اخبار فرش ۲۲ آذر ۱۳۹۸

هشدار نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور

روند نزولی تقاضای فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی

نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور مشکل اصلی فرش دستباف را کم بودن متقاضی برای آن در دیگر کشورها می‌داند و معتقد است باید با تبلیغات تقاضا برای فرش دستباف ایرانی را افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از ایرنا، فرش دستباف، هنر – صنعتی است که در جای جای دنیا با نام تاجران ایرانی شناخته می‌شود، اما با آغاز تحریم‌ها دستخوش تغییراتی شد. چنانچه این کالا پس از نفت، در لیست تحریم رفت تا هرگونه راه صادرات فرش دستباف ایرانی به دیگر کشورها بسته شود.
هوشنگ فاخر در نقد سخنان اخیر فرشته دستپاک می‌گوید: رییس مرکز ملی فرش ایران بارها اعلام کرده که تحریم‌ها تاثیری بر صادرات فرش دستباف ایرانی نداشته است؛ اما باید قبول کنیم تحریم‌ها بر صادرات فرش تاثیر داشته. برخی فرش ماشینی را به عنوان فرش دستباف صادر می‌کنند. وقتی تعرفه فرش ماشینی روی این محصول نیست و از گمرک عبور می‌کند، در آمار صادرات فرش دستباف لحاظ می‌شود.
وی با بیان اینکه باید به صورت عملی به این موضوع پرداخت، افزود: چه اصراری وجود دارد که بگوییم صادرات فرش دستباف متاثر از تحریم‌ها نبوده و وضعیت صادرات آن مناسب است؟
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور با اعتقاد به اینکه باید برنامه تبلیغات برون‌مرزی برای صادرات فرش دستباف اجرا کرد، ادامه داد: برای توسعه بازار صادراتی می‌توان از تبلیغ‌گران بازار کشورهای هدف و فرش‌فروشان آن‌ها استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنان بازرگانی نمی‌توانند برای این منظور مناسب باشند، گفت: ما تنها یک محصول نداریم و رایزن بازرگانی نمی‌تواند به صورت تخصصی برای تمام محصولات بازاریابی کند. باید کار دست افراد متخصص باشد.
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور درخواست کرد که مرکز ملی فرش به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن، تجارت این موضوع را پیگیری کند.
فاخر اظهار کرد: در سال‌های گذشته دو میلیون متر فرش در بازار داخلی یعنی در بازار ۸۰ میلیون نفری به فروش می‌رفت که امسال به دلیل وضعیت اقتصادی مردم ممکن است کمتر باشد.
وی ادامه داد: اگرچه فروش فرش در کشورهای دیگر هیچگاه به اندازه ایران نخواهد شد؛ اما اگر با تبلیغات، تقاضا برای فرش ایران را بالا ببریم، می‌توانیم سالانه حدود ۱۰ میلیون متر فرش بفروشیم.
نایب رئیس اتحادیه فرش دستباف کشورمعتقد است ابتدا باید بازار ایجاد شود و سپس به فکر راه‌های رساندن محصول به کشور هدف بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *