چهارمین کمیسیون طرح و نقشه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران چهارمین جلسه کمیسیون تخصصی طرح و نقشه شرکت سهامی فرش ایران صبح دوشنبه هفتم بهمن ماه ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس دفتر مرکزی شرکت برگزار شد.

ابتدای این جلسه مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت ضمن برشمردن اهداف برگزاری سلسه جلسات کمیسیون طرح و نقشه گفت: برای حضور پر قدرت در بازارهای فرش دستباف کمیسیون طرح و نقشه باید به شکلی عمل کند تا سلائق بازار را در طراحی و رنگ به طراحان و نقاشان شرکت به عنوان یک ایده و داده اولیه منتقل کند و در ارزیابی‌ها میزان محقق شدن آن نکات را بررسی کند و چنانچه تغییراتی لازم دارد تا رسیدن به طرح و رنگ ایده‌آل برای بازار اصلاحات لازم را انجام دهد.

در ادامه جلسه آثار طراحان و نقاشان شرکت برای اخذ تاییدیه‌های تولید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه کمیسیون که با حضور مدیر عامل، سرپرست معاونت بازاریابی، معاون تولید، مدیر فروش داخلی، کارشناسان ارزیابی، مدیر تولید و هنرمندان طراح و نقاش شرکت سهامی فرش ایران برگزار شد مجموعا ۶۱ اثر در دو بخش طراحی و رنگ و نقطه ارائه شد که آثار مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گرفت.

گفتنی است کمیسیون طرح و نقشه شرکت سهامی فرش ایران به صورت دوره‌ای با هدف ارائه بهترین آثار طراحی و رنگ و نقطه فرش برای حضور قدرتمند و به روز در بازارهای فرش دستباف برگزار می‌شود.

دغدغه‌های ذینفعان فرش به دولت منتقل شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از جامعه خبر نشست ویژه و تخصصی فرح‌ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران با روسای اتحادیه‌های تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف و جمعی از کارشناسان و نخبگان این حوزه در محل مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

نخبگان و روسای اتحادیه ها در این جلسه دغدغه‌ها و چالش‌ها همراه با ظرفیت‌های حوزه فرش دستباف را بیان کردند که مهمترین آن موضوع ماده ۱۴۲ و ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم در مورد مالیات فرش دستباف در بودجه سال ۱۳۹۹ بود که از رافع خواستند هرچه سریع‌تر از تصویب این ماده که ضربه بزرگی به اقتصاد فرش دستباف می‌زند جلوگیری کند.

نظرات اعضای جلسه در مورد ماده ۱۴۲ لایحه بودجه ۹۹:

۱)اگر مالیات اضافه شود میخ تابوت فرش ایران کوبیده می شود.
۲) صنعت فرش با این ماده رسما فراتر از احتضار می رود.
۳) این اقدام به نوعی خود تحریمی و خود زنی است.
۴) با اجرای این ماده قطعا بافنده، رنگرز، چله کش و قالیباف هم متضرر و بیکار می شوند و باید گفت که فرش با این ماده پاره می شود.
۵) چرا هنرمندان و روزنامه نگاران و بازیگران از مالیات معاف هستند اما صنعت فرش که ناب ترین هنر است نه! هنری که نام فرش ایران را ثبت جهانی کرده و منحصر به فرد است.

ایجاد رسانه تعاملی

همچنین در این جلسه عنوان شد: برای موفقیت در بازار فرش دستباف ایرانی باید به سراغ بازاریابی دیجیتالی برویم که در بند «ه» ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است. همچنین پیشنهاد می شود رسانه تعاملی برای فرش دستباف ایرانی ایجاد شود و اتحادیه ها هر روز با هم تعامل داشته باشند.

نمایشگاه‌های فرش به فرش دستباف ضربه زدند

یکی از نقدهای مهم در این جلسه موضوع بی سر و سامانی نمایشگاه‌های تخصصی فرش بود. منتقدان می‌گفتند: برگزاری این نمایشگاه‌ها به کلی به فرش دستباف ضربه می‌زند. در یکی از نمایشگاه‌ها فرش دستباف تقلبی به یک میهمان اروپایی فروخته شده بود که اینها آبروی ایران را می‌برد.

خودانتقادی از سوی برخی حاضرین

یکی از اعضای جلسه گفت: نقد بر اتحادیه‌ها هم وارد است و باید گفت کوتاهی‌هایی بوده که باید برطرف شود. ما در حوزه مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی و نظارت‌ها به درستی وارد نشدیم و اجازه دادیم مواد اولیه نامرغوب وارد بازار شود تا حدی که برخی با مجوز صنعت ساختمان وارد بازار فرش و واردات شوند.

تبلیغات فرش دستباف کم است

در این جلسه عنوان شد که متاسفانه تبلیغات فرش ماشینی موجب شده تا بازار داخل با مشکل روبرو شود در حالی که می‌توان حرفه‌ای تر با حمایت مرکز ملی فرش و مقررات و قوانین موجود وارد تبلیغات گسترده فرش دستباف شد.

فقط ۳۰۰ هزار قالی باف بیمه هستند| فرش کم داریم

مشکل دیگر در حوزه فرش دستباف بیمه قالی‌بافان بود که تمامی اعضا به آن اشاره کردند. بعنوان مثال هر کارگاه فقط می تواند ۵ قالی‌باف را بیمه کند و اگر کارگاهی بالای ۳۰ یا ۵۰ نفر قالی‌باف داشته باشد مشکلات زیادی برای بیمه قالی‌بافان دارد. اما نکته یکی از اعضای جلسه قابل تامل بود که گفت: ما فرش دستباف کم داریم یعنی در بازار کم است! در حالی که با یک ضرب و تقسیم می‌توان گفت که هشت میلیون ایرانی در صنعت-هنر فرش سهیم هستند و دستی بر آتش دارند اما فقط ۳۰۰ هزار قالی‌باف بیمه داریم که ۴ سال قبل این عدد ۵۵۰ هزار نفر بود. این در حالی است که بر اساس قانون و مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۷ باید یک میلیون قالی‌باف بیمه می شدند.

۳۶ میلیون ایرانی متاثر از صنعت فرش هستند| باید صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فرش داشته باشیم

یکی از از میهمانان جلسه بر اساس آمارهای رسمی تحلیلی ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۷۴ میزان ۲ میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم که در همان سال صادرات غیرنفتی ایران ۷ میلیارد دلار بود. حالا که صادرات غیرنفتی ایران به ۴۰ میلیارد دلار رسیده پس باید صادرات فرش ۱۰ میلیارد دلار باشد که کمتر از ۵۰ میلیون دلار است. صنعتی که ۸ میلیون شغل مستقیم و ۴ میلیون شغل غیرمستقیم خواهد داشت. اگر هز خانواده ایرانی را ۳ نفر در نظر بگیریم ۳۶ میلیون ایرانی تحت تاثیر صنعت فرش هستند. حالا اگر دولت بخواهد برای این ۱۲ میلیون نفر شغل ایجاد کند نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار دارد. برای همین است که نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پسته و فرش بود چون آن‌ها می‌دانستند چگونه به اشتغال ما ضربه وارد کنند.

ما بازار را ترک کردیم| مشاوران تخصصی استخدام کنید

برخی از اعضای این جلسه را جوانان تشکیل می‌دادند که عنوان کردند: بهتر است سنتی کار نکنیم. چرا باید فردی بگوید من هم تولید کننده هستم، هم بافنده، هم صادر کننده و هم فروشنده … این اقدام خطرناک است و باید برای هر بخش افراد و مشاوران متخصص وارد شوند. ما سهم کمی در بازار جهانی داریم و این یعنی حال فرش خوب نیست. فروش فرش‌های تقلبی یعنی ما بازار را ترک کردیم که باید فکر اساسی برای آن کرد.

رافع: زندگی ام را پای فرش دستباف می گذارم| مرکز ملی فقط تسهیل گرخواهد شد

فرح‌ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش هم در پایان با تشکر از پذیرش دعوتش از سوی نخبگان و روسای اتحادیه ها گفت: در ابتدا نیاز به یک شورای رهبری فرش در سطح ملی داریم که برای تحقق آن نیاز به ایجاد کمیته تخصصی برای ایجاد ساز و کار این مهم است. با پیشنهاد حاضرین و رای گیری مقرر شد ظرف ۴۸ ساعت آینده جلسه دیگری با حضور نمایندگان همین جمع با موضوع کمیته راهبری تشکیل شود.

رافع اظهار کرد: امروز فرش دستباف ایرانی دغدغه من است و تمام زندگی ام را پای این کار می گذارم تا فروش فرش دستباف افزایش یابد. اگر شما من را به اتحادیه هایتان راه ندهید از پنجره می‌آیم و دست بردار نیستم. به خدا قسم فرش فراموش شده و بسیاری از استان‌ها حتی یک جلسه فرش در سال در سطح شورای عالی استان ندارند. چرا تصور می‌کنید مقصر فقظ دولت و مرکز است؟ چرا برخی استان‌ها اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش ندارند؟ بهتر است نگاهمان را تغییر دهیم به سوی دانش محور و آینده پژوهی در این حوزه پیش برویم. مرکز ملی فرش فقط سیاستگذار و حامی و تسهیل‌گر خواهد بود و نمایشگاه‌ها را در اختیار اتحادیه‌ها می‌گذاریم.


۴۵ میلیون دلار صادرات فرش دستباف یعنی فاجعه!

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایلنا رضی حاج‌آقامیری در خصوص وضعیت فرش در سال ۱۳۹۸ و حضور هندی‌ها و چینی‌ها در این بازار گفت: اینکه برخی اعلام می‌کنند چین تبدیل به رقیب ایران در این حوزه شده خلاف واقع است.

بعد از انقلاب برخی از ایرانی‌ها به خصوص کلیمی‌ها به آمریکا مهاجرت کردند و به فعالیت در حوزه فرش روی آوردند. آنها نیز همگام با سایر صنایع آمریکا شروع به سرمایه‌گذاری و تولید فرش دستباف در چین کردند که البته تمام طرح‌های آن ایرانی بود و حتی به مدت دو دهه در بازار جهانی حضور داشتند اما با توجه به توسعه صنعت و اقتصادی چین این صنعت به حاشیه رفت و می‌توان گفت دیگر چینی‌ها در بازار تولید فرش دستباف حضور ندارند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در هند نیز وضعیت به همین‌گونه است فقط تفاوت آن این است که آن‌ها هنوز در بازار حضور دارند به علاوه آنکه افغانستان، ترکیه و پاکستان نیز در این حوزه شروع به فعالیت کردند.

وی در خصوص علت اصلی کم شدن سهم ایران از بازار فرش دستباف جهانی گفت: واقعیت این است که ما عقب کشیده‌ایم و آن‌ها ما را عقب نبرده‌اند. ما هیچ فعالیتی جهت مقابله و رقابت با این کشورها نداشتیم، دولت هم هیچ حمایتی از صادرکنندگان فرش دستباف انجام نداد در حالی که تمام رقبای ما از حمایت دولت‌های مطبوع خود برخوردار بودند.

حاج‌آقامیری افزود: مسائلی که ربطی به فرش ندارند همچون سیاست خارجی ما و تحریم آمریکا نیز اثرگذاری خاص خودش را داشت. تحریم‌های آمریکا به صورت غیرمستقیم بیشتر کالاها را هدف قرار داد اما اهمیت فرش بدان حد بود که این کالا مشخصا در لیست تحریم قرار گرفت. این در حالی بود که ۳۰ درصد صادرات ما به آمریکا بود. همین عوامل باعث شد که امسال صادرات فرش ما به ۴۵ میلیون دلار برسد که این رقم یعنی یک فاجعه ملی برای تجارت کشور.

وی با اشاره به گستردگی این صنعت در کشور گفت: متاسفانه کشور ما در بحث آمار بسیار ضعیف است به طوری که برخی مدیران بنا به مصلحت و صلاحدید خود آمارها را تغییر می‌دهند پس نمی‌توانیم آمار دقیقی از افراد شاغل در این حوزه بیان کنیم. اما در خصوص گستردگی و اینکه افراد ضعیف جامعه در این حوزه مشغول به کار هستند، این مثال را می‌توان آورد که وقتی در دولت احمدی‌نژاد مقرر شد یارانه نقدی به مردم داده شود ناگهان ما شاهد کم شدن بافندگان بودیم زیرا این استدلال را داشتند که ما یارانه را می‌گیریم و دیگر نیازی به کار کردن نداریم و وقتی تورم این یارانه را پوشش داد بازگشت آنها به این صنعت بسیار سخت شد.

این کارشناس حوزه فرش متذکر شد: اگر صادرات ما به طور کامل قطع شود و ما سیاست درهای بسته و منزوی شدن را در پیش بگیریم، شاهد یک بیکاری گسترده به خصوص در جوامع روستایی و آسیب‌پذیر کشور خواهیم شد.

نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستباف تهران اعلام کرد

آموزش‌های دانش‌آموختگان فرش برای ورود به بازار فایده‌ای ندارد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از رادیو گفت و گو یوسف صمدی بهرامی مدرس دانشگاه هنر و نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستبافت تهران در برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع هنرهای دستی ایرانی اسلامی با اظهار اینکه فرش در حال حاضر بدترین دوران خود را می گذارند گفت: فرش دستباف به ویژه فرش عشایری معرف پیشینه ایران با همه ویژگی‌های آن است.

وی با اشاره به جایگاه خاص فرش های عشایری در هنر و صنایع دستی ایران بیان کرد: رنگ و نقوش و چیدمان فرش عشایری گویای اطلاعات چندین هزار ساله اقوام ایرانی است و می‌توان با این فرش به زمان‌های گذشته سفر کرد و به تاریخ و ویژگی‌های فرهنگی و باورهای مردم صد سال قبل پی برد.

مدرس دانشگاه هنر متذکر شد: فرش ایران در همه دنیا شناخته شده است اما در حال حاضر به خاطر مشکلات فراوان اقتصادی جایگاه خود را از دست داده و نیازمند توجه ویژه است.

نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستباف تهران با بیان اینکه سلیقه‌های مردم درباره فرش با تاثیر از فرهنگ غرب در حال تغییر کردن است افزود: سلیقه ها در بازارهای جهانی نیز کاملاً متفاوت است و اگر این سلیقه‌های داخلی و خارجی را در نظر نگیریم کالاها به فروش نخواهند رفت.

صمدی بهرامی تصریح کرد: مافیای فرش در خارج ایران با استفاده از تبلیغات، سلیقه‌های جدیدی را ایجاد کردند و با اجرای این برنامه‌های گسترده عملاً ایران از مدار بازار خارج شده است؛ ضمن اینکه نسل جدید خارج نشین نیز اهمیتی برای سنت‌های ایران قائل نمی‌شود و همه این‌ها باعث شده که بازار فرش را در خارج کشور از دست بدهیم.

وی با اذعان به مشکلات قانون‌گذاری در حوزه فرش گفت: در حال حاضر صادرکنندگان باید ارز خود را به دولت دهند اما ارزیابی‌ها بالاتر از قیمت واقعی کالاست و این باعث بی انگیزگی صادرکنندگان به این کار می شود، یعنی خروج فرش از کشور به معنای صادرات آن نیست بلکه از فروشگاه و انباری به فروشگاه و انبار دیگری منتقل می‌شود.

صمدی در پایان این گفت و گو تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید نیروهای متخصص و با مهارت را برای ورود به بازار تربیت کنند اما متاسفانه آموزش‌های دانش‌آموختگان هیچ فایده‌ای برای ورود به بازار کار ندارد.

فروش ویژه بهمن ماه شروع شد!

شرکت سهامی فرش ایران به مناسبت ايام الله دهه مبارك فجر و در راستاي حمايت از توليد ملي و كالاي ايراني از تاريخ ۳ تا ۲۵ بهمن تمدید شد تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ فروش ويژه با اعمال ۱۰درصد تخفيف نقدي در فروشگاه‌هاي سراسر کشور خواهد داشت.

گفتنی است شرکت سهامی فرش ایران با ۱۴ فروشگاه در ۱۳ شهر آماده ارائه خدمات به علاقمندان فرش و مشتریان محترم است. فهرست فروشگاه‌ها، نشانی و ساعت بازدید از آن‌ها را می‌توانید در پیوند زیر ببینید.

برای پشتیبانی، راهنمای خرید و اطلاع از شرایط فروش ویژه و یا فروش اقساطی می‌توانید با تلفن ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی ۱۱۷ مدیریت فروش و بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران تماس بگیرید.


پیشینه قالی بافی در هریس به قبل از قاجار می‌رسد

صحبت از هنری ایرانی است که شهرت جهانی یافته و با اصالت تمام در موزه‌ها و خانه‌ها در نقاط مختلف جهان خودنمایی می‌کند، بازی رنگ‌ها و جذابیت فرش «هریس» حتی تاب مقاومت را از کسانی که بازار آن را تحریم کرده‌اند، هم گرفته است، اما این روزها گرد کسادی بازار فرش ایرانی، بیش از پیش بر تار و پود فرش هریس نشسته و کاسبان را چشم انتظار خریداران فرش نگه داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرنگار ایسنا در این میان، برخی از فروشندگان فرش معتقدند که تیمچه مظفریه تبریز با قدمتی چند صد ساله بر بازار فرش دست بافت سایه انداخته است، هر چند، خرید و فروش در این بازار هم رونق چندانی ندارد و به گفته فروشندگان و باربران فرش‌سرای مظفریه، آن‌ها هم چند ماهی است که دشت نکرده‌اند.

بازار شهریار

بازار فرش شهریار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای فرش دستباف تبریز با بافتی سنتی و قدیمی درست روبه‌روی مقبره‌الشعرا واقع شده است و فروشندگان فرش در این بازار معتقد هستند که این بازار با وجود قدمتی نزدیک به نیم قرن، آنچنان که باید برای خریداران، آشنا نبوده و با وجود کیفیت بالای فرش‌های این بازار که عمدتا فرش هریس هستند، خریداران تمایل کم‎تری به خرید از بازار شهریار دارند.

بابایی، یکی از فروشندگان فرش در بازار شهریار، علت عدم استقبال از این بازار فرش را عدم تبلیغات مناسب برای معرفی آن به مردم می‌داند و می‎گوید: حتی بچه‌ها هم بازار مظفریه را می‎شناسند و اغلب اصناف این بازار ساعت ۱۰ در دکانشان را باز کرده و ساعت دو ظهر هم تعطیل می‌کنند.

به گفته این فروشنده، بازار شهریار از سال ۵۴ و وقتی او ۱۰ ساله بوده، بازار فرش بوده است، او بیان می‌کند: فرش‌های این بازار، همگی از روستاهای اطراف آمده و عمدتا فرش‌های دست بافت هریس هستند.

ضعف در تبلیغات بازار شهریار

حاج اصغر عباس زاده، کاسب دیگری که از ابتدا فرش فروش است با بیان اینکه مصالح فرش بسیار گران شده است، بیان می‌کند: مدتی است که مردم خرید نمی‌کنند و نبود صادرات هم باعث رکود بازار فرش شده است و تا زمانی که صادرات نباشد، بازار هم رونق ندارد.

او هم مانند دیگر هم صنفی‌هایش معتقد است که نبود تبلیغات کافی باعث ناشناخته بودن بازار فرش شهریار شده است و در این خصوص می‌گوید: تا به حال هیچ خبرنگاری برای تهیه گزارش یا معرفی این بازار به اینجا نیامده است و دلال‌های فرش هم مشتریان سایر شهرها را به مظفریه می‌برند و مجالی برای معرفی بازار شهریار باقی نمی‌ماند.

او با اشاره به اینکه خرید و فروش فرش در بازار فرش شهریار بدون واسطه و بی حضور دلال انجام می‎شود، اظهار می‌کند: صحبت از معرفی و شناساندن بازار که باشد، هیچ حرکتی برای معرفی این بازار نشده است، اما صحبت از مالیات که باشد، فرقی با دیگر کسبه‌ها نداریم.

به داد صادرات فرش برسید

رضا اصغرزاده هم از مسئولان انتظار دارد که به صادرات فرش کمک کنند و می‌گوید: وقتی راه برای صادرات بسته بوده و هیچ فروشی نداریم، چگونه از ما انتظار دارند که مالیات پرداخت کنیم؟. زمانی که فرش صادر می‎شد، دست ما هم باز بود، بافنده‎ها هم نیاز مالی دارند، در حالی که مصالح فرش را گران خریده و با زحمت زیاد آن را می‎بافند، فرششان به فروش نمی‎رسد.

به نظر می‌رسد که فرش هریس قدمتی برابر با دوران قاجار داشته و یا حداقل در این دوران، رسمیت و اعتبار بیشتری پیدا کرده است، رنگ بندی و طرح و نقشه بی‌نظیر آن را در هیچ قالی دیگری نمی‌توان یافت.

هریس با قدمتی تاریخی برای سلیقه امروز

دکتر عبداله میرزایی، عضو هیات علمی دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم معتقد است که طبق مستندات پیشینه قالی هریس به دوره قاجار برمی‌گردد و در این خصوص می‌گوید: نمونه‌های بسیاری در موزه‌های داخلی و خارجی و نیز نزد مجموعه‌داران فرش موجود است، اما با توجه به استعدادهای منطقه و مجاورت هریس با تبریز، پیشینه قالی بافی در این منطقه به دوران قبل از قاجار هم بازمی‌گردد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا طرح و نقش را جزو ویژگی‌های بارز فرش هریس می‌داند و می‌افزاید: قالی هریس بدون نیاز به تغییرات ساختاری در طول بیش از یک قرن توانسته‌ است به عنوان قالی دکوراتیو توجه مجموعه داران و مخاطبان داخلی و خارجی را به خود جلب کند، ویژگی‌هایی مانند رنگ بندی، گوشتی یا ضخیم بودن، دوام و عمر بالا نیز از دیگر شاخص‌های فرش هریس به شمار می‎آید.

وی، طرح‌ها و نقوش را از ویژگی‌های هویتی فرش هریس عنوان کرده و می‌گوید: اگر تنها یک نمونه از این قالی‌ها در سرتاسر جهان به نمایش درآید، هویت و اصالت فرش و تعلق داشتن آن به هریس آشکار می‌شود، البته قالی هریس منطقه وسیعی از اهر تا شربیان، مهربان و کلوانق را در برمی‌گیرد و تولیدات این مناطق در جهان به نام هریس شناخته می‌شود.

استادیار دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز در خصوص ترکیب رنگ‌های خاص فرش هریس بیان می‌کند: در گذشته از مواد رنگ‌زای طبیعی برای رنگرزی قالی هریس استفاده می‌شد، اما متاسفانه امروزه و طی حدود نیم قرن گذشته استفاده از رنگ‌های شیمیایی و نامرغوب به همراه پشم دباغی و نامرغوب از سوی واسطه‌ها و به دلیل ضعف مالی تولیدکنندگان خانگی در تهیه مواد مرغوب، افزایش یافته و روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود. وی می‌افزاید: امروزه، مواد اولیه و رنگ‌های مورد استفاده از بازار تبریز تامین شده و مانند گذشته در منطقه تولید نمی‌شود.

میرزایی با اشاره به نوع بافت فرش هریس اظهار می‎کند: بافت قالی‌های هریس به لحاظ نوع گره متقارن یا ترکی و به لحاظ نوع بافت از نوع لعل بافت دو پود هستند که بر روی دارهای عمودی گردان بافته می‌شوند، در شهر هریس و برخی روستاهای نزدیک به آن، گره‌ها با دست و بدون استفاده از قلاب بافته می‌شود، اما عمل گره زدن در سایر مناطق به کمک قلاب بافت انجام می‎شود و این تفاوت نزد کارشناسان و بافندگان بومی هریس به وجه تمایز و برتری‌های فرش هریس نسبت به مناطق همجوار با سبک هریس تعبیر شده است که البته در صحت و اعتبار این گزاره تردیدهای جدی وجود دارد.
این دانش آموخته فرش خاطرنشان می‌کند: بازتاب ویژگی‌های اقلیمی فرهنگی و جغرافیایی منطقه در قالی مشهود بوده و نیازمند مطالعه و بررسی‌های بیشتری است.

وی می‌افزاید: نقشه‌های نامرغوب و کامپیوتری مواد اولیه نامرغوب، تقلب در بافت و تولید در سایر مناطق دور دست از جمله این عواملی هستند که به کاهش کیفیت فرش هریس دامن زده‌اند.

با وجود ویژگی‌های خاصی که قالی هریس را از دیگر فرش‌ها متمایز می‌کند، افزایش قیمت فرش و بسته بودن راه صادرات، سبب باد کردن این هنر دست بافندگان هنرمند بر روی تاجران و فروشندگان فرش شده است.

مشکلات و راهکارهای توسعه تولید و بازارهای فرش دستباف

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آمار صادرات فرش در سال جاری و مقایسه آن با صادرات فرش در سال گذشته می‌گوید: میزان صادرات فرش در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

ناصر آویشن در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به صادرات فرش بیان می‌کند: افزایش قیمت مواد اولیه به علت تغییر در قیمت ارز، افزایش دستمزد و قیمت تمام شده فرش، عدم شناسایی بازارهای جدید برای صادرات فرش و نبود تبلیغات مناسب در کشورهای هدف و مشکلات مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات آن از جمله این دلایل هستند.

وی، محدود شدن صادرات فرش، عدم تامین منابع مالی تولیدکنندگان مانند اعطای تسهیلات کم بهره و بالا رفتن قیمت مواد اولیه افزایش قیمت تولید و عدم توانایی مردم برای خرید را از علل کسادی در بازار فرش عنوان می‌کند.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: توزیع مواد اولیه در بازار آزاد از طریق تاجران این بخش انجام می‌شود و به علت افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزد و قیمت تمام شده، قیمت فرش هم افزایش داشته است، به علت تقاضای کم، تولید هم کاهش داشته و این مراجع به محدود شدن تقاضای بازارهای داخلی و خارجی منجر شده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان «شورای جهانی صنایع دستی» در سال ۲۰۱۵، از کارگاه‌های بافت، رنگرزی، بازار فرش و دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی بازدید و در نهایت، تبریز را به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» ثبت کردند.


ایسنا؛ آذربایجان شرقی | خبرنگار: نسرین سوار | دبیر: رباب تیموری

تولید سالانه ۱۵ هزار متر مربع فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از تولید سالانه ۱۵ هزار متر مربع فرش توسط شرکت خبر داد.

محمدپناه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هشت هزار بافنده تحت پوشش این شرکت است و امر بافت فرش را انجام می دهند، گفت: بیشتر بافندگان این شرکت در منازل خود مشغول به کار هستند و سفارشات را در منزل تکمیل می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش صادرات فرش به علت تحریم های اعمال شده اظهارکرد: این شرکت برای اینکه بتواند محصولات خود را به راحتی به فروش برساند امر توسعه فروشگاه‌های خود در داخل کشور در دستور کار قرار داده است.

محمدپناه تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر ۱۲ فروشگاه در سطح کشور دارد که در آینده بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

وی در ارتباط با سرمایه گذاری شرکت سهامی فرش ایران در خراسان شمالی برای تولید فرش دستباف اظهارکرد: در برخی از مناطق باید امر به بافی صورت بگیرد تا بتوان فرش‌های مورد نظر این شرکت در این منطقه تولید شود.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران تاکیدکرد: منطقه مرزی راز و جرگلان یکی از مناطقی است که می‌تواند به خوبی سفارشات این شرکت را انجام دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که آن ها همیشه برای خود فرش را تولید کرده و به فروش می‌رساندند و تمایلی به کار کردن در مجتمع‌ها ندارند.

وی تصریح کرد: بنابراین باید قالب کار را در این شهرستان برای ارائه پذیرش تغییر داد تا آن ها نیز بتوانند از این سفارشات منتفع شوند.

محمدپناه گفت: در حال حاضر شرکت سهامی فرش ایران ۲۲ شعبه دارد که نزدیک ترین شعبه به استان خراسان شمالی، شعبه خراسان رضوی شرکت است.

فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدیدی که صبح چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ از مرکزملی فرش ایران انجام داد ضمن تاکید بر اهمیت نقش فرش دستباف در اشتغال و ارز آوری، افزود: عزم جدی شروع شده تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های مرکز ملی فرش ایران استفاده کند و فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.

مدرس خیابانی در ادامه بر حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات و تصمیم گیری های مرکز تاکید کرد و گفت: باید شورای حمایت از تولید و صادرات در مرکز ملی فرش با حضور تشکل‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی تشکیل شود و از ظرفیت‌های مناطق و استان‌ها نباید غفلت شود.

وی افزود: فرش پرچم دوم و نشان هویت ایران است اما متاسفانه جایگاه خود را به کشورهای دیگر واگذار کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسوول، صادرات فرش به همراه زعفران، خشکبار و غیره که در شمار اقلام صادرات سنتی محسوب می‌شوند، به میزان صادرات بخش صنعت افزایش نیافته و از آن غافل شده‌ایم.

وی خواستار توجه به انجمن ها و تشکل ها، هویت بخشی بافندگان، شناسنامه دار کردن فرش، تقویت زیرساخت‌های تجاری، بسته بندی و ایجاد نمایشگاه دائم در این بخش شد.
مدرس خیابانی با بیان این که لازم است فرش دستباف در اکسپو ( امارات – دوبی) حضور جدی داشته باشد، افزود: ضرورت دارد تا فضایی دائمی در این رویداد در اختیار فرش دستباف قرار گیرد.

براساس این گزارش، فرحناز رافع رئیس مرکزملی فرش ایران نیز در این نشست پیرامون اهمیت سیاست گذاری در عرصه داخلی فرش دستباف توضیحاتی داد و گفت: توسعه هدفمندسازی پژوهش، آموزش، تبلیغات و پژوهش، هویت بخشی فرش دستباف و شناسنامه دار کردن فرش با مشخصات کد بافنده در عرصه بین المللی با استفاده از تحول دیجیتال اهمیت بسزایی دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، ارتقاء کیفیت و روان سازی تولید، ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و استفاده از فناوری روز را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اصلاح ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و نگاه ویژه به ماده ۷۵ ورود موقت فرش از مطالبات مرکز ملی فرش و بخش خصوصی است و بیمه قالی‌بافان از مهم‌ترین مطالبات این مرکز و بخش خصوصی فرش دستباف است.

عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف، بروزرسانی سند راهبردی فرش دستباف و هم‌گرایی تشکل‌های فرش دستباف را باعث تقویت بخش خصوصی و تقویت وضعیت تولید و صادرات برشمرد.

مرتضی حاجی آقامیری به نمایندگی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز به همراهی این تشکل دیرپا با مرکز ملی فرش ایران و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش دستباف تاکید کرد.

گفتنی است آقای کورش ذاکری فرد عضو هیئت مدیره و معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران در این نشست به بیان تنگناها و مطالبات بخش تولید و بازرگانی فرش پرداخت. همچنین معاونین و مدیران مرکزملی فرش ایران به معرفی حوزه و وظایف خود پرداختند.


شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش استان کرمانشاه

طرز مشی شرکت در داخله و خارجه

این جستار در شماره نخست دوماهنامه طره منتشر شده است


در سیزدهمین روز از تیرماه سال ۱۳۱۵، وقتی کمتر از یک سال از پی ریزی شرکت سهامی فرش ایران گذشته بود، اعضای هیئت مدیرۀ این شرکت برای هفدهمین بار گرد هم آمدند تا «طرز مشی شرکت در داخله و خارجه» را ترسیم کنند. بخشی از گفت وگوها و مصوبه‌های آنان دربارۀ نقشه قالی و اندازۀ آن در پی می‌آید:

نقشه قالی: آقای کاشفی شرحی راجع به لزوم جلوگیری از اعمال نقشه‌های غلط که معمول است در بعضی از نقاط ایران می‌بافند که بعداً به واسطۀ عدم تقاضا با ضررهای کلی می‌فروشند بیان فرمودند. آقای توانا اظهار داشتند که بین نقشه‌های غلط نقشه‌هایی هم بافته می‌شود که طالب دارد. بنابراین، نباید از نقشه‌های غلط که درعین حال مطلوب و باب خریداران خارجی است جلوگیری نمود. آقای کاشف با درنظرگرفتن نظریه آقای توانا پیشنهاد کردند که باید از سال آتی تمام قالیبافان نقشه‌جات خود را به مهر و اجازۀ نمایندگان شرکت برسانند. نظریه آقای کاشف مورد تصویب گردید.

اندازه: آقای کاشف موضوع اندازۀ قالی باب خارجه را مهم دانستند. فرمودند برای جلوگیری از بافت قالی‌های خارج از تناسب و نامطلوب باید با وزیر مالیه موافقت حاصل نماییم که جناب معظمله به وسیله حکام در والیات و بافندگان قالی و عاملین اعلان نمایند که عاملین و بافندگان قبل از عمل از نمایندگان شرکت در سال آتیه کسب اجازه نمایند و دستور اندازه تحصیل نمایند و تمام فرش‌های خود را اعم از موجود و روی دستگاه به شرکت ارائه و پلمب نمایند که آنچه بعداً فرش تهیه می‌شود از مال‌های بی عیب و مطابق با دستور شرکت باشد و بالنتیجه راجع به نقشه و اندازه مقررات ذیل تصویب گردید:

نقشه و اندازه: چون یکی از عوامل مهم فرش نقشه و اندازۀ آن است، شرکت مصمم است که حتی المقدور مدل‌های معینی برای هریک از مراکز جزء و کل قالیبافی تعیین و ترویج نماید. برای اجرای این منظور و جلوگیری از نقلیه‌های مضره که از حیث نقشه می‌شود، شرکت یکی از شرایط قالیبافی را تصویب نقشه از طرف موسسات مجاز خود قرار خواهد داد، به این معنی که نقشه قبل از شروع به عمل باید توسط عمال و مؤسسات شرکت مورد دقت قرار گرفته درصورتی‌که نقشه مزبور از حیث موضوع و رنگ‌آمیزی و اندازه مطابق دستورات کلی شرکت باشد به مهری که حاکی از این معنی است ممهور خواهد گردید.

نقلیه نقشه هر محل در محل‌های دیگر یا استعمال نقشه‌های غیرایرانی یا مخلوط ممنوع خواهد بود، مگر درمورد سفارشات واصله از خارجه و اجازۀ مخصوص شرکت.

شرکت مکلف است مراتب را هرچه زودتر قبل از حلول سال جدید به وسایل مقتضیه به اطلاع عموم قالیبافان و نقشه نویسان برساند و نیز شرکت متعهد است که انواع مدل نقشه را با قید رنگ تهیه و در مراکز فروش در دسترس مشتریان و سفارش‌ دهندگان بگذارد.


طرز مشی شرکت در داخله و خارجه

بخشی از هفدهمین صورتجلسه هیئت مدیره شرکت سهامی فرش ایران