اخبار شرکت ۳ مهر ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران تاکید کرد

تعهد و کیفیت دو اصل مهم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

شرکت فرش ایران سومین برند فروشگاه زنجیره‌ای و نخستین فروشگاه زنجیره‌ای فرش دستباف کشور است. حال در ابتدای دهه هشتم فعالیتش روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفتگویی با مدیرعامل شرکت داشته است

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ به نقل از وبگاه اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حدود یک دهه پس از تاسیس این شرکت مدیران وقت برای ورود به عرصه خرده فروشی فرش دستباف تصمیم می‌گیرند فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برند «فرش ایران» راه‌اندازی کنند. با اجرایی شدن این تصمیم فصل جدیدی برای فرش ایران رقم خورد. از آن زمان ۷۰ سال می‌گذرد و همواره حفظ اصالت با تکیه بر اصل کیفیت دو ویژگی مهم برای شرکت فرش ایران بوده. در این رابطه مجید محمدپناه مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از فعالیت‌های این شرکت می‌گوید.


– شرکت سهامی فرش ایران با چه هدفی و از چه سالی، با چه تعداد پرسنل شروع به کار کرده و در حال حاضر با چه تعداد پرسنل فعالیت می‌کند؟
شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۱۴ با هدف قطع دست بیگانگان از صنعت فرش ایران تاسیس و در زمینه ترویج تولید، بازرگانی و تصدی‌گری در امر فرش دستباف فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت طی ۸۵ سال فعالیت در عرصه فرش دستباف همواره بر حفظ اصالت با تکیه بر اصل کیفیت تاکید کرده است. در حال حاضر ۲۰۰ نفر بصورت مستقیم و حدود ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در شرکت فرش ایران فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که بافت بزرگترین فرش دستباف جهان به مساحت حدود ۶۰۰۰ متر مربع با ثبت در کتاب رکوردهای گینس از افتخارات این شرکت است.

– با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و با توجه به تولیدکننده بودن شما، برنامه‌هایتان برای تحقق این شعار چیست؟
سیاست‌های کلی شرکت از سال ۹۶ تا کنون بر حمایت از صنعت فرش دستباف ایران و ارتقاء جایگاه شرکت سهامی فرش ایران در تولید فرش با کیفیت اعلا و فاخر بنا شده است. در سال گذشته با تمام ظرفیت در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که حمایت از تولید ملی بود تولید خود را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.
امسال نیز هدف گذاری ما افزایش تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ است همچنین تولید آثار باکیفیت‌ و نوآوری بیشتر است که با تمام توان در مسیر تحقق آن گام بر می‌داریم. بیان این نکته خالی از لطف نیست که ما با تمرکز بر فعالیت در مناطق مرزی و محروم نه تنها گام در مسیر تحقق جهش تولید برمی‌داریم بلکه به امر اشتغال‌زایی در مناطق محروم و مرزی از جمله استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان و ایلام نیز همت گماشته‌ایم. البته شیوع ویروس کرونا کسب و کار ما رانیز همانند دیگر اصناف تحت تاثیر قرار داد و باعث شد وقفه‌ای در تولید ایجاد کند که با مدیریت به موقع بر این مشکل فائق آمدیم و با بهره‌گیری از تمام توان و ظرفیت برای تحقق هدف گذاری تولید شرکت تلاش می‌کنیم.

– گستره فعالیت شما در کشور چه تعداد است و چه برنامه توسعه‌ای دارید؟
شرکت سهامی فرش ایران در دو حوزه تولید و فروش فرش دستباف فعالیت می‌کند. در همین رابطه در حال حاضر ۲۱ شعبه تولیدی و ۱۳ شعبه فروشگاهی در شهرهای تهران، کرمان، مشهد، اصفهان، تبریز، همدان، بیرجند، و سایر مراکز استان‌ها فعال هستند. در برنامه توسعه‌ای ما احداث و راه اندازی سه شعبه فروشگاهی تا پایان سال پیش بینی شده است و در سال‌های آینده نیز توسعه شعب متناسب با تولیدات در سطح کشور هدف گذاری شده است.
تلاش ما این است تا آثار را ضمن حفظ اصالت‌های فرش و تلفیقی از مدرنیته و سنت متناسب با سلیقه مشتریان، قدرت خرید و بصورت متنوع تولید کنیم که هموطنان با قدرت خریدهای متفاوت قادر به استفاده از آثار تولیدی ما باشند.

– از نگاه یک کارشناس صنعت خرده فروشی، بفرمایید که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عرصه فرش چه مزیت‌هایی برای کشور و مصرف کننده دارد و عرضه در اين نوع سيستم فروش چه كمكي به مشتریان مي‌كند؟
از زمان ورود ما به عرصه خرده فروشی ۷۰ سال می‌گذرد. در تمام این مدت تلاش کردیم تا با ارائه فرش های دستباف با طرح و رنگ زیبا و اصیل ایرانی، کیفیت عالی و قیمت مناسب، این هنر-صنعت اصیل ایرانی جای خود را بیشتر در منازل هموطنان باز کند و سهمی بیشتر از بازارهای جهانی را بدست آوریم. عرضه این هنر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مزیت‌های فراوانی برخوردار است. همانگونه که مستحضرید در بحث صنایع دستی اصالت طرح، کیفیت مواد بکار رفته و کیفیت بافت بسیار مهم است و از آنجایی که ما صفر تا صد تولید یک فرش دستباف را در اختیار داریم این اطمینان را به مشتری می‌دهیم که محصولات ما در تمامی شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرش ایران از کیفیت بالا برخوردار است و توسط هنرمندان سرشناس این مرز و بوم طراحی و بافته می‌شود و اصالت آن مورد تایید کارشناسان خبره فرش است. ضمن اینکه رابطه ما با مشتری بعد از فروش نیز ادامه پیدا می‌کند و اگر فرش هرگونه عیب یا ایرادی در زمان مصرف پیدا کند، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم. همچنین به دلیل ارتباطی که با مشتریان در سراسر کشور داریم سلیقه و نیاز مشتری را دریافت و متناسب با آن نسبت به تولید محصول اقدام می‌کنیم. یکی دیگر از مزیت‌های عرضه کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف کننده برخورداری از خدمات تخفیف‌ها و یا جشنواره‌ها است و به این ترتیب امکان خرید برای افراد مختلف با قدرت مالی متفاوت به وجود می‌آید. از سوی دیگر تسهیلات خرید غیر نقدی را برای هموطنانی که توان پرداخت نقدی ندارند را فراهم کردیم.

– تخفیف‌ها در نوع فعالیت شما چگونه محاسبه می‌شود؟
محاسبه تخفیف‌ها در فعالیت‌های مختلف براساس فاکتورهای متفاوت انجام می‌شود. در همین رابطه در شرکت سهامی فرش ایران ما بعد از اتمام بافت فرش و آماده شدن برای عرضه در مراکز فروش، ابتدا توسط یک هیات که متشکل از چندین کارشناس در حوزه فرش هستند براساس پارامترهایی از قبیل طرح، کیفیت بافت، زیبایی و ایرادات احتمالی در بافت قیمت فرش را ارزیابی می‌کنیم و سپس با لحاظ قیمت تمام شده درصدی بابت تخفیف از سود شرکت درنظر گرفته و اعمال می‌شود.

در واقع تولید کننده بودن یعنی در اختیار داشتن فرایند تولید از ابتدا تا انتها شرایطی را برای ما فراهم آورده تا امکان ارائه تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت فرش ایران میسر شود. ضمن اینکه در شرکت سهامی فرش ایران تخفیف به دو صورت به مشتریان ارائه می‌شود. در نوع اول همواره درصد تخفیفی در طول سال برای محصولات درنظر گرفته شده است و در نوع دوم تخفیفات ویژه‌ای در ایام جشنواره‌ها اعمال کرده‌ایم. برای مثال همزمان با سال‌روز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تسهیلاتی برای زوج‌های که از سال ۹۷ ازدواج کرده‌اند در نظر گرفتیم که بدون پیش پرداخت و به صورت تمام قسطی نسبت به خرید آثار ما اقدام کنند.

– ایجاد اشتغال پایدار یکی از کارکردها در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، پیش بینی شما از ایجاد شغل پایدار در رسته فرش دستباف در آینده چگونه است؟
فروشگاه‌های زنجیره‌ای به لحاظ نوع فعالیت در زمینه ایجاد شغل پایدار جزء کسب و کارهایی هستند که همواره در بستر اشتغال حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. قطعا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در رسته فرش دستباف نیز به واسطه ارتباط با مشاغل خانگی و مرتبط با این هنر-صنعت برای کشورمان می‌تواند همواره بستری پایدار برای این مشاغل و فرش دستباف فراهم کند.

– چه اقدامات بهداشتی پیشگیرانه‌ای در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای کارکنان، کارخانه و آثار تولیدی در راستای جلب مشتری در این خصوص انجام داده اید؟ توضیح بفرمایید.
بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور و اعلام دستورالعمل‌های پیشگیرانه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ما با جدیت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در بخش تولید و بافندگان و چه در بخش عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام کردیم. علاوه بر آن فرش دستباف به گونه‌ای است که پس از بافت توسط بافنده برای تکمیل فرایند آماده سازی، عملیات شست وشو روی آن انجام می‌شود.

در مراکز فروش هم استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای کارمندان فروشگاهی الزامی است و به مشتریان محترم هم تاکید شده از ماسک استفاده کنند و به رعایت فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته باشند. همچنین همواره تشویق به ضدعفونی کردن دست با مواد ضدعفونی کننده تعبیه شده درسطح فروشگاه برای جلوگیری از انتشار این ویروس داشتیم.

– برای حفظ مشتریان وفادار چه تدابیری دارید و چه تلاش‌هایی برای جلب مشتری انجام می‌دهید؟
از اصولی که همواره در این شرکت بر آن تاکید می‌شود حفظ کیفیت و زیبایی در کنار اصالت و تولید مطابق با سلیقه مشتری است. بنابراین هیچگاه از هیچکدام از موارد ذکر شده برای کسب سود کاسته نمی‌شود، مشتریان از جایگاه بالایی برای ما برخوردارند لذا در همین راستا ارتباط ما با آنان پس از فروش نیز ادامه می‌یابد و در صورت بروز مشکلاتی که در اثر استفاده رخ داده باشد خدمات پس از فروش ارائه می‌شود.

از سوی دیگر ما شرایطی را فراهم کردیم که امکان فروش فرش‌های دست دوم به قیمت مناسب را برای مشتریان فراهم کردیم. به این ترتیب که در روزهای دوشنبه مزایده حضوری فرش‌های دست دوم برگزار می‌شود و هموطنان می‌توانند نسبت به فروش فرش مستعمل خود به قیمت مناسب اقدام کنند. همچنین با ارائه بروشورهای آموزشی در خصوص نگهداری فرش دستباف کمک به حفظ و نگهداری این اثار ارزشمند ایرانی می‌کنیم. مضافا اینکه تمامی فروش‌های ویژه، خدمات ارائه شده، از طریق سایت، شبکه‌های مجازی و سامانه پیامک شرکت به اطلاع مشتریان رسانده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *