حال بد اصالت قالی کرمان

مَثَل قالی کرمان معروف است و نشان از اصالت و مرغوبیت یک کالا دارد، زیرا قالی کرمان هر بیشتر پا بخورد خوش رنگ تر میشود و البته بسیار بادوام و ماندگار است.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ وقتی تاریخ کرمان را ورق می زنیم تولید پارچه های پشمی ، کرباس ، شال و پته دوزی های چشم نواز را مشاهده می کنیم که در دیار هنرپرور کرمان تولید می شده و مشتریان فراوانی در بیرون مرزها داشته است. اما قالی دردانه کرمان، پستی و بلندی های بسیاری بخود دیده، اوج این هنر در دوران صفویه و افول آن در قاجاریه بود.

گره در کار قالی کرمان
دوران طلایی سلطان قالی ایران چند سالی است رنگ باخته و در کارش گره افتاده است، فرشی که همواره آینه تمام نمای هنر کرمان و هر تارو پودش با فرهنگ و ادبیات این مردم عجین است، اکنون به سختی نفس می کشد.
آقای شاهرخی پیرمرد ۷۰ ساله کرمانی که نسل در نسلش بافنده بوده اند می گوید : این روزها دارهای قالی در حسرت ترقص انگشتان دست قالی بافان کرمانی است ، هنری که تا ۵۰ سال پیش در هر خانه همنشین دار قالی بود و آوای دلنشین مردان و زنان نقشه خوان، از خروس خوان سحر تا قرمزی شفق عصرگاه از پشت دیوارهای خشت و گلی شهر بگوش میرسید.
پیرمرد میگوید: این هنر آرام آرام گویی فراموش می شود و دیگر نسل جوان تمایلی به ادامه شغل پدران خود ندارند که تن نیمه جان این صنعت را جان دهد .

طراحان کجایند
آقای ارجمند که از دیربار دستی برآتش تولید و فروش فرش کرمان دارد ، در بیان چیره دستی استادان کاربلد فرش کرمان در گذشته می گوید : آنها صدها طرح را ابداع و به دنیای هنر عرضه کردند ، بخوبی رنگها را می شناختند و با طراحی رنگین کمانی دیدنی از رنگها ، درکارگاههای قالی بافی کرمان شاهکارهای بی بدیلی خلق کردند.حال بد اصالت قالی کرمان
او می گوید : طرحهایی که امروز ما در بازار می بینیم رونوشت همان طرحهای ۵۰ یا ۱۰۰ سال قبل است که استادان آن زمان مطابق با ذوق و نیاز زمان خودشان طراحی کردند نه سلیقه امروز.
ارجمند اعتراف میکند که هنوز نتوانسته ایم نقشه های جدیدی به بازار عرضه کنیم و هیچ نواوری و هویت جدیدی در عرصه تولید فرش کرمان مشاهده نمی شود ؛ واین یعنی ” مرگ تدریجی یک هنر .”

رقیبان جلو افتاده اند
با این اوصاف ” قالی معروف کرمان” که زینت بخش موزه ها وگالری های معتبر جهان است از صنعت روز دنیا عقب مانده است.
آقای وزیری کارشناس فرش می گوید : نزدیک ده سال است که کشورهای چین / پاکستان / بنگلادش و اخیرا هم ترکیه با تقلید از نقشه های استادان ما فرش هایی با بافت بسیار نزدیک به قالی کرمان در رنگهای درخشان تولید و به بازار عرضه کرده اند و تقریبا بازار را بدست گرفته اند .
او معتقد است : با بکارگیری علم روز و تکنیک های رایانه ایی ، کار رقیبان ما آسان شده است ؛ از طرفی تا دو دهه قبل تمام پشم و نخ فرش ما در داخل تامین می شد اما اکنون بازار پر از الیاف خارجی بی کیفیت است که توسط دلالان وارد و با قیمت نازل فروخته می شود که ضربه مهلکی بر فرش کرمان است .ارجمند اعتراف میکند که هنوز نتوانسته ایم نقشه های جدیدی به بازار عرضه کنیم و هیچ نواوری و هویت جدیدی در عرصه تولید فرش کرمان مشاهده نمی شود ؛ واین یعنی ” مرگ تدریجی یک هنر .”

نبود زنجیره تولید و مدیریت واحد
فرش کرمان که از عرش به فرش افتاده مشکلاتش کم نیست .
رکودی که گریبانگیر این صنعت شده است ، رغبت علاقمندان و هنرمندان این عرصه را هم به نوآوری کم کرده است.
آقای سیستانی استاد دانشگاه هنرمعتقد است : برای پیشبرد صنعت قالی سرمایه گذاری نشده و نتوانسته ایم دانش را به نسل بعد انتقال دهیم ، دانشی که متاسفانه در جایی هم ثبت نشده است .
او می گوید : در هیچ بخشی از صنعت فرش دستباف رعایت زنجیره تولید را شاهد نیستیم و چند کارگاهی هم که فعال هستند ، سنتی کار می کنند و نظام هماهنگی ندارند .
آقای سیستانی از نبود موزه فرش کرمان گلایه مند است و می پرسد : نمایشگاه یا موزه فرش ما که مهد فرش دنیا بوده است کجاست ، دولتها کمترین خدمت را به صنعت بافت فرش داشته اند .

تحریم ؛ قوز بالا قوز قالی
درکنار تمام این مصائب ، مدیر اداره فرش سازمان صمت کرمان هم به تاثیرات تحریم در این باره اشاره میکند و می گوید : اولین کالایی که پارسال مورد تحریم قرار گرفت فرش بود و همین مسئله مشکلات صنعت فرش را بیشتر کرد .
آقای اسلامی به تولید ۶۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف ، سال گذشته در کرمان اشاره کرد و گفت : بیشترین تعداد قالی کرمان به امریکا صادر می شد که اکنون امکان پذیر نیست و فروشندگان با واسطه و دستی به دیگر کشورها صادر میکنند ؛ سال گذشته فقط ۳۰ میلیون دلار فرش از استان کرمان صادرشد.حال بد اصالت قالی کرمان
او یادآور می شود : پسته ؛ اولین و قالی کرمان ؛ دومین کالای پُردرآمد صادراتی استان است که سهم قابل توجهی در ارز اوری برای کشور دارد که به مرور زمان ، گره برگره درکلافی بهم پیچیده متوقف مانده است .
اگر چه اکنون شانه زنی ۴۰ هزار بافنده درگوشه وکنار استان پای دارهای قالی ، التیام گره های این هنر کهن است ، اما در سال رونق تولید توقع میرود که فرش کرمان هم کارگاه های فرش بافی کرمان رونق یابند .

فروش ویژه هفته وحدت

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، به مناسبت هفته وحدت از ۱۶ تا ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ طرح فروش ویژه فرش دستباف در فروشگاه‌های سراسر کشور شرکت اجرا می شود. علاقمندان فرش دستباف در این مدت می‌توانند با هر خرید نقدی ۱۰ درصد تخفیف بگیرند.
فروشگاه‌های شرکت سهامی فرش ایران در ۱۴ منطقه کشور با ارائه انواع فرش‌های دستباف در ابعاد مختلف پذیرای علاقمندان است.
همچنین علاقمندان می‌توانند فرش دستباف را به صورت ۱۲ تا ۱۵ ماهه بدون ضامن و کارمزد به صورت اقساطی تهیه کنند.

چرا باید فرش دستباف بخریم؟

دکترسیدمحمدمهدی میرزاامینی


فرش دستباف ایرانی کالایی است که آوازه زیبایی و کیفیت منحصر به فرد آن عالم گیر است. استادی می‌گفت اگر هر ایرانی داشتن یک ماشین بنز برایش مایه فخر است هر آلمانی داشتن یک فرش ایرانی برایش چنین حکمی را دارد. امّا چرا ما ایرانی‌ها کمتر به خرید فرش دستباف این کالای نفیس سنتی، میهنی و کاربردی خودمان توجه می‌کنیم؟
در این نوشتار سعی می‌کنیم چند اشتباه بزرگ در عدم توجه به فرش دستباف و خرید آن توسط هموطنانمان را مرور کنیم. با این حال متذکر می‌شویم که فرش دستباف ایرانی در مقایسه با بافته‌های ماشینی هرگز رقیبی ندارد.


 اشتباه اول:

عمده ترین چیزی که ایرانیان را در استفاده از فرش دستباف گمراه می‌کند قیمت این کالاست. عموماً دربین اقشار مختلف جامعه شایع است که فرش دستباف کالایی گران قیمت است که فقط عده‌ای ثروتمند و دارای تمکن مالی از عهده خرید آن بر می‌آیند و با همین تصورات کلاً دور فرش دستباف را یک خط قرمز می‌کشند و سودای خرید آن را برای وقتی میگذارند که به قول معروف پول‌دارشدند!
امّا در حقیقت این تصور تمام واقعیت نیست. فرش دستباف در عین حال که از تراز قیمتی بالاتری نسبت به سایر کفپوش‌های مصنوعی و ماشینی برخوردار است امّا با این حال دارای تنوع قیمتی بسیار مناسبی است. از قیمت‌های پایینی همچون انواع گبه‌های درشت باف و انواع بافته‌های سنتی عشایر و ایلات گرفته تا فرش‌های تمام ابریشمی ریز بافت قم و تبریز و … تنوع قیمتی زیادی وجود دارد که مطمئناً با آشنایی بیشتر متناسب با نوع کاربرد و سطح قیمت هریک از آن‌ها طیف وسیع‌تری از هموطنان هنردوست ما توان خرید فرش دستباف را خواهند داشت.

اشتباه دوم:

جوامع امروزی با سرعت هرچه بیشتر رو به سوی صنعتی شدن و تولید کالاهای مصنوعی و بشرساخته دارند که این مسئله بیش از هرچیز سلامتی جسمی انسان‌ها را با چالشی گسترده در مواجهه با این حجم از مصنوعات بشری روبرو می‌سازد. لذا در کشورهای توسعه یافته توجه به استفاده هرچه بیشتر از مواد طبیعی برای تضمین سلامتی و حرکت به سمت جامعه سبز بسیار مهم است.
در کشور ما این مسئله شاید آنگونه که باید و شاید مورد توجه خانواده‌ها نباشد. فرش از کالاهای بسیار کاربردی در خانواده ایرانی است به صورتی که خانه ایرانی را بدون فرش نمی‌توان متصور شد. فرش دستباف که از مواد طبیعی (پشم، پنبه و …) تهیه شده است می‌تواند تا حد قابل توجهی خیال ما را در استفاده از یک کفپوش پرزدار که حافظ سلامت جسم ماست راحت کند. در این صورت آن اختلاف قیمت ارزش آن را دارد که سلامتی خود را از این نظر تضمین کنیم.

اشتباه سوم:

محیط زندگی مطلوب و آرامش بخش همواره تأثیر بسزایی در سلامت روانی و تمرکز بر روی امور روزمره و کاری ما خواهد داشت. لذا طراحی و چیدمان این محیط از اهمیت بسزایی در القای این آرامش برخوردار خواهد بود. در مجموع کفپوش‌های صنعتی و ماشینیِ عموماً بی‌هویت امروزی که به وفور نیز دیده می‌شود و غالباً از سلائق زودگذر و فصلی جوامع طراحی می‌گردد و الزاماً نیز سنخیتی با فرهنگ و خواسته‌های زیبایی شناسانه ما ندارد به نحو شایسته‌ای نمی‌تواند در طراحی یک فضای دلنشین و آرامش بخش نقش چندان مثبت و موثری ایفا کند. از طرفی فرار انسان‌های مدرن و زندگی‌های ماشینی از هجمه‌ این فضاهای بی هویتِ جاری به محلی که برگرفته از فرهنگ و سنتی اصیل باشد امری غیر قابل انکار است.
فرش دستباف ایرانی یکی از آن کالاهایی است که در فراهم آوردن این فضای دلنشین و آرامش بخش قطعاً هیچ رقیبی ندارد. که خارج از مرزهای ایران این مسئله را به درستی درک نموده‌اند و وقت آن رسیده است که مردم خوش ذوق ما نیز به فرش ایرانی نگاهی مدرن داشته باشند.

اشتباه چهارم:

داشتن یک ذهن اقتصادی در سطح یک خانوار همیشه ما را به سمتی هدایت می‌کند که همواره درآمد را صرف اموری نماییم که به نسبت نیاز بیشترین کاربرد و بهره را برای ما داشته باشد. از طرفی پس انداز و سرمایه گزاری نیز بخش دیگری از فعالیت‌های یک ذهن اقتصادی در تخصیص درآمد یک خانواده می‌باشد. حال کالایی کاربردی را در نظر بگیریم که در عین حال یک سرمایه نیز باشد. نمونه بارز چنین کالایی طلاست. خانم‌ها برای زینت خود عموماً جواهرآلات مختلفی استفاده می‌نمایند که در صورت نیاز با اندک اختلاف قیمتی حال چه بیشتر یا کمتر حداقل به اصل سرمایه خود می‌رسند. یعنی کالایی که همیشه به پول نقد نزدیک است. البته طلا و جواهر از کالاهای ضروری یک زندگی و یا یک خانواده محسوب نمی‌شود.
حال فرش (دستباف یا ماشینی) را در نظر بگیریم. یک نیاز ضروری هر خانواده ایرانی است. پس اگر ما بتوانیم این نیاز ضروری را طوری تأمین نماییم که به نحوی یک سرمایه گذاری هم محسوب شود یعنی ما با یک تیر دو هدف را نشانه رفته‌ایم. در این شرایط اگر ما به بهایی کمتر فرشی ماشینی را تهیه کنیم در اصل سرمایه‌ای در منزل نداریم و صرفاً نیاز کاربردی ما -آن هم در سطح معمولی- رفع می‌گردد؛ ولی اگر به جای آن با همان هزینه یا بیشتر نمونه دستباف آن را داشته باشیم پس از مدتی اگر نیاز به آن پول داشتیم و یا حتی اگر خواستیم تغییر دکوراسیون بدهیم ضرر زیادی متوجه سرمایه ما نخواهد شد و با کمترین هزینه به خواسته خود می‌رسیم. پس اگر یک تیر و دو هدف داریم فرش دستباف گزینه‌ای بی رقیب است.

اشتباه پنجم:

کشورهای توسعه یافته امروزه با تمام پیشرفت علمی و تکنولوژیکی که داشته‌اند امروزه با هزینه‌های کلان قصد دارند فرهنگ و تمدن خود را با تمام مشکلاتش از زیر خروارها خاک بیرون ‌آورند و آن را ارج نهند و به آن افتخار ‌کنند. حتی گاهی اوقات پا را فراتر نهاده و فرهنگ سایر اقوام و ملل را با هزینه‌های هنگفت برای خود جعل می‌کنند. این در حالی است که ایران عزیز ما دارای فرهنگ و تمدنی شهره عام و خاص است. و از نمونه‌های زنده، پویا و اصیل این فرهنگ که پس از هزاران سال به نسل امروز رسیده فرش دستباف است که امروزه خود همچون درختی پربار در جای جای جهان سایه افکنده؛ که متاسفانه آنگونه که باید و شاید در داخل کشور مورد حمایت مصرف کنندگان داخلی قرار نمی‌گیرد و احتمال اینکه با این جریان دستخوش سلائق بیگانگان گردد و از مسیر اصیل خود منحرف گردد بسیار است.
لذا ما می‌توانیم با خرید هرتخته فرش دستباف ایرانی در زنده نگه داشتن این فرهنگ اصیل ایرانی نقش موثری داشته باشیم. تا بدین وسیله همچنان که این فرهنگ زنده به ما رسیده است ریشه‌دار تر از قبل به آیندگان برسد و فرهنگ ایران و ایرانی با صلابت‌تر از گذشته مایه مباهات و فخر ما باشد.

بیش از ۸۰ سال همراه شما بودیم

سیزدهمین نمایشگاه تخصصی و کشوری فرش دستباف یزد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، در این نمایشگاه بیش از ۵۰ تولیدکننده و فعال حوزه فرش ، محصولات خود را در زمینه فرش دستباف ، قالی ، قالیچه، تابلو فرش، گلیم و جاجیم عرضه کردند. صنعتگران حوزه فرش کشور در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را در زمینه طراحی و نقش فرض دستباف به نمایش گذاشتند.

مدیر عامل نمایشگاه‌های بین المللی و تجاری یزد گفت: بیش از ۵۰ مشارکت کننده از استان‌های یزد، تهران، آذربایجان، زنجان، گلستان، اصفهان، کاشان و گیلان محصولات تولیدی خود را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.

بوستانی اظهار امیدواری کرد ، با برگزاری هر چه بیشتر نمایشگاه‌های مشابه در یزد شاهد رونق اقتصادی ، اشتغال زایی و توسعه صادرات در استان باشیم.
افزایش صادارت در کنار فروش داخلی ، معرفی ظرفیت‌های این بخش ، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی و ایجاد فضای رقابتی میان تولید کنندگان برای ارتقای کیفیت از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

این نمایشگاه تا ۱۸ بهمن ماه از ساعت ۱۵ الی ۲۱ برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

ساختمان شرکت سهامی فرش ایران

ساختمان شرکت سهامی فرش ایران

ساختمان شرکت سهامی فرش ایران عمارتی است که میان سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۰ در خیابان فردوسی در مرکز شهر تهران ساخته شد. این ساختمان بخشی از دارایی‌های بسیار یکی از بازرگانان نیکوکار زرتشتی به نام ارباب جمشید بوده است. این مالکیت با سنگ‌نبشته روی یکی از ستون‌های ساختمان تأیید می‌گردد. در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی فرش ایران با دستور دولت وقت با هدف تولید، طراحی و پژوهش در زمینه فرش دستباف، در همین عمارت بنیادگذاری و آغاز به کار کرد.

پیشینه

ساختمان کنونی شرکت فرش ایران به همراه بخش بزرگی از باغ روبروی آن (سفارت کنونی روسیه) بخشی از مرکز تجارتخانه و انبار ارباب جمشید بوده است. پس از پایه‌گذاری شرکت انگلیسی تولیدکننده قالی شرق (O.C.M ORIENTAL CARPET MANUFACTUR) این ساختمان به خانواده پیرنیا واگذار گردید. در دوره رضاشاه شرکت انگلیسی تولیدکننده قالی شرق (O.C.M) فروپاشید و دارایی‌های آن به شرکت سهامی فرش ایران واگذار شد و سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ این ساختمان به اجاره شرکت فرش در آمد که سرانجام در دهه پنجاه خورشیدی توسط این شرکت خریداری شد.نوع بنا: اداری
سال‌های مرمت: ۱۳۸۴
دیرینگی: پهلوی اول
دورهٔ ساخت اثر: رضاشاه
بانی اثر: ارباب جمشید
مالک فعلی اثر: شرکت سهامی فرش ایران
  تا سال ۱۳۵۴ این ساختمان به عنوان بنای اداری مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و پس از جابجایی تشکیلات اداری به ساختمان خیابان خردمند، این ساختمان به نمایشگاه و فروشگاه تبدیل شد. در سال‌های جنگ وو به دلیل بمباران هوایی عراق در پیرامونن این ساختمان دیوارها رفته رفته ترک برداشته و به حالتی نیمه‌ویران گرفتند. از این رو طبقه دوم ساختمان دیگر قابل استفاده نبود تا این که در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ این ساختمان بازسازی و بهسازی شد.

معماری

این ساختمان که در سال‌های پایانی دوره قاجار پایه‌گذاری شد، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی در آن دوره است. معماری این ساختمان با الهام از معماری هخامنشی و نیز معماری ساسانی و با بهره گرفتن از عناصر معماری آن دوره همانند ستون‌ها و سرستون‌های هخامنشی، پرهای هخامنشی، شیرهای بالدار، نیلوفرهای هخامنشی، تاج خروسی‌ها و … طراحی و ساخته شده است.
روی یکی از ستون‌های این ساختمان، سنگ‌نبشته‌ای وجود دارد که بانی و معمار این ساختمان را روی آن تراشیده است: «حسب‌الفرمایش عمده‌التجار ارباب جمشید عمل … .» که شوربختانه نام معمار آن آشکار نیست.

بازسازی

این ساختمان در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بازسازی و مرمت شد. نخست سازه این ساختمان که خشت و گلی بود ترمیم شد. و آن گاه نمای ظاهری و پیکره ساختمان با وجود فرسایش بسیار در گذر روزگاران هنوز چندان از میان نرفته بود. از این رو عناصر و اجزای معماری آن همچون نمای آجری، ستون‌ها، سرستون‌ها و زیرستون‌ها بهسازی شدند. در و پنجره‌های چوبی پوسیده و آسیب دیده با همان طرح بازسازی در جای خود گذاشته شدند. بدین سان نمای بیرونی همچنان نگهداشته شد. با زدودن لایه‌های گچ از ستون‌ها در تالارها دورنی، رویه سنگی آنها پیدا شد که همسان با طراحی ستون‌های نمای بیرونی بودند.


شرکت سهامی فرش ایران برای تکمیل آرشیو خود از تمامی علاقمندان که اطلاعات تازه‌ای در قالب عکس، فیلم و یاداشت در مورد ساختمان شرکت سهامی فرش ایران دارند دعوت به همکاری در این زمینه میکند.

تجلیل از پیشکسوت شرکت سهامی فرش ایران

از استاد محسن محسنی پیشکسوت شرکت سهامی فرش ایران در آیین ویژه ای تجلیل و قدردانی می شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، آیین بزرگداشت سه تن از اساتید فرش دستباف ایران، خانم شیرین صور اسرافیل و آقایان محسن محسنی و احمد دانشگر یک شنبه ۱۹ آبان با همکاری مرکز ملی فرش دستباف ایران، پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گروه هنر شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.
سخنرانان این آیین خانم فرشته دستپاک، دکتر بهروز عمرانی، دکتر سید عبدالمجید شریف زاده، دکتر بیژن اربابی و اساتید شیرین صوراسرافیل، محسن محسنی و احمد دانشگر می باشند.


زمان: یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰
نشانی: تهران، خیابان سئول، سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه بین المللی تهران