یکی از خصوصیات منحصربهفرد قالی ایرانی تنوع در طرح و نقش آن است که در عین تنوع خصوصیات یکدستی را هم ارائه میدهند. تنوع نقوش قالی ایرانی آنقدر زیاد است که توضیح همۀ آنها ممکن نیست و در اینجا فقط به معرفی مختصر برخی از مهمترین این نقوش پرداخته میشود. طراحی فرش مجموعه عملیاتی است كه به منظور پیشبینی بافت یك فرش صورت میگیرد. این عملیات عبارتاند از: تعیین و ترسیم طرح و چارچوب اصلی و نقشمایههای آن، اندازه و چگونگی نسبت متن و حاشیه. مهمترین عامل در طراحی فرشهای مرغوب شهری تهیه نقشه است. اما نقشهای شكسته و هندسی كه اغلب به دست فرشبافان روستایی و عشایری بافته میشود اغلب به طراحی قبلی نیاز ندارد و بافندگان نقشۀ دلخواه را بر مبنای تجربهای که اندوختهاند میبافند.
نقشۀ فرش بر روی كاغذ شطرنجی كشيده میشود. کاغذ شطرنجی بر اساس رجشمار تعریف میشود و انواع مختلفی دارد. در زمان طراحی توجه به رجشمار مورد نظر اهمیت بسیاری دارد.
رجشمار: به واحد اندازهگیری و سنجش میزان تراکم گرههای قالی در فرش دستباف رجشمار میگویند. رجشمار فرش در کنار عواملی مانند مصالح به کار رفته در بافت فرش، کیفیت بافت و … از عوامل اصلی در تعیین قیمت فرش ایرانی محسوب میشود. برای تعیین رجشمار تعداد گره یا تعداد رجها را در واحد گره ذرعی محاسبه میکنند. برای روشن شدن این مطلب لازم است ابتدا تعریفی از ذرع و گره ذرعی داشته باشیم. در قدیم برای تعیین طول از واحد ذرع استفاده میکردند که در اصفهان معادل ۱۰۴ سانتیمتر و در تبریز معادل ۱۱۲ سانتیمتر و در کرمان معادل ۱۰۸ سانتیمتر است. یک شانزدهم ذرع، گره ذرعی است. بنابراین رجشمار فرش در اصفهان در هر ۵/۶ سانتیمتر و در تبریز در هر ۷ سانتیمتر و در کرمان در هر ۷۵/۶ سانتیمتر محاسبه میشود. مثلاً اگر رجشمار فرش ۶۰ باشد، بر اساس واحد اصفهان در هر ۵/۶ سانتیمتر و در واحد تبریز در هر ۷ سانتیمتر و در واحد کرمان در هر ۷۵/۶ سانتیمتر ۶۰ گره وجود دارد.
تعریف طرح: طرح عبارت است از یک پلان اصلی یا اسکلت کلی. مثل لچک ترنج، محرمات، محرابی، افشان، واگیره و …
تعریف نقشمایه: نقشمایه موتیفهایی است که طرح را به وجود میآورد. موتیف جزئیات طرح، رنگ و ترکیب نقشمایه را متفاوت میسازد. مثل شاهعباسی، بته، اسلیمی، برگ، گل فرنگ، گل گرد و …
در شناخت نقوش مناطق را به دو گونه تقسیمبندی میکنیم: مناطق شهری، روستایی و مناطق ایلیاتی، عشایری
ویژگی طرح و نقش و رنگ فرشهای عشایری ایلیاتی
مصرف رنگها معمولاً محدود است.
از رنگهای تند و متضاد استفاده میشود.
معمولاً از رجشمار ۳۰ به پایین بافته میشود و کمتر در رجشمارهای بالا میبافند.
کوچک پارچه بوده، بهویژه در اندازههای زرع و نیم، قالیچه، پردهای و کمتر از شش متری.
طرح و رنگ اکثر آنها ذهنیباف و معمولاً نقشۀ کلاسیکی (نقشۀ طراحیشده توسط طراح) ندارد.
طرح اکثر فرشها هندسی یا تلفیقی از هندسی و منحنی است.
از فرآوردههای فرش عشایری گبه، جل، سفره، نمکدان، رختخوابپیچ و پشتی است.
قالیهای روستایی
فرشهای مناطقی مثل همدان، ملایر، اراک و چهارمحال و بختیاری از عمده مناطق روستاییباف فرش ایران بودهاند. عموماً طرحها از تنوع کمتری برخوررند و یک طرح در منطقه رایج است و بر اساس آن الگوی کلی و با تغییرات جزئی در نقوش بافته میشود. تعداد رنگ زیاد نیست و ابعاد متوسط است و بهندرت فرش بزرگ پارچه بین آنها دیده میشود. البته استثنائاتی نظیر هریس وجود دارد که قالیهایی با اندازۀ ۲۰ متر مربع نیز تولید میکنند.
قالیهای شهری
قالیای که در شهرها بافته میشود ظریف است و رجشمار آن بالاست و نقشه و طرح ویژهای دارد. اندازههای قالیهای شهری از کوچکترین ابعاد تا بزرگترین آنها وجود دارد. میتوان قالی شهری را گونهای پیچیدهتر و متنوعتر از نمونۀ روستایی یا عشایری بسته به مقتضیات بازار فروش و منطقه تولید دانست که البته الزاماً دلیلی بر ارجحیت شهری بر روستایی هم نیست.
در قالیهای شهری تنوع طرح و رنگ به مراتب بیشتر از نمونههای روستایی و عشایری است. تورج ژوله معتقد است پنج شاخۀ کلی در حوزۀ فرشبافی شهری مطرح هستند. این پنج شاخه عبارتاند از مشهد، تبریز، اصفهان، کرمان و کاشان که هر کدام ویژگیهای منحصربهفردی در طرح و نقش و رنگ دارند. نقوش شهری نقوشی هستند که عموماً متصل و گرداناند. در نقوش متصل نقشمایهها با شاخهها به هم وصل میشوند.
نقوش شکسته و گردان
نقوش فرش را به صورت کلی به دو دستۀ گردان و شکسته تقسیمبندی میکنند. نقوش گردان بیشتر در طرح فرشهای شهری دیده میشود. نقوش گردان را هم به دو دستۀ کلی اسلیمیها و ختاییها دستهبندی میکنند. اسلیمی گونهای از نقش و نگار است شامل خطهای پیچیده و منحنیها و قوسهای دورانی مختلف که در فرش مناطق اصفهان جلوه و نمود زیباتری یافته است. طرحهای اسلیمی انواع گوناگون دارد: «اسلیمی ساده»، «اسلیمی توپر»، «اسلیمی توخالی»٬ «دهن اژدری»، «خرطوم فیلی»٬ «ماری» و انواع دیگر. ختایی اساساً طرحی است با نقشمایۀ گل، برگ، بوته و شاخه گل، خاصه شاخه گلهای شاهعباسی. در این نقشمایه محتوای اصلی شاخه و ساقۀ گیاهی است.
در طراحی فرش گاهی از نقوش حیوانی نیر استفاده میشود. شکارگاه، گرفت و گیر، ماهی در هم، شیری، نقوش کلهمرغی، طاووس، بز کوهی، قوچ، اسب، ماهی. پرنده و… از این جنس نقوشاند.
باید دقت داشته باشیم که نقوش شکسته را با نقوش هندسی اشتباه نگیریم. نقوش شکسته نقوشی هستند که در آنها خطوط زاویهدارند و لبههای مضرس دارند و غالباً در ترکیب خطوط نوعی بینظمی هم دیده میشود. اما نقوش هندسی یا طرح هندسی به ترکیبی موزون گفته میشود که بر اساس اصول هندسه، طراحی یا بر پایۀ اصول هندسه نقوش چیده شده باشند و همانطور که با خطوط منحنی یا مضرس است، ترکیب منظمی داشته باشد.
فرش دستباف ایران در مناطق مختلف از شهری گرفته تا کوچکترین روستاها ویژگی منحصربهفردی در طرح و نقشه دارد و تا حدودی هم این ویژگی همچنان باقی است. اما چطور میتوان از طرح و نقشه و البته رنگ به اصالت یک فرش و منطقۀ جغرافیایی آن پی برد؟
آنچه در ابتدا بینندۀ قالی را تحت تأثیر قرار میدهد و او را به مقایسهای کلی مجبور میکند، طرح و رنگ قالی است. نوع طرح، نسبت ابعاد و اشکال، بهکارگیری نوع نقوش، شیوۀ تکرار گل و برگها و واگیرهها، نوع پراکندگی شاخ و برگها و گلها در متن فرش و چرخش آنها، نسبت حاشیهها و لچکها و ترنج با هم و با متن، تعداد حاشیه، درصد استفاده از اسلیمی و ختایی، استفاده از نقشمایه یا موتیف خاص، ترکیب رنگی، تنوع رنگی، استفاده از رنگی منحصربهفرد، غلبۀ استفاده از نقوش جانوری یا گیاهی بر هم، متصل یا منفصل بودن نقوش و … همه عواملی هستند که با دقت بر آنها میتوان بین طرح و نقش فرش مناطق جغرافیایی تفاوت گذاشت و آنها را از هم تفکیک کرد.
انواع طرحهای فرش
لچک ترنج: طرحی بسیار پرکاربرد، زیبا و معروف در فرش ایران كه یادگار مكتب شاهعباسی است و در آن از لچك و ترنج به عنوان یكی از شناسههای طرح استفاده میشود.
افشان: طرحی است بدون لچك و ترنج كه برگها، گلها، ساقهها، پرندگان و حیوانات به عنوان نقشمایه سراسر متن فرش را پوشانده است.
محرابی: طرح اصلی محرابی از طرح محراب الهام گرفته شده است و تزئیناتی از قبیل قندیلها و ستونها و سرستونها و گل و برگها به آن اضافه شده است.
محرمات: نقشهای است راهراه که در طول فرش ترسیم می¬شود و عرض متن فرش را به چند ردیف تقسیم میکند و هر ردیف آن از رنگ و طرح مشخص از ابتدا تا انتهای فرش ادامه پیدا میکند.
طرحهای واگیرهای (بندی): هنگامی که جزء کوچکی از طرح در متن فرش در جهات طولی و عرضی تکرار و به وسیله قاب یا بندهایی به یکدیگر متصل شود، به طرح واگیرهای یا بندی نامیده میشود. معروفترین طرحها عبارتاند از: ماهیدرهم، بندی اسلیمی، خشتی، بندی شیر و شکری، شاخه گوزنی، دسته گلی، میناخانی و … .
طرحهای آثار باستانی و ابنیۀ اسلامی: این گروه شامل تمام طرحهایی است که از نقوش و اشکال تزئینی بناها، عمارات و کاشیکاریهای آنها گرفته شده.
طرحهای ایلی و عشایری: این طرحها را عموماً عشایر ایران میبافند و اغلب نگارهها و تزئینات طرح برگرفته از ذهن قالیبافان است. قرینگی در طرح معنایی ندارد. سادگی و عدم قرینه کاری نقوش از عوامل اصلی زیبایی طرحهای این گروه است.
طرحهای تلفیقی: این طرحها به مرور زمان و با ادغام شدن طرحهای مختلف به وجود آمده. برخی از طرحهای تلفیقی به دلیل تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند
گروههای فرعی این طرح عبارتاند از: گلدانی ختائی، گلدانی دوطرفه، گلدانی محرابی، گلدانی سراسری، گلدانی ظلالسلطان (گل و بلبل)، گلدانی حاج خاتمی، گلدانی تکراری، گلدانی لچک ترنج و گلدانی یکطرفه.