اخبار شرکت ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

در پی رکود بازار فرش دستباف با شیوع ویروس کرونا

بافندگان چشم انتظار بسته‌های حمایتی مسئولان

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در پی شیوع ویروس کرونا و پدیدآمدن شرایط ویژه در کشور که همراه با افت غیرمنتظره و شدیدی در بازار فرش دستباف است از مسئولان خواست تا با ارائه بسته‌های حمایتی حامی بافندگان فرش باشند.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران مجید محمدپناه با اشاره به این که هنر-صنعت فرش دستباف در یک ماه اخیر فشار بسیار جدی را متحمل شده گفت: طبق استعلام انجام شده فرش دستباف در سبد بسته‌های حمایتی آثار سو ناشی از شیوع ویروس کرونا توسط نهادهای دولتی قرار نگرفته که این مسئله نگرانی‌های واحدهای فعال در حوزه فرش دستباف را دوچندان می‌کند.

وی در ادامه افزود: شرکت سهامی فرش ایران با بیش از ۸۴ سال سابقه تولید و بازرگانی در حوزه فرش دستباف و همچنین ۲۳ شعبه تولید، ۱۲ فروشگاه فرش دستباف و تحت پوشش داشتن طیف گسترده‌ای از بافندگان فعال فرش در سراسر کشور نیز از شرایط به وجود آمده بسیار متاثر شده و با توجه به کاهش شدید فروش فرش در اسفندماه و مشخص نبودن زمان پایداری این شرایط متاسفانه با مشکلات جدی‌ای در تامین نقدینگی مواجه شده که ادامه این شرایط بر چرخه تولید و توزیع این شرکت تاثیرات جبران ناپذیری را خواهد گذاشت.

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران ادامه داد: از آنجایی که طیف گسترده بافندگان و عوامل تولید این شرکت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند لذا توان تاب آوری پایینی در تاخیر پرداختی‌ها دارند و در صورت عدم تامین نقدینگی لازم و تاخیر در پرداخت‌ دستمزدها زندگی و شرایط کار برای طیف گسترده بافندگان این شرکت مختل خواهد شد و آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

محمدپناه همچنین با تاکید بر لزوم حمایت‌های مسئولین گفت: از همه مسئولین درخواست داریم تا با نگاه ویژه به حوزه فرش دستباف و مشخصا شرکت بزرگ و پرافتخار فرش ایران با اتخاذ تدابیر لازم یاری رسان ما برای عبور از بحران کرونا باشند. در همین راستا پیشنهاد می‌شود نهادهای متولی با ارائه بسته‌های حمایتی به شکل ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت حامی واحدهای تولیدی و بازرگانی فرش دستباف باشند. همچنین درخواست می‌شود در بخش‌های بیمه، مالیات و اعطای کمک‌های بلاعوض شرایط ویژه‌ای را برای هنر-صنعت فرش دستباف لحاظ کنند..

مجید محمدپناه در پایان خاطر نشان کرد عبور از این بحران با کمترین اثرات سو بر هنر-صنعت فرش دستباف نیازمند توجه جدی مسئولان به این هنر شریف و مردمی است و ضروری است پیگیری شود تا صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی مبنی بر مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گیرد.


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *