دانستنی‌های فرش ۲۲ مهر ۱۳۹۹

به بهانه ۱۴ اُکتبر، روز جهانی استاندارد

استانداردهای فرش دست‌باف از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۹۳

موسسه استاندارد در زمینه فرش دست‌باف در موضوع‌های گوناگون در حوزه مواد اولیه، دار و ابزار، رنگ، گره‌، نقشه، بافت، انواع فرش، بسته‌بندی، مشخصات فنی و اطلاعات بر چسب استاندارهایی را تعریف کرده است.

اندیشه تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در روز چهاردهم ماه اکتبر سال ۱۹۴۷ در نشست رؤسای مؤسسه‌های استاندارد بیست‌وپنج کشور در لندن شکل گرفت. از سال ۱۹۷۰، چهاردهم ماه اکتبر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شده است.

در ایران نیز موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران تنها سازمانی است كه بر طبق قانون می‌تواند استاندارد رسمی فرآورده‌‏ها را تعيين و تدوين و اجرای آن‌ها را با كسب موافقت شورای‌ عالی استاندارد اجباری اعلام نمايد. وظايف و هدف‌های موسسه عبارت است از: (تعيين، تدوين و نشر استانداردهای ملی – انجام تحقيقات به منظور تدوين استاندارد بالا بردن كيفيت كالاهای داخلی، كمک به بهبود روش‌های توليد و افزايش كارایی صنايع در جهت خودكفایی كشور- ترويج استانداردهای ملی – نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری – كنترل كيفی كالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگيری از صدور كالاهای نامرغوب به منظور فراهم نمودن امكانات رقابت با كالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بين‌المللی كنترل كيفی كالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان داخلی و جلوگيری از ورود كالاهای نامرغوب خارجی راهنمایی علمی و فنی توليدكنندگان، توزيع‌كنندگان و مصرف‌كنندگان – مطالعه و تحقيق درباره روش‌های توليد، نگه‌داری، بسته‌بندی و ترابری كالاهای مختلف – ترويج سيستم متريک و كاليبراسيون وسايل سنجش – آزمايش و تطبيق نمونه كالاها با استانداردهای مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقايسه‌ای و صدور گواهينامه‌های لازم). موسسه استاندارد از اعضای سازمان بين‌المللی استاندارد است و لذا در اجرای وظايف خود هم از آخرين پيشرفت‌های علمی، فنی و صنعتی جهان استفاده می‌نمايد و هم به شرايط كلی و نيازمندی‌های خاص كشور توجه می‌کند.

موسسه استاندارد در زمینه فرش دست‌باف استاندارهایی را تعریف کرده است. اعضای کمیسیون‌های موارد مربوط به فرش‌ دست‌باف‌ از کارشناسان نساجی، فیزیک، صنایع و فرش تشکیل شده‌اند. کارشناسان فرش موسسه استاندارد رسام عرب‌زاده، شیرین صوراسرافیل و ابوالفضل رجبیان هستند. در این بین نام چهره‌های شاخصی از شرکت سهامی فرش ایران ازجمله محمدرضا عابد (مدیر پیشین شرکت سهامی فرش ایران)، محمدعلی بابایی، پرویز کباری، احمد ثابت، رضا الله‌داد و ویدا قنبرپور هم به چشم می‌خورند.

استانداردهای فرش‌ دست‌باف در موضوع‌های گوناگون در حوزه مواد اولیه مانند نخ پنبه‌‌ای، پشمی و ابریشمی، دار و ابزار، رنگ و رنگرزی، گره‌، نقشه، بافت، انواع فرش، بسته‌بندی، مشخصات فنی و اطلاعات بر چسب از سال‌ ۱۳۵۴ تا ۱۳۹۳ به تصویب رسیده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *