تاریخ شرکت ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

درباره لوگو شرکت سهامی فرش ایران

دروازه‌ای رو به جهان از نقش و نگار ایرانی

حسین خسروجردی طراح و نقاش صاحب نام در سال ۱۳۶۳ به دنبال فراخوان شرکت سهامی فرش ایران نشانی را طراحی می‌کند که سال‌هاست به عنوان نماد کیفیت و اصالت بر هزاران قالی نقش شده و به اقصی نقاط گیتی راه یافته است.

به بهانه ۱۴ بهمن ماه سالروز تاسیس شرکت سهامی فرش ایران بر آن شدیم تا اطلاعاتی از طراح لوگو این شرکت بگیریم تا بیشتر با ابعاد مختلف آن آشنا شویم. طبق بررسی‌های انجام شده، در اوایل انقلاب شرکت سهامی فرش ایران پس از چند دهه فعالیت در حوزه فرش دستباف و در مناطق مختلف تصمیم می‌گیرد یک لوگو تخصصی و شایسته نام و آوازه فرش ایران برای خود طراحی و ثبت کند. طبق شنیده‌ها اوایل سال ۱۳۶۳ و در بحبوحه شروع جنگ تحمیلی عراق یکی از اعضا هیئت مدیره وقت شرکت -آقای نادر گرامی- مامور انجام این کار می‌شود.

نادر گرامی در فراخوانی به طراحان گرافیک این موضوع را پیگیری می‌کند و از بین هنرمندان مختلف اثر حسین خسروجردی طراح و نقاش جوان آن روزها و نقاش صاحب نام امروز به عنوان لوگو شرکت سهامی فرش ایران انتخاب می‌شود.

درباره حسین خسروجردی طراح لوگو شرکت سهامی فرش ایران

حسین خسروجردی متولد سال ۱۳۳۶ در تهران است. او مدرك دیپلم هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران را در سال ۱۳۵۵ کسب کرد. وی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۴ می باشد.
او در مورد خود چنین میگوید: «فعالیت‌های هنری من با ورود به هنرستان هنرهای زیبا یعنی از سال ۱۳۵۲ آغاز شد البته از دوران کودکی عاشق نقاشی بودم و پس از آن در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در همین زمینه ادامه تحصیل دادم. دومین سال تحصیل من در دانشگاه با مقدمات شکل‌گیری انقلاب همراه بود و من نیز در همین زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری را در کنار دوستانم آغاز کردم. پس از انقلاب نیز در پایه‌گذاری حوزه هنری نقش داشتیم. علاوه بر نقاشی، طراحی، کاریکاتور و طراحی گرافیک، به حوزه‌های طراحی صحنه، دکوراسیون داخلی، ادبیات، سینما، تئاتر و… نیز وارد شده‌ام. اما حرفه اصلی من نقاشی با موضوع انسان معاصر و دغدغه‌هایش است.»

وی از نمایشگاه صلح در شوروی موفق به اخذ دیپلم افتخار شد و بخاطر پوستر فیلم «دستفروش» از ششمین جشنواره فیلم فجر جایزه اول را دریافت کرد. حسین خسروجردی لوح زرین و دستخط سید روح‌الله خمینی را از مجتمع هنر و ادبیات هفته دفاع مقدس نیز دریافت کرده‌است. او در کنار حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، ناصر پلنگی، ایرج اسکندری و تنی چند به طیف نقاشان انقلاب مشهور شد که وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بودند.
از جمله کارهای گرافیک خسروجردی می‌توان به لوگوی روزنامه همشهری، آرم دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه پنج تهران و لوگو شرکت سهامی فرش ایران اشاره کرد.


حسین خسرو جردی

استاد حسین خسرو جردی طراح لوگو شرکت سهامی فرش ایران

درباره لوگو شرکت سهامی فرش ایران

روایت استاد حسین خسروجردی که در حال حاضر در لندن کار و زندگی می‌کند از نحوه سفارش و طراحی لوگو هم خواندنی است. او به روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران در مورد حال و هوای آن روزها و ایده اولیه طراحی این‌طور می‌گوید:

اوایل جنگ بود ،تاریخ دقیق سفارش ارم را به خاطرندارم ولی در همان ابتدای کار از طرف جناب آقای نادر گرامی در شرکت سهامی فرش ایران، پیشنهاد تهیه ارم به من داده شد. به عنوان طراح این نشان بر آن شدم تا اصلی‌ترین نشانه‌های بصری مبتنی بر موضوع را در قالبی مفهومی شناسایی کنم. تارهای قالی اصلی ترین بستر و گل‌های قالی بهترین نشانه‌های بصری فرش را مورد بهره برداری قرار دادم و برای انتخاب نماد شرکت سهامی فرش ایران نیز از ساده ترین نشانه یعنی ارک یا درگاهی با قوس ایرانی اسلامی را انتخاب و در رابطه‌ای موزون آن‌ها را درآمیختم، با این توضیح که تلاش کردم ضمن رعایت اصول طراحی گل‌های قالی، گلبرگی را طراحی کنم که در نهایت بتواند در راس نشانه به مبین حیات و شکوفایی این صنعت بسیار مهم ملی در این مجموعه باشد.

لوگو شرکت سهامی فرش ایران در طول این سال‌ها تغییری نداشته و بر حاشیه و متن هزاران فرش دستباف به عنوان نمادی از کیفیت و اصالت نقش بسته و گواهی‌ای اطمینان بخش در سراسر دنیا در حوزه فرش دستباف بین متخصصان و فرش دوستان و فرش شناسان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *