چرا رنگ فرش در دکوراسیون مهم است!

رنگ، از مهم‌ترین و چشمگیرترین نکات انتخاب فرش برای خانه است. وقتی که برای طراحی دکوراسیون داخلی با انواع فرش‌های رنگی رو به‌ رو می‌شویم، تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین رنگ فرش کمی سخت می‌شود. در این یادداشت می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بر اساس اصول روانشناسی رنگ، انتخاب مطلوبی داشته باشید تا رنگ ‎‌و لعاب فرش خریداری شده، حال و هوای خانه را دگرگون کند. با ما همراه باشید تا با هم از اسرار روانشناسی رنگ‌ها و نحوه درست انتخاب رنگ فرش بیشتر بدانیم.

اهمیت انتخاب رنگ مناسب

هنگام خرید فرش باید در انتخاب رنگ آن بسیار دقت کرد. انتخاب رنگ فرش از آن لحاظ اهمیت دارد که فرش سطح وسیعی از خانه را می‌پوشاند و به خصوص رنگ زمینه آن بیش از هر چیز مورد توجه قرار می‎گیرد از طرفی فرش‌ها مدت زمان بیشتری در خانه‌ها خودنمایی می‌کنند و لذا توجه به رنگ آن از نظر روانشناسی هم اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید اصول روانشناسیِ رنگ فرش را درنظر داشت تا در نهایت انتخاب فرش منجر به افزایش انرژی، آرامش و حس خوب در وجودمان شود. ما عادت کرده‌ایم که فقط بر اساس سلیقه و طیف رنگی لوازم خانه، دست به انتخاب رنگ فرش بزنیم؛ این روش درست است، البته به شرطی که امتیازات رنگ مورد نظرمان را از دیدگاه قوانین روانشناسی رنگ‌ها نیز بررسی کنیم.

استفاده از رنگ‌های گرم و شاد

از دیدگاه روانشناسی رنگ فرش، الیافی با رنگ‌های شاد و گرم به راحتی می‌توانند سبب افزایش انرژی در افراد خانواده شوند و شور زندگی را در آن‌ها زنده کنند. رنگ‌هایی مانند زرد، نارنجی و قرمز از رنگ‌های گرم و با نشانه‌ای خاص محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال زرد نشان دانایی، نور و روشنایی است و خانه را به مرکز دریافت نور و انرژی تبدیل می‌کند. رنگ قرمز انرژی‌بخش و در تضاد با خستگی و خمودگی است و می‌تواند سبب افزایش انرژی و حال خوب افراد خانواده شود. نارنجی نیز رنگ میانه است و علاوه بر انرژی، از تعادل و آرامش حرف می‌زند. تا به حال برای انتخاب رنگ فرش به این نکات توجه کرده‌اید؟

استفاده از رنگ‌های سرد

رنگ‌های بنفش، آبی و سبز از خانواده رنگ‌های سرد به شمار می روند. طبق قواعد روانشناسی رنگ فرش، استفاده از رنگ آبی حس آرامش را به افراد خانواده القا می‌کند. همچنین از بنفش ‌به‌عنوان رنگ میانه و متعادل یاد می‌شود؛ با کمک این رنگ می‌توانید میزان هیجان و استرس را کاهش دهید و بدن خود را در شرایط اعتدال نگه دارید. رنگ سبز نیز از خانواده رنگ‌های سرد است و در مبحث روانشناسی رنگ فرش، نمادی از امید و آرامش در زندگی است. سبز با انواع مختلف تناژ رنگی، بسیار آرامش‌بخش است و می‌تواند به زنده شدن امید در ذهن و قلب افراد کمک کند.

سایر نکات مهم در انتخاب رنگ فرش

فراموش نکنید که علاوه بر کیفیت مواد اولیه بافت و زیبایی و ظرافت طرح فرش، رنگ نیز نکته بسیار مهمی است که در هنگام خرید و انتخاب فرش باید به آن توجه کنید. رنگ در عواطف و احساسات افراد خانه بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین در انتخاب رنگ لوازم دکوراسیون منزل، از جمله فرش، باید بسیار دقت کنید و به قواعد روانشناسی رنگ فرش اهمیت دهید.

باید از برندی خرید کنید که علاوه بر کیفیت مقبول، تنوع رنگی مطلوبی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. خیالتان را راحت کنیم که اگر این یادداشت را با دقت خوانده و نکات مهم برای انتخاب رنگ فرش را به‌خاطر سپرده باشید، می‌توانید متناسب با سلیقه، روحیه و طیف رنگی دکوراسیون منزل، بهترین فرش را برای خانه خود انتخاب کنید. شرکت سهامی فرش ایران با تولید در همه نقاط کشور یکی از متنوع‌ترین تنوع‌های رنگی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با هر نوع سلیقه و دکوراسیونی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

تولید فرش دستباف از بین نمی‌رود

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از کاما پرس یکی از فعالان شناخته شده حوزه صادرات فرش، هموار نبودن مسیر انتقال ارز به کشور و فراهم نبودن امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی در ایران را در تجارت این کالا بسیار خسارت بار توصیف کرد.

رضا ذوالانواری مدیرعامل شرکت بین المللی ذوالانواری در سوییس، با بیان اینکه سال جدید با اتفاقات غیرقابل پیش بینی باعث تغییراتی در کسب و کارها و نحوه زندگی می‌شود، اظهار کرد: در حوزه فرش هم فعل و انفعالات فراوانی پیش رو داریم اما باید گفت تولید فرش دستباف از بین نمی‌رود بلکه فرم آن عوض می‌شود. عضو هیات مدیره شرکت فرش ذوالانواری افزود: تولید و تجارت فرش دستباف همچنان ادامه دارد اما ارزش‌ها فرق می‌کند. شرایط رکود ناشی از کرونا باعث تغییراتی در سبک زندگی و عرضه و تقاضای بسیاری از کالاها می‌شود اما کالاهای فرهنگی و هنری مانند فرش همچنان ارزندگی خود را حفظ می‌کنند.

ذوالانواری افزود: با توجه به تحولات صورت گرفته در بازارهای هدف فرش دستباف باید تولید و تجارت آن را هوشمندانه تر از قبل انجام دهیم، به این معنی که تولید در چنین شرایطی کم می‌شود و کیفیت باید بالاتر رود.

تجار فرش از پرداخت هزینه تبلیغات در بازارهای بین المللی ناتوانند

وی با بیان این که قالی ایرانی پرچم دار و هویت ایران در تمام دنیا بوده و هست، تاکید کرد: تجارت فرش دستباف در شرایط مختلف دستخوش تصمیمات سیاسی همچون تحریم شده است اما این کالا همواره خواهان خود را داشته و دارد.

ذوالانواری با بیان این که فرش دستباف کالای لوکس محسوب می‌شود، افزود: در چنین شرایطی این کالا با مخاطبان خاص تری روبرو می‌شود. ضمن این که نوسانات نرخ ارز در حضور و عدم حضور تاجران فرش در ایران تاثیر فراوانی دارد.

وی با انتقاد از مساعد نبودن شرایط تجارت در ایران افزود: دولت و متولیان موظف به اصلاح بستر تجارت برای تجار هستند. اگر دولت شرایط تجارت را اصلاح کند قطعا تولیدکنندگان و تجار در امر تخصصی خود مسیر صحیح را ادامه می‌دهند. این فعال حوزه صادرات فرش توضیح داد: عدم انتقال ارز به صورت استاندارد و صحیح و نبودن بستر جهت استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی یکی از بزرگترین مشکلات تجاری در ایران است که موجب می‌شود تجار برای تولید و خرید به سمت کشورهای رقیب بروند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا دولتمردان بر مزیت محصولات صادراتی کشورشان تاکید می‌کنند و این محصولات را با تبلیغات استاندارد و صحیح بین‌المللی مداوم حمایت می‌کنند اما فرش ایران تا به حال از این حمایت محروم مانده است. این کوتاهی و عدم تشویق صحیح، منجر به ریزش نیروی انسانی و رشد رقبای فرش ایران شده است.

ذوالانواری گفت: تجار و تولیدکنندگان نمی‌توانند به طور مداوم هزینه‌های تبلیغات بین المللی فرش ایران را بدهند اما این هزینه برای یک دولت هزینه سنگینی محسوب نمی‌شود.


فاطمه رجبی، مدیرفنی دبیرخانه خوشه های فرش ایران

مسئولان از فرشبافان حمایت کنند!

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرگزاری خانه ملت رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس از وضعیت نامناسب اقتصادی فرشبافان و فعالان حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: انتظار است با توجه به رکود بازار به دلیل شیوع کرونا، این قشر نیز زیر چتر حمایتی دولت قرار گیرند.

علی وقفچی وضعیت اقتصادی فرشبافان و فعالان حوزه صنایع دستی را با توجه به شیوع بیماری کرونا نامناسب عنوان کرد و گفت: اگرچه اکنون رکود بازار در تمام حوزه‌های اقتصادی مشهود است اما امرار معاش بافندگان فرش و فعالان حوزه صنایع دستی به‌دلیل بنیه ضعیف اقتصادی بسیار دشوار شده، این در حالی است که این قشر از جامعه با مشکلاتی همچون فروش محصولات و نداشتن بیمه رو به رو بوده و کرونا وضعیت را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مشکلات فعالان حوزه فرش و صنایع دستی، رئیس جمهور و وزرای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صمت باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کنند، انتظار است این قشر نیز زیر چتر حمایتی دولت قرار گیرند و تسهیلات پرداختی بدون سود باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید بیمه فرشبافان و فعالان بخش صنایع دستی در زمان رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا قطع شود، اضافه کرد: باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی، صنعت فرش می‌تواند برای کشور ارزآوری کند و در عین حال بدون نیاز به واردات مواد اولیه، اشتغال‌زایی ارزانی داشته باشد.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس با انتقاد از مغفول ماندن بیمه فرشبافان و فعالان حوزه صنایع‌دستی پس از سال‌ها، اظهار کرد: فرش و صنایع‌دستی می‌تواند یکی از ارزان‌ترین و موثرترین کالاها در ایجاد اشتغال باشد و این واقعیت که تنها با صادرات نفت نمی‌توان کشور را اداره کرد غیرقابل چشم‌پوشی است لذا درآمد ناشی از صنایع دستی و فرش درصورت تولید و صادرات تخصصی می‌تواند زندگی نسل‌های بعدی را تغییر دهد.

پیام تبریک مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

سال جهش تولید

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
حافظ


حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت است را به تمامی همکاران عزیز، هنرمندان فرزانه و بافندگان زحمتکش شرکت سهامی فرش ایران و همچنین خانواده بزرگ فرش دستباف ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای همه شما عزیزان مسئلت می‌کنم.

سالی که گذشت از جمله سال‌های سخت اقتصادی و اجتماعی برای همه مردم شریف ایران بود. خدا را شاکرم که در این سال سخت در شرکت پرافتخار فرش ایران توفیق همکاری با مجموعه‌ای خبره، هنرمند و تلاشگر را داشتم که بهترین و با کیفیت‌ترین فرش‌های ایرانی را در بیش از ۸ دهه متوالی تولید و به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه کرده‌اند.

در این سال با همراهی و همکاری مجموعه شرکت سهامی فرش ایران موفق شدیم بعد از چندین سال نمایشگاه بزرگ فرش دستباف را در شهریورماه اجرا کنیم. علیرغم همه محدودیت‌های موجود نمایشگاه از کیفیت مطلوبی برخوردار بود که این مُهم با تلاش‌های شبانه روزی همکارانم در شرکت سهامی فرش ایران و حمایت‌های موسسه اعتباری ملل و همچنین همکاری نهادهای فعال در حوزه فرش ممکن شد.

در سال ۱۳۹۸ که به نام سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده بود موفق شدیم مطابق شعار سال تولید فرش دستباف را در شرکت سهامی فرش ایران با توجه به تولید و افتتاح کارگاه‌های جدید و حمایت از بافندگان زحمتکش افزایش دهیم. تغییری که هرچند با دشواری‌های زیادی همراه بود اما به فضل خدا و تلاش‌های هنرمندانه بافندگان ممکن شد و توانستیم در تولید فرش دستباف رشد ۵۰ درصدی را تجربه کنیم.

متاسفانه در اواخر سال با شیوع ویروس کرونا شرایط فروش فرش دستباف کاهش چشمگیری داشت که فشار مضاعفی را به شرکت تحمیل کرد که امیدواریم حمایت‌های مسئولین یاری رسان ما باشد تا بتوانیم از این بحران سخت هم سربلند بیرون بیاییم و بر ویروس کرونا غلبه کنیم.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر عمیق از همکاران دلسوز و عزیزم در شرکت سهامی فرش ایران امیدواریم سال جدید سالی توام با پیشرفت و رونق اقتصادی برای هنر-صنعت شریف و مظلوم فرش دستباف ایران باشد.

مجید محمدپناه
مدیرعامل

بافندگان چشم انتظار بسته‌های حمایتی مسئولان

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران مجید محمدپناه با اشاره به این که هنر-صنعت فرش دستباف در یک ماه اخیر فشار بسیار جدی را متحمل شده گفت: طبق استعلام انجام شده فرش دستباف در سبد بسته‌های حمایتی آثار سو ناشی از شیوع ویروس کرونا توسط نهادهای دولتی قرار نگرفته که این مسئله نگرانی‌های واحدهای فعال در حوزه فرش دستباف را دوچندان می‌کند.

وی در ادامه افزود: شرکت سهامی فرش ایران با بیش از ۸۴ سال سابقه تولید و بازرگانی در حوزه فرش دستباف و همچنین ۲۳ شعبه تولید، ۱۲ فروشگاه فرش دستباف و تحت پوشش داشتن طیف گسترده‌ای از بافندگان فعال فرش در سراسر کشور نیز از شرایط به وجود آمده بسیار متاثر شده و با توجه به کاهش شدید فروش فرش در اسفندماه و مشخص نبودن زمان پایداری این شرایط متاسفانه با مشکلات جدی‌ای در تامین نقدینگی مواجه شده که ادامه این شرایط بر چرخه تولید و توزیع این شرکت تاثیرات جبران ناپذیری را خواهد گذاشت.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران ادامه داد: از آنجایی که طیف گسترده بافندگان و عوامل تولید این شرکت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند لذا توان تاب آوری پایینی در تاخیر پرداختی‌ها دارند و در صورت عدم تامین نقدینگی لازم و تاخیر در پرداخت‌ دستمزدها زندگی و شرایط کار برای طیف گسترده بافندگان این شرکت مختل خواهد شد و آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

محمدپناه همچنین با تاکید بر لزوم حمایت‌های مسئولین گفت: از همه مسئولین درخواست داریم تا با نگاه ویژه به حوزه فرش دستباف و مشخصا شرکت بزرگ و پرافتخار فرش ایران با اتخاذ تدابیر لازم یاری رسان ما برای عبور از بحران کرونا باشند. در همین راستا پیشنهاد می‌شود نهادهای متولی با ارائه بسته‌های حمایتی به شکل ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت حامی واحدهای تولیدی و بازرگانی فرش دستباف باشند. همچنین درخواست می‌شود در بخش‌های بیمه، مالیات و اعطای کمک‌های بلاعوض شرایط ویژه‌ای را برای هنر-صنعت فرش دستباف لحاظ کنند..

مجید محمدپناه در پایان خاطر نشان کرد عبور از این بحران با کمترین اثرات سو بر هنر-صنعت فرش دستباف نیازمند توجه جدی مسئولان به این هنر شریف و مردمی است و ضروری است پیگیری شود تا صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی مبنی بر مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گیرد.

شوک کرونا بر بازار فرش دستباف

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از مرکز ملی فرش، فرح‌ناز رافع با بیان این مطلب که شوک کرونایی، فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های مختلف به ویژه فرش دستباف بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: مشکل زنجیره تأمین و کاهش دستیابی به بازارهای خارجی و مصرفی داخلی لزوم حمایت‌های بیشتر دولت از این بخش را طلب می‌کند.

وی افزود: آثار و پیامدهای اقتصادی و مالی شیوع ویروس کرونا را هم برای کوتاه‌مدت و هم دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت در دو سطح کلان و خرد می‌توان تحلیل کرد از همین رو تدوین «برنامه جامع بهبود فضای کسب وکار و ارتقای سرمایه پذیری کسب وکارهای حوزه‌ی فرش» با مشارکت بخش خصوصی و با هدف ارتقای تاب آوری این بخش از اقتصاد ملی در برابر تهدیدات ناشی از بحران کرونا در دست اقدام است.

رافع گفت: ارائه یک برنامه منسجم و جامع برای کاهش آثار شیوع کرونا بر روی کسب و کار می‌تواند ضمن به حداقل رساندن آثار زیان بار آن در احیای هر چه سریع‌تر نقش صنوف و بازاریابی جایگاه آن‌ها در رشد اقتصادی کشور مؤثر باشد.

وی افزود: با توجه به تأثیر قابل توجه شیوع کرونا بر فعالیت بخش عمده‌ای از فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف که در قالب واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند و همین طور تمهیداتی که از طرف وزارت صمت و بانک مرکزی جهت بهره مندی صنوف از تعویق تسهیلات و سایر کمک‌های پیش بینی شده، این مرکز به دنبال آن است که صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و بسته‌های حمایتی وزارت لحاظ شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: با توجه به مباحث اشاره شده، موارد مذکور قابل طرح است که دولت و بخش خصوصی در پی تصمیم سازی و تصمیم گیری اقدامات حمایتی از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی کشور به منظور کاهش آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از کرونا از جمله؛ تقسیط و استمهال بدهی‌های ارزی و ریالی و همینطور مالیاتی و تأمین اجتماعی به مدت شش ماه و در ادامه کوتاه کردن مسیر تخصیص ارز و امور گمرکی به منظور تأمین مواد اولیه برای تولید فرش دستباف در داخل و صادرات این محصولات به کشورهای درگیر این ویروس که باالطبع می‌تواند ارزآوری مناسبی در کشور ایجاد کند، برنامه ریزی کنند.

وی افزود: از منظر اقتصادی بافندگان فرش دستباف به خصوص بخشی که بیمه نیستند در مقایسه با سایر صنوف آسیب بیشتری متحمل خواهند شد. از همین رو بیمه تأمین اجتماعی از سوی دولت برای دست اندرکاران فرش در نظر گرفته شود تا مشاغل خرد آسیب دیده از کرونا از بین نروند.

۷ فرمان در انتخاب فرش ایرانی

استفاده از فرش در بخش‌های مختلف خانه قوانینی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
فرش یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در تمام خانه‌ها استفاده می‌شود. ایرانی‌ها علاقه‌ی بسیار زیادی به استفاده از فرش‌های دست‎باف در خانه‌های خود دارند، زیرا این هنر خاص علاوه بر نقش اصلی خود که همان پوشانندگی است، منجر به زیبایی دکوراسیون داخلی و ایجاد گرما در فصل‌های سرد می‌شود.

بر همین اساس در این یادداشت می‌خواهیم به بررسی بعضی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید فرش و طراحی دکوراسیون خانه از طریق فرش ایرانی بپردازیم. اگر شما نیز قصد خرید فرش ایرانی، تعویض فرش‌های فرسوده یا تغییر دکوراسیون خانه‌تان را دارید، تا انتهای این یادداشت با ما همراه باشید.

۱. اندازه فرش

باید بدانید بر خلاف تصور خیلی از افراد، استفاده از فرش‌های خیلی کوچک برای فضاهایی با مساحت کم، نه تنها به بزرگ جلوه دادن آن کمک نخواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد فضای مد نظرتان کوچک‌تر نیز نشان داده شود.

انتخاب اندازه‌ی متناسب فرش در دکوراسیون داخلی هر فضا بسیار اهمیت دارد، چراکه فرش به تنهایی می‌تواند باعث زیباتر شدن فضا یا ایجاد جلوه‌ای نامتناسب شود. برای مثال، سعی کنید سایز فرش اتاق پذیرایی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که حداقل پایه‌های جلویی مبل‌ها روی آن بیاید یا در اتاق خواب فرشی بیندازید که به محض پایین آمدن از تخت، پای‌تان روی آن قرار گیرد.

۲. خالی گذاشتن برخی از فضاهای خانه

بهتر است برخی از فضاهای خانه‌‌ی خود مانند لبه دیوارها را خالی نگه دارید، چراکه وجود فضای خالی مناسب، سبب بزرگ‌تر و زیباتر شدن خانه‌تان خواهد شد.

۳.انتخاب فرش متناسب با نوع کاربری اتاق

نوع کاربرد اتاقی که در نظر دارید نیز در انتخاب فرش آن موثر خواهد بود. برای مثال، برای اتاق ناهارخوری بهتر است از فرش‌هایی با طیف رنگی بیسکویتی و برای اتاق نشیمن از فرش‌هایی با تم رنگی خنثی استفاده کنید. در صورتی‌که کودک‌تان هنوز نوپا است نیز بهتر است برای اتاق او، از فرش‌هایی با تم‌های تیره‎رنگ و طرح‌های شلوغ استفاده کنید.

۴.ایجاد تضاد

گاهی هم طرح و یک‌رنگ بودن همه وسایل در یک محیط باعث بی ‎روح شدن فضا می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای ایجاد حس شادی و جذابیت بیشتر، فرشی انتخاب کنید که طرح و رنگ آن با سایر وسایل کمی در تضاد باشد.

۵. استفاده از چند فرش

برخی افراد تمایل دارند از چند لایه فرش مدرن روی هم استفاده کنند، در این حالت پیشنهاد می‌کنیم یک فرش کنفی بزرگ با رنگی خنثی را در زیر و از فرشی طرح‌دار روی آن استفاده کنید.

۶. استفاده از رنگ های مکمل فرش

استفاده از رنگ‌های مکمل، روشی بسیار مناسب برای زیبا‌تر کردن فضا است. برای این منظور می‌توانید بعد از انتخاب فرش مورد نظرتان، سایر وسایل مانند کوسن‌های مبلمان یا پرده را با رنگ‌های مکمل آن تهیه کنید.

۷. انتخاب فرش راهروها

اگر قصد دارید فضای راهروی خود را فرش کنید، بهتر است از فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ و ممتد بهره بگیرید؛ زیرا دکوراسیون داخلی راهروها کمتر به چشم می‌آید و اغلب به‎ عنوان مراکزی بی ‎هدف یا بدون استفاده رها می‌شوند.

همه چیز از فرش هریس شروع شد

-لطفا بیوگرافی و نحوه ورود خودتون به حوزه فرش رو برای خوانندگان بفرمایید:

-اینجانب مجید محمدی اکبری فرزند کریم متولد ۱۳۳۷ شهر تبریز هستم. دوران ابتدایی را در دبستان فیاض تبریز و متوسطه را در دبیرستان تمدن به اتمام رساندم. در دوران دبیرستان با نقشه فرش آشنا و به آن علاقه‌مند شدم. با وجود آنکه کلاس خصوصی نقاشی و طراحی را نزد استاد خیابانی آموخته بودم درکلاس درس مدرسه طرح گل و مرغ تمرین می‌کردم به همین جهت تنبیه‌های زیادی را تجربه کردم. در همان سال‌ها خواهر بزرگترم ازدواج کرد. شوهر خواهرم طراح بود و کارگاه قالیبافی داشت. روزی که من کارگاه قالیبافی را برای اولین بار از نزدیک دیدم از شدت ذوق نمی‌دانستم چه بگویم و چگونه احساس خود را بر زبان آورم همان زمان مسحور و مجذوب این هنر اصیل شدم. با اینکه طرح‌های آذربایجان را آموخته و به کار گرفته بودم برای خود سفارش‌هایی داشتم (دستم توجیب خودم بود) شروع کردم به تحقیق در طرح و رنگ فرش. به طوری که در کتاب‌های آن سال‌ها بخصوص کتاب فرش “پروفسورپوپ” را می‌دیدم احساس عجز می‌کردم چرا که من با نقشه فرش اصفهان یا کرمان و کاشان و … آشنا نبودم.

-در سال ۱۳۵۷ با سفارش استاد “تبریزی”در تهران نزد مرحوم استاد “نادری” رفتم. شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد نقشه‌های رنگی (رنگ و نقطه) نمودم و متوجه شدم که نقطه با قلم موی را تجربه نکرده‌ام و می‌بایست آن را یاد می‌گرفتم. مرحوم نادری درمغاره تکنیک نقطه با قلم موی را به من آموخت. با معرفی استاد نادری در اصفهان نزد “استاد ارچنگ” رسیدم، طرح‌هایم را ملاحظه نمود و مرا پذیرفت. تأثیر ایشان بر بنده قابل توجه بود، با اینکه دو سال شاگرد استاد ارچنگ بودم اما بسیار بهره بردم. در آن زمان انقلاب در حال شکل گرفتن بود و سرتاسر ایران اعتصاب بود اما این زمان برای من فرصتی مناسب جهت تمرین و ممارست بیشتر بود چرا که سفارش‌هایی که در دست داشتم در حالت معوق مانده بود. خود را مشغول کار و تحقیق شبانه روزی کرده بودم. سبک‌های متفاوت نقشه در مناطق گوناگون را مطالعه و رنگ و نقطه می‌کردم و بدین طریق طرح‌های گوناگون را بررسی می‌کردم. در آن زمان آموخته‌های استاد ارچنگ را بیشتر بکار می‌گرفتم. در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۳ برای أخذ ویزای آلمان به تهران آمده بودم . از مقابل خیابان فردوسی عبور می‌کردم که با مشاهده آگهی روی شیشه‌ی فروشگاه متوجه شدم که نیازمند طراح نقشه‌اند. برای آشنایی وارد شرکت شدم مرا به اتاق مرحوم “استاد پاک‌دست” معرفی کردند. استاد فرمودند: زمان بازنشستگی من فرا رسیده است ولی مدیریت شرکت موافقت نمی‌کند مگر اینکه یک طراح همانند خویش را جایگزین کنم تا موافقت کنند.

-استاد پاک دست برای شناخت از سطح کار، یک قالیچه به من سفارش دادند و ذکر کردند اگر مورد پسند شرکت واقع شود استخدام می‌شوی در غیر این صورت طرح را باز می‌گردانند. من قبول کردم. حدود یک ماه بعد طرح را کشیده و آن را آوردم. استاد با دیدن طرح من آن را نزد آقای “الله داد” بردند و تأیید نمودند. بلافاصله مورد تأیید مدیرعامل آقای “محمدرضا عابد” نیز واقع شد و این گونه به عضویت شرکت درآمدم.

-اولین مواجه شما با موضوع فرش و طراحی فرش از کجا آغاز شد؟

-اولین مواجه من با فرش زمانی بود که خیلی کوچک بودم و در منزلمان فرش هریس بود و چون فرش هریس دارای حاشیه طرح سماوری است بسیار مورد توجه من قرار گرفت و با آن اشکال بازی می‌کردم یعنی محور آشنایی من با فرش، طرح هریس بود که رفته رفته همین موضوع باعث شد که من به فرش‌های دیگر در عوالم بچگی توجه بیشتری کنم. به پرنده‌ها و اسلیمی‌ها و گردش‌ها توجه می‌کردم و همین موضوع سر منشاء من شد و در دوران نوجوانی شروع کردم با مداد از روی آنها کپی برداری کردم و به‌ اصطلاح نقشه‌ها را در آوردم و همین باعث شد که من متوجه بشوم که چقدر این تصاویر را دوست دارم و می‌توانم با آنها ارتباط بر قرار کنم.

-چه اساتیدی در حوزه طراحی روی شما تأثیر گذار بودند؟

-اساتیدی که تأثیر زیادی بر من داشتند در وهله اول استاد عزیزم به نام آقای حسین تبریزی بودند که برای من بسیار زحمت کشیدند بعد از آن از استاد خیابانی خیلی ایده گرفتم و چون در بازار تبریز کار می‌کردم و به تمامی نقشه‌های منطقه و اطراف بخصوص هریس واقف شدم توجه‌ام به کتاب”پرسنکوف” جلب شد که طرح‌هایی در آن دیدم که برام تازگی داشت و آشنایی نداشتم و تصمیم گرفتم که در مورد آنها تحقیق و مطالعه کنم که از استادم خواستم که من را به آن منطقه استان فارس معرفی کند به اصطلاح من رو به این مناطق آشنا کند. و همین گفت و گو باعث شد من را به آقای استاد ارچنگ معرفی کردند که کارهایشان را بسیار دوست داشتم که خدا روحشان را شاد بگرداند که یکسری نقوش من الهام از کارهای ایشان است که خوشبختانه باعث شد که من توجه ایشان را جلب کنم و حدود دو سال افتخار شاگردی ایشان را داشته باشم و در طی این دو سال من خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم حالا به‌ جز نقشه فرش از نقاشی مینیاتور هم یاد گرفتم که به دلیل اینکه استاد تجویدی هم در آن زمان پیش ایشان تشریف می‌آوردند من با ایشان آشنا شدم و با نقاشی مینیاتور هم ارتباط نزدیکی پیدا کردم قبل از آن من نقاشی مینیاتور را فقط در کتاب‌ها و کارت پستال‌ها دیده بودم و در ضمن این کارها من علاقه زیادی به کاشی کاری داشتم و در کارگاه کاشی کاری هم ۶-۵ ماهی کار کردم و می‌خواستم ببینم که آنها که از اِلمان‌های فرش در کارهایشان استفاده می‌کنند چگونه است و ضمن اینکه من به نقاشی بسیار علاقه‌مند بودم و خیلی خوب نقاشی می‌کردم و همین باعث شد که من در این هنر بمانم و طراحی فرش را به‌عنوان حرفه خودم انتخاب کنم.

-به نظر شما بیشترین اثرگذاری یک فرش در طراحی آن نهفته است یا رنگ آمیزی؟

-به نظر طراحی فرش همان رنگ و نقطه فرش است و این موضوع بر می‌گردد به بعضی مناطق مثل اصفهان که به رنگ و نقطه فرش بسیار اهمیت می‌دهند گر چه در مناطق آذربایجان شیوه رنگ گذاری به آنچه که اصفهان اهمیت می‌دهند نیست و مثل اصفهان صورت نمی‌گیرد. در تبریز معمولاً رنگ زیاد دارند و با رنگ آمیزی بسیار زیبا فرش را می‌بافند اما در اصفهان محدودیت رنگ است و باید با همان تعداد محدود رنگ شاهکار زیبایی را خلق کنند که هردو منطقه با توانایی‌های مخصوص به خودشان این کار را انجام دادند. به نظر من رنگ و نقطه مکمل طرح است که یعنی این‌طور نیست که در وهله اول شما فرشی را نگاه کنید و بگویید که فقط طرحش خوبه! نه این‌طور نیست هر دو مکمل هم هستند هر کدام از آنها نقصی داشته با شه حتماً روی زیبایی فرش تأثیر مستقیمی دارد.

-آیا فرشی بوده که توسط شما طراحی شده باشد ولی فرصت رنگ آمیزی آن را نداشته و به کسی دیگری واگذار کرده باشید و تمایزی بین خروجی کار مشاهده کرده باشید؟ و آیا این تجربه‌ها بهتر بوده یا نه؟ یعنی یک رنگ آمیزی کار شما را بهتر یا بدتر کرده باشد؟

– یادم هست که سال ۷۳ – ۷۴ بود که ما یک طرح گردی رو از جهاد سفارش گرفتیم که حدود ۲۰۰ متر بود و من طراحی کردم و رنگ آ میری آن را در دفتر شخصی خودمان انجام دادیم که شما هم حضور داشتید و من بعد از طراحی ایده‌ای برای رنگ آمیزی به ذهنم رسید که به سفارش دهنده القا کرده بودم. پذیرفتن یک سری رنگ در فرش برای یک عده یک مقدار مشکل است. ما این کار را با چه زحمتی اجرا کردیم اون موقع کامپیوتر برای این کار وجود نداشت. مجبور بودیم کار را روی کاغذهای بسیار بزرگ به هم بچسبانیم و در اندازه ۱ به ۱ بکشیم و سپس رنگ آمیزی انجام دهیم و آقای محمدزاده که آن زمان همکار من بودند و مسئولیت رنگ آمیزی را به ایشان سپردم که خوشبختانه کار را بسیار زیبا و به نحو احسنت انجام دادند. ولی کلاً اگر نقشه فرشی بخواد انجام شود اگر طرحی که خوب باشه و رنگ آمیزی جالب و مناسی نداشته باشه بالاخره طرح خودش رو نشون می‌ده و خود نمایی می‌کنه که طرح، طرح قوی است برعکسش هم همینطوره که اگر رنگ مناسبی با شه اما طرح ضعیف با شه مطمئناً به نقشه لطمه خواهد خورد و توی این دوره که ما می‌بینیم یکسری فرش‌ها داره تولید می شه که واقعاً در شان و منزلت فرش ایرانی نیست. متأسفانه هیچ سازمان یا ارگانی نیست که بخواهد عهده دار این موضوع باشد و بخواهد پیگیر این موضوع باشد.

-آیا تولیدکنندگان و سفارش دهندگان اهمیت کار شما را درک می‌کنند؟ و اگر احیا نا تغییراتی را در طرح شما خواستار هستند مبنای اصولی دارد یا نه؟توضیح دهید.

– تولید کنندگان معمولاً وقی طرحی را سفارش می‌دهند معمولاً روی رنگش خیلی نظر نمی‌دهند چون دوست دارند که طرحی که سفارش دادند بر مبنای ایده اصلی خودشون با شد اگر چنانچه ما به‌عنوان طراح پافشاری کنیم فقط می‌توانیم ایده خود را بر روی کاغذ اجرا نماییم به‌صورت اتود به آنها نشان بدهیم و اگر دوست داشتند و موافق بودند می‌توانیم طرح خود را با سلیقه خود برایشان اجرا نماییم. و در یکسری مواقع هم هست که تولید کننده یک طرحی رو در نظر داره و اصلاً دلش نمی خواد هیچ تغییری در آن صورت گیرد. دخل و تصرف در این مورد بر می‌گردد به حرفه خود طراح که اگر طراح خیلی حرفه‌ای باشد می‌تواند دخل و تصرفی برای بهبود طرح انجام بده نه اینکه واقعاً کی کار را انجام بده که این می‌شود ارزش دوم یعنی در دسته طراحی درجه دوم قرار می‌گیرد. ولی من معمولاً طرح‌هایی که قدیمی است و احیا کننده طرح‌هایی که مربوط به یکسری مناطق است که غالبا هم این طرح‌ها را به من سفارش می‌دهند من معمولاً ایده خاصی دارم هم در زمینه خود طرح و هم در زمینه اجرای طراحی و رنگ که با تولید کننده و سفارش دهنده در میان می‌گذارم که تقریباً اکثراً می‌پذیرند که همین هم باعث شده که ما تا امروز دوام بیاوریم توی این بازار و بتوانیم با سفارش دهندگان کار کنیم که این برای ما مشوق خوبی است.

-در خلوت خودتان طراحی های کدام ناحیه فرش ایران را دوست دارید؟

– این سوال خیلی سختی است که من بتونم جوابش رو بدهم. من در این مدت تقریبا ۳۰ سالی که کار کردم اکثر مناطق را کار کردم و هر کدام از آنها شیرینی خاص خودشون رو دارد. نه اینکه من چون تبریزی هستم بگم طرح تبریز رو می‌پسندم نه اینطور نیست هر کدام مثل میوه‌های فصلی می‌مانند که هر کدام شکل و مزه و طعم خودشون رو دارد من شخصا نمی‌توانم بگم کدوم منطقه رو بپذیرم که کدام منطقه بر کدام منطقه ارجحیت دارد. بهتره بگیم کدام مناطق الان بهترین طرح ها را ایجاد می‌کنند شاید این سوال بهتر باشه.

– آیا تا بحال شده طرح و رنگ چند شهر را با هم ادغام کنید و یک کار فرامنطقه ای طراحی کنید؟ و آیا مواجه تولیدکنندگان و مردم با این کار از نوع مثبت است یا منفی؟

-من اکثر کارهام به همین شکل است و همیشه سر این موضوع اثر خیلی مثبتی گرفتم چرا که ما در طراحی خودمون سعی می‌کنیم که بهترین کار را انجام دهیم یعنی هر کسی در حرفه خودش این تلاش را می‌کنه که بهترین کار را انجام بدهد. هر موقع ما بتونیم یک طرحی را از همه مناطق ادغام کنیم البته بصورت حرفه‌ای با آشنایی با تمامی اِلمان‌های منطقه. در غیر اینصورت کار بصورت وحشتناکی صدمه می‌بیند. اگر چنانچه طراح خیلی حرفه‌ای باشد و بتواند در این راه اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند این ادغام را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهد کار خیلی زیباتر و شاخص‌تر هم میشه و من در بیشتر کارهام به این صورت عمل می‌کنم.

-به نظر شما پرطرفدارترین فرش های ایران مربوط به کدام شهر است و چرا؟

– در حال حاضر به نظر من پرطرفدارترین فرش‌های ایران برمی‌گردد به دو منطقه تبریز و قم. این هم بابت این است که این دو منطقه اخیرا کارهای خاصی انجام می‌دهند و کارهای تکراری انجام نمی‌دهند. تنوعی که در طرح و رنگشون دیده می‌شود مواجهه می‌شه با آنکه مردم یک مقدار نسبت به این فرش‌ها ذوق بیشتری داشته باشند و علاقه بیشتری نشان دهند. البته تا جایی که من اطلاع دارم چون در نمایشگاه داخلی و حتی خارجی که ما معمولا سوال می‌کنیم این جواب را به ما می‌دهند. اصفهان هم در جای خودش فرش‌های خوبی دارد ولی به نظرم می‌رسد که اصفهان باید در کارهایشان تجدید نظر کنند البته در این دوره.

– از وضعیت کنونی فرش دستباف راضی هستید؟ برای برون رفت از وضعیت حاضر چه پیشنهادات و راهکارهایی ارائه می‌دهید؟

– به نظر من در دوره‌ای که بسر می‌بریم فرش در رکود کامل بسر می‌برد و برای رهایی از آن فکر کنم یک مقداری مسئولین باید در موردش تصمیمات درستی بگیرند چون این موضوع یک مقداری بسترش در مسائل سیاسی کشور هم دخیل شده و این ما را آزار می‌ده مثلاً این تحریم‌هایی که به وجود آمده و از طرف کشور امریکا ایجاد شده فرش ایران را یک مقدار کم رونق کرده. هم در تولیدات داخلی و هم در صادرات خارجی. برای برون رفت از این موضوع هم به نظرم می‌رسد که الان یک پوست اندازی جهانی در رابطه با طراحی و رنگ بخصوص در فرش دارد انجام می‌شود. اگر چنانچه که ما بتوانیم نیم نگاهی به طرح‌هایی که در کشورهای مختلف مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گیرد داشته باشیم من متوجه شدم یکسری فرش‌هایی که در آمریکا معمولاً مورد پسند نسل جدید قرار می‌گیرد اون‌ها شاید می گویند مدرن اما من می‌گویم یکسری طرح‌هایی که بتواند از رنگ‌های خاموش و لایت و از رنگ‌هایی که هماهنگی و همرنگی بهتری نسبت به دکوراسیون‌های امروزی دارند بخواهیم انجام بدهیم خیلی بهتر می‌توانیم جواب بگیریم. حتی چنانچه که با همین طرح‌های کلاسیک خودمون هم بخواهیم انجام بدهیم خیلی بهتر می‌شود بازار را مجدداً به‌ دست بگیریم حتی با توجه به این تحریم‌ها خیلی بهتر می‌شود کار کرد به نظر من به‌ جز مسائل سیاسی و گمرکی و اداری و بانکی و خیلی مسائلی که من واردشون نمی‌شوم ما باید کار خودمون رو در وهله اول بهتر انجام بدهیم. هم در رنگ هم در طرح هم در رنگرزی و در بسترهایی که برای فروش فرش و هم الیاف و موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر همه درست و خوب انجام بپذیرد موفقیت بهتر و بیشتری هنوز هم می‌توانیم به‌دست آوریم.


انتخاب رنگ فرش

گردش رنگ در کل فضای خانه یک رکن اساسی برای دکوراسیون داخلی محسوب می­‌شود که به سادگی قابل اجراست. انتخاب رنگ فرش مناسب در دکوراسیون منزل، تاثیر بسزایی در تکمیل شدن فضای داخلی دارد. می‌­توانید از یک یا چند رنگ، فرش­تان را انتخاب کنید و از آن رنگ‌ها در سایر قسمت‌های خانه نیز استفاده کنید یا فرشتان را با توجه به رنگ غالب خانه تهیه کنید. در این یادداشت با چند پیشنهاد ساده و عملی، فاکتورهای مهم انتخاب رنگِ فرشِ مناسب برای پذیرایی در دکوراسیون‌های مختلف را مطرح می‌کنیم.

پذیرایی با یک رنگ مشخص

اگر یک رنگ در مبلمان و ترکیب رنگی دکوراسیون خانه شما وجود دارد، می‌توانید از رنگ مکمل آن برای فرش استفاده کنید. توجه کنید؛ اگر رنگ دکوراسیون پذیرایی، یک رنگ واحد و در درجه‌های رنگی مختلف است، برای انتخاب رنگ فرش، سراغ رنگ مشابه نروید. این کار فضا را یکنواخت و کسل کننده جلوه می‌دهد.

پذیرایی با رنگ‌های متنوع

اگر تعداد رنگ‌های زیادی در دکوراسیون پذیرایی شما به چشم می‌خورد، بهتر است برای جلوگیری از شلوغ شدن و ناهماهنگی فضا، رنگ فرش را از همان رنگ‌های موجود در دکوراسیون خود انتخاب کنید. سعی کنید فرشی را انتخاب کنید که حداقل دارای یک یا دو رنگ از رنگ‌های دکوراسیون شما باشد. در این مورد از رنگ‌های خنثی بهترین کمک را می‌توان گرفت.

پذیرایی کوچک

اگر در انتخاب رنگ فرش پذیرایی خود محدودیت ندارید به شما توصیه می‌کنیم در فضاهای کوچک حتما از رنگ‌های روشن و براق استفاده کنید. همانطور که می‌دانید رنگ‌های روشن، فضای داخلی را بزرگتر و دلبازتر نشان می‌دهند.

رنگ‌های تیره

این رنگ‌ها قابلیت این را دارند که لکه‌ها و آلودگی‌های فرش را کمتر و فضا را صمیمی‌تر نشان دهند. استفاده از این رنگ‌ها در فضاهای رو به شمال که آفتاب گیر نیستند، بسیار موثر و مناسب است.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های سفید، طوسی، کرم و … در هر فضا و هر سبکی کاربرد دارند و به راحتی با رنگ وسایل دیگر هماهنگ می‌شوند. برای اینکه فضای پذیرایی یکنواخت و کسل کننده نشود از رنگ‌های گرم‌تر در کنار رنگ‌های خنثی، بهترین استفاده را ببرید. این رنگ‌ها احساس راحتی و آرامش را به فضا منتقل می‌کنند.

فرش با رنگ‌های متنوع

فرش‌های ایرانی نمونه بارز فرش با رنگ‌های زیاد و متنوع است. اما به این نکته توجه کنید؛ اگر در فضای پذیرایی خود از مبلمان طرح دار و انواع رنگ‌ها در سایر اکسسوری‌های خود استفاده کرده اید، انتخاب فرش با رنگ‌های متنوع به ضرر شما تمام می‌شود. شلوغ شدن بیش از حد از انرژی فضا می‌کاهد و آرامش شما را مختل می‌کند.


در این یادداشت سعی کردیم بطور مختصر، در انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی منزل به شما کمک کرده باشیم. نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با خوانندگان دانستنی‌های فرش در میان بگذارید!

استاد غلامعباس شریعتمداری درگذشت

استاد غلامعباس شریعتمداری فرزند علی، در سال ۱۳۳۱ در کرمان متولد شد. ایشان از فعالان و اساتید صاحب سبک در هنر طراحی فرش کرمان بود. وی تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی در رشته مدیریت ادامه داد و پس از آن به علت علاقه وافر به هنر فرش دستباف و طراحی آن، به شناخت این حوزه و هنر طراحی فرش پرداخت. سرانجام این فعالیت‌ها منجر به این شد که ایشان پس از مدتی به استخدام شرکت سهامی فرش ایران در آمد.

بخشی از فعالیت حرفه‌ای غلامعباس شریعتمداری  از سال ۱۳۶۴ در اداره فرش دستباف شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری به عنوان رییس شعبه بود. وی در سال ۱۳۶۷ در شعبه سیستان و بلوچستان همکاری خود را با شرکت سهامی فرش ایران ادامه داد. در این دوره بود که ایشان به رنگ، نقش و طرح‌های بومی سیستان و بلوچستان آشنایی پیدا کرده و پس از سختی‌ و دغدغه‌های بسیار موفق به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرش در این استان به همراه قالی‌بافان عزیز و زحمتکش شد که با پیشرفت و استقبال زیادی روبه رو شد.

استاد شریعتمداری در سال ۱۳۷۴ به استان کرمان شعبه شهرستان رفسنجان منتقل شد و درآن جا ادامه فعالیت حرفه ای خود را دنبال کرد. در سال ۱۳۷۶ به سمت رییس شعبه کرمان  شرکت سهامی فرش ایران منصوب شد و در این دوره توانست به هنر طراحی فرش کرمان مسلط شود و طرح‌های ماهرانه و خلاقانه زيادی را در حوزه فرش کرمان خلق کند که برخی از این آثار، نزد خانواده ایشان نگهداری می‌شود.

استاد شریعتمداری نهایتاً پس از سال‌ها خدمت هنرمندانه در شرکت سهامی فرش ایران در دی‌ماه سال ۱۳۸۲ به افتخار بازنشستگی نائل آمد. استاد پس از بازنشستگی دست از فعالیت در حوزه فرش کرمان نکشید و در انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان کرمان مشغول به کار شد و توانست ضمن طراحی‌های فوق‌العاده، هنر ارزشمند طراحی فرش را به علاقه‌مندان و دانشجویان زیادی آموزش دهد. ایشان همچنین در زمان فعالیت در انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان کرمان در برگزاری مسابقات ملی طرح و نقشه فرش به عنوان برگزار کننده و داور حضور فعال و موثری داشت.

متأسفانه استاد غلامعباس شریعتمداری در ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در سن ۶۷ سالگی به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد. مجموعه شرکت سهامی فرش ایران ضایعه درگذشت این استاد گرانقدر را خدمت خانواده محترمشان و همکاران این شرکت و همچنین طراحان و فعلان فرش دستباف تسلیت عرض می‌کند و برای آن فقید سعید از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه مسئلت می‌کند.

روحشان شاد و قرین رحمت باد


استاد غلامعباس شریعتمداری

استاد غلامعباس شریعتمداری در آیین پایانی دومین مسابقه ملی طرح و نقشه فرش دستباف ایران | موزه فرش ایران | تهران| اسفند ۱۳۹۲