اصول نگهداری فرش ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

کمک‌های اولیه فرش دستباف

چگونه لکه‌های فرش را تمیز کنیم؟

فرش از جمله وسایل خانه است که همواره در معرض انواع لکه‌ها قرار دارد. حال اگر فرش لکه شد چه کنیم؟ برای انجام عملیات پاک کردن لکه‌های ایجاد شده بر روی فرش با این روش‌ها می‌توانید جلوی بسیاری از خسارات عمده به فرش را بگیرید.

بهتر است قبل از این که لکه به طور کامل جذب فرش شود اقدامات اشاره شده زیر روی آن صورت گیرد زیرا هرقدر لکه بیشتر روی فرش بماند برطرف کردن آن سخت‌تر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از نحوه عملکرد خود، قبل از این که روی فرش این عملیات را انجام دهید، روی یک تکه فرش یا پارچه کم ارزش آن را امتحان کنید تا از ثمربخشی آن مطمئن شوید.

لکه چای و قهوه:

بلافاصله چای را با قاشق جمع کرده و با پارچه‌ی سفیدِ مرطوب و کَف، لکه را چند بار خوب تمیز می‌کنیم. اگر سایه لکه پابرجا ماند به وسیله پارچه‌ای که با محلول آب و سرکه سفید مرطوب شده به همراه کف آن را تمیز می‌کنیم.

لکه شربت و نوشابه:

بلافاصله آن را با قاشق جمع کرده و با پارچه‌ی سفیدِ مرطوب و کَف، لکه را چند بار خوب تمیز می‌کنیم، و هربار قبل از کشیدن دستمال مقداری آب روی محل لکه اسپری می‌کنیم تا قند آن خوب شسته شود. اگر سایه لکه پابرجا ماند به وسیله پارچه‌ای که با محلول آب و سرکه سفید مرطوب شده به همراه کف آن را تمیز می‌کنیم.

لکه آدامس و شمع:

مقداری یخ درون کیسه فریزر ریخته و روی لکه قرار داده تا لکه سفت شود، سپس به دقت با پشت چاقو لکه را از فرش جدا می‌کنیم.

لکه قیر:

ابتدا لکه را با استفاده از یک کاردک یا پشت چاقو بردارید. یک کاغذ کاهی روی لکه قرار دهید و سپس با استفاده از اتوی گرم (دمای متوسط) قیر باقی مانده را بر روی کاغذ انتقال دهید. این مرحله را با کاغذ تمیز چندبار انجام دهید تا قیر کامل برداشته شود. سایه لکه را با استفاده از پارچه مرطوب و کف پاک می‌کنیم. اگر سایه همچنان پابرجا ماند به وسیله پارچه و الکل لکه را تمیز می‌کنیم.

لکه خون:

لکه را به وسیله پارچه‌ای که محلول آب سرد و صابون مرطوب شده تمیز می‌کنیم.

لکه واکس و دوده:

اضافات دوده یا واکس را برداشته، لکه را با پارچه مرطوب و کف تمیز کرده اگر سایه‌ای باقی ماند پارچه آغشته به الکل استفاده می‌کنیم.

لکه جوهر خودنویس:

مقداری ماست رقیق شده را روی لکه بریزید و سپس با استفاده از قاشق، محلول ایجاد شده را بردارید. سپس با استفاده از دستمالی که با آب و کف مرطوب شده، باقیمانده مواد را پاک کنید.

لکه جوهر خودکار:

با استفاده از اسفنج که با شیر مرطوب شده لکه را بردارید. سپس با استفاده از دستمالی که با آب و کف مرطوب شده باقیمانده مواد را برطرف کنید.

لکه آبرنگ:

با پارچه آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می‌شود.

لکه کاکائو و شکلات:

اضافات را با قاشق برداشته، با پارچه آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می‌شود.

لکه ماژیک:

با پارچه آغشته به الکل پاک می‌شود.

لکه‌های روغنی و چربی:

اضافات را با قاشق برداشته، با پارچه آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می‌شود.


البته توجه به این نکته ضروری است که این موارد صرفا به منظور انجام عملیات اولیه است و پاک کردن اصولی لکه‌های ایجاد شده باید توسط متخصصین نگهداری و مرمت فرش دستباف انجام شود.



کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *