همه چیز از فرش هریس شروع شد

-لطفا بیوگرافی و نحوه ورود خودتون به حوزه فرش رو برای خوانندگان بفرمایید:

-اینجانب مجید محمدی اکبری فرزند کریم متولد ۱۳۳۷ شهر تبریز هستم. دوران ابتدایی را در دبستان فیاض تبریز و متوسطه را در دبیرستان تمدن به اتمام رساندم. در دوران دبیرستان با نقشه فرش آشنا و به آن علاقه‌مند شدم. با وجود آنکه کلاس خصوصی نقاشی و طراحی را نزد استاد خیابانی آموخته بودم درکلاس درس مدرسه طرح گل و مرغ تمرین می‌کردم به همین جهت تنبیه‌های زیادی را تجربه کردم. در همان سال‌ها خواهر بزرگترم ازدواج کرد. شوهر خواهرم طراح بود و کارگاه قالیبافی داشت. روزی که من کارگاه قالیبافی را برای اولین بار از نزدیک دیدم از شدت ذوق نمی‌دانستم چه بگویم و چگونه احساس خود را بر زبان آورم همان زمان مسحور و مجذوب این هنر اصیل شدم. با اینکه طرح‌های آذربایجان را آموخته و به کار گرفته بودم برای خود سفارش‌هایی داشتم (دستم توجیب خودم بود) شروع کردم به تحقیق در طرح و رنگ فرش. به طوری که در کتاب‌های آن سال‌ها بخصوص کتاب فرش “پروفسورپوپ” را می‌دیدم احساس عجز می‌کردم چرا که من با نقشه فرش اصفهان یا کرمان و کاشان و … آشنا نبودم.

-در سال ۱۳۵۷ با سفارش استاد “تبریزی”در تهران نزد مرحوم استاد “نادری” رفتم. شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد نقشه‌های رنگی (رنگ و نقطه) نمودم و متوجه شدم که نقطه با قلم موی را تجربه نکرده‌ام و می‌بایست آن را یاد می‌گرفتم. مرحوم نادری درمغاره تکنیک نقطه با قلم موی را به من آموخت. با معرفی استاد نادری در اصفهان نزد “استاد ارچنگ” رسیدم، طرح‌هایم را ملاحظه نمود و مرا پذیرفت. تأثیر ایشان بر بنده قابل توجه بود، با اینکه دو سال شاگرد استاد ارچنگ بودم اما بسیار بهره بردم. در آن زمان انقلاب در حال شکل گرفتن بود و سرتاسر ایران اعتصاب بود اما این زمان برای من فرصتی مناسب جهت تمرین و ممارست بیشتر بود چرا که سفارش‌هایی که در دست داشتم در حالت معوق مانده بود. خود را مشغول کار و تحقیق شبانه روزی کرده بودم. سبک‌های متفاوت نقشه در مناطق گوناگون را مطالعه و رنگ و نقطه می‌کردم و بدین طریق طرح‌های گوناگون را بررسی می‌کردم. در آن زمان آموخته‌های استاد ارچنگ را بیشتر بکار می‌گرفتم. در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۳ برای أخذ ویزای آلمان به تهران آمده بودم . از مقابل خیابان فردوسی عبور می‌کردم که با مشاهده آگهی روی شیشه‌ی فروشگاه متوجه شدم که نیازمند طراح نقشه‌اند. برای آشنایی وارد شرکت شدم مرا به اتاق مرحوم “استاد پاک‌دست” معرفی کردند. استاد فرمودند: زمان بازنشستگی من فرا رسیده است ولی مدیریت شرکت موافقت نمی‌کند مگر اینکه یک طراح همانند خویش را جایگزین کنم تا موافقت کنند.

-استاد پاک دست برای شناخت از سطح کار، یک قالیچه به من سفارش دادند و ذکر کردند اگر مورد پسند شرکت واقع شود استخدام می‌شوی در غیر این صورت طرح را باز می‌گردانند. من قبول کردم. حدود یک ماه بعد طرح را کشیده و آن را آوردم. استاد با دیدن طرح من آن را نزد آقای “الله داد” بردند و تأیید نمودند. بلافاصله مورد تأیید مدیرعامل آقای “محمدرضا عابد” نیز واقع شد و این گونه به عضویت شرکت درآمدم.

-اولین مواجه شما با موضوع فرش و طراحی فرش از کجا آغاز شد؟

-اولین مواجه من با فرش زمانی بود که خیلی کوچک بودم و در منزلمان فرش هریس بود و چون فرش هریس دارای حاشیه طرح سماوری است بسیار مورد توجه من قرار گرفت و با آن اشکال بازی می‌کردم یعنی محور آشنایی من با فرش، طرح هریس بود که رفته رفته همین موضوع باعث شد که من به فرش‌های دیگر در عوالم بچگی توجه بیشتری کنم. به پرنده‌ها و اسلیمی‌ها و گردش‌ها توجه می‌کردم و همین موضوع سر منشاء من شد و در دوران نوجوانی شروع کردم با مداد از روی آنها کپی برداری کردم و به‌ اصطلاح نقشه‌ها را در آوردم و همین باعث شد که من متوجه بشوم که چقدر این تصاویر را دوست دارم و می‌توانم با آنها ارتباط بر قرار کنم.

-چه اساتیدی در حوزه طراحی روی شما تأثیر گذار بودند؟

-اساتیدی که تأثیر زیادی بر من داشتند در وهله اول استاد عزیزم به نام آقای حسین تبریزی بودند که برای من بسیار زحمت کشیدند بعد از آن از استاد خیابانی خیلی ایده گرفتم و چون در بازار تبریز کار می‌کردم و به تمامی نقشه‌های منطقه و اطراف بخصوص هریس واقف شدم توجه‌ام به کتاب”پرسنکوف” جلب شد که طرح‌هایی در آن دیدم که برام تازگی داشت و آشنایی نداشتم و تصمیم گرفتم که در مورد آنها تحقیق و مطالعه کنم که از استادم خواستم که من را به آن منطقه استان فارس معرفی کند به اصطلاح من رو به این مناطق آشنا کند. و همین گفت و گو باعث شد من را به آقای استاد ارچنگ معرفی کردند که کارهایشان را بسیار دوست داشتم که خدا روحشان را شاد بگرداند که یکسری نقوش من الهام از کارهای ایشان است که خوشبختانه باعث شد که من توجه ایشان را جلب کنم و حدود دو سال افتخار شاگردی ایشان را داشته باشم و در طی این دو سال من خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم حالا به‌ جز نقشه فرش از نقاشی مینیاتور هم یاد گرفتم که به دلیل اینکه استاد تجویدی هم در آن زمان پیش ایشان تشریف می‌آوردند من با ایشان آشنا شدم و با نقاشی مینیاتور هم ارتباط نزدیکی پیدا کردم قبل از آن من نقاشی مینیاتور را فقط در کتاب‌ها و کارت پستال‌ها دیده بودم و در ضمن این کارها من علاقه زیادی به کاشی کاری داشتم و در کارگاه کاشی کاری هم ۶-۵ ماهی کار کردم و می‌خواستم ببینم که آنها که از اِلمان‌های فرش در کارهایشان استفاده می‌کنند چگونه است و ضمن اینکه من به نقاشی بسیار علاقه‌مند بودم و خیلی خوب نقاشی می‌کردم و همین باعث شد که من در این هنر بمانم و طراحی فرش را به‌عنوان حرفه خودم انتخاب کنم.

-به نظر شما بیشترین اثرگذاری یک فرش در طراحی آن نهفته است یا رنگ آمیزی؟

-به نظر طراحی فرش همان رنگ و نقطه فرش است و این موضوع بر می‌گردد به بعضی مناطق مثل اصفهان که به رنگ و نقطه فرش بسیار اهمیت می‌دهند گر چه در مناطق آذربایجان شیوه رنگ گذاری به آنچه که اصفهان اهمیت می‌دهند نیست و مثل اصفهان صورت نمی‌گیرد. در تبریز معمولاً رنگ زیاد دارند و با رنگ آمیزی بسیار زیبا فرش را می‌بافند اما در اصفهان محدودیت رنگ است و باید با همان تعداد محدود رنگ شاهکار زیبایی را خلق کنند که هردو منطقه با توانایی‌های مخصوص به خودشان این کار را انجام دادند. به نظر من رنگ و نقطه مکمل طرح است که یعنی این‌طور نیست که در وهله اول شما فرشی را نگاه کنید و بگویید که فقط طرحش خوبه! نه این‌طور نیست هر دو مکمل هم هستند هر کدام از آنها نقصی داشته با شه حتماً روی زیبایی فرش تأثیر مستقیمی دارد.

-آیا فرشی بوده که توسط شما طراحی شده باشد ولی فرصت رنگ آمیزی آن را نداشته و به کسی دیگری واگذار کرده باشید و تمایزی بین خروجی کار مشاهده کرده باشید؟ و آیا این تجربه‌ها بهتر بوده یا نه؟ یعنی یک رنگ آمیزی کار شما را بهتر یا بدتر کرده باشد؟

– یادم هست که سال ۷۳ – ۷۴ بود که ما یک طرح گردی رو از جهاد سفارش گرفتیم که حدود ۲۰۰ متر بود و من طراحی کردم و رنگ آ میری آن را در دفتر شخصی خودمان انجام دادیم که شما هم حضور داشتید و من بعد از طراحی ایده‌ای برای رنگ آمیزی به ذهنم رسید که به سفارش دهنده القا کرده بودم. پذیرفتن یک سری رنگ در فرش برای یک عده یک مقدار مشکل است. ما این کار را با چه زحمتی اجرا کردیم اون موقع کامپیوتر برای این کار وجود نداشت. مجبور بودیم کار را روی کاغذهای بسیار بزرگ به هم بچسبانیم و در اندازه ۱ به ۱ بکشیم و سپس رنگ آمیزی انجام دهیم و آقای محمدزاده که آن زمان همکار من بودند و مسئولیت رنگ آمیزی را به ایشان سپردم که خوشبختانه کار را بسیار زیبا و به نحو احسنت انجام دادند. ولی کلاً اگر نقشه فرشی بخواد انجام شود اگر طرحی که خوب باشه و رنگ آمیزی جالب و مناسی نداشته باشه بالاخره طرح خودش رو نشون می‌ده و خود نمایی می‌کنه که طرح، طرح قوی است برعکسش هم همینطوره که اگر رنگ مناسبی با شه اما طرح ضعیف با شه مطمئناً به نقشه لطمه خواهد خورد و توی این دوره که ما می‌بینیم یکسری فرش‌ها داره تولید می شه که واقعاً در شان و منزلت فرش ایرانی نیست. متأسفانه هیچ سازمان یا ارگانی نیست که بخواهد عهده دار این موضوع باشد و بخواهد پیگیر این موضوع باشد.

-آیا تولیدکنندگان و سفارش دهندگان اهمیت کار شما را درک می‌کنند؟ و اگر احیا نا تغییراتی را در طرح شما خواستار هستند مبنای اصولی دارد یا نه؟توضیح دهید.

– تولید کنندگان معمولاً وقی طرحی را سفارش می‌دهند معمولاً روی رنگش خیلی نظر نمی‌دهند چون دوست دارند که طرحی که سفارش دادند بر مبنای ایده اصلی خودشون با شد اگر چنانچه ما به‌عنوان طراح پافشاری کنیم فقط می‌توانیم ایده خود را بر روی کاغذ اجرا نماییم به‌صورت اتود به آنها نشان بدهیم و اگر دوست داشتند و موافق بودند می‌توانیم طرح خود را با سلیقه خود برایشان اجرا نماییم. و در یکسری مواقع هم هست که تولید کننده یک طرحی رو در نظر داره و اصلاً دلش نمی خواد هیچ تغییری در آن صورت گیرد. دخل و تصرف در این مورد بر می‌گردد به حرفه خود طراح که اگر طراح خیلی حرفه‌ای باشد می‌تواند دخل و تصرفی برای بهبود طرح انجام بده نه اینکه واقعاً کی کار را انجام بده که این می‌شود ارزش دوم یعنی در دسته طراحی درجه دوم قرار می‌گیرد. ولی من معمولاً طرح‌هایی که قدیمی است و احیا کننده طرح‌هایی که مربوط به یکسری مناطق است که غالبا هم این طرح‌ها را به من سفارش می‌دهند من معمولاً ایده خاصی دارم هم در زمینه خود طرح و هم در زمینه اجرای طراحی و رنگ که با تولید کننده و سفارش دهنده در میان می‌گذارم که تقریباً اکثراً می‌پذیرند که همین هم باعث شده که ما تا امروز دوام بیاوریم توی این بازار و بتوانیم با سفارش دهندگان کار کنیم که این برای ما مشوق خوبی است.

-در خلوت خودتان طراحی های کدام ناحیه فرش ایران را دوست دارید؟

– این سوال خیلی سختی است که من بتونم جوابش رو بدهم. من در این مدت تقریبا ۳۰ سالی که کار کردم اکثر مناطق را کار کردم و هر کدام از آنها شیرینی خاص خودشون رو دارد. نه اینکه من چون تبریزی هستم بگم طرح تبریز رو می‌پسندم نه اینطور نیست هر کدام مثل میوه‌های فصلی می‌مانند که هر کدام شکل و مزه و طعم خودشون رو دارد من شخصا نمی‌توانم بگم کدوم منطقه رو بپذیرم که کدام منطقه بر کدام منطقه ارجحیت دارد. بهتره بگیم کدام مناطق الان بهترین طرح ها را ایجاد می‌کنند شاید این سوال بهتر باشه.

– آیا تا بحال شده طرح و رنگ چند شهر را با هم ادغام کنید و یک کار فرامنطقه ای طراحی کنید؟ و آیا مواجه تولیدکنندگان و مردم با این کار از نوع مثبت است یا منفی؟

-من اکثر کارهام به همین شکل است و همیشه سر این موضوع اثر خیلی مثبتی گرفتم چرا که ما در طراحی خودمون سعی می‌کنیم که بهترین کار را انجام دهیم یعنی هر کسی در حرفه خودش این تلاش را می‌کنه که بهترین کار را انجام بدهد. هر موقع ما بتونیم یک طرحی را از همه مناطق ادغام کنیم البته بصورت حرفه‌ای با آشنایی با تمامی اِلمان‌های منطقه. در غیر اینصورت کار بصورت وحشتناکی صدمه می‌بیند. اگر چنانچه طراح خیلی حرفه‌ای باشد و بتواند در این راه اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند این ادغام را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهد کار خیلی زیباتر و شاخص‌تر هم میشه و من در بیشتر کارهام به این صورت عمل می‌کنم.

-به نظر شما پرطرفدارترین فرش های ایران مربوط به کدام شهر است و چرا؟

– در حال حاضر به نظر من پرطرفدارترین فرش‌های ایران برمی‌گردد به دو منطقه تبریز و قم. این هم بابت این است که این دو منطقه اخیرا کارهای خاصی انجام می‌دهند و کارهای تکراری انجام نمی‌دهند. تنوعی که در طرح و رنگشون دیده می‌شود مواجهه می‌شه با آنکه مردم یک مقدار نسبت به این فرش‌ها ذوق بیشتری داشته باشند و علاقه بیشتری نشان دهند. البته تا جایی که من اطلاع دارم چون در نمایشگاه داخلی و حتی خارجی که ما معمولا سوال می‌کنیم این جواب را به ما می‌دهند. اصفهان هم در جای خودش فرش‌های خوبی دارد ولی به نظرم می‌رسد که اصفهان باید در کارهایشان تجدید نظر کنند البته در این دوره.

– از وضعیت کنونی فرش دستباف راضی هستید؟ برای برون رفت از وضعیت حاضر چه پیشنهادات و راهکارهایی ارائه می‌دهید؟

– به نظر من در دوره‌ای که بسر می‌بریم فرش در رکود کامل بسر می‌برد و برای رهایی از آن فکر کنم یک مقداری مسئولین باید در موردش تصمیمات درستی بگیرند چون این موضوع یک مقداری بسترش در مسائل سیاسی کشور هم دخیل شده و این ما را آزار می‌ده مثلاً این تحریم‌هایی که به وجود آمده و از طرف کشور امریکا ایجاد شده فرش ایران را یک مقدار کم رونق کرده. هم در تولیدات داخلی و هم در صادرات خارجی. برای برون رفت از این موضوع هم به نظرم می‌رسد که الان یک پوست اندازی جهانی در رابطه با طراحی و رنگ بخصوص در فرش دارد انجام می‌شود. اگر چنانچه که ما بتوانیم نیم نگاهی به طرح‌هایی که در کشورهای مختلف مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گیرد داشته باشیم من متوجه شدم یکسری فرش‌هایی که در آمریکا معمولاً مورد پسند نسل جدید قرار می‌گیرد اون‌ها شاید می گویند مدرن اما من می‌گویم یکسری طرح‌هایی که بتواند از رنگ‌های خاموش و لایت و از رنگ‌هایی که هماهنگی و همرنگی بهتری نسبت به دکوراسیون‌های امروزی دارند بخواهیم انجام بدهیم خیلی بهتر می‌توانیم جواب بگیریم. حتی چنانچه که با همین طرح‌های کلاسیک خودمون هم بخواهیم انجام بدهیم خیلی بهتر می‌شود بازار را مجدداً به‌ دست بگیریم حتی با توجه به این تحریم‌ها خیلی بهتر می‌شود کار کرد به نظر من به‌ جز مسائل سیاسی و گمرکی و اداری و بانکی و خیلی مسائلی که من واردشون نمی‌شوم ما باید کار خودمون رو در وهله اول بهتر انجام بدهیم. هم در رنگ هم در طرح هم در رنگرزی و در بسترهایی که برای فروش فرش و هم الیاف و موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر همه درست و خوب انجام بپذیرد موفقیت بهتر و بیشتری هنوز هم می‌توانیم به‌دست آوریم.


انتخاب رنگ فرش

گردش رنگ در کل فضای خانه یک رکن اساسی برای دکوراسیون داخلی محسوب می­‌شود که به سادگی قابل اجراست. انتخاب رنگ فرش مناسب در دکوراسیون منزل، تاثیر بسزایی در تکمیل شدن فضای داخلی دارد. می‌­توانید از یک یا چند رنگ، فرش­تان را انتخاب کنید و از آن رنگ‌ها در سایر قسمت‌های خانه نیز استفاده کنید یا فرشتان را با توجه به رنگ غالب خانه تهیه کنید. در این یادداشت با چند پیشنهاد ساده و عملی، فاکتورهای مهم انتخاب رنگِ فرشِ مناسب برای پذیرایی در دکوراسیون‌های مختلف را مطرح می‌کنیم.

پذیرایی با یک رنگ مشخص

اگر یک رنگ در مبلمان و ترکیب رنگی دکوراسیون خانه شما وجود دارد، می‌توانید از رنگ مکمل آن برای فرش استفاده کنید. توجه کنید؛ اگر رنگ دکوراسیون پذیرایی، یک رنگ واحد و در درجه‌های رنگی مختلف است، برای انتخاب رنگ فرش، سراغ رنگ مشابه نروید. این کار فضا را یکنواخت و کسل کننده جلوه می‌دهد.

پذیرایی با رنگ‌های متنوع

اگر تعداد رنگ‌های زیادی در دکوراسیون پذیرایی شما به چشم می‌خورد، بهتر است برای جلوگیری از شلوغ شدن و ناهماهنگی فضا، رنگ فرش را از همان رنگ‌های موجود در دکوراسیون خود انتخاب کنید. سعی کنید فرشی را انتخاب کنید که حداقل دارای یک یا دو رنگ از رنگ‌های دکوراسیون شما باشد. در این مورد از رنگ‌های خنثی بهترین کمک را می‌توان گرفت.

پذیرایی کوچک

اگر در انتخاب رنگ فرش پذیرایی خود محدودیت ندارید به شما توصیه می‌کنیم در فضاهای کوچک حتما از رنگ‌های روشن و براق استفاده کنید. همانطور که می‌دانید رنگ‌های روشن، فضای داخلی را بزرگتر و دلبازتر نشان می‌دهند.

رنگ‌های تیره

این رنگ‌ها قابلیت این را دارند که لکه‌ها و آلودگی‌های فرش را کمتر و فضا را صمیمی‌تر نشان دهند. استفاده از این رنگ‌ها در فضاهای رو به شمال که آفتاب گیر نیستند، بسیار موثر و مناسب است.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های سفید، طوسی، کرم و … در هر فضا و هر سبکی کاربرد دارند و به راحتی با رنگ وسایل دیگر هماهنگ می‌شوند. برای اینکه فضای پذیرایی یکنواخت و کسل کننده نشود از رنگ‌های گرم‌تر در کنار رنگ‌های خنثی، بهترین استفاده را ببرید. این رنگ‌ها احساس راحتی و آرامش را به فضا منتقل می‌کنند.

فرش با رنگ‌های متنوع

فرش‌های ایرانی نمونه بارز فرش با رنگ‌های زیاد و متنوع است. اما به این نکته توجه کنید؛ اگر در فضای پذیرایی خود از مبلمان طرح دار و انواع رنگ‌ها در سایر اکسسوری‌های خود استفاده کرده اید، انتخاب فرش با رنگ‌های متنوع به ضرر شما تمام می‌شود. شلوغ شدن بیش از حد از انرژی فضا می‌کاهد و آرامش شما را مختل می‌کند.


در این یادداشت سعی کردیم بطور مختصر، در انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی منزل به شما کمک کرده باشیم. نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با خوانندگان دانستنی‌های فرش در میان بگذارید!

استاد غلامعباس شریعتمداری درگذشت

استاد غلامعباس شریعتمداری فرزند علی، در سال ۱۳۳۱ در کرمان متولد شد. ایشان از فعالان و اساتید صاحب سبک در هنر طراحی فرش کرمان بود. وی تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی در رشته مدیریت ادامه داد و پس از آن به علت علاقه وافر به هنر فرش دستباف و طراحی آن، به شناخت این حوزه و هنر طراحی فرش پرداخت. سرانجام این فعالیت‌ها منجر به این شد که ایشان پس از مدتی به استخدام شرکت سهامی فرش ایران در آمد.

بخشی از فعالیت حرفه‌ای غلامعباس شریعتمداری  از سال ۱۳۶۴ در اداره فرش دستباف شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری به عنوان رییس شعبه بود. وی در سال ۱۳۶۷ در شعبه سیستان و بلوچستان همکاری خود را با شرکت سهامی فرش ایران ادامه داد. در این دوره بود که ایشان به رنگ، نقش و طرح‌های بومی سیستان و بلوچستان آشنایی پیدا کرده و پس از سختی‌ و دغدغه‌های بسیار موفق به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرش در این استان به همراه قالی‌بافان عزیز و زحمتکش شد که با پیشرفت و استقبال زیادی روبه رو شد.

استاد شریعتمداری در سال ۱۳۷۴ به استان کرمان شعبه شهرستان رفسنجان منتقل شد و درآن جا ادامه فعالیت حرفه ای خود را دنبال کرد. در سال ۱۳۷۶ به سمت رییس شعبه کرمان  شرکت سهامی فرش ایران منصوب شد و در این دوره توانست به هنر طراحی فرش کرمان مسلط شود و طرح‌های ماهرانه و خلاقانه زيادی را در حوزه فرش کرمان خلق کند که برخی از این آثار، نزد خانواده ایشان نگهداری می‌شود.

استاد شریعتمداری نهایتاً پس از سال‌ها خدمت هنرمندانه در شرکت سهامی فرش ایران در دی‌ماه سال ۱۳۸۲ به افتخار بازنشستگی نائل آمد. استاد پس از بازنشستگی دست از فعالیت در حوزه فرش کرمان نکشید و در انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان کرمان مشغول به کار شد و توانست ضمن طراحی‌های فوق‌العاده، هنر ارزشمند طراحی فرش را به علاقه‌مندان و دانشجویان زیادی آموزش دهد. ایشان همچنین در زمان فعالیت در انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان کرمان در برگزاری مسابقات ملی طرح و نقشه فرش به عنوان برگزار کننده و داور حضور فعال و موثری داشت.

متأسفانه استاد غلامعباس شریعتمداری در ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در سن ۶۷ سالگی به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد. مجموعه شرکت سهامی فرش ایران ضایعه درگذشت این استاد گرانقدر را خدمت خانواده محترمشان و همکاران این شرکت و همچنین طراحان و فعلان فرش دستباف تسلیت عرض می‌کند و برای آن فقید سعید از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه مسئلت می‌کند.

روحشان شاد و قرین رحمت باد


استاد غلامعباس شریعتمداری

استاد غلامعباس شریعتمداری در آیین پایانی دومین مسابقه ملی طرح و نقشه فرش دستباف ایران | موزه فرش ایران | تهران| اسفند ۱۳۹۲

طرح تعویض فرش دستباف کهنه با نو

طرح تعویض فرش دستباف کهنه با نو در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران سال‌هاست اجرا می‌شود که همواره با استقبال مشتریان محترم و فرش دوستان همراه بوده است.

مشتریان محترم برای استفاده از خدمات این طرح کافی است مراحل زیر را انجام دهند.

  1. ارائه فرش به کارشناسان فروش در محل فروشگاه مرکزی شرکت سهامی فرش ایران واقع در تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک ۳۵۷ (پارکینگ اختصاصی رایگان)
  2. ارزیابی، کارشناسی و قیمت گذاری فرش ارائه شده توسط ارزیابان خبره شرکت سهامی فرش ایران
  3. در صورت موافقت مالک فرش با قیمت کارشناسی، مبلغ اعلام شده فاکتور و فرش تحویل انبار شرکت سهامی فرش ایران می‌شود
  4. انتخاب فرش نو در فروشگاه شرکت سهامی فرش ایران
  5. انجام تسویه حساب با توجه به ماالتفاوت مبلغ کارشناسی فرش کهنه و مبلغ فرش نو انتخاب شده

گفتنی است این طرح در مورد تمامی فرش‌های دستباف (نه لزوما فقط فرش‌های تولید شرکت سهامی فرش ایران) اجرا شده و محدودیتی در ارائه فرش کهنه ندارد. لازم به تاکید است این طرح فقط در مورد فرش‌های دستباف است و شامل فرش‌های ماشینی نمی‌شود.

چنانچه در مورد بهره‌مندی از خدمات این طرح پرسش و یا ابهامی دارید همکاران ما در واحد فروش شرکت سهامی فرش ایران با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی ۱ آماده پاسخگویی به شما مشتریان عزیز هستند.

ارزیابی فرش در شرکت سهامی فرش ایران


این جلسه ارزیابی که دوازدهم اسفند ۱۳۹۸ در محل دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار شد با حضور آقایان محمدپناه، ذاکری، بابایی، هوشمند، علیزاده، حضرتی، لوندریان، نظریه و ایمانلو برای ارزیابی فرش‌هایی از شعبه‌های یاسوج، زابل، ایلام، سنندج و تبریز انجام شد


بازار فرش دستباف زیر سایه کرونا

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از پانا علی ملکی جو با بیان اینکه بازار داخلی و صادرات فرش دستباف زیر سایه کرونا قرار گرفته است، می‌گوید رکود بازار بر تمامی بخش‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده است و تقاضای داخلی و صادرات فرش نیز متاثر از این شرایط کاهش داشته است.

معاون سابق بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران ادامه داد:‌ «وقتی مشکلی ایجاد می‌شود فضای منفی ایجاد می‌کند که ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند. در کالاهایی که به صورت سنتی تولید می‌شوند دخالت دست زیاد است و امکان انتقال بیماری نیز بیشتر است و رکود صنایع دستی علاوه بر کاهش تقاضا به دلیل ترس از رعایت نکات بهداشتی است.»

وضع بازار فرش امسال مانند سال‌های گذشته نیست

معاون سابق بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران اظهار کرد:‌ «بیشتر خرید مردم به دارو و تجهیزات بهداشتی متمرکز شده است و اولویت‌ها به سمتی حرکت کرده است که بحران وجود دارد. طبیعی است امسال مانند سال‌های گذشته نیست که بتوانیم بازار شب عید فرش را در وضع عادی بررسی کنیم.»

وی افزود: «میزان صادرات فرش دستباف به چین نیز متاثر از وضعیتی است که در بازارهای این کشور حاکم است. اقتصاد یک زنجیره به هم پیوسته از عوامل است. لذا اگر خریداری وجود نداشته باشد نمی‌توان کالایی فروخت و این گردش نقدینگی است که به رونق بازارها کمک می‌کند.»

ملکی‌جو اظهار کرد:‌ «اولویت‌های تامین کالا در کشورهای درگیر در مسئله کرونا تغییر کرده است و به طور طبیعی بازارهای کالایی تحت بحران به وجود آمده برای چین که ۲۰ درصد اقتصاد جهانی را در اختیار دارد قرار خواهند گرفت.»

بهترین روش‌ها برای شستن فرش دستباف در خانه

آلوده شدن و کثیفی فرش در منزل امری اجتناب ناپذیر است؛ به خصوص اگر در منزل کودک هم داشته باشید. کثیفی فرش سبب کاهش جلوه و زیبایی آن می‌شود؛ بنابراین شستشو و نظافت فرش امری ضروری است و اصول و قواعد خاص خود را دارد به خصوص اگر فرش شما دستباف باشد.

شستشو و نظافت فرش دستباف، اصول و قواعد خاصی دارد که با رعایت آن‌ها کیفیت اولیه‌ی فرش حتی بعد از شستن نیز حفظ می‌شود و همچنین سبب می‌شود که فرش دستباف کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و تا حد امکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ کند.

اما اگر کار شستشو به درستی انجام نشود، فرش شما خصوصیات ظاهری خود را از دست می‌دهد و به ساختار آن آسیب وارد می‌شود. در این بخش از دانستنی‌های فرش شما را با طریقه صحیح شستشوی فرش دستباف آشنا می‌کنیم.

بهترین روش شستن فرش دستباف در خانه

در مرحله اول قبل از شستشو باید فرش را غبارگیری کرد. غبارگیری به دو روش انجام می‌شود:

غبارگیری معمولی:

در این روش برای زدودن گرد و خاک، فرش را می‌تکانند و یا با چوب بر پشت قالی می‌کوبند تا گرد و خاک آن خارج شود. ضربات چوب نباید آن قدر محکم باشد که به بافت فرش لطمه بزند. اگر فرش شما کمی کهنه و قدیمی باشد و یا رفو شده باشد هر گونه ضربه شدیدی باعث وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیری به فرش می‌شود.

سپس با جارویی چوبی فرش را طوری جارو کنید که تار و پود قالی گسیخته نشده و به بافت آن لطمه وارد نشود. هنگام غبار روبی فرش از کوبیدن فرش بر زمین خودداری کنید. دقت داشته باشید امروزه برای نظافت خانه از جاروبرقی استفاده می‌شود، لذا گرد و غبار زیادی درون فرش باقی نمی‌ماند که به غبارگیری زیادی نیاز باشد.

غبارگیری مکانیکی:

این کار را در منزل نمی‌توان انجام داد و فقط در کارخانجات با توجه به کیفیت فرش انجام می‌شود. فرش‌های دارای گرد و غبار را قبل از شستشو غبارگیری کنید، زیرا گرد و غبار در حین شستشو تبدیل به گل شده و در مغز فرش باقی می‌ماند و به مرور زمان سبب پوسیدگی فرش می‌شوند.

مواظب باشید فرش رنگ پس ندهد

برای شستشوی فرش اطمینان یابید که فرش رنگ پس نمی‌دهد. زیرا رنگ دادن آسیب جدی به فرش دستباف شما وارد می‌کند. فرش‌های دستباف کیفیت‌های متفاوتی دارند و بعضی از آن‌ها (بیشتر رنگ‌های تیره رنگ پس می‌دهند؛ مانند لاکی، سبز‌های تیره، سرمه ای، مشکی، آبی) رنگ پس می‌دهند.

برای تشخیص اینکه فرش رنگ پس می‌دهد یا خیر، یک دستمال سفید رنگ را با آب نیمه گرم خیس کنید و به قسمت‌هایی از پرز فرش بکشید اگر این دستمال رنگی شد پس فرشتان رنگ می‌دهد پس باید هنگام شستشوی آن نکاتی را رعایت نمایید.

فرش دستبافت را که رنگ پس می‌دهند را از قبل خیس نکنید، زیرا قسمت‌های روشن فرش نیز رنگی خواهد شد.

مراحل شستن فرش دستباف در خانه

هنگام شستشوی فرش در خانه این نکات را رعایت نمایید:

فرشتان را با آب سرد بشویید

فرشتان را پس از غبارگیری روی زمین سخت، سیمانی، موزاییک یا زمین شیب دار انداخته و کار شستشو را شروع کنید. برای شستشوی فرش جریان آب باید در دمای معمولی و به صورت دوش باشد. چنانچه در دانستنی‌های فرش اشاره شده هیچگاه فرش دستبافت یا ماشینی را با آب گرم نشویید.

شستشوی فرش دستبافی که رنگ می‌دهد با آب گرم سبب می‌شود رنگ پس داده شده در قسمت‌های روشن فرش تثبیت شود بنابراین رنگبرداری آن سخت و پرهزینه است. فرش‌هایی که چله آن‌ها از پشم و ابریشم یا گره‌های ابریشمی است پس از شستشو کیفیت شان کاهش می‌یابد.

استفاده از شوینده مناسب

در شستشوی فرش از شوینده‌های خنثی مانند پودر دستی که در آب حل شده باشد، شامپوی فرش استفاده کنید و برای زدودن چربی روی فرش نیز بهتر است از مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده استفاده نمایید و هیچگاه از مواد قلیایی برای شستن فرش استفاده نکنید.

طریقه آبگیری و خشک کردن فرش دستباف در خانه

فرش دستبافی را که رنگ می‌دهد را پس از شستشو لوله نکنید و آن را ابتدا با پارو آب گیری نموده و پرز آن را با دستمال نخی یا حوله‌ای بگیرید و یک ساعت به همان حالت روی زمین قرار دهید تا آب آن خارج شود و قسمت‌هایی که رنگ پس می‌دهد با قسمت‌های دیگر فرش تداخل پیدا نکند. اینگونه، فرش رطوبت خود را از دست می‌دهد و آماده پهن کردن می‌شود.

دقت کنید که هیچگاه پس از لوله کردن فرش درون آن آب نگیرید و هنگام پهن کردن فرش دوباره روی ریشه آن آب نگیرید، زیرا ریشه‌های آن حتما زرد خواهد شد. فرش نیمه مرطوب خود را از پشت، در نور غیرمستقیم خورشید و در معرض هوا پهن کنید.

مرتب نمودن خواب فرش

برای اینکه تمام طرح‌های فرش خشک شده شما سر جای خود قرار بگیرد و فرش شما زیبا و شکیل‌تر و تمیز دیده شود، با جاروی چوبی یا برس سرفرش را به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید. دقت کنید که جاروبرقی نزنید، زیرا به صورت رفت و برگشت روی فرش کشیده می‌شود و خواب فرش را به هم می‌ریزد و از زیبایی فرش می‌کاهد.

طریقه صحیح استفاده از شامپوی فرش برای شستن فرش دستباف در خانه:

ابتدا فرش را جارو کنید. به عبارتی روی فرش را قبل از شامپو فرش کشیدن جارو بزنید.

طریقه درست کردن شامپو فرش

درون ظرفی ۲ فنجان شامپو فرش و ۱ تا ۲ لیتر آب بریزید و خوب هم بزنید تا کف کند.

طریقه کشیدن شامپو فرش

با یک تور یا اسفنج کف شامپو فرش را خیلی آرام روی فرش بمالید. نیم ساعت صبرکنید و روی فرش راه نروید.

درست کردن جهت خواب فرش

یک دستمال زبر و یا تور پرده را پس از نیم ساعت برای درست کردن جهت خواب فرش روی آن بکشید و سپس با یک جاروی چوبی، فرش را به سمت خواب آن جارو بزنید. با یک برس قدیمی فرش خود را شانه کنید تا پرز‌ها سر جای خود قرار بگیرند و فرش شما نرم و زیبا دیده شود.

نکاتی مهم هنگام استفاده از شامپو فرش

هرگز از آب شامپو فرش استفاده نکنید و برای تمیز نمودن فرشتان فقط کف آن را روی فرش بمالید؛ زیرا در صورت استفاده از آب آن، فرش لوچ و چسبنده شده و دیرتر خشک می‌شود و ریشه‌های فرش به دلیل رسیدن رطوبت به آن به مرور زمان می‌پوسند.

کف شامپو فرش آلودگی روی فرش را در خود حل می‌کند و ظرف نیم ساعت در مجاورت اکسیژن هوا ناپدید می‌شود. پس در این مدت روی فرش راه نروید.

هنگام شامپو فرش کشیدن کارتان را از قسمت بالای فرش آغاز کنید تا مجبور نباشید روی قسمت‌هایی که کف شامپو را مالیده اید راه بروید.

ویروس کرونا حراج فرش را تعطیل کرد

اطلاعیه کمیسیون حراج فرش دستباف

با توجه به شرایط ویژه کشور در مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از همه گیری آن و پیرو تصمیم کمیسیون حراج فرش دستباف تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط و کنترل ویروس کرونا حراج فرش شرکت سهامی فرش ایران تعطیل است. (تاریخ به روز رسانی ۱۰ اسفند ۱۳۹۸)

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران پیرو تصمیم کمیسیون حراج هفتگی فرش به دلیل شرایط ویژه و افزایش احتمال سرایت ویروس کرونا که متاسفانه جامعه را درگیر کرده است، به منظور حفظ سلامتی شرکت کنندگان در حراج دو جلسه آینده حراج فرش در تاریخ‌های ۷ و ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ تعطیل اعلام شد.

همچنین این کمیسیون تصمیم گرفت برگزاری ادامه حراج در اسفندماه سال جاری مشروط به بهبود شرایط خواهد بود که در صورت تعطیلی جلسات آتی نیز مراتب به اطلاع مشتریان عزیز خواهد رسید.

مدیریت محترم شرکت سهامی فرش ایران نیز طی بخشنامه‌ای به کلیه واحدهای سازمانی، تولیدی و فروشگاهی شرکت بر لزوم رعایت کامل اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری کننده از شیوع ویروس کرونا تاکید کردند. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

با عنايت به رعايت حفظ بهداشت فردي و عمومي و لزوم بكارگيري لوازم و وسايل بهداشتي به منظور جلوگيري از شيوع و انتشار بيماري كرونا خواهشمند است به كاركنان تحت سرپرستي اعلام فرمائيد تا در اين زمينه نهايت تلاش و دقت را داشته باشند. لذا بدين منظور دستور فرمائيد جهت حفظ و رعايت بهداشت فردي و عمومي در كليه فضاهاي اداري و فروشگاه‌هاي شركت مايع ضد عفوني در اختيار همكاران قرار گيرد.

شرکت سهامی فرش ایران بخش فعال در فرش قم

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایرنا استاندار قم با بیان اینکه قم ظرفیت ویژه‌ای درصادرات فرش دستباف دارد، گفت: حمایت از صنعت فرش ابریشم می‌تواند جان تازه‌ای به صادرات کشور داده و سبب ارزآوری شود.

بهرام سرمست صنعت فرش دستباف قم را یکی از جلوه‌های مهم صادراتی استان قم دانست و افزود: قم در زمینه تولید فرش دستباف ابریشم دارای یک برند منحصر فرد جهانی است.

وی اظهار داشت:‌ برای حل مشکلات فعالان فرش دستباف درطول یک سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این استان انجام گرفته و مهمترین آن بهبود فضای تامین مواد اولیه است. قم مهمترین مرکز تولید فرش دستباف تمام ابریشم کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

سرمست با ارائه یک گزارش آماری همچنین گفت: ۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند، همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای ۵ هزار بافنده‌است.

وی افزود: اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش ایران، شعبه قم با ۵۰۰ خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش‌های فعال در حوزه فرش دستباف قم است.

به گفته استاندار قم سالانه به طور میانگین ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

سرمست همچنین با اشاره به سایر اقلام و کالاهای صادراتی استان قم گفت:‌ برای توسعه صادرات در قم جلسات کارگروه‌های مرتبط به صورت مستمر برگزار شده و سیاست‌های تعیین شده را به پیش می‌برند.

استاندار قم یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۷۰ میلیون دلار کالا با ارزش وزنی ۲۰۰ هزار تن از قم صادر شده‌است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته‌است. همچنین حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان قم ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در ۲ هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان قم برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) – قنوات – و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.


گفتنی است شعبه قم شرکت سهامی فرش ایران در حال حاضر با بیش از ۳۰۰ دار قالیبافی، ۶۰۰ بافنده در ۱۱ ماه اول سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۰۰ متر مربع فرش با کیفیت قم تولید داشته است که با توجه به ظرفیت‌های فرش تمام ابریشم قم این تولیدات در سال آتی با تنوع طرح و نقش و رنگ افزایش خواهد داشت.

عیدانه شرکت سهامی فرش ایران

در اولین روزِ آخرین ماه از سال ۱۳۹۸، شرکت سهامی فرش ایران با اجرای طرح عیدانه به استقبال نوروز ۱۳۹۹ هجری خورشیدی می‌رود.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، از یکم تا بیست و نهم اسفند ۱۳۹۸ مجموعه فروشگاه‌های شرکت با ارائه ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف آماده ارائه انواع فرش دستباف به مشتریان محترم هستند.

فروشگاه‌های شرکت سهامی فرش ایران در شهرهای تهران (دو فروشگاه)، کرمان، اراک، کرج، اصفهان، بیرجند، تبریز، شهرکرد، سنندج، کرمانشاه، مشهد، همدان و یاسوج آماده خدمت رسانی به علاقمندان و مشتریان فرش دستباف هستند. برای اطلاع از نشانی و ساعت کار هریک از فروشگاه‌های شرکت اینجا را ببینید.

گفتنی است مجموعه فروشگاه‌های شرکت در سراسر کشور برای رفاه حال بیشتر مشتریان امکان فروش فرش دستباف به صورت اقساطی را نیز دارند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص فروش اقساطی فرش دستباف لطفا اینجا را ببینید.

همکاران ما در معاونت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران با شماره ۰۲۱۵۴۶۳۷ داخلی ۱ آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. همچنین می‌توانید از طریق ایمیل info@irancarpet.ir با ما در ارتباط باشید.