اصول نگهداری فرش ۲۳ آذر ۱۳۹۸

دستورالعمل‌های کاربردی برای

شست‌و‌شو ، انبار و لکه برداری فرش دستباف

هر دو یا سه سال فرش خود را کنترل و در صورت نیاز آن را بشویید. دقت کنید هرقدر میزان شست و شوی فرش کمتر باشد، عمر فرش بیشتر خواهد شد و بنابراین فقط در مواقع لزوم فرش را بشویید.

شست و شو فرش دستباف

هر دو یا سه سال فرش خود را کنترل و در صورت نیاز آن را بشویید. دقت کنید هرقدر میزان شست و شوی فرش کمتر باشد، عمر فرش بیشتر خواهد شد و بنابراین فقط در مواقع لزوم فرش را بشویید. توصیه می‌شود فرش خود را برای شست و شو به قالیشویان معتبر، مانند شرکت سهامی فرش ایران و یا قالیشویان عضو اتحادیه قالیشویان، عرضه کنید. پرداخت وجه مختصر شستشو (در مقایسه با بهای کل فرش) در نگهداری سرمایه شما بسیار موثر عمل می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از شامپوی مخصوص فرش، البته با نام‌های معتبر و دارای پروانه ساخت، استفاده کنید. بهتر است برای شست و شوی خانگی از جاروهای برقی مخصوص که دارای قدرت کشش مواد خشک و مرطوب است استفاده کنید تا رطوبت درون فرش باقی نماند. پس از شستن فرش لازم است حداقل به مدت ۲ ساعت پنجره‌ها را باز گذاشته تا فرش کاملا خشک شود. اگر سطح فرش در اثر آلودگی هوا سیاه و کثیف شده باشد، بجای شست و شو کامل می‌توان به روش زیر آنرا روشویی نمود:
الف) مقدار کمی شامپو فرش را در یک ظرف آب ریخته با دست خوب به هم زده تا کف کند.
ب) با استفاده از کیسه پلی پروپیلن، فقط کف روی ظرف را برداشته و با آن سطح فرش را از سمت بالا به طرف پایین (در جهت خواب فرش) چندبار خوب روشویی می‌کنیم.
ج) با استفاده از پارچه سفید مرطوب (در جهت خواب فرش) ماده شوینده را از سطح فرش پاک می‌کنیم.
توجه: باید مراقب بود آب و مواد شوینده به عمق فرش نفوذ نکند و حتما کامل خشک شود.

انبار کردن فرش دستباف

در صورتی که لازم است فرش برای مدتی در انبار نگهداری شود، این عملیات را انجام دهید.

  1. ابتدا فرش را پشت و رو نمایید، سپس فرش را لول کرده و همزمان نوارهای کاغذی ضد بید (نگزالوت) و یا مواد ضد بید در قسمت‌های مختلف فرش قرار دهید.
  2. فرش لول شده را درون یک پارچه پنبه‌ای مانند ملحفه بپیچید.
  3. فرش را در یک جای مناسب خشک و عاری از رطوبت قرار دهید.
  4. هر شش ماه یکبار حداقل به مدت یک روز فرش از پشت و رو آفتاب داده شود.
  5. در صورتی که می‌خواهید فرش را از انبار خارج کنید و استفاده کنید، فرش را باز کنید و نفتالین باقی مانده را بردارید. به مدت لازم فرش را هوادهی کنید تا بوی نفتالین کاملا برطرف شود.

چگونه لکه‌های فرش دستباف را تمیز کنیم؟

در صورتی‌که لکه‌ای روی فرش ایجاد شود موارد زیر را انجام دهید:

  1. در صورتی که مایعات روی فرش ریخته شود، باید بلافاصله آن را با استفاده از قاشق برداشت و سپس با دستمال سفید خشک، آن را تا حد امکان خشک نمود. باید مراقبت شود زیر فرش نیز خشک شود تا باعث ایجاد کپک و پوسیدگی نشود.
  2. با استفاده از جاروبرقی، پودرها و سایر مواد خشک که روی فرش ریخته می‌شود را جمع‌آوری کنید.
  3. لکه‌برداری باید با کمال صبر و حوصله و به دور از عجله صورت بگیرد. در صورت لزوم باید عملیات را چند بار تکرار کنید.
  4. اگر محلول‌های تمیزکننده را به صورت مستقیم روی لکه بریزید، به جای رفع آلودگی آن را توسعه خواهید داد، برای این کار باید از دستمال سفید پنبه‌ای آغشته به محلول استفاده کنید.
  5. در صورتی که لازم باشد محل لکه را مرطوب کنید، به جای ریختن مستقیم آب از بطری‌هایی که آب را به صورت پودر شده می‌پاشند استفاده نمایید.
  6. برای برطرف کردن لکه از قسمت بیرونی به سمت مرکز لکه، عملیات پاک کردن را انجام دهید تا از گسترش لکه جلوگیری شود.
  7. برای عملیات لکه برداری فقط از پارچه‌های سفید استفاده شود.
  8. برای تمیز کردن محل لکه مقداری مایع ظرفشویی در یک ظرف آب ریخته و خوب به هم زده تا کف کند و از کف ایجاد شده برای تمیز کردن لکه استفاده شود.
  9. پس از لکه برداری، برای از بین بردن مواد شوینده و لکه‌بر، با استفاده از پارچه سفید مرطوب چند بار قسمت مورد نظر به طرف خواب فرش تمیز شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *