چگونه فرش را تا بزنیم و یا انبار کنیم؟

ضرورت نگهداری از فرش دستباف

فرش‌های دستباف به دلیل ارزش بالاتر، ترمیم سخت‌تر و بافت مشکل‌تر نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. بافندگان احساس، هنر، مهارت و نبوغ خود را در تاروپود فرش‌های دستباف می‌بافند و به این فرش ها معنا و ظرافت می‌بخشند. همین هنری که در فرش‌های دستباف موج می‌زند، شما را وا می‌دارد که در مراقبت از آنها بیشتر بکوشید و درباره‌ی نحوه صحیح تا کردن فرش و مراقبت از آن آگاهی کامل را کسب نمایید. این صنایع‌دستی والا و ارزشمند که خانه‌ها را سرشار از انرژی، هنر و جذابیت می‌کند، نیاز به مراقبت و رسیدگی نیز دارد.
نحوه صحیح تا کردن فرش مانع از آسیب رساندن به تاروپود فرش می‌شود. جمع‌کردن و تا زدن فرش به شکلی اشتباه تاروپود فرش شما را خواهد شکست و دیگر هرگز به شکل اولیه در نخواهد آمد. شاید ویدیوهای زیادی از نحوه صحیح تا کردن فرش دیده باشید یا با افراد متخصص درباره انبار کردن فرش مشورت کرده باشید اما ما نکات جامعی را درباره‌ی نحوه صحیح تا کردن و انبار کردن فرش ارائه می‌دهیم که به کمک آن‌ها فرش‌های ارزشمند شما بدون کمترین آسیب برای مدت‌های طولانی نگهداری خواهد شد.

چرا و چگونه فرش را تا کنیم؟

فرش های دستباف را برای حمل در چمدان و … باید به شکلی صحیح تا کنیم تا فرش، به کمترین حجم ممکن درآید. در واقع تا زدن فرش راهکاری موقت است و معمولا برای حمل و نقل فرش پیشنهاد می‌شود که نیاز داریم حجم کمتری داشته باشد. لذا برای نگهداری طولاتی مدت تا زدن فرش پیشنهاد نمی‌شود.

  • ابتدا با دقت فرش را پشت‌ و رو کنید و کاملا صاف بر زمین پهن کنید به نحوی که پرز فرش روی زمین قرار بگیرد.
  • فرش را به‌صورت طولی از یکی از لبه‌های راست یا چپ به‌اندازه‌ی یک سوم تا بزنید.
  • لبه‌ی دیگر را نیز جوری تا کنید تا یک سوم پاپانی فرش بر قسمت تا خورده قرار گیرد و فرش به مستطیلی بلند و باریک تبدیل شود.
  • فرش را صاف کنید و با لمس توسط دستان، جهت خاب فرش را بیابید؛ سپس برخلاف خاب فرش یک سوم آن را از عرض تا بزنید.
  • از روی فرش کنار بروید؛ پشت قسمت تا خورده بر زانو بنشینید و یک سوم تا خورده را در دو مرحله تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیلی کوچک و حجم دار تبدیل شود.
  • با طنابی محکم فرش تا خورده را خوب ببندید تا در طول مسیر باز نشود.

انبار کردن فرش برای مدتی طولانی

نحوه صحیح تا زدن فرش برای هدفی غیر از حمل‌ونقل می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ در واقع نحوه تا زدن فرش برای اهداف مختلف و بسته به زمانی که به فرش نیاز ندارید، متفاوت است. فرش‌های دستباف بسیار ارزشمند هستند و ترمیم آنها در صورت آسیب دیدن کاری سخت و گاهی پر هزینه است. لذا ما به شما توصیه می‌کنیم اگر برای مدتی نیاز به فرش ندارید، به هیچ عنوان آن را تا شده برای زمانی طولانی در گوشه‌ای قرار ندهید بلکه آن را با دقت لوله کنید؛ لوله کردن فرش روش درست انبار کردن فرش در زمان طولانی است. در لوله کردن فرش مراقب باشید که لایه‌ها خیلی به هم فشرده نشوند و موارد زیر را در آن رعایت کنید:

  • بهتر است فرش رول شده را در کاور مخصوص فرش، سلفون یا پارچه‌ای تمیز بپیچید تا مانع از رسوخ گردوخاک به آن شود. البته بین همه‌ی این‌ها توصیه‌ی ما به شما پارچه است زیرا کاورهای پلاستیکی زودتر دچار عرق زدگی می‌شوند و فرش در رطوبت کپک می‌زند.
  • قرار دادن نفتالین لابه‌لای فرش را فراموش نکنید زیرا اگر حتی نحوه صحیح رول کردن فرش رعایت شود، عوامل دیگری ممکن است به فرش شما آسیب برسانند.
  • فرش را به حال خود رها نکنید؛ هر از چندی به سراغ فرش خود بروید، رول فرش را بازکنید تا هم فرشتان نفسی تازه کند و هم شما آن را خوب بررسی کنید تا خیالتان از مشکلات احتمالی راحت شود.

نکات دیگری در نگهداری فرش

علاوه بر نحوه تا زدن فرش، عوامل دیگری نیز در حفظ فرش شما از آسیب مهم و ضروری هستند. پس‌ازآنکه فرش دستباف خود را با نحوه صحیح لول کردید باید در مکانی مناسب قرار دهید که دمای آن برای انبار کردن فرش بیش‌ازحد نباشد؛ بالا بودن دمای محیط کیفیت فرش شما را پایین خواهد آورد. جایی که فرش را نگاه می‌دارید به هیچ وجه نباید نم و رطوبت داشته باشد زیرا رنگ و جلای فرشتان را از بین خواهد برد همچنین موریانه و بید که عاشق فضاهای نمناک هستند می‌توانند فرش دستباف شما را به کلی از بین ببرند. هرچند تابیدن نور خورشید در مکان نگهداری فرش حشرات را دور می‌کند اما تابش مستقیم آن به فرشتان می‌تواند آن را معیوب کند.

باورمندی به تبلیغات

حمید کارگر

در اهمیت و نقش بی بدیل «تبلیغات» برای معرفی و شناساندن کالا و خدمات به مشتریان و مخاطبان تردیدی نیست و امروزه این باوری عمومی است که برای عرضه‌ای موفق نمی‌توان تبلیغ را نادیده گرفت. هرچند که امروز و هنوز هم بسیاری از نهادها و سازمان‌ها –به ویژه در بخش دولتی- با وجود باور پیش گفته، در ورطه عمل لنگ می زنند و در چنبره مشکلات مالی و بودجه‌های ناچیز نمی‌توانند آن چنان که باید و شاید از تبلیغات بهره ببرند.

تبلیغات فرش دستباف هست؛ اما کم است!

فرش دستباف ایران هم به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی ایران که مایه ارتزاق بخشی از جامعه است و اشتغال­زایی و ارزآوری را همراه هم دارد، در سالیان گذشته کم و بیش از گونه­‌های متنوع تبلیغات برای شناساندن خویش بهره برده است و هرچند این تبلیغات ویژه و درخور توجه نبوده‌اند اما به هر روی چه در صداوسیمای داخلی، چه در شبکه­‌های ماهواره‌ای و چه بر صفحات کاغذین نشریات و یا در قالب نمایشگاه­‌های داخلی و برون­‌مرزی از این ابزارهای مرسوم تبلیغاتی، سودی کمینه جسته و بخت خود را اندکی آزموده است.

این کالای هنری با همه ارزش‌ها و ویژگی‌های خاص خود به عنوان نماد برجسته ایران، همچنان نیاز به آگاهی‌رسانی و تبلیغات دارد و برای ماندگاری و گسترش بازار -چه بازار داخلی و چه خارجی-، باید از همه ابزارهای تبلیغی بسته به میزان اثرگذاری آن‌ها بهره بگیرد. این هوشمندی و تیزبینی و باور به اهمیت تبلیغات در پیشینیان ما در حوزه فرش دستباف تا بدانجا بوده است که رقمی قابل توجه را برای تبلیغ این کالا منظور داشته اند.

هوشمندی مدیران شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۱۵

در مصوبه هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۱۵ در ترسیم طرز مشی شرکت، بخشی به مقوله تبلیغات اختصاص یافته و چنین مصوب کرده اند که:

“برای توسعه فروش قالی ایران در خارجه و همچنین برای تبلیغات رجحان قالی ایرانی بر قالیهای سایر ممالک، شرکت معتقد بتبلیغات مرتب و زیادی است. برای اجراء اینمنظور شرکت لازم میداند که تا میزان نصف از منافع حاصله را تا مدت ده سال بمصرف تبلیغات برساند و در صورتیکه منافعی نباشد سالیانه در حدود یکصد هزار تومان صرف پروپاگاند خواهد نمود و مبلغ مزبور در سالهائیکه منافعی عاید شود از محل منافع مستهلک خواهد نمود.”

درس‌هایی از این یادگارِ کوتاه و گویا و ارزشمند

باورمندی به اهمیت تبلیغات در این سطور که نزدیک به هشتاد سال از نگارش آن می‌گذرد مشهود است. آشنایی به لزوم گستردگی و تکرار در پیام‌های تبلیغاتی در این سطور آشکار است آن چنان که بر «تبلیغات مرتب و زیاد» تأکید می کند. هیأت مدیره شرکت آگاه بوده‌اند که تبلیغ، فرایندی یک بعدی نیست و نه تنها باید کالای خود را معرفی کنی که رجحان و برتری آن بر دیگران را نیز باید در نظر آوری.

مهمتر آنکه در گام نخست برای مدت ۱۰ سال نیمی از منافع شرکت را به تبلیغات اختصاص می‌دهند و بالاتر آنکه حتی چنان تدبیر می‌کنند که اگر سودی هم نصیب شرکت نشد، هر سال حدود یکصد هزار تومان -که بی گمان در هشت دهه گذشته رقمی بسیار قابل توجه بوده است- به این امر اختصاص یابد.

دست مریزاد بر ایشان که شاید اگر چنین دوراندیشی ها و درایت هایی در پیشینیان شرکت سهامی فرش ایران نبود، فرش دستباف ایرانی امروز گردن فراز نمی‌داشت.


تبلیغات فرش دستباف به روایت تاریخ

تصویر بخشی از مصوبه هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۱۵

دومین جایزه کارآفرینی و بورس تحصیلی استاد غلامرضا ذوالانواری

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از تارنما مجمع خیران نخبه پرور فارس فراخوان دومین جایزه کارآفرینی و بورس تحصیلی استاد غلامرضا ذوالانواری در حوزه فرش و صنایع دستی اعلام شد.

این رویداد با هدف تکریم و الگوسازی از نخبگان، شخصیت­‌های علمی و افراد صاحب نام و هم­چنین ایجاد روحیه تلاش و خودباوری در میان همگان برگزار می‌شود. مجمع خیران نخبه پرور استان فارس همه­ ساله جوایز و بورس تحصیلی را به ­نام افراد حقیقی و حقوقی خوش نام و دارای سابقه درخشان در زمینه‌های مختلف تعریف، اعلام و متناسب با رشته تخصصی آن­ها به مشمولینی که دارای فعالیت‌های خاص و اثرگذار باشند، اعطاء می‌کند. در این راستا مجمع خیران نخبه پرور فارس با همکاری شرکت فرش ذوالانواری اقدام به اعطای جایزه کارآفرینی و بورس تحصیلی استاد غلامرضا ذوالانواری، به پاس خدمات استاد ذوالانواری پدر گبه جهان، نموده است.
در این فراخوان مجمع خیران نخبه پرور فارس از شاغلان به تحصیل در استان فارس یا ساکنین و یا متولدین استان فارس ساکن در کشور، که مایل به شرکت در این جایزه هستند، دعوت به عمل آورده است.

جایزه و نحوه اعطای آن

این جایزه در سال ۱۳۹۸ به نو ارزش آفرین و کارآفرین برگزیده در زمینه فرش و صنایع دستی که بر مبنای مستندات و تشخیص هیأت داوران مجمع خیران نخبه پرور فارس حائز بیشترین امتیاز هستند، اعطا می‌شود. بدین منظور پس از وصول مستندات لازم از طریق سامانه www.shiraz-feca.ir براساس معیارهای تعیین شده، فرد یا افرادی که شرایط اولیه و حداقل امتیاز لازم را دارا باشند در مرحله اول برگزیده می‌شوند. آنگاه هیأت داوران منتخبین مذکور را مورد ارزیابی دقیق قرار داده و فرد برگزیده معرفی خواهد شد.
در صورت احراز کلیه شرایط به نفر اول هر یک از بخش‌های فرش و صنایع دستی، ۱- نشان برند علمی-معنوی منتخب برجسته کشوری، ۲- لوح و دیپلم افتخار، ۳- یک سکه تمام بهار آزادی اهدا خواهد شد.

بورس تحصیلی دانش آموزی و نحوه اعطای آن

بورس تحصیلی به دانش آموزان برتر استان فارس در رشته های فرش و صنایع دستی که توسط آموزشگاه محل تحصیل آنها معرفی خواهند شد، با نظر هیأت داوران، اعطا می گردد.

نحوه ی شرکت در فراخوان

واجدین شرایط می توانند رزومه خود را شامل مدارک و سوابق علمی، هنری و کارآفرینی در سامانه www.shiraz-feca.ir حداکثر تا ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۸ ثبت و بارگذاری نمایند.


دومین جایزه استاد ذوالانواری

رزومه استاد غلامرضا ذوالانواری

استاد غلامرضا ذوالانواری پدر گبه جهان، بنیان گذار بزرگترین شرکت تولید و صادرات فرش دستباف ایران، یکی از پیشکسوتان صادرکننده استان فارس است. وی متولد ۱۳۱۲ در شیراز است و اکنون با گذر از ۸۳ سالگی همچنان استوار، دغدغه توسعه بازارهای صادراتی ایران، حضور گسترده­‌تر صادرکنندگان و کالای ایرانی را در بازارهای بین المللی دارد. وی در سال ۱۳۷۲ اولین مدال طلا را در آلمان به دلیل فروش بالا و مشتری پسند بودن تولیدات فرش ذوالانواری دریافت کرد. سال بعد از آن در اتریش تندیس فروش فوق العاده، پس از مدتی در آتلانتا جایزه نوآوری در تولید و پس از آن تندیسی در ژاپن به خاطر نوآوری در تولید گرفت.

استاد ذوالانواری آنچنان در بازار بین المللی فرش دستباف اعتبار کسب کرده بود که در فاصله کمتر از ۱۲ سال ۱۲ جایزه ملی و بین­‌المللی را از آن خود کرد.

در سال­های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۵ شرکت فرش ذوالانواری به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد و در سال ۱۳۸۲ برنده جایزه جشنواره قالی ایران شد. سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۴ صادرکننده نمونه استان فارس، سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ میلادی بهترین تولیدکننده فرش های عشایری در نمایشگاه اتریش، سال های ۲۰۰۷، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ جوایز بهترین طراحی و خلاقیت، و سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ جایزه نوآوری و تولیدکننده نمونه فرش عشایری نمایشگاه دموتکس آلمان به این شرکت تعلق گرفت. در نمایشگاه ۲۰۱۳ دموتکس آلمان علاوه بر جایزه بهترین طراحی و نوآوری، وی را پدر گبه جهان نامیدند.

این مرد که ۶۸ سال پیش در حجره های بازار وکیل تجارت قالی و گلیم را می آموخت و تجربه می کرد، امروز در قلب اروپا از او به عنوان پدر گبه جهان یاد می‌کنند.

موزه فرش خراسان شمالی به شیروان رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایرنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: درهای موزه فرش استان در شیروان همزمان با دهه فجر به روی مردم گشوده می‌شود و مسکوت ماندن یا تعطیلی امور اجرایی آن نادرست است.

علی مستوفیان اظهار داشت: موزه فرش خراسان شمالی در حال تکمیل است و حتی ویترین‌های آن نیز جایگذاری شده. وی افزود: ۱۲ تخته فرش نفیس از دوره صفویه و قاجاریه در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود و موزه با فرش‌هایی که ارزش آن هزار میلیارد ریال است دهه فجر سال ۱۳۹۸، کار خود را شروع می‌کند.
وی ادامه داد: در صورت استقبال از این موزه و ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری فرش‌های بیشتر، ممکن است تعداد فرش‌های نفیس افزایش پیدا کند.

مستوفیان در خصوص روند راه اندازی این موزه گفت: از سال ۱۳۹۰، بیست تخته فرش نفیس از موزه فرش ایران به منظور راه اندازی موزه فرش به خراسان شمالی منتقل شد اما نبود مکان مناسب و همکاری نکردن مسئولان برای تامین فضا موجب شد تا این موزه راه‌اندازی نشود و این فرش‌های نفیس در انبار خاک بخورد.
وی گفت: در ابتدا قرار بر این بود تا این موزه در بجنورد راه اندازی شود و حتی تفاهم نامه‌ای با شورای اسلامی شهر بجنورد منعقد شد تا مکانی را برای امر اختصاص دهند اما این تفاهم نامه عملیاتی نشد. لذا از آنجاییکه مکان مناسبی در شیروان برای راه اندازی این موزه اختصاص داده شده، موزه فرش در این شهرستان راه اندازی خواهد شد و علاوه بر آن فرآیند بافت فرش، ابزار و آلات فرش‌بافی و … نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.


گفتنی است در حال حاضر بنا بر اعلام معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ۲۰ هزار بافنده فرش در این استان فعالیت می‌کنند و حتی یکی از منحصر به فردترین فرش‌های جهان که همان فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ است در این استان بافته می‌شود.

۶ موزه فعال با مساحت ۱۰۱۵۰ متر مربع در استانِ ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دایر است. از مجموع آثار تاریخی این استان، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی و ۷۰ اثر ناملموس در فهرست ملی ثبت شده و ۱۱ اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است. این استان با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، حلقه اتصال شمال و شرق کشور است که مسیر عبور میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) قرار دارد.

پیشگیری از صدور فرش های معیوب

حمید کارگر

سال هاست که کنشگران و اهالی هنر- صنعت فرش دستباف ایران همگی بر این باورند که “کیفیت”، برگ برنده فرش ایرانی در هماوردی با رقباست و اگر چه نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین نقطه قوت دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف است، کیفیت بالای دستبافته های ایرانی موجب می شود تا خریدار و مصرف کننده نهایی این محصول حاضر به پرداخت بهایی افزون تر باشد.
سال هاست که دلسوزان و پیشکسوتان هنر- صنعت فرش دستباف ایران هشدار می دهند که نباید با صدور فرش های نازل و بی کیفیت، اعتبار پیشین را خدشه دار کرده و به برند فرش ایرانی آسیب برسانیم.
سال هاست که اهل فن در این هنر- صنعت انذار می دهند که شاید با اندکی کاستن از مرغوبیت مواد اولیه و یا ایجاد تغییر در سبک بافت اصیل بتوان کمی سرعت بافت را بالا برد و یا قیمت تمام شده را قدری پایین آورد و یا بازاری را برای مدتی کوتاه به کف آورد ولی در دراز مدت آنچه از این ماجرا لطمه می بیند، کلیت فرش ایرانی است و این زیان گریبان همه را خواهد گرفت.
سال هاست که دست اندرکاران هنر- صنعت فرش ایران از تشکل های فعال در این حوزه می خواهند تا مانع از صدور فرش های معیوب شوند، از گمرک می خواهند از صدور فرش های بی کیفیت جلوگیری کند، از دولت می خواهند سیستم نظارتی ویژه ای در این مهم تدارک ببیند و از همه ابزارهای تنبیهی و تشویقی بهره ببرد.

با این همه گویی آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!

این هوشمندی در پیشینیان ما نیز بوده است که آسیب‌های محتمل از صدور فرش های ناراست را دریابند و برای پشیگیری از این روند تدبیری بجویند. تدبیری که همانا وادار شدن همه صادرکنندگان به اخذ پروانه صدور از شرکت سهامی فرش ایران و مکلف شدن این شرکت به بازرسی همه فرش های صادراتی بوده است.

هیأت وزراء در جلسه سوم خردادماه سال ۱۳۱۶ بر طبق پیشنهاد اداره کل تجارت چنین مصوب کرده اند که:

“…۱) صدور فرش توسط تجار و موسسات مختلف با رعایت شرایط ذیل مجاز خواهد بود.
الف- صادرکنندگان باید قبل از مبادرت بصدور کالا از شرکت سهامی فرش پروانه صدور تحصیل نمایند.
ب- شرکت فرش مکلف است فرشهائی را که برای صدور عرضه میشود بازرسی نموده در صورتیکه از لحاظ صنعتی دارای معایب و نواقصی نباشند برای آنها پروانه صدور بدهد….”

در ادامه این مصوبه چگونگی فهرست شدن نواقصی که مانع از صدور فرش می شود، شیوه اعلان عمومی آنها، فهرست مراکزی که با همکاری گمرک در آنها بازرسی صورت می پذیرد، شیوه حل اختلاف بین صادرکننده و عمال شرکت درباره نتیجه بازرسی، شیوه بازرسی و عدل بندی فرش ها در نقاطی که گمرک نباشد و… درج شده است و بالاتر آنکه شرکت سهامی فرش موظف شده است

“علاوه بر بازرسی فرشهای صادره مکلف است در تهیه قالی در داخله کشور نیز نظارت نماید…”


پیشگیری از صدور فرش های معیوب

صورتجلسه هیأت وزراء در جلسه سوم خردادماه سال ۱۳۱۶ در راستای پیشگیری از صدور فرش های معیوب

نشست تخصصی قالی راه ابریشم

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر با همکاری انجمن علمی دانشجویی فرش این دانشگاه، از مجموعه نشست های هفته پژوهش، نشست تخصصی با عنوان «قالی راه ابریشم» برگزار می‌کند.
در این نشست ابعاد مختلف سفارش تا نصب بزرگترین تابلو فرش دستباف جهان که اخیرا در موزه بزرگ جاده ابریشم هانژونگ به نمایش درآمده با سخنرانی آقایان محمد مهدی صفدرزاده حقیقی و دکتر بیژن اربابی بررسی خواهد شد.


  • زمان: سه شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰
  • مکان: تهران، چهار راه ولیعصر، روبروی خیابان بزرگمهر، دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، تالار شهید جانبزرگی

«ورود برای عموم علاقمندان آزاد است»

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف همدان

برگزیدگان مسابقه بین المللی طراحی فرش معرفی شدند

شست‌و‌شو ، انبار و لکه برداری فرش دستباف

شست و شو فرش دستباف

هر دو یا سه سال فرش خود را کنترل و در صورت نیاز آن را بشویید. دقت کنید هرقدر میزان شست و شوی فرش کمتر باشد، عمر فرش بیشتر خواهد شد و بنابراین فقط در مواقع لزوم فرش را بشویید. توصیه می‌شود فرش خود را برای شست و شو به قالیشویان معتبر، مانند شرکت سهامی فرش ایران و یا قالیشویان عضو اتحادیه قالیشویان، عرضه کنید. پرداخت وجه مختصر شستشو (در مقایسه با بهای کل فرش) در نگهداری سرمایه شما بسیار موثر عمل می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از شامپوی مخصوص فرش، البته با نام‌های معتبر و دارای پروانه ساخت، استفاده کنید. بهتر است برای شست و شوی خانگی از جاروهای برقی مخصوص که دارای قدرت کشش مواد خشک و مرطوب است استفاده کنید تا رطوبت درون فرش باقی نماند. پس از شستن فرش لازم است حداقل به مدت ۲ ساعت پنجره‌ها را باز گذاشته تا فرش کاملا خشک شود. اگر سطح فرش در اثر آلودگی هوا سیاه و کثیف شده باشد، بجای شست و شو کامل می‌توان به روش زیر آنرا روشویی نمود:
الف) مقدار کمی شامپو فرش را در یک ظرف آب ریخته با دست خوب به هم زده تا کف کند.
ب) با استفاده از کیسه پلی پروپیلن، فقط کف روی ظرف را برداشته و با آن سطح فرش را از سمت بالا به طرف پایین (در جهت خواب فرش) چندبار خوب روشویی می‌کنیم.
ج) با استفاده از پارچه سفید مرطوب (در جهت خواب فرش) ماده شوینده را از سطح فرش پاک می‌کنیم.
توجه: باید مراقب بود آب و مواد شوینده به عمق فرش نفوذ نکند و حتما کامل خشک شود.

انبار کردن فرش دستباف

در صورتی که لازم است فرش برای مدتی در انبار نگهداری شود، این عملیات را انجام دهید.

  1. ابتدا فرش را پشت و رو نمایید، سپس فرش را لول کرده و همزمان نوارهای کاغذی ضد بید (نگزالوت) و یا مواد ضد بید در قسمت‌های مختلف فرش قرار دهید.
  2. فرش لول شده را درون یک پارچه پنبه‌ای مانند ملحفه بپیچید.
  3. فرش را در یک جای مناسب خشک و عاری از رطوبت قرار دهید.
  4. هر شش ماه یکبار حداقل به مدت یک روز فرش از پشت و رو آفتاب داده شود.
  5. در صورتی که می‌خواهید فرش را از انبار خارج کنید و استفاده کنید، فرش را باز کنید و نفتالین باقی مانده را بردارید. به مدت لازم فرش را هوادهی کنید تا بوی نفتالین کاملا برطرف شود.

چگونه لکه‌های فرش دستباف را تمیز کنیم؟

در صورتی‌که لکه‌ای روی فرش ایجاد شود موارد زیر را انجام دهید:

  1. در صورتی که مایعات روی فرش ریخته شود، باید بلافاصله آن را با استفاده از قاشق برداشت و سپس با دستمال سفید خشک، آن را تا حد امکان خشک نمود. باید مراقبت شود زیر فرش نیز خشک شود تا باعث ایجاد کپک و پوسیدگی نشود.
  2. با استفاده از جاروبرقی، پودرها و سایر مواد خشک که روی فرش ریخته می‌شود را جمع‌آوری کنید.
  3. لکه‌برداری باید با کمال صبر و حوصله و به دور از عجله صورت بگیرد. در صورت لزوم باید عملیات را چند بار تکرار کنید.
  4. اگر محلول‌های تمیزکننده را به صورت مستقیم روی لکه بریزید، به جای رفع آلودگی آن را توسعه خواهید داد، برای این کار باید از دستمال سفید پنبه‌ای آغشته به محلول استفاده کنید.
  5. در صورتی که لازم باشد محل لکه را مرطوب کنید، به جای ریختن مستقیم آب از بطری‌هایی که آب را به صورت پودر شده می‌پاشند استفاده نمایید.
  6. برای برطرف کردن لکه از قسمت بیرونی به سمت مرکز لکه، عملیات پاک کردن را انجام دهید تا از گسترش لکه جلوگیری شود.
  7. برای عملیات لکه برداری فقط از پارچه‌های سفید استفاده شود.
  8. برای تمیز کردن محل لکه مقداری مایع ظرفشویی در یک ظرف آب ریخته و خوب به هم زده تا کف کند و از کف ایجاد شده برای تمیز کردن لکه استفاده شود.
  9. پس از لکه برداری، برای از بین بردن مواد شوینده و لکه‌بر، با استفاده از پارچه سفید مرطوب چند بار قسمت مورد نظر به طرف خواب فرش تمیز شود.

روند نزولی تقاضای فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایرنا، فرش دستباف، هنر – صنعتی است که در جای جای دنیا با نام تاجران ایرانی شناخته می‌شود، اما با آغاز تحریم‌ها دستخوش تغییراتی شد. چنانچه این کالا پس از نفت، در لیست تحریم رفت تا هرگونه راه صادرات فرش دستباف ایرانی به دیگر کشورها بسته شود.
هوشنگ فاخر در نقد سخنان اخیر فرشته دستپاک می‌گوید: رییس مرکز ملی فرش ایران بارها اعلام کرده که تحریم‌ها تاثیری بر صادرات فرش دستباف ایرانی نداشته است؛ اما باید قبول کنیم تحریم‌ها بر صادرات فرش تاثیر داشته. برخی فرش ماشینی را به عنوان فرش دستباف صادر می‌کنند. وقتی تعرفه فرش ماشینی روی این محصول نیست و از گمرک عبور می‌کند، در آمار صادرات فرش دستباف لحاظ می‌شود.
وی با بیان اینکه باید به صورت عملی به این موضوع پرداخت، افزود: چه اصراری وجود دارد که بگوییم صادرات فرش دستباف متاثر از تحریم‌ها نبوده و وضعیت صادرات آن مناسب است؟
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور با اعتقاد به اینکه باید برنامه تبلیغات برون‌مرزی برای صادرات فرش دستباف اجرا کرد، ادامه داد: برای توسعه بازار صادراتی می‌توان از تبلیغ‌گران بازار کشورهای هدف و فرش‌فروشان آن‌ها استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنان بازرگانی نمی‌توانند برای این منظور مناسب باشند، گفت: ما تنها یک محصول نداریم و رایزن بازرگانی نمی‌تواند به صورت تخصصی برای تمام محصولات بازاریابی کند. باید کار دست افراد متخصص باشد.
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور درخواست کرد که مرکز ملی فرش به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن، تجارت این موضوع را پیگیری کند.
فاخر اظهار کرد: در سال‌های گذشته دو میلیون متر فرش در بازار داخلی یعنی در بازار ۸۰ میلیون نفری به فروش می‌رفت که امسال به دلیل وضعیت اقتصادی مردم ممکن است کمتر باشد.
وی ادامه داد: اگرچه فروش فرش در کشورهای دیگر هیچگاه به اندازه ایران نخواهد شد؛ اما اگر با تبلیغات، تقاضا برای فرش ایران را بالا ببریم، می‌توانیم سالانه حدود ۱۰ میلیون متر فرش بفروشیم.
نایب رئیس اتحادیه فرش دستباف کشورمعتقد است ابتدا باید بازار ایجاد شود و سپس به فکر راه‌های رساندن محصول به کشور هدف بود.