تاریخ شرکت ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

به بهانه 17 اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

شعبه شیراز فرش ایران به گواه اسناد مکتوب

نوشته‌ها و مراسلات اداری گاه در گذر زمان تبدیل به اسناد مهمی می‌شوند که بازخوانی آن‌ها اطلاعات جالبی در خود دارند. در این نوشتار به بازخوانی سندی از صادرات فرش از شعبه شیراز شرکت فرش ایران در سال ۱۳۱۶ می‌پردازیم.

چنانچه می‌دانیم شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۱۴ تاسیس شد. در این زمان ساختار شرکت فرش برپایه مختصات شرکت ocm بوده است و در فاصله یک سال پس از تاسیس هیئت مدیره درپی تعیین خط مشی برای تولید شرکت بودند که این مهم به سال ۱۳۱۵ در هفدهمین جلسه هیئت مدیره مشخص می‌شود.
طبق این اسناد محل ارسال فرش‌ها به خارج کشور بندر بوشهر تعیین می‌شود که از شعبه شیراز فرش‌ها عدل بندی شده و ارسال می‌شوند.

در متن نامه‌ای که از لندن به شعبه شیراز ارسال شده آمده است:
۵ عدل ذرع و نیم و ۶ عدل کلگی دریافت شده که از این بابت تشکر کردن.
همچنین درباره تناسب عدل‌ها پیشنهاداتی داشته‌اند. در نامه گفته شده است تا به جای یک عدل کلگی ۹×۶ فوت (۱.۸ در ۲.۷ متر) این بار عدل با تناسب ۶۵ درصد ۷×۱۰ فوت (۲.۱ در ۳ متر) و ۳۵ درصد ۹×۶ فوت تهیه و ارسال شود.
دیگر آنکه اظهار امیدواری کردند پس از این پنج عدل ذرع و نیم، با بیعانه پرداخت شده عدل بعدی تا پایان ماه نوامبر ارسال شود. در پایان نیز بابت عدل‌های گلیم شماره ۸۶ و ۸۹ که هنوز به مقصد لندن نرسیده است اظهار نظر کرده که علت تاخیر انتظار در گمرک بندر بوشهر است.

این گزارش مکتوب که به سال ۱۳۱۶ تنظیم شده نشان می‌دهد علاوه بر رونق صادرات گلیم و قالی به بازارهای اروپایی، شعبه شیراز شرکت فرش نقشی موثر در این رابطه داشته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شعبه‌های شرکت سهامی فرش ایران بوده است.
گفتنی است هم اکنون این بخش از اسناد شرکت سهامی فرش ایران در ۳۰۰ برگ در اختیار سازمان اسناد و مدارک کشور قرار دارد. پیش از این شرکت سهامی فرش ایران در تفاهم نامه‌ای به منظور محافظت و بررسی تخصصی، تمامی اسناد اداری و تجاری خود در چهار دهه ابتدایی فعالیتش را در سال ۱۳۹۳ در اختیار سازمان اسناد قرار داده است.

عبدالحسین قاسم‌نژاد


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *