عملیات شست و شو پشم (پشم شویی)


مجموعه کارخانه‌های تأمین مواد اولیه کرج، در نشانی میدان استاندارد، به سمت شهرک شیخ سعدی، جنب اداره گذرنامه قرار دارد. آغاز به کار این کارخانه در ۱۳۳۶ خورشیدی تحولی مهم در بخش اداری و زنجیره تولید شرکت فرش ایران ایجاد کرد که تاکنون نیز ادامه یافته است. پایه‌گذاری این کارخانه سبب شد تأمین مواد اولیه، انبار، پشم‌شویی، ریسندگی، قالی‌شویی، رنگرزی، عملیات تکمیلی و مرمت فرش همگی در خود شرکت فرش ایران و مطابق با استانداردهای کیفی دقیق انجام شود و شرکت را از واگذاری این امور به بیرون بی‌نیاز کند.

هم‌اکنون در مجموعه کارخانه‌های شرکت فرش ایران در کرج که ۵۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، خدمات رنگرزی گیاهی با ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلوگرم، رنگرزی شیمیایی با روزی ۲۸۰ کیلوگرم، پشم‌شویی با ظرفیت روزانه ۵۰۰۰ کیلوگرم، قالی‌شویی دستباف با استانداردهای مناسب با ظرفیت روزانه ۸۰ مترمربع و عملیات تکمیلی با روزی ۱۰۰ مترمربع انجام می‌شود. همچنین بخش ریسندگی کارخانه که مدتی برای ارتقای سطح کیفی کار تعطیل بوده به‌زودی دوباره فعال می‌شود.

چرا فرش دستباف گران است؟

این رایج‌ترین پرسشی است که مردم هنگام خرید فرش دستباف می‌پرسند: چرا فرش دستباف این‌قدر گران است؟

اما آیا فرش دستباف واقعاً گران است؟ با این پرسش ارزش یک اثر هنری به ابزاری صرفاً کاربردی فروکاسته می‌شود. فرش‌های دستباف خوب، به‌خصوص فرش‌های عتیقه، بسیار فراتر از ابزاری برای چیدمان خانه هستند. آنها ترکیبی از ماه‌ها و شاید سال‌ها کار سخت، هنر و ظرافت استادانه‌اند که هزاران سال سنت و فرهنگ را پشت سر دارند. بیایید به برخی از عوامل مؤثر بر قیمت فرش دستباف نگاهی بیندازیم و ببینیم که چرا فرش این‌قدر گران است.

هنرمندان فرش مانند دیگر هنرمندان جهان، سال‌ها زیر نظر استادان کار و تمرین کرده‌اند تا به اوج رسیده‌اند؛ بنابراین شما به‌جای اینکه میلیون‌ها دلار برای اثری از پیکاسو بپردازید می‌توانید با چند هزار دلار اثری هنری در همان تراز داشته باشید. نخست باید بدانید که فرش دستباف تفاوت چشمگیری با فرش ماشینی دارد. دو فرش دستباف گرچه ممکن است از نظر طرح، نقش، رنگ و فنون بافت به هم شباهت داشته باشند اما هرکدام یک اثر هنری منحصربه‌فرد هستند. زیرا هر فرش دستباف همان‌طور که از نامش پیداست با دست بافته می‌شود و تک‌تک گره‌های آن با دست‌های انسان زده می‌شود. همچنین همه مراحل اولیه پیش از بافت مانند چیدن پشم و پنبه یا آماده‌سازی ابریشم، ریسیدن و رنگرزی الیاف با دست‌ انسان انجام می‌شود و هر گره تصمیمی آگاهانه از سوی بافنده است. این باعث می‌شود فرش بسیار بیشتر از یک‌تکه پارچه ساده باشد. فرش دستباف حاصل خلاقیت و توسعه شخصیت طراح و بافنده است.

ارزش فرش را عواملی گوناگون تعیین می‌کند. یکی از رایج‌ترین موارد تراکم گره یا رج‌شمار است که به تعداد گره‌ها در هر اینچ مربع یا هفت یا شش‌ونیم سانتی‌متر اشاره دارد. تراکم گره به این سبب مهم است که هم ظرافت فرش دستباف را بالا می‌برد هم مدت ‌زمان بافت فرش را طولانی‌تر می‌کند.

تعداد گره‌ها به دلایل دیگری نیز مهم است؛ زیرا به طراح و بافنده اجازه می‌دهد فرشی ببافند که جزئیات نقوش بیشتری داشته باشد نسبت به فرشی با تعداد گره کمتر. برای نمونه یک تصویر گرافیکی با تعداد پیکسل بالاتر را با تصویر دیگری با تعداد پیکسل‌های پایین‌تر مقایسه کنید. وضوح کدام یک بیشتر است؟ هر چه تعداد پیکسل در هر واحد شمارش (اینچ یا سانتی‌متر) بیشتر باشد وضوح تصویر بالاتر است. در فرش دستباف نیز چنین است.

تعداد بالای گره‌ها به هنرمند این امکان را می‌دهد تا بیانگری بیشتری داشته باشد، به‌وضوح بالاتری دست یابد و سایه و جزئیات بیشتری را درآورد. کاری که با تعداد گره‌های کمتر امکان‌پذیر نیست. البته فرش‌های درشت‌باف ویژگی‌های زیباشناسانه خود را دارند؛ اما فرش‌هایی که تعداد گره بیشتری دارند مواد اولیه بیشتری نیز در آنها به‌کاررفته است؛ بنابراین قیمت بیشتری خواهند داشت.

فراتر از تعداد گره‌ها، نقش‌ونگار فرش، نوآوری در طرح، رنگ‌های استفاده شده و اگر طراح فرش شناخته شده باشد، همه به ارزش یک فرش دستباف می‌افزایند. افزون بر این، در فرش‌های عتیقه باید قدمت آنها را هم در نظر گرفت. البته همه فرش‌های کهنه ارزشمند نیستند و این قانون شامل همه آنها نمی‌شود. عتیقه بودن اصول خودش را دارد. به عبارتی هزار نکته باریک‌تر ز مو اینجاست! برای مثال در ژوئن ۲۰۱۳، فرشی ایرانی که در سده ۱۷م بافته شده بود به قیمت ۳۳٫۷ میلیون دلار در حراج ساتبی فروخته شد و لقب گران‌ترین فرش دستباف جهان را به خود اختصاص داد.

متغیرهایی مانند قدمت، طرح، نقش، رنگ، منشأ تاریخی و جغرافیای بافت در ارزش آن نقش بازی کردند. این فرش در واقع قطعه‌ای کمیاب است و فرش‌هایی ازاین‌دست گنجینه‌های جهانی به شمار می‌آیند که به‌اندازه هر اثر باستانی دیگری ارزشمندند. حتی قیمت‌گذاری برای عتیقه‌ای مانند این دشوار است.

در ژوئن 2013، فرشی ایرانی که در سده 17م بافته شده بود به قیمت 33.7 میلیون دلار در حراج ساتبی فروخته شد و لقب گران‌ترین فرش دستباف جهان را به خود اختصاص داد

در ژوئن ۲۰۱۳، فرشی ایرانی که در سده ۱۷م بافته شده بود به قیمت ۳۳٫۷ میلیون دلار در حراج ساتبی فروخته شد و لقب گران‌ترین فرش دستباف جهان را به خود اختصاص داد

ارزش هنری فرش‌های دستباف خوب بیشتر از پولی است که بابت آن می‌پردازید. بافت یک فرش کوچک‌ ممکن است چندین ماه طول بکشد. یعنی بافنده روزی ۷ تا ۸ ساعت روی آن کار کرده است. به این نکته اضافه کنید همه کوششی را که برای مراقبت از گوسفند، پرورش پنبه، یا لیف ابریشم می‌شود. در مرحله بعد، فرایند پرزحمت ریسندگی الیاف و رنگ کردن آنها است. اخیراً این فرایند مکانیزه شده است، اما در بسیاری از فرهنگ‌های سنتی قبیله‌ای، هنوز با استفاده از دوک دستی انجام می‌شود. با استفاده از این روش تقریباً ۷ تا ۸ ساعت ریسندگی برای انجام یک ساعت بافت نیاز است.

بافت فرشی با اندازه بزرگ تا دو سال طول می‌کشد و برای بافت برخی از فرش‌ها هیچ تعطیلاتی برای بافندگان وجود ندارد و آنها هر روز و گاهی شبانه‌روز به‌صورت نوبتی فرش می‌بافند. سریع‌ترین قالی‌بافان می‌توانند حدود ۶ گره در دقیقه بزنند که ۳۶۰ گره در ساعت است، اما بافندگانی با چنین مهارتی نادر هستند. به طور متوسط، یک فرش به‌اندازه اتاقی ۹×۱۲ اینچ با ۵۰۰ گره در هر اینچ مربع (که کیفیتی متوسط است) به ۴ تا ۵ بافنده نیاز دارد که ۶ ساعت در روز به مدت ۶ روز در هفته و حدود ۱۴ ماه کار کنند. یعنی بیش از ۱۲۰۰۰ ساعت کاری برای بافت فرشی با کیفیت متوسط.

در مقام مقایسه، ماشین‌های تولید فرش ماشینی می‌توانند روزانه چند صد مترمربع فرش تولید کنند. دلیلی که سبب می‌شود فرش‌های ماشینی بسیار ارزان‌تر از فرش‌های دستباف باشند همین تولید سریع آنها است، اما فراتر از آن فرش‌های ماشینی فاقد هنر، کار دست و همه آن چیزی هستند که فرش دستباف می‌تواند برای شما به ارمغان بیاورد.

کسانی که می‌پرسند چرا فرش دستباف این‌قدر گران است، به این فکر کنند که چه مراحلی برای بافت فرش دستباف طی می‌شود. گرچه فرش‌های عتیقه گران‌تر از فرش‌های نو هستند، اما این بدان معنا نیست که فرش‌های نوباف ارزش هنری ندارند.

فرش‌های عتیقه استادانی مانند محتشم، حاج جلیلی، ابوالقاسم کرمانی به‌اندازه آثار نقاشان معروفی چون ماتیس، پیکاسو و ونگوگ اهمیت دارند. هنرمندان فرش مانند دیگر هنرمندان جهان، سال‌ها زیر نظر استادان کار و تمرین کرده‌اند تا به اوج رسیده‌اند؛ بنابراین شما به‌جای اینکه میلیون‌ها دلار برای اثری از پیکاسو بپردازید می‌توانید با چند هزار دلار اثری هنری در همان تراز داشته باشید.

در مقایسه با سایر آثار هنری، فرش‌ها نسبتاً ارزان هستند و همان‌طور که می‌بینید، حتی تولید آنها گاه گران‌تر از قیمت فروش آنهاست. به هر روی دنیای هنرهای زیبا شگفتی‌های بسیاری دارد. در سال ۲۰۱۹، خرگوشی از جنس استیل ضدزنگ با ارتفاع سه فوت که شبیه بادکنک اسباب‌بازی کودکانه بود، در حراج کریستی به قیمت ۹۱ میلیون و ۷۵ هزار دلار فروخته شد. این موضوع شگفتی و تحسین منتقدان هنری را برانگیخت. جالب است که بدانید، جف کونز سازنده این اثر، بسیاری از مجسمه‌هایش را خودش نمی‌سازد. او گروهی دارد که کار را برایش انجام می‌دهند و کونز فقط بر روند کار نظارت می‌کند و پس از پایان امضای خود را پای اثر می‌زند. بااین‌همه، زمانی که فرشی صفوی که فقط یک نمونه از آن در جهان وجود دارد، در حراجی به قیمت ۳۴ میلیون دلار فروخته شد برخی منتقدان هنر آن را غیرمنطقی و ظالمانه اعلام کردند!

خرگوشی از جنس استیل ضدزنگ با ارتفاع سه فوت که شبیه بادکنک اسباب‌بازی کودکانه بود، در حراج کریستی به قیمت 91 میلیون و 75 هزار دلار فروخته شد

خرگوشی از جنس استیل ضدزنگ با ارتفاع سه فوت که شبیه بادکنک اسباب‌بازی کودکانه بود، در حراج کریستی به قیمت ۹۱ میلیون و ۷۵ هزار دلار فروخته شد

فرش از مهم‌ترین اقلامی است که برای خانه خود می‌خرید. یک فرش خوب رنگ و گرما به خانه شما می‌آورد و آن را به پناهگاهی آرام تبدیل می‌کند. خرید فرش، خرید اثر هنری است. وقتی قیمت فرش دستباف را با دیگر آثار دنیای هنر مقایسه می‌کنید، درمی‌یابید که فرش اصلاً گران نیست.


نویسنده: امری شواترز
ترجمه: داود شادلو

قالیچه بختیار فاتح حراج نوزدهم


در حراج نوزدهم چه گذشت

حراج نوزدهم فرش‌های دستباف کارکرده در ۵۸ نوبت و با عرضه ۳۷۰ متر مربع فرش دستباف روز دوشنبه ۱۴ شهریورماه بین ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل دفتر مرکزی شرکت فرش ایران برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۳۷ نوبت به تعداد ۶۹ تخته به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و فرش‌های ۲۱ نوبت هم فروخته نشدند و به انبار حراج بازگشتند.

قالیچه بختیار تک ستاره حراج نوزدهم

حراج نوزدهم برخلاف حراج‌های گذشته که در چند نوبت فرش‌ها به دو برابر و بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته می‌شدند فقط در یک نوبت این میزان رشد را تجربه کرد. در نوبت نهم حراج نوزدهم یک تخته قالیچه بختیار با قیمت پایه یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به سالن حراج آمد و نهایتا با پیشنهاد ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد.

در حراج نوزدهم به صورت میانگین میزان رشد از قیمت پایه ۲۴ درصد بود


راهنمای نحوه صحیح جمع کردن فرش برای نگهداری

چطور فرش‌ها را برای نگهداری یا حمل محافظت کنیم؟

به دلایل گوناگون، ممکن است بخواهیم فرش را جمع، یا در انبار نگهداری کنیم. یادگیری نحوه نگهداری صحیح فرش، فرآیند طولانی و سختی نیست. این راهنما به شما نشان می‌دهد که چگونه فرش‌هایتان را برای نگهداری یا حمل آماده کنید.

مواقعی پیش می‌آید که باید فرش را جابجا کنیم  یا ناچار به انبار کردن آن باشیم. در این موارد مهم است که فرآیند تا زدن و جمع کردن فرش را به شیوه درستی انجام دهیم تا از ایجاد آسیب در آن جلوگیری کنیم و نسبت به سالم ماندن آن آسوده خاطر باشیم.

فرش‌ها اگر به درستی در محل نگهداری‌شان کنار گذاشته نشوند، (حتی زمانی که در یک فضای ذخیره‌سازی، پیچیده و لول‌ شده باشند) ممکن است شکل خود را از دست بدهند، آفات را جذب کنند و بوهای ناخواسته به خود بگیرند. برای اینکه فرش خود را برای نگهداری آماده، ایمن و محافظت نمایید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. فرش را کاملا تمیز کنید.
  2. فرش را از بید و سایر حشرات محافظت کنید.
  3. فرش را برای نگهداری محکم بغلتانید.
  4. فرش را در یک پارچه محافظ بپیچید.
  5. فرش را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.
  6. فرش را باز کنید و هر چند ماه یک بار از نظر علائم آسیب بررسی کنید.

برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه تکمیل هر مرحله، به موارد زیر توجه کنید.

نگهداری گام به گام فرش

۱. فرش را کاملا تمیز کنید

برای شروع فرآیند نگهداری فرش دستباف، آن را به خوبی جاروبرقی بکشید. کثیفی، شوره حیوانات، گرد و غبار و سایر ذرات ریز می‌توانند، بین الیاف فرش پنهان شوند و زمانیکه فرش در انبار نگهداری می‌شود، تجزیه شده و به الیاف آن آسیب برسانند. به همین دلیل است که فرآیند نگهداری طولانی مدت فرش با جاروبرقی دو طرف فرش شروع می‌شود. بسیار مهم است که فرش را برگردانده و پشت آن را هم جارو کنیم، نباید از این مرحله بگذریم. برای برخی از فرش‌ها، باید مراقبت بیشتری کنید که هنگام استفاده از جاروبرقی، بافت ظریف فرش خراب نشود. به این صورت که جارو را روی فرش بگذارید و بر دارید و آن را به عقب و جلو حرکت ندهید.

مرحله بعدی تمیز کردنِ عمیق، شستشوی فرش است. این فرآیند بسته به نوع الیاف به کار رفته در آن اندکی متفاوت است. پس از تمیز کردن، اجازه دهید فرش کاملاً خشک شود. حتی یک فرش کمی مرطوب می‌تواند کپک یا بوی بد ایجاد کند که فرش شما را از بین می‌برد و بر محیطی که نگهداری می‌شود تأثیر بگذارد. به طور کلی به ویژه اگر فرش ارزشمند، حساس یا بزرگی دارید که خیس کردن، شستن و خشک کردن آن آسان نیست، بهتر است آن را به متخصص بسپارید. در این مطلب تمرکز ما بر روی روش آماده کردن فرش برای نگهداری است. در یادداشت جداگانه‌ای به اصول اولیه شستشو فرش می‌پردازیم.

۲. از فرش در برابر بید و سایر حشرات محافظت کنید

اگر نیاز دارید فرشی را در زیرزمین، پارکینگ یا اتاق زیر شیروانی نگهداری کنید، لازم است برای محافظت از آن در برابر بیدها و حشرات، مراقبت بیشتری انجام دهید. از یک دافع حشرات و بید استفاده کنید. نفتالین مدت هاست که به دلیل آسیب‌هایی که برای انسان در پی دارد، منسوخ شده است، از لوندر (اسطوخودوس) خشک شده استفاده کنید.

۳. برای نگهداری فرش را محکم بغلتانید و لول کنید

برای مدت طولانی هرگز فرش را تا نکنید! تا کردن می‌تواند منجر به پارگی، ترک و آسیب‌های دیگر شود. در عوض، فرش را به شکل یک استوانه یکنواخت بغلتانید و لول کنید. مهم است که فرش را به کدام سمت لول کنید، زیرا همیشه یک سمت آن شکننده‌تر است. باید فرش خود را طوری بغلتانید که پرز به سمت داخل باشد.

نکات غلتاندن موثر فرش

  • هنگام غلتاندن فرش، حرکت را یکنواخت انجام دهید و فرش را  تا حد امکان صاف نگه دارید تا در نهایت از گوشه‌های یک سمت استوانه بیرون نزده باشد.
  • اگر برای صاف نگه داشتن آن به کمک نیاز دارید، از میله یا لوله‌ای مانند میله پرده ضخیم استفاده کنید.

۴. فرش را در پارچه محافظ قابل تنفس بپیچید

پیچیدن پارچه به دور فرش مفید است. این لایه محافظ اضافی به جلوگیری از کثیفی و سایر مواردی که می‌توانند به الیاف ظریف فرش آسیب برسانند کمک می‌کند.

نکات و نحوه پیچیدن فرش در پارچه

  • غلتاندن فرش خود را با پیچیدن یک لایه پارچه پنبه‌ای (حداقل یک و نیم برابر دور فرش) به پایان برسانید. برای محافظت بیشتر، لایه پارچه‌ای را با نوار‌های پنبه ای یا پلی استر محکم کنید.
  • اگر خواهان محافظت در سطح متخصص هستید، فرش را در روکش پلی اورتان بپیچید. این پارچه‌ها ضدآب، سبک و قابل تنفس هستند و سدی در برابر رطوبت و حشرات ایجاد می‌کنند.
  • از پلاستیک برای پیچیدن فرش استفاده نکنید، زیرا از تنفس فرش جلوگیری کرده و ایجاد رطوبت می‌کند.

۵. فرش را در محیط خشک و خنک و در فاصله از زمین نگهداری کنید

هنگام نگهداری فرش، مهم است که آن را در مکانی دور از زمین و از هرگونه عنصر مضر و تیز نگهداری کنید. همچنین باید مطمئن شوید که هیچ چیز دیگری در بالای آن قرار ندارد. جعبه‌ها و سایر لوازم می‌توانند باعث ایجاد ترک و از بین رفتن شکل فرش شوند. بسیار مهم است که فرش خود را در محیطی خنک و خشک دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید. گرمای بیش از حد یا سرمای شدید می تواند به الیاف آسیب برساند.

۶. هر چند ماه یک بار فرش را از نظر علائم آسیب کنترل کنید

پیشنهاد می‌کنیم، فرش را ماهی یک بار باز کنید تا مطمئن شوید که هیچ مدرکی دال بر هجوم حشره وجود ندارد. همچنین محل نگهداری و خود فرش را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار که جاذب حشرات است،  از بین برود.

نکات نگهداری فرش در انبار

  • برای جلوگیری از مشکلات کپک، از «فن» و رطوبت‌گیر استفاده کنید.
  • نور پنجره‌ها را با سایه یا پرده مسدود کنید.
  • به طور مداوم فرش را جاروکشی، گردگیری و هوادهی کنید
  • برای جلوگیری از بیدزدگی، فرش را روی سطحی با فاصله از زمین نگهداری کنید.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

گل‌های رنگارنگ سه گانه رومانیایی، مولداوی و اوکراین

فرش‌های بِسارابی همه جا را گُل گلی می‌کنند

بِسارابیا  (Bessarabia) ناحیه‌ای در جنوب شرقی اروپا، در شمال کوه­‌های قفقاز در جنوب غربی روسیه که از جنوب با رومانی و از شرق با دریای سیاه همسایه است و بین رودهای پروت و دنیستر واقع شده است. مرکز آن شهر کیشینیوف بود ولی اکنون بین کشورهای مولداوی و اوکراین تقسیم شده است. فرش‌های بِسارابی متعلق به منطقه بِسارابیا بسته به شرایط سیاسی بخشی از رومانی، مولداوی و اوکراین بوده است؛ از سال ۱۸۱۲ تا۱۹۱۸ در قلمرو روسیه بود و بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۰ بخشی از رومانی بود و از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۱ در اتحاد جماهیر شوروی بود و از سال ۱۹۹۱ مولداوی و اوکراین استقلال خود را اعلام کردند و بسارابیا تقسیم شد.

فرش‌های بِسارابی متعلق به منطقه بِسارابیا بسته به شرایط سیاسی بخشی از رومانی، مولداوی و اوکراین بوده است حدود دو سوم از بسارابیا در داخل مولداوی امروزی قرار دارد که منطقه بودجاک اوکراینی منطقه ساحلی جنوبی و بخشی از استان چرنوتسی اوکراین منطقه کوچکی در شمال را پوشش می‌دهد. لهجه مولداوی رومانیایی توسط اکثریت مردم بسارابیا صحبت می‌شود. امروزه پس از اوکراینی‌ها، بلغارها دومین جامعه بزرگ در بسارابیا هستند. افرادی که در این منطقه زندگی می­کنند چغندر قند، گل آفتابگردان، گندم، ذرت، تنباکو، انگور شراب، میوه و همچنین گاو و گوسفند پرورش می‌دهند. پیشه اصلی در منطقه کشاورزی است.

طبق توضیحات سنتی، نام بسارابیا (Basarabia در رومانیایی) از والاچی سلسله بصاراب، که گفته می‌شود در قرن ۱۴ بر قسمت جنوبی این منطقه حکومت می‌کرد، گرفته شده است اما برخی محققان این نام‌گذاری را رد می‌کنند و ادعا می‌کنند:

  • در ابتدا نام مشخصی نداشته و توسط  نقشه‌برداران غربی این نام‌گذاری انجام شده است.
  • اولین بار در اواخر قرن هفدهم در منابع محلی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • ایده‌ای که این منطقه به مناطق مولداوی نزدیک به دریای سیاه اشاره دارد، صریحاً به عنوان یک ابهام نقشه نگاری توسط تاریخ نگار اولیه مولداوی میرون کاستین رد شد.
  • ابهام ممکن است توسط نقشه نویسان قرون وسطی غربی ایجاد شده باشد و برداشت‌های معاصر لهستانی که والاشیا را به اشتباه تفسیر می‌کنند بسارابیا، به عنوان اشاره به یک سرزمین جداگانه بین والاشیا و مولداوی.
    مطابق با نظر دیمیتری کانتمیر، نام بسارابیا در اصل فقط به بخشی از قلمرو جنوب دیوار فوقانی تراژانیک، یعنی منطقه‌ای فقط کمی بزرگ‌تر از امروز بوداک اطلاق می‌شود.

قالی‌ها و فرش‌های بِسارابیا (Bessarabian rugs) نامی است که معمولاً به فرش‌ها با تکنیک پرزدار و گلیم داده می‌شود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از استان‌های روسیه و همچنین کشورهای اوکراین و مولداوی(Moldova) سرچشمه می‌گیرد. «بِسرابیان» به طور کلی برای توصیف فرش‌های دستباف لهستانی، رومانیایی و بلغاری نیز استفاده می‌شود. برخی از کارشناسان فرش‌های تخت بافت (گلیم) را به ‌عنوان بِسارابی و فرش‌های پرزدار با گره را به‌ عنوان اوکراینی طبقه‌بندی می‌کنند. بِسارابیا خاستگاه گلیم‌هایی مشابه گلیم‌های مولداوی است. برخی از آن‌ها دارای کتیبه هستند، کتیبه‌های روی گلیم‌های بِسارابی به الفبای سیریلیک است.

قالیچه‌های آنتیک بِسارابی با دو تکنیک پرزدار و گلیم از زیباترین فرش‌هایی هستند که در اروپا تولید شده است. بسیاری از گلیم‌های بِسارابی در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ بافته شده‌اند. طرح‌ها اغلب گل‌دار با نقوش ظریف و تنالیته رنگی خاکی هستند.

این سبک تأثیرپذیری فرانسوی و شرقی را نشان می‌دهد. قالیچه‌های بِسارابی تقریباً همیشه تخت (گلیم) بافته می‌شوند. بافنده روی یک دار چوبی شبیه داری که برای قالی آبوسون استفاده می‌شود آن را می‌بافد.

قالی پرزدار بِسارابی کمیاب و بسیار ارزشمند است. فرش‌های بِسارابی مانند فرش‌های Savonnerie یا Aubusson قاعده‌مند نیستند. بیشتر گلیم‌های بِسارابی گل‌دارهستند در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر دارای نقش‌های هندسی باشند.

فرش بِسارابی از بسیاری جهات با فرش‌های قدیمی ایرانی تفاوت دارد. به طور مثال، بر خلاف قالی‌های ایرانی، قالی‌های بِسارابی را نمی‌توان با توجه به نحوه بافت قالی‌ها در یک منطقه طبقه‌بندی کرد. در بازار، بافت این قالي‌‌ها فقط یک سرنخ کلی مي‌دهد كه روستایی یا شهری باف هستند اما تمام ویژگی‌های دیگر نادیده گرفته شده و یک طبقه‌بندی نامرتبط در نظر گرفته شده و برای همه قالی‌ها و فرش‌های بافته شده اصطلاح کلی‌ «بِسِرابیان» به کار می‌رود.

فرش‌های آنتیک بِسارابی با تکنیک تاپستری و پرزدار جایگاهی منحصر به فرد در میان فرش‌های اروپایی دارند. آن‌ها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تحت حکومت عثمانی جدید ترکیه در منطقه‌ای مطابق با بلغارستان و رومانی امروزی تولید شدند و بین قالی‌های اروپایی و شرقی سرآمد شدند.

 کارگاه تاپستری سلطنتی روسیه جایی بود که فرش‌های رومانیایی تولید می‌شدند و این کارگاه توسط کسی جز پتر کبیر ایجاد نشده بود. او پس از بازگشت از انگلستان و فرانسه، کارگاه تاپستری سلطنتی روسیه را تأسیس کرد. او برای برپاکردن این کارگاه از فرش‌های پرزرق و برق باشکوه Aubusson، قالی‌های Savonnerie و فرش‌های Axminster که در خارج از کشور دیده بود، الهام گرفت.

 زمانی که در اروپا بود فرش‌های زیبا او را شگفت زده کرده بود درحالی که، قبلاً توجه هم‌عصران روسی‌اش را به خود جلب کرده بود و واردات آن‌ها باعث خروج پول از روسیه می‌شد. به همین دلیل کارگاه تاپستری سلطنتی روسیه به عنوان یک محل کپی برداری از فرش‌های فرانسوی و انگلیسی پتر کبیر و اشراف روسی شد. تقاضا برای این فرش‌های مجلل زیاد شد و کارگاه‌های بیشتری در روستاها ایجاد شد. این منطقه جایی است که این قالی‌ها نام بِسارابیان را گرفتند.

قالیبافان بِسارابی مردمانی روستایی بودند که سلیقه روستایی داشتند. اگرچه آن‌ها موظف بودند که نقش‌های پیچیده فرش‌های اروپایی (انگلیسی و فرانسوی) را تکرار کنند، اما خصیصه منحصر به‌فرد روستایی خودشان را به نقش‌ها و طرح‌های قالی‌های اقتباسی اضافه می‌کردند. این نگاه سنتی یا عامیانه‌تر به الگوهای اروپایی باعث شد که فرش‌ها ساده و بومی شوند. و این امر موجب شده امروزه گلیم‌های بِسارابی همچنان مورد پسند سلیقه مدرن امروز باشند.

در دهه ۱۷۰۰، سبک نئوکلاسیک در اروپا محبوبیت یافت و مورد ستایش دربار کاترین کبیر که بیش از هر زن دیگری در تاریخ روسیه بر روسیه حکومت کرد، قرار گرفت. بسیاری از گلیم‌های بِسارابی که در این کارگاه تولید شده بودند دارای عناصر نئوکلاسیک بودند. کارگاه‌های قالی‌بافی که این قالی‌های بِسارابی آنتیک رومانیایی باشکوه را می‌بافتند و در استان‌ها برپا شده بودند از محبوبیت سبک نئوکلاسیک اطلاع داشتند، اما به جای آن ترجیح دادند فرش‌های خود را به‌طور بی‌قاعده مانند بافندگان روستایی در کارگاه اجرا کنند. گلیم‌های بی قاعده‌ی بِسارابی که در این کارگاه‌های استانی بافته می‌شد، عناصر نئوکلاسیک و عامیانه را در هم می‌آمیخت.

تمامی دستبافته‌های بِسرابیا دارای تزئینات زيادي هستند و بی شباهت به قره باغ‌های قفقاز نيستند، بسیاری از طرح‌هايي که در فرش‌های بِسارابی بافته مي‌شود، دارای نقش مایه گل رز یا همان گل فرنگ(farangi gul) یا رز کلم (cabbage rose)هستند. نقش مایه گل رز یکی از نقش‌های رایج در فرش‌های شرقی است؛ در قالی‌های ترکی سبک مجید، گلیم‌ها و قالی‌های سنه و سایر مناطق ایران و قالیچه‌های قره باغ قفقاز این نقش مایه برجسته است. همچنین دسته‌ها و تک گل رز در فرش‌هایAubusson وSavonnerie نیز رایج است.طرح‌ها معمولاً در پس‌زمینه‌ای با رنگ مشکی یا قهوه‌ای دیده مي شوندکه با نگاه طبيعت‌گرایانه غربي اجرا شده‌اند. برخی از قطعات، به‌ویژه تخت بافت‌ها، مشابه به فرش‌های سبک گلیم‌های ترکی آناتولی بافته می‌شوند اما با پالت رنگ مخصوص بِسارابیا. بهترین فرش‌های بِسارابی در قرن هجدهم در کارگاه تاپستری سلطنتی روسیه تولید شد.

در طرح‌های گل‌دار نقوش بصورت کاملا گردان هستند و اغلب دارای یک حاشیه گل و برگ و گاهی همراه با فرم‌های چدنی هستند و در برخی موارد بصورت قاب، زمینه را پر می‌کنند. می‌توان تاثیر پذیری طرح‌ها از سایر مناطق را در قالی‌های ایران دید و مشابه این طرح‌ها را در برخی مناطق می‌توان یافت؛ طرح ترنج‌دار (مشابه آن طرح جنگلی فرادنبه، شرابه و طرح گل پتویی فرادنبه)، طرح قاب قابی (مشابه طرح واگیره‌ای قاب آینه فرادنبه و گل میرزا علی سنه) و بصورت واگیره‌ای، دسته گل‌ها بصورت منفصل (مشابه طرح  موسی خانی اسفندقه افشار کرمان، گلفرنگ سنه و گلفرنگ فردانبه) و متصل که در زمینه تکرار شده‌اند.

رومانی

تولید فرش مدرن در رومانی توسط پناهندگان ارمنی پس از جنگ جهانی اول آغاز شد. در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، کارگاه‌هایی در رومانی، کپی‌های خوبی از فرش‌های پرزدار قفقازی و ترکی می‌بافتند. این کپی‌ها آنقدر دقیق بودند که برخی از آن‌ها به عنوان نمونه‌های اصیل توسط موزه‌های بزرگ خریداری شدند. بطور قابل توجهی بافت قالی‌های پرزدار برای صادرات در حدود سال ۱۹۵۰ آغاز شد و با کاهش تعرفه‌های ایالات متحده در سال ۱۹۷۵ به طور قابل توجهی افزایش یافت.

قالی‌ها بواسطه تعاونی‌ها در مناطق مختلف با طرح‌های ایرانی، ترکی و قفقازی با کیفیت متفاوت بافته می‌شدند و از دارهای بافندگی فلزی استفاده می‌کردند. این دارهای بافندگی باعث می‌شود قالی با شکل‌های بسیار منظم و بافتی منسجم و مرتب تولید شود. تراکم گره‌ها بسته به منطقه بین ۲۵ تا ۲۰۰ گره در هر اینچ مربع متغیر است. بطور متداول از گره نامتقارن برای طرح‌های ایرانی و گره متقارن برای طرح‌های ترکی و قفقازی استفاده می‌شود. فرش‌ها بر مبنای پشم یا پنبه بافته می‌شوند. گلیم‌های رومانی با تکنیک بافت چاکدار و با زمینه‌ای گل‌دار که با رنگ‌هایی درخشان و بر گرفته از زندگی روستایی رنگرزی شده‌اند، بافته می‌شوند. طرح این گلیم‌ها هندسی یا استلیزه است و یا فوق‌العاده واقع‌گرایانه و طبیعی. بسیاری از گلیم‌های رومانیایی از پودهای تکمیلی(supplementary eccentric wefts) استفاده می‌کنند و این اجازه می‌دهد تا نقوش گل و حیوانی که در این بافته‌ها استفاده می‌شود، طبیعی‌تر نمایان شود. برخی از نمونه‌های قدیمی‌تر، تفسیرهای بومی از پیکره‌های انسان را نشان می‌دهند. به طور معمول، رنگ زمینه با رنگ حاشیه‌های کنار در تضاد است. گلیم‌های قدیمی تماما پشمی هستند در حالی که محصولات امروزی پودهای پشمی روی تارهای پنبه‌ای بافته می‌شوند. در حال حاضر حجم زیادی از گلیم رومانیایی وارد آمریکا می شود. طرح‌ها تغییریافته نقوش سنتی با رنگ‌های پاستلی غیر سنتی هستند. قدیمی‌ترین گلیم تاریخ رومانیایی در سال ۱۷۸۹ بافته شده است، اما تاریخ گلیم‌بافی در این حوزه قدمت بیشتری دارد. گلیم‌های رومانیایی تحت تاثیر دوره حکومت ترک‌ها که از قرن شانزدهم آغاز شد، بوده است. طبقه‌بندی آن‌ها عبارت است از Braila، Bran، Bras¸ov، Buchares¸ti، Dorna، Harmon، Milcov، Mureoe، Olt و Postavarul .

گلیم‌ها (به رومانیایی scoarta) در خانه‌های روستایی‌ها به عنوان رومیزی، روتختی و دیوارکوب استفاده می‌شد و فقط خانواده‌های ثروتمندتر از آن‌ها به عنوان کف‌پوش استفاده می‌کردند.

مولداوی

مولداوی از غرب با رومانی و از شمال شرقی تا جنوب با اوکراین همسایه است. مولداوی کشوری محصور در خشکی در اروپای شرقی است که بین رومانی و اوکراین واقع شده است. بیشتر مولداوی در دوره بین جنگ‌ها بخشی از رومانی بود، دو سوم مولداوی‌ها اصالت رومانیایی دارند و مردم دو کشور سنت ها و فرهنگ عامه مشترک دارند، از جمله نام مشترک واحد پول (لئو مولداوی و لئو رومانیایی). زبان رسمی مولداوی رومانیایی است. جمعیت بیش از حد روستایی منجر به کاهش قدرت چانه‌زنی نیروی کار است و مانع صنعتی شدن آن شده است اما بواسطه داشتن تاکستان‌های انگور یازدهمین کشور بزرگ تولید کننده شراب در اروپا است. با توجه به کتاب گینس مجموعه شراب مولداوی با تقریبا ۲ میلیون بطری، بزرگترین مجموعه شراب در جهان است. همچنین مولداوی منبع گلیم است، نقوش گلیم‌ها بیشتر هندسی و انتزاعی هستند اما در برخی طرح‌ها با استفاده از پودهای تکمیلی(supplementary eccentric wefts)، گردان‌تر می‌شوند. طرح‌هایی چون درخت زندگی، همراه با نمادهایی برگرفته از کتاب مقدس، پرندگان، گل‌ها و… در بافته‌ها دیده می‌شود. معمولاً گلیم‌ها با زمینه سبز، قهوه‌ای، خاکستری یا سیاه و طرح‌ها و نقوش گل‌دار به رنگ‌های قرمز، صورتی یا ارغوانی هستند. برخی از قطعات دارای تاریخ هستند یا دارای کتیبه‌هایی با استفاده از الفبای لاتین هستند. منسوجات و لباس‌های خانگی گلدوزی شده زیادی در این منطقه است.

در تصویر۲ چراغ و درخت کیهانی در محراب هر دو از نمونه‌های سنتی ترکی برگرفته شده‌اند.

شهین نعمتی دهکردی
کارشناس ارشد فرش دستباف


*Bessarabian rugs

*والاچیا(Wallachia) یک منطقه تاریخی و جغرافیایی در شمال دانوب پایین و کارپات‌های جنوبی یا آلپ ترانسیلوانیا ( گروهی از رشته کوه در جنوب رومانی) در رومانی است.

* سلسله بسراب، رادونگرو (بساراب اول)  بنیانگذار افسانه‌ای سلسله بساراب والاچیا بود و نوادگان باساراب حداقل به مدت دو قرن بر والاچیا حکومت کردند.

*دیوار تراژان فوقانی نام مدرنی است که به استحکاماتی در منطقه مرکزی مولداوی مدرن داده شده است.

*خط سیریلیک (Cyrillic) یا آزبوکا یک خط الفبایی است که در سراسر اوراسیا به عنوان نوشتار ملی در کشورهای مختلف اسلاو، ترکی، مغولی و ایرانی زبان در جنوب شرق و شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، شمال و شرق آسیا مورد استفاده است.

* الفبای لاتین (Latin alphabet) که از آن با عنوان الفبای رومی نیز یاد می‌کنند رایج‌ترین سیستم نوشتاری الفبایی در جهان است که الفبای استاندارد زبان انگلیسی و غالب ملل اروپایی و مناطقی که اروپائیان در آن سکونت دارند می‌باشد.

* supplementary eccentric wefts پودهای تکمیلی اضافی ناپیوسته که عمود بر تار نیستند، بلکه در زاویه‌ای نسبت به تار حرکت می‌کنند. اگر پود تکمیلی برداشته شود، گلیم یکپارچگی خود را از دست نمی‌دهد.

*قالی‌های ترکی سبک مجید: سلطان عبدالمجید عثمانی در سال‌های ۱۸۶۱-۱۸۳۹ سلطنت کرد. او به فرهنگ اروپایی بسیار آشنا بود، به مد اروپایی لباس می‌­پوشید و کاخ­‌های خود را به سبک فرانسوی تزئین می‌­کرد. صمیمیت زیاد عثمانی­‌ها با پادشاهان فرانسوی به تبادل هنری بین دو ملت منجر شد؛ وی به تولید قالی‌هایی به سبک لویی پانزدهم و لویی شانزدهم با طرح‌های ساوونری پرداخت. جزئیات زمینه طرح داخل یک فرم محرابی دوطرفه قرار دارند. استفاده زیاد از رنگ بژ، شید رنگی پاستلی، دسته گل‌های رز و عناصر باروک از ویژگی­‌های این قالی­‌ها می­باشد. گاهی قالی‌های سبک مجید را باروک عثمانی هم می­‌نامند.

روش استفاده از فرش دستباف قدیمی در دکوراسیون

اگر به داشتن فرش‌های اصیل و تزیین دکور خانه یا محل کار با آن‌ها علاقه‌مند هستید، به کمی خلاقیت نیاز دارید تا بخش‌­های مختلف را با فرش‌های دستباف بیارایید و از نتیجه تزئین با دستبافته‌های ایرانی خود، لذت ببرید. در ادامه چند پیشنهاد برایتان داریم.

از سلیقه و سبک شخصیتان لذت ببرید

دکوراسیون خانه، ترکیبی از سبک وسایل و نحوه قرارگیری آنهاست. برخی از اشیاء، نقش مهم‌تری در چیدمان ایفا می‌کنند و استفاده از آنها، به ویژه در مهم­ترین بخش‌­های فضاهای داخلی، تغییر قابل توجهی در حس و حال فضا بوجود می‌آورند. دلیل این نقش کلیدی‌تر، علاوه بر اندازه، رنگ، فرم و سبک آنها، ناشی از سلیقه و ارزش‌های فردی هر شخص و احساسات و یادگارهایی است که از طریق آن اشیاء بیان و تقویت می‌شوند. فرش دستباف ایرانی که دارای سبک‌های گوناگون است، یکی از جمله مهم‌ترین وسایل کاربردی و تریینی است که هویت دکوراسیون را می‌سازد و هر فضای دکوراتیوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرش دستباف در هر سبکی که باشد، این قابلیت را دارد که در تزیین خانه و دیگر فضاهای مورد نظرتان، یکنواختی و یا مرکز توجه ایجاد کند. گرچه برقراری ارتباط و هماهنگی بین فضاها، از طریق سبک، کلیت منسجمی به دکوراسیون شما می‌بخشد، ولی فرش‌های ایرانی در هر سبک یا منطقه‌ای که طراحی شده باشند، معمولاً دارای پالت رنگ ویژه‌ای هستند و می‌توانند به عنوان الگویی برای برجسته کردن و یا ایجاد یکنواختی، در رنگ و طراحی خانه به کار روند. اگر مایل هستید دکوراسیون یکنواختی داشته باشید، استفاده از سبک و رنگ‌های یکسان، چالش کمتری برایتان خواهد داشت. از سوی دیگر، سبک‌ها و پالت‌های رنگی متفاوت، شخصیت و هیجان خاصی به فضاهایتان می‌بخشد و این ممکن است همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. به طور کلی افزودن فرش‌های پر نقش و نگار به فضاهایی که دارای تزئینات کمی در مبلمان و دیوار‌ها هستند و استفاده از فرش‌های ساده‌تر برای فضاهایی با چیدمان شلوغتر، انتخاب خوبی است.

شرایط فرش را در نظر بگیرید

برای استفاده از فرش در هر جایی، سلامت فرش را در نظر بگیرید. بسیار مهم است که قدمت، وضعیت و نوع فرش‌تان را مورد توجه قرار دهید و بر آن اساس محل قرار دادنش را تعین کنید. برای مثال: فرش‌های پشمی، در جاهای شلوغ و در برابر لکه‌ها بیشتر دوام می‌آورند. همچنین استفاده از فرش‌های ابریشمی، بسیار ظریف و کهنه‌ در جاهایی مثل راهروها و ورودی خانه‌ها که مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمدی هستند، انتخاب خوبی نیست. به جای آن بهتر است در بخش‌هایی مانند: سالن پذیرایی، اتاق جلسات و گفتگو، اتاق خواب و اتاق کار، از چنین فرش‌هایی استفاده کنید.

سهم بزرگ فرش‌های کوچک در دکوراسیون را نادیده نگیرید

قطعه فرش‌های کوچک، انتخاب بسیار خوبی برای تزیین هر فضای دکوراتیوی به شمار می‌آیند. آن‌ها را می‌توان در ورودی‌ها، راهرو‌ها، اطراف تخت و میز، روی دیوار، جلوی کمد‌ها و گاهی به عنوان پوشش تخت، رومیزی و روی مبلمان و یا به عنوان دیوارپوش و یا در فضاهای باز محیط به کار برد. شما می‌توانید تنها با افزودن یک دستبافته روی صندلی، مبلمان و یا تختخواب خود، عنصر بصری جدیدی را به اتاق اضافه کنید، گوشه‌ی دنج و چشم نواز بسازید، بدون اینکه نیازی به تغییر اساسی در دکوراسیون داشته باشید. طبیعی است که انتظار داریم، فرش‌ها و قالی‌های بسیار زیبای ایرانی، در چیدمان‌ فضای ما به خوبی جلوه کنند. به این منظور، استفاده از میزهای شیشه‌ای انتخاب مناسبی است. در غیر اینصورت، چنانچه میز شما بزرگ است، به ویژه وقتی به دلیل جنس میز، فرش زیر آن نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید فرش را در اطراف میز یا روی آن هم پهن کنید. این روش سال‌ها در اروپا رایج بوده است. این رویکرد تزئینی، می‌تواند راهی عملی برای محافظت بیشتر از مبلمانتان باشد. همچنین اگر میز کهنه یا فرسوده‌ای دارید، انداختن یک قطعه فرش روی آن ضمن پوشاندن میز، جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد. علاوه بر این موارد، استفاده فرش‌ها به صورت لایه‌بندی روی یکدیگر، ظاهر جدید و جالبی به چیدمان شما می‌دهد.

از فرش دستباف روی دیوار استفاده کنید

فرش‌های دستباف ایرانی که در شرق و برای روی زمین بافته شده‌اند، در غرب بیش از آنکه به روش سنتی‌اش، روی زمین نشان داده شود، بر دیوار‌ها آویخته شده است. این مورد در اسناد تصویری، از جمله در آثار نقاشان نام‌آور جهان ثبت شده است. همچنین فرش‌ها، نقش تزیین در مراسم‌های مهم را بر عهده داشته و با آویختنش به جایی، به آن قسمت توجه داده می‎شده است. بسیاری از مهم‌ترین عکس‌های تاریخی ایرانیان، افراد را ایستاده یا نشسته بر فرش، نشان می‌دهد و در برخی موارد هم شبیه رسمی که در اروپا رایج است، در پشت سر افراد آویخته شده است. شما هم می‌توانید بر اساس این سنتِ همچنان محبوب،  فرش‌های دستباف به ویژه نمونه‌های قدیمی را به عنوان اثر هنری، روی دیوار‌ها آویزان کنید.

این دستبافته‌ها با ویژگی‌‌هایی که دارند، به اتاق‌های شما رنگ، گرما و حس و حالی که متناسب با آنچه در سبک تزئینی‌شان است می‌افزایند. شما می‌توانید فرشی در رنگ یا سبک چیدمان خود و یا متضاد با آن را انتخاب کنید و در هر صورت شاهد نتیجه شگفت انگیز آن باشید. چنانچه فرشی که به دیوار می‌آویزید در همان سبک چیدمان‌تان باشد، هماهنگی و یکپارچگی بیشتری به اتاق می‌بخشد و  به عبارتی فضاهایتان را به هم گره می‌زند. اما در صورتی که بخواهید، می‌توانید با انتخاب فرشی که در سبک، رنگ و یا هر دو مورد متفاوت است، کمی چاشنی به حس و حال اتاقتان اضافه کنید و آن را از یکنواختی درآورید، فضاهای جدا بوجود بیاورید، یا قسمتی از فضایتان را برجسته‌ کنید.  برای آویختن فرش، راهنمای نصب فرش روی دیوار را مطالعه کنید. در هر صورت بهتر است به پشت فرش، آستر پارچه‌ای بدوزید. این کار تا حد زیادی از آسیب فرش نیز جلوگیری می‌کند.

در این مطلب برای کمک به شما در تزیین خانه با فرش دستباف قدیمی، نکاتی را به اشتراک گذاشتیم. شما می‌توانید با حضور در حراج‌های هفتگی شرکت سهامی فرش ایران، چند قطعه ارزشمند قدیمی تهیه کنید و به خانه ببرید.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

شکوه فرش‌های ایرانی

اعتبار بسیاری از نمایشگاه‌های فرش دستباف در غرب، از گذشته تاکنون، به کتب و کاتالوگ‌هایی است که درباره فرش‌های آن نمایشگاه یا رویداد نوشته می‌شود. اروین گانس رودین کتاب «شکوه فرش‌های ایرانی» را در ۱۹۷۸ به سفارش دربار با اهداف تبلیغاتی و در آستانه گشایش موزه فرش ایران (۲۲ بهمن ۱۳۵۶) در ۵۶۶ صفحه نوشت.

این کتاب واپسین کتابی است که مشخصاً درباره فرش‌ ایران به حمایت دولت ایران و به‌دست خاورشناسان نوشته شده است. رودین در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «فرش‌بافی، هنر عامیانه‌ای است که در بسیاری از تمدن‌های جهان رایج است، اما در هیچ کجا به‌اندازه ایران به اصالت، زیبایی و پیشرفت فنی دست نیافته است. برای سده‌ها فرش در فرهنگ و همچنین صنعت ایرانی نقشی محوری داشته است».

پژوهش درباره‌ فرش‌هاى دستباف شرقى همواره با پشتیبانی یا عدم پشتیبانی حكومت از پژوهشگران قوت و ضعف داشته است. پس از انقلاب تمرکز بر سویه‌های تجاری فرش بیش از سویه‌های هنری آن بود و تصور بر این بود که بدون تبلیغات گسترده بر بخش هنری می‌توان در بخش صنعت فرش توفیق یافت و بازارهای جهانی را حفظ کرد؛ بنابراین از کمیت پژوهش‌هایی که زیر نظر پژوهشگران پرآوازه جهان که تأثیری بسیار در مجامع بین‌المللی داشتند کاسته شد.

با شروع جنگ و اوج‌گیری تبلیغات ایران‌هراسانه، فرش‌شناسان کمتر به ایران آمدند و مطالب اندکی نیز درباره فرش ایرانی نوشته و منتشر شد. فرش‌‌پژوهان سرشناس جهان نیز جذب دیگر مراکز پشتیبان چون ترکیه، آذربایجان، هند و در این اواخر کویت و قطر شدند.

شوربختانه در داخل کشور نیز بیشتر برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه‌های فرش دستباف متوقف شده یا به حداقل رسیده است و جنبه‌های تجاری در اولویت قرار گرفته‌اند. درصورتی‌که هنر و صنعت فرش، هم‌بستگی دارند و در کنار هم رشد می‌کنند. بی‌توجهی به هر کدام، به‌سوی دیگر آسیب می‌زند.

دکتر داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز

در حراج هجدهم ۱۹۹ متر فرش دستباف فروخته شد


آنچه در حراج هجدهم گذشت

هجدهمین جلسه حراج فرش دستباف کهنه در ۵۶ نوبت برگزار شد و فرش‌های عرضه شده در ۳۵ نوبت فروخته شدند. مجموعا در این جلسه ۳۴۰ مترمربع (۸۷ تخته) انواع دستبافته‌های سنتی به سالن حراج آمد که از این بین ۱۹۹ مترمربع (۵۳ تخته) فروخته شدند.

در ۴ نوبت از حراج هجدهم فرش‌های عرضه شده به قیمت‌هایی بیش از دوبرابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در این جلسه به صورت میانگین ۳۱ درصد بود.

ترین‌های حراج هجدهم

بیشترین قیمت پایه حراج هجدهم متعلق به یک تخته قالی شش متری تبریز به مبلغ ۴۰ میلیون تومان بود که مشتری‌ای نداشت و فروخته نشد. پایین‌ترین قیمت پایه هم مربوط به دو تخته گلیم به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بود که فروخته نشد و به انبار حراج بازگشت.


درخشش شرکت فرش در نمایشگاه بیست و نهم

بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با مشارکت فعال شرکت فرش پس از هفت روز تلاش فعالان، کنشگران و علاقمندان فرش دستباف ایران، یکشنبه ششم شهریور ماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه شرکت فرش که حضور متفاوتی را تجربه می‌کرد به عنوان غرفه برگزیده انتخاب شد.


به مناسبت برگزاری این نمایشگاه و برای رفاه حال بیشتر مشتریان، شرکت فرش ایران در تمامی فروشگاه‌های خود تا یازدهم شهریورماه طرح فروش ویژه اجرا می‌کند. در این طرح شما می‌توانید تا سقف ۲۰ درصد مبلغ خرید فرش هدیه بگیرید و یا ۱۰ درصد، تخفیف نقدی دریافت کنید.
لازم به توضیح است که سقف تخفیف برای فرش‌های تبریز ۵ درصد است. همچنین شرایط فروش کالایی با تخفیف ۲۰ درصدی تنها در فروشگاه مرکزی (فردوسی) اجرا می‌شود.

برای بهره‌مندی از تخفیف در خرید اینترنتی کد تخفیف FAIR29 را در زمان ثبت سفارش وارد کنید.

نشست گروه رنگرزی انجمن علمى فرش ايران برگزار شد

در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، نشست گروه رنگرزی انجمن علمى فرش ايران با حضور مديركل دفتر نساجى وزارت صمت، معاونت‌هاى امور توليد، تحقيق و ترويج مركز ملى فرش ايران، روز پنج‌شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ بین ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن ۳۵ برگزار شد.

اين نشست با حضور نمایندگان صنايع رنگرزى پشم و ابريشم، رنگرزان، پژوهشگران و اساتيد دانشگاهى حوزه فرش دستباف، به بيان مشكلات فعالين اين هنر صنعت و ارايه راهكارها با هدف رفع موانع اشتغال و ارتقاء كيفیت محصولات واحدهاى رنگرزى سنتى و صنعتى فرش دستباف پرداخت.

تفكيك تعرفه مواد اوليه مصرفى، تامين سرمايه در گردش برای تامين مواد اوليه و ماشين آلات خطوط توليدى و نيز اجرايى شدن استانداردهاى تدوين شده از جمله مهمترين درخواست‌هاى فعالين اين بخش بود.

دكتر محسن گرجى مديركل دفتر نساجى وزارت صمت ضمن تاكيد بر پيگيرى مسائل اين حوزه از طريق تشكل‌هاى علمى و مردمى نظير انجمن علمى فرش ايران، آمادگى دفتر نساجى وزارت صمت را جهت مساعدت كامل با همكارى مركز ملى فرش ايران، اعلام نمود.

دکتر مهدی سوهانگیر مدير گروه رنگرزى انجمن علمى فرش ايران،  ضمن تشكر از حضور فعال تلاشگران اين حوزه، بر آمادگى اعضاى دانشگاهى، پژوهشى و صنعتى اين انجمن، جهت پشتيبانى خدمات تخصصي به منظور بهبود مستمر كيفیت فرآيند رنگرزي فرش دستباف، تاكيد كرد.