دانستنی‌های فرش ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

نکاتی درباره تناسب رنگ فرش و مبلمان

قانون رنگ مبلمان و فرش چیست؟

اگر در حال جستجو در بازار فرش، یا مایل به چیدمان فضایی هستید، ممکن است از خود بپرسید قانون رنگ مبلمان و فرش چیست؟ آیا باید روشن‌تر یا تیره‌تر از هم باشند؟ ما ایده‌ها و پیشنهادهایی برایتان داریم.

فرش عنصری کلیدی در طراحی داخلی است که در کنار عناصر دیگر، می‌تواند فضاهایی منسجم یا متفاوت ایجاد کند. فرش‌های دستباف دارای تنوع بسیار زیادی از جمله در رنگ هستند. همچنین هر قطعه فرش، اغلب دارای رنگ‌های گوناگونی است که پالتی عالی برای رنگ دکوراسیون‌، در اختیارمان می‌گذارد. از سوی دیگر، فرش به نوعی معرف شماست، زیرا با قدرت نامحدودی که در انتخاب سبک، بافت، رنگ و طرح فرش دارید، (چه یک قطعه فرش نفیس و هنری به شمار برود و چه بیشتر جنبه کاربردی داشته باشد) فرش منتخب شما، نشان دهنده سبک و سلیقه شخصی‌تان برای داشتن فضایی دلخواه است. به همین دلایل پیشنهاد همیشگی ما این است که ابتدا فرش را انتخاب کنید. این در حالی است که برخی، نظرمتفاوتی دارند و ازآنجایی که برخلاف تنوع رنگی فرش دستباف، رنگ مبلمان اغلب به چند انتخاب، محدود می‌شود؛ تطبیق فرش با مبل را بسیار ساده‌تر می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند که بهتر است اول مبل را انتخاب کنید. این راهنما به شما می‌گوید که چگونه به طور ماهرانه هر مبلمان را با فرش خانه خود هماهنگ کنید.

آیا فرش و مبل باید تیره‌تر یا روشن‌تر از هم باشند؟

به طور کلی بسته به ترجیحات شخصی و طراحی شما، فرش می‌تواند روشن‌تر یا تیره‌تر از مبل باشد. معمولاً مبل تیره‌تر برای فرش روشن‌تر و مبل روشن‌تر برای فرش تیره‌تر انتخاب می‌شود. اگر فرش روشن‌تری دارید، یک مبل تیره‌تر می‌تواند کنتراست خیره کننده‌ای ایجاد کند و برعکس. اگر کاناپه‌ای را انتخاب می‌کنید که با فرش همخوانی داشته باشد، می‌توانید این دو را با یک فرش متضاد از هم جدا کنید در هر حال، گرچه هیچ قانون مشخصی در مورد اینکه آیا فرش باید تیره‌تر یا روشن‌تراز مبلمان باشد وجود ندارد، اما با در نظر گرفتن مواردی، قطعاً  نتیحه بهتری از انتخاب خود خواهید داشت.

آیا رنگ همه فرش‌های خانه باید یکسان باشند؟

عموماً توصیه می‌شود که برای ایجاد یکپارچگی و هماهنگی، فرش‌های خانه شما همرنگ باشد یا حداقل از رنگ‌های نامتناسب با یکدیگر استفاده نشود. البته، اگر این همان چیزی است که می‌خواهید، هیچ چیز مانع از انتخاب رنگ‌های مختلف برای اتاق‌های گوناگون نمی‌شود، به خصوص اگر قصد دارید سال‌ها در آن خانه بمانید. برخی از افراد دوست دارند برای اتاق کودکان فرشی با رنگ‌های روشن و سرگرم‌کننده، یا برای اتاق کار یا آفتاب‌گیر یک فرش پرنشاط  زرد انتخاب کنند. شاید بخواهید فرش روشن‌تری برای اتاق نشیمن خود و رنگ تیره‌تری برای اتاق خواب خود داشته باشید. این هم اشکالی ندارد! شما برای تزئین خلاقانه خانه خود به گونه‌ای که مناسب می‌دانید آزاد هستید!

چگونه رنگ فرش را انتخاب می‌کنید؟

انتخاب رنگ فرش ممکن است هیجان‌انگیز و در عین حال دلهره‌آور به نظر برسد. فرش‌های دستباف دوام زیادی دارند و اغلب چنان به دل صاحبانشان می‌نشینند که گاهی بعید است به فکرعوض کردنشان بیفتند، بنابراین در انتخاب رنگ آن‌ها به مد روز توجه نکنید. رنگی را انتخاب کنید که به نظر می‌رسد، در هر زمان، همچنان آن را دوست خواهید داشت.

شاید مهم‌تر از همه، باید به نحوه استفاده از فرش خود فکر کنید. آیا برای استفاده در جایی که حیوانات خانگی یا کودکان هستند یا جایی که پاخور(رفت و آمد) بسیار کمی دارد مناسب است؟ وقتی تصمیم گرفتید که فرش شما چقدر باید دوام داشته باشد، می‌توانید به طراحی و حس و حال اتاق فکر کنید و اینکه دوست دارید اتاقتان چگونه به نظر برسد.

 اگر به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید می‌توانید چالش احتمالی انتخاب رنگ را با اتخاذ چند رویکرد به لذت تبدیل کنید

به حس و حال دکوراسیون خانه‌تان توجه کنید

پالت رنگی را که دوست دارید در اتاق نشیمن خود ببینید و احساسی که ممکن است ایجاد کند را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید محیطی گرم و دنج ایجاد کنید، از رنگ‌های خنثی و خاکی مانند: کرم و قهوه‌ای استفاده کنید. اگر مایلید ظاهری دراماتیک ایجاد کنید، یک مبل رنگی پررنگ را به جای یک فرش روشن‌تر و رنگ خنثی انتخاب کنید. جز این، باید میزان استفاده‌ای که مبل و فرش شما خواهند داشت را در نظر بگیرید. اگر حیوان خانگی یا کودک دارید، یک مبل و فرش تیره‌تر ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

انتخاب رنگ‌های مشابه

ست کردن مبل‌های قهوه‌ای تیره با فرش روشن‌تر، محیط گرم و دلپذیری ایجاد می‌کند. انتخاب رنگ‌‎های مشابه با یکدیگر راهی آسان اما موثر برای ایجاد فضاهایی از جمله نشیمن است.

کنتراست ایجاد کنید

همیشه لازم نیست همه چیز را مطابقت دهید. ایجاد کمی کنتراست می‌تواند شگفتی آفرین باشد.

فضایی بسیارهماهنگ ایجاد کنید

برای ایجاد فضایی تک رنگ از سایه‌های رنگ مورد علاقه‌تان بهره ببرید. تا مبلمان و فرش را با استفاده از رنگ‌های مختلف اما در یک خانواده رنگی هماهنگ کنید. این کار می‌تواند اتاق را زیباتر و جالب‌تر کند.

پخش رنگ با عناصر تزیینی برای ایجاد هماهنگی

طراحی دکوراسیون می‌تواند یک اتاق را متحول کند. بنابراین اگر نگران شباهت زیاد رنگی مبل و فرش‌تان هستید، می‌توانید یک رنگ برجسته برای ایجاد کنتراست اضافه کنید. گاهی مبل یا فرش، فقط کمی تیره‌تر از هم هستند، در این‌صورت با استفاده از سایر عناصر مثلاً کوسن‌ها و قاب‌ها، کمی رنگ به اتاق بپاشید، تا حال و هوای آن را تغییر دهید یا از رنگ‌های خنثی برای ایجاد فضایی خنثی استفاده کنید.

فرش را برجسته کنید نه ترکیب

اگر بخواهید فرش را به نقطه کانونی فضای خود تبدیل کنید، لازم است آن را برجسته کنید نه اینکه با محیط ترکیب کنید. به بیان ساده‌تر، می‌توانید از مبل و پرده‌ای که رنگی مشابه اصلی‌ترین رنگ فرش دارد، استفاده کنید تا بر فرش روی زمین تاکید کنید.

همخوان کردن فرش و مبل

زیبایی اتاق شما تا حد زیادی به میزان هماهنگی بین فرش و مبلمان شما بستگی دارد. ظاهر اتاقی با یک مبل با رنگ روشن‌تر با فرش تیره‌تر(یا برعکس) را می‌توان با استفاده از کوسن‌ها و رو مبلی‌هایی که با فرش همخوانی دارند، به هم نزدیک کرد.

رنگ خنثی

فرش‌های دستباف ایرانی به رنگارنگی و دارا بودن رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و آبی شناخته شده‌‌اند. این ممکن است تلاش برای تطبیق فرش‌ها با مبلمانی با همان رنگ‌ها را برای خیلی‌ از افراد، به یک کار دشوار تبدیل کند.در اینصورت. رنگ‌های خنثی مانند سفید، سیاه، قهوه‌ای، خاکستری، عاجی و غیره و الگوهای ملایم می‌توانند گزینه‌های مطمئنی باشند. بنابراین می‌توانید به سمت مبلمانی با رنگ‌های خنثی متمایل شوید. فرش یا مبل با رنگ خنثی، تقریباً با هر رنگی قابل ست کردن است! با خیال راحت هر جور که می‌خواهید اتاقتان را تزیین کنید

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *