تاریخ شرکت ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

بازخوانی یک گزارش مکتوب در سال 1360

یک شرکت به وسعت همه ایران

در بین اسناد و مدارک شرکت سهامی فرش ایران به یک گزارش مفصل از شعبه‌های شرکت در سال ۱۳۶۰ بر می‌خورم. حیرت انگیز است! این گزارش بنا به دستور احمد نوری همدانی مدیرعامل وقت شرکت و تلاش امین خضرائی تهیه و تنظیم شده است.

دکتر سیدمحمدمهدی میرزاامینی


سال‌های اوایل انقلاب است و کشور در شرایط ویژه‌ای است. ایران به جنگی ناخواسته وارد شده و این وضعیت، تولید و بازرگانی را تحت تاثیر خود قرار داده. اما در همین شرایط هم شرکت سهامی فرش ایران در ۳۸ نقطه از شمال غرب تا جنوب شرق کشور پر قدرت کار تولید فرش دستباف را ادامه می‌دهد.
در بین اسناد و مدارک شرکت سهامی فرش ایران به یک گزارش مفصل از شعبه‌های شرکت در سال ۱۳۶۰ بر می‌خورم. حیرت انگیز است! تمام گزارش‌های مربوط به تولید، نیروی انسانی، دستمزدها، وسایل و تجهیزات و … شعب جز به جز و با خطی خوش در دفتری بزرگ حک شده است تا راهگشای تصمیم‌گیران و تصمیم سازان شرکت بزرگ فرش ایران باشد.
طبق این گزارش شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۶۰ در ۳۸ شعبه فعالیت خود را در سراسر کشور مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کرده است. در ابتدا این گزارش متنی به عنوان مقدمه آمده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

بسم الله الرحمن الرحیم
بنا به دستور جناب آقای حاج احمد نوری همدانی مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران و همت و راهنمایی جناب حشمت الله امینی سرپرست امور تولید شرکت این دفتر اطلاعات به دست این‌جانب امین خضرائی جنب انجام دیگر کارهای روزانه اداری در دو نسخه تهیه و تنظیم گردید. نسخه پیش نویس برای استفاده در امور تولید نگهداری و نسخه پاکنویس در اختیار مدیریت عامل شرکت قرار گرفت.
بدیهی است چون وجود چنین دفتر اطلاعاتی در شرکت سابقه و نمونه قبلی نداشت، تهیه و تنظیمش خالی از زحمت و صداع نبود، چه که بدست آوردن اطلاعات و آمار و ارقام از قسمت‌های مختلف شرکت و از منابع گوناگون باید کسب می‌شد. ولی نگارنده با کمال جدیت و دقت و میل و رغبت انجام داده و کوشش خود را در تهیه اطلاعات و آمار و ارقام و رعایت نظام انشائی و سعی در خوانائی خط دریغ نداشته و امیدوارم اولیاء امور شرکت بنام یک خدمت قبول فرموده و با توجه به اینکه تدوین این دفتر در حالی که کمال ضرورت را در شرکت داشته، سابقه قبلی نداشته است عیوب آنرا غمض عین فرموده و از آن درگذرند. لااقل وجود این دفتر علاوه بر اینکه الگوئی برای دفتری کامل در آتیه خواهد بود به عنوان یک روش مفید هرساله انجام خواهد گردید. ان شا الله. امین خضرائی. تهران/۱۳۶۰

در پایان این مقدمه بخشی به عنوان راهنمائی و توضیح آمده است تا به صورت دقیق مشخص کند مراد و مقصود از برخی کلمات در متن تفصیلی گزارش چیست. برای نمونه نوشته شده:

۱-در این دفتر کلمه شرکت منظور شرکت سهامی فرش ایران است
۲-رجشمار فرش‌های مندرج در این دفتر بر اساس گره=۶٫۵ سانتیمتر میباشد
۳-دستگاه: دار با چهارچوبه‌ای است که نخ تار بر آن استوار شده و قالی بافته می‌شود

در ادامه این گزارش به تفصیل تاریخچه‌ای از تک تک شعبه‌ها به همراه گزارشی از تعداد پرسنل، حقوق ثابت، مزایا، کارگران، کمیت و کیفیت تولید، محاسبه سود و زیان، قراء و قصباتی که شعبه در آن فعالیت دارد، فهرست اسامی عاملین شعبه به همراه درآمد متوسط هر کدام در ماه و سایر اطلاعات مربوط به تجهیزات و املاک هر شعبه به تفکیک قید شده است. به نظر می‌رسد این گزارش در روزهای پایان سال ۱۳۶۰ یا ابتدای سال ۱۳۶۱ تنظیم شده باشد.
در ادامه معرفی توضیح مختصر هر شعبه که در مقدمه معرفی شعب ذکر شده به صورت عین به عین و بدون حک و اصلاح را می‌خوانید. پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ معاصر فرش ایران چنانچه مایل به انجام پژوهش در این موضوع هستند می‌توانند برای مطالعه کامل گزارش‌های آماری این دفتر به کتابخانه شرکت سهامی فرش ایران مراجعه کنند.

۱-اراک

شهرستان اراک در فاصله ۲۸۸ کیلومتری تهران واقع است. شرکت سهامی فرش ایران از بدو تاسیس (سال ۱۳۱۴) در این شهرستان فعالیت داشته و شعبه تولیدی تاسیس نموده. و در حال حاضر دارای ۱۰۷۰ دستگاه قالیبافی در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ میباشد. شعبه اراک از شعب درجه ۱ شرکت میباشد.
محل شعبه اراک متعلق به خود شرکت است و آدرس آن خیابان نور (قریب سابق) پلاک ۹۲ است.

۲-آباده

شهرستان آباده در ۲۷۵ کیلومتری شیراز واقع و فاصله آن تا تهران ۶۲۰ کیلومتر است.
شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۴۵ اقدام به تاسیس شعبه در این شهرستان نمود که قبلا جز شعب درجه ۲ شرکت میباشد و دستگاه‌های قالی‌بافی آن بالغ بر ۱۵۷ دستگاه است.
محل شعبه آباده متعلق به خود شرکت میباشد و آدرس آن خیابان اصلی روبروی دبیرستان امام خمینی است.

۳-اردستان

شهرستان اردستان در فاصله ۴۰۶ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت فرش در سال ۱۳۴۴ در آن شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نموده و دستگاه‌های قالیبافی شرکت به یکصد و شصت دستگاه بالغ گردیده. شعبه اردستان از شعب درجه ۳ شرکت می باشد.
محل شعبه اردستان متعلق به خود شرکت و آدرس آن خیابان امام خمینی است.

۴-اصفهان

شهرستان اصفهان در ۴۱۴ کیلومتری [تهران] واقع است. در سال [مشخص نیست] شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه در این شهرستان نمود و در حال حاضر دارای ۱۸۰ دستگاه قالی است که در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۶۰×۶۰، ۶۵×۶۵ و ۷۰×۷۰ بافته میشود.
شعبه اصفهان جزء شعب درجه ۱ میباشد.
محل شعبه اصفهان استیجاری و آدرس آن بازارچه بلند است.

۵-اردبیل

شهرستان اردبیل در فاصله ۲۹۰ کیلومتری تبریز و ۵۸۷ کیلومتری تهران واقع است. شعبه شرکت فرش در سال ۱۳۴۸ در آن شهرستان دائر گردید و در حال حاضر دارای ۱۱۵ دستگاه قالی‌بافی است. این شعبه جزء شعب درجه ۳ شرکت فرش میباشد.
محل شعبه اردبیل استیجاری و آدرس آن خیابان آیت اله کاشانی میباشد.

۶-استهبان

شهرستان استهبان که تا چند سال قبل اصطهبانات نامیده می‌شد در فاصله ۱۸۹ کیلومتری شرق شیراز واقع شده و فاصله آن تا تهران ۱۰۸۴ کیلومتر میباشد، پایه گذاری شعبه در آن شهرستان در سال ۱۳۴۸ شروع شد و در بدو امر زیر نظر شعبه آباده بعداً مستقل گردید. در حال حاضر جزء شعب درجه ۳ و دارای ۹۵ دستگاه فرش می‌باشد. قبل از سال ۴۸ اهالی ستهبان بکلی قالی‌بافی نمیدانستند.
محل شعبه استیجاری و آدرس آن خیابان امام‌زاده می‌باشد.

۷-بروجن

شهرستان بروجن در فاصله ۱۴۰ کیلومتری اصفهان و ۵۶۰ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۴۴ در شهرستان مذکور اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نموده. این شعبه فعلا دارای ۱۴۱ دستگاه قالی‌بافی است و از شعب درجه ۲ شرکت میباشد. محل شعبه ملک خود شرکت و آدرس آن فلکه مرکزی است.

۸-بیجار

شهرستان بیجار در [مشخص نیست] کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۴۱ در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود. در حال حاضر ۳۴۵ دستگاه قالی‌بافی دارد و از شعب درجه ۲ شرکت میباشد.
ساختمان محل شعبه بیجار متعلق به شرکت و عرصه آن متعلق به اوقاف است. آدرس شعبه: روبروی اداره بهداری میباشد.

۹-بیرجند

بیرجند در فاصله ۵۲۱ کیلومتری مشهد ۱۳۵۶ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۴۷ در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود. در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه قالیبافی دارد و از شعب درجه ۳ شرکت میباشد.
محل شعبه بیرجند استیجاری و آدرس آن: خیابان منتظری، پشت شهرداری است – خیابان امام خمینی است کوچه شهید است.
اجاره بهای محل شعبه ماهیانه ۹۰۰۰ ریال میباشد.

۱۰-تبریز

شهرستان تبریز در فاصله ۶۲۴ کیلومتری تهران واقع است. شعبه شرکت فرش در سال ۱۳۱۵ در شهرستان تبریز به تاسیس شعبه اقدام نمود. شعبه تبریز دارای ۲۳۰ دستگاه قالی‌بافی است و از شعب درجه ۱ شرکت میباشد.
محل شعبه واگذاری [مشخص نیست] است.
آدرس شعبه تبریز: خیابان ششکلانی ساختمان اداره صنایع و معادن.

۱۱-سمنان

شهرستان سمنان در فاصله ۲۲۱ کیلومتری تهران واقع شده. در سال [مشخص نیست] شرکت سهامی فرش ایران در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نموده و در حال حاضر دارای تعداد ۶۱ دستگاه فرش می‌باشد. شعبه سمنان از شعب درجه ۳ شرکت است.
محل فعلی شعبه قسمتی از محیط زیست سمنان است که در اختیار شرکت فرش قرار دارد.

۱۲-سنندج

شهرستان سنندج در فاصله ۵۱۲ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] در آن شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود و در حال حاضر دارای ۳۸۰ دستگاه قالی‌بافی است که در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵ و ۴۰×۴۰ بافته می‌شود. محل شعبه سنندج استیجاری و آدرس آن: خیابان امام خمینی، سر پل کمانگیر میباشد و مال الاجاره آن ماهانه ۱۴۰۰۰ ریال است.
شعبه سنندج از شعب درجه ۳ شرکت است.

۱۳-سبزوار

شهرستان سبزوار در فاصله ۲۶۴ کیلومتری مشهد و ۶۶۰ کیلومتری تهران واقع است.
در سال ۱۳۴۷ شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه در شهرستان سبزوار نمود که در حال حاضر دارای ۸۲ دستگاه قالی‌بافی است که در رجشمارهای ۲۵×۲۵، ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵ و ۴۰×۴۰ بافته می‌شود. شعبه سبزوار در ردیف شعب درجه ۲ قرار دارد.
محل شعبه سبزوار استیجاری و ماهانه مبلغ سی هزار ریال اجاره بها پرداخت مینماید.

۱۴-سقز

شهرستان سقز در فاصله ۶۹۱ کیلومتری تهران واقع شده. شعبه تولیدی فرش در این شهرستان در سال [مشخص نیست] وسیله شرکت سهامی فرش ایران تاسیس گردید. شعبه سقز دارای ۶۶ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۳۵×۳۵ میباشد.

۱۵-شهرکرد

شهرستان شهرکرد در فاصله ۲۰۳ کیلومتری اصفهان واقع شده و تا تهران ۶۱۷ کیلومتر فاصله دارد. در سال [مشخص نیست] ۱۳۴ شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه تولیدی در این شهرستان نمود و در حال حاضر دارای ۲۵۰ دستگاه قالی‌بافی در رجشمار ۳۰×۳۰ دارد. و جزء شعب درجه ۳ میباشد. محل شعبه شهرکرد استیجاری است و اجاره بهای آن ماهانه ۴۵۰۰۰ ریال است.
آدرس شعبه شهرکرد خیابان سعدی است.

۱۶-سراب

شهرستان سراب در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۶۳۶ کیلومتری تهران واقع شده. در سال ۱۳۵۴ شرکت سهامی فرش ایران در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه نمود. در حال حاضر دارای ۵۸ دستگاه قالی در رجشمارهای ۴۰ و ۴۵ و ۵۰ میباشد.
محل شعبه سراب استیجاری است و آدرس آن اول خیابان فردوسی
اجاره بهای شعبه سراب ماهیانه ۱۹۰۰۰ ریال میباشد.

۱۷-چادگان

چادگان در فاصله ۵۵۴ کیلومتری تهران واقع است. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] اقدام به تاسیس شعبه در چادگان نموده و در حال حاضر دارای تعداد ۲۰۳ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۲۵×۲۵، ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵ و ۴۰×۴۰ میباشد.
محل شعبه چادگان استیجاری است و ماهیانه مبلغ ۲۵۰۰۰ ریال اجاره بها پرداخت میگردد.
شعبه چادگان جزء شعب درجه ۳ شرکت است.

۱۸-رفسنجان

شعبه رفسنجان در فاصله ۹۳۷ کیلومتری تهران واقع شده. در سال ۱۳۱۵ شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه در این شهرستان نمود. در حال حاضر حدود ۲۸۰ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۴۰×۴۰، ۴۵×۴۵، ۵۰×۵۰، ۶۰×۶۰ و ۶۵×۶۵ میباشد. محل شعبه رفسنجان متعلق به خود شرکت است و آدرس آن خیابان امام خمینی و شماره تلفن آن ۲۲۲۰ است.
این شعبه در شعب درجه [مشخص نیست] شرکت میباشد.

۱۹-راور

بخش راور در فاصله ۱۵۲ کیلومتری کرمان ۱۲۱۶ کیلومتری تهران واقع است. شرکت فرش در سال ۱۳۵۱ در این بخش به تاسیس شعبه اقدام کرد. در حال حاضر حدود یکصد دستگاه فرش در رجشمارهای ۶۵×۶۵ و ۷۰×۷۰ دارد. شعبه راور از شعب درجه [مشخص نیست] شرکت است.
محل شعبه استیجاری و آدرس در [مشخص نیست] شرکت فرش میباشد.

۲۰-زاهدان

شهرستان زاهدان در فاصله ۱۶۰۵ کیلومتری تهران واقع شده. در سال ۱۳۴۶ شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه تولیدی در آن شهرستان نموده در حال حاضر دارای ۱۲۷ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵ و ۴۰×۴۰ میباشد. شعبه زاهدان جزء شعب درجه ۳ شرکت است. محل شعبه استیجاری است و ماهیانه ۳۵۰۰۰ ریال بابت اجاره بها پرداخت میگردد.
آدرس محل شعبه زاهدان: [مشخص نیست]

۲۱-زابل

شهرستان زابل در فاصله ۱۷۵۰ کیلومتری تهران واقع است. در سال ۱۳۴۸ شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه تولیدی در این شهرستان نمود. در حال حاضر دارای ۱۰۵۸ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵ و ۴۰×۴۰ میباشد و تعداد ۱۷۱۰ نفر قالیباف زیر پوشش خود دارد. این شعبه از شعب درجه ۲ شرکت میباشد.
محل شعبه زابل استیجاری است. و آدرس آن خیابان شهید باقری است (تلفن ۴۲-۴۰۴۱)

۲۲-قم

شهرستان قم در فاصله ۱۵۴ کیلومتری تهران واقع است. در سال [مشخص نیست] در این شهرستان از طرف شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه تولیدی گردید. در حال حاضر دارای ۳۰۷ دستگاه قال‌بافی است که اکثرا مواد اولیه آن ابریشم و در رجشمارهای ۴۰×۴۰، ۴۵×۴۵، ۵۰×۵۰ و ۶۰×۶۰ می‌باشد. شعبه قم از شعب درجه ۲ شرکت است.
محل شعبه قم متعلق به شرکت و آدرس آن: خیابان باجک میباشد.

۲۳-کاشان

شهرستان کاشان در فاصله ۲۵۸ کیلومتری تهران واقع شده. در سال ۱۳۱۶ شرکت سهامی فرش ایران در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نموده. در حال حاضر دارای ۵۵۷ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ می‌باشد.
این شعبه جزء شعب درجه ۱ شرکت است.
آدرس شعبه کاشان: خیابان صبا

۲۴-کرمان

شهرستان کرمان در فاصله ۱۰۶۴ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در بدو تاسیس خود (سال ۱۳۱۴) اقدام به تاسیس شعبه در این شهرستان نمود، در حال حاضر دارای ۲۰۰ دستگاه فرش در رجشمارهای ۳۵ و ۴۰ و ۴۵ و ۶۰ رج میباشد.
شعبه کرمان از شعب درجه ۱ شرکت است. محل شعبه متعلق به خود شرکت و آدرس آن خیابان ناصریه (باستانی پاریزی) میباشد.

۲۵-کاشمر

شهرستان کاشمر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مشهد و ۱۰۲۴ متری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] اقدام به تاسیس شعبه در این شهرستان نمود و در حال حاضر دارای ۷۹ دستگاه قالی‌بافی است که در رجشمارهای ۳۰×۳۰ بافته می‌شود.
محل شعبه کاشمر استیجاری است و اجاره بهای آن در ماه ۱۷۹۵۲ ریال است – شعبه کاشمر از شعب درجه ۳ شرکت است.
آدرس محل شعبه: خیابان نور میباشد.

۲۶-گرگان

شهرستان گرگان در فاصله ۴۰۸ کیلومتری تهران واقع است. در سال ۱۳۴۴ شرکت سهامی فرش ایران در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود. در حال حاضر دارای ۱۰۸ دستگاه قالی در رجشمارهای ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰ و ۴۵×۴۵ میباشد.
شعبه گرگان از شعب درجه ۴ شرکت است.
محل شعبه گرگان استیجاری و ماهیانه [مشخص نیست] ریال اجاره بها پرداخت می‌شود. آدرش شعبه فلکه شهرداری پاساژ شرنگی است.

۲۷-گلپایگان

شهرستان گلپایگان در فاصله ۱۸۴ کیلومتری اصفهان واقع شده و ۳۴۲ کیلومتر تا تهران مسافت دارد. در سال ۱۳۴۸ شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه در آن شهرستان نمود. در حال حاضر دارای تعداد ۲۴۳ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۳۰×۳۰ و ۳۵×۳۵ میباشد. شعبه گلپایگان از شعب درجه ۳ شرکت است.
محل شعبه استیجاری و آدرس آن خیابان سعدی است و اجاره بهای محل شعبه ماهیانه ۳۵۰۰۰ ریال

۲۸-گناباد

شهرستان گناباد در فاصله ۱۲۳ کیلومتری مشهد و [مشخص نیست] کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] اقدام به تاسیس شعبه در این شهرستان نمود. تعداد دستگاه‌های قالیبافی شعبه گناباد بین ۸۰ و ۹۰ نوسان دارد و در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۴۰×۴۰ و ۳۵×۳۵ بافته میشود. محل شعبه گناباد استیجاری است و آدرس آن خیابان امام خمینی است.
شعبه گناباد از شعب درجه ۳ شرکت است.

۲۹-محلات

شهرستان محلات در فاصله [مشخص نیست] کیلومتری تهران واقع شده. در سال [مشخص نیست] شرکت سهامی فرش ایران اقدام به تاسیس شعبه تولیدی در این شهرستان نمود. در حال حاضر دارای تعداد ۲۳۸ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۲۵×۲۵، ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ میباشد. محل شعبه استیجاری و آدرس آن: خیابان صدر
شعبه محلات در ردیف شعب درجه ۲ شرکت قرار دارد.

۳۰-مشهد

شهرستان مشهد در فاصله ۹۲۴ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] در شهرستان مشهد اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود. در حال حاضر دارای تعداد ۲۰۰ دستگاه قالیبافی در رجشمارهای ۲۵×۲۵، ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰ و ۴۵×۴۵ می‌باشد. محل شعبه مشهد استیجاری است و ماهیانه مبلغ ۴۵۰۰۰ ریال بابت اجاره بها پرداخت مینماید. شعبه مشهد از شعب درجه ۲ شرکت میباشد.
آدرس شعبه: چهارراه تربیت است.

۳۱-ملایر

شهرستان ملایر در فاصله ۴۷۰ کیلومتری تهران واقع شده در سال [مشخص نیست] شرکت سهامی فرش ایران در شهرستان ملایر اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود و در حال حاضر دارای ۱۲۰ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۲۵×۲۵، ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰ و ۴۵×۴۵ میباشد. شعبه ملایر در ردیف شعب درجه ۲ شرکت قرار دارد.
محل شعبه ملایر متعلق به خود شرکت است و آدرس آن خیابان شهید احمد وفائی است.

۳۲-مرند

شهرستان مرند در فاصله ۶۹۵ کیلومتری تهران واقع است. شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۵۴ به تاسیس شعبه در این شهرستان مبادرت نمود. در حال حاضر دارای تعداد ۷۱ دستگاه قالی‌بافی است که در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۴۰×۴۰، ۵۰×۵۰ و ۶۰×۶۰ بافته می‌شود.
محل شعبه مرند استیجاری است و آدرس آن خیابان خوی است
شعبه مرند از شعب درجه ۳ شرکت است.

۳۳-نائین

شهرستان نائین در فاصله یکصد و چهل کیلومترری اصفهان واقع شده و تا تهران ۵۰۱ کیلومتر مسافت دارد. در سال [مشخص نیست] شرکت سهامی فرش ایران در این شهرستان اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نمود در حال حاضر دارای تعداد ۱۳۸ دستگاه قالی‌بافی است که در رجشمارهای ۵۰×۵۰، ۶۰×۶۰ و ۶۵×۶۵ بافته می‌شود. محل شعبه نائین استیجاری است و آدرس آن: خیابان امام خمینی
شعبه نائین در ردیف شعب درجه ۲ شرکت قرار دارد.

۳۴-نطنز

شهرستان نطنز در فاصله [مشخص نیست] کیلومتری اصفهان واقع است و مسافت آن تا تهران ۳۳۶ کیلومتر است. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] اقدام به تاسیس شعبه تولیدی در آن شهرستان نمود و در حال حاضر دارای تعداد ۹۶ دستگاه قالی در رجشمارهای ۳۰×۳۰ و ۳۵×۳۵ و ۴۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ میباشد. شعبه نطنز جزء شعب درجه ۳ شرکت است.
محل شعبه نطنز متعلق به شرکت است و آدرس آن خیابان امام خمینی است.

۳۵-ورامین

شهرستان ورامین در فاصله [مشخص نیست] کیلومتری تهران واقع است. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] اقدام به تاسیس شعبه تولیدی در این شهرستان نموده و در حال حاضر دارای تعداد ۱۰۳ دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۳۵ و ۴۰ و ۵۰ رجی میباشد.
محل شعبه ورامین استیجاری و آدرس آن: خیابان آیت اله طالقانی کوچه دکتر موسوی است.
شعبه ورامین در ردیف شعب درجه ۴ شرکت قرار دارد.

۳۶-همدان

شهرستان همدان در فاصله ۳۳۶ کیلومتری تهران واقع است. در سال [مشخص نیست] شرکت سهامی فرش ایران در این شهرستان شعبه تولیدی تاسیس نموده و در حال حاضر دارای تعداد ۲۲۴ دستگاه قالیبافی در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۳۵×۳۵، ۴۰×۴۰، ۴۵×۴۵ و ۵۰×۵۰ میباشد. محل شعبه همدان متعلق به خود شرکت و آدرس آن خیابان طالقانی است.

۳۷-یزد

شهرستان یزد در فاصله ۷۳۰ کیلومتری تهران واقع شده. شرکت سهامی فرش ایران در سال [مشخص نیست] اقدام به تاسیس شعبه تولیدی نموده و در حال حاضر دارای [۱۲۸] دستگاه قالی‌بافی در رجشمارهای ۲۵×۲۵، ۳۰×۳۰، ۴۰×۴۰، ۴۵×۴۵ میباشد
محل شعبه یزد متعلق به خود شرکت است

۳۸-شعبه مرکز

شعبه مرکز که همانطور که از اسمش پیداست در مرکز (تهران) واقع است محل آن در خیابان فردوسی ساختمان شرکت فرش است.
علاوه بر اینکه در خود شرکت دستگاه دارد در خارج از شرکت نیز فعالیت مینماید.
شعبه مرکز [حدوداً] دارای یکصد دستگاه قالیبافی در رجشمارهای ۳۰×۳۰، ۶۰×۶۰، ۷۰×۷۰ دارد


این گزارش که بخش‌های مختلفی دارد نشان می‌دهد شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۶۰ بالغ بر ۸۲۵۵ دستگاه قالی‌بافی فعال در سطح ۳۸ شعبه در سراسر کشور داشته است. مجموع تولید فرش دستباف شرکت در این سال بیش از ۲۸۰۰۰ مترمربع بوده است که با حدود ۴۶۰ پرسنل ثابت و عامل در شعب و بیش از ۱۵۰۰۰ قالیباف به انجام رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *