46 روز با بختیاری‌ها

۴۶ روز با بختیاری‌ها

پوستر فیلم علف، 1925م

پوستر فیلم علف، ۱۹۲۵م

گوناگونی فرش‌های دستباف عشایر جنوب غربی ایران، توجه فرش‌دوستان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. اما کمتر کسی می‌داند که زندگی این عشایر چه اندازه برای فیلمسازان غربی جذاب بوده است. پیش‌تر در یادداشت «فرش‌نوشت‌ها» درباره فیلم «چشم قبیله»، ساخته دیوید اتنبرو (۱۹۷۶م) نوشته بودیم که اپیزود پنجم آن با نام «باغ‌های بافته شده» به زندگی و فرش‌های عشایر قشقایی می‌پرداخت. اما حدود ۵۰ سال پیش از آن، فیلمی با موضوع کوچ بختیاری‌ها ساخته شده است. امروز پس از گذشت نزدیک به یک سده که از ساخت آن می‌گذرد، این فیلم به مستند مردم‌نگار مهمی تبدیل شده است که بخشی از فرهنگ و البته فرش‌بافی بختیاری‌ها را به تصویر می‌کشد.

«عَلَف یا علف: نبرد یک قوم برای زندگی»، فیلمی صامت و سیاه‌سفید ساخته ۱۹۲۵م (۱۳۰۴ خورشیدی)، در ایالات متحده آمریکا است که به کوچ طایفه بابااحمدی از طوایف ایل بختیاری می‌پردازد. سازندگان فیلم به مدت ۴۶ روز همراه با عشایر بختیاری از گذرگاه‌های دشوار و بلندی‌های سخت‌گذر می‌گذرند تا از سردسیر، در استان چهارمحال‌وبختیاری، برای دستیابی به چراگاه، به گرمسیر این طایفه، در استان خوزستان، منتقل شوند.

این فیلم به دست سه ماجراجوی غربی به نام‌های مریان سی کوپر، ارنست بی. شودزاک و مارگریت هریسون ساخته شده است. آنان از آن‌قره (آنکارای امروز) سفر خود را آغاز می‌کنند؛ سپس از راه‌های کاروانی بین ترکیه و ایران به جنوب ایران وارد می‌شوند. همان‌طور که این سه نفر در ابتدا می‌گویند، آنان در جستجوی «مردمی فراموش شده» هستند که زندگی آنان سال‌هاست تغییری نکرده است و موضوع فیلم خود را در عشایر بختیاری می‌یابند.

از راست سی کوپر، حیدرخان، لطفعلی و شودزاک

از راست سی کوپر، حیدرخان، لطفعلی و شودزاک

حس حماسی فیلم از گستردگی این جابه‌جایی و کوچ بزرگ می‌آید. حیدرخان و فرزند ۹ ساله‌اش لطفعلی، به همراه ۵۰ هزار زن، مرد و کودک به همراه نیم‌میلیون بز، اسب، گوسفند و گاو از رودخانه‌های خروشان و کوه‌های پوشیده از برف می‌گذرند.

عبور افراد ایل و گذراندن گله‌ها از رودخانه کارون که شش روز به طول می‌انجامد، یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های فیلم است. این فیلم بدون هیچ پژوهش مردم‌شناسانه‌ای تهیه شده است. سخن معروفی درباره این فیلم وجود دارد که سازندگان آن حتی نمی‌دانستند، از کوچی فیلم می‌سازند که هرساله و به‌صورت متناوب صورت می‌پذیرد.

یکی از صحنه‌های فراموش‌نشدنی فیلم، گذر از رودخانه کارون است که در اثر ذوب برف‌های بهاری خروشان‌تر شده است. بختیاری‌ها هیچ قایق برای عبور ندارند اما با زیرکی و فنی کهن، پوست بز را باد می‌کنند، آنها را زیر الوارهایی می‌بندند و برای حمل زنان، کودکان و جانوران ضعیف استفاده کنند. مردان به‌صورت جداگانه پارو می‌زنند و این که آیا کسی می‌تواند در این آب‌های خروشان شنا کند، به تخیل بیننده  سپرده می‌شود.

امروزه دیگر نمی‌توان چنین صحنه‌ها و کوچ‌هایی را در این اندازه دید. دولت‌ها در سرتاسر جهان کوشیده‌اند عشایر را یکجانشین کنند و دلیل آن پایان‌دادن به اختلاف‌هایی است که بین عشایر مناطق گوناگون بر سر سرزمین وجود داشته. در واقع عشایر در گذشته همان‌طور که در فیلم علف می‌بینیم هزاران نفر تفنگ‌دار، مرد و زن شکارچی و جنگی دارند که در موقعیت‌های حساس می‌توانند چون ارتشی کوچک باشند.

اما اگر گمان می‌کنید عشایر پس از یکجانشین شدن، به‌سادگی شبیه دیگران می‌شوند، خیر این‌گونه نیست. تجربه عشایر از یکجانشینی بسیار متفاوت است نسبت به کسانی که همیشه یکجانشین بوده‌اند و این نکته را می‌توان در طرح‌ها و نقوش و نمادهای اسرارآمیزی که عشایر در فرش‌های دستباف خود به کار می‌برند دید. هنوز امیدها، بیم‌ها و آرزوهای عشایری را که سال‌هاست یکجانشین شده‌اند می‌توان لابه‌لای نقوش انواع دستبافته‌های عشایری ایشان مانند قالی ها، گلیم ها، گبه ها، خورجین ها و… دید.

فیلم علف به سبب حس همدلی‌اش با مردم ایل و شخص حیدرخان و ناهمخوانی‌اش با سیاست‌های رضاشاه که مسئلة خلع‌سلاح قبایل و عشایر را پیگیرانه دنبال می‌کرد، در آن سال‌ها در ایران اجازۀ نمایش نگرفت و ۴۲ سال بعد، در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در فیلم‌خانه ملی ایران به نمایش درآمد.

از چپ مریان سی کوپر، مارگریت هریسون، ارنست بی. شودزاک، 1923م، آن‌قره (آنکارا)

از چپ مریان سی کوپر، مارگریت هریسون، ارنست بی. شودزاک، ۱۹۲۳م، آن‌قره (آنکارا)

اما چه کسانی و چرا علف را ساختند؟ این داستان تقریباً به‌اندازه خود فیلم جذاب است. کارگردانان مشترک این فیلم، مریان سی کوپر و ارنست بی. شودزاک، دو سرباز آمریکایی بودند که پس از جنگ جهانی اول در اروپا ماندند. درحالی‌که اروپای مرکزی با شکست امپراتوری آلمان و اتریش-مجارستان و جنگ داخلی در روسیه در خلأ قدرت فرو رفته بود، آنها به مبارزه برای ایجاد کشور مستقل لهستان پرداختند. مریان سی کوپر، خلبان داوطلب در نیروی هوایی نوپای لهستان بود که مأموریت‌های بسیاری را علیه نیروهای روسی انجام داده بود. اما هواپیمای او بر فراز اوکراین سرنگون و خودش به اسارت گرفته شد؛ اما هشت ماه پس از آن فرار کرد. دیگری، ارنست بی. شودزاک هم در جنگ لهستان نیروی امدادی بود. سومین عضو گروه، مارگریت هریسون است. او یک روزنامه‌نگار آمریکایی در آسوشیتدپرس بود که در روسیه و ژاپن نیز برای واشنگتن جاسوسی می‌کرد. او ده هفته در زندان بدنام لوبیانکا مسکو زندانی بود.

صحنه‌ای از فیلم علف که سازندگان فیلم را به همراه ایل بختیاری نشان می‌دهد

صحنه‌ای از فیلم علف که سازندگان فیلم را به همراه ایل بختیاری نشان می‌دهد

این سه نفر همگی در لهستان با هم آشنا شده بودند. در همین روزها بود که فیلم مردم‌نگار «نانوک شمالی» (۱۹۲۲م) ساخته رابرت فلاهرتی در آمریکا چه در گیشه چه نزد منتقدان کامیابی بسیاری به دست آورده بود. ازاین‌رو آنان تصمیم گرفتند از کوچ بختیاری‌ها فیلم بسازند. ۴۶ روز زندگی با ایل بختیاری روزهای پرماجرایی را برای این گروه رقم زد. برخی از این رویدادها در فیلم آمده و برخی دیگر را نیز کوپر در کتابی که به همین نام نوشته آورده است؛ از جمله یخ‌زدگی در زردکوه.

علف از نظر تجاری بسیار موفق بود و کوپر و شودزاک را از خلبانی و امدادگری وارد صنعت سینما کرد. این دو در ادامه مستندی در تایلند ساختند به نام «چانگ» (۱۹۲۷م)؛ سپس یکی از پرآوازه‌ترین فیلم‌های کلاسیک تاریخ هالیوود یعنی «کینگ‌کونگ» را در ۱۹۳۳م ساختند. هریسون نیز چندین کتاب درباره روسیه و آسیا نوشت، سپس انجمن زنان جغرافی‌دان و بیمارستان کودکان بالتیمور را تأسیس کرد. به هر روی زندگی با بختیاری‌ها برای کوپر، شودزاک و هریسون بخت‌یاری آورد.

پوستر فیلم «قوم باد» (1976م)

پوستر فیلم «قوم باد» (۱۹۷۶م)

زندگی عشایر ایران همیشه برای فیلمسازان و پژوهشگران غربی جذاب بوده است. پس از «علف»، فیلم دیگری به نام «قوم باد» (۱۹۷۶م)، نیز به کارگردانی آنتونی هوارث و نویسندگی دیوید کاف درباره کوچ ایل بختیاری ساخته شد. راوی این فیلم جیمز میسون است. «قوم باد» نامزد بخش بهترین فیلم مستند آکادمی اسکار و همچنین گلدن‌گلوب شد.

در روزگار کنونی که فرش‌بافی در میان عشایر رواج گذشته را ندارد و در بسیاری از جغرافیای فرش‌باف جهان، بیشتر عشایر یکجانشین شده‌اند، پژوهش‌های مردم‌نگار و قوم‌نگار به‌ویژه اگر در قالب تصویری باشند کمک بزرگی به پژوهشگران حوزه فرش دستباف می‌کند تا شیوه کار و سرچشمه‌های خلاقیت فرش‌های عشایری را درک کنند. همچنین این فیلم‌ها در زمینه تجارت فرش و گردشگری نیز نقشی مهم بازی می‌کنند.

دکتر داود شادلو
عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر شیراز

در لینک‌های زیر می‌توانید فیلم‌های «علف» و «قوم باد» را ببینید.


راهنمای استفاده از فرش دستباف در چیدمان خانه

برای بیش از چهار دهه، من این افتخار را داشتم که دانش و تخصصم را در اختیار مشتریانم بگذارم و به آنها کمک کنم که هنر فرش‌های دستباف شرقی را در زندگی خود بگنجانند. اما پیش از آنکه با بایدونبایدهای استفاده از فرش دستباف در خانه آشنا شویم نخست باید به این پرسش پاسخ دهیم که خانه چیست؟


قالی سلطان‌آباد با رنگ کمیاب نخودی در زمینه، محیطی بسیار دلنشین برای اتاق پذیرایی فراهم کرده است

قالی سلطان‌آباد با رنگ کمیاب نخودی در زمینه، محیطی بسیار دلنشین برای اتاق پذیرایی فراهم کرده است

قشقایی‌های فارس ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: خانه‌ام آنجاست که فرشم آنجا باشد.

در حالت ایده‌آل، خانه یک پناهگاه است، محیطی الهام‌بخش که در آن روان ما به آسایش می‌رسد و احساسات ما تعادل خود را بازمی‌یابند. جایی که شخص می‌تواند پس از انجام مسئولیت‌های روزانه استراحت کند و تن و روانش تازه شود. به‌ویژه در دنیای پر هیاهوی امروز که آلودگی‌های بصری، صوتی و روانی ما را دربرگرفته‌اند خانه می‌تواند آسایش‌گاه باشد.

قشقایی‌های فارس ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: خانه‌ام آنجاست که فرشم آنجا باشد. همچنین خانه جایی است که شما با اسبابی که دارید آن را می‌چینید و سامان می‌بخشید. اسباب‌های شما احساسات، ذوق زیباشناسانه، تاریخ خانوادگی و ارزش‌های شما را نشان می‌دهد. خانه خلوت شماست برای آسایش، وقت گذراندن با خانواده و دوستان. من بارها دیده‌ام که چگونه فرش‌های دستباف، هنر را به خانه‌ها پیشکش می‌کنند. هنری زیبا که کاربردی هم هست.


ببینید این قالیچه سراپی با نقش گلدان چه پیوند معناداری با گلدان‌های خانه برقرار کرده است

فرش دستباف کهنه یا نو؟ مسئله این است…

برخی از خریداران امروزی مردد هستند که آیا فرش‌های دستباف ایرانی اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم میلادی را برای خانه خود بخرند یا فرش‌های نوباف را؛ برخی خریداران فقط به فکر هماهنگ کردن فرش با جزئیات خانه خود مانند مبلمان، پرده‌ها و تابلوها هستند و به کیفیت فرشی که روی زمین می‌اندازند توجه چندانی ندارند. آنان گمان می‌کنند تولیدات معاصر گزینه بهتری هستند که خب از برخی سویه‌ها چنین است. برای نمونه فرش‌های دستباف معاصر (قاعدتاً اینجا منظور نمونه‌های خاص نیست) در اندازه‌های متنوع، رنگ‌های گوناگون همچنین طرح‌ها و نقوش بسیار در دسترس هستند. اما تفاوت یک اثر هنری نوآورانه کهنه و یک فرش تولیدی جدید که هر دو هم دستباف هستند در اصالت است. فرش‌های معاصر در اندازه‌های گوناگون، طرح‌های یکسانی را با رنگ‌بندی‌های متفاوت تکثیر می‌کنند اما فرش‌های دستباف عتیقه، یگانه و منحصربه‌فرد هستند. همان‌طور که برای کهنه کردن شراب هیچ میان‌بری وجود ندارد، برای فرش‌های دستباف نیز هیچ میان‌بری نیست. فرش‌های دستباف عتیقه‌ای که امروزه هنوز در دسترس ما هستند، از سنتی هزاران‌ساله برآمده‌اند که ارزشی معنوی دارند؛ چیزی که فرش‌های نوباف آن را ندارند و در مقایسه با فرش‌های عتیقه یکنواخت و بی‌جان هستند.


سمت چپ فرش دستباف سراپی ایرانی، اواخر سده 19م با رنگ‌های زنده و شفاف سمت راست فرش مدرن رومانی به تقلید از نقشه‌های سراپی ایرانی با رنگ‌های کدر و بی‌جان

سمت چپ فرش دستباف سراپی ایرانی، اواخر سده ۱۹م با رنگ‌های زنده و شفاف
سمت راست فرش مدرن رومانی به تقلید از نقشه‌های سراپی ایرانی با رنگ‌های کدر و بی‌جان

چه فرشی برای کجا؟

برای اتاق‌های بزرگ با سقف‌های بلند، فرشی دستباف با رنگ‌های سیر و متضاد انتخاب کنید که اندازه نقوش بزرگ‌تر و واضح‌تر دارند. فرش دستباف با رنگ‌های ملایم و تضاد کم، اغلب در اتاق‌های بزرگ با سقف‌ بلند گم می‌شوند. فرش‌هایی با این‌گونه رنگ‌ها در محیط‌های کوچک‌تر و صمیمی‌تر بیشتر خود را به رخ می‌کشند.

بسیاری از مشتریان تمایل دارند کف اتاقی بزرگ را با فرشی بزرگ‌پارچه بپوشانند. این کار همیشه بهترین گزینه نیست و باید باتوجه‌به اندازه اتاق و کنج‌ها و محیط آن تصمیم گرفت. اما اگر همه چیز درست و اندازه باشد اتفاقی باشکوه رقم می‌خورد و فضایی یکپارچه به وجود می‌آید. در این صورت فرش شبیه یک بوم نقاشی عمل می‌کند و باشندگان اتاق را در هنر و جهان بافندگان غرق می‌کند. مانند زندگی در اثری هنری! بااین‌همه اگر بخشی از این فرش دستباف نیاز به شست‌وشو و مرمت پیدا کند کار دشوار می‌شود.


قالی دستباف بزرگ‌پارچه سلطان‌آباد (حدود 1850م) که در نشیمن خانه‌ای دوطبقه گسترده شده است. رنگ پس‌زمینه لاکی سیر و دیگر رنگ غالب، سرمه‌ای سیر است. نقوش و گل‌ها بزرگ و واضح هستند و باتوجه‌به اینکه فضا بزرگ و سقف بلند است، دیدن طرح، نقش و رنگ این قالی از طبقه دوم و بالای پله‌ها بسیار دلنشین است

قالی دستباف بزرگ‌پارچه سلطان‌آباد (حدود ۱۸۵۰م) که در نشیمن خانه‌ای دوطبقه گسترده شده است. رنگ پس‌زمینه لاکی سیر و دیگر رنگ غالب، سرمه‌ای سیر است. نقوش و گل‌ها بزرگ و واضح هستند و باتوجه‌به اینکه فضا بزرگ و سقف بلند است، دیدن طرح، نقش و رنگ این قالی از طبقه دوم و بالای پله‌ها بسیار دلنشین است


به هر روی توجه داشته باشید عموماً فرش‌های بزرگ پارچه برای لابی هتل یا کاربردهایی ازاین‌دست مناسب‌تر هستند. البته اگر شما خانه‌ای بزرگ داشته باشید قاعدتاً می‌توانید به این گزینه همیشه فکر کنید. اما اگر نشیمن خانه شما کوچک است بهتر است که چندین فرش کوچک‌پارچه را به کار بگیرید. این تصمیم همیشه جواب می‌دهد زیرا کف زمین را به فضاهای مجزا و متمایز تقسیم می‌کند و در اتاق‌های پذیرایی کوچک این کار سبب می‌شود فضاها بزرگ‌تر دیده شوند.

نویسنده: جان دیوید وینیتز
ترجمه: داود شادلو

زنده‌یاد محسن محسنی (۱۳۱۰ – ۱۴۰۱)


مجموعه شرکت سهامی فرش ایران با اندوهی فراوان درگذشت استاد محسن محسنی، پیشکسوت عالیقدرِ شرکت فرش، که سراسر عمر شریفش در مسیر خدمت به فرهنگ و هنر ملی ایران گذشت را محضر خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماید و از خداوند سبحان رحمت و غفران برای ایشان و صبر و شکیبایی برای بازماندگان به ویژه خانواده معزز خواهان است.

گفتنی است مراسم تشییع پیکر زنده یاد محسن محسنی صبح روز جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ از مقابل منزل ایشان آغاز و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.

همچنین مراسم یادبود ایشان در روز یکشنبه ۱۹ تیرماه در تالار سپهر (خیابان شریعتی، خیابان معلم، جنب سازمان جغرافیایی ارتش) ساعت ۱۴ تا ۱۶ و روز دوشنبه ۲۰ تیرماه در فرهنگستان هنر (خیابان ولیعصر، پایین‌تر از خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲)ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار خواهد شد.



عید تا عید؛ تا ۱۵ درصد تخفیف بگیرید

شرکت سهامی فرش ایران به مناسبت اعیاد قربان و غدیر از ۱۵ تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ طرح فروش ویژه انواع دستبافته‌های فرش ایران را در فروشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌کند.
در این طرح که به مدت ۱۶ روز برگزار می‌شود مشتریان محترم می‌توانند تا ۱۵ درصد تخفیف نقدی در خرید فرش‌های دستباف دریافت کنند. این تخفیف‌ها به شکل ۵ درصد ویژه تولیدات تبریز، ۱۰ درصد همه آثار شرکت (به جز تبریز) و ۱۵ درصد شامل گزیده‌ای از آثار شرکت می‌شود.


برای راهنمایی و دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید ۰۲۱۵۴۶۳۷
ارتباط از طریق پیام‌رسان واتساپ ۰۹۱۲۱۲۱۲۷۰۰


نشانی ما

  • فروشگاه مرکزی: تهران، خیابان فردوسی، روبروی خیابان نوفل لوشاتو، شماره ۳۵۷، تالار بزرگ شرکت سهامی فرش ایران (با پارکینگ اختصاصی) – هر روز از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ (ساعات کار روزهای تعطیل از ۹:۳۰ تا ۱۸ است)
  • فروشگاه قائم مقام: تهران، خیابان قائم مقام فراهانی حد فاصل خیابان مطهری و بهشتی نبش کوچه چهارم، پلاک ۱۴۳
  • فروشگاه کرج: میدان استاندارد، به سمت شهرک شیخ سعدی، جنب اداره گذر نامه
  • فروشگاه اراک: سه راه ابوذر – خیابان شورا
  • فروشگاه تبریز: میدان دانش سرا ابتدای خیابان خاقانی روبه روی پارکینگ طبقاتی سهند
  • فروشگاه کرمان: بلوارجمهوری اسلامی، بعد از چهار راه فرهنگیان، روبروی هتل پارس.
  • فروشگاه سنندج: انتهای خیابان اردلان – بالاتر از آموزش و پرورش ناحیه ۲
  • فروشگاه مشهد: آزاد شهر – نبش امامت ۴۶

فروشگاه اینترنتی: www.shop.irancarpet.ir
کد تخفیف خرید از فروشگاه اینترنتی AEYD

درخشش قالی لُری در حراج دوازدهم


آنچه در حراج دوازدهم گذشت

ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱ دوازدهمین جلسه حراج فرش دستباف با حضور اهالی محترم بازار و علاقمندان فرش برگزار شد. این جلسه که در ۵۵ نوبت بود با عرضه ۹۱ تخته انواع دستبافته‌های سنتی مجموعا به مساحت ۲۴۷ متر مربع ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

فرش‌های عرضه شده در ۴۵ نوبت از دومین حراج تابستان ۱۴۰۱ به تعداد ۷۶ تخته و مساحت ۱۸۷ متر مربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند و فرش‌های ۱۰ نوبت به تعداد ۱۵ تخته و مساحت ۶۰ مترمربع مشتری‌ای نداشتند و به انبار حراج بازگشتند.

گفتنی است در ۶ نوبت از حراج دوازدهم فرش‌های عرضه شده به بیش از دوبرابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین میانگین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در دوازدهمین جلسه حراج ۲۸ درصد بود.

ترین‌های حراج دوازدهم

بالاترین قیمت پایه حراج دوازدهم طبق معمول هر هفته به یک قالی تبریز قواره ۶ متری رسید. این قالی در چهل و هشتمین نوبت با قیمت پایه ۴۵ میلیون تومان به سالن آمد اما مشتری‌ای نداشت و به انبار بازگشت تا شاید در جلسات آینده فروخته شود. اما عنوان بالاترین قیمت فروخته شده این جلسه به دو تخته قالیچه کرک قم رسید که در نوبت ۳۴ با قیمت پایه ۲۴ میلیون تومان به سالن حراج آمد و نهایتا به قیمت ۳۴ میلیون تومان با ۴۲ درصد رشد از قیمت پایه فروخته شد.

کمترین قیمت پایه و فروخته شده این جلسه حراج هم در نوبت بیست و هفتم رقم خورد که ۸ تکه فرش در قواره‌های کوچک کمتر از نیم مترمربع به قیمت ۸۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد و با یک چوب بالاتر به قیمت ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد.

قالی لُریِ جذابِ حراج دوازدهم

در نوبت چهل و سوم حراج دوازدهم یک قالی حدودا ۴ متری لُری با قیمت پایه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به سالن حراج آمد. این قالی که مشخص بود سالیانی زیر پا بوده اما رنگ سرخ جذاب و خیره‌کننده‌ای داشت. شاید همین نکته هم باعث شد تا با پیشنهادهای متوالی حضار نهایتا به قیمت ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به بالاترین پیشنهاد فروخته شود. به این ترتیب عنوان بیشترین رشد از قیمت پایه حراج دوازدهم به این قالی زیبای لُری رسید.


بازار فرش فروشان در آثار نقاشان

بازار فرش فروشان در آثار نقاشان

هنرهای زیبا، از طریق رسانه‌ی نقاشی، از بهترین سرنخ‌ها برای شاهکارهای فرش‌بافی است. برخی از معروف‌ترین نقاشی‌ها، فرش‌ها را در زندگی و جامعه‌ی پیرامونشان به تصویر می‌کشند. بیایید با این تابلو‌ها، به دنیای مرموز قالی‌های شرقی سفر کنیم.

مشرق زمین زادگاه بسیاری از داستان‌ها و حماسه‌های کهن است که در خاطره بشر، با افسانه‌هایی در پیوند با رمز و راز و شگفتی و جاذبه، گره خورده‌اند. فرش‌های شرقی نیز که نمادهای بسیاری را در خود جای داده، به همین اندازه سحرانگیز و گیرا هستند و قرن‌هاست در زندگی همه مردم- دارا و ندار، کاربرد داشته؛ زینت بخش قلمرو بزرگان و پادشاهان بوده و داستان‌های آن‌ها را آفریده است.

بسیاری از این قالی‌ها، ازجمله قالی بهارخسرو، خودشان از تاریخ محو شده‌اند، اما خوشبختانه روایت‌های به جا مانده از آن‌ها، داستانشان را زنده نگه داشته است. قالی‌های شرقی، مورد توجه هنرمندان هنرهای زیبا نیز قرار گرفته است و برخی از نقاشان معروف، آن‌ها را در آثارشان آورده یا از آنها الهام گرفته‌اند. به این ترتیب هنرهای زیبا، از طریق رسانه‌ی نقاشی، یکی از بهترین سرنخ‌ها را در مورد این شاهکارها ارائه می‌دهد. برخی از معروف‌ترین این آثار نه تنها فرش‌ها، بلکه زندگی و جامعه‌ی پیرامون آن‌ها را به تصویر می‌کشند.

سفری در زمان به بازار فرش‌های شرقی با آثار نقاشی

محبوبیت آنچه فرش‌های شرقی می‌نامیم، در اروپا از قرن چهاردهم به بعد در تصویرسازی نقاشی‌های اروپایی منعکس شده است. از این رو آثارهنرمندان دوره رنسانس منبع ارزشمندی برای طرح‌های قالی‌های اولیه ایرانی و عثمانی هستند. با این حال برخی از بهترین اطلاعاتی که ما در اختیار داریم از هنرمندان بعدی است. اواخر قرون وسطی و رنسانس عصر طلایی تولید و طراحی فرش محسوب می‌شود. در این زمان بود که بسیاری از طرح‌ها و نقوش سنتی به وجود آمدند. با این حال، در طول قرن هجدهم، بسیاری از مراکز قالی بافی تحت تأثیر جنگ و فتوحات قرار گرفتند.

اواخر قرن نوزدهم، علاقه دوباره به قالی‌های شرقی  و فرش‌های ایرانی افزایش یافت و بسیاری از مراکز سنتی بافندگی دوباره شروع به تولید و ایجاد طرح‌های جدید کردند.  این موضوع توجه نقاشان شرق شناس را نیز به خود جلب کرد.  فعالیت‌های دانشمندان و کلکسیونرها که از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد، به طور قابل توجهی مجموعه فرش‌های شرقی باقی مانده را افزایش داد و امکان مقایسه دقیق‌تر فرش‌های موجود با همتایان نقاشی شده آن‌ها را فراهم کرد. تحقیقات تطبیقی غربی منجر به تاریخچه فرهنگی دقیق‌تر از هنر شرقی قالی‌بافی شد. این به نوبه خود باعث تجدید و برانگیختن علاقه علمی در کشورهای مبدا آن‌ها شده است. تحقیقات تطبیقی بر اساس نقاشی‌ها و فرش‌های دوره رنسانس که در موزه‌ها و مجموعه‌ها نگهداری می‌شوند همچنان به گسترش مجموعه دانش تاریخی و فرهنگی هنری کمک می‌کند.

نقاشانی که فرش‌های ایرانی و شرقی را برازنده‌ی آثارشان می‌دیدند، اغلب در شرق مرموزسفر می‌کردند و آنچه را که می‌دیدند با جزئیات باورنکردنی ثبت می‌کردند و در این کار،  شیوه‌ها و استانداردهای سختگیرانه‌ای برای دقت در جزییات موضوعات خود داشتند. آن‌ها قالی‌ها را در موقعیت‌های مختلف موضوع خود قرار داده‌اند. یکی از فراوان‌ترین گروه‌هایی که قالی‌ها را در نقاشی‌ها به تصویر می‌کشند، بازار فرش فروشان است. تماشای این آثار ما را به سفری در دل تاریخ می‌برد و به بازارهای پر جنب و جوشی در دل زمان رهسپار می‌کند. جایی که دلت می‌خواهد میان نقوش دل‌انگیز فرش‌ها و عطر خوش ادویه‌ها گم شوی.

با ژان لئون ژروم در بازار فرش قرن نوزدهم
تاجر فرش اثر ژان لئون ژروم

تاجر فرش اثر ژان لئون ژروم

یکی از مشهورترین تابلوهای بازار فرش شرق شناسان توسط ژان لئون ژروم در سال ۱۸۸۷ خلق شد و “تاجر فرش” نام دارد. ژان لئون ژروم که در مدرسه هنرهای زیبا تحصیل کرده، هنرمندی پرکار و محبوب بود. او مانند دلاکروا و بسیاری از دوستان هنرمند و نویسنده‌اش سفرهای زیادی در شمال آفریقا و خاورمیانه داشت. ژان لئون ژروم با شاهکار خود، تاجر فرش، پنجره‌ای را به بازار فرش قاهره باز می‌کند، شبیه به آن چیزی که در سفر شرق خود، در سال ۱۸۸۵ تجربه کرد. او دید واضحی از اندازه و جزئیات این اثر باورنکردنی را ارائه می‌دهد. ناظر، از پشت به مناظر دقیق نگاه می‌کند. چند مرد که از لباس‌هایشان پیداست ثروتمند هستند، فرش بزرگی را که از بالکن آویزان شده است، بررسی می‌کنند. این فرش با نقش‌های گل و نقوش حیوانات تزئین شده است و فرش کوچکتر دیگری را که ممکن است قبلاً فروخته شده یا مورد علاقه خریداران نیست، تقریبا پوشانده است. روی زمین، فرش‌های بیشتری وجود دارد که یا پسندیده نشده یا قبلاً با موفقیت معامله شده‌اند، چون هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌شود؛ تمرکز فقط روی فرش بزرگ است. مردها با زبان بدن متفاوت، به او نگاه می‌کنند. مرد ریش سفید با انگشتانش به فرش اشاره می‌کند. دو نفر از مردان دست هایشان را پشت سرشان ضربدری کرده‌اند و نشان می‌دهند که انگار تمایلی به خرید ندارند. جوان‌ترین عضو گروه به فرش نزدیک‌تر است تا آن را بهتر ببیند. کمی دورتر، مردی که ریش تیره دارد به چیزی اشاره می‌کند. در اطراف این صحنه، افراد دیگری قرار دارند که ظاهرشان گویای سطح پایین‌تری است. آنها تماشاگران یا  محافظان شخصی هستند که بدون نقش قابل توجهی در تجارت فرش‌های شرقی؛ فقط با شگفتی نگاه می‌کنند، درست مثل بیننده نقاشی.

در بازار فرش قاهره با چارلز رابرتسون
فرش فروش، قاهره، اثر چارلز رابرتسون

فرش فروش، قاهره، اثر چارلز رابرتسون

چارلز رابرتسون یکی دیگر از نقاشان مستشرق است که شیفته قالی و تاجران فرش بود. بسیاری از نقاشی‌های او بازارهای قاهره را بازسازی کردند. یکی از بهترین نمونه آثارش، «فرش‌فروش قاهره» است که در سال ۱۸۸۷ نقاشی شده است. این اثر باشکوه قطعه‌هایی از چندین نمونه خوب فرش را به ما نشان می‌دهد و توجه ما را به یک شاهکار باورنکردنی با طرحی سراسری جلب می‌کند. علاوه بر اینکه در این اثر نیز، هنرمند نقاش به ما ایده‌ای از مقیاس قطعه، متناسب با شخصیت‌های انسانی می‌دهد، فرش را به گونه‌ای به تصویر کشیده است که بافت بسیار ظریف آن را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه دیگر، رنگ‌های سبز و ارغوانی درخشان فرش‌های سمت راست نقاشی است.

این رنگ‌ها حتی امروزه کمیاب هستند و بدست آوردنشان، نیازمند مهارت‌های باورنکردنی در رنگ‌های گیاهی طبیعی دارند.

بازار فرش قاهره اثر چارلز رابرتسون

بازار فرش، قاهره اثر چارلز رابرتسون

یکی دیگر از نقاشی‌های معروف چارلز رابرتسون از «بازار فرش قاهره» را با هم می بینیم. اهمیت این اثر از این جهت است که تاجر را با نمونه‌ای معمولی از آنچه به نظر می‌رسد یک فرش روستایی است نشان می‌دهد. این فرش، که اندازه ‌اش از سایر نقاشی‌ها کوچکتر است، قالیچه‌ای  از طرح‌های عشایری-روستایی این دوره را نشان می‌دهد.  چارلز رابرتسون در نقاشی «بازار فرش، قاهره»، گستردگی و اهمیت بین‌المللی هنر فرش‌بافی در پایان قرن نوزدهم را نشان می‌دهد.  او در این اثر، نمونه‌هایی از فرش‌های برخی از نقاط جهان مربوط به اواخر قرن نوزدهم را به ثبت رسانده است. از جمله فرش متمایز قزاق که در سمت چپ تابلو آویزان شده است. همچنین می‌توان فرش بزرگ عثمانی را ، آویزان  در دورترین طاق‌نمای سمت راست دید. جز این‌ها، نمونه‌هایی از فرش‌های عشایری و روستایی که به نظر بافت ایران هستند در طول اثر قابل مشاهده است.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

نقوش جانوری بر فرش‌های دستباف روستایی و عشایری شرقی

نقش اسب‌های زین شده، چند انسان و پرنده که بر فرش دستباف بخشایش نقش بسته است


در دوران فرا فناوری کنونی حتی تصور اینکه تا ۷۰ سال پیش، قبایلی از میان‌رودان تا استپ‌های آسیای میانه با کم‌ترین امکانات، بدون وسیله نقلیه موتوری، برق و آب لوله‌کشی زندگی می‌کردند غیرقابل‌باور است (نویسنده نمی‌داند هنوز هم در این جغرافیا حتی در شهرهای بزرگ نیز آب لوله‌کشی و برق، یا وجود ندارد یا فقط در ساعاتی از روز وجود دارد). مردمان این نواحی یا چوپان بودند یا کشاورز و فرش‌ها و قالی‌هایی که زنان می‌بافتند نقشی بسیار در گرمابخشی و آرامش محیط خانه بازی می‌کرده است. آنان بر این فرش‌های دستباف نقوش نمادینی می‌بافتند که از نیاکانشان آموخته بودند و نسل امروز را به گذشتگان پیوند می‌زد.

سبک زندگی عشایر و روستاییان تعامل همیشگی با طبیعت، انواع جانوران اهلی و وحشی بوده است و آنان برخی جانوران را توتم و مظهر صفات پنهان برای خود می‌دانستند. بسیاری از جانوران قوی‌تر و سریع‌تر  از انسان هستند یا می‌توانند در آسمان پرواز یا در دریا شنا کنند؛ برای یک انسان کوچ‌روی چادرنشین همه اینها آرزویی بیش نبوده است. از مهم‌ترین دلایلی که انسان‌ها بر آثار هنری و کاربردی خود مانند فرش نقش جانوران را ثبت می‌کردند همین حدیث آرزومندی بوده است.


با نگاه به فرش‌های دستباف عشایری جهان‌بینی بافندگان آنها را کشف می‌کنید


در سال‌های اولیه کسب‌وکارم، این شانس را داشتم که با تعدادی از عشایر فرش‌باف دیدار و تعامل داشته باشم. می‌گویم تعامل چون نزدیک شدن به جهان نمادهای قبیله‌ای حساسیت بسیاری دارد و باید به جهان‌بینی عشایر و آنچه آنان را به طبیعت و نیکانشان پیوند می‌زند احترام گذاشت. بر خلاف فرش‌ها و قالی‌های دستباف شهری که بیشتر از نقوش گیاهی و صرفاً تزیینی استفاده می‌کنند، فرش‌های دستباف عشایری و روستایی پر از نقوش جانوری است. نقوشی چون عقاب، اژدها، ققنوس و… که هرکدام معنایی دارند.


فرش دستباف قفقاز با نقش طاووس، ۱۸۵۰م

طاووس با آن دم چترمانند و پرهای باشکوهش تداعی‌کننده عظمتی درباری است و عمیقاً مردمان عشیره را تحت‌تأثیر خود قرار داده است


فرش دستباف قشقایی با نقش طاووس

طاووس‌هایی با دم‌های شعله‌ور که بهترین نمونه آن در فرش‌های دستباف آکسافای (آغستفا) قفقاز و قشقایی ایران بافته می‌شود، یادآور موجودی اساطیری است که گرچه بر زمین راه می‌رود اما پرهایش سر به آسمان می‌‎سایند


دسته‌های مرغ و خروس هم بر بیشتر فرش‌های دستباف عشایری مانند قشقایی‌، خمسه‌های فارس و شاهسون‌ بافته می‌شود. مرغ‌هایی که به زمین نوک می‌زنند تا برای جوجه‌های خود دانه بیاورند، روزی‌طلبی را تداعی می‌کنند که برای مردمان شرق مورد احترام است. همچنین خروس و بانگش پیش از سپیده‌دم، چون زمان‌سنجی طبیعی است که مردم را از خواب بیدار می‌کند و رهنمای مردم است از تاریکی خواب به روشنایی روز. باور بر این است که مسیح (س)، محمد (ص) و بودا همگی با بانگ خروس به دنیا آمدند


بافندگان قالی‌های پرآوازه قفقازی «عقاب قزاق»، بازخوانی‌ بسیار انتزاعی از این شکارچی باشکوه را با بال‌های گشاده به تصویر کشیده‌اند، همان‌طور که در این فرش دستباف حیرت‌انگیز به تاریخ ۱۸۵۰ دیده می‌شود.

هرکه عقابی در حال پرواز را دیده باشد از شکوه آن بهت‌زده می‌شود. ده‌ها گونه عقاب بر فراز مناطق قالی‌بافی پرواز می‌کنند و بر صخره‌های رفیع کوه‌های سر به فلک کشیده قفقاز، البرز و زاگرس آشیانه می‌سازند. نقش عقاب در قالی‌های قره‌باغ گاهی به خورشید هم تشبیه می‌شود و معنای آن برانگیختن استعداد انسان برای بینایی همه‌جانبه است


من و مشتریانم همیشه از دیدن نقش اسب‌های زین شده تشریفاتی در فرش‌های دستباف قفقاز خوشحال می‌شویم. اسب‌های در حال چرا یا آنها که سواری بر آنها نشسته است هم بسیار دیدنی هستند. ظرافت و استقامت اسب‌ها همیشه الهام‌بخش انسان بوده و برای مردمان کوچ‌رو که خود پرورش‌دهنده اسب هستند این جانور ارزش بیشتری هم دارد


غزال زیبای ایرانی، زیرگونه‌ای با قدمت ۶۰۰۰ سال که بر فرش‌های دستباف ایران و قفقاز بافته می‌شود

جانوران وحشی بسیار مورد الهام عشایر هستند. مانند غزال تیزپایی که سبک‌بار و رها در سرزمین‌های ممنوعه می‌دود و بی‌دردسر از روی فراز و نشیب‌ها می‌جهد، عمیقاً مردمان قبیله را تحت‌تأثیر قرار داده است. آنان خود را چون غزالی می‌بینند که به‌آسانی بر مشکلات زندگی غلبه می‌کنند


در گذشته شیرهای بیشتری در ایران و قفقاز پرسه می‌زدند. جانوری باشکوه که نماد ایران‌زمین است. نقش شیر عموماً بر فرش‌های دستباف بختیاری و قشقایی دیده می‌شود و نشان‌دهنده قدرت درونی، تعادل و شجاعت است و البته شکوه پادشاهی


نویسنده: جان دیوید وینتز
ترجمه: داود شادلو

نقاشی‌های جیسون سیف، رسانه‌ای جدید برای فرش ایرانی

فلسفه هنری جیسون سیف

هنرمند جیسون سیف در سال ۱۹۸۹ به دنیا آمد و با پدر و مادری مهاجر از تبار خاورمیانه بزرگ شد. فرش‌ها بخش مهمی از دنیای او را در مسیر بزرگ شدن تشکیل می‌دادند. نقاشی‌های هنری جیسون سیف، با الهام از فرش‌های ایرانی و با ضربه‌های قلم موی ریز بر بوم، برای ایجاد قطعاتی در مقیاس بزرگ خلق می‌شوند. قطعاتی که در برخی موارد به بزرگی و پیچیدگی نمونه‌های اصلی فرش هستند.

 نقاشی‌های جیسون از قالی‌ها به اندازه خود آن‌ها جذاب و مسحورکننده است. سیف به سنت‌ها احترام می‌گذارد اما آن‌ها را دقیقا بازسازی نمی‌کند و مایل است دید جدیدی را به دنیای سنتی فرش ایرانی بیاورد جیسون می‌گوید که هنر او هم یک فرآیند معنوی و هم یک جور مدیتیشن است.  او اغلب متوجه می‌شود که ساعت‌های طولانی بدون اینکه قلم خود را بلند کند یا استراحت کند، کار می‌کند. سیف هندسه و طرح‌های پیچیده را آرامش بخش می‌داند. جیسون به دلیل تاریخچه غنی فرش و معنای نمادها و تصاویر فرش‌های سنتی به سمت فرش‌های ایرانی گرایش پیدا کرد.

سیف مجذوب نحوه ارتباط نمادها و نقوش روی قالی‌های عتیقه با یک قبیله یا منطقه جغرافیایی خاص بود. این ارتباط با کار عشایر کوچ نشین، او را به خود مردم هم پیوند می‌دهد. نمادهای موجود در قالی‌ها پیوندهایی را بین قبایل و مناطق مختلف ایجاد می‌کنند. این راهی برای گرد هم آوردن افراد با پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف از طریق یک رسانه جهانی است.  این همان چیزی است که هنرمند جیسون سیف سعی می‌کند در آثار هنری خود از فرش‌ها نقاشی دستی ایجاد کند: حس ارتباطی که مردم را به هم نزدیک می‌کند.

الهام از فرش‌های سنتی و ابداع با احساسات

هنرمند جیسون سیف ادعا می‌کند که مجذوب فرش‌های سنتی است، اما وقتی در حال خلق فرش است، سعی می‌کند با احساسات خود ارتباط برقرار کند و آن‌ها را وارد کار کند. رنگ‌ها و نقش‌ها به سبک سنتی خلق شده‌اند، اما ابداع ذهن او و حالت احساسات او در زمان خلق قطعه دخیل است. او به روش خود، می‌تواند وضعیت ذهنی کنونی خود را با سنت‌های گذشته ترکیب کند.

فرآیند خلاقانه‌ای که جیسون سیف برای خلق فرش‌های هنری خود استفاده می‌کند، الگوهای سنتی فرش‌بافی را به دنیای مدرن متصل می‌کند. نقاشی‌های او از قالی‌ها به اندازه خود فرش‌ها جذاب و مسحورکننده است.  سیف به سنت‌ها احترام می‌گذارد اما آن‌ها را دقیقا بازسازی نمی‌کند و مایل است دید جدیدی را به دنیای سنتی فرش ایرانی بیاورد.

نگاهی اجمالی به هنر سنتی و نگاهی نادر به دنیای درونی هنرمند

جیسون می‌گوید که می‌تواند با نقاشی‌هایش به گذشته نگاه کند و جدول زمانی احساسات و رشد عاطفی خود را در طول زمان ببیند. آثار او نگاهی اجمالی به هنر سنتی و نگاهی نادر به دنیای درونی هنرمند است. بخشی از خودش و آنچه در آن زمان احساس می‌کرد در هر قطعه گنجانده شده است.

آثار هنری جیسون سیف زبانی از شکل و رنگ است که از سنت باستانی الهام گرفته شده است. هم بازتاب و هم امتداد هنر قالی‌بافی است. بسیاری از نقاشی‌های جیسون بیننده را به یاد گذر زمان می‌اندازد. طرح‌های فرش‌ها از روشن و پر جنب و جوش تا تیره و فرسوده متغیر است.

نگاه اجمالی او به دنیای فرش‌های سنتی ایرانی، دیدگاه جدیدی را ارائه می‌دهد که اوج احساس و سنت است. مهمتر از همه، آن‌ها هنر فرش‌بافی ایرانی را وارد دنیای هنرهای زیبا می‌کنند و به آن چشم‌اندازی جدید و تازه می‌بخشند که باعث می‌شود این هنر برای نسل‌های بیشتری مورد قدردانی و توجه قرار گیرد.



نوشته: اومری شوارتز
ترجمه: فائزه قادری


[۱] JASON SEIFE

فرش دستباف شناسنامه کشور است و باید آن را حفظ کنیم

شرکت سهامی فرش ایران پس از انقلاب همراه با دیگر مراکز دولتی و حکومتی دستخوش تغییرات شد. شهید محمد رواقی پس از روی کار آمدن دولت موقت در سال ۱۳۵۸ به سمت مدیر عاملی شرکت سهامی فرش ایران انتخاب شد. حضور شهید محمد رواقی در شرکت فرش ایران با توجه به تخصص و تجربه ایشان در مدت کوتاه مدیریتی ثمرات بسیار زیادی برای شرکت داشته است. اما وقوع حادثه بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در شامگاه هفتم تیر ۱۳۶۰ مسیر تحولات شهید رواقی را متوقف ساخت.

بزرگداشت شهید رواقی در نیمه روز هفتم تیر با حضور همسر ایشان سرکار خانم رضایی مقدم، دوست و همراه ایشان جناب مهندس حسن عابدی جعفری وزیر اسبق بازرگانی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید امین جوادی مدیر عامل موسسه اعتباری ملل، جناب آقای مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران و جمعی از معاونین، مدیران و همکاران شرکت فرش در عمارت فردوسی برپا شد.



آغازگر این آیین تلاوت آیاتی از قرآن مجید بود سپس مجید محمدپناه مدیرعامل شرکت فرش با بیان خیر مقدم به حضار و همسر این شهید گرامی در خصوص عدم امکان برپایی مراسم بزرگداشت در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ توضیحاتی ارائه نمودند.
در ادامه مهندس عابدی جعفری با بیان شرایط کشور در سال ۱۳۵۷ و تلاش‌های مردم در آن مقطع تاریخی، شرح مبسوطی بر چگونگی حادثه بمب‌گذاری بیان کردند. در پایان با یاداوری حدیثی از مولای متقیان علی بن ابی طالب درخصوص ایجاد فساد در بین آنان نکاتی را گوشزد کردند.
در بخش دوم مراسم جناب آقای دکتر جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری ملل با بیان حدیثی از پیامبر اعظم در خصوص شرایط خانواده شهدا، در شرح حدیث یادآور شدند که خداوند متعال خود قائم مقام و نگهبان خانواده شهدا هستند و هر که آن‌ها را برنجاند گویی خداوند را رنجانده است. دکتر جوادی در ادامه با تفسیر حدیث این نکته را گوشزد کردند، مسیری که شهدا ایجاد کرده‌اند مانند میراث آنهاست که خدشه وارد کردن بر آن برابر با خدشه وارد کردن بر خانواده شهداست. در واقع خداوند متعال برای این رفتار بندگانش را بازخواست خواهد کرد. دکتر جوادی در ادامه افزود شرکت فرش را حفظ کردیم و تلاش می‌کنیم آن را به جایگاه خوبی برسانیم به دو دلیل اول این که یادگار نیاکان ما بوده و میراث ایرانیان است و باید همه تلاش کنید پایدار باقی بماند و دوم این که فرش دستباف شناسنامه کشور ماست و باید از این شناسنامه حراست کنیم. همه ما وظیفه داریم که از این شناسنامه و میراث ارزشمند ایران عزیز با پوست و گوشت و استخوانمان حراست کنیم و بس.
در بخش پایانی این ایین، تجلیل از همسر شهید محمد رواقی سرکار خانم رضایی مقدم انجام شد. ایشان در سخنانی کوتاه به حضور جوانان در شرکت اشاره کردند که اکثریت کارکنان را در برگرفته و خواستار توجه و تلاش جوانان در شکوفایی و پیشرفت کشور شدند که با حضور آنان مُیسر خواهد شد.


حراج یازدهم با پشتی کاشمر و ماهی بیجار گرم شد


اولین حراج تابستان به گرمای تابستان

نخستین حراجِ فصل تابستان در ۶۲ نوبت و با عرضه ۱۰۸ تخته فرش دستباف به مساحت ۳۰۹ متر مربع برگزار شد. از این بین فرش‌های عرضه شده در ۴۳ نوبت به تعداد ۸۲ تخته و مساحت ۲۰۸ مترمربع به پیشنهادهایی بالاتر از قیمت پایه فروخته شدند. اما فرش‌های عرضه شده در ۱۶ نوبت به تعداد ۲۶ تخته و مساحت ۱۰۱ مترمربع شانسی برای فروش نداشتند و به انبار حراج بازگشتند. در ۶ نوبت از این جلسه فرش‌های عرضه شده به پیشنهادهایی بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. همچنین میانگین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در این جلسه ۳۸ درصد بود.

ترین‌های حراج یازدهم

در هشتمین نوبت از جلسه یازدهم حراج، یک تخته قالی ۶ متری تبریز به سالن حراج آمد که قیمت پایه آن ۵۰ میلیون تومان بود. این فرش هرچند بالاترین قیمت پایه حراج یازدهم را داشت اما مشتری‌ای پیدا نکرد و به انبار حراج بازگشت تا شاید در جلسات بعدی عرضه شود و مشتری‌ای پیدا کند.

عنوان کمترین قیمت پایه و قیمت فروخته شده حراج یازدهم هم به ۷ تخته فرش ترکمن رسید. این ۷ پشتی ترکمن که در نوبت ۲۳ حراج عرضه شده بود تا حدودی مستهلک بودند که قیمت پایه آن‌ها ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد و با یک چوب بالاتر به قیمت ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد.

گرمای حراج با پشتی کاشمر و ماهی بیجار

در نوبت ششم حراج داغ تابستان، یک جفت پشتی کاشمر با مساحتی کمتر از یک متر مربع و قیمت پایه یک میلیون تومان وارد سالن حراج شد که در رقابتی جذاب نهایتا با رشد ۳٫۵ برابری به قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد تا عنوان بالاتری رشد از قیمت پایه حراج یازدهم به این جفت پشتی کاشمری برسد

در نوبت دهم حراج هم یک قالی طرح ماهی بیجار با مساحت ۴ مترمربع وارد سالن حراج شد که این قالی مربع هم رشد چشم گیری از قیمت پایه داشت. این ماهی بیجار که با قیمت ۵ میلیون تومان به حراج رسیده بود با پیشنهادهای متوالی حضار نهایتا به قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.


دوازدهمین جلسه حراج فرش دستباف روز دوشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱ بین ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل دفتر مرکزی شرکت سهامی فرش ایران برگزار می‌شود. حضور در حراج برای عموم علاقمندان آزاد است.