فرش‌های یک کلاس متفاوت

قالی‌های باشکوه ایرانی، با خلاقیت‌های جذاب توانایی تبدیل فضای داخلی را به چیزی تقریبا جادویی دارند. گرچه، نام‌های کمی از استادکارانش که آثاری با کیفیتی فراتر از معمولی دارند باقی است؛ اما چه چیزی قالیباف را به استاد واقعی تبدیل می کند؟

بافندگان فرش‌های روستایی و عشایری، هنر خود را از انتقال سنت‌های شفاهی و از نسلی به نسل دیگر آموختند. بسیاری از این قالیبافان هرگز نمی‌توانستند بخوانند یا بنویسند. با این حال، آثار آنها به دلیل رویکرد هنر عامیانه، سادگی الگوها و جذابیت هنری که در خود دارند، تحسین برانگیز است. در مقابل، فرش‌هایی که در شهرها بوجود می‌آیند به احتمال زیاد توسط افرادی بافته شده‌اند که سواد خواندن و نوشتن دارند. این بافندگان ممکن است برای آموختن و تکمیل مهارت قالیبافی خود، در یک مدرسه رسمی شرکت کرده باشند.

گاهی در میان قالی‌هایی که در مراکز بافندگی از جمله در تبریز، اصفهان یا کرمان بافته شده‌اند، قالی‌های امضا شده‌ای پیدا می‌شود. این قالی‌ها با نام بافنده یا گاهی ممکن است نام خانواده بافنده امضا شوند. بسیاری از اوقات، طرح‌های این فرش‌ها نشان‌دهنده مکتب خاصی از اندیشه هنری هستند و در اکثر موارد، طرح‌های متنوع ‌آنها همچنان به مجموعه‌ای از استانداردها پایبند هستند.

فرش‌هایی که در محیط‌های روستایی و شهری بافته می‌شوند، دارای ویژگی‌هایی هستند که به آن‌ها شخصیت منحصربه‌فردی می‌دهد. با این حال، گاهی اوقات با فرشی روبرو می‌شویم که به عنوان یک نمونه خاص خودنمایی می‌کند و رنگ و طرح این قبیل فرش‌ها، به گونه‌ای مسحور‌کننده در کنار هم قرار گرفته‌اند و کیفیتی تقریباً عالی دارند. اینها آثار استادان بافنده است که هنرمندان واقعی حرفه خود هستند. به راحتی می‌توان قالیبافان استادکار را با نقاشان چیره دست رنسانس ایتالیایی مانند لئوناردو داوینچی، میکل آنژ یا ساندرو بوتیچلی مقایسه کرد.

چه چیزی یک «قالیباف معمولی» را «استاد» می‌کند؟

برای پاسخ به این سؤال بررسی دو پرسش ضروری، مهم است:

  1. اولین مورد این است که چه چیزی یک فرش با کیفیت/خوب را می‌سازد؟
  2. مورد دیگر این است که چه چیزی یک اثر هنری اصیل را تشکیل می‌دهد؟

اولین نکته‌ی مهم اجرای کار است

• کار استاد بافنده بی‌عیب و نقص است.

• آثار آنها ترکیبی از مواداولیه با کیفیت بالا، تکنیک‌های رنگرزی فرش، طراحی هنرمندانه و ترکیب رنگ‌های‌ فوق العاده است.

• گرچه همیشه اینطور نیست، اما یکی از جنبه‌های فرش بافته شده توسط استادکاران بافندگی، تمایل به سطح بالایی از جزئیات در داخل نقوش است. این امر با بافت فرش‌هایی که تعداد گره بالایی دارند انجام می‌شود. این بدان معنی است که تراکم گره‌های بیشتر و رجشمار بالاتری در این فرش وجود دارد. دوم اینکه تار و پود مورد استفاده در این فرش‌های ریز بافت، باید به اندازه کافی نازک انتخاب شوند تا این ساختار امکان آن را داشته باشد تا جزئیات طرح‌ ها را در خود جای دهد. این کار نیز به بافندگان بسیار ماهر نیاز دارد.

درک این نکته نیز مهم است که یک استاد بافنده، تمام فرآیند را به تنهایی انجام نمی‌دهد. آنها اغلب طراح نقش، انتخاب کننده رنگ‌ها، ناظر و کنترل کننده کیفیت هستند؛ اما پس از آن باید تیمی از ریسندگان، رنگرزان و قالیبافان ماهر و … را برای اجرای طرح گرد هم بیاورند. اغلب، این فرش‌ها به‌طور سفارشی توسط مشتریان ثروتمندتر یا گاهی اوقات نهادهای عمومی سفارش داده می‌شوند.

کارهای استادبافان اغلب، اما نه همیشه در مقیاس بزرگ بافته می‌شوند. آنها اغلب برای یک خانه معمولی طراحی نشده‌اند، اما قرار است در یک ساختمان عمومی، کاخ، مکان مذهبی یا در یک ملک ویژه نمایش داده شوند.

تکمیل کارهای استادبافان به دلیل تعداد گره‌های زیاد، اغلب سال‌ها طول می‌کشد. این شاهکارها آثاری فداکارانه و به معنای واقعی، پرشور و هنری هستند. تا جایی که وقتی بافت این فرش‌ها تمام می‌شود، بافندگان‌شان با افتخار نام خود را روی آن‌ها امضا می‌کنند. اگرچه همیشه اینطور نیست، اما چنانچه به طور اتفاقی فرشی دارای امضا یافتید، می‌تواند به پیدا کردن اثر قابل توجهی اشاره کند.

استاد بافندگان، به ندرت دستان واقعی صنعتگری بودند که آثار را خلق می‌کردند، بلکه آنها با دانش و مهارت خود برای رسیدن به اثری نفیس، بر کار صنعتگران در حین تولید کار نظارت دقیق داشتند. برخی از این فرش‌ها بسیار بزرگ هستند و بافتن آن برای یک نفر زمان زیادی می‌برد. این قبیل فرش‌ها توسط تیمی از قالیبافان بافته می‌شدند که تمام روز (گاهی اوقات حتی شبانه روز در شیفت‌های متعدد) به عنوان حرفه خود کار می‌کردند. استادبافان تیم خود را با دقت انتخاب کردند و کار آنها را در طول فرآیند، از نزدیک زیر نظر داشتند.

توانایی خلق آثار شاهکار به طور تصادفی اتفاق نیفتاد و آنها مجبور شدند سال‌های سخت آموزش را پشت سر بگذارند. یکی از اشکال آموزش، آموزش رسمی زیر نظر والدین، آشنایان و بستگان آنها بود که در این حرفه شناخته شده بودند. دومی این بود که در موسسه‌ای توسط استادان این رشته تحصیل می‌کردند. از جمله این مدارس «هنرهای زیبا» و «صنایع مستظرفه» در تهران، مدرسه ارک در تبریز و «هنرهای زیبا» در اصفهان بودند. سال‌ها تحصیل و آموزش در یک محیط رسمی چیزی است که استادان را از صنعتگران جدا می‌کند. هنر قالی‌بافی حوزه‌ای است که در آن طراحان و صنعتگران گرد هم می‌آیند تا اثری را بوجود بیاورند که به‌عنوان هنری نفیس خودنمایی می‌کند و نمونه‌ای باشکوه از وضعیت هنر در زمان خلق آن است.

هیچ دویی شبیه هم نیستند، همانطور که دو تابلوی مونالیزا یا کلیسای سیستین وجود ندارد. ممکن است شخصی کار مشابهی تولید کند، اما تنها یک قطعه اصلی وجود دارد. همین امر را می توان در مورد آثار استادکاران نیز گفت.

بافندگان چیره دست نام آشنایی ازجمله: محتشم کاشانی، حاجی جلیلی تبریز و حسین کرمانی، تعدادی از مرغوب‌ترین قالی‌های آنتیک شناخته شده‌ی ایران را خلق کرده‌اند. دیگر فرش‌ها نه به خاطر بافنده‌ای که آنها را بافته است، بلکه به خاطر شرکتی که بافت آنها را سفارش داده است، شناخته شده‌اند. یکی از این نمونه‌ها  شرکت فرش زیگلر و شرکا است که سفارش بافت فرش‌های باکیفیت از منطقه اراک ایران را برای ذائقه غربی‌ها داده است. این قطعات ارزشمند، به دلیل کیفیت بافت، طراحی تزئینی و رنگ‌هایی که از ترکیب‌بندی‌های سنتی ایرانی دور شده‌اند، ممتاز هستند.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

حراج بیست و پنجم به نام بلوچ رقم خورد


آنچه در حراج ۲۵ گذشت

اولین حراج آبان ماه ۱۴۰۱ در ۶۲ نوبت با عرضه ۱۳۱ تخته فرش (۳۳۷ مترمربع) برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۳۵ نوبت (۷۵ تخته – ۱۹۴ مترمربع) به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و فرش‌های ۲۷ نوبت (۵۶ تخته – ۱۴۳ مترمربع) مشتری‌ای نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

ترین‌های حراج بیست و پنجم

در نوبت پنجم یک جفت کناره بلوچ مجموعا به مساحت ۴٫۵۳ مترمربع با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان به سالن حراج آمد و با رشد بیش از دو و نیم برابری نهایتا به قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان فروخته شد تا عنوان بیشترین رشد قیمت حراج بیست و پنجم را از ان خود کند.

در ۷ نوبت از این جلسه فرش‌های عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده به صورت میانگین ۳۶ درصد بود.


فرش‌های آنتیک الهام بخش محصولات خانگی

بر کسی پوشیده نیست که فرش‌های دستباف ایرانی از ساده‌ترین تا مجلل‌ترین مکان‌ها یافت می‌شود. با شکوه‌ترین نمونه‌های آنها دارایی برجسته‌ترین موزه‌های جهان، زینت بخش کاخ‌ها و متعلق به خانواده‌های سلطنتی هستند.

این فرش‌ها برای قرن‌ها، مطلوب‌ترین وسایل کاربردی خانه‌ها بوده و همچنین به عنوان یک شیء تزیینی، نقش مهمی در دکوراسیون ایفا کرده‌اند. امروزه هم مردم از فرش‌های دستباف برای تزئین فضاهای خانه، از جمله: اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه استفاده می‌کنند. حتی راه‌های خلاقانه زیادی برای استفاده از فرش‌ها و دستبافته‌ها به غیر از قرار دادن روی زمین وجود دارد. با این حال، اخیراً زیبایی فرش‌های آنتیک شرقی الهام‌بخش بسیاری از صنعت‌گران دیگر شده است تا علاوه بر فرش، محصولاتی را برای خانه بسازند. این محصولات مقرون به صرفه، به عموم مردم امکان می‌دهد تا زیبایی الهام گرفته از فرش‌های ایرانی را به خانه‌ها و فضاهای‌شان بیاورند. بیایید برخی از این محصولات زیبا را که از فرش‌های آنتیک وخیره کننده الهام گرفته‌اند بررسی کنیم.

فرش در آشپزخانه

قلب هر خانه‌ای آشپزخانه آن است. قرار دادن فرش در آشپزخانه یک روند طراحی است که در سال‌های اخیر در وبلاگ‌های طراحی و سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند پینترس گسترش یافته است. اما اگر از پهن کردن فرش‌های گرانبهای خود در مکانی که ممکن است چیزی روی آن ریخته شود خودداری می‌کنید، یا اگر می‌خواهید دکوراسیون آشپزخانه خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید، راه‌های دیگری هم وجود دارد که آن را به آشپزخانه‌تان می‌آورد و در نتیجه، طراحی جذاب و منحصر به فرد فرش ایرانی در دکوراسیون آشپزخانه شما دلچسب خواهد شد.

یکی از کارآمدترین لوازم جانبی آشپزخانه، تخته‌های خردکن است. شما می‌توانید با یک تخته برش الهام گرفته از قالی ایرانی، سوار بر فرش جادویی شوید و عطر و طعمی دلچسب را به آشپزخانه‌‎تان بیاورید. اغلب این تخته‌ها چند منظوره و بادوام هستند، جز اینکه برای برش سبزیجات، میوه و گوشت مناسب است، برای اهدافی فراتر از برش نیز کاربرد دارد. از جمله به عنوان پیشخوان زیر قابلمه‌‌ای، تخته پنیر و حتی سینی سرو میوه یا دسر در یک مهمانی. این تخته برش‌های منحصر به فرد برای علاقه مندان به آشپزی، میزبانان مهمان دوست و به عنوان هدیه ایده آل است و مطمئناً حس و حال خوبی ایجاد می‌کند!

زیر لیوانی با الهام از فرش‌های ایرانی

اگر هنوز از زیر لیوانی‌های قدیمی خسته کننده در خانه خود استفاده می‌کنید، فرصت را از دست می‌دهید. امروزه گزینه‌های بسیار زیبایی وجود دارد، از جمله مهم‌ترین آنها «قالیچه‌های زیرلیوانی» است که با الهام از فرش‌های سنتی و نقوشی که در فرش‌های قدیمی و آنتیک می‌بینید، طراحی شده‌اند. آنها معمولاً در مجموعه‌ای از رنگ‌ها، الگوها و جنس‌های مختلف موجود هستند. حتی بصورت بافته شده و از جنس خود فرش!

این زیرلیوانی‌های زیبا، بهترین عناصر را از یک فرش کلاسیک بیرون می‌کشند: یک ترنج و حاشیه مرکزی خیره کننده، طرح‌های چشم نواز، گل‌ها و رنگ‌های زیبا و اشباع شده. آنها ابعاد مناسبی برای قراردادن لیوان قهوه صبحگاهی شما را دارند و انتخابی عالی برای همنشینی با فنجانی است که به صرف چای و قهوه با مهمانتان اختصاص داده‌اید.

بالش‌های الهام گرفته از فرش ایرانی

اگر می‌خواهید زیبایی هنر ایرانی را به رختخواب، کاناپه یا محل نشیمن خود بیاورید، عاشق این کوسن‌ها و بالش‌های رو مبلی الهام گرفته از نقوش فرش و قالی خواهید شد. تعداد زیادی از آنها وجود دارد که توسط هنرمندانی با الهام از طراحی ایرانی ساخته شده است. این قبیل کوسن‌ها به ویژه به صورت گلیم و قالی بافته شده‌اند و اگر انواع ارزان تر آنها را بخواهید انتخاب‌های بسیاری دارید که بر روی پارچه چاپ شده‌اند. شما می‌توانید بسیاری از نقوش به کار رفته در فرش‌های اصیل را در این بالش‌ها پیدا کنید. آنها راهی عالی برای آوردن رنگ و جذابیت به فضای شما هستند. همچنین می‌توانید آنها را با فرش‌های قدیمی در یک اتاق ترکیب کنید تا ظاهری چند لایه و التقاطی داشته باشید.

پد ماوس الهام گرفته از فرش

طراحان کالاهای خانگی مکان مناسب دیگری را برای استفاده از طرح‌های سنتی فرش ایرانی پیدا کرده‌اند: ماوس پد.

شما می‌توانید با یک پد ماوس که شبیه یک فرش آنتیک با اندازه کوچک است، کمی شادی را به فضای اداری خود اضافه کنید. انواع مختلفی از این پد ماوس در بازار وجود دارد، اما معمولاً به نظر می‌رسد که شخصی یک فرش سنتی زیبا برداشته و آن را به اندازه پد ماوس کوچک کرده است. این قطعات سرگرم کننده و خلاقانه هستند و مطمئناً با داشتن یکی از آنها، هر زمانی که در دفتر کارتان هستید، لبخندی به لب خواهید داشت.

پرده‌هایی با طرح فرش

یکی از طرح‌های فرش ایران به پرده‌ای تشبیه شده، که به دو سوی یک در گره خورده است. این طرح با نام‌های «ناظم»، «حاج خانمی» و«سرو و سوسن» شناخته می‌شود. علاوه بر این، یکی از اندازه‌های فرش ایرانی، ابعاد تقریبی ۱۵۰ * ۲۵۰ و ۱۷۰ * ۲۸۰ سانتی متر است و در اصطلاح پرده‌ای نام دارد. این‌ به تنهایی روشن می‌کند که آویختن، یکی از روش‌های سنتی و کاربردی فرش است که از دیرباز مورد توجه بوده است.

فرش‌های پرده‌ای به طور سنتی، یک رو یا دو رو بافته می‌شدند و بیشترین کاربردشان پوشش سردر‌های ورودی بوده است که از ورودی اتاق یا سالن خانه‌ها تا اماکن مهم و مذهبی را شامل می‌شود. این که کجا نصب شوند، بستگی به میزان نفیس بودنشان داشته‌است. در پرده‌ای‌های دو رو، طرح و نقش دو طرف مشابه و رنگ‌های آنان متفاوت بوده است. علاوه بر فرش، پارچه‌های پرده‌ای هم رواج داشته است. امروزه بافت فرش‌های پرده‌ای رایج نیست بلکه بصورت سفارشی انجام می‌شود. همچنین هنرمندانی هستند که بر پارچه‌‌هایی با این اندازه، به ویژه به شیوه قلمکار نقش می‌اندازند. با این حال زیبایی الهام گرفته ازاین پوشش‌ها، به صورت چاپی در دسترس و اقتصادی است و می‌توانید با صرف کمترین هزینه ممکن، اتاق‌هایتان را با جادوی رنگ و نقش فرش‌های ایرانی زنده کنید.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

قالیچه حسین آباد رکورد دار حراج بیست و چهارم


آنچه در حراج بیست و چهارم گذشت

آخرین حراج مهرماه ۱۴۰۱ در ۵۱ نوبت با عرضه ۸۹ فرش به مساحت ۳۲۰ مترمربع برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۲۷ نوبت (۴۶ تخته – ۱۵۴ مترمربع) به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند و فرش‌های ۲۴ نوبت (۴۳ تخته – ۱۶۶ مترمربع) شانسی برای فروش پیدا نکردند و به انبار حراج بازگشتند.

در این جلسه به صورت میانگین فرش‌های فروخته ۲۵ درصد رشد از قیمت پایه داشتند. همچنین فرش‌های عرضه شده در ۵ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.

ترین‌های حراج بیست و چهارم

بیشترین رشد از قیمت پایه در نوبت نخست حراج بیست و چهارم رقم خورد. جایی که یک تخته قالیچه نقش ماهی حسین آباد با مساحت ۲٫۸۴ مترمربع و قیمت پایه ۷۰۰ هزارتومان به سالن حراج آمد. این قالیچه در همان نوبت اول رکورد دار شد و با رشد بیش از ۴ برابر به قیمت ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان فروخته شد و تا پایان حراج هیچ فرشی این رشد قیمت را تجربه نکرد.


فرش و جاده ابریشم

سلسله هان دومین سلسله امپراتوری چین بود و در پی پیشرفت‌های زیادی که به وجود آورد، چین توانست به یک قدرت جهانی تبدیل شود. یکی از جمله این پیشرفت‌ها ایجاد مسیرهای تجاری بین چین و خاورمیانه بود. مسیر‌هایی که  در نهایت، به عنوان جاده ابریشم شناخته می‌شوند. تأسیس جاده ابریشم، علاوه بر تمام آنچه در خود داشت، نقشی اساسی در آوردن هنر نفیس فرش ایرانی و قالیچه‌های شرقی به سایر نقاط جهان ایفا کرد.

جاده ابریشم، مسیرهای تجاری و فرصت‌های جدید

قبل از سلسله “هان”، آسیا به دلیل رشته کوه‌های صعب‌العبور و مشکلی که داشت، در انتقال کالا به خارج از قلمرو خود، نسبت به بقیه جهان منزوی بود. آنچه در نهایت به عنوان جاده ابریشم شناخته شد، به عنوان یک سری مسیرهای تجاری توانست چین را به خاورمیانه متصل کند. این امر فرصت‌هایی را برای مبادلات تجاری در هر دو جهت باز کرد و از طریق آن تجارت بین این دو منطقه جغرافیایی از جهان را ممکن، برقرار و تسهیل شد.

فرش و جاده ابریشم

اختراع دیگری که ارتباط تنگاتنگی با توسعه این مسیرهای تجاری دارد از احساس نیاز چین به حفاظت از این مسیر به وجود آمد و دیوار بزرگ چین برای این هدف خاص ساخته  شد و در پی آن،  توسعه این راه‌های تجاری و حفاظت از آنها، به یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی تمدن‌های کره، ژاپن، شبه قاره هند، ایران، اروپا، چین، شاخ آفریقا و عربستان تبدیل شد.

باز شدن این مسیرهای تجاری به مردم امکان می‌داد که در دو طرف آن و در طول مسیر، از محصولات و کالاهایی لذت ببرند که قبلاً هرگز ندیده بودند یا تجربه نکرده بودند. برخی از مهمترین اقلام کالایی که در این مسیر معامله می‌شد ادویه جات، ابریشم، سنگ‌های قیمتی، مواد معدنی خام و البته فرش و قالی بود. این مسیرهای تجاری نه تنها برای بازرگانان، بلکه برای مشتریان آنها نیز فرصت‌هایی را ایجاد کرد. مردم شروع به لذت بردن از سبکی از زندگی کردند که به آنها اجازه می‌داد چیز‌هایی فراتر از کالاها و محصولاتی که به صورت محلی در دسترسشان بود، پیدا کنند. کالاهای مبادله شده بسیار مطلوب و اغلب نشانه تجمل و موفقیت بودند.

با این حال، جاده ابریشم همچنین امکان توسعه اقتصادی طبقات پایین را نیز فراهم کرد. این نکته به این دلیل است که آنها اکنون توانایی تولید اجناس خود و فروش آنها را در بازارهایی بزرگتر و جهانی داشتند. این را می‌توان با روشی مقایسه کرد که اینترنت به کسب و کارهای کوچکتر اجازه داد تا محصولات خود را در سطح جهانی، از طریق بهبود شبکه‌های ارتباطی و فروش آنلاین گسترش دهند و بسیاری از همان اثراتی را داشت که در جهانی شدن گسترده‌ای که امروز در حال وقوع است می‌بینیم.

راه ابریشم برای مراکز فرش بافی ایران فرصت‌های صادراتی به ارمغان آورد

مسیرهای تجاری جاده ابریشم تا سال ۱۵۰۰ به خوبی ایجاد شد. کاروان‌ها مکرراً در این مسیرهای تجاری رفت و آمد می‌کردند و در طول مسیر به داد و ستد و مبادله کالا می‌پرداختند. در زمان ساسانیان راه بزرگ درآمد برای شاهنشاهی ایران، بازرگانی ابریشم و اخذ حقوق گمرکی از بازرگانان و کاروانیانی بود که از ایران می‌گذشتند. چین در آن روزگار از ایران وسمه، قالی، سنگ‌های گران‌بها و پارچه وارد می‌کرد. یکی از صادرات مهم چین به ایران ابریشم بود که در دربار بیزانس حکم ارز را داشت و مهم‌تر از طلا و سنگ‌های گران‌بها بود. هدف ایران از در دست داشتن راه ابریشم افزایش گردش کالا نبود بلکه کم‌توان نمودن رومی‌ها بود.  فرش‌ها و قالیچه‌های روستاها و شهرهای کوچک ایران قبلاً یک کالای ارزشمند در دو سوی جاده ابریشم بودند.

در طول قرن پانزدهم، حاکمان ایرانیِ سلسله صفوی فرصت را برای افزایش ثروت و سطح صادرات کالاهای خود به سایر نقاط جهان مهیا دیدند. ایران در میانه راه‌ها قرار داشت و کاروان‌هایی که در هر دو جهت تردد داشتند، اغلب باید از این منطقه عبور می‌کردند. فرمانروایان صفوی مسئول گسترش هنر و ثروت امپراتوری ایران بودند.

حاکمان صفوی تعدادی از بهترین صنعتگران خود را استخدام کردند تا شروع به طراحی فرش‌های صادراتی کنند و ثروت و هنر خود را به رخ جهان بکشند. قالی‌بافان و طراحان فرش ایرانی آثار نفیسی تولید می‌کردند که اغلب در ساختمان‌ها و کاخ‌های عمومی به نمایش گذاشته می‌شد. فرش ایران به کالایی بسیار مطلوب در میان ثروتمندان تبدیل شد و به دلیل ارزشمندی‌اش، اغلب در معاملات و روابط دیپلماتیک هدیه داده می‌شد.

بسیاری از این فرش‌های نفیس و زیبا از طریق این مسیرها به قلعه‌ها، کلیساها و املاک ثروتمندان اروپایی راه پیدا کردند. به این صنعتگران گفته شد که مدارسی تأسیس کنند و این طرح‌ها را به قالیبافان روستایی منتقل کنند. در کارگاه‌های سلطنتی، قالیبافان ایرانی آموزش دیده، قالی‌هایی با کیفیت، زیبا و نفیس بافتند که تا به حال درهیچ جای دنیا دیده نشده بود.

همچنین جاده ابریشم به تولیدکنندگان فرش امکان دسترسی آسان به کانال توزیعی را داد که تشنه همه چیزهایی بود که آنها می‌توانستند تولید کنند. این امر در نهایت منجر به ایجاد مدارس و مراکز تولیدی در شهرهایی مانند تبریز، اصفهان، کرمان و بسیاری از مراکز بافندگی دیگری شد که در نزدیکی مسیرهایی مانند ختن در ترکستان شرقی قرار داشتند. این امر آغازگر عصر طلایی سلسله صفویه و عصر طلایی صنعت فرش ایرانی بود.

اهمیت جاده ابریشم امروز

جاده ابریشم همیشه با این نام شناخته نمی‌شد. در واقع این جاده مجموعه‌ای از مسیرهای تجاری بود. نام جاده ابریشم، برای اولین بار و به طور رسمی در سال ۱۸۷۷ توسط فردیناند فون ریشتهوفن، که هفت سفر در طول این مسیر از ۱۸۶۸ تا ۱۸۷۲ انجام داده بود استفاده شد.

توانایی تولید کالا و صادرات آن به سرزمین‌های دور،  یکی از عواملی بود که به گسترش توسعه اقتصادی در مسیرهای تجاری کمک کرد. با این حال، به هنرمندان نیز اجازه داد تا خلاقیت خود را گسترش دهند، زیرا به موادی مانند ابریشم، پشم، پنبه و رنگ‌های فرش دسترسی یافتند که به طور سنتی و محلی در دسترس آنها نبود. همچنین به معنای گسترش مبادلات فرهنگی و توانایی کسب فنون و مهارت‌های جدید بود. با این حال، در بسیاری از موارد، مانند تکنیک‌های مراکز فرش ایرانی، به معنای لزوم حفظ اسرار تجاری نیز بود.

جاده ابریشم شاید به تنهایی مهم‌ترین رویداد تاریخی در تاریخ تجارت فرش باشد. تجارت از طریق این جاده منجر به تنوع خارق‌العاده فرش‌های ظریفی شد که امروزه می‌شناسیم. طیف رنگ‌ها و سبک‌هایی که اکنون به آن‌ها دسترسی داریم، شگفت‌انگیز است. اکنون تقریباً برای هر سلیقه و سبکی می‌توانید قالی‌های شرقی و ایرانی را بیابید و همه چیز با ایجاد مسیرهای تجاری جاده ابریشم در حدود ۲۰۰۰ سال پیش آغاز شد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به فرش‌های ابریشمی نگاه کنید و از رنگ‌ها و طرح‌های شگفت انگیز مجموعه فرش‌های نفیس ما برای خانه یا محل کار خود لذت ببرید. ممکن است متوجه شوید که به اندازه اروپایی‌هایی که برای اولین بار آنها را دیدند، شیفته آنها شده‌اید. با تعداد زیادی از آثار هنری متفاوت، مقاومت در برابر آنها واقعاً دشوار است.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

روز درخشش گبه‌ها


آنچه در حراج بیست و سوم گذشت

بیست و سومین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده در ۶۳ نوبت و عرضه ۱۰۲ تخته انواع دستبافته‌های سنتی شامل قالی، گلیم، گبه، تابلوفرش و … به مساحت ۳۴۹ مترمربع برگزار شد. فرش‌های عرضه شده در ۳۶ نوبت به تعداد ۵۲ تخته و مساحت ۲۰۸ متر مربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند. اما فرش‌های ۲۷ نوبت به تعداد ۵۰ تخته و مساحت ۱۴۱ مترمربع مشتری‌ای نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

در حراج بیست و سوم به صورت میانگین فرش‌های فروخته شده ۲۵ درصد از قیمت پایه رشد داشتند.

ترین‌های حراج بیست و سوم

حراج بیست و سوم نسبت به جلسات قبل رونق چندانی نداشت. با این حال در دو نوبت فرش‌های عرضه شده تا دوبرابر قیمت پایه فروخته شدند. نکته جالب توجه این بود که بالاترین قیمت پایه و قیمت فروخته شده این جلسه از حراج در دو نوبت به دو تخته گبه بزرگ پارچه رسید.

در نوبت چهل و دوم یک تخته گبه قواره ۹ متری با قیمت ۸ میلیون تومان به سالن حراج امد که با یک چوب بالاتر به قیمت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شد تا عنوان بالاترین قیمت پایه را به نام خود ثبت کند. همچنین در نوبت هجدهم یک تخته گبه به مساحت ۹٫۳۸ مترمربع با قیمت ۷ میلیون تومان عرضه شد که نهایتا با ۳۷ درصد رشد به مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد تا عنوان بالاترین قیمت فروخته شده حراج بیست و سوم هم به یک تخته گبه برسد.


فرش و موسیقی

فرش و موسیقی

در کارنامه داریوش مهرجویی فیلم‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان بیشتر از یک‌بار به تماشایشان نشست و لذت برد؛ مانند گاو، دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، هامون و درخت گلابی؛ اما لامینور یکی از آنها نیست. درباره چرایی این نکته سخن بسیار است که به حوزه سینما برمی‌گردد و در اهداف این یادداشت نمی‌گنجد. اما آنچه سبب می‌شود لامینور برای مخاطب علاقه‌مند به فرش دستباف جذاب باشد، ارجاعاتی است که به فرش دستباف در فیلم وجود دارد.

بار نخست نیست که داریوش مهرجویی به سراغ فرش دستباف رفته است. پیش‌تر نیز او در فیلم «فرش ایرانی» یکی از اپیزودها را با نام «فرش و فرشته» در کنار بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، بهمن فرمان‌آرا، خسرو سینایی، جعفر پناهی و… ساخته بود.

لامینور داستان آشنا و ملموسی دارد؛ دستکم برای دختران ایرانی که در بیشتر مواقع با ممانعت خانواده برای ورود به رشته‌های هنری روبرو بوده‌اند. دختری نوجوان به نام نادی (پردیس احمدیه) شیفته موسیقی است و پدرش (سیامک انصاری) که فرش‌فروش است از موسیقی نفرت دارد. کشمکش اصلی فیلم همین است.

لامینور هم مانند بیشتر فیلم‌های سینمای ایران فرش‌فروشان را در نقشی منفی تصویر کرده است. کسانی که درکی از زیبایی فرش دستباف ندارند و نگاه آنها به فرش صرفاً اقتصادی است؛ نگاهی کلیشه‌ای و غیرمنصفانه‌. اما نادی زیبایی را می‌فهمد؛ آنجا که در فرش‌فروشی پدرش، قالیچه‌ای لوله‌شده را چون سازی درمی‌برگیرد و می‌نوازد و حاضرانی که به تماشای او ایستاده‌اند هنرش را درمی‌یابند. شاید درخشان‌ترین بخش لامینور همین سکانس باشد و دیگری سکانسی که باران، مهمانی جشن تولد پدربزرگ نادی (علی نصیریان) را به هم می‌ریزد و چه خوراک‌های رنگارنگ که کسی از آنها بهره‌ای نمی‌برد و همه زیر رگبار نابود می‌شوند؛ مانند استعدادهای بالقوه و بالفعلی که در جامعه‌ای مستبد و سنتی به هرز می‌روند و مسخ می‌شوند؛ بی‌آنکه جایی برای عرضه پیدا کنند.

نکته دیگری که لامینور را برای علاقه‌مندان به فرش دیدنی می‌کند عنوان‌بندی (تیتراژ) آن است که در «شرکت فرش ایران» و بر طرح‌ها، نقوش و رنگ‌های فرش‌های بافته‌شده توسط شرکت فرش شکل‌گرفته است. این بخش بسیار چشم‌نواز است و می‌توانید زیبایی و اصالت ساختمان مرکزی شرکت، واقع در خیابان فردوسی تهران و ظرافت فرش‌های بافته‌شده شرکت را در آن ببینید.

حراج بیست و دوم برگزار شد


آنچه در حراج بیست و دوم گذشت

پس از یک هفته تعطیلی بیست و دومین جلسه حراج فرش دستباف کارکرده روز دوشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱ در محل دفتر مرکزی شرکت فرش ایران برگزار شد. این جلسه در ۵۵ نوبت با عرضه ۸۳ تخته انواع دستبافته‌های سنتی به مساحت ۴۰۳ مترمربع شامگاه یازدهم مهرماه به کار خود پایان داد. از مجموع فرش‌های عرضه شده ۶۳ تخته فرش در ۳۹ نوبت به مساحت ۲۳۶ مترمربع به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند و فرش‌های ۱۶ نوبت هم به تعداد ۲۰ تخته و مساحت ۱۶۷ مترمربع مشتری‌ای نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

به صورت میانگین درصد رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در حراج بیست و دوم ۲۳ درصد بود.

ترین‌های حراج بیست و دوم

بیشترین رشد از قیمت پایه حراج بیست و دوم در نوبت دوم رخ داد. جایی که ۵ تخته انواع دستبافته‌های سنتی بختیار، همدان و اردبیل با قیمت پایه یک میلیون و صدهزارتومان به سالن حراج آمد و با چندین پیشنهاد متوالی نهایتا به مبلغ ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان با بیش از ۳۰۰ درصد رشد به بالاترین پیشنهاد فروخته شد. این فرش‌ها که تقریبا مستهلک بودند مجموعا مساحتی حدود ۹ متر مربع داشتند.

عنوان بالاترین قیمت پایه و قیمت فروخته شده حراج بیست و دوم هم به یک تخته فرش دستباف تبریز قواره ۱۲ متری رسید. این قالی با قیمت ۳۴ میلیون تومان به سالن حراج آمد و با یک چوب بالاتر به قیمت ۳۵ میلیون تومان فروخته شد.

در چهار نوبت از حراج بیست و دوم فرش‌های عرضه شده به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند.


کارگاه قالیشویی شرکت فرش ایران


توصیه می‌شود که پس از چند سال استفاده از فرش، آن را زیر نظر کارشناسان متخصص شستشو کنید. دقت داشته باشید فرش دستباف یک اثر هنری است و شستشو آن هم امری کاملا تخصصی است. از این رو پیشنهاد ما سپردن فرش به قالیشویی‌های معتبر است. شرکت فرش ایران در کارخانه تامین مواد اولیه کرج با کارگاه تخصصی قالیشویی، آماده ارائه خدمات شستشو فرش برای دستبافته‌های شماست.

تلفن هماهنگی قالیشویی: ۰۲۶۳۲۸۲۰۶۴۱
نشانی: کرج، میدان استاندارد، به سمت شهرک شیخ سعدی، جنب اداره گذرنامه، کارخانه تامین مواد اولیه شرکت فرش ایران

پنج شیر در حراج بیست و یکم

پنج‌شیر در حراج بیست و یکم

پنج شیر در حراج بیست و یکم


آنچه در حراج بیست و یکم گذشت

آخرین جلسه حراج تابستان ۱۴۰۱ در ۶۵ نوبت، شامگاه روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد. در این ۶۵ نوبت ۱۰۷ تخته انواع دستبافته‌های سنتی به مساحت ۳۲۸ مترمربع عرضه شد. از بین فرش‌های عرضه شده ۵۹ تخته به مساحت ۱۶۲ مترمربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند. با این حال فرش‌های عرضه شده در ۲۷ نوبت به تعداد ۴۸ تخته و مساحت ۱۶۶ مترمربع مشتری‌ای نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

حراج بیست و یکم که در بین حراج‌های سال ۱۴۰۱ رکورددار بیشترین نسبت فرش‌های فروخته نشده است به صورت میانگین ۲۳ درصد رشد از قیمت پایه داشت.

ترین‌های آخرین حراج تابستان ۱۴۰۱

بالاترین قیمت پایه و فروخته شده آخرین حراج تابستان ۱۴۰۱ به یک جفت قالیچه قم رسید که در نوبت چهاردهم حراج با قیمت پایه ۲۵ میلیون تومان به سالن حراج آمد و با ۲۰ درصد رشد از قیمت پایه به مبلغ ۳۰ میلیون تومان به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخته شد.

نکته جالب حراج بیست و یکم عرضه ۵ تخته گبه شیری شیراز در ۵ نوبت متفاوت بود که تمامی گبه‌ها به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند. 

بیشترین رشدِ قیمت حراج بیست و یکم هم در نوبت ۶۴ حراج رقم خورد. زمانی که یک تخته کناره شیراز به مساحت ۳٫۸۱ مترمربع با قیمت ۷۰۰ هزارتومان به سالن حراج آمد و نهایتا با ۱۸۶ درصد رشد از قیمت پایه به قیمت ۲ میلیون تومان فروخته شد.

فرش‌های عرضه شده در سه نوبت از حراج بیست و یکم به بیش از دوبرابر قیمت پایه فروخته شدند.