مقالات ۲۴ تیر ۱۴۰۱

تاریخ‌های در هم تنیده در فرش نما‌های کورپور

خانه جایی است که فرشم را می‌گذارم

پور آثارش را با کنجکاوی و احترام به میراث فرهنگی و تاریخ خلق می‌کند. او با ترکیب نقوشی از تاریخ هنر که قاره‌ها و قرن‌ها را در بر می‌گیرد و مرتبط با تاریخ مبادلات فرهنگی بشر نیز هست، ترکیبات مجللی را در چاپ و نقاشی خلق می‌کند.

کور پور متولد سپتامبر ۱۹۸۷ است و به خاطر تابلوهای بزرگ نقاشی، با الهام از سنت‌های بصری فرش‌های ایرانی و نسخه‌های خطی شهرت دارد

پور هر یک از آثارش را با کنجکاوی و احترام به میراث فرهنگی و تاریخ خلق می‌کند. او با ترکیب نقوشی از تاریخ هنر که قاره‌ها و قرن‌ها را در بر می‌گیرد و مرتبط با تاریخ مبادلات فرهنگی بشر نیز هست، ترکیبات مجللی را در چاپ و نقاشی خلق می‌کند.

کور پور در خانواده‌ای با نژادهای مختلف بزرگ شده است و اصالتاً هنرمندی ایرانی(پدر)- بریتانیایی(مادر) است. او در حال حاضر شهروند و مقیم لس‌آنجلس است.

آثار کورپور در مورد ارتباط با مردم و کشف تاریخ‌های در هم تنیده و تجربه‌اش از زندگی بین فرهنگ‌ها است. کورپور می‌کوشد برای خودش و دیگرانی که داستان‌های مهاجران و نژادهای مختلف را به اشتراک گذاشته‌اند، جا باز کند. تجربه او به عنوان یک مهاجر و زندگینامه‌اش، پایه و اساس کار او هستند و میراث گذرای او را منعکس می‌کنند. تداخل فرم و محتوا راهی برای پور برای انتقال معنا در هنرش است.

پور در کودکی، زمان قابل توجهی را در مغازه فرش فروشی پدرش سپری کرده است. خاطرات آن روزها، اینک جزء اصلی فعالیت او شده است.  او، هنرمندی است که با فرش، خانه را به هر جایی می‌برد! نقاشی‌ها و آثار ترکیبی او، اغلب مقیاس و بافت منسوجات ایرانی را تداعی می‌کنند، اما مانند شاهکارهای آن ژانر، حاوی روایت‌های پراکنده، نقوش نمادین غنی، پالت‌های ابداعی و نشانه‌های دوست‌داشتنی هستند: فرسودگی و تعمیرات دست‌ساز و موقت آن – در طول زمان.

تازه از قایق

تازه از قایق

به این ترتیب فرآیندهای خلاقانه آثار کور پور، مواد و تکنیک‌های نقاشی او، از طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و تاریخ‌ها سرچشمه می‌گیرد. ریشه‌های فرهنگی پور، به او کمک می‌کند تا زبان‌های بصری وسیعی را به کار خود بیفزاید. دیدگاه خلاقانه او مفاهیم ساده‌انگارانه پیوند فرهنگی، تصاحب و اصالت را مختل می‌کند.

این هنرمند، در سال ۲۰۱۰ از کالج هنر و طراحی اوتیس در لس‌آنجلس کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. پور در آخرین سال تحصیلی خود، از نمایشگاه فرش در موزه هنر لس آنجلس بازدید کرد. این تجربه او را برانگیخت تا شروع به استفاده از نقش فرش ایرانی در سراسر آثار هنری خود کند.

داستان‌هایی که به زبانی که من نمی‌فهمم گفته شده

داستان‌هایی که به زبانی که من نمی‌فهمم گفته شده

فرش نماهای نقاشی‌های پور، با جزئیات دقیق و طی فرآیندی پر زحمت خلق شده‌اند و اغلب ماه‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شوند. برای هر اثر، هنرمند در مورد تصویر یک فرش خاص از کاتالوگ‌های نمایشگاه و حراج تحقیق می‌کند. تصویر را بر روی بوم رنگ آمیزی می‌کند و سپس جزئیات هر ترکیب را با اکریلیک در رنگ‌های بسیار زنده‌تر رنگ‌آمیزی می‌کند. پس از ماه‌ها کار مقدماتی، او بخش‌هایی از تصویر را با سنباده پاک می‌کند و متعاقباً این قسمت‌های محو شده را دوباره رنگ می‌کند تا قطعه تمام شده آماده شود.

پور از پیشینه خود به عنوان یک ایرانی انگلیسی که در بسیاری از کشورها زندگی کرده است، استفاده می‎کند و آثار او تجسم بخش تبادل فرهنگی است. او نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری را در کشورهای مختلف ارائه کرده است.

خاطرات یک تاجر

خاطرات یک تاجر

سال ۲۰۲۲ یا مجموعه جدیدی که در گالری ۱۹۵۷ لندن ارائه کرد، هنرمندی را نشان داد که بر اساس تصاویری از متون مصور حماسی ایرانی«شاهنامه فردوسی»، چاپ‌های ابریشمی خلق می‌کند.

 این مجموعه که «استخراج‌ها» نامیده می‌شود، علاقه مداوم هنرمند به آمیختن فرهنگ بصری را در سراسر مرزها، با قطعات «تدوین‌شده» که یادآور بوم‌های مینیمالیست‌های آمریکایی مانند فرانک استلا و السورث کلی است، گسترش می‌دهد.

در آثار دیگر، پور، تبادل فرهنگی تصاویر ببر در سراسر چین، کره و ژاپن را بررسی می‌کند و آثاری را با الهام از زمینه‌های مختلف در بوم‌های درخشان یادآور هنر پاپ غربی خلق و بازآفرینی می‌کند.

کاروان

کاروان

پور در سال ۲۰۱۷ در فهرست زیر ۳۰ سال فوربس قرار گرفت.  آثار او در مجموعه (۲۰۱۷) ترکیبی آغشته به عناصر بصری‌ است که به تاریخ تجارت خارجی چین اشاره دارد. این عناصر عبارتند از ابر چینی، اژدها، بودا، ملکه دواگر، پرتره‌ای از مائو، اسکلت‌ها، گاوها و عشایر جاده ابریشم. این اثر عاری از روایت از پیش طراحی شده، به دنبال انتقال بیننده به زمان و فضایی مسطح است که در آن گذشته، حال و آینده در کنار هم هستند.

از سال ۲۰۱۶، پور مجموعه جدیدی از آثار را با الهام از ژاپنیسم آغاز کرده است – تأثیر هنر و زیبایی شناسی ژاپن بر فرهنگ غرب. این نقاشی‌های جدید – متشکل از بلوک‌های بزرگ رنگ و ترکیبی از فرم‌های هندسی و بی‌شکل، بیشتر نشان‌دهنده کاوش مداوم او در ارتباط‌ها و جابجایی‌های بین‌فرهنگی است.

در سال ۲۰۱۵ نمایشگاه انفرادی او با عنوان سامسارا در بنیاد دیپارت وست هالیوود در لس آنجلس ارائه شد. نقاشی کودک عشق او (۲۰۱۰) به قیمت ۱۶۲۵۰۰ دلار در حراج ساتبیز در سال ۲۰۱۵ فروخته شده است.

خانه جایی است که فرشم را می‌گذارم

خانه جایی است که فرشم را می‌گذارم

اولین نمایش انفرادی او در سال ۲۰۱۴ در نیویورک بود. هر یک از نقاشی‌ها ۱۵۰۰ دلار قیمت داشتند و قبل از افتتاح به فروش رسیدند.

آخرین نمایشگاه انفرادی آثار کور پور از ۱۷ مارس تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۲ در گالری ۱۹۵۷ لندن برگزار شد. او  در ۱۷ سالگی بریتانیا را ترک کرده بود و ۱۷ سال بعد با اولین نمایشگاه خود در بریتانیا- با آثار مجموعه ی «خانه‌های جدید، مکان‌های جدید»، به کشور زادگاهش رفت. این نمایشگاه، به نوعی بازگشت به خانه است.

به عنوان هنرمندی مهاجر،  تجربه داشتن هویت‌ها و حقایق متعدد بخشی از هنر کور پور می‌شود. او با آثارش نشان می‌دهد که چگونه تاریخ‌های در هم تنیده و حرکت فرهنگ‌ها به طور مستقیم با زندگی نامه‌های شخصی ما مرتبط است.

ترجمه و تنظیم: فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *