دانستنی‌های فرش ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای استفاده از فرش دستباف در چیدمان خانه

فرش‌های سنتی در چیدمان خانه‌های مدرن

پرسشی که اغلب مشتریان می‌پرسند این است که «چگونه فرش‌های کهنه‌ای که آن‌سوی دنیا و در فرهنگی سنتی بافته شده‌اند می‌توانند در خانه‌های امروزی به کار گرفته شوند؟»

فرش‌های دستباف شرقی نقش‌ بسیاری در جان بخشیدن و هماهنگ کردن چیدمان خانه بازی می‌کنند. در بخش‌های پیشین درباره راهکارهای موفقِ ترکیب فرش دستباف در چیدمان خانه سخن گفتم. در اینجا می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که فرش‌های دستباف گسترده و متنوع هستند بنابراین هرکسی می‌تواند فرشی را مطابق حال و هوایی که در نظر دارد و فضای خانه خود انتخاب کند.

چیدمان این خانه صحرایی با مبلمان سبک دهه 50 میلادی و فرش بخشایش بافته شده با موی شتر کاملاً هماهنگ شده است

چیدمان این خانه صحرایی با مبلمان سبک دهه ۵۰ میلادی و فرش بخشایش بافته شده با موی شتر کاملاً هماهنگ شده است

پرسشی که اغلب مشتریان از من می‌پرسند این است که «چگونه فرش‌های کهنه‌ای که آن‌سوی دنیا و در فرهنگی سنتی بافته شده‌اند می‌توانند در خانه‌های امروزی که با مجموعه‌ای از نقاشی‌های و عکس‌های مدرن آذین شده‌اند، به کار گرفته شوند؟». بسیاری از مردم به نادرست فکر می‌کنند که فرش دستباف نو یا کهنه، فقط با چیدمان سنتی سازگار است مانند آنچه در فیلم‌های تاریخی و خانه‌های مبله با دکور نئوکلاسیک می‌بینیم.

فرش ترنج‌دار بخشایش سده 19م چیدمان عجیب‌وغریب این خانه مدرن را بهبود بخشیده است

فرش ترنج‌دار بخشایش سده ۱۹م چیدمان عجیب‌وغریب این خانه مدرن را بهبود بخشیده است

بااین‌همه، فرش‌های دستباف ایرانی، قفقازی و ترکی، در سطحی از هنر جای دارند که هرگز از مد نمی‌افتد؛ به‌عبارت‌دیگر همیشه معاصرند، بی‌نهایت همه‌کاره هستند و در یکپارچه کردن خانه عالی عمل می‌کنند و عناصر متفاوت یک چیدمان را گرد هم می‌آورند. بیش از چهار دهه است، این نکته را آزموده‌ام که فرش‌های دستباف واقعاً همه‌کاره هستند و در هر چیدمانی جای خود را می‌یابند و به فضاهای متنوع عمق و تشخص می‌بخشند.

چپ: کاخی قدیمی که با فرش دستباف کرمانشاه پوشیده شده است راست: خانه‌ای مدرن که با فرش دستباف کاشان و نقاشی روی لیختنشتاین تزیین شده است

چپ: کاخی قدیمی که با فرش دستباف کرمانشاه پوشیده شده است
راست: خانه‌ای مدرن که با فرش دستباف کاشان و نقاشی روی لیختنشتاین تزیین شده است

برای نمونه، طی یک دوره سی‌ساله، این شانس را داشتم که در یک خانه بزرگ مدرن در کالیفرنیا برای سه مالک مختلف کار کنم. توجه داشته باشید خانه ثابت بود و مالک‌ها بر اساس سلیقه خود فرش‌ها را انتخاب می‌کردند. مالک نخست، فرش‌های دستباف کاشان و فراهان را انتخاب کرده بود؛ مالک دوم فرش‌های دستباف روستایی و عشایری سراپی، هریس و قفقازی را و مالک سوم فرش‌های دستباف سلطان‌آباد را ترجیح داد. شگفت‌انگیز آنکه اصلاً نمی‌توانم بگویم کدام تغییر بهتر بود. همه خوب بودند و در یک سطح؛ فرش‌ها کاملاً در فضا نشسته بودند. به‌واقع اینجا فقط سلیقه و حساسیت‌های صاحب‌خانه سبب ‌شد که تغییر ایجاد کنیم.

اتاقی آفتاب‌گیر در خانه‌ای مدرن که با فرش سلطان‌آباد پوشیده شده است

اتاقی آفتاب‌گیر در خانه‌ای مدرن که با فرش سلطان‌آباد پوشیده شده است

نویسنده: جان دیوید وینیتز
ترجمه: داود شادلو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *