فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدیدی که صبح چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ از مرکزملی فرش ایران انجام داد ضمن تاکید بر اهمیت نقش فرش دستباف در اشتغال و ارز آوری، افزود: عزم جدی شروع شده تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های مرکز ملی فرش ایران استفاده کند و فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.

مدرس خیابانی در ادامه بر حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات و تصمیم گیری های مرکز تاکید کرد و گفت: باید شورای حمایت از تولید و صادرات در مرکز ملی فرش با حضور تشکل‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی تشکیل شود و از ظرفیت‌های مناطق و استان‌ها نباید غفلت شود.

وی افزود: فرش پرچم دوم و نشان هویت ایران است اما متاسفانه جایگاه خود را به کشورهای دیگر واگذار کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسوول، صادرات فرش به همراه زعفران، خشکبار و غیره که در شمار اقلام صادرات سنتی محسوب می‌شوند، به میزان صادرات بخش صنعت افزایش نیافته و از آن غافل شده‌ایم.

وی خواستار توجه به انجمن ها و تشکل ها، هویت بخشی بافندگان، شناسنامه دار کردن فرش، تقویت زیرساخت‌های تجاری، بسته بندی و ایجاد نمایشگاه دائم در این بخش شد.
مدرس خیابانی با بیان این که لازم است فرش دستباف در اکسپو ( امارات – دوبی) حضور جدی داشته باشد، افزود: ضرورت دارد تا فضایی دائمی در این رویداد در اختیار فرش دستباف قرار گیرد.

براساس این گزارش، فرحناز رافع رئیس مرکزملی فرش ایران نیز در این نشست پیرامون اهمیت سیاست گذاری در عرصه داخلی فرش دستباف توضیحاتی داد و گفت: توسعه هدفمندسازی پژوهش، آموزش، تبلیغات و پژوهش، هویت بخشی فرش دستباف و شناسنامه دار کردن فرش با مشخصات کد بافنده در عرصه بین المللی با استفاده از تحول دیجیتال اهمیت بسزایی دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، ارتقاء کیفیت و روان سازی تولید، ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و استفاده از فناوری روز را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اصلاح ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و نگاه ویژه به ماده ۷۵ ورود موقت فرش از مطالبات مرکز ملی فرش و بخش خصوصی است و بیمه قالی‌بافان از مهم‌ترین مطالبات این مرکز و بخش خصوصی فرش دستباف است.

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف، بروزرسانی سند راهبردی فرش دستباف و هم‌گرایی تشکل‌های فرش دستباف را باعث تقویت بخش خصوصی و تقویت وضعیت تولید و صادرات برشمرد.

مرتضی حاجی آقامیری به نمایندگی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز به همراهی این تشکل دیرپا با مرکز ملی فرش ایران و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش دستباف تاکید کرد.

گفتنی است آقای کورش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران در این نشست به بیان تنگناها و مطالبات بخش تولید و بازرگانی فرش پرداخت. همچنین معاونین و مدیران مرکزملی فرش ایران به معرفی حوزه و وظایف خود پرداختند.


شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش استان کرمانشاه

طرز مشی شرکت در داخله و خارجه

این جستار در شماره نخست دوماهنامه طره منتشر شده است


در سیزدهمین روز از تیرماه سال ۱۳۱۵، وقتی کمتر از یک سال از پی ریزی شرکت سهامی فرش ایران گذشته بود، اعضای هیئت مدیرۀ این شرکت برای هفدهمین بار گرد هم آمدند تا «طرز مشی شرکت در داخله و خارجه» را ترسیم کنند. بخشی از گفت وگوها و مصوبه‌های آنان دربارۀ نقشه قالی و اندازۀ آن در پی می‌آید:

نقشه قالی: آقای کاشفی شرحی راجع به لزوم جلوگیری از اعمال نقشه‌های غلط که معمول است در بعضی از نقاط ایران می‌بافند که بعداً به واسطۀ عدم تقاضا با ضررهای کلی می‌فروشند بیان فرمودند. آقای توانا اظهار داشتند که بین نقشه‌های غلط نقشه‌هایی هم بافته می‌شود که طالب دارد. بنابراین، نباید از نقشه‌های غلط که درعین حال مطلوب و باب خریداران خارجی است جلوگیری نمود. آقای کاشف با درنظرگرفتن نظریه آقای توانا پیشنهاد کردند که باید از سال آتی تمام قالیبافان نقشه‌جات خود را به مهر و اجازۀ نمایندگان شرکت برسانند. نظریه آقای کاشف مورد تصویب گردید.

اندازه: آقای کاشف موضوع اندازۀ قالی باب خارجه را مهم دانستند. فرمودند برای جلوگیری از بافت قالی‌های خارج از تناسب و نامطلوب باید با وزیر مالیه موافقت حاصل نماییم که جناب معظمله به وسیله حکام در والیات و بافندگان قالی و عاملین اعلان نمایند که عاملین و بافندگان قبل از عمل از نمایندگان شرکت در سال آتیه کسب اجازه نمایند و دستور اندازه تحصیل نمایند و تمام فرش‌های خود را اعم از موجود و روی دستگاه به شرکت ارائه و پلمب نمایند که آنچه بعداً فرش تهیه می‌شود از مال‌های بی عیب و مطابق با دستور شرکت باشد و بالنتیجه راجع به نقشه و اندازه مقررات ذیل تصویب گردید:

نقشه و اندازه: چون یکی از عوامل مهم فرش نقشه و اندازۀ آن است، شرکت مصمم است که حتی المقدور مدل‌های معینی برای هریک از مراکز جزء و کل قالیبافی تعیین و ترویج نماید. برای اجرای این منظور و جلوگیری از نقلیه‌های مضره که از حیث نقشه می‌شود، شرکت یکی از شرایط قالیبافی را تصویب نقشه از طرف موسسات مجاز خود قرار خواهد داد، به این معنی که نقشه قبل از شروع به عمل باید توسط عمال و مؤسسات شرکت مورد دقت قرار گرفته درصورتی‌که نقشه مزبور از حیث موضوع و رنگ‌آمیزی و اندازه مطابق دستورات کلی شرکت باشد به مهری که حاکی از این معنی است ممهور خواهد گردید.

نقلیه نقشه هر محل در محل‌های دیگر یا استعمال نقشه‌های غیرایرانی یا مخلوط ممنوع خواهد بود، مگر درمورد سفارشات واصله از خارجه و اجازۀ مخصوص شرکت.

شرکت مکلف است مراتب را هرچه زودتر قبل از حلول سال جدید به وسایل مقتضیه به اطلاع عموم قالیبافان و نقشه نویسان برساند و نیز شرکت متعهد است که انواع مدل نقشه را با قید رنگ تهیه و در مراکز فروش در دسترس مشتریان و سفارش‌ دهندگان بگذارد.


طرز مشی شرکت در داخله و خارجه

بخشی از هفدهمین صورتجلسه هیئت مدیره شرکت سهامی فرش ایران

پژوهش در خدمت تولید سبز فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از پژوهشگاه رنگ طرح «طراحی و تولید سبز فرش دستباف با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات» به سرپرستی دکتر کمال الدین قرنجیگ عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ، در فراخوان طرح های برتر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان تهران در راستای رونق تولید، به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

بر پایه این گزارش امروزه استفاده از ترکیبات زیست سازگار به منظور حفظ محیط زیست و رفع آلودگی‌ها به شدت افزایش یافته و یکی از مواردی که به شدت آلوده کننده محیط زیست است فرایند رنگرزی می‌باشد که در کشورمان از این فرایند در تولید فرش دستباف استفاده می‌شود.

حضور مواد سمی در فرش سبب کاهش صادرات شده لذا در این طرح جایگزین کردن مواد زیست سازگار به جای ترکیبات سمی و آلوده کننده محیط زیست در تولید سبز فرش دستباف به منظور افزایش صادرات مد نظر است.

در این راستا مواد رنگزای گیاهی بومی به عنوان عامل ایجاد کننده رنگ در فرش مورد مطالعه قرار گرفته و برای این کار استخراج مواد رنگزا به روش «سطح پاسخ» بهینه شده لذا خواص رنگی و ثباتی کلیه کالاهای رنگرزی شده نشان می‌دهد که مواد رنگزای استخراج شده قابلیت رنگرزی نخ پشمی را با خواص ثباتی معقول داراست و دارای قدرت رنگی ثابت بوده و از تکرارپذیری قابل قبولی برخوردار است.

همچنین در این طرح عملیات ضد میکروبی کردن فرش دستباف تهیه شده به روش دوستدار محیط زیست با موفقیت انجام شده است به طوری که خواص ضدمیکروبی پس از ده بار شستشو از پایداری قابل قبولی برخوردار بوده و تاثیر منفی بر ویژگی های رنگی و ثباتی کالاهای رنگرزی شده نداشته است.

از دستاوردهای این پژوهش که با همکاری اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان پژوهشگاه رنگ با دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز ملی فرش ایران انجام شده است علاوه بر تولید سبز فرش دستباف هریس، انتشار چهار مقاله در نشریات معتبر خارجی، یک مقاله علمی پژوهشی داخلی، ارایه بیش از چهار مقاله در کنفرانس‌های بین المللی و برگزاری دو دوره آموزشی برای رنگرزان حوزه فرش بوده است.

طرح پژوهشی “طراحی و تولید سبز فرش دستبافت با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات” در فراخوان طرح‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان تهران در راستای رونق تولید، به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

این انتخاب پس از تشکیل کارگروهی با جلسات متعدد و با حضور نمایندگان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهیدبهشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی و همچنین نمایندگان استانداری تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه معین استان صورت گرفت و پس از بررسی طرح‌های واصله، پنج طرح برتر به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند که طرح دکتر کمال الدین قرنجیگ عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ با نام “طراحی و تولید سبز فرش دستبافت با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات” به عنوان یکی از پنج طرح برتر انتخاب شد.


چکیده طرح

امروزه استفاده از ترکیبات زیست سازگار به منظور حفظ محیط زیست و رفع آلودگی ها به شدت افزایش یافته است. یکی از مواردی که به شدت آلوده کننده محیط زیست است فرایند رنگرزی می باشد که در کشورمان از این فرایند در تولید فرش دستباف استفاده می شود. امروزه بی تردید اکثر فرش های ایرانی با مواد رنگزای مصنوعی رنگرزی می شوند. برخی از این مواد رنگزا سمی و به شدت آلوده کننده محیط زیست هستند. حضور مواد سمی در فرش سبب کاهش صادرات این محصول می شود. در این طرح جایگزین کردن مواد زیست سازگار به جای ترکیبات سمی و آلوده کننده محیط زیست در تولید سبز فرش دستباف به منظور افزایش صادرات مد نظر است. در این راستا مواد رنگزای گیاهی بومی به عنوان عامل ایجاد کننده رنگ در فرش مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این کار استخراج مواد رنگزا به روش سطح پاسخ بهینه شده است. عصاره های بدست آمده از استخراج مواد رنگزا از گیاهان در نهایت منجر به تولید محصولات پودری برای رنگرزی آسان و آماده مصرف با قدرت رنگی ثابت شده است. مواد رنگزای تولید شده برای رنگرزی نخ پشمی به کار برده شده و بهترین عملکرد رنگرزی در روش ابتدا دندانه و بعد رنگرزی بدست آمده است. خواص رنگی و ثباتی کلیه کالاهای رنگرزی شده نشان می دهد که مواد رنگزای استخراج شده قابلیت رنگرزی نخ پشمی را با خواص ثباتی معقول داراست و دارای قدرت رنگی ثابت بوده و از تکرارپذیری قابل قبولی برخوردار است. کالاهای رنگرزی شده در مقیاس نیمه صنعتی برای تهیه فرش هریس مورد استفاده قرار گرفته است. کاربرد مواد زیست سازگار در رنگرزی کالای پشمی مورد استفاده در نخ فرش دستباف در بازتولید فام رنگی، پارامترهای روشنایی و خلوص و بطور کلی گاموت رنگی نمونه های طرح فرش هریس بسیار موفق عمل نموده است و با تقریب بسیار خوبی کلیه فام های طرح فرش هریس را بازسازی نماید. همچنین در این طرح عملیات ضد میکروبی کردن فرش دستباف تهیه شده به روش دوستدار محیط زیست با موفقیت انجام شده است به طوریکه خواص ضدمیکروبی پس از ده بار شستشو از پایداری قابل قبولی برخوردار بوده و تاثیر منفی بر ویژگی های رنگی و ثباتی کالاهای رنگرزی شده نداشته است. نورتاب کردن الیاف پشم و استفاده از آن در تهیه فرش زیست سازگار با محیط زیست از دیگر فعالیت های این طرح بوده است.

آمادگی چین برای خرید فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایلنا، رضا رحمانی وزیر صمت در نشست مشترک با اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و روسای کمیسیون‌ها با اشاره به آمار صادرات کشور در ۹ ماهه سال جاری گفت: خوشبختانه در این حوزه ما شاهد افزایش بودیم، به طوری که از ۸۷ میلیون تن صادرات در ۹ ماهه سال گذشته به ۱۰۳ میلیون تن در ۹ ماهه امسال رسیدیم. البته انتظار داریم با کمک بخش‌های مختلف این عدد افزایش پیدا کند.

وی افزود: با افزایش نرخ ارز، صادرات توجیه‌پذیر شد و واردات بسیاری از کالاها دیگر توجیه اقتصادی نداشت. به طور مثال در نمایشگاه بین‌المللی چین که دو ماه پیش برگزار شد فعالان اقتصادی چینی در حوزه فرش به ما اعلام کردند که اگر در این حوزه درست عمل کنید ما این ظرفیت را داریم که تمام تولیدات فرش دستباف ایرانی را خریداری کنیم. این امر نشان می‌دهد که با وجود تحریم فرش ایران از سوی آمریکا ما می‌توانیم از سایر بازارها استفاده کنیم.

شکوه فرش ایرانی؛ نمادی از غرور فرهنگی

برنامه تلویزیونی «بازار» در شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به معرفی شرکت ها و صنایع ایرانی می پردازد و در قسمت اخیر خود نگاهی ویژه به صنعت فرش دستباف ایران دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، به نقل از خبرگزاری رسمی حوزه، ایران همواره به دلیل هنر خیره کنندۀ قالی‌بافی‌اش مشهور بوده و صدها کارگاه تولیدی کوچک و بزرگ توانایی تولید حجم گسترده‌ای از انواع قالی‌ها در مناطق مختلف ایران را دارند.

مجری در بخشی از برنامه بازار که به بررسی فرش دستباف می‌پردازد اشاره‌ می‌کند فرش در ایران هنری است که از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد و تقریباً در همه کشورها یافت می‌شود و نمادی از غرور فرهنگی، شهرت و هنر ایرانی است.

در بخش دیگری از برنامه «بازار» صنعت فرش ایران و چگونگی تطبیق آن با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و سرعت بخشیدن به روندهای جدید از جمله نوآوری در ساخت و تولید فرش‌های باشکوه ایرانی بررسی می‌شود.

در این گزارش اشاره می‌شود ایران موفق شده از رقابت بی ثمر برای تولید فرش دوری کند. هرچند رقبای بین المللی مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه و حتی هند با کاهش قیمت این کالا به امید افزایش تجارت خود در بازار بین المللی، استانداردهای کیفیت را در تولید فرش کاهش داده‌اند اما صنعت فرش ایران ضمن تطبیق با خواسته‌های مدرن و تاکید بر کیفیت، همچنان تمامیت خود را حفظ کرده است.

کریستینا لیوا اجرای برنامه «بازار» را بر عهده دارد و پنج‌شنبه ساعت ۳ بامداد، جمعه ساعت ۲ بامداد، شنبه ساعت ۰۸:۳۰ و ۱۳:۳۰ و یکشنبه ساعت ۰۶:۳۰ به زبان اسپانیایی روی آنتن هیسپان تی وی می رود.

گفتنی است هیسپان‌تی‌وی نام اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان ایران است که فعالیت خود را از تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۱ آغاز کرد در ۳۱ ژوئن ۲۰۱۲ با حضور رئیس وقت سازمان صداوسیما و رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد. این شبکه ایران تصمیم دارد روابط خود را با کشورهای اسپانیایی زبان مثل اسپانیا، ونزوئلا، آرژانتین، بولیوی، شیلی، اکوادر، پرو، کلمبیا، کوبا و مکزیک بهبود ببخشد.

توسعه رنگرزی گیاهی در شرکت سهامی فرش ایران

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، با بهره برداری از این کارگاه در مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه کرج، واحد رنگرزی گیاهی شرکت به ظرفیت تولید ۶ تن در ماه می‌رسد.

بر پایه این گزارش این کارگاه که در راستای تامین کیفیت حداکثری مواد اولیه تولیدات شرکت تجهیز و توسعه یافته است، در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع قرار گرفته و با سرپرستی آقای احمد صابری از دانش آموختگان فرش اداره می‌شود.

شرکت سهامی فرش ایران همواره با انتخاب و فرآوری بهینه مواد اولیه مرغوب کیفیتی منحصر به فرد در مجموعه تولیدات فرش دستباف ایران داشته است. در این کارگاه امکان رنگرزی با انواع رنگزاهای طبیعی گیاهی، جانوری و معدنی وجود دارد و نیازهای شرکت سهامی فرش ایران در مجموعه تولیدی خود را به صورت کامل پوشش خواهد داد.


نامزدهای جایزه طراحی دموتکس ۲۰۲۰ معرفی شدند

حراج فرش با «چوب‌زنی»

تا به حال گذرتان به سالن حراج فرش افتاده؟ می‌دانید فرش‌ها را چطور چوب می‌زنند؟ اگر وقت داشتید حتما عصرهای دوشنبه بین ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ سری بزنید به این سالن که برای خیلی‌ها هیجان‌انگیز است. فرش‌ و قالیچه و گلیم و جاجیم و … مورد علاقه‌تان را پیدا خواهید کرد.

«۳ میلیون و ۵۰۰ یک، ۳ میلیون و ۵۰۰ دو، ۳ میلیون و ۵۰۰ سه؛ فروخته شد، مبارک خریدار باشه.» فرش‌ها یک به یک پهن می‌شوند روی زمین و مرد هیکل‌داری که روی سن بزرگی ایستاده جنس و بافت فرش را همراه با قیمت می‌گوید و آخرش هم چوب می‌زند که فروخته شد.

ساعت ۵ عصر هر دوشنبه سوله‌ای نه چندان بزرگی در خیابان فردوسی شمالی جایی است که عاشقان و دلباختگان فرش دور هم جمع می‌شوند. روی در سوله نوشته شده «سالن حراج»، صندلی‌های سفید دور تا دور چیده شده‌اند و مشتری‌های پر و پا قرص هنوز ۵ نشده روی صندلی‌ها می‌نشینند. بیشترشان همدیگر را می‌شناسند.

بین خریدارن چند مرد و زن خارجی هم دیده می‌شود. حاضران دیگر آن‌ها را بخوبی می‌شناسند، این را می‌شود از سلام و احوالپرسی‌شان فهمید. راس ساعت ۵ مرد درشت اندامی بالای سن می‌رود و حراج را آغاز می‌کند.

پیش از آورده شدن قالی‌ و قالیچه و گلیم‌هایی که توی نوبت هستند بیشتر مشتری‌های قدیمی ماسک سفید رنگی به صورت می‌زنند برای اینکه گرد و خاکی توی ریه‌شان نرود!

اولین دشت را یک جفت گلیم می‌کند که قیمت پایه آن ۵۰۰ هزار تومان است. یک مغازه‌دار جوان که کارش گلیم و جاجیم و زیلوست آنها را می‌خرد.

نوبت بعدی مربوط به یک جفت پشتی و یک قالیچه کهنه بلوچ است که چوب‌زن آنها را ۷۰۰ هزار تومان قیمت می‌دهد. آنها هم از سوی مرد میانسال که در میدان گمرک مغازه دارد خریداری می‌شود.

نوبت بعدی به قالیچه کرم رنگ اردبیل می‌رسد. قیمتش یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. چند خریدار از روی صندلی پا می‌شوند و قالیچه را برانداز می‌کنند. مرد جوانی دستش را بالا می‌آورد. چوب‌زن می‌گوید:« ۲میلیون، ۲ میلیون، ۲ میلیون.»

مرد سن و سال‌داری که دست‌هایش رو توی جیبش کرده سر تکان می‌دهد. قیمت به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار می‌رسد. مرد کت و شلواری که توی یک دستش کیف چرمی شیکی دارد دست تکان می‌دهد. قیمت به ۲ میلیون و ۲۰۰ می‌رسد. زن میانسالی که همراه خواهرش آمده و روی صندلی تکیه زده دستش را بالا می‌آورد. قیمت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

مرد جوانی که گوش‌هایش شکسته و زل زده به فرش، دست راستش را بالا می‌آورد به نشانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان. لحظه‌ای بعد مرد ۵۰ ساله‌ای که کلاه شاپو به سر دارد پیشنهاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌دهد و در نهایت قالیچه را تصاحب می‌کند.

شرایط شرکت در حراج فرش

شرایط شرکت در این حراج آنقدرها مشکل به نظر نمی‌رسد. کافی است چیزی که به چشم‌تان زیبا و جذاب آمد، دستتان را بالا بیاورید تا اسم‌تان به عنوان خریدار ثبت شود. بعد از آن یکی از برگزارکنندگان حراج که وظیفه‌اش گرفتن مشخصات مشتری‌هاست پیش شما می‌آید.

روی دیوار این اطلاعیه را زده‌اند که کسی که در حراج شرکت می‌کند اگر دستبافته‌ای را خرید باید ۱۰ درصد آن را به عنوان پیش خرید پرداخت کند و ۱۰ روز فرصت دارد تا با شرکت سهامی فرش ایران تسویه حساب کند و اگر به هر علتی نتوانست یا پشیمان شد ۱۰ درصد از ودیعه به عنوان جریمه از پیش پرداخت کسر می‌شود.

دوشنبه‌های فرش دستباف

نیم ساعت از زمان حراج گذشته و فرش بزرگ و البته زیبا همه را از روی صندلی‌ها بلند می‌کند. فرشی ۱۸ متری ریزبافت از کرمان با گل‌های ریز و درشت که درخشندگی‌شان هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

چوب‌زن به تمجید از فرش می‌پردازد و قیمت آن را ۳۵ میلیون تومان اعلام می‌کند. آنهایی که کارشان خرید و فروش فرش است مدام آن را برانداز می‌کنند. چوب‌زن مدام قیمت ۳۵ میلیون را اعلام می‌کند و کسی در این جمع ۷۰ – ۸۰ نفره نیست که بتواند از پس آن بربیاید.

محمد یاری ۴۲ ساله که در مرکز شهر فرش فروشی دارد به دوستش می‌گوید:« قیمتش خیلی سنگینه. توان کسی نمیرسه که اینو بخره مگر اینکه خیلی مایه‌دار باشه. اگه بخرم خوابش زیاده. معلوم نیست چند ماه باید توی مغازه بمونه.»

مردی که گویا او هم مغازه‌دار است به محمد یاری می‌گوید:« به جای یک فرش که ۳۵ میلیون می‌خوای بدی دستکم می‌تونی ۱۰ تا فرش بخری. سرمایه‌ات رو روی یک فرش نذار.»

نوبت به یک جفت فرش ۶ متری کاشمر لاکی ‌رنگ می‌رسد. چوب‌زن قیمتش را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند. فرش فروش‌ها همگی دورش جمع می‌شوند. دست‌ها یکی یکی بالا می‌رود. قیمت به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. کاسبی از خیابان آذربایجان برنده خرید این یک جفت فرش کاشمر می‌شود.

هر چقدر ساعت به ۶ و نیم نزدیکتر می‌شود تعداد تماشاچیان بیشتر می‌شود. سالن تقریبا دیگر گنجایشی برای جمعیت بیشتری ندارد. نزدیک به ۵۰ دستبافته روی زمین پهن شده و ۸۰ درصد آنها به فروش رفته است.

حسین احمدی‌پور، مرد ۶۵ ساله کرمانشاهی یکی از کسانی است که تابلو فرش‌هایش را برای فروش به حراج آورده. می‌گوید:« زمانی خرید و فروش فرش خیلی خوب بود ولی از زمانی که وضعیت مالی مردم بدتر شده کسی دنبال فرش نمیاد. اونقدر بازار کساده که مجبور شدم تابلو فرش‌هام رو به حراحی بیارم.»

ساعت ۷ می‌شود و حراج این هفته به پایان می‌رسد. کلکسیون‌دارها، فرش فروش‌ها و آنهایی که از علاقه زیاد فرش می‌خرند سالن را ترک می‌کنند تا ساعت ۵ عصر دوشنبه هفته آینده.