دانستنی‌های فرش ۱۱ شهریور ۱۴۰۱

تزیین خانه با فرش‌های قدیمی

روش استفاده از فرش دستباف قدیمی در دکوراسیون

اگر به داشتن فرش‌های اصیل و تزیین با آن‌ها علاقه‌مندید، به کمی خلاقیت نیاز دارید تا بخش‌‌های مختلف را با فرش‌های دستباف بیارایید و از نتیجه تزئین با دستبافته‌های ایرانی خود، لذت ببرید.

اگر به داشتن فرش‌های اصیل و تزیین دکور خانه یا محل کار با آن‌ها علاقه‌مند هستید، به کمی خلاقیت نیاز دارید تا بخش‌­های مختلف را با فرش‌های دستباف بیارایید و از نتیجه تزئین با دستبافته‌های ایرانی خود، لذت ببرید. در ادامه چند پیشنهاد برایتان داریم.

از سلیقه و سبک شخصیتان لذت ببرید

دکوراسیون خانه، ترکیبی از سبک وسایل و نحوه قرارگیری آنهاست. برخی از اشیاء، نقش مهم‌تری در چیدمان ایفا می‌کنند و استفاده از آنها، به ویژه در مهم­ترین بخش‌­های فضاهای داخلی، تغییر قابل توجهی در حس و حال فضا بوجود می‌آورند. دلیل این نقش کلیدی‌تر، علاوه بر اندازه، رنگ، فرم و سبک آنها، ناشی از سلیقه و ارزش‌های فردی هر شخص و احساسات و یادگارهایی است که از طریق آن اشیاء بیان و تقویت می‌شوند. فرش دستباف ایرانی که دارای سبک‌های گوناگون است، یکی از جمله مهم‌ترین وسایل کاربردی و تریینی است که هویت دکوراسیون را می‌سازد و هر فضای دکوراتیوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرش دستباف در هر سبکی که باشد، این قابلیت را دارد که در تزیین خانه و دیگر فضاهای مورد نظرتان، یکنواختی و یا مرکز توجه ایجاد کند. گرچه برقراری ارتباط و هماهنگی بین فضاها، از طریق سبک، کلیت منسجمی به دکوراسیون شما می‌بخشد، ولی فرش‌های ایرانی در هر سبک یا منطقه‌ای که طراحی شده باشند، معمولاً دارای پالت رنگ ویژه‌ای هستند و می‌توانند به عنوان الگویی برای برجسته کردن و یا ایجاد یکنواختی، در رنگ و طراحی خانه به کار روند. اگر مایل هستید دکوراسیون یکنواختی داشته باشید، استفاده از سبک و رنگ‌های یکسان، چالش کمتری برایتان خواهد داشت. از سوی دیگر، سبک‌ها و پالت‌های رنگی متفاوت، شخصیت و هیجان خاصی به فضاهایتان می‌بخشد و این ممکن است همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. به طور کلی افزودن فرش‌های پر نقش و نگار به فضاهایی که دارای تزئینات کمی در مبلمان و دیوار‌ها هستند و استفاده از فرش‌های ساده‌تر برای فضاهایی با چیدمان شلوغتر، انتخاب خوبی است.

شرایط فرش را در نظر بگیرید

برای استفاده از فرش در هر جایی، سلامت فرش را در نظر بگیرید. بسیار مهم است که قدمت، وضعیت و نوع فرش‌تان را مورد توجه قرار دهید و بر آن اساس محل قرار دادنش را تعین کنید. برای مثال: فرش‌های پشمی، در جاهای شلوغ و در برابر لکه‌ها بیشتر دوام می‌آورند. همچنین استفاده از فرش‌های ابریشمی، بسیار ظریف و کهنه‌ در جاهایی مثل راهروها و ورودی خانه‌ها که مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمدی هستند، انتخاب خوبی نیست. به جای آن بهتر است در بخش‌هایی مانند: سالن پذیرایی، اتاق جلسات و گفتگو، اتاق خواب و اتاق کار، از چنین فرش‌هایی استفاده کنید.

سهم بزرگ فرش‌های کوچک در دکوراسیون را نادیده نگیرید

قطعه فرش‌های کوچک، انتخاب بسیار خوبی برای تزیین هر فضای دکوراتیوی به شمار می‌آیند. آن‌ها را می‌توان در ورودی‌ها، راهرو‌ها، اطراف تخت و میز، روی دیوار، جلوی کمد‌ها و گاهی به عنوان پوشش تخت، رومیزی و روی مبلمان و یا به عنوان دیوارپوش و یا در فضاهای باز محیط به کار برد. شما می‌توانید تنها با افزودن یک دستبافته روی صندلی، مبلمان و یا تختخواب خود، عنصر بصری جدیدی را به اتاق اضافه کنید، گوشه‌ی دنج و چشم نواز بسازید، بدون اینکه نیازی به تغییر اساسی در دکوراسیون داشته باشید. طبیعی است که انتظار داریم، فرش‌ها و قالی‌های بسیار زیبای ایرانی، در چیدمان‌ فضای ما به خوبی جلوه کنند. به این منظور، استفاده از میزهای شیشه‌ای انتخاب مناسبی است. در غیر اینصورت، چنانچه میز شما بزرگ است، به ویژه وقتی به دلیل جنس میز، فرش زیر آن نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید فرش را در اطراف میز یا روی آن هم پهن کنید. این روش سال‌ها در اروپا رایج بوده است. این رویکرد تزئینی، می‌تواند راهی عملی برای محافظت بیشتر از مبلمانتان باشد. همچنین اگر میز کهنه یا فرسوده‌ای دارید، انداختن یک قطعه فرش روی آن ضمن پوشاندن میز، جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد. علاوه بر این موارد، استفاده فرش‌ها به صورت لایه‌بندی روی یکدیگر، ظاهر جدید و جالبی به چیدمان شما می‌دهد.

از فرش دستباف روی دیوار استفاده کنید

فرش‌های دستباف ایرانی که در شرق و برای روی زمین بافته شده‌اند، در غرب بیش از آنکه به روش سنتی‌اش، روی زمین نشان داده شود، بر دیوار‌ها آویخته شده است. این مورد در اسناد تصویری، از جمله در آثار نقاشان نام‌آور جهان ثبت شده است. همچنین فرش‌ها، نقش تزیین در مراسم‌های مهم را بر عهده داشته و با آویختنش به جایی، به آن قسمت توجه داده می‎شده است. بسیاری از مهم‌ترین عکس‌های تاریخی ایرانیان، افراد را ایستاده یا نشسته بر فرش، نشان می‌دهد و در برخی موارد هم شبیه رسمی که در اروپا رایج است، در پشت سر افراد آویخته شده است. شما هم می‌توانید بر اساس این سنتِ همچنان محبوب،  فرش‌های دستباف به ویژه نمونه‌های قدیمی را به عنوان اثر هنری، روی دیوار‌ها آویزان کنید.

این دستبافته‌ها با ویژگی‌‌هایی که دارند، به اتاق‌های شما رنگ، گرما و حس و حالی که متناسب با آنچه در سبک تزئینی‌شان است می‌افزایند. شما می‌توانید فرشی در رنگ یا سبک چیدمان خود و یا متضاد با آن را انتخاب کنید و در هر صورت شاهد نتیجه شگفت انگیز آن باشید. چنانچه فرشی که به دیوار می‌آویزید در همان سبک چیدمان‌تان باشد، هماهنگی و یکپارچگی بیشتری به اتاق می‌بخشد و  به عبارتی فضاهایتان را به هم گره می‌زند. اما در صورتی که بخواهید، می‌توانید با انتخاب فرشی که در سبک، رنگ و یا هر دو مورد متفاوت است، کمی چاشنی به حس و حال اتاقتان اضافه کنید و آن را از یکنواختی درآورید، فضاهای جدا بوجود بیاورید، یا قسمتی از فضایتان را برجسته‌ کنید.  برای آویختن فرش، راهنمای نصب فرش روی دیوار را مطالعه کنید. در هر صورت بهتر است به پشت فرش، آستر پارچه‌ای بدوزید. این کار تا حد زیادی از آسیب فرش نیز جلوگیری می‌کند.

در این مطلب برای کمک به شما در تزیین خانه با فرش دستباف قدیمی، نکاتی را به اشتراک گذاشتیم. شما می‌توانید با حضور در حراج‌های هفتگی شرکت سهامی فرش ایران، چند قطعه ارزشمند قدیمی تهیه کنید و به خانه ببرید.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *