اخبار فرش ۲۸ دی ۱۳۹۸

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد

فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی صبح چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ در بازدید از مرکزملی فرش ایران گفت: امروز عزم جدی شروع شده تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های مرکز ملی فرش ایران استفاده کند و جایگاه فرش دستباف در بازار جهانی باز پس گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدیدی که صبح چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ از مرکزملی فرش ایران انجام داد ضمن تاکید بر اهمیت نقش فرش دستباف در اشتغال و ارز آوری، افزود: عزم جدی شروع شده تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های مرکز ملی فرش ایران استفاده کند و فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.

مدرس خیابانی در ادامه بر حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات و تصمیم گیری های مرکز تاکید کرد و گفت: باید شورای حمایت از تولید و صادرات در مرکز ملی فرش با حضور تشکل‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی تشکیل شود و از ظرفیت‌های مناطق و استان‌ها نباید غفلت شود.

وی افزود: فرش پرچم دوم و نشان هویت ایران است اما متاسفانه جایگاه خود را به کشورهای دیگر واگذار کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسوول، صادرات فرش به همراه زعفران، خشکبار و غیره که در شمار اقلام صادرات سنتی محسوب می‌شوند، به میزان صادرات بخش صنعت افزایش نیافته و از آن غافل شده‌ایم.

وی خواستار توجه به انجمن ها و تشکل ها، هویت بخشی بافندگان، شناسنامه دار کردن فرش، تقویت زیرساخت‌های تجاری، بسته بندی و ایجاد نمایشگاه دائم در این بخش شد.
مدرس خیابانی با بیان این که لازم است فرش دستباف در اکسپو ( امارات – دوبی) حضور جدی داشته باشد، افزود: ضرورت دارد تا فضایی دائمی در این رویداد در اختیار فرش دستباف قرار گیرد.

براساس این گزارش، فرحناز رافع رئیس مرکزملی فرش ایران نیز در این نشست پیرامون اهمیت سیاست گذاری در عرصه داخلی فرش دستباف توضیحاتی داد و گفت: توسعه هدفمندسازی پژوهش، آموزش، تبلیغات و پژوهش، هویت بخشی فرش دستباف و شناسنامه دار کردن فرش با مشخصات کد بافنده در عرصه بین المللی با استفاده از تحول دیجیتال اهمیت بسزایی دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، ارتقاء کیفیت و روان سازی تولید، ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و استفاده از فناوری روز را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اصلاح ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و نگاه ویژه به ماده ۷۵ ورود موقت فرش از مطالبات مرکز ملی فرش و بخش خصوصی است و بیمه قالی‌بافان از مهم‌ترین مطالبات این مرکز و بخش خصوصی فرش دستباف است.

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف، بروزرسانی سند راهبردی فرش دستباف و هم‌گرایی تشکل‌های فرش دستباف را باعث تقویت بخش خصوصی و تقویت وضعیت تولید و صادرات برشمرد.

مرتضی حاجی آقامیری به نمایندگی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز به همراهی این تشکل دیرپا با مرکز ملی فرش ایران و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش دستباف تاکید کرد.

گفتنی است آقای کورش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران در این نشست به بیان تنگناها و مطالبات بخش تولید و بازرگانی فرش پرداخت. همچنین معاونین و مدیران مرکزملی فرش ایران به معرفی حوزه و وظایف خود پرداختند.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *