پیشینه قالی بافی در هریس به قبل از قاجار می‌رسد

صحبت از هنری ایرانی است که شهرت جهانی یافته و با اصالت تمام در موزه‌ها و خانه‌ها در نقاط مختلف جهان خودنمایی می‌کند، بازی رنگ‌ها و جذابیت فرش «هریس» حتی تاب مقاومت را از کسانی که بازار آن را تحریم کرده‌اند، هم گرفته است، اما این روزها گرد کسادی بازار فرش ایرانی، بیش از پیش بر تار و پود فرش هریس نشسته و کاسبان را چشم انتظار خریداران فرش نگه داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرنگار ایسنا در این میان، برخی از فروشندگان فرش معتقدند که تیمچه مظفریه تبریز با قدمتی چند صد ساله بر بازار فرش دست بافت سایه انداخته است، هر چند، خرید و فروش در این بازار هم رونق چندانی ندارد و به گفته فروشندگان و باربران فرش‌سرای مظفریه، آن‌ها هم چند ماهی است که دشت نکرده‌اند.

بازار شهریار

بازار فرش شهریار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای فرش دستباف تبریز با بافتی سنتی و قدیمی درست روبه‌روی مقبره‌الشعرا واقع شده است و فروشندگان فرش در این بازار معتقد هستند که این بازار با وجود قدمتی نزدیک به نیم قرن، آنچنان که باید برای خریداران، آشنا نبوده و با وجود کیفیت بالای فرش‌های این بازار که عمدتا فرش هریس هستند، خریداران تمایل کم‎تری به خرید از بازار شهریار دارند.

بابایی، یکی از فروشندگان فرش در بازار شهریار، علت عدم استقبال از این بازار فرش را عدم تبلیغات مناسب برای معرفی آن به مردم می‌داند و می‎گوید: حتی بچه‌ها هم بازار مظفریه را می‎شناسند و اغلب اصناف این بازار ساعت ۱۰ در دکانشان را باز کرده و ساعت دو ظهر هم تعطیل می‌کنند.

به گفته این فروشنده، بازار شهریار از سال ۵۴ و وقتی او ۱۰ ساله بوده، بازار فرش بوده است، او بیان می‌کند: فرش‌های این بازار، همگی از روستاهای اطراف آمده و عمدتا فرش‌های دست بافت هریس هستند.

ضعف در تبلیغات بازار شهریار

حاج اصغر عباس زاده، کاسب دیگری که از ابتدا فرش فروش است با بیان اینکه مصالح فرش بسیار گران شده است، بیان می‌کند: مدتی است که مردم خرید نمی‌کنند و نبود صادرات هم باعث رکود بازار فرش شده است و تا زمانی که صادرات نباشد، بازار هم رونق ندارد.

او هم مانند دیگر هم صنفی‌هایش معتقد است که نبود تبلیغات کافی باعث ناشناخته بودن بازار فرش شهریار شده است و در این خصوص می‌گوید: تا به حال هیچ خبرنگاری برای تهیه گزارش یا معرفی این بازار به اینجا نیامده است و دلال‌های فرش هم مشتریان سایر شهرها را به مظفریه می‌برند و مجالی برای معرفی بازار شهریار باقی نمی‌ماند.

او با اشاره به اینکه خرید و فروش فرش در بازار فرش شهریار بدون واسطه و بی حضور دلال انجام می‎شود، اظهار می‌کند: صحبت از معرفی و شناساندن بازار که باشد، هیچ حرکتی برای معرفی این بازار نشده است، اما صحبت از مالیات که باشد، فرقی با دیگر کسبه‌ها نداریم.

به داد صادرات فرش برسید

رضا اصغرزاده هم از مسئولان انتظار دارد که به صادرات فرش کمک کنند و می‌گوید: وقتی راه برای صادرات بسته بوده و هیچ فروشی نداریم، چگونه از ما انتظار دارند که مالیات پرداخت کنیم؟. زمانی که فرش صادر می‎شد، دست ما هم باز بود، بافنده‎ها هم نیاز مالی دارند، در حالی که مصالح فرش را گران خریده و با زحمت زیاد آن را می‎بافند، فرششان به فروش نمی‎رسد.

به نظر می‌رسد که فرش هریس قدمتی برابر با دوران قاجار داشته و یا حداقل در این دوران، رسمیت و اعتبار بیشتری پیدا کرده است، رنگ بندی و طرح و نقشه بی‌نظیر آن را در هیچ قالی دیگری نمی‌توان یافت.

هریس با قدمتی تاریخی برای سلیقه امروز

دکتر عبداله میرزایی، عضو هیات علمی دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم معتقد است که طبق مستندات پیشینه قالی هریس به دوره قاجار برمی‌گردد و در این خصوص می‌گوید: نمونه‌های بسیاری در موزه‌های داخلی و خارجی و نیز نزد مجموعه‌داران فرش موجود است، اما با توجه به استعدادهای منطقه و مجاورت هریس با تبریز، پیشینه قالی بافی در این منطقه به دوران قبل از قاجار هم بازمی‌گردد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا طرح و نقش را جزو ویژگی‌های بارز فرش هریس می‌داند و می‌افزاید: قالی هریس بدون نیاز به تغییرات ساختاری در طول بیش از یک قرن توانسته‌ است به عنوان قالی دکوراتیو توجه مجموعه داران و مخاطبان داخلی و خارجی را به خود جلب کند، ویژگی‌هایی مانند رنگ بندی، گوشتی یا ضخیم بودن، دوام و عمر بالا نیز از دیگر شاخص‌های فرش هریس به شمار می‎آید.

وی، طرح‌ها و نقوش را از ویژگی‌های هویتی فرش هریس عنوان کرده و می‌گوید: اگر تنها یک نمونه از این قالی‌ها در سرتاسر جهان به نمایش درآید، هویت و اصالت فرش و تعلق داشتن آن به هریس آشکار می‌شود، البته قالی هریس منطقه وسیعی از اهر تا شربیان، مهربان و کلوانق را در برمی‌گیرد و تولیدات این مناطق در جهان به نام هریس شناخته می‌شود.

استادیار دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز در خصوص ترکیب رنگ‌های خاص فرش هریس بیان می‌کند: در گذشته از مواد رنگ‌زای طبیعی برای رنگرزی قالی هریس استفاده می‌شد، اما متاسفانه امروزه و طی حدود نیم قرن گذشته استفاده از رنگ‌های شیمیایی و نامرغوب به همراه پشم دباغی و نامرغوب از سوی واسطه‌ها و به دلیل ضعف مالی تولیدکنندگان خانگی در تهیه مواد مرغوب، افزایش یافته و روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود. وی می‌افزاید: امروزه، مواد اولیه و رنگ‌های مورد استفاده از بازار تبریز تامین شده و مانند گذشته در منطقه تولید نمی‌شود.

میرزایی با اشاره به نوع بافت فرش هریس اظهار می‎کند: بافت قالی‌های هریس به لحاظ نوع گره متقارن یا ترکی و به لحاظ نوع بافت از نوع لعل بافت دو پود هستند که بر روی دارهای عمودی گردان بافته می‌شوند، در شهر هریس و برخی روستاهای نزدیک به آن، گره‌ها با دست و بدون استفاده از قلاب بافته می‌شود، اما عمل گره زدن در سایر مناطق به کمک قلاب بافت انجام می‎شود و این تفاوت نزد کارشناسان و بافندگان بومی هریس به وجه تمایز و برتری‌های فرش هریس نسبت به مناطق همجوار با سبک هریس تعبیر شده است که البته در صحت و اعتبار این گزاره تردیدهای جدی وجود دارد.
این دانش آموخته فرش خاطرنشان می‌کند: بازتاب ویژگی‌های اقلیمی فرهنگی و جغرافیایی منطقه در قالی مشهود بوده و نیازمند مطالعه و بررسی‌های بیشتری است.

وی می‌افزاید: نقشه‌های نامرغوب و کامپیوتری مواد اولیه نامرغوب، تقلب در بافت و تولید در سایر مناطق دور دست از جمله این عواملی هستند که به کاهش کیفیت فرش هریس دامن زده‌اند.

با وجود ویژگی‌های خاصی که قالی هریس را از دیگر فرش‌ها متمایز می‌کند، افزایش قیمت فرش و بسته بودن راه صادرات، سبب باد کردن این هنر دست بافندگان هنرمند بر روی تاجران و فروشندگان فرش شده است.

مشکلات و راهکارهای توسعه تولید و بازارهای فرش دستباف

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آمار صادرات فرش در سال جاری و مقایسه آن با صادرات فرش در سال گذشته می‌گوید: میزان صادرات فرش در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

ناصر آویشن در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به صادرات فرش بیان می‌کند: افزایش قیمت مواد اولیه به علت تغییر در قیمت ارز، افزایش دستمزد و قیمت تمام شده فرش، عدم شناسایی بازارهای جدید برای صادرات فرش و نبود تبلیغات مناسب در کشورهای هدف و مشکلات مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات آن از جمله این دلایل هستند.

وی، محدود شدن صادرات فرش، عدم تامین منابع مالی تولیدکنندگان مانند اعطای تسهیلات کم بهره و بالا رفتن قیمت مواد اولیه افزایش قیمت تولید و عدم توانایی مردم برای خرید را از علل کسادی در بازار فرش عنوان می‌کند.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: توزیع مواد اولیه در بازار آزاد از طریق تاجران این بخش انجام می‌شود و به علت افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزد و قیمت تمام شده، قیمت فرش هم افزایش داشته است، به علت تقاضای کم، تولید هم کاهش داشته و این مراجع به محدود شدن تقاضای بازارهای داخلی و خارجی منجر شده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان «شورای جهانی صنایع دستی» در سال ۲۰۱۵، از کارگاه‌های بافت، رنگرزی، بازار فرش و دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی بازدید و در نهایت، تبریز را به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» ثبت کردند.


ایسنا؛ آذربایجان شرقی | خبرنگار: نسرین سوار | دبیر: رباب تیموری

تولید سالانه ۱۵ هزار متر مربع فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از تولید سالانه ۱۵ هزار متر مربع فرش توسط شرکت خبر داد.

محمدپناه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هشت هزار بافنده تحت پوشش این شرکت است و امر بافت فرش را انجام می دهند، گفت: بیشتر بافندگان این شرکت در منازل خود مشغول به کار هستند و سفارشات را در منزل تکمیل می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش صادرات فرش به علت تحریم های اعمال شده اظهارکرد: این شرکت برای اینکه بتواند محصولات خود را به راحتی به فروش برساند امر توسعه فروشگاه‌های خود در داخل کشور در دستور کار قرار داده است.

محمدپناه تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر ۱۲ فروشگاه در سطح کشور دارد که در آینده بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

وی در ارتباط با سرمایه گذاری شرکت سهامی فرش ایران در خراسان شمالی برای تولید فرش دستباف اظهارکرد: در برخی از مناطق باید امر به بافی صورت بگیرد تا بتوان فرش‌های مورد نظر این شرکت در این منطقه تولید شود.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران تاکیدکرد: منطقه مرزی راز و جرگلان یکی از مناطقی است که می‌تواند به خوبی سفارشات این شرکت را انجام دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که آن ها همیشه برای خود فرش را تولید کرده و به فروش می‌رساندند و تمایلی به کار کردن در مجتمع‌ها ندارند.

وی تصریح کرد: بنابراین باید قالب کار را در این شهرستان برای ارائه پذیرش تغییر داد تا آن ها نیز بتوانند از این سفارشات منتفع شوند.

محمدپناه گفت: در حال حاضر شرکت سهامی فرش ایران ۲۲ شعبه دارد که نزدیک ترین شعبه به استان خراسان شمالی، شعبه خراسان رضوی شرکت است.

فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدیدی که صبح چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ از مرکزملی فرش ایران انجام داد ضمن تاکید بر اهمیت نقش فرش دستباف در اشتغال و ارز آوری، افزود: عزم جدی شروع شده تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های مرکز ملی فرش ایران استفاده کند و فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.

مدرس خیابانی در ادامه بر حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات و تصمیم گیری های مرکز تاکید کرد و گفت: باید شورای حمایت از تولید و صادرات در مرکز ملی فرش با حضور تشکل‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی تشکیل شود و از ظرفیت‌های مناطق و استان‌ها نباید غفلت شود.

وی افزود: فرش پرچم دوم و نشان هویت ایران است اما متاسفانه جایگاه خود را به کشورهای دیگر واگذار کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسوول، صادرات فرش به همراه زعفران، خشکبار و غیره که در شمار اقلام صادرات سنتی محسوب می‌شوند، به میزان صادرات بخش صنعت افزایش نیافته و از آن غافل شده‌ایم.

وی خواستار توجه به انجمن ها و تشکل ها، هویت بخشی بافندگان، شناسنامه دار کردن فرش، تقویت زیرساخت‌های تجاری، بسته بندی و ایجاد نمایشگاه دائم در این بخش شد.
مدرس خیابانی با بیان این که لازم است فرش دستباف در اکسپو ( امارات – دوبی) حضور جدی داشته باشد، افزود: ضرورت دارد تا فضایی دائمی در این رویداد در اختیار فرش دستباف قرار گیرد.

براساس این گزارش، فرحناز رافع رئیس مرکزملی فرش ایران نیز در این نشست پیرامون اهمیت سیاست گذاری در عرصه داخلی فرش دستباف توضیحاتی داد و گفت: توسعه هدفمندسازی پژوهش، آموزش، تبلیغات و پژوهش، هویت بخشی فرش دستباف و شناسنامه دار کردن فرش با مشخصات کد بافنده در عرصه بین المللی با استفاده از تحول دیجیتال اهمیت بسزایی دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، ارتقاء کیفیت و روان سازی تولید، ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و استفاده از فناوری روز را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اصلاح ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و نگاه ویژه به ماده ۷۵ ورود موقت فرش از مطالبات مرکز ملی فرش و بخش خصوصی است و بیمه قالی‌بافان از مهم‌ترین مطالبات این مرکز و بخش خصوصی فرش دستباف است.

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف، بروزرسانی سند راهبردی فرش دستباف و هم‌گرایی تشکل‌های فرش دستباف را باعث تقویت بخش خصوصی و تقویت وضعیت تولید و صادرات برشمرد.

مرتضی حاجی آقامیری به نمایندگی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز به همراهی این تشکل دیرپا با مرکز ملی فرش ایران و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش دستباف تاکید کرد.

گفتنی است آقای کورش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران در این نشست به بیان تنگناها و مطالبات بخش تولید و بازرگانی فرش پرداخت. همچنین معاونین و مدیران مرکزملی فرش ایران به معرفی حوزه و وظایف خود پرداختند.


شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش استان کرمانشاه

طرز مشی شرکت در داخله و خارجه

این جستار در شماره نخست دوماهنامه طره منتشر شده است


در سیزدهمین روز از تیرماه سال ۱۳۱۵، وقتی کمتر از یک سال از پی ریزی شرکت سهامی فرش ایران گذشته بود، اعضای هیئت مدیرۀ این شرکت برای هفدهمین بار گرد هم آمدند تا «طرز مشی شرکت در داخله و خارجه» را ترسیم کنند. بخشی از گفت وگوها و مصوبه‌های آنان دربارۀ نقشه قالی و اندازۀ آن در پی می‌آید:

نقشه قالی: آقای کاشفی شرحی راجع به لزوم جلوگیری از اعمال نقشه‌های غلط که معمول است در بعضی از نقاط ایران می‌بافند که بعداً به واسطۀ عدم تقاضا با ضررهای کلی می‌فروشند بیان فرمودند. آقای توانا اظهار داشتند که بین نقشه‌های غلط نقشه‌هایی هم بافته می‌شود که طالب دارد. بنابراین، نباید از نقشه‌های غلط که درعین حال مطلوب و باب خریداران خارجی است جلوگیری نمود. آقای کاشف با درنظرگرفتن نظریه آقای توانا پیشنهاد کردند که باید از سال آتی تمام قالیبافان نقشه‌جات خود را به مهر و اجازۀ نمایندگان شرکت برسانند. نظریه آقای کاشف مورد تصویب گردید.

اندازه: آقای کاشف موضوع اندازۀ قالی باب خارجه را مهم دانستند. فرمودند برای جلوگیری از بافت قالی‌های خارج از تناسب و نامطلوب باید با وزیر مالیه موافقت حاصل نماییم که جناب معظمله به وسیله حکام در والیات و بافندگان قالی و عاملین اعلان نمایند که عاملین و بافندگان قبل از عمل از نمایندگان شرکت در سال آتیه کسب اجازه نمایند و دستور اندازه تحصیل نمایند و تمام فرش‌های خود را اعم از موجود و روی دستگاه به شرکت ارائه و پلمب نمایند که آنچه بعداً فرش تهیه می‌شود از مال‌های بی عیب و مطابق با دستور شرکت باشد و بالنتیجه راجع به نقشه و اندازه مقررات ذیل تصویب گردید:

نقشه و اندازه: چون یکی از عوامل مهم فرش نقشه و اندازۀ آن است، شرکت مصمم است که حتی المقدور مدل‌های معینی برای هریک از مراکز جزء و کل قالیبافی تعیین و ترویج نماید. برای اجرای این منظور و جلوگیری از نقلیه‌های مضره که از حیث نقشه می‌شود، شرکت یکی از شرایط قالیبافی را تصویب نقشه از طرف موسسات مجاز خود قرار خواهد داد، به این معنی که نقشه قبل از شروع به عمل باید توسط عمال و مؤسسات شرکت مورد دقت قرار گرفته درصورتی‌که نقشه مزبور از حیث موضوع و رنگ‌آمیزی و اندازه مطابق دستورات کلی شرکت باشد به مهری که حاکی از این معنی است ممهور خواهد گردید.

نقلیه نقشه هر محل در محل‌های دیگر یا استعمال نقشه‌های غیرایرانی یا مخلوط ممنوع خواهد بود، مگر درمورد سفارشات واصله از خارجه و اجازۀ مخصوص شرکت.

شرکت مکلف است مراتب را هرچه زودتر قبل از حلول سال جدید به وسایل مقتضیه به اطلاع عموم قالیبافان و نقشه نویسان برساند و نیز شرکت متعهد است که انواع مدل نقشه را با قید رنگ تهیه و در مراکز فروش در دسترس مشتریان و سفارش‌ دهندگان بگذارد.


طرز مشی شرکت در داخله و خارجه

بخشی از هفدهمین صورتجلسه هیئت مدیره شرکت سهامی فرش ایران

پژوهش در خدمت تولید سبز فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از پژوهشگاه رنگ طرح «طراحی و تولید سبز فرش دستباف با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات» به سرپرستی دکتر کمال الدین قرنجیگ عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ، در فراخوان طرح های برتر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان تهران در راستای رونق تولید، به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

بر پایه این گزارش امروزه استفاده از ترکیبات زیست سازگار به منظور حفظ محیط زیست و رفع آلودگی‌ها به شدت افزایش یافته و یکی از مواردی که به شدت آلوده کننده محیط زیست است فرایند رنگرزی می‌باشد که در کشورمان از این فرایند در تولید فرش دستباف استفاده می‌شود.

حضور مواد سمی در فرش سبب کاهش صادرات شده لذا در این طرح جایگزین کردن مواد زیست سازگار به جای ترکیبات سمی و آلوده کننده محیط زیست در تولید سبز فرش دستباف به منظور افزایش صادرات مد نظر است.

در این راستا مواد رنگزای گیاهی بومی به عنوان عامل ایجاد کننده رنگ در فرش مورد مطالعه قرار گرفته و برای این کار استخراج مواد رنگزا به روش «سطح پاسخ» بهینه شده لذا خواص رنگی و ثباتی کلیه کالاهای رنگرزی شده نشان می‌دهد که مواد رنگزای استخراج شده قابلیت رنگرزی نخ پشمی را با خواص ثباتی معقول داراست و دارای قدرت رنگی ثابت بوده و از تکرارپذیری قابل قبولی برخوردار است.

همچنین در این طرح عملیات ضد میکروبی کردن فرش دستباف تهیه شده به روش دوستدار محیط زیست با موفقیت انجام شده است به طوری که خواص ضدمیکروبی پس از ده بار شستشو از پایداری قابل قبولی برخوردار بوده و تاثیر منفی بر ویژگی های رنگی و ثباتی کالاهای رنگرزی شده نداشته است.

از دستاوردهای این پژوهش که با همکاری اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان پژوهشگاه رنگ با دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز ملی فرش ایران انجام شده است علاوه بر تولید سبز فرش دستباف هریس، انتشار چهار مقاله در نشریات معتبر خارجی، یک مقاله علمی پژوهشی داخلی، ارایه بیش از چهار مقاله در کنفرانس‌های بین المللی و برگزاری دو دوره آموزشی برای رنگرزان حوزه فرش بوده است.

طرح پژوهشی “طراحی و تولید سبز فرش دستبافت با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات” در فراخوان طرح‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان تهران در راستای رونق تولید، به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

این انتخاب پس از تشکیل کارگروهی با جلسات متعدد و با حضور نمایندگان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهیدبهشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی و همچنین نمایندگان استانداری تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه معین استان صورت گرفت و پس از بررسی طرح‌های واصله، پنج طرح برتر به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند که طرح دکتر کمال الدین قرنجیگ عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ با نام “طراحی و تولید سبز فرش دستبافت با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات” به عنوان یکی از پنج طرح برتر انتخاب شد.


چکیده طرح

امروزه استفاده از ترکیبات زیست سازگار به منظور حفظ محیط زیست و رفع آلودگی ها به شدت افزایش یافته است. یکی از مواردی که به شدت آلوده کننده محیط زیست است فرایند رنگرزی می باشد که در کشورمان از این فرایند در تولید فرش دستباف استفاده می شود. امروزه بی تردید اکثر فرش های ایرانی با مواد رنگزای مصنوعی رنگرزی می شوند. برخی از این مواد رنگزا سمی و به شدت آلوده کننده محیط زیست هستند. حضور مواد سمی در فرش سبب کاهش صادرات این محصول می شود. در این طرح جایگزین کردن مواد زیست سازگار به جای ترکیبات سمی و آلوده کننده محیط زیست در تولید سبز فرش دستباف به منظور افزایش صادرات مد نظر است. در این راستا مواد رنگزای گیاهی بومی به عنوان عامل ایجاد کننده رنگ در فرش مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این کار استخراج مواد رنگزا به روش سطح پاسخ بهینه شده است. عصاره های بدست آمده از استخراج مواد رنگزا از گیاهان در نهایت منجر به تولید محصولات پودری برای رنگرزی آسان و آماده مصرف با قدرت رنگی ثابت شده است. مواد رنگزای تولید شده برای رنگرزی نخ پشمی به کار برده شده و بهترین عملکرد رنگرزی در روش ابتدا دندانه و بعد رنگرزی بدست آمده است. خواص رنگی و ثباتی کلیه کالاهای رنگرزی شده نشان می دهد که مواد رنگزای استخراج شده قابلیت رنگرزی نخ پشمی را با خواص ثباتی معقول داراست و دارای قدرت رنگی ثابت بوده و از تکرارپذیری قابل قبولی برخوردار است. کالاهای رنگرزی شده در مقیاس نیمه صنعتی برای تهیه فرش هریس مورد استفاده قرار گرفته است. کاربرد مواد زیست سازگار در رنگرزی کالای پشمی مورد استفاده در نخ فرش دستباف در بازتولید فام رنگی، پارامترهای روشنایی و خلوص و بطور کلی گاموت رنگی نمونه های طرح فرش هریس بسیار موفق عمل نموده است و با تقریب بسیار خوبی کلیه فام های طرح فرش هریس را بازسازی نماید. همچنین در این طرح عملیات ضد میکروبی کردن فرش دستباف تهیه شده به روش دوستدار محیط زیست با موفقیت انجام شده است به طوریکه خواص ضدمیکروبی پس از ده بار شستشو از پایداری قابل قبولی برخوردار بوده و تاثیر منفی بر ویژگی های رنگی و ثباتی کالاهای رنگرزی شده نداشته است. نورتاب کردن الیاف پشم و استفاده از آن در تهیه فرش زیست سازگار با محیط زیست از دیگر فعالیت های این طرح بوده است.

آمادگی چین برای خرید فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایلنا، رضا رحمانی وزیر صمت در نشست مشترک با اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و روسای کمیسیون‌ها با اشاره به آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال جاری گفت: خوشبختانه در این حوزه ما شاهد افزایش بودیم، به طوری که از ۸۷ میلیون تن صادرات در ۹ ماهه سال گذشته به ۱۰۳ میلیون تن در ۹ ماهه امسال رسیدیم. البته انتظار داریم با کمک بخش‌های مختلف این عدد افزایش پیدا کند.

وی افزود: با افزایش نرخ ارز، صادرات توجیه‌پذیر شد و واردات بسیاری از کالاها دیگر توجیه اقتصادی نداشت. به طور مثال در نمایشگاه بین‌المللی چین که دو ماه پیش برگزار شد فعالان اقتصادی چینی در حوزه فرش به ما اعلام کردند که اگر در این حوزه درست عمل کنید ما این ظرفیت را داریم که تمام تولیدات فرش دستباف ایرانی را خریداری کنیم. این امر نشان می‌دهد که با وجود تحریم فرش ایران از سوی آمریکا ما می‌توانیم از سایر بازارها استفاده کنیم.

شکوه فرش ایرانی؛ نمادی از غرور فرهنگی

برنامه تلویزیونی «بازار» در شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به معرفی شرکت ها و صنایع ایرانی می پردازد و در قسمت اخیر خود نگاهی ویژه به صنعت فرش دستباف ایران دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، به نقل از خبرگزاری رسمی حوزه، ایران همواره به دلیل هنر خیره کنندۀ قالی‌بافی‌اش مشهور بوده و صدها کارگاه تولیدی کوچک و بزرگ توانایی تولید حجم گسترده‌ای از انواع قالی‌ها در مناطق مختلف ایران را دارند.

مجری در بخشی از برنامه بازار که به بررسی فرش دستباف می‌پردازد اشاره‌ می‌کند فرش در ایران هنری است که از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد و تقریباً در همه کشورها یافت می‌شود و نمادی از غرور فرهنگی، شهرت و هنر ایرانی است.

در بخش دیگری از برنامه «بازار» صنعت فرش ایران و چگونگی تطبیق آن با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و سرعت بخشیدن به روندهای جدید از جمله نوآوری در ساخت و تولید فرش‌های باشکوه ایرانی بررسی می‌شود.

در این گزارش اشاره می‌شود ایران موفق شده از رقابت بی ثمر برای تولید فرش دوری کند. هرچند رقبای بین المللی مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه و حتی هند با کاهش قیمت این کالا به امید افزایش تجارت خود در بازار بین المللی، استانداردهای کیفیت را در تولید فرش کاهش داده‌اند اما صنعت فرش ایران ضمن تطبیق با خواسته‌های مدرن و تاکید بر کیفیت، همچنان تمامیت خود را حفظ کرده است.

کریستینا لیوا اجرای برنامه «بازار» را بر عهده دارد و پنج‌شنبه ساعت ۳ بامداد، جمعه ساعت ۲ بامداد، شنبه ساعت ۰۸:۳۰ و ۱۳:۳۰ و یکشنبه ساعت ۰۶:۳۰ به زبان اسپانیایی روی آنتن هیسپان تی وی می رود.

گفتنی است هیسپان‌تی‌وی نام اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان ایران است که فعالیت خود را از تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۱ آغاز کرد در ۳۱ ژوئن ۲۰۱۲ با حضور رئیس وقت سازمان صداوسیما و رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد. این شبکه ایران تصمیم دارد روابط خود را با کشورهای اسپانیایی زبان مثل اسپانیا، ونزوئلا، آرژانتین، بولیوی، شیلی، اکوادر، پرو، کلمبیا، کوبا و مکزیک بهبود ببخشد.

توسعه رنگرزی گیاهی در شرکت سهامی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، با بهره برداری از این کارگاه در مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه کرج، واحد رنگرزی گیاهی شرکت به ظرفیت تولید ۶ تن در ماه می‌رسد.

بر پایه این گزارش این کارگاه که در راستای تامین کیفیت حداکثری مواد اولیه تولیدات شرکت تجهیز و توسعه یافته است، در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع قرار گرفته و با سرپرستی آقای احمد صابری از دانش آموختگان فرش اداره می‌شود.

شرکت سهامی فرش ایران همواره با انتخاب و فرآوری بهینه مواد اولیه مرغوب کیفیتی منحصر به فرد در مجموعه تولیدات فرش دستباف ایران داشته است. در این کارگاه امکان رنگرزی با انواع رنگزاهای طبیعی گیاهی، جانوری و معدنی وجود دارد و نیازهای شرکت سهامی فرش ایران در مجموعه تولیدی خود را به صورت کامل پوشش خواهد داد.