روش استفاده از فرش دستباف قدیمی در دکوراسیون

اگر به داشتن فرش‌های اصیل و تزیین دکور خانه یا محل کار با آن‌ها علاقه‌مند هستید، به کمی خلاقیت نیاز دارید تا بخش‌­های مختلف را با فرش‌های دستباف بیارایید و از نتیجه تزئین با دستبافته‌های ایرانی خود، لذت ببرید. در ادامه چند پیشنهاد برایتان داریم.

از سلیقه و سبک شخصیتان لذت ببرید

دکوراسیون خانه، ترکیبی از سبک وسایل و نحوه قرارگیری آنهاست. برخی از اشیاء، نقش مهم‌تری در چیدمان ایفا می‌کنند و استفاده از آنها، به ویژه در مهم­ترین بخش‌­های فضاهای داخلی، تغییر قابل توجهی در حس و حال فضا بوجود می‌آورند. دلیل این نقش کلیدی‌تر، علاوه بر اندازه، رنگ، فرم و سبک آنها، ناشی از سلیقه و ارزش‌های فردی هر شخص و احساسات و یادگارهایی است که از طریق آن اشیاء بیان و تقویت می‌شوند. فرش دستباف ایرانی که دارای سبک‌های گوناگون است، یکی از جمله مهم‌ترین وسایل کاربردی و تریینی است که هویت دکوراسیون را می‌سازد و هر فضای دکوراتیوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرش دستباف در هر سبکی که باشد، این قابلیت را دارد که در تزیین خانه و دیگر فضاهای مورد نظرتان، یکنواختی و یا مرکز توجه ایجاد کند. گرچه برقراری ارتباط و هماهنگی بین فضاها، از طریق سبک، کلیت منسجمی به دکوراسیون شما می‌بخشد، ولی فرش‌های ایرانی در هر سبک یا منطقه‌ای که طراحی شده باشند، معمولاً دارای پالت رنگ ویژه‌ای هستند و می‌توانند به عنوان الگویی برای برجسته کردن و یا ایجاد یکنواختی، در رنگ و طراحی خانه به کار روند. اگر مایل هستید دکوراسیون یکنواختی داشته باشید، استفاده از سبک و رنگ‌های یکسان، چالش کمتری برایتان خواهد داشت. از سوی دیگر، سبک‌ها و پالت‌های رنگی متفاوت، شخصیت و هیجان خاصی به فضاهایتان می‌بخشد و این ممکن است همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. به طور کلی افزودن فرش‌های پر نقش و نگار به فضاهایی که دارای تزئینات کمی در مبلمان و دیوار‌ها هستند و استفاده از فرش‌های ساده‌تر برای فضاهایی با چیدمان شلوغتر، انتخاب خوبی است.

شرایط فرش را در نظر بگیرید

برای استفاده از فرش در هر جایی، سلامت فرش را در نظر بگیرید. بسیار مهم است که قدمت، وضعیت و نوع فرش‌تان را مورد توجه قرار دهید و بر آن اساس محل قرار دادنش را تعین کنید. برای مثال: فرش‌های پشمی، در جاهای شلوغ و در برابر لکه‌ها بیشتر دوام می‌آورند. همچنین استفاده از فرش‌های ابریشمی، بسیار ظریف و کهنه‌ در جاهایی مثل راهروها و ورودی خانه‌ها که مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمدی هستند، انتخاب خوبی نیست. به جای آن بهتر است در بخش‌هایی مانند: سالن پذیرایی، اتاق جلسات و گفتگو، اتاق خواب و اتاق کار، از چنین فرش‌هایی استفاده کنید.

سهم بزرگ فرش‌های کوچک در دکوراسیون را نادیده نگیرید

قطعه فرش‌های کوچک، انتخاب بسیار خوبی برای تزیین هر فضای دکوراتیوی به شمار می‌آیند. آن‌ها را می‌توان در ورودی‌ها، راهرو‌ها، اطراف تخت و میز، روی دیوار، جلوی کمد‌ها و گاهی به عنوان پوشش تخت، رومیزی و روی مبلمان و یا به عنوان دیوارپوش و یا در فضاهای باز محیط به کار برد. شما می‌توانید تنها با افزودن یک دستبافته روی صندلی، مبلمان و یا تختخواب خود، عنصر بصری جدیدی را به اتاق اضافه کنید، گوشه‌ی دنج و چشم نواز بسازید، بدون اینکه نیازی به تغییر اساسی در دکوراسیون داشته باشید. طبیعی است که انتظار داریم، فرش‌ها و قالی‌های بسیار زیبای ایرانی، در چیدمان‌ فضای ما به خوبی جلوه کنند. به این منظور، استفاده از میزهای شیشه‌ای انتخاب مناسبی است. در غیر اینصورت، چنانچه میز شما بزرگ است، به ویژه وقتی به دلیل جنس میز، فرش زیر آن نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید فرش را در اطراف میز یا روی آن هم پهن کنید. این روش سال‌ها در اروپا رایج بوده است. این رویکرد تزئینی، می‌تواند راهی عملی برای محافظت بیشتر از مبلمانتان باشد. همچنین اگر میز کهنه یا فرسوده‌ای دارید، انداختن یک قطعه فرش روی آن ضمن پوشاندن میز، جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد. علاوه بر این موارد، استفاده فرش‌ها به صورت لایه‌بندی روی یکدیگر، ظاهر جدید و جالبی به چیدمان شما می‌دهد.

از فرش دستباف روی دیوار استفاده کنید

فرش‌های دستباف ایرانی که در شرق و برای روی زمین بافته شده‌اند، در غرب بیش از آنکه به روش سنتی‌اش، روی زمین نشان داده شود، بر دیوار‌ها آویخته شده است. این مورد در اسناد تصویری، از جمله در آثار نقاشان نام‌آور جهان ثبت شده است. همچنین فرش‌ها، نقش تزیین در مراسم‌های مهم را بر عهده داشته و با آویختنش به جایی، به آن قسمت توجه داده می‎شده است. بسیاری از مهم‌ترین عکس‌های تاریخی ایرانیان، افراد را ایستاده یا نشسته بر فرش، نشان می‌دهد و در برخی موارد هم شبیه رسمی که در اروپا رایج است، در پشت سر افراد آویخته شده است. شما هم می‌توانید بر اساس این سنتِ همچنان محبوب،  فرش‌های دستباف به ویژه نمونه‌های قدیمی را به عنوان اثر هنری، روی دیوار‌ها آویزان کنید.

این دستبافته‌ها با ویژگی‌‌هایی که دارند، به اتاق‌های شما رنگ، گرما و حس و حالی که متناسب با آنچه در سبک تزئینی‌شان است می‌افزایند. شما می‌توانید فرشی در رنگ یا سبک چیدمان خود و یا متضاد با آن را انتخاب کنید و در هر صورت شاهد نتیجه شگفت انگیز آن باشید. چنانچه فرشی که به دیوار می‌آویزید در همان سبک چیدمان‌تان باشد، هماهنگی و یکپارچگی بیشتری به اتاق می‌بخشد و  به عبارتی فضاهایتان را به هم گره می‌زند. اما در صورتی که بخواهید، می‌توانید با انتخاب فرشی که در سبک، رنگ و یا هر دو مورد متفاوت است، کمی چاشنی به حس و حال اتاقتان اضافه کنید و آن را از یکنواختی درآورید، فضاهای جدا بوجود بیاورید، یا قسمتی از فضایتان را برجسته‌ کنید.  برای آویختن فرش، راهنمای نصب فرش روی دیوار را مطالعه کنید. در هر صورت بهتر است به پشت فرش، آستر پارچه‌ای بدوزید. این کار تا حد زیادی از آسیب فرش نیز جلوگیری می‌کند.

در این مطلب برای کمک به شما در تزیین خانه با فرش دستباف قدیمی، نکاتی را به اشتراک گذاشتیم. شما می‌توانید با حضور در حراج‌های هفتگی شرکت سهامی فرش ایران، چند قطعه ارزشمند قدیمی تهیه کنید و به خانه ببرید.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

شکوه فرش‌های ایرانی

اعتبار بسیاری از نمایشگاه‌های فرش دستباف در غرب، از گذشته تاکنون، به کتب و کاتالوگ‌هایی است که درباره فرش‌های آن نمایشگاه یا رویداد نوشته می‌شود. اروین گانس رودین کتاب «شکوه فرش‌های ایرانی» را در ۱۹۷۸ به سفارش دربار با اهداف تبلیغاتی و در آستانه گشایش موزه فرش ایران (۲۲ بهمن ۱۳۵۶) در ۵۶۶ صفحه نوشت.

این کتاب واپسین کتابی است که مشخصاً درباره فرش‌ ایران به حمایت دولت ایران و به‌دست خاورشناسان نوشته شده است. رودین در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «فرش‌بافی، هنر عامیانه‌ای است که در بسیاری از تمدن‌های جهان رایج است، اما در هیچ کجا به‌اندازه ایران به اصالت، زیبایی و پیشرفت فنی دست نیافته است. برای سده‌ها فرش در فرهنگ و همچنین صنعت ایرانی نقشی محوری داشته است».

پژوهش درباره‌ فرش‌هاى دستباف شرقى همواره با پشتیبانی یا عدم پشتیبانی حكومت از پژوهشگران قوت و ضعف داشته است. پس از انقلاب تمرکز بر سویه‌های تجاری فرش بیش از سویه‌های هنری آن بود و تصور بر این بود که بدون تبلیغات گسترده بر بخش هنری می‌توان در بخش صنعت فرش توفیق یافت و بازارهای جهانی را حفظ کرد؛ بنابراین از کمیت پژوهش‌هایی که زیر نظر پژوهشگران پرآوازه جهان که تأثیری بسیار در مجامع بین‌المللی داشتند کاسته شد.

با شروع جنگ و اوج‌گیری تبلیغات ایران‌هراسانه، فرش‌شناسان کمتر به ایران آمدند و مطالب اندکی نیز درباره فرش ایرانی نوشته و منتشر شد. فرش‌‌پژوهان سرشناس جهان نیز جذب دیگر مراکز پشتیبان چون ترکیه، آذربایجان، هند و در این اواخر کویت و قطر شدند.

شوربختانه در داخل کشور نیز بیشتر برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه‌های فرش دستباف متوقف شده یا به حداقل رسیده است و جنبه‌های تجاری در اولویت قرار گرفته‌اند. درصورتی‌که هنر و صنعت فرش، هم‌بستگی دارند و در کنار هم رشد می‌کنند. بی‌توجهی به هر کدام، به‌سوی دیگر آسیب می‌زند.

دکتر داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز

در حراج هجدهم ۱۹۹ متر فرش دستباف فروخته شد


آنچه در حراج هجدهم گذشت

هجدهمین جلسه حراج فرش دستباف کهنه در ۵۶ نوبت برگزار شد و فرش‌های عرضه شده در ۳۵ نوبت فروخته شدند. مجموعا در این جلسه ۳۴۰ مترمربع (۸۷ تخته) انواع دستبافته‌های سنتی به سالن حراج آمد که از این بین ۱۹۹ مترمربع (۵۳ تخته) فروخته شدند.

در ۴ نوبت از حراج هجدهم فرش‌های عرضه شده به قیمت‌هایی بیش از دوبرابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در این جلسه به صورت میانگین ۳۱ درصد بود.

ترین‌های حراج هجدهم

بیشترین قیمت پایه حراج هجدهم متعلق به یک تخته قالی شش متری تبریز به مبلغ ۴۰ میلیون تومان بود که مشتری‌ای نداشت و فروخته نشد. پایین‌ترین قیمت پایه هم مربوط به دو تخته گلیم به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بود که فروخته نشد و به انبار حراج بازگشت.


درخشش شرکت فرش در نمایشگاه بیست و نهم

بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با مشارکت فعال شرکت فرش پس از هفت روز تلاش فعالان، کنشگران و علاقمندان فرش دستباف ایران، یکشنبه ششم شهریور ماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه شرکت فرش که حضور متفاوتی را تجربه می‌کرد به عنوان غرفه برگزیده انتخاب شد.


به مناسبت برگزاری این نمایشگاه و برای رفاه حال بیشتر مشتریان، شرکت فرش ایران در تمامی فروشگاه‌های خود تا یازدهم شهریورماه طرح فروش ویژه اجرا می‌کند. در این طرح شما می‌توانید تا سقف ۲۰ درصد مبلغ خرید فرش هدیه بگیرید و یا ۱۰ درصد، تخفیف نقدی دریافت کنید.
لازم به توضیح است که سقف تخفیف برای فرش‌های تبریز ۵ درصد است. همچنین شرایط فروش کالایی با تخفیف ۲۰ درصدی تنها در فروشگاه مرکزی (فردوسی) اجرا می‌شود.

برای بهره‌مندی از تخفیف در خرید اینترنتی کد تخفیف FAIR29 را در زمان ثبت سفارش وارد کنید.

نشست گروه رنگرزی انجمن علمى فرش ايران برگزار شد

در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، نشست گروه رنگرزی انجمن علمى فرش ايران با حضور مديركل دفتر نساجى وزارت صمت، معاونت‌هاى امور توليد، تحقيق و ترويج مركز ملى فرش ايران، روز پنج‌شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ بین ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن ۳۵ برگزار شد.

اين نشست با حضور نمایندگان صنايع رنگرزى پشم و ابريشم، رنگرزان، پژوهشگران و اساتيد دانشگاهى حوزه فرش دستباف، به بيان مشكلات فعالين اين هنر صنعت و ارايه راهكارها با هدف رفع موانع اشتغال و ارتقاء كيفیت محصولات واحدهاى رنگرزى سنتى و صنعتى فرش دستباف پرداخت.

تفكيك تعرفه مواد اوليه مصرفى، تامين سرمايه در گردش برای تامين مواد اوليه و ماشين آلات خطوط توليدى و نيز اجرايى شدن استانداردهاى تدوين شده از جمله مهمترين درخواست‌هاى فعالين اين بخش بود.

دكتر محسن گرجى مديركل دفتر نساجى وزارت صمت ضمن تاكيد بر پيگيرى مسائل اين حوزه از طريق تشكل‌هاى علمى و مردمى نظير انجمن علمى فرش ايران، آمادگى دفتر نساجى وزارت صمت را جهت مساعدت كامل با همكارى مركز ملى فرش ايران، اعلام نمود.

دکتر مهدی سوهانگیر مدير گروه رنگرزى انجمن علمى فرش ايران،  ضمن تشكر از حضور فعال تلاشگران اين حوزه، بر آمادگى اعضاى دانشگاهى، پژوهشى و صنعتى اين انجمن، جهت پشتيبانى خدمات تخصصي به منظور بهبود مستمر كيفیت فرآيند رنگرزي فرش دستباف، تاكيد كرد.


مردم از فرش‌های دستباف شرقی چه می‌خواهند؟

صبحانه در هانوفر

سال‌ها پیش از مرگ معمر قذافی با دلال فرشی هم‌سفر شده بودم اهل لیبی که در اروپا و غرب و شرق آسیا فرش‌های عتیقه می‌خرید و می‌فروخت. هر دو به مناسبت نمایشگاه دموتکس در هانوفر بودیم. نمایشگاه دموتکس ژانویه هر سال برگزار می‌شود و هزاران نفر را از سراسر جهان به‌سوی خود می‌کشاند. بیشتر هتل‌های این شهر به مناسب برگزاری دموتکس پر هستند و بازدیدکنندگان گاه ناچار می‌شوند که در متل‌ها اتاق بگیرند و خب این نکته سبب آشنایی‌های اتفاقی هم می‌شود. من با این دلال لیبیایی که نامش عبدالصمد بود در رستوران متل آشنا شدم. میز با مهمان‌نوازی تمام چیده شده بود. نان، کره، مربا و عسل، بشقاب ژامبون، سالامی و پنیرهای گوناگون، تخم‌مرغ آب‌پز، پرتقال، سیب و تکه‌های کیوی و برای دسر مجموعه‌ای از شیرینی‌ها.

نور کم‌سوی اوایل ژانویه روی میز افتاده بود و ما یک گوشه پرنور و پاک نشستیم. عبدالصمد و من به‌سادگی هم‌سخن شدیم. گرچه او از لیبی می‌آمد و من از انگلیس با دو فرهنگ گوناگون، اما فرش ما را به هم پیوند می‌داد و البته یک صبحانه خوب. عبدالصمد سخنور خوبی بود و همه سخنانش را با لبخندی نقطه‌گذاری می‌کرد. سپس اندکی صبر می‌کرد که نظر مرا بداند و اگر سخنی نداشتم او باز ادامه می‌داد. جهان‌دیده بود و تجربیاتی شنیدنی داشت. چون می‌دانست من هم برای دیدن دموتکس به هانوفر آمده‌ام پرسید: «آقای مارتین! به نظر شما مردم از فرش‌های دستباف شرقی چه می‌خواهند؟» پرسش گنگ بود. عبدالصمد متوجه این نکته شد و خودش پاسخ داد: «چیزهای متفاوتی می‌خواهند. بسته به اینکه اهل کجا باشند سلیقه آنها در انتخاب فرش دستباف فرق می‌کند». لبخند زد: «فرانسوی‌ها، ایتالیایی‌ها و اسپانیایی‌ها به دنبال غلط‌بافی و نقص در فرش‌های دستباف هستند. آنان می‌خواهند ببینند که بافنده در کجا نقشی را اشتباه بافته یا رنگش تمام شده و کلاف دیگری را که کمی رنگی متفاوت داشته به کار گرفته است یا حتی به دنبال گره‌های اشتباه می‌گردند و اگر آنها را پیدا کنند رضایت می‌یابند و حس دستباف بودن و کار دست را از این نکته‌های می‌گیرند و لذت می‌برند. پاریسی‌ها دوست دارند برای فرش‌های خانه خود داستانی داشته باشند. هرچه داستان دراماتیک‌تر باشد فرش ارزش بیشتری پیدا می‌کند. پاریسی‌ها به خود می‌بالند و چه چیزی به‌اندازه غلط‌بافی می‌تواند قوه تخیل بیننده را برانگیزاند؟» با صدای بلند خندید: «اصلاً فرش‌فروشی‌های لوکس و گران‌قیمت پاریس فرش‌های دستباف روستایی و عشایری نمی‌فروشند، آنها تخیلات بلندپروازانه و داستان می‌فروشند».

من البته فکر می‌کنم سخن عبدالصمد کمی اغراق‌آمیز بود اما آن‌قدر فریبنده سخن می‌گفت که نمی‌توانستم با او سروکله بزنم. به میز صبحانه کاملی که روبرویش بود نگاه کرد و گفت: «آلمانی‌ها به دنبال کمال فنی هستند. برلینی‌ها کاری ظریف را می‌پسندند که به کمالی اعلا رسیده و هزینه چنین ظرافتی را هم می‌پردازند و دوست ندارند داستان‌هایی را بشنوند که گاهی بهانه‌ای برای اشتباهات بافنده به نظر می‌رسد». دلال لیبیایی که سرتاسر جهان را گشته بود، به‌وضوح چیزی از طبیعت انسان می‌دانست. یک فنجان چای سیاه پررنگ برای خودش ریخت، سپس ادامه داد: «خریداران عرب، روس و بلغاری بیشتر از هر جای دیگر جهان به دنبال فرش‌های گران‌قیمت هستند و فرش‌های بزرگ‌پارچه را برای پر کردن سالن‌های بزرگ می‌خرند. رنگ موردعلاقه آنان سیاه و طلایی است».

نمی‌دانم آیا عبدالصمد با دانستن و به‌کارگرفتن همین فرمول‌ها ثروتمند شده بود یا نه؟ او کت‌وشلواری خاکستری دوخت ایتالیا و کفش‌های واکس‌خورده پوشیده بود. شیک‌پوش بود و رفتارش بی‌عیب‌ونقص و مؤدبانه. پرسیدم: «اوضاع در لیبی چگونه است؟» بالاخره آدم هر روز به تاجری لیبیایی برنمی‌خورد. گفت: «من فقط طرابلس را می‌شناسم و آسمان پرستاره‌اش را که بر فراز شن‌های تاریک بیابان می‌درخشند. برای اهالی لیبی همین زیباست!» شگفت‌زده بودم که بدانم او برای خرید چه فرشی به هانوفر آمده است. آنجا از ایران، ترکیه، چین، هندوستان و پاکستان فرش بود. او می‌خواست چه فرشی بخرد؟ پرسیدم: «به یاد داری اولین فرشی که خریدی چه بود؟» گفت: «یک فرش دستباف ایرانی بود با تصویر بزم خیامی. در حاشیه فرش نیز چند رباعی از عمر خیام بافته شده بود. این فرش را به طرابلس بردم و پشت ویترین که گذاشتم مردم مات و مبهوت مانده بودند. مردم ناگهان می‌ایستادند یا ماشینشان را نگه می‌داشتند که بیایند و فرش را از نزدیک‌تر ببینند. هیچ‌کس نمی‌توانست باور کند که این فرش، دستباف است». پرسیدم: «به یاد داری کدام بیت از خیام در حاشیه فرش بافته شده بود؟» گفت: «بله. از دوستی ایرانی برای خواندن رباعی‌ها کمک گرفته بودم و او معادل رباعیات را از روی نسخه فیتز جرالد برایم فرستاد و این بیت را به یاد دارم:

از آمدن و رفتن ما سودی کو                   وز تار امید عمر ما پودی کو

در چنبر چرخ جان چندین پاکان               می‌سوزد و خاک می‌شود دودی کو».

پس از سقوط طرابلس و مرگ قذافی دیگر خبری از عبدالصمد ندارم.


نویسنده: آرتور مارتین
ترجمه: داود شادلو

حمایت از فرش دستباف دستور کار ماست

همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران جلسه مشترک اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید امین جوادی رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه اعتباری ملل و همچنین دکتر غفور خرامهر مدیر عامل گروه توسعه اقتصاد ملل در محل پاویون اتحادیه در سالن ۴۴ (خلیج فارس) نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

یکی از کارکردهای نمایشگاه‌های تجاری مراودات مابین گروه‌ها و افراد حقیقی یا حقوقی است، در این راستا نمایشگاه فرش دستباف ایران نیز چنین کاربردی را در بین فعالین فرش دستباف ایران دارد. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران که قدیمی‌ترین اتحادیه صنف فرش دستباف کشور است و یکی از تاثیرگذارترین این اتحادیه‌هاست همواره در پی مراودات برای تقویت و توسعه زمینه‌های تجاری خود در جهت پیشبرد شرایط بهینه برای اعضای اتحادیه بوده است. از این رو در جلسه‌ای مشترک با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید امین جوادی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره موسسه اعتباری ملل و جناب آقای دکتر غفور خرامهر مدیرعامل گروه توسعه اقتصاد ملل و جناب آقای مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در پاویون اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران برگزار و در خصوص مسائل روز فرش ایران و زمینه‌های همکاری مشترک بحث و تبادل نظر انجام شد.

لازم به توضیح است که شرکت سهامی فرش ایران سال ۱۳۹۲ طبق اصل ۴۴ قانون اساسی کشور به بخش خصوصی واگذار شد. موسسه اعتباری ملل به عنوان  مالک شرکت فرش ایران در پی آن است با ایجاد رویکردی نوین آثاری اصیل و در عین حال متفاوت از گذشته را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند. از این رو اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان فرش دستباف ایران با دعوت از اعضای هیئت رئیسه موسسه اعتباری ملل در پی رایزنی‌های تجاری جهت ایجاد هماهنگی‌های مورد نظر بوده است تا در ادامه گام‌های نخست همکاری‌های مشترک شکل بگیرد.


بیجار و ترکمن صدرنشین حراج هفدهم


آنچه در حراج هفدهم گذشت

آخرین حراج مردادماه ۱۴۰۱ در حالی برگزار شد که رکورددار کمترین رشد قیمت در بین حراج‌های گذشته است. در این حراج بیشتر فرش‌های عرضه شده با یک یا دو چوب بالاتر فروخته شدند به شکلی که به صورت میانگین رشد قیمت فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه ۱۳ درصد بود. حراج هفدهم در ۶۲ نوبت و باعرضه ۱۱۵ تخته فرش به مساحت ۲۹۱ متر مربع برگزار شد که فرش‌های عرضه شده در ۳۸ نوبت به تعداد ۷۳ تخته فرش و مساحت  ۱۴۴ متر مربع فروخته شدند.

ترین‌های حراج هفدهم

فرش‌های عرضه شده در دو نوبت حراج هفدهم به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. در نوبت اول حراج هفدهم یک تخته ذرع و نیم ترکمن با قیمت پایه ۸۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و با رشد ۱۱۳ درصدی به قیمت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد. در نوبت نهم این جلسه هم یک تخته ذرع و نیم بیجار با قیمت پایه ۱ میلیون و ۲۰۰ به سالن حراج آمد و نهایتا با قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد. تا تنها فرش‌های دوبرابری حراج هفدهم باشند.

بالاترین قیمت پایه و فروخته شده حراج هفدهم هم به یک تخته قالیچه تبریز رسید. این قالیچه تبریز با قیمت پایه ۲۰ میلیون تومان به سالن حراج آمد و نهایتا با قیمت ۲۳ میلیون تومان فروخته شد تا رکورددار بالاترین قیمت حراج هفدهم باشد.


دوره‌های آموزشی بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف

به همت انجمن علمی فرش ایران و به روال دوره‌های پیشین نمایشگاه فرش دستباف ایران، در نمایشگاه بیست و نهم هم مجموعه نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با فرش دستباف برگزار می‌شود. این کارگاه‌های آموزشی که از روز سه‌شنبه یکم شهریور ماه آغاز می‌شود با همکاری مرکز ملی فرش ایران و استادان و فعالان حوزه فرش دستباف کشور به مدت پنج روز در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.
علاقمندان مطابق سرفصل‌ها و زمان‌بندی زیر می‌توانند با مراجعه به سالن ۳۵ واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران در این نشست‌ها و دوره‌ها حضور یابند. گفتنی است شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است.


روز

تاریخ

عنوان دوره سخنران ساعت
سه شنبه

۱ شهریور

افزایش مهارت‌های ارزیابی خرید فرش دست‌باف آقای هادی پورجهان ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰
بررسی موضوعات و مشکلات تاریخ و فرهنگ فرش دست‌باف و ارائه راه‌کارهای مناسب آقای سالار حسن‌زاده ۱۵ تا ۱۷
چهارشنبه

۲ شهریور

چالش‌های نوآوری و خلاقیت در فرش دست‌باف خانم دکتر زهرا احمدی ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰
نشست هم‌‌اندیشی با دانشآموختگان فرش دست‌باف   ۱۵ تا ۱۷
پنجشنبه

۳ شهریور

روش‌های کنترل کیفیت فرش دست‌باف ایران آقای دکتر سید جلال‌الدین بصام ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰
بررسی موضوعات و مشکلات رنگرزی فرش دست‌باف و ارائه راه‌کارهای مناسب آقای دکتر مهدی سوهانگیر ۱۵ تا ۱۷
جمعه

۴ شهریور

بررسی قالی‌های ایرانی موجود در موزه‌های معتبر دنیا، نحوه نمایش و نگهداری خانم ندا ملکوتی ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰
نشست مدیران گروه فرش دست‌باف   ۱۵ تا ۱۷
شنبه

۵ شهریور

تجارت الکترونیک فرش دست‌باف– فرصت‌ها و چالش‌ها آقایان داریوش اکرادی و احسان شعاریان ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰
  بررسی موضوعات و مشکلات مواد اولیه فرش دست‌باف و ارائه راه‌کارهای مناسب آقای دکتر سید جلال‌الدین بصام ۱۵ تا ۱۷

نمایشگاه بزرگ فرش ایران به گام بیست و نهم رسید

نمایشگاه فرش ایران نخستین بار سال ۱۳۷۱ به همت وزارت بازرگانیِ وقت برگزار شد و کم کم عنوان مهمترین رویداد حوزه فرش دستباف کشور را به خود اختصاص داد. این نمایشگاه بیش از دو دهه دوام یافته و در ادوار گذشته محل تامین فرش برای بسیاری از خریداران خارجی نیز بوده است. این مهم گاه از طریق فروشندگان ایرانی و گاه از طریق تجار دیگر کشورها هم صورت می‌پذیرفت.

همزمان با ایام بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، شرکت فرش ایران شرایط فروش ویژه تا ۱۱ شهریورماه ارائه می‌دهد. شرایط این فروش ویژه تا سقف ۲۰ درصد تخفیف غیرنقدی (هدیه فرش) یا ۱۰ درصد تخفیف نقدی است با این توضیح که سقف تخفیف برای فرش‌های تبریز ۵ درصد است.  در دهه گذشته با تنش‌های سیاسی، فرش دستباف ایران با مانع تحریم روبرو شد و عملا بسیاری از مناسبات تجاری گذشته‌اش دچار مشکل شدند. به گواهی آمار، تحریم صادرات فرش دستباف به امریکا موجب کاسته شدن حدود ۷۰ درصد سهم ایران در بازارهای بین‌المللی شد. از این رو بسیاری از تولید کنندگان اجباراً تمرکز خود را در کسب بازار داخلی قرار داده و بدین سان نمایشگاه فرش ایران بیش از پیش محل مراودات و تامین فرش دستباف کشور شد و همچنان در مرکز توجهات بازار فرش ایران بود.

در سه سال گذشته با فراگیری بیماری کووید ۱۹ بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تحت شعاع قرار گرفت و فرش دستباف نیز از این شرایط مستثنا نبوده و بسیاری از از فعالان این حوزه چشم انتظار برپایی نمایشگاه فرش دستباف ایران بودند، که این امر با مهیا شدن شرایط برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در شهریورماه ۱۴۰۱ ممکن شد.

شرکت سهامی فرش ایران که سالیان متمادی بازوی اجرایی دولت در برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران بود و حتی مجری چندین دوره نمایشگاه من جمله بیست و هشتمین نمایشگاه فرش بود، در سال جاری نیز برای نمایش تازه‌ترین آثار خود در سالن آلمان (سالن ۳۸) غرفه‌های ۴۰ و ۴۱ در این نمایشگاه حضور خواهد داشت تا در کنار دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان فرش کشور با ارائه آثار با کیفیت و نوین خود بتواند موجب رونق هنر-سنت ملی ایران باشد.

شرکت سهامی فرش ایران مانند ادوار گذشته در سالن ۳۸ غرفه ۴۰ و ۴۱ از تاریخ ۳۱ امرداد تا ۶ شهریور ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندان به فرش ایران خواهد بود.