را هم بر موضوع ارزشیابی آموزشی رشته فرش متمرکز کرده و همچنین در دانشگاه‌های مختلفی در رشته فرش تدریس داشته، همواره موافق و مدافع توسعه تحصیلات تکمیلی فرش بوده است؛ اما به شرطی که همراه با اثر‌گذاری آن در جامعه فرش و در زندگی دانش‌آموختگان آن باشد که اگر جز این باشد چه بخواهیم و چه نخواهیم این رشته محکوم به فنا است و همه تلاشمان از این گفتار و مقاله‌ها و پایان‌نامه و… این است که چنان روزی هرگز مباد.