اخبار فرش - گفت و گو ۴ بهمن ۱۳۹۸

نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستباف تهران اعلام کرد

آموزش‌های دانش‌آموختگان فرش برای ورود به بازار فایده‌ای ندارد

یوسف صمدی بهرامی مدرس دانشگاه هنر و نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستباف تهران در برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع هنرهای دستی ایرانی اسلامی با اعلام این مطلب گفت: فرش ایرانی بدترین دوران خود را سپری می کند

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از رادیو گفت و گو یوسف صمدی بهرامی مدرس دانشگاه هنر و نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستبافت تهران در برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع هنرهای دستی ایرانی اسلامی با اظهار اینکه فرش در حال حاضر بدترین دوران خود را می گذارند گفت: فرش دستباف به ویژه فرش عشایری معرف پیشینه ایران با همه ویژگی‌های آن است.

وی با اشاره به جایگاه خاص فرش های عشایری در هنر و صنایع دستی ایران بیان کرد: رنگ و نقوش و چیدمان فرش عشایری گویای اطلاعات چندین هزار ساله اقوام ایرانی است و می‌توان با این فرش به زمان‌های گذشته سفر کرد و به تاریخ و ویژگی‌های فرهنگی و باورهای مردم صد سال قبل پی برد.

مدرس دانشگاه هنر متذکر شد: فرش ایران در همه دنیا شناخته شده است اما در حال حاضر به خاطر مشکلات فراوان اقتصادی جایگاه خود را از دست داده و نیازمند توجه ویژه است.

نائب رئیس انجمن رفوگران فرش دستباف تهران با بیان اینکه سلیقه‌های مردم درباره فرش با تاثیر از فرهنگ غرب در حال تغییر کردن است افزود: سلیقه ها در بازارهای جهانی نیز کاملاً متفاوت است و اگر این سلیقه‌های داخلی و خارجی را در نظر نگیریم کالاها به فروش نخواهند رفت.

صمدی بهرامی تصریح کرد: مافیای فرش در خارج ایران با استفاده از تبلیغات، سلیقه‌های جدیدی را ایجاد کردند و با اجرای این برنامه‌های گسترده عملاً ایران از مدار بازار خارج شده است؛ ضمن اینکه نسل جدید خارج نشین نیز اهمیتی برای سنت‌های ایران قائل نمی‌شود و همه این‌ها باعث شده که بازار فرش را در خارج کشور از دست بدهیم.

وی با اذعان به مشکلات قانون‌گذاری در حوزه فرش گفت: در حال حاضر صادرکنندگان باید ارز خود را به دولت دهند اما ارزیابی‌ها بالاتر از قیمت واقعی کالاست و این باعث بی انگیزگی صادرکنندگان به این کار می شود، یعنی خروج فرش از کشور به معنای صادرات آن نیست بلکه از فروشگاه و انباری به فروشگاه و انبار دیگری منتقل می‌شود.

صمدی در پایان این گفت و گو تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید نیروهای متخصص و با مهارت را برای ورود به بازار تربیت کنند اما متاسفانه آموزش‌های دانش‌آموختگان هیچ فایده‌ای برای ورود به بازار کار ندارد.