مقالات ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

ادغام دنیای دو بعدی با دنیای سه‌بعدی

فرش پوش‌های سه‌بعدی دبی لاوسون

دبی لاوسون مفهوم فرش ایرانی را به عنوان یک شی دوبعدی بر هم می‌زند، آن را زنده می‌کند و مجسمه‌های سه‌بعدی باورنکردنی‌ای می‌سازد که به معنی واقعی کلمه به سمت شما می‌آیند.

دبی لاوسون با خرس قرمز در نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی 2018

دبی لاوسون با خرس قرمز در نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی ۲۰۱۸

هنر دبی لاوسون [۱] در برانگیختن احساسات بینندگانش، بردن آن‌ها به فضاهای درونی خود و در عین حال ادغام دنیای دو بعدی با دنیای سه‌بعدی است. دبی لاوسون مفهوم فرش ایرانی را به عنوان یک شی دوبعدی بر هم می‌زند، آن را زنده می‌کند و مجسمه‌های سه‌بعدی باورنکردنی‌ای  می‌سازد  که به معنی واقعی کلمه به سمت شما می‌آیند.

دبی لاوسون هنرمند مولتی مدیا و مجسمه ساز بریتانیایی است و  آثار متنوعی خلق کرده است. لاوسون در داندی اسکاتلند متولد شده و در لندن زندگی و کار می‌کند. او در سال ۲۰۰۴ از دوره کارشناسی ارشد کالج سلطنتی هنر و سن مارتینز سنترال فارغ التحصیل شد. آثار لاوسون در مجموعه‌های ملی و بین‌المللی از جمله: گالری ساعتچی، خانه اعیان، موزه قلعه ناتینگهام، ماریو تستینو، دانشگاه هنر لندن، دانشگاه داندی و بسیاری دیگر در بریتانیا و سراسر جهان نگهداری می‌شوند.

کار دبی لاوسون به شکل مجموعه‌ای از اپیزودها است که بیننده را به سفری در مناظر آن دعوت می‌کند، جایی که روایت‌های مردمی و تاریخ‌های شخصی در هم تنیده شده‌اند تا واقعیت خیالی و مادی غیرقابل تفکیک به نظر برسد.

قلب آثار او، تمرکز بر سنت‌های فرهنگی پیرامون اشیاء روزمره است. انگیزه پشت کار او، ناشی از ایده‌ای از مجسمه‌سازی است: فرش طرح‌داری که او به‌عنوان سطح بیرونی استفاده می‌کند، بر کیفیت‌های ذاتی فرم تأکید می‌کند و در عین حال آن‌ها را مختل می‌کند، به طوری که بین دنیای دو بعدی و سه بعدی به نظر می‌رسد.

دبی لاوسون: دو شی یا ماده متفاوت را می‌گیرم و آن‌ها را تا جایی ترکیب می‌کنم که مجسمه تمام‌شده به عنوان یک شیء، کاملاً قابل قبول به نظر برسد. در “فضاهای عجیب و غریب” لاوسون، چارچوب داخلی که او ساخته است بی‌ ثبات و از درون خود جدا شده است. در حالی‌که آثار لاوسون مدیون سوررئالیسم است، تقلیل آن‌ها به این دسته اشتباه خواهد بود. تأثیر کلی فضاهای ساخته‌شده لاوسون توهم‌آمیز است. معروف‌ترین قطعات او حیواناتی هستند که از سطوح صاف به فضایی سه‌بعدی بیرون می‌آیند، اما مورد علاقه کلکسیونرهای خصوصی میزهای کوچکی است که با فرش‌های ایرانی پوشیده شده و گیاهان فرش ایرانی را در خود جای داده‌اند. این قطعات عجیب و غریب و افسانه مانند هستند، اما درست مانند افسانه‌های آشنای دوران کودکی، می‌توانند عمیق‌ترین احساسات ما را برانگیزند قدرت کار لاوسون- اثر اغواکننده اما گمراه کننده آن- در نهایت از ترکیبی از توجه جدی هنرمند به جزئیات ناشی می‌شود، در حالی که تصویرسازی‌ای را ایجاد می‌کند که از سویی آدم را به درون می‌کشاند و از سوی دیگر، عقب نگه می‌دارد.

رویارویی بین ماده و ابژه

دبی لاوسون هنرمندی است که آثارش مردم را در سطوح مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف لاوسون گرفتن چیزهای معمولی و وادار کردن بیننده به تجربه سطح عمیق تری از احساسات است. کار او تمرین ادراک است و تجربه‌ای فراگیر برای بیننده ایجاد می کند. دنیای او بسیار شبیه به افسانه‌های کودکی است.

دبی لاوسون با استفاده از فرش‌های ایرانی و اشیاء روزمره به عنوان رسانه، بیننده را به دنیای خیالی می برد. او با بهره گیری از فرش، به عنوان یک شی بسیار مطلوب  و در عین حال نسبتاً معمولی، محیط‌های غیر معمولی و معنای ترکیبی جدیدی که به دور از کیفیت تزئینی ذاتی آنها است، ایجاد می‌کند. اثری که با نوستالژی جمعی و شخصی و به لطف روایتی که توسط تاریخ و خاطرات خود ما شکل می گیرد.

او در آثارش بر ایده استتار اشیا و حیوانات و نقطه مقابلش- نمایش آن‌ها -تمرکز کرده است.  اینکه مواد اولیه غالباً زیبا، گران قیمت و با ظرافت ساخته شده باشند بسیار مهم است. به این ترتیب در آثار لاوسون نوعی شبح‌سازی صورت  می‌گیرد. کاری که به شدت در تضاد با اصل ایده‌های دریافتی ما از این است که این چیزهای شبه مجلل باید باشند یا انجام دهند. این همان چیزی بود که سبب شد یک خرس ۲ متر و نیمی فرش پوش باعث شهرت او شود.  دو اثر او- خرس و گوزن ایرانی- برای همیشه در تاون هال  لندن به نمایش گذاشته شده است.

لاوسون در کودکی مجذوب کتاب‌هایی بود که اشیا را زنده می‌کردند». بعدها، به سمت داستان های عامیانه جذب شد و حالا تصاویری در اندازه واقعی از حیواناتی خلق می‌کند که از فرش‌های ایرانی بیرون می‌آیند، در حالیکه با فرش‌ها ادغام شده و بخشی از آن گشته‌اند.  او معتقد است که با هنرش جنبه ماجراجویانه اشیاء را فاش می‌کند. گاهی اوقات این زندگی پنهان اشیاء روزمره است و گاهی اوقات جنبه آرزویی یا خیالی.



گردآوری: فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف


[۱] debbie-lawson

 


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *